Muutto Bulgariaan.

Muuttohaave

Ollaan miehen kanssa alettu ihan tosissaan suunnittelemaan muuttoa Bulgariaan. Meidän ulkomaanmatkat rajoittuu Ruotsin risteilylle, eli mitään tietoa ei maasta ole. Englantia kuunnellaan sujuvasti, sen verran puhutaanki että nälkään ei ehkä kuoltas..

Eli eli.. Haluaisko joku auttaa? :) Tämän hetkinen suunnitelma on sellainen, että ensi vuoden syksyllä lähettäs. Laitetaan varmaan alkukesästä asunto myyntiin, muutetaan vaikka jomman kumman vanhemmille hetkeks jos tarve vaatii, otetaan kesälomarahat käteen ja syksyllä mahdollisesti sienestyskauden jälkeen lähdettäis. Tuossa vaiheessa laskelmien mukaan meidän pitäs olla velattomia ja tilillä rahaa 40-50 tonnia, riippuu paljon asunnostakin saa myyntivoittoa.
Niillä rahoilla ostettas joku ihana talo puutarhalla, netistä oon löytäny jo monta yli sataneliöistä uutta omakotitaloa puutarhalla hintaan 10-30 tuhatta euroa! :D Eli aika edukkaalta kuulostaa! Lisäksi meillä tulee se 500 päivää liitonrahoja, ehkä 1500-2000e yhteensä joka kuukaus.

Kuulostaa meidän mielestä hirveen helpolta ja hauskalta mutta toiseen maahan muutto sisältää varmaan jotain pykäliä kenties? :) Laitan vaikka muutamia kysymyksiä alle..

- Onko ne talot rakennettu hyvin, (suomityyliin) vai onko jotain harakanpesiä?
- Pärjääkö siellä pelkästään suomenkielellä? Eli onko siellä vaikka jotain
paikkakuntia mihin kannattas suunnistaa että siellä asuis muitakin suomesta?
- Mihin meidän kannattas ottaa ekana suomen päässä yhteyttä kaikkien
paperihommien sun muiden kannalta?
- Onko sinne "helppo" päästä kansalaiseks? Ku eikös seki ollu eu-maa?
- Työllisyystilanne? Me ollaan siivooja ja hitsari.. Mulla myös lastenohjaajan
paperit eli vaikka perhepäivähoitajaks voisin alkaa..
- Onko siellä paljon suomalaisia töissä, esim joku joka voi auttaa sen asunnon ostamisessa, vakuutusasioissa, polttopuun ostot, autot, plus kaikki
muut asiat?
- Hintataso? Varmaan alkuun elettäs niillä noin parin tonnin päivärahoilla? Paljon menee mahdollisiin tiemaksuihin, tonttiveroihin tai johonkin sellaisiin?? Onko bulgaria halpa maa?
- Mietittiin myös jotain "talonmies" juttuja alkuun että vois itsensä työllistää, eli siellä on ymmärtämäni mukaan jonkin verran suomalaisilla ns. lomamökkejä joissa vierailevat muutaman kerran vuodessa, niin olisikohan heillä esim tarve että joku pitäisi pihamaan kunnossa?
- Monessa myytävässä asunnossa oli jonkunlainen "vierasrakennus" pihassa, niin voisiko esim sellaiseen majoittaa matkailijoita ja paljonko pitäisitte vaikka viikkohintana? Bed & Breakfast tyyliin..Tuollakin tavoin saisi lisäansioita...

Tässä nyt muutama alkuajatus näin äkkisiltään.. Tietoja pyytäisin ensisijaisesti siellä jo asuvalta suomalaiselta tai sieltä asunnon omistavalta. Näin saisin asiatietoa suoraan, sekä pidettyä ketjun kurissa, koska ajattelin pitää tähän vähän blogia samalla että kuinka ne asiat tästä lähtee etenemään.

40

3984

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jane66

      Oletko kuule nyt ihan tosissasi noilla eväillä lähdössä...tämä on nyt tsoukkimielessä varmaan tehty...

    • Muuttohaave

      Joo joo, ihan tosissaan ollaan! :) Suomen talvi on ihan hanurista ja kaikki täällä on ihan sika kallista.. Kun jos sieltä ostais sen talon ja elelis suurimman osan vuodesta siellä ja kesällä kävis pari kuukautta suomessa töissä ja sienessä ja elelis niillä tuloilla taas talven siellä bulgariassa. Kun oon nyt asiaa vähän tutkinu ni siellä keskipalkka on jotain parisataa euroo, eli me helposti elettäs omilla säästöillä ja kesätyörahoilla siellä vuositolkulla! :D
      Meilläkään kun ei täällä ole juuri mitään mikä pidättelis. Ei oo lapsia jne ja sukulaisten kanssa voi pitää yhteyttä nykypäivänä aika helposti vaikka netin kautta.

