Kun rakas lapsenne lähtee ajamaan uudella mopollaan, tuleeko teille mieleenkään, että matka voi olla hänen viimeisensä? Kuinka moni oikeasti uskoo mahdolliseksi sen, että seuraava kotiin tulija onkin poliisi joka tuo suruilmoituksen? Mitä sitten tapahtuu...
Olen raivoissani ja syvästi järkyttynyt joutuessani lukemaan lehdistä tuon tuosta uutisia kuinka nuoret ihmiset, tytöt ja pojat, vain vähän yli 15-vuotiaat ovat saaneet surmansa mopokolareissa. Joka kerta kun luen tällaisen uutisen... Tulee minulle epätodellinen olo. Miten tässä on voinut käydä näin, taas kerran? ''Alkoholilla ei ollut osuutta tapahtuneeseen...''. Mistä sitten johtuu, että lapset tuon tuosta kuolevat liikenteessä? No, ei jäädä nyt siihen. Puhun sen sijaan siitä, kuinka nämä tilanteet olisi voitu estää ja kuinka ne voidaan estää tulevaisuudessa.
Mietittekö te vanhempina koskaan, mitä turvallisuusriskin lapsenne todella tilaa itselleen kun hän vaatii itselleen ajopeliä, niin nuorena? Minusta on ensinnäkin todella järkyttävää, että Suomessa jo 15-vuotias voi saada itselleen ajopelin ja lähteä sillä muiden joukkoon liikenteeseen! He ovat juuri pääseet ikään, jossa aletaan suunnitella tulevaisuutta ja nauttia elämästä todella. Jonain päivänä sitten saattaakin käydä niin, että loppu tuleekin liian aikaisin. Juuri kun kaikki olisi alussa ja elämä edessä... Uskoisitteko todella, että niin voisi teidän rakkaallenne käydä? Jos vastaus on kyllä, miksi olette valmiita ottamaan sen suuren riskin, että niin voisi käydä? Miksi ette voi kasvattaa lapsianne aikuisiksi, niin että heillä olisi vapaa tahto päättää minne lähtevät ja miten?
En voi kuvitella suruanne sen jälkeen kun tieto tulee... Se niin pelätty, tai se mitä ei osattu edes pelätä... Mikä on ensimmäinen ajatus silloin kun todellisuus iskee päälle? Minä täällä pelkään jatkuvasti mopoilevien nuorten puolesta, enkä tätä täällä turhaan kirjoita. Olen oikeasti vakavissani, vaikkei kukaan tuttavani olekaan kuollut. Minuun kirpaisee syvältä aina, kun luen jonkun kansakuntamme onnellisen, iloisen, rakkaan lapsen poistuneen tuolla tavalla keskuudestamme...
Mopo maksaa ehkä 500-1000 euroa kaikki varusteet ja bensat. Se on hinta joka pitää maksaa ja hengenlähtö on paljon lähempänä. Haluatteko todellakin maksaa lapsenne mahdollisesta kuolemasta??? Ajatelkaas nyt... Sitten kun se kauheus on tapahtunut, se mikä taas ennenpitkää jollekin perheelle tässä maassa tapahtuu, paljonko maksaisitte jos joku voisi antaa teille rakkaanne takaisin? Maksaisitteko miljoonan vai kenties miljardin? Vai onko lapsenne henki teille yhtä arvokas kuin mopo, eli 1000 euroa??? Voitte ''ostaa'' rakkaallenne loppuelämän jättämällä surmanpelin ostamatta. Näin yksinkertaista se on.
Mopoilijoita kuolee aivan turhaan. Herätkää vanhemmat!
50
526
Vastaukset
- Jatkoa.
Muistakaa, että teillä on lapsenne täysi-ikäiseksi kasvattamiseen saakka oikeus kieltää lapsianne ajamasta surmanpeleillä, tai ostamasta sellaisia omilla rahoillaankaan. Hän kyllä tajuaa vielä joskus, mitä olisi saattanut käydä jos hän olisi lähtenyt pörräämään kuten muut ikäisensä... Minä tajuan sen nyt, en tehnyt sitä virhettä. Minuakaan ei saattaisi enää olla täällä valistamassa teitä jos olisin lähtenyt silloin aikanaan...
Kuvitelkaapa vanhemmat lopuksi se tilanne, että olette onnellisina odottamassa lastanne kotiin kuten aina. Jostain syystä hän ei palaakaan ja tilanteessa syntyy pieni hätä. Puhelin ei soi... Sitten illalla pahin toteutuu kun poliisit soittavat ovikelloa ja kertovat masentuneina mitä on tapahtunut... Mitä ajatuksia teissä herättää tämän tilanteen kuvittelu? Tulee epätodellinen olo... Ei se voi olla totta... Meidän rakkaamme! Hän joka oli juuri rakastunut, päässyt opiskelemaan, nauttinut elämästään... Hän onkin yhtäkkiä poissa... Aivan liian aikaisin. Hänellä olisi ollut elämä edessään... Mitä luulette, oletteko edelleenkin valmiita ottamaan sen riskin, ettei lastanne enää jonain päivänä olekaan? Lapsi kuoli... Te jäitte. Pitikö sen mennä niin päin? Oletteko valmiita järjestämään hänelle hautajaiset ja jatkamaan elämää normaalisti? Onko lapsi teille tärkeä? Oletteko jo seuraavana päivänä sinut tapahtuneen kanssa ja elämä jatkuu normaalisti??? Miettikää, ette enää koskaan saa puhua lapsellenne, nähdä hänen kasvavan, menevän naimisiin, tulevan äidiksi/isäksi... Kyllä heille sen soisi, eikö vaan? Onko elämänne muuttunut jos näin käy?
