Miten saada koira lopettamaan näykintä ja hyppiminen?

Pulassa76

Mulla on 1 ½ v. sekarotuinen (sakemanni, pystykorva ja jotain muuta) koira. Pienenä puri ja hyppi tosi paljon. Ulkoillessa veti ja sai hepuleita, jolloin alkoi hyppimään mua päin todella voimakkaasti ja näykki samalla koko ajan. Sen sain loppumaan pitämällä koiran pannasta kiinni ja kävelemällä eteenpäin, mutta siinä kesti aika kauan kunnes ymmärsi lopettaa. Nykyään käyttäytyy lenkillä todella mallikelpoisesti. Joskus hieman vikisee toisten koirien perään.

Antaa ottaa luun, ruokakipon jne. pois, mutta jos se varastaa jotain, niin se tavara pitää ottaa melkein väkisin ja sen jälkeen hyppii ja näykkii.
Olimme mökillä kesän ajan ja siellä kaikki ongelmat melkein hävisivät. Kotona ollessamme alkoi taas pönttöily.
Kerran otin sen kanssa yhteen ja mun piti selättää se, mutta mä en pystynytkään. Se pisti niin paljon vastaan ja puras mua niin kovin, että vaikka verta ei tullut, niin aloin itkemään. Jälkeenpäin mietin tilannetta ja koira tuntui pelkäävän mua. En käsitä syytä.
Miestäni koira tottelee eikä tee tyhmyyksiä hänen aikanaan. Mies on kasvattanut koiran "kovalla kädellä" ja mä taas en pysty siihen ihan sen takia etten olen sen luontainen. En osaa antaa koiralle selkään.
Koiralla ollut jääkausi nyt yli 2 viikkoa eikä alistumisen merkkejä. Jos mahdollista, niin varastaa lapselta sukan ja sen jälkeen alkaa näykkimään mua ja hyppimään päälle. Komentaa pihalle murinahaukulla (en tietenkään vie silloin) jne.
Tuo koira ei siis kunnioita mua yhtään enkä tajua miksi. Mä kuljen ovista ekana, annan ruuat, tottelee istumiskäskyjä sun muita samantien, jos on saamassa jotain, mutta jos ei niin tekee just niin kuin haluaa. Olen käynyt sen kanssa koulutuksissa eikä tämä ole ensimmäinen koirani. Mutta hiukan ihmetyttää, että miksi jääkausi ei toimi.

16

3703

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sisarus?

Mistä päin olet koirasi hankkinut?
      Minulla on myös tuonkaltainen 1-vuotias sekoitus otus.
      Sekoillut myös samalla tavalla mutta hyvällä ennakoinnilla ollaan saatu tilanne haltuun :)

• Pulassa76

Kanta-hämeestä yksityiseltä.

• koiria koiria

Koirat ovat yksilöitä, mikä tehoaa toiseen ei tehoa välttämättä toiseen. Pisti silmään tuo "kovalla kädellä" koulutus ja en "osaa antaa koiralle selkään", tarkoititko, että miehesi on saanut koiran tottelemaan lyömällä sitä?
      Koira pitää kouluttaa ilman väkivaltaa... ei siitä sen enempää.

Jos olet tilanteessa jossa joudut alistamaan koirasi, (laittamaan sen selälleen) älä anna periksi. tai koira on voittanut tilanteen. Ei se niin lujaa voi purra, että sen takia luovuttaisit.
      Kerroit että ongelmia ei juurikaan ollut mökillä, olisi koira saanut purkaa energiaansa siellä mökillä muuhun.. ja nyt kotiuduttuanne liika energia purkautuu pahantekona.
      Koira vaikuttaa kuitenkin suht tottelevaiselta, saat sen lenkillä kulkemaan hyvin, istuu käskystäsi ja tottelee muitakin käskyjäsi.
      Jos olet jo aiemmin ilmeisesti pentuvaiheessa saanut tuon hyppimisen pois, miksi et saa sitä nyt?
      Näytät toiminnallasi koiralle, että se saa pomottaa sinua.
      Älä anna koiran hyppiä päällesi, olet kielletyn tavaran pois (tässä tapauksessa sukka), sanot samalla koiralle tiukan EI. Jos koira yrittää hypätä työnnät polvesi eteen, otat pannasta kiinni ja käskystä istumaan.
      Annat tilalle vaikka alkuun sen oman luun/lelun tms. teet siis vaihdon. Kauaa se ei sitä jatka, jos olet aiemminkin sen siltä pois saanut!!
      Siihen ulos käsky murinaan ei kannata reagoida mitenkään.