    • Lentäjän Poika

      Itse Bulgariassa jo vuosikausia osittain asuneena en voi olla nauramatta kun luen kysymyksiäsi. Olen tästä toki pahoillani mikäli todellakin olet tosissasi, mitä kuitenkin suuresti epäilen.

      Kyllä, ulkomaille voi Suomen kansalainen muuttaa, eikä Bulgaria ole poikkeus sen suhteen. Ennen muuttoa muuttajan tulisi kuitenkin tietää edes perusasiat valtiosta, jonne on muuttamassa, eikä ns. elämänkokemus olisi myöskään pahitteeksi. Sinulla ei selvästikään ole hajuakaan perusasioista ja mitä ilmeisemmin nuoren ikäsi johdosta elämänkokemuksesi on hyvin pieni.

      Aivan ensimmäiseksi: ota ja matkusta Bulgariaan omatoimimatkalle, liiku ympäri maata ja oleskele vähintään kaksi viikkoa. Mikäli tuon reissun jälkeen muuttohalut ovat vielä korkealla, niin palataan asiaan. Pieni ennakkovaroitus: Bulgaria ei ole Suomi, vaan vanhaa neuvostoblokin aluetta ja varmaa on, että ruotsinlaivaa pidemmällä käymättömällä henkilöllä iskee päälle ns. kulttuurishokki välittömästi Sofian lentokentältä lähdettäessä.

      Pari ilmaista vinkkiä: Bulgariassa ei puhuta suomen kieltä ja englantiakin vain välttävästi varsinkin turistialueiden ja pääkaupungin ulkopuolella. Suomalaisia asuu maassa vakituisesti korkeintaan parikymmentä ja suomalaisyritysten määrä on todella alhainen. Sosiaaliturva on olematon. Työttömyysprosentti n. 10. Harmaan talouden osuus todella suuri. Keskiansio 308eur, mutta noin korkeisiin ansioihin ei siivooja tai hitsari pääse, varsinkaan jos ei puhu bulgarian kieltä. Talonmiehiä on maa täynnä ja hinnat alhaiset.

      Positiivisena puolena todettakoon, että maa on kaunis, ilmasto hyvä, ruoka maukasta ja ihmiset sydämellisiä ja verotus länsimaisen tulotason omaavalle taivaallisen alhainen.

      • minkälainen paperisota on tiedossa jos muuttaa espanjan residensian bulgaariaan? ja verotuksen muuttaminen tietenkin, onko kovin vaikea proseduuri?


    • Muuttohaave

      Juuri sen ilmaston takia sinne haaveiltaisikiin! Katsoin jonkun keskimäärätilaston niin siellä on tammikuussakin vain 1,5 astetta lämmön puolella. Ja myöskin sen takia bulgaria koska sinne ei kait lennä kauhean kauaa...??
      Ajateltiin asiaa niin kuin jo kerroinkin, että ostettaisiin se talo jostain päin bulgariaa halvalla, ei mistään turistirysästä. Siellä sitten oltas ja laiteltas puutarhaa ja kierreltäs ympäriinsä. Kieltäkin varmaan vuosien saatossa oppis.
      Oma talo jos ois, kuukausmenot ois varmaan aika pienet, ruoka ehkä suurin menoerä. Suomeen tultas aina vaikka heinäkuusta syyskuuhun töihin tienamaan
      ja taas mentäs niillä rahoilla oloneuvokseksi takasin. Meillä kun on mahdollisuus tienata aika isot rahat kesällä.
      Niin miksipäs ei? Miksi meidän pitäs täällä kylmässä pohjolassa kituuttaa aina perseet auki ja sietää 30 asteen pakkasia kun olisi vaihtoehto lähteä poiskin??

    • Lentäjän Poika

      Bulgariassakin on talvi, joten ethän elä harhakuvitelmissa ikuisesta kesästä. Ei ole kerta tai kaksi kun olen Sofiassa herännyt siihen, että yön aikana on tullut 20 cm lunta ja täysi kaaos päällä, tosin muutama päivä lumimyrskystä kaikki on sulanut pois tai sitten ei. :)

      Älä myöskään kuvittele, että 10-30k eurolla saatte kovinkaan laadukasta asuntoa. Elää siellä toki voi, mutta ei se ole tehty samoilla standardeilla kuin pohjolassa. Myöskään ne paikat, joissa ko. hinnalla on mahdollista ostaa talo, eivät ole lähelläkään sivistystä. Ja voit olla varma, että lähimainkaan ei ole ainuttakaan englannin kieltä edes auttavasti osaavaa ihmistä.

      Se on kuitenkin hienoa, että ihmisillä on unelmia. Neuvoni kuitenkin kuuluu kuten aiemminkin, matkustakaa Vulgaariaan omatoimimatkalle, katselkaa ja kierrelkää.