Kolarissa ei tuhoudu ainoastaan lapsen ainutkertainen elämä, siinä tuhoutuu hänen läheistensä, ystäviensä, toisen osapuolen, sekä joidenkin täysin asiaankuulumattomienkin, kuten minun elämäni! Kaikki oli jo niin hyvin... Miksi sitten tapahtui näin? Suruun pakahtuu ja toivoisi itsekin kuolevansa... Voin vain kuvitella... Tämäkään saarna ei tuo takaisin niitä, jotka ovat turhaan vuosien saatossa kuolleet. Haluan oikeasti vaikuttaa teihin tällä kirjoituksella, koska palan sisältä itsekin tällä hetkellä...
Olen itse tehnyt päätöksen, etten koskaan aja mitään moottoriajoneuvoa. Riski on niin suuri... Varsinkaan lapsia ei tule päästää ajamaan sinne missä muut ovat!!! Riski on todella suuri... Mopo jää aina kakkoseksi törmäyksessä, ja vain aniharvoin käy tuuri... Sitten tulee se suruilmoitus.
Miettikää todella, mitä haluatte lapsellenne ja hänen elämälleen. Jos saisin kaikki kuolleet pelastettua henkiin, kuolisin itse heidän puolestaan. Miksi he eivät saaneet elää... Miksi niin monessa kodissa surraan tälläkin hetkellä... Toivon, että saan edes joidenkin ihmisten mielen muuttumaan tällä kirjoituksella. Säästäkää rahat, ja lapsenne henki. Jos hän ei sitä nyt ymmärrä, hän ymmärtää sen kunhan tulee vanhemmaksi... Mikäli lapsenne syyttää teitä vapaudenriistosta, pistäkää kaikki minun niskoilleni ja voin lähteä vaikka istumaan, kunhan vain nuoret saavat elää!
Ja kuka täällä kirjoittaa: 18-vuotias nuori mies jolla on valtava suru niin tuntemattomien ihmisten vuoksi, jotka kuolivat aivan turhaan... Aivan turhaan... - hello my girl
noniin kukkahattutädit...Onko se niin vaikea ymmärtää että lapsi nauttii mopolla ajelemisesta/vapaudesta?
Eväätte häneltä sen ja hänestä tulee mahdollisesti hylkiö ihan vain tämän takia(tiedän tapauksia) , koska eivät ole päässeet muiden nuorten mukaan.
Tämä teksti on tynkä.muokkaathan sitä persiiseen. - Janne78.
Hei,
Todella hieno ja ymmärtäväinen kirjoitus aloittajalta, joka oli tehty ajatuksella!
Kiitos hienosta viestistäsi tähän palstalle hyvä aloittaja. Toivon, että viestisi luetaan ajatuksella ja ymmärretään sen sanoma.
Elämä on liian lyhyt riskien ottamiseen. Tehtyä ei saa tekemättömäksi.
T: Janne - Kiitos.
Elämä on todella lyhyt ja ihmisen henki lähtee loppujen lopuksi kovin helposti... Siinä ei aina kypärät tai suojavarusteet auta. Ihmisen kehoa ei olla tehty kestämään valtavia iskuja nopeissa vauhdeissa. Aina ei pysty miettimään täsmälleen mitä voi tapahtua jos tekee jotakin, mutta kun osaisi minimoida selvimmät riskit, olisi tilanne jo paljon turvallisempi.
Itse ainakin istuisin ennemmin sisällä koko ikäni kuin lähtisin tekemään jotain, missä henki voi lähteä helposti. Ja maailmassa ei aina kaikki ole itsestä tai omista taidoista kiinni...- voih...
''Itse ainakin istuisin ennemmin sisällä koko ikäni kuin lähtisin tekemään jotain, missä henki voi lähteä helposti.''
Järkevät ottavat elämästään kaiken ilon irti mahdollisimman usein ja toiset (kuten sinä) mieluummin miettivät riskejä ja pelaavat kaikessa varmanpäälle, niin että ei voi nauttia elämästä täysin.
Sä puhut kuin mopolla/moottoripyörällä ajaminen olisi lähes satavarma kuolemantuomio. Älä ylidramatisoi. Sun pointti tulee muutenkin kyllä selväksi.
Itse kevytmoottoripyörällä ajelen ja otan elämästä kaiken irti ja kyllä, pystyn samalla tunnistamaan vaaratekijöitä liikenteessä ja pyrin ennakoimaan mahdollisimman hyvin liikenteenkulkua. Aina on riski itsestä riippumattomaan onnettomuuteen. Sen kanssa on vain elettävä.
Voithan sä koko elämäs karttaa kaikkea tekemistä missä voi sattua ja elää elämääs erittäin varovasti ja iloa siittä irti ottamatta, ja sitten vanhahkona tukehtua X-tran tarjousnakin palaseen...
Elä joka päivä, kuin se olisi viimeinen päivä. Vanhana sitten kaduttaa kun mitään ei uskaltanut tehdä, ja ajattelee että mieluummin sitä olisi hauskaa pitänyt normaalien ihmisten tavoin, eikä kieltäytynyt kaikesta missä on pieniä riskejä.
- ei mopolla kuole
No kyllähän sitä voi kuolla ku on bussissa tai pyöräilee tai kävelee kävely tiellä tai kaikkialla voi kuolla. Ja jos ei anna lapsensa ajaa mopoa en nyt ihmettele jos välit tulehtuvat koska jos lapsi ite pystyisi maksaa kaiken mutta vanhemmat ei anna lupaa korttiin (jota ei sillon saa) nii ymmärrän vitutuksen määrän. Eli älkää nyt vanhemmat ton jälkeee olko heti et ei meiän poika/tyttö saa mopoo koska isommat mahikset on et lapsi suuttuu kunnolla ku kuolee kolaris. Ja kaikille niille jotka aattelee et mielummin vihane ku kuollu nii sanon vaa et eikö elämästä pidä nauttii varsinkin tässä vaiheessa toi mopo on aika iso osa elämää.