Tärkeintä että puutut käytökseen. Osaat varmasti kun vaan luotat itseesi.
      liikuntaa, älyllistä aktiviteettia ja ei sitä "selkään antoo"

• canis.familiaris

"Olimme mökillä kesän ajan ja siellä kaikki ongelmat melkein hävisivät. Kotona ollessamme alkoi taas pönttöily"

"varastaa jotain, niin se tavara pitää ottaa melkein väkisin ja sen jälkeen hyppii ja näykkii"....Selkeästi viittaa riittävän aktiviteetin puutteeseen. Sen hän jo koirakin selkeästi osoittaa eleellään. Tuo miehesi tapa hoitaa "koulutusta" voi taas siirtää tuon tapaista käytöstä sinuun. Niin tai näin aktiviteetin puute jaa koiran oireilemaan juuri noin. Tuo mökkeily aika myös vahvistaa sitä.

Nämä sankarit ketkä huutavat tai lyö/on kovakätinen koiraa kohtaa ei ymmärrä tilannetta. Tälläisillä kovakätisillä ei koiraa edes pitäisi olla, koska se on osoitus osaamattomuudesta. Sillä vain saadaan näennäinen parannus joka purkautuu sitten tavalla tai toisella. Pahimmassa tapauksessa, jos koira ei saa riittävää aktiviteettiä ja kohdellaan kovaa, niin koira pysähtyy jossain vaiheessa henkisesti. Tukahtuu ja menettää mielenkiinnon ympäristöönsä. Joku voi kehua silloin koiraa rauhalliseksi ja hyvin koulutetuksi, vaikka se todellisuudessa on kaikkea muuta tai muusta syystä....Ei millään pahalla, vaan sanotaan asiat asioina.

• tgvrefre

Koiraa kohdeltu huonosti, väkivaltaisesti. Luuletko, että ihminen, jota hakataan, aina huudetaan, kiskotaan kurkusta, ym tykkäisi siitä ja tyypistä joka tekee niin.
      Koirassa ei ole vikaa, se raukka pelkää teitä.

LUE KOIRAKIRJA, EDES YKSI.

Selättäminen ym vastaava on roskaa, lue niin opit jotakin. Olette pilanneet koiran elämän. Luuletko sen nauttivan olostaan?

Hanki pehmolelu ja kohdelkaa sitä ala-arvoisesti. Koira on elävä ja tunteva olento.

• Pulassa76

Kovalla kädellä oli tarkoituksella merkattu heittomerkeillä. Ei koiraa hakata ja kiskota kurkusta. Ja jos kerran mä kasvatan sitä hellällä kädellä, niin miksi ihmeessä se pelkäisi mun satuttavan sitä?
        Ja tuo että mies kasvattaa koiraa oli hieman harhauttava kommentti. Mä hoidan pääasiassa ulkolutukset, ruokinnat, koulutukset jne. Mies kun tulee kotiin illalla, niin koira ryntää hänen luokseen pusuttelemaan ja seuraa kuin hai laivaa saadakseen huomiota tai menee hänen jalkoihinsa nukkumaan. Nykyään jos koira alkaa pönttöilemään miehen aikana, se lopettaa sen heti, kun mieheni vain rykäisee. Mieheni vain on aika vähän kotona eikä koira ryhdy isottelemaan mulle hänen aikanaan.

Koira saa pidempiä lenkkejä kotona kuin mökillä, mutta siellä se oli melkein koko ajan ulkona ja tietysti ui. Kotona sillä on myös aidattua lääniä, mutta ei viihdy siellä kauaa. Kotona on lisäksi muuta aktiviteetiä, kuten piilotusleikkejä, koulutusta jne.
        Mä olen selättänyt koiran ennenkin, silloin ei ollut ongelmia. Tiedän, että olen menettänyt tilanteen, en vain voinut silloin mitään muutakaan.
        Mä nostan polven, kun se hyppii, kiellän sitä jne. Nyt kun sillä on jääkausi, niin en voi tehdä sitä ja se villiintyy entistä pahemmin. Välillä ohi kävellessäni alkaa riehumaan. Ainoa plussa tässä jääkaudessa on se, että se on vain mun kimpussa, lapset se on jättänyt rauhaan.
        Alan katsomaan jotain uusia kursseja, joihin voin mennä koiran kanssa. Ehkä se helpottaa tilannetta, mutta en mä tiedä auttaako se tähän auktoriteettiongelmaan.