    • Muuttohaave

      Niin, ei se lumi talvisin haittaa, kuhan ei ois vaan yli 30 astetta pakkasta niinkuin täällä aina, autotki hajoilee sen takia.. Ja jossain korvessa asuminen ois vaan kiva, saatas olla rauhassa ainakin! :) Kaupassa vaan jos saa käytyä niin pärjää kyllä syrjemmässäkin. Ja bulgariasta ois lyhyt matka käydä turkissakin välillä. Sielläki vois vaikka kuukausittain käydä tai viikoittain! :)
      Mehän voitais muuttaa ihan mihin päin maailmaa tahansa, mutta jotenki se bulgaria tuntuu hyvältä..
      Ei malttas oottaa lähtöö! :D Mutta sovittiin että vuosi vielä tienataan ja suunnitellaan. Ainaski pitäs ehkä sellanen kylä löytää missä asuis joku muukin suomalainen. Nytkin löysin netistä 150 neliöisen talon viiden hehtaarin puutarhatontilla ja hintaa tais olla 24000! :D Että silleen!!

    • Lentäjän Poika

      "Ainaski pitäs ehkä sellanen kylä löytää missä asuis joku muukin suomalainen."

      Tunnen monta Bulgariassa vakituisesti asuvaa suomalaista ja heillä on tapana asua Sofian kupeessa aidatuilla ja tarkasti vartioiduilla omakotitaloalueilla, joista ei irtoa taloa alle puolen miljoonan euron.


      "Nytkin löysin netistä 150 neliöisen talon viiden hehtaarin puutarhatontilla ja hintaa tais olla 24000! :D Että silleen!!""

      Totuus on monesti kuvitelmia ja ilmoituksia karumpaa. Laitahan linkkiä, niin katsotaan minkälaisen kolhoosin löysit tuolla rahalla.

    • Muuttohaave

      Tässäkin olisi yksi kivan näköinen paikka aika edulliseen hintaan. Tämä on se sivusto mistä oon asuntoja katellu, oon ylähintarajan vetäny viiteenkymppiin.

      http://bg.green-acres.com/fi/properties/3555a-4847.htm

      Ja tuohon rahaan jos asunnon saa puutarhoineen ym. niin rahaa jää kyllä remonttiinkin. Kiva katella noita asuntoja aina, tosi isoja on talotkin! Harva on alle sata neliöinen.

      • Lentäjän Poika

        Piti vielä mainitsemani, että suhtaudu hieman varauksella noihin neliömääriin, sillä bulgaareilla on oma tapansa mitata neliöt ja se poikkeaa aika suuresti siitä, mihin me olemme tottuneet. Minulla oli muutama vuosi sitten Sofian ydinkeskustassa asunto, joka virallisten papereiden mukaan oli n. 115-neliöinen. Todellisuudessa siinä ei ollut asuinpinta-alaa kuin n. 70-neliötä. :)


    • Lentäjän Poika

      Hmmm.. Haluatko todellakin asua keskellä-ei-mitään, josta on huonot kulkuyhteydet ja pitkä kaikkialle? :)

      Tässä on Bulgarian suurin kiinteistövälityssivusto http://www.bulgarianproperties.com/

      En tiedä onko lainsäädäntö muuttunut hiljattain, mutta vielä muutama vuosi sitten ulkomaiden kansalaiset eivät saaneet omistaa maata Bulgariassa, vaan mikäli mieli ostaa maata, niin oli perustettava Bulgiaan oma yritys, jonka nimiin maa ostettiin.

    • Muuttohaave

      Äääh ärsyttää joitenkin puolustella itseä koko ajan.. :/ Sinäkin koko ajan laitat vaan "hanttiin" joka asiaan mitä kirjoitan. Tiedän että aika tarkkaan se asumispaikka ois mietittävä.. Tuokin talo mistä linkin laitoin, on vaan yksi monista, nyt oli kyse siitä että miten hienolta se kämppä ja tontti vaikutti ja vieläpä mihinpä hintaan! :) Ei paikkakunnasta..
      Kuhan meillä on omasta kämpästä massit taskussa niin hypätään koneeseen, lennetään sinne ja otetaan välittäjä esittelemään meille paikkoja ja kohteita. Ei luulis oleen kauheen vaikeeta..??

      Tosta yritysjutusta en oo kuullukkaan.. Jos se bulgaria homma on sitten niin vaikeeta, ni oisko vaikka turkista helpompi sitten ostaa se asunto? Ku mun muistaakseni ne maat on ihan vierekkäin kuitenkin.. Onko se turkki halvempi vai kalliimpi ku bulgaria? Kohta oon ihan sekasin näiden asioiden kanssa, mutta johonki muutetaan joka tapauksessa vuoden päästä, johonkin missä on lämpimät talvet! :D Siis joku -5 pakkaset ei tunnu missään mutta sitä enemmän ei ois kiva.. Suomi on aivan hanurista jokaisessa mielessä, eli pois on päästävä, kiitos! :D

      • Lentäjän Poika

        "Sinäkin koko ajan laitat vaan "hanttiin" joka asiaan mitä kirjoitan."