- Heh..
Ymmärrätte viimeistään sitten, kun teillä on omia lapsia, että he ovat teille tärkeämpiä kuin teidän oma henkenne. Nyt nuorilla saattaa olla kuolemattomuuden tunne, ''kyllä siitä selviää'' tai ''no mitä väliä''-olo, mutta tosiasia on, että ihminen on vastuussa elämästään myös ympärillä olevilleen. Et voi vain mennä tappamaan itseäsi siksi, että sinusta se on hyvä ratkaisu. Kysy ensin lähimmäiseltäsi, onko se hänen mielestään ok. Onnistutteko peruuttamaan esimerkiksi eilisen koulupäivänne, tai mopolla ajonne tänään? Jos ette pysty, pystyttekö herättämään itsenne kuolleista tai pystyykö sen tekemään joku muu? Ihmeitä on sattunut maailmanhistoriassa niin paljon, ettei niitä pysty luettelemaan, mutta niidenkään varaan ei voi laskea. On tehtävä järkeviä päätöksiä elämässään. Lähdenkö nyt opiskelemaan vai alanko myymään huumeita. Voisinko peruuttaakin ajatukseni mopolla ajamisesta ja siirtyä lenkkeilemään luontopoluilla. Elämä on valintoja täynnä, mutta aina voi valita hyvin tai huonosti.
Ja vielä: itseäni ei vähääkään kiinnosta erilainen tekeminen elämässäni. Mitä muka voisin tehdä, muuta kuin istua tietokoneella ja saarnata ihmisille netissä? Tiedän, että joka hetki on vaara luonnolliseen sydänpysähdykseen tai aivoverenvuotoon. Minä vain varon, ettei mikään ulkoinen tekijä pääse näitä minulle aiheuttamaan ennen aikojaan...- Trollercoaster
vittu mitä paskaa... Se on sitten ihan sama milloin kuolee koska ihminen ei elä ikuisesti muutenkaan ja paha sun on saarnata jostain ajamisesta jos et itse ole ikinä ajanut mitään. Elämä on uhkapeliä joku voittaa joku häviää. Jos ei elä täysillä joka päivä ja ota riskejä ei elämä ole elämisen arvoista.
- tällä mennään
Onnettomuus tulee, jos on tullakseen. Eikun kurit veks putkesta, rajotin ohitetuksi, isompaa eturatasta, teharia kiinni putkeen ja HIT THE ROAD!
Kuolema tulee jos tulee, ei sille voi mitään. Aina on parempi kuolla itse, kuin kokea se kun joku oma läheinen kuolee. - Janne78.
"sanon vaa et eikö elämästä pidä nauttii varsinkin tässä vaiheessa toi mopo on aika iso osa elämää. "
Ai varsinkin tässä vaiheessa? :) Ja myöhemmin et enää sitten nauti vai?
Arvaas mitä? Lyön vetoa, että nautit eniten kun tulet aikuisikään ja saat oman talon, oman auton ja menet naimisiin. Et tajua nauttimisesta vielä hevonv*ttua:)
Teini-elämä ei mielestäni ole muuta kun opiskelua ja kapinointia, kunnes elämä ja maailma avautuu kun ikää tulee.
Mopollahan nyt voi ajaa myöhemminkin, ei se mikään teinien kulkupeli pelkästään ole koskaan ollut. Kuka sen kieltää, sinäkö?
Itse nautin ajamisesta myös skootterillani, enkä ole enää teini.
"Elämä on uhkapeliä joku voittaa joku häviää. Jos ei elä täysillä joka päivä ja ota riskejä ei elämä ole elämisen arvoista. "
Ei se minulle mitään uhkapeliä ainakaan ole. Sinun elämässäsi tällä hetkellä on vaan tärkeää tuo hurjastelu, mutta myöhemmin ei ole enää, usko pois. Saatat yllättyä kun ikää tulee lisää ja huomaat muiden asioiden kiinnostavan enemmän ja pidätkin tylsänä entistä elämääsi. Silloin et enää pidä elämää uhkapelinä.
Ja ilman riskien ottoa elämä on elämisen arvoista myös varmasti.
Sulla aika laiha ajatusmaailma.
"Kuolema tulee jos tulee, ei sille voi mitään. Aina on parempi kuolla itse, kuin kokea se kun joku oma läheinen kuolee. "
tai sitten törmäät jonkun läheiseen ja se kuolee. voi mikä vatipää.Jos sä sitten vaikka haistasit hevon vittua. Kaikille on oma asiansa miten elämänsä elää. Olin ite 15 vuotiaaksi asti hylkiö, asuttiin maalla, oli eläimiä eikä ollut kavereita. Sitten sain mopon ja luvan korttiin. Opetelin ajamaan ja kävin koulut sun muut; ja nykyään elämä hymyilee. Olen vastuuntuntoinen kuski, ja nautin siitä. kukin nauttii elämästä omalla tavallaan, ja sanon vaan että oli paskat 15 vuotta kun ei koskaan ollut mitään omaa, kivaa. Mut on opetettu vastuuntuntoseksi, ja semmonen olen. Se on vanhempien vika kun "lapsia" kuolee, mutta siksi kun niitä ei ole opetettu noudattamaan sääntöjä. Alkoholi tai ylinopeudet tai mulkut autokuskit on syy jokaiseen mopo-onnettomuuteen. elämä ei ole elämisen arvoista jos siitä ei nauti. ja kerroppa, mikä on elämän tarkoitus? ei ainakaan yksin nutkassa kyhjöttäminen ja siihen x-tra nakkiin tukehtuminen
- Janne78.