• canis.familiaris

Hyvä kun menet. Se kurssi tai mikä vain tekeminen auttaa koiran hallinnassa ja vahvistaa sidettä. Tärkein tuossa on opettaa koira rauhoitttumaan eli olla tekemättä mitään kiihtyneesssä mielentilassa. Muuten koira flippaa helposti, ja käytöksest tulee hallitsematon...Eli paikallinen koiraseura ja sinne riviin niin siitä se lähtee.

P.s Sitä ymmärtää asiat siten miten ne on kirjoitettu...=D

• koiria koiria

Niin uutta koulutusta ja tekemistä koiralle vaan, sitä tuntuu kaipaavan. Sinuna nyt kuitenkin unohtaisit nuo jääkaudet, jos se estää sua tekemästä koiran kanssa sitä mikä sille toimii...
      Tärkeäähän olisi kuitenkin saada koira toimimaan toivotulla tavalla.. ja kuvauksesi perusteella koira osaisi toimia hyvin, kun vaan itse toimit johdonmukaisesti..

Juu samoin c.f. minäkin sain kirjoituksestasi käsityksen että koiraa on lyömällä koulutettu, mutta asiat hyvin, jos niin ei ole.

• Uusi alku

Jos koira vie yhden sukan, se ei ole hinta eikä mikään siitä, että jos sinä et siihen mitenkään reagoi, niin koira tajuaa, että tällä tavalla ei huomioita saada. Kun koira on mennyt sukan kanssa omalle paikalleen (petilleen), niin jonkun ajan päästä mene reippaasti koiran luo ja sano VAIHTOKAUPPA JA OJENNA JOTAKIN SYÖTÄVÄÄ JOKA TAATUSTI ON PAREMPA KUIN YKSI SUKAN MÄSSYTTÄMINEN. Sen jälkeen kun sukan olet saanut haltuusi, ole valmis antamaan koiralle perustottelevaisuutta, kutsu se luoksesi kehu kun se tulee, jos ei tule, niin kokeile vaikka tätä onnistuu vain jos koirasi tietää mitä etsiminen on ja tuntee käskyn etsi tai etsimään yms. Mene siis piiloon ja huuda etsimään ja koirasi oitis tulee kyllä sinut etsimään kun saihan se siitä vaihtokaupastakin niin mukavan makupalan. Tällaiset konstit toimivat ihan oikeasti.

Mitä koiran talutukseen tulee, jos talutat sitä kahden miehesi kanssa, ja koira on sinulla hihnassa, jos koira ei näytä oikein olevan sinun kanssa sinut, hylkää hihna miehesi käteen ja lähde toiseen suuntaan, kyllä seuraavalla kerralla koirasi ei halua sinua tästä laumastaan menettää ja pyrkii olemaan sinulle kuuliainen myöskin. Tiedän kuiteskin että koirasi on kiintynyt sinuun oman perheensä jäsenenä joten kaikki tämä nyt on vain löydettävä uudelleen.

Jos koiraanne on koulutettu kovakouraisesti, niin kyllä sen kanssa voi tulla juttuun ilman "pieksäntääkin" kun opettaa pienin askelin sen että sinuun kannattaa luottaa ja siitä seuraa palkinnoksi kiva leikki tai makupala. Mutta muista tämä kaikki vaatii kärsivällisyyttä. Ja harjoittelemista. Mikään ei tule koskaan kuten manulle illallinen kuten sanonta kuuluu.
      Toivottavasti miehesi kovat kourat ovat jääneet vain koiraa koskevaksi, että ette perheenä sinä ja lapset kärsi "nyrkistä".
      LYHYESTI SANOTTUNA SINUN TILANTEESI ON SIIS SE, ETTÄ SE VAATII UUDELLEEN ALOITTAMISTA KOIRAN KOULUTUKSEN SUHTEEN IHAN PUHTAALTA PÖYDÄLTÄ, TÄLLÄ TAVALLA LÖYDÄTTE KYLLÄ YHTEISEN KIELEN JA KOIRASTASI TULEE SINULLE JA SINUN PERHEELLESI MITÄ PARHAIN YSTÄVÄ.