        Ensinnäkin, sinä pyysit apua ja toiseksi, minä olen asunut, elänyt ja työskennellyt Itä-Euroopassa 15 vuotta ja olen käynyt "hieman" Ruotsinlaivaa pidemmällä, joten olen varma siitä, että ulkomaillemuuton faktat ja elämän realiteetit ovat minulla paljon paremmin hallussa kuin henkilöllä, jonka täytyy erikseen muistella, että Bulgaria ja Turkki ovat vierekkäin kartalla.

        Tiedoksesi: kristitty Bulgaria on Euroopan Unionin jäsenmaa, mitä islaminuskoinen Turkki ei ole. Jätän oman tiedonhakukykysi varaan sen tiedon, että kumpaan noista valtioista Euroopan Unionin jäsenmaan kansalaisten on helpompi muuttaa.

        Onnea unelmanne toteuttamiseen.

        P.S. Palkatkaa itsellenne paikallinen lakimies kun alatte talonostopuuhiin ja rekisteröitymään paikallisiin virastoihin maahanmuuttovirasto mukaanlukien.


      • Jane 66
        Lentäjän Poika kirjoitti:

        "Sinäkin koko ajan laitat vaan "hanttiin" joka asiaan mitä kirjoitan."

        Ensinnäkin, sinä pyysit apua ja toiseksi, minä olen asunut, elänyt ja työskennellyt Itä-Euroopassa 15 vuotta ja olen käynyt "hieman" Ruotsinlaivaa pidemmällä, joten olen varma siitä, että ulkomaillemuuton faktat ja elämän realiteetit ovat minulla paljon paremmin hallussa kuin henkilöllä, jonka täytyy erikseen muistella, että Bulgaria ja Turkki ovat vierekkäin kartalla.

        Tiedoksesi: kristitty Bulgaria on Euroopan Unionin jäsenmaa, mitä islaminuskoinen Turkki ei ole. Jätän oman tiedonhakukykysi varaan sen tiedon, että kumpaan noista valtioista Euroopan Unionin jäsenmaan kansalaisten on helpompi muuttaa.

        Onnea unelmanne toteuttamiseen.

        P.S. Palkatkaa itsellenne paikallinen lakimies kun alatte talonostopuuhiin ja rekisteröitymään paikallisiin virastoihin maahanmuuttovirasto mukaanlukien.

        En voi olla kommentoimatta, kun itselläkin on talo Bulgariassa. Edelleenkin täytyy perustaa firma, ennenkuin talon voi ostaa. Ja kuten Lentäjän poika on kommentoinut, sillä on todella suuri merkitys, mistä talon ostaa. Kauniin ja halvan talon voi hyvinkin löytää, mutta se voi sijaita kuppaisessa kylässä keskellä ei-mitään. Sitten kun alkaa arkea elämään, niin on merkitystä, millaista on ympärillä, onko kauppoja, baareja, näkeekö ja tapaako muita ihmisiä. Edes Bulgariassa halvalla ei saa hyvää taloa. Ei nämä mitään hanttiin laittamisia ole, mutta annamme hiukan realitettejä, ennenkuin salkullisn euroja viet vieraaseen maahan.


    • Muuttohaave

      Just olis hyvä se talo ollakki jossain syrjemmässä, saatas aatamina ja eevana hihhuloida siellä ympäriinsä! :D Ja sillon sen kämpän sais halvemmallakin. Autotkaan siellä ei nyt varmaan kauheen kalliita oo, joten sellasella pääsee kauppaanki varmaan aika vaivattomasti.. Ainut mikä pelottaa syrjäsessä paikassa on varkaat ja muut sellaset. Kun johonki pikku pitäjään jos muuttaa ni juttu varmaan äkkiä leviää että "rikkaat" suomalais nuoret osti sen ja sen talon, ja sitten jos jotku vaikka yöllä tulee ryöstään meitä.. Tapahtuukohan siellä sellasta vai saako siellä olla pelkäämättä?
      Jos siellä joku yritys on perustettava, niin onko se vaikeeta ja tarviiko sillä olla jotain liikevaihtookin?

      • gfhd

        miten sä jaksat jatkaa tota provoas?


    • bg

      moi
      itse sielä asuneena tiedän että jotain vaikeuksia voi tulla..mutta esim varnan alueell asuu suomalaisia jotka auttavat mielellään.me muutamme sinne ensikeväänä koska teemme töitä sielä. laita joku yhteys tieto otan yhteyttä hetin miten

    • Muuttohaave

      Huvittavaa ku joku luulee mun kirjotuksia provoiks! :D Varmasti joku kateellinen viiden lapsen yh mutsi jonka lapsilla kaikilla eri isät eikä näin ollen pysty itse koskaan tekemään mitään vastaavaa koska on niin riippuvainen elareista! :D

      Mutta asiaan, mihin päin bulgariaa te BG olette muuttamassa? Sinne varnaanko?
      Neuvoja tullaan tarvitsemaan kun itse muutetaan.. Löytyyköhän sieltä mistään suomee puhuvaa lakimiestä sitten että sais kaikki paperiasiatki virallisesti kuntoon jne? Mun pitää tehä uus sposti ni voin sen osotteen laittaa sit tähän ku nykyset on omalla nimellä! :D

