Digikamera, jossa hyvä väriavaruus?

Colour lover

7 vuotta palvellut Konica Minoltan digipokkarini alkaa vedellä viimeisiään. Tai sitten se ainoa muistikortti hajoamassa. Kamera on niin vanha, että niin pieniä muistikortteja ei enää saa, esim. megainenkin kortti on liikaa, ei jostain syystä toimi kamerassa, kokeiltu on useita.

Olen rakastunut Minoltani väriavaruuteen. Eron muihin kameroihin todella huomaa. Esim. kamerakurssilla silakoita kuvatessamme kalojen suomut hohtivat upeita sateenkaaren värejä ainoastaan minun kamerallani.

Jostain luin, että Minolta ei enää tee kameroita. Osaako joku neuvoa jonkin toisen merkin tai mallin, jossa olisi hyvät värit? Ihan pikkupokkari siis kyseessä, hinta n. pari sataa. Toinen vaatimus olisi äänellinen videokuvausmahdollisuus.

9

187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PokkaKari

      "Osaako joku neuvoa jonkin toisen merkin tai mallin, jossa olisi hyvät värit? Ihan pikkupokkari siis kyseessä, hinta n. pari sataa. Toinen vaatimus olisi äänellinen videokuvausmahdollisuus."


      kaikissa kameroissa on pääsääntöisesti sRGB-väriavaruus.
      Se, että miten sävyt ilmenevät on sit yleensä ihan säädöistä kiinni.
      Yleensä kamerasta voi asetuksista valita haluaako vähän tuhdimmat voimakkaat värit vai neutraalimman toiston.
      Se millaiset ne hyvät värit nyt sun mielestä ovat, on sit toki sun mielipiteestä kiinni, eikä siihen voi valmista vastausta antaa.


      Kaikissa nykypokkareissa on myös videokuvausmahdollisuus.

    • väriavaruus?

      Noita avaruuksia lienee kameroissa vain kahta lajia.
      Se ”huono” väriavaruus (sRGB) on varsin yleinen. Se hyvä on nimeltään Adobe RGB.

      Värien ”hyvyys” on kovin paljon ”katsojan silmässä” mutta heitänpä mutulla, että Nikonilla osataan pahaiten punaisen sävyjen toisto.
      Laajin sävyskaala löytyy niistä joiden kennossa on paras dynamiikka
      kts esim:
      http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Camera-Sensor-Ratings

      ehkä noin näin:
      1. Fujifilm FinePix X100 (väriavaruus valittavissa-
      2. Leica X1
      3. Leica DL5 & Panasonic LX5
      Canon PowerShot S95&G12
      5. Nikon P7000, Olympus XZ1
      Samsung EX1, Samsung TL500

    • Colour lover

      Juu kiitos, mutta nuo menevät kyllä minun hintaluokkani yli.

      Nettiselailulla selvisi, että Minolta Dimage 400:ssani lienee kennovika, kun kuviin tulee valkoisia raitoja. Muutkin olleet ihastuneita Dimage 400:n, hehkuttavat sen pesevän mennen tullen monet pikselikkäät nykypokkarit. Mikähän sen salaisuus? Haluaisin jotain vastaava tilalle. Kuvat olleet todella hyviä.

    • väriavaruus?

      Ikävä kyllä hyvä ja halpa ovat ominaisuuksia jotka eivät esiinny samassa kamerassa.
      Enpå usko, että tuolla 200:n limitillä löytyy uutta kameraa jossa on hyvä värintoisto ja videossa kunnollinen ääni.
      Jos pitää saada halvalla kelvollista videota niin ainoa järkevä vaihtoehto lienee videokamera.
      Pienien pokkarien joukosta valitsisin Sonyn.

      ”Mikähän sen salaisuus?”
      —katsojan silmähän se

    • kjhkhiuy0867875e68r

      entäs sellainen vaihtoehto kun joku pokkari jossa on raw-kuvausmahdollisuus?
      eli lisää säätövaraa jälkikäsittelyvaiheessa.

      ja moniin halpoihinkin canon powershotteihin ja ixuksiin RAW:n saa CHDK-paketin avulla.

    • Colour lover

      Joo, no katselin tarjouksia, tossa olis Canon IXUS 1000 Hs ja Sony Cyber-shot DSC-HX5V 200-260 egeä. Kalliimpaan ei ole nyt varaa. Noita ei vissiin pääse kaupoissa testaamaan vaan ostettava sikana säkissä? Muistelen, että jollain vanhalla ixuksella ei kummoisia kuvia tullut, mutta siitä on tosiaan vuosia.

      Kiitos RAW-vinkistä, tuo CHDK on minulle uutta. LightRoom löytyy kyllä käsittelyyn.

    • Old Dummy
      • hklh886t8t68797t

        jossain on kyllä suomenkielisetkin ohjeet kun vain viitsii googlata, jos niitä välttämättä haluaa/tarvitsee.


    • Nikon D90

      Noin äkkiseltään ja osin kokemuksesta, tosin järkkäripuolella, sanoisin kameroiden kuvakennojen kehittyneen 7 vuoden aikana kaikilla osa-alueillaan huimasti. Se millaisia värejä saat riippuu monesta seikasta kuten monitorista joka näyttää kuvat omalla tavallaan jos et kalibroi sitä, printteristä joka printtaa oman ohjeistuksensa mukaan ja kameran säädöistä, siellä voi olla valittavana 2 tai 3 väriavaruutta.

      Varsinkin RAW kuvissa voit jälkikäteenkin vielä korjailla värejä ainakin enemmän kuin jpg versioissa. jpg:ssä värit ovat yleensä 8 bittisiä kun uudemmissa järkkäreissä jopa 14 bitin luokkaa ja 12 bit väri on ihan yleinen RAW kuvissa. Kun yksi bitti tuplaa sävyjen määrän niin 4 bittiä 2x2x2x2 = 16 kertaistaa ne yhden värin (RGB) alueella.

      Pokkareiden väriavaruudesta ja niiden valintamahdollisuuksista en ole niin selvillä, selasin juuri Panan FZ38 valikoita eikä siellä annettu mahdollisuutta valita väriavaruutta. Sävyvalintoja löytyi mutta niukasti. RAW - jpg valinta sen sijaan on, RAW ja RAW jpg sekä 2 laatua jpg yksinään. Jää siis enimmäkseen ohjelman varaan miten värejä viritellään.

      Pienikennoisilla kuten pokkari/bridge tyytyisin kohtuullisiin pikseli määriin 10M - 2M kohinan rajoittamiseksi isoilla ISO:illa vaikka taitavat jo kaupata intoilijoille 17M kennojakin.

      Kaikissa noissa pokkareissakin alkaa olla vähintään HD video käytössä joten se ei paljoakaan rajoita valintaasi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      133
      1342
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1195
    3. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      26
      846
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      156
      832
    5. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      746
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      150
      733
    8. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      728
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      27
      588
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      575
    Aihe