• senlanite

miten saisin koiran lopettamaan puremisen?
      koira on purrut nyt (n.2vk sisällä) minun lisäksi 2 muuta.
      ensimmäinen kerta oli kun kaverini makasi sohvalla ja koira meni omalle paikalleen sohvan päätyyn, ei siis kotona, ja meinasi mennä kaverini syliin makaamaan ja kaveri työnsi koiran pois, kävi käsiin kiinni ja kun yritin ottaa koiraa pois puraisi minuakin.
      toinen kerta oli kun eräs toinen kaverini oli meillä kotona asentamassa tietokonetta, koira istui vieressä ja vahti käsiä ja puraisi, ja taas sama kun menin ottamaan koiraa pois puraisi minua kädestä.
      jonkun kerran koira myös näykkäissyt kun olen lukenut lehteä, vahtii ensin käsiä ja sitten näykkäisee tai puree.
      myös muutama ilta sitten koira meinasi lähteä kissan perään joten nappasin niskasta kiinni ja olin viemässä toiseen huoneeseen, niin huoneen ovelta kääntyi ympäri ja meinasi purra jalasta.
      koira vahtii myös ruokaansa, ja kaikkea sen mielestä mielenkiintoista tavaraa lattialla, eikä anna ottaa pois tai käy näykkimään ja nyt sen muutaman kerran ihan purrutkin.
      koira on ranskanbulldog leikkaamaton uros, n. 1v.10kk vanha. voisiko olla jotain poikien uhittelua ja nenille hyppimistä? koira on ollut minulla nyt reilun kuukauden.
      mikä olisi hyvä keino opettaa pois?
      kiitos jo etukäteen!

• iiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Minusta ensin, tavalla taikka toisella on koiralle tehtävä täysin selväksi että ihmistä ei purra, ei mistään syystä.Ikinä.
      Ja koiraa ei mielistellä sen luottamuksen saamiseksi, ei namuilla, ei millään. En tiedä ovatko ihmiset todellakin niin avuttomia nykyään että koiraa ei oikeasti osata lukea, pelkopurija on aivan eri asia kuin uhitteleva nulikka. Arkaa koiraa ei tietenkään kovalla kädellä alisteta, mutta sohvalla lojuva nulikka pitää laittaa nurkkaan häpeämään tavalla josta sen ei heti tee mieli tulla pois. Sen ei v'lttämättä tarvitse olla kovaa välivaltaa, mutta senverran räväkkä temppu että ei jää koiralle epäselvyyttä siitä oliko teko oikea.Niska persotteella alas sohvalta, etutassujen alta selkä omistajaan päin nostetaan ilmaan ja niin kauan pidetään että on ihan rauhassa, sanomalehdellä ympäri korvia, mitä tahansa, että hämmästyksen tunne jää koiralle eikä omistajlle.
      Ja nyt kiitos ei, sitä lässytystä siitä että koirasi ei ikinä luota sinuun. Juuri sen jälkeen se luottaa,koska sillä on selkeät rajat, joita koira tietää totella.
      Itse olen useamman koiran kanssa nämä konstit kokeillut, ja ei ole tarvinnut yhtäkään laittaa kiertoon ns pitovaikeuksien takia.

Mutta kukin tyylillään, jos haluaa elää ns koiran ehdoilla, mikäs siinä. Itsensä kiusaajia on montaa sorttia.

• senlanite

niskasta olenki aina kiinni ottanut, ja hyvin ihmisläheisenä koirana se on aina joutunut toiseen huoneeseen yksin, missä sillä ei ole mitään, ja saanut olla sielä niin pitkään ennenkuin on kokonaan hiljaa.
        huoneesta tulon jälkeen en huomiota anna heti vaan odotan senkin että ensin menee rauhassa omalle paikalle.
        yleensä se toimii, eikä tee sitä enää muutamaan päivään, mutta ilmeisesti se oppi ei pojalla kauaa päässä pysy.
        minulla myös kissa, joka kyllä näyttää koiralle sen paikan, mutta en halua että ne menee liiallisuuksiin ja että kummallekkaan mitään käy.