      • Trastikovo

        Kyllä suomea puhuvat asianajajat ovat tiukassa Bulgariassa, mutta englanninkielisiä kyllä löytyy ainakin isoimmista kaupungeista. Suosittelen ehdottomasti uskomaan Lentäjän Poikaa, joka tietää mistä puhuu. Olen myös asioinut ko. bulgarianproperties kiinteistöyhtiön kanssa, joka on ehdottomasti Bulgarian paras. Me etsimme kiinteistöä 9 kuukautta ja ajoimme paikan päällä noin 4000 km. Oma asianajaja joka pitää Sinun puoltasi on yhtiön perustamiseen hankittava, kirjanpitäjä on hyvä olemassa, joka hoitaa käytännön juoksevat asiat: sähkölaskut, vesilaskut ja vakuutukset ja veroilmoituskin on tehtävä joka vuosi. Suomessa ei tällä hetkellä ole Bulgarian kielen kurssia, joten kielen opiskelu on nettikurssin varassa. Ainakin kyyrilliset kirjaimet ja peruskohteliaisuudet olisi hyvä osata. Pelkosi varkaitten suhteen on ihan aiheellinen, lue vaikka MyBulgaria sivuilta englantilaisten kokemuksista. Jane 66 on myös ihan oikeassa sijainnin suhteen, sillä julkinen liikenne eikä terveydenhoito todella toimi kunnolla kylissä. Viime tammi-maaliskuussa oli todella kylmää Varnan ja Burgasin seudullakin ja pakkasta oli yöllä jopa - 20 astetta ja hyytävä tuuli viikottain. Sähköt olivat ajoittain poissa kylistä, joten ihmiset todella palelivat tai asuivat yhdessä huoneessa kaminan ympärillä. Huhtikuukin oli kylmin vuosikymmeniin ja vasta toisella viikolla toukokuussa alkoi lämmetä. Säästä voit katsoa tilastotietoa vaikka googlettamalla: Varna sää. Työpaikka ei kielitaidottomalle löydy, keskieläke kylien naisilla on n. 65 € ja kuukausipalkkakin vain siinä 150-200 €. Miesten vastaavat n. 50 % paremmat. Mutta jotain hyvääkin: Elämä kylissä on todella edullista, naapurit aivan omaa luokkaansa (osaamme vähän bulgariaa) ja mehanassamme kolmen hengen ruokailu n. 13 € juomineen. Onnea matkaan!


    • sdasadasd123

      Ensinäkin! Kun ja jos olette ottamassa lopputiliä työpaikoltanne. Mikäli päätätte työnne lomaan, te ette tulee samaan lomarahoja. Lomaltapaaluraha tulee vain ja ainoastaan, jos palaatte lomalta töihin.
      Toinen asia on vielä se, että ette tuu saamaan liitosta senttiäkään. Mikäli itse irtisanoutuu työstään ilman perusteltua syytä( ei riitä muutto toiseen maahan) liitto ei maksa teille yhtään mitään. Vai oletteko molemmat saamassa potkuja työstä ensi syksynä? Ainoastaan jos työntekijä irtisanotaan tai lomautetaan, liitto maksaa teille päivärahaa. Ei muuten. Selvästikään ette ole ajatteleet asiaa loppuun asti. Suosittelen Suomen kamaralla pysymistä tommosille junteille. Ottakaa selvää asioista.12

      • Anonyymi

        Liitot EIVÄT MAKSA PÄIVÄRAHOJA VAAN SUOMEN VALTIO LIITOT HOITAA LOMAKE TYÖN JA LÄHETTÄÄ SEN VALTIOLLE
        LIITOT MAKSAA AINOASTAAN LAKKOAVUSTUKSET


    • Muuttohaave

      Kyllä mielestäni saa päivärahaa karenssiajan jålkeen joka taitaa muistaakseni olla kolmen kuukauden luokkaa. Ja nuo kesäloma- ja liitonrahat on pikku juttu kuitenkin, eletään varmasti aivan mainiosti asunnon myyntivoitolla ja säästöillä, lisäksi aiotaan myydä kaikki huonekalut, meidän neljä autoa ja asuntovaunu. Kerran vuodessa tullaan siis suomeen kuitenkin töihin. Ja mitä se yleensäkään sua haittaa että millä me toimeen tullaan, ei kai me nyt kuitenkaan perseauki olla ulkomaille muuttamassa!! :D Että pidä sinä JUNTTI se pääs kiinni, ei mun tarvii! Ja en oo väittänytkään että asiat on loppuun asti mietitty, sillähän mä täällä kyselenki neuvoja VUOSI ennen lähtöä että lentokentällä ois sitten mahdollisimman paljon tietoo taskussa!
      Juteltiin meidän vanhempien kanssa tosta muutosta sinne, ni kuultiin että yks mun sukulainen omistaa talon sieltä! :) Se kuulema osaa venäjää ja on sillä kielellä pärjänny siellä.. Onko se venäjä ja bulgaria sitten samanaltaisia kieliä? Ja mites sen firma homman kanssa menikään, pitääkö sillä olla jotain aktiivista toimintaa ja liikevaihtoa vai riittääkö vaan joku toiminimi?