"Elä joka päivä, kuin se olisi viimeinen päivä. Vanhana sitten kaduttaa kun mitään ei uskaltanut tehdä, ja ajattelee että mieluummin sitä olisi hauskaa pitänyt normaalien ihmisten tavoin, eikä kieltäytynyt kaikesta missä on pieniä riskejä. "
Huono idea.
Et ymmärrä tuon lauseen perusideaa alkuunkaan. Olen lukenut kirjan, jossa tuo lause tuli esille "elä jokainen päivä niinkuin se olisi viimeinen päiväsi".
Ei se tarkoita sitä, että sun pitää ottaa riski ja uhrata koko terveytesi sen takia :)
Tuolla menolla niitä jokaisia päiviä ei kestä kovin pitkälle.
Unohdat kokonaan, että ne vähiten katuu vanhana, jotka ovat elossa. Ne jotka istuu pyörätuolissa kun tuli hölmöiltyä katuvat eniten ja ne jotka kuolivat, eivät enää edes pysty katumaan.
P*skat sanon minä siihen että pitää olla koko ajan hauskaa. Ehkä sun mielestäs on hauskaa pelleillä jollain mopolla tai autolla koko ajan, jonkun toisen mielestä on hauskaa rakentaa vaikka mökkiä tai käydä uimassa tai tehdä muita asioita.
Eikä sun järkes varmaan riitä tajuamaan että ihmiset on erilaisia. Sulle hauskanpito merkitsee vain kaahaamista... eihän kaikilla ole edes mahdollisuuksia sellaiseen, ei kaikilla riitä varat edes auton ostoon. Ei mullakaan ole edes ajokorttia.
Ajoin kortittomana autolla lähes vuoden, jäin 4x kiinni ja lopetin siihen.
Ihan yhtä kivaa on silti nytkin ilman autoa, käyn mökillä ja käyn kaupassa, käyn vieraissa. Mitään ei jäänyt puuttumaan, eli auto EI tuonut mitään uutta elämääni vain ainoastaan sen että sateella ei kastunut ja talvella oli helpompaa kulkea.
Jos ei ole rahaa liikaa, niin ei sillä autolla koko ajan viitsi hotelleissa ja kylpylöissä juosta.
Ja joo.. jos nyt joku teini pitää ihmeellisenä sitä että paukuttaa mopolla sataa tuhatta niin on sitä itsekin ajettu pv:llä aikoinaan mutta eipä se enää edes kiinnosta enkä sitä aikaa halua takaisinkaan.
Mun mielestä elämässä hauskanpito pitää itse järkätä, ei se ole sitä mitä sä sanot tässä ja nyt :)
Mikäköhän asia se nyt sitten mahtaa olla niin suuri riski että sitten 80 vuotiaana kaduttaa kun ei tullut tehtyä? :)
Meinasitko että se piti tehdä jo 15 vuotiaana? :)
No tuota onhan tässä tätä aikaa kun itse olen 33 vuotias.
Pitäisikö kokeilla benji-hyppyä vai? jee jee :)
Kuka idiootti sulle on sanonut että tee nyt kaikki ettei vanhana kaduta? :)
ah hah hah!
Voi poika parka.... kyllä sulla on aikaa koheltaa vaikka viiskymppisenä, ei mitään hätää :)- Janne78.
Sanonpa ihan suoraan mitä mä haluan tässä elämässä tehdä eli mikä mulle merkitsee hauskanpitoa :)
Elää samanlaista elämää kuten monissa leffoissa... liikkua luonnossa, retkeillä ja kokea seikkailua. Sekään ei ole iästä kiinni. Olen suuri leffafani!
Joten yksi h*lvetin mopolla päristely jossain suomen kaupungissa ei ole mitään
verrattuna siihen mitä mä pidän hauskanpitona :) Pieni ilo vain ja sekin voi tappaa :)
Mun mielestä hauskanpito on mennä mökille saunomaan ja ottaa pienet kännit! Sen lisäksi hauskaa pidetään jouluna ja muina juhlapyhinä, aikoina. Kaikki pitää ite suunnitella.
Sekin on hauskaa jos tekee joskus jälkikasvua. Voi seurata oman lapsen kehitystä ja siitä tulee yksi tärkeä elinkumppani vaimon lisäksi. Pääsee ostamaan sille kaikkea tavaraa ja sitten kun se kasvaa aikuiseksi niin sille tulle oma perhe... kaikkea tässä elämässä näkee ja toi on jo aika suurta.
Olette itekin jälkikasvua ja puhutte hauskapidosta joka mielestänne on pelkästään täysillä kaahaamista :) Ei m uuten kannata...
Mua kaduttaa muuten se että olen vetänyt hormoneja lähes 3 vuotta putkeen ja en enää tiedä tuottavatko pallit tarpeeksi, joten lapsenteko voi jäädä unelmaksi :)
Oma syyni. Se oli sitten mun hauskanpitoa kasvaa isommaksi ja vahvemmaksi, mutta..... samaahan säkin tarkoitit :)
Mut ei pidä antaa periksi... vaikka elämä v*tuttaa ja tulee ajettua seinään tai ei pääse kävelemään jne. niin pitää aina olla niin p*rkeleesti sisua että jaksaa potkia itseään p*rseelle että jokainen aamu on aina yhtä raikas ja on aina uutta potkua uuteen päivään. Sanotaan että aika parantaa haavat :)
Mutta tiedän kokemuksesta että turhia vammautumisia ja kuolemia on paljon... omat vasemmat varpaatkaan ei enää suoristu koska hermot meni v*tuiksi kun ajoin auton päin pv:llä aiemmin. Ne liikkuu silti jänteen ansiosta jota ilman niistä ei olisi muuhun kuin roikkumaan.