• uuuuuuuuuuuM17

En tunne koiraasi enkä sinun kokemustasi koiranomistajana, mutta pikapikaa voisi aatella että se toiseen huoneeseen vienti ei ole koirallesi riittävä konsti. Joko koirasi ei ymmärrä sitä, tai sitten sillä ei juuri ole väliä onko siellä jäähyllä vai ei.Mutta sanoit että muutaman päivän on kunnolla, voihan se olla että on vaan jästinpi tapaus, ja nulikkaikä vähän kestää.Se alkaa olla voimainsa tunnossa nyt ja kokeileepi kuka sen viimmosen sanan oikein sanoopi.
      itse tekisin jotain radikaalia vallankin tuon puremisen kanssa. Mutta kuten sanoin, sinun on omistajana itse tunnettava koirasi ja löydettävä siihen keinot. Aina epäsuora rangaistus ei toimi, mutta jos menee yli fyysisessä rankaisussa, voi tehdä koirastaan aran pitkäksi aikaa. Mene ja tiedä.

• fitzi

Pahoittelut, tästä tulee pitkä.. mutta tässä on mielestäni hyvin perustellusti kerrottu ja toivottavasti löydät tästä jotakin joka voisi auttaa. Neuvojahan tulee joka tuutista ja yhtä monta neuvoa kuin neuvojaakin, mutta ehkä näistä kaikista saat eväitä apuun. Tämä teksti siis on Olaf Walteringiltä lainattua.

Klassinen esimerkki: Perheeseen otettiin uusi täysikasvuinen normaalikäytöksinen koira. Nyt voidaan oikeutetusti kysyä: "Mitä perhe K teki väärin?" Kun koira oli avoin, sosiaalisesti ennakkoluuloton ja ystävällinen kun se tuli perheeseen, mutta muuttui pikkuhiljaa dominoivaksi ja aggressiiviseksi kaikesta sen saamasta rakkaudesta ja lämmöstä huolimatta. Mitä perhe ei ymmärtänyt, oli se että se uudelleen koulutti koiraa pikku hiljaa. Koira pääsi pyytämättään peruskurssille "Kuinka tulla vallanhimoiseksi ja myös saavuttaa päämääränsä".

Edellytyksenä tällaiselle muutokselle on se, että koiralla on perimässään taipumus dominanssiin. Etologit kutsuvat tätä geneettiseksi alttiudeksi. Eli toisentyyppinen koira, jolla tällaista alttiutta ei ole, ei olisi kehittynyt epäjohdonmukaisesta ja rajattomasta koiranpidosta dominoivaksi. Perhe K:n koira nautti elämästään ja viihtyi hyvin. Kerrankin se sai tarpeeksi huomiota ja seuraa! Kasvavan elämänilon ja elinvoiman myötä sen itseluottamus vahvistui ja sen sisällä heräsi myös toisenlainen ääni, jota se ei ollut ennen huomannut. Pienikin haukahdus sai aikaan sen, että joku tuli antamaan huomiota, pientä vikinää seurasi huolestunut emäntä. Tunne vallasta ja voimasta kasvoi päivä päivältä. Ensimmäinen näyte sen mahtavuudesta oli, kun se juoksi ovelle muristen ja haukkuen jonkun lähestyessä ulko-ovea. Perhe K vahvisti käytöstä puhuttelemalla koiraa. He eivät ymmärtäneet että ihmisen lohdutus ja ns. rauhoittaminen on koiralle silkkaa kannustusta ja kehua. "Älä pelkää, eivät ne tänne tule, juu, juu, hyvä on, anna jo olla, kyllä se siitä, riittää, riittää…" Tämä palkitseva riimi toistui joka kerta kun koira haukkui tai osoitti vahtimisen merkkejä ja vahvisti koiran käytöstä kerta kerralta.