      • bg

        Bulgaria ja venäjä on vähän kun suomi ja viro..firman taloavarten tarvit käy ns postilaatikko firma..http://www.tehotilit.fi/?s=43 tuossa jotain tietoa saa ihan suomeksi..käy suomi bulgaria seuran sivuilla saat paljon tietoa ,me tullaan varnaan ...


      • bg

        muutto haave suomessa on bulgarian kielen opettaja ja siis mulla meni asuntoon bulgriasa se 200e sähkö vesi ym...ruoka ja vaatteet edullisia .netti erittäin edullnen.jutellaan enemmän kun saat säpöosoitteen. mihin kaupunkiin olette muuttamassa?paljon ois puhuttva mutta jutellan itten myöhemmin


      • Lentäjän Poika
        bg kirjoitti:

        Bulgaria ja venäjä on vähän kun suomi ja viro..firman taloavarten tarvit käy ns postilaatikko firma..http://www.tehotilit.fi/?s=43 tuossa jotain tietoa saa ihan suomeksi..käy suomi bulgaria seuran sivuilla saat paljon tietoa ,me tullaan varnaan ...

        Väärin. Bulgarian ja venäjän kielet eivät ole "vähän kuin suomen ja viron kielet", sillä kielet eroavat paitsi sanastoltaan, myös erittäin radikaalisti kielioppinsa suhteen. Ts. venäjää puhuva ymmärtää kirjoitetusta bulgariasta aiheen, mutta ei yksityiskohtia. Puhuttua bulgariaa venäjän kielinen ei ymmärrä kuin sanan sieltä, toisen täältä. Molemmat kielet ovat toki slaavilaisia kieliä, mutta eivät todellakaan muistuta toisiaan. Vanhempi bulgarialaisväestö osaa jonkin verran venäjän kieltä, nuorempi sukupolvi ei käytännössä ollenkaan pl. turistialueet, joissa venäjää puhutaan laajasti.


      • Lentäjän Poika
        bg kirjoitti:

        Bulgaria ja venäjä on vähän kun suomi ja viro..firman taloavarten tarvit käy ns postilaatikko firma..http://www.tehotilit.fi/?s=43 tuossa jotain tietoa saa ihan suomeksi..käy suomi bulgaria seuran sivuilla saat paljon tietoa ,me tullaan varnaan ...

        Postilaatikkofirma ei ole riittävä, mikäli yritys omistaa kiinteää omaisuutta, ts. talon ja maata. Asunto on aina verotettavaa tuloa, joten asunnosta on maksettava käypää kuukausivuokraa sen omistavalle yritykselle. Yritys tarvitsee myös kirjanpidon ja vuosittaisen tilinpäätöksen.

        Lakimiehet ja tilitoimistot kertonevat aiheesta korvausta vastaan mielellään lisää.


      • Muuttohaave
        Lentäjän Poika kirjoitti:

        Väärin. Bulgarian ja venäjän kielet eivät ole "vähän kuin suomen ja viron kielet", sillä kielet eroavat paitsi sanastoltaan, myös erittäin radikaalisti kielioppinsa suhteen. Ts. venäjää puhuva ymmärtää kirjoitetusta bulgariasta aiheen, mutta ei yksityiskohtia. Puhuttua bulgariaa venäjän kielinen ei ymmärrä kuin sanan sieltä, toisen täältä. Molemmat kielet ovat toki slaavilaisia kieliä, mutta eivät todellakaan muistuta toisiaan. Vanhempi bulgarialaisväestö osaa jonkin verran venäjän kieltä, nuorempi sukupolvi ei käytännössä ollenkaan pl. turistialueet, joissa venäjää puhutaan laajasti.

        No mites jos sinne bulgariaan sais kansalaisuuden? Mitä se vaatis? Esim. jos asuis tyyliin 5 vuotta siellä eka vuokralla ja sais kansalaisuuden ni tarviiko sillon mitään yrityksiä perustaa talon ostoa varten? Vai onko noita kaksoiskansalaisuuksia vaikee saada?


      • erwfgerfgerg
        Muuttohaave kirjoitti:

        No mites jos sinne bulgariaan sais kansalaisuuden? Mitä se vaatis? Esim. jos asuis tyyliin 5 vuotta siellä eka vuokralla ja sais kansalaisuuden ni tarviiko sillon mitään yrityksiä perustaa talon ostoa varten? Vai onko noita kaksoiskansalaisuuksia vaikee saada?

        Googlea käyttämällä kesti alle minuutin saada vastaus kysymykseesi.