Eli kannattaa elää jokainen päivä tietäen riskit. Ei kannata ottaa liikaa riskejä ainakaan. Toki on vaikeaa olla ottamattakin, sen ymmärrän. - J78.
Janne78. kirjoitti:
Sanonpa ihan suoraan mitä mä haluan tässä elämässä tehdä eli mikä mulle merkitsee hauskanpitoa :)
Elää samanlaista elämää kuten monissa leffoissa... liikkua luonnossa, retkeillä ja kokea seikkailua. Sekään ei ole iästä kiinni. Olen suuri leffafani!
Joten yksi h*lvetin mopolla päristely jossain suomen kaupungissa ei ole mitään
verrattuna siihen mitä mä pidän hauskanpitona :) Pieni ilo vain ja sekin voi tappaa :)
Mun mielestä hauskanpito on mennä mökille saunomaan ja ottaa pienet kännit! Sen lisäksi hauskaa pidetään jouluna ja muina juhlapyhinä, aikoina. Kaikki pitää ite suunnitella.
Sekin on hauskaa jos tekee joskus jälkikasvua. Voi seurata oman lapsen kehitystä ja siitä tulee yksi tärkeä elinkumppani vaimon lisäksi. Pääsee ostamaan sille kaikkea tavaraa ja sitten kun se kasvaa aikuiseksi niin sille tulle oma perhe... kaikkea tässä elämässä näkee ja toi on jo aika suurta.
Olette itekin jälkikasvua ja puhutte hauskapidosta joka mielestänne on pelkästään täysillä kaahaamista :) Ei m uuten kannata...
Mua kaduttaa muuten se että olen vetänyt hormoneja lähes 3 vuotta putkeen ja en enää tiedä tuottavatko pallit tarpeeksi, joten lapsenteko voi jäädä unelmaksi :)
Oma syyni. Se oli sitten mun hauskanpitoa kasvaa isommaksi ja vahvemmaksi, mutta..... samaahan säkin tarkoitit :)
Mut ei pidä antaa periksi... vaikka elämä v*tuttaa ja tulee ajettua seinään tai ei pääse kävelemään jne. niin pitää aina olla niin p*rkeleesti sisua että jaksaa potkia itseään p*rseelle että jokainen aamu on aina yhtä raikas ja on aina uutta potkua uuteen päivään. Sanotaan että aika parantaa haavat :)
Mutta tiedän kokemuksesta että turhia vammautumisia ja kuolemia on paljon... omat vasemmat varpaatkaan ei enää suoristu koska hermot meni v*tuiksi kun ajoin auton päin pv:llä aiemmin. Ne liikkuu silti jänteen ansiosta jota ilman niistä ei olisi muuhun kuin roikkumaan.
Eli kannattaa elää jokainen päivä tietäen riskit. Ei kannata ottaa liikaa riskejä ainakaan. Toki on vaikeaa olla ottamattakin, sen ymmärrän.Pakko vielä sanoa mikä OIKEASTI on hauskanpitoa, eli jos nyt halutaan oikein kunnolla rillutella.
Pitää ensin säästää rahaa ja se ei ole ongelma eikä mikään, jos vähän löytyy malttia ja sisua siihen säästämiseen. Sen jälkeen lähtee reissuun ja käy hakemassa päivittäistä piparia ja sopivasti viinaa kyytipojaksi :)
Parin viikon päästä sojottimesi on niin puhki, että päätät pitää jo tauon, mutta ensi keväänä haluat taas uudelleen samaa :)
Eli kyllä se pipari voittaa hauskanpidon. Niitä on maita jossa piparia saa helposti ja suomessa saa helposti laukusta jos utelee vääriltä naisilta :D
- Hieno puhe Janne!
Olipa upeasti puhuttu! Veit sanat suustani ja täydensit niitä tuolla puheenvuorollasi! Miksi emme muuten ole eduskunnassa päättämässä maamme asioista? Voi että kun vaalit ovat vasta 4 vuoden päästä...
Mutta alkuperäiseen asiaan vielä yksi puhe:
Mitä te kuolleen lapsen vanhempina miettisitte silloin 70-80-vuotiaina, kun vierailette ennen omaa kuolemaanne kauan aikaa sitten onnettomuudessa menehtyneen lapsenne haudalla? ''Hän kuoli jo melkein 50 vuotta sitten..'' Mitä miettisitte siinä haudalla, kun pohtisitte yhdessä millainen hän olisi tänä päivänä jos emme olisi koskaan ostaneet sitä mopoa... Hän olisi upea ihminen jolla olisi todennäköisesti oma perhe, onnellinen isä/äiti. Olisitte saaneet nähdä hänen jälkikasvunsa ja kenties jo heidänkin lapsensa. Hän olisi ehkä tehnyt jotain suurta maailmassa ja auttanut muita eteenpäin. Mutta nyt hän on sinne maatunut eikä enää koskaan tule takaisin... Miettikää vielä tämä tilanne ennenkuin ostatte lapsille vaarallisia välineitä! Kumman todellisuuden haluatte kohtaavan teitä elämänne edetessä?- g42tg42g4a
Ihan kuin kaikki mopolla ajavat joutuisivat kuolettavaan onnettomuuteen....
Mopoilu on aika turvallista hommaa, jos on kunnon kypärä päässä, sekä kunnolliset ajovaatteet.
- uae+iwefqweqwwe
Hah, vittu mitä sontaa, tiiätkö miks ne kaikki kuolee ?? No siintä ku niitä virittelee!!,, aika vtun paska kuski ois jos ajat vtu jollai derbill yms kolarin ???!?!?