Ensimmäinen kohokohta saavutettiin kun koira vahingossa, silkasta kiihkosta kesken leikin nappasi isäntäänsä kädestä. Tästä seurasi valtava oppiminen. Isäntä ponkaisi sivuun säikähtäneenä. Koiran viimeisimmätkin estot olivat hävinneet. Emännän kanssa tapahtui vastaavanalaista, eri tilanteessa, mutta menestys oli taattu. Tämän jälkeen koiran asema perheessä oli selvä. Se hallitsi koko laumaa ja oli nostanut itsensä kolmannesta asemasta ensimmäiseksi. Ilkeä koirako? Ei todellakaan, vaan vääränlaiset olosuhteet ja toiminnot vahvistivat ei-toivottuja ominaisuuksia ja jatkuessaan vahvistivat niiden toteutumista, aivan normaalia koiran silmin katsottuna.

Jos koiralle olisi tullut heti alusta asti selväksi, ettei sen näyttämä aggressio vie tilannetta mihinkään ja että siitä jopa seuraa jotain epämiellyttävää, perheen elämä olisi nyt toisenlaista. Koiranpito ei ole mikään monimutkainen epäauktoritaarinen pedagoginen tapahtuma, vaan kiteytyy yksinkertaisuudessaan kahteen oppimistapahtumaan: toivotulla käyttäytymisellä on miellyttävät seuraukset ja ei-toivotulla käyttäytymisellä on epämiellyttävät seuraamukset. Epämiellyttävät seuraukset voivat olla herkälle koiralla tiukka ja johdonmukainen kielto, mahdollisesti yhdistettynä fyysiseen pakotteeseen (jonka ääripäähän mentäessä vaatii todellisen ammattilaisen valvontaa ja apua).

Dominointiin taipuvaisen koiran kanssa eläminen vaatii enemmän sääntöjä ja rajoituksia, mikä ei tarkoita vähempää rakkautta ja kiintymystä. Tämä on hyvä muistaa.

• Epäsosiaalinen koira

Miten koiran saa sosiaaliseksi toisia koiria kohtaan koira on ollut ainoa pentu pentueessa??tarviin tietoa koska otettaisiin toinen pentu sen kamuksi!!!

• Huoleton

Koiralla on tylsää. Siksi se kehittää omaa hauskaa vaikka puremalla jos sille ei muuten tarjota tekemistä. Tulos on se, että koira puree ja sinä lähdet komentamaan ja alistamaan sitä =koira saa aktiviteettia jota se kaipaa. Negatiivinenkin huomio on huomiota! Oma rekkuni oli aivan samanlainen kunnes aloin tekemään sille jälkeä, harrastamaan tokoa ja hakua. Koira saa purkaa hillitöntä energiaansa johonkin mikä on sille luonnollista ja väsyttävää. Pitkät lenkit ei väsytä koiraa henkisesti ja väsynyt ja turhautunut koira on sama asia kuin kiukutteleva lapsi. Koiran selättäminen ei auta mitään, koirat eivät selätä toisiaan väkivalloin.
      Ja sillä kuka kulkee ovista ensin tms. ei ole tuon taivaallista merkitystä sille, kunnioittaako koira sinua. Kun sanoit selättäneesi koiraa ja se puri sinua ja lopetit, se vain vahvisti epäjohdonmukaisuuttasi ja epäluotettavuuttasi. Koira ei käsitä mitä teet. Ja vielä osoitat olevasi heikko. Unohda noi jääkaudet yms. Keskity siihen, että olet selkeä ja johdonmukainen ja hanki KUNNON kouluttaja, selkeästikään koulutus jossa olet sen kanssa käynyt, ei toimi. Hanki joku palveluskoirakouluttaja, liity johonkin PK kerhoon tjms. Ja ennenkaikkea, lopeta itsesi vertaaminen mieheesi.

Ja tuosta purevasta ranskanbulldogista.. laita sille kurkkari kaulaan ja kun meinaa tulla hammasta niin EI ja pikku pyöräytys pannasta. "pikku pyöräytys" tarkoittaa sitten ihan kunnolla pyöräytystä, eikä mitään lässynlässyn tule pois sieltä vetämistä. Koira EI saa purra. Ja tällä koiralla tuo pureminen on ihan jostain muusta kuin tylsyydestä kiinni, se ei halua antaa paikkaansa jota pitää todella arvossa. Siis sitä sohvan nurkkaa. Koiralle pitää olla kuitenkin oikeuden mukainen, heti kun se teke oikein, sitä pitää kehua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      85
      4578
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      86
      4416
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      17
      3572
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2784
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2711
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2113
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1758
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      110
      1316
    Aihe