        5 pisteen vinkki: hakusanat "Bulgarian citizenship"

        Mikäli et ymmärrä englannin kielistä tekstiä, et ole valmis muuttamaan ulkomaille.


      • mitenkävi

        Työnantajasi taisi olla onnellinen jos pääsi sinusta eroon , miten kävi?


    • kjdh

      Minä suunnittelin joitakin vuosia sitten loma-asunnon hankkimissta Bulgariasta kun näytti että kotimaan hinnat oli karanneet käsistä. Tuolloin (2003-2004) hinnat oli kyllä tainneet nousta kovin jo tuollakin. Luin myös varoitteluja rikollisuudesta. Vaikka meikäläinen täällä kotimaassa on tavallinen tallaaja, niin bulgarialaiselle ehkä putsaamisen arvoinen kroisos, mene ja tiedä. Onneksi löytyi rantatontti Suomesta ja nyt on puolentoista tunnin ajomatka vaatimattomalle saunamökille.

    • sdasadasd123

      On kyllä totta, että saisitte karenssiajan(3kk) jälkeen rahaa, jos olisitte käytettävissä työmarkkinoilla, mutta näin ei ole asuessanne Bulgariassa. Päivärahan saaja on oikeitettu matkustamaan 7 päivää eu/eta alueella ilman päivärahan katkeamista. Siitäkin on etukäteen ilmoitettava kassaan. Näin ollen älä juntti luulee, että jostain ilmaista rahaa saatte.
      Lisäksi pitäisin asuntonne myyntivoitto ennustetta ylimitoitettuna. Vuoden päästä asuntonne hinta on luultavasti tippunut ainakin 10-15% johtuen tämmänhetkisestä hintakuplasta.
      Voiko olla tyhmempää muuttaa maahaan, jossa ei ole ikinä edes käynyt? :D
      JUNTIT!

    • Rouva Bg

      Heh, meitä vähän kanssa nauratti mieheni kanssa, joka on itse bulgarialainen...Hän siellä syntyneenä ja 30 vuotta asuneena ei takaisin muuttaisi enää ikinä, on siellä sen verran hurja tilanne, mm. työtilanne ja korruptio. Meille Bulgaria on aivan ihanteellinen lomapaikka, asuntokin kun on siellä valmiina odottamassa aina. Turistille siis ihana paikka, kaunis luonto, pitkä kuuma kesä jne. Mutta menkää ihmeessä käymään edes kerran ihan vaan turisteina nähdäksenne maata...itselleni oli ensi kerta pieni shokki, kun näki ne uskomattomat röttelöt joissa ihmisiä todella asuu, vaikka tiedossa hyvin olikin asia.

      Onhan kuitenkin kiva, että on haaveita ja kaikkihan on mahdollista, jos vain haluaa jotain tehdä niiden eteen. Ihmiset täällä kertoneet vain faktoja ko. maasta. Toivon teille hurjasti onnea matkaan.

    • Bulgariaan

      Kuinkahan tälle alkup. viestin kirjoittajalle kävi? Asuuko onnellisena Bulgariassa vai jäikö pakkasiin kärvistelemään...

      • ei_hoitoa_kaipaava

        No, ihan huuhaa-kirjoittelija oli aloittaja. Toivottavasti on saanut lääkityksen kuntoon.


    • pegga

      Joo ja ei niitä työttömuuskorvauksia makseta ulkomaille,toiseen eu maahan saa kolme kk kun ilmoitautuu paikalliseen työvoimatoimistoon.sit kun olet vaikka Turkissa talven ja työkkärin täti soittaa ja käskee ottaa passin mukaan niin käry käy heti.

    • MuuttoHalvalla

      Olipa hauskaa luettavaa. Vai että oikeen ruotsilaivalla on käyty. Voin kuvitella kun suomen maailmanvallottajat laskeutuu Bulgariaan salkussa setelinippuja :) Kyselee ekalta taksikuskilta että mistä löytyisi hyvä kiinteistövälittä kun pitäisi asunto ostaa näillä salkussa olevilla rahoilla :D Ystävällinen taksikuskihan varmasti heille välittäjän järjestää ja turvallisen rahojen säilytyspaikan ennen kun asunto löytyy;) Voi hyvät hyssykät. Minkä kannon alta näitä menninkäisiä oikeen kaivautuu, jotka ihan tosissaan kyselee tollasia. Taisivat varmaankin ensin muuttaa jostain tankavaaralta ouluun ja totesivat että onpa mahottoman iso kaupunki ja täällähän pärjää ihan suomellakin. Ei uskalla enää kauemmas muuttaa ettei liikaa näe mualimata. Huvittavin oli kun totesi että, bulgariaan on hyvä muuttaa kun sinne ei lennä edes niin kauan. Mitä väliä sillä lennon kestolla on jos sinne muuttaa!?!?? Muuttaisi sitten naapuri kylään, niin sinne on vielä lyhyempi matka. Ei tarvii lentää ollenkaan.