- Hmm.
Tuskin tuokaan tyttö, joka ajoi skootterilla junan alle, oli viritellyt ajopeliään...
- dhuiiwbx
voihan sinne junan alle ajaa vaikka polkupyörällä
- J78.
Niin eli tämän logiikan mukaan virittäminen ei ole vaarallista vaan vakiolla junan alle ajaminen?
- Jos mietitään..
Ehkä virittäminen olisi voinut pelastaa tuonkin tytön hengen, hän olisi kerinnyt traktorin perästä nopeammin junan alta pois. Virittäminen tappaa kovissa vauhdeissa sattuvissa törmäyksissä, mutta tällaisessa tilanteessa nopeudesta olisi hyötyä.
- pelkää paskaa
hei se on säälittävää ettei osaa ajaa. jos ei osaa ajaa ni ei ota korttii eikä osta mopoo. se on pelkkää paskaa ettei se oo niitten vika jos kuolee. oppis ajaa..
- J78.
"Ehkä virittäminen olisi voinut pelastaa tuonkin tytön hengen, hän olisi kerinnyt traktorin perästä nopeammin junan alta pois. Virittäminen tappaa kovissa vauhdeissa sattuvissa törmäyksissä, mutta tällaisessa tilanteessa nopeudesta olisi hyötyä. "
Äidin pikku ääliö puhuu.
"hei se on säälittävää ettei osaa ajaa. jos ei osaa ajaa ni ei ota korttii eikä osta mopoo. se on pelkkää ****** ettei se oo niitten vika jos kuolee. oppis ajaa.. "
niiq kaikki sanoo eiks nii? - Rahaaaa
Kunpa oliski mopo harrastus 500-1000e kokonaisuudessa :D
- Janne78.
Ei kannata. Ylihinnoiteltua p*skaa.
Olen todennut että koko Suomen yhteiskunta on suunniteltu lainvoimin repimään meiltä kaikilta viimeiset rahat kaikkeen ylihinnoiteltuun p*skaan kuten vakuutuksiin jne.
Itse olen todennut että edullisin ja järkevin vaihtoehto on mennä ostamaan lähiautofirmasta halpa auto n. 300-500e jossa on liikennevakuutus voimissaan vähintään puoli vuotta. Se omiin nimiin ja ajamaan.
Sitten tulee p*skalakki ja iskee sakkoa käteen 300e kun ajat kortitta.
Mitä v*ttua kortilla tekee? Jokainen mopoilijakin ajaa pelkällä mopokortilla ja jos sen taitaa niin osaa ajaa autollakin, hyvin tulee toimeen.
Opettelin itse ajamaan autolla ilman korttia ja totesin että mihin v*ttuun mäkin korttia tarvin. Kunnes p*skalakit sakottivat useaanotteeseen niin ei huvittanut enää. Nämä mätämunat toimivat vain p*skan yhteiskunnan tueksi ja turvaksi jota hallitsevat k*supäiset ylivallassa olevat päättäjät jotka repivät kaikki rahamme ja elelevät niillä herroiksi!
Haistakoon siis p*skan.- dfg4
p*ska p*ska p*ska p*ska p*ska p*ska p*ska p*ska p*ska p*ska p*ska p*ska p*ska p*ska p*ska p*ska p*ska p*ska p*ska p*ska p*ska p*ska p*ska p*ska p*ska p*ska p*ska p*ska p*ska p*ska p*ska .
Muuta, kuin p*skaa ei suustasi koskaan tulekaan...
- niin että
^ asiaa!
- -
Janne haista paska.
- 544544554
Janne, osoitit juuri viestilläsi olevasi erittäin epäkypsä ihminen. Ymmärrätkö, että ajokorttia tarvitaan juurikin siihen, ettei liikenteessä sattuisi niitä vaaratilanteita. Jos jokainen noudattaisi AINA kaikkia liikennesääntöjä, ei mitään ongelmia/onnettomuuksia sattuisi koskaan. Tämä on tietysti lähes mahdoton yhtälö, mutta poliisit eivät tee työtään sen takia, että he veisivät rahat kansalaisilta. Poliisit toimivat kansalaisten turvallisuuden vuoksi.
- J78.
Mitä v*ttua joku teini on mulle mitään sanomaan, buhahaa! :)
Et sä musta mitään tiedä :) Ajokorttti ei estä onnettomuuksia hyvä pallinaama. Moni 18v einari tappaa itsensä kun tulee kolmion takaa rekan eteen vaikka on kortti saatu.
Poliisit toimii lakikirjan mukaan, piste. Ja vain einari noudattaa koko lakia ajattelematta omalla järjelläänkin. - J78.
Ettäs tiiät!! Tuu tänne missä asun ni... niii... nii... saat tulpaa!!! Mulla nousee penkistä 50kg, joten sinuna en tulis uhittelemaan. 10 tappelusta kerran oon voittanu, ja seki oli ala-asteelaista vastaan, eli kovemman luokan tappelija oon. Juoksen myös päivittäin lenkkejä, tietokoneelta vessaan, vessasta jääkaapille, ja jääkaapilta tietokoneelle. Eli kunto on h*lvetin hyvä!! Äiti ja isikin kehui kuinka hyvä kunto mulla oli, jaksoinhan juosta 1 kilometrin matka 10 minuutissa! Tavoitteena ois mennä ens vuonna juoksemaan maratooni, ja painon nostojen MM kisoihin, voitan molemmat aivan varmasti, olenhan minä sentään Janne.
- 88wili
Voisitko oikeesti kertoa missä asut. Alkanu vituttaa noi sun viestit. Sähköpostii? Niin sovitaan missä tavataan.
- jan78_
[email protected]
Mikäs siinä, jos haluut naamas uuteen uskoon. - Dred_Ful
On ihan totta että mopoilu on suht vaarallista. En ruepa tässä enempää saarnaamaan, mutta ottakaa huomioon että (luin juuri tilastoja muutamia päiviä sitten. Itsekkin olen nyt mopoiässä.) Suomessa loukkaantuu vuosittain tuhansia nuoria mopoillessa. Hieman yli kymmenen kuolee. Hieman yli kymmenen liikaa. Eli eikö se kuolema mopo-onnettomuudessa ole kuitenkin aika epätodennäköistä? Tottakai ovathan nuo loukkaantumisetkin vakava asia ja "Loukkaantumisella" tarkoitetaan varmaan vähän enempää kuin paria mustelmaa.
Itse olen kuitenkin sillä kannalla että jos nuori tahtoo mopon, nuori saakoon mopon. Miten muuten hän oppii vastuullisuutta? Entä jos vanhemmat eivät auta auton ostossakaan koska pelkäävät?
Mutta tekstit herättivät paljon ajatuksia. Ei siinä mitään. Mielipiteensä jokaisella. Ja arvostan sitä että jotkut huolehtivat mopoilijoista. Nostan hattua teille. - hållåå
ja leipään voi tukehtua?ja niille jotka pitää hauskaa matkustellessa tai reissatessa niin kävikö mielessä että mopoikäinen nuori ei välttämättä saa lupaa vanhemmilta reissaamiseeb puhumattakaan siitä että lähtisikö huoltaja mukaan.
- Peräänkin voi katsoa
Meillä on ollut ja on mopoja (2).
Säännöt on ollut selkeet.
Aina on sovittu/tiedetty missä kulkee.
Eikä ole päästetty sahaamaan
yötä päivää pitkin kyliä ja isoja teitä.
Selkeät reitit ja rajoitettu kulkemista.
Ovat totelleet kun on sanonut että yksi
Ylilyönti ja mopo lähtee ja samalla ajokorttirahat
Autoon ymv. Porua, narinaa ja vänkäämistä
On välillä yritetty mutta se on loppunut sanontaan
Tehdään leka-deaktivointi sitten heti. - uhivvfid
Peräänkin voi katsoa kirjoitti:
Meillä on ollut ja on mopoja (2).
Säännöt on ollut selkeet.
Aina on sovittu/tiedetty missä kulkee.
Eikä ole päästetty sahaamaan
yötä päivää pitkin kyliä ja isoja teitä.
Selkeät reitit ja rajoitettu kulkemista.
Ovat totelleet kun on sanonut että yksi
Ylilyönti ja mopo lähtee ja samalla ajokorttirahat
Autoon ymv. Porua, narinaa ja vänkäämistä
On välillä yritetty mutta se on loppunut sanontaan
Tehdään leka-deaktivointi sitten heti.just tuli radiosta että mopoloukkaantumiset on vähentyny melkeen puolella
- ktm 125
suurin osa kolareista tapahtuu ku mopot/moposkootterit on viellä vakioita!
koska ne ovat vaan tien tukkeena. ´kyl mopojen/moposkoottereitten pitäis saada kulkea vähintään sen 60km/h niin ei tapahtuisi noita kolaireitakaan niin paljoo!
itselläni ku oli vakio ni kyl siinä meinas tulla kolareita varsinkii sillo jos yritin lähteä ohittelemaan ja autotkii meinas ajaa kolareita ku lähtivät ohittelemaan minua!!
tällä hetkellä on 125cc ktm ei noita kolareita oo edes meinannu sattua ku oon lähtenut ohittelemaan eikä kyl muutenkaa!
mut onneks koht saan auton ni on paljo parempi :)- mopooijgjfh
Jossai päin maailmaa autokortin saa jo 16v iässä joten sukai kuusee
- Sitte niitä vasta
tuliski onnettomuuksia mopoil, jos ne kulkis 60km/h. Nytki suurin syy onnettomuuksii mopolijoitten kohal on liian suuri nopeus. Onnettomuustutkintalautakunnan raportit synkkää luettavaa, vaik nyt onnettomuuksien määrä onkii vähentynyt, nii silti esim. 36 mopo-onnettomuutta, niistä vaa kaksi oli muun aiheuttama ja loput 34 oli mopoilijan itsensä aiheuttama.
Tuossa yksi esimerkki tyypillisestä mopo-onnettomuudesta ja lisää voi lukee vaikka kuinka samoilta sivuilta.
http://plaza.fi/moottori/kuolemankolarit/viritetty-mopo-vauhdilla-risteykseen
- :.:.:.:.:.:
No ei se mopo nyt sentään mikään tappovehje oo...
Kyllä se aika paljon on kuljettajasta kiinni tai no voi se myös olla toisesta mutta liikenteessä ja varsinkin keskustassa tai keskustan lähellä kannattaa ajaa varoivaisemmin ja liikennesääntöjä noudattaen eikä kavereiden kanssa mitään kilpa-ajoa. Aina ei myöskään saa liikaa luottaa omiin oikeuksiinsa. Kyllä voit ihan rauhallisesti ja ilman pelkoa ajaa kunhan olet tarpeeksi varovainen. - einytoikeesti
Menkää nyt vittuun saatanan kukkahattutädit!!! Se ei ole teidän asia jos joku haluaa ajaa mopolla !!
- Kyllä vaa on ongelma
Jos oot liikenneonnettomuudessa mopoilijan kans ja se mopoilija kuolee taikka vammautuu siinä, vaik se mopoilija onkii itse syyssä, nii aika paljon saa ottaa rauhottavii sen kolarin jälkee. Ja jos muute, nii se mopokolrin selvittämine on aika työlästä, jos mopo viritetty ja menee Liikennevakuutuskeskuksen hommiksi, aikaa vierähtää ja muutenki aika soppa jonku finninaamasen klopin takii. Iha vaa kokemuksella, mun auton perää ajo risteyksessä yksi kloppi, kun ei saannu mopoaa pysähtyy a tirvas takaluukkuu sen moposa. Vanhempi auto, mut piti mennä lunastuksee, ku meni se takaluukku, puskuri ja takavaloja rikki. Autonarvo oli 5000€ ja nyt se kloppi maksaa sitä ihan itse, ku vakuutus ei sitä korvannut. Me vaadittii se auto korjauksee, kun samanlaista autoo ei löytyny Suomesta tilalle ja korjaus tuli paljon kalliimmaksi. Nyt se jätkä vinkuu, et miten tyhmä hän oli, ku meni virittelee mopoaa ja joutuu maksaa sitä autoremppaa.
- jajajdjfjr
Kyllä vaa on ongelma kirjoitti:
Jos oot liikenneonnettomuudessa mopoilijan kans ja se mopoilija kuolee taikka vammautuu siinä, vaik se mopoilija onkii itse syyssä, nii aika paljon saa ottaa rauhottavii sen kolarin jälkee. Ja jos muute, nii se mopokolrin selvittämine on aika työlästä, jos mopo viritetty ja menee Liikennevakuutuskeskuksen hommiksi, aikaa vierähtää ja muutenki aika soppa jonku finninaamasen klopin takii. Iha vaa kokemuksella, mun auton perää ajo risteyksessä yksi kloppi, kun ei saannu mopoaa pysähtyy a tirvas takaluukkuu sen moposa. Vanhempi auto, mut piti mennä lunastuksee, ku meni se takaluukku, puskuri ja takavaloja rikki. Autonarvo oli 5000€ ja nyt se kloppi maksaa sitä ihan itse, ku vakuutus ei sitä korvannut. Me vaadittii se auto korjauksee, kun samanlaista autoo ei löytyny Suomesta tilalle ja korjaus tuli paljon kalliimmaksi. Nyt se jätkä vinkuu, et miten tyhmä hän oli, ku meni virittelee mopoaa ja joutuu maksaa sitä autoremppaa.
Ja autokolareitako sitten ei ole ?
- ffurdidwx
jajajdjfjr kirjoitti:
Ja autokolareitako sitten ei ole ?
^^ mies puhuu asiaa.
- Janne J.
"Voisitko oikeesti kertoa missä asut. Alkanu vituttaa noi sun viestit. Sähköpostii? Niin sovitaan missä tavataan. "
tule vili-poju jäähallille niin vedän sua lättyyn.- Janne J.
niskalan vili-pojun pää ei kestä kun nappuloille on vähän aikuiset alkanu v*ttuilemaan oikein livenä.
Ehkä annat sen oman osottees tai pidät vastedes turpas kiinni kun et puhelimellakaan osaa itestäs ilmotella.
Kuulut samaan apinalaumaan kuten nää muutkin turvansoittajat, mene vaan takasin sinne pällien sekaan tarkkikselle.
puolustella nyt joitain teinejä, ei h*lvetti.. kunnon apina.
kun olet noin tissiposki niin voin mä sua vili.poju lohduttaa sen verran että kyllä sustakin joskus aikuinen tulee, ja vaikka silloinkin näytät apinalta niin aikuinen ainakin olet eikä sun tarvi olla mulle enää kateellinen.
kysy multa neuvoja. - Janne. J
Janne J. kirjoitti:
niskalan vili-pojun pää ei kestä kun nappuloille on vähän aikuiset alkanu v*ttuilemaan oikein livenä.
Ehkä annat sen oman osottees tai pidät vastedes turpas kiinni kun et puhelimellakaan osaa itestäs ilmotella.
Kuulut samaan apinalaumaan kuten nää muutkin turvansoittajat, mene vaan takasin sinne pällien sekaan tarkkikselle.
puolustella nyt joitain teinejä, ei h*lvetti.. kunnon apina.
kun olet noin tissiposki niin voin mä sua vili.poju lohduttaa sen verran että kyllä sustakin joskus aikuinen tulee, ja vaikka silloinkin näytät apinalta niin aikuinen ainakin olet eikä sun tarvi olla mulle enää kateellinen.
kysy multa neuvoja.Pyydän anteeksi kielenkäyttöäni.
- Huuhaata.
Kukkahattutädin ajatukset paistaa taas. Autokolareitako ei tapahdu? Miten se voikin olla, että vain 18-vuotias pääsee jo liikenteeseen? Nostetaan sekin ikäraja samantien kolmeenkymmeneen. Sitten asiasta toiseen. Mopokolarit voi johtua monesta syystä: Mopoon on tullut vikaa, kuskin oma huolimattomuus, taitamattomuus, AUTOILIJA.
- gilera rcr
Surullinen: hauska viesti ,ite juot visiin lapsen kaa es neljän seinän sisällä. Liian ylisujelevaista(ko).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela kelaa toimeentulotukia takaisin
Ylen sivulla juttu, kun vähäisen omaisuuden takia peritään tukia takaisin ja uhataan ulosotolla. Jutussa yksi mielenkii1471430- 761390
- 621214
Onkohan nyt niin, että kärvistellään kumpikin tykönämme
Toisiamme miettien ja ikävöiden. Miettien kuinka ihanaa olisi vaan olla sen toisen lähellä.. Mitä luulet mies?531003Työnsin sut aikoinani pois nainen, koska en ollut varma hyväksikäyttäisinkö sinua
Olin varma, että hyväksikäyttäisin sinua, tai että et olisi tarpeeksi kaunis tai kiva minulle, sen takia työnsin sinut p