      • PerehdytysTarpeen

        Tavallaan huvittavaa tekstiä tuo aloitus kieltämättä. Sanoisin, että se on ilmiselvä provo kun kysymykset ovat noin kertakaikkisen älyttömällä linjalla. Esimerkiksi tämä:

        " Pärjääkö siellä pelkästään suomenkielellä? Eli onko siellä vaikka jotain
        paikkakuntia mihin kannattas suunnistaa että siellä asuis muitakin suomesta? "

        Missä ihmeen vieraassa valtiossa muka pärjää pelkällä suomen kielellä? Edes Virossa ei pärjää keskellä Tallinnaa pelkällä suomella. Miten sitten jossain Itä-Euroopan maassa kuten Bulgaria, jossa ihmiset eivät välttämättä Suomesta kuulleetkaan?

        Yleensä jos aikoo muuttaa pysyvästi tuollaiseen maahan, vähimmäisvaatimuksena olisi kyllä maan oman kielen opettelu. Paitsi että työllistyminen olisi helpompaa niin siinä on helpompi sopeutua kun perille pääsee. Tämä kielenopettelu ei koske niin satunnaista matkailijaa, joka on pari viikkoa, vaikka eipä siitä haittaa tietenkään ole.

        Muuten kielen opettelussa ei tarvitse tyytyä pelkkään nettikurssiin. Ainakin Teach Yourself on julkaissut bulgarian kielen itseopiskelupaketin (kirja plus CD). En tiedä itse sen tasosta, kun TY:n kieliopiskelupakettien taso voi vaihdella aika tavalla kirjoittajasta riippuen.

        Muitakin kielikursseja löytynee kirjakaupoista.

        " Hintataso? Varmaan alkuun elettäs niillä noin parin tonnin päivärahoilla?"

        Saavatko siivoojat muka jotain parin tonnin päivärahoja? Tietty jos saa tuollaiset määrät rahaa (60 000 kuussa) niin silloin kyllä varmasti muu eläminen järjestyy kalliimmissakin maissa.

        "- Onko siellä paljon suomalaisia töissä, esim joku joka voi auttaa sen asunnon ostamisessa, vakuutusasioissa, polttopuun ostot, autot, plus kaikki
        muut asiat? "

        Tästä saa sen käsityksen, että aloittajalle pitäisi järjestää kaikki valmiina kuin Manulle illallinen. Kyllä nuo puunostot ainakin ovat sellaisia asioita, jotka sujuvat pienellä perehtymisellä maassa kuin maassa.

        Ei mihinkään maahan muuteta pysyvästi asumaan "se vois olla kivaa" periaatteella. Kyllä siellä ensin kannattaa käydä (jos mahdollista) itse. Tai jos ei jostain syystä ole mahdollista, niin netistä etsiä tietoa esimerkiksi noihin peruskysymyksiin.


    • V.E.N

      Hei. Kiitos mielenkiitoisesta kirjoituksista, luin ihan mielen kiinnolla ja seurasin Suomalaisten tapaa käsitellä näinki haastavan kirjoituksen aloittajaa. Päädyin lukemaan tämän työttömyyden ja kielten opiskelun takia. Suomalainen työllistyminen paljon puhuttu aktiivimalli painaa minunki elämässä, mietinkin mitä uutta voisin tehdä asijalle kun taas ja mahdollisesti työvoimatoimiston tätä soittaa ja haluaa tapaamiselle. - niin turhauttavaa sanoa samaa mutta muuttaminen ja työkokeilut on suomen sisällä nähty, myös ilo ja työnantajien asenne. Mietin olenko se "hihhuli" päähän pisto vai onko ulkomailla opiskelussa tai työkokeilussa jotain uudistumista. En halua olla pessimisti ja pettyä. Mutta vähän hymyä, voisin lomailla ja katsoa lähtisiö joku mielenkiinto heräämään kielestä ja opiskelusta. Mutta yritetään. Kiitos

      • joopasen_joo

        Taitaa itse aloittaja olla asialla. Kun ihan on mielen kiinnolla seurannut Suomalaisten tapaa jne... -Kun olisi voinut seurata mielenkiinnolla suomalaisten tapaa... -No mutta tuo kirjoitustapa kertoo aika paljon kertojastaan, eli ilkeästi voisi sanoa, että kyllä siellä valot palaa, mutta eipä taida ketään olla kotona. -Ihan mielenkiinnolla odottais, että kertoisit missä vaiheessa 7 vuotta sitten suunnittelemasi muutto Bulgariaan prosessi on tänään. Kiitos.


    • ennytsanoisi

      hiphei. Kävin lomalla Bulgariassa ja en muuttaisi sinne, oli kaunista ja hienot maisemat ja meri. En saanut itseäni vakuutettua maan elinoloista. valuutta oli hyvä ja ihmiset kärsivällisiä ja iloisia.. jos tahtoo muuttaa sinne ja töitä tehdä niin miksi ei. jokainen tavallaan. Suosittelen tutustumaan maahan minne aikoo muuttaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1863
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1426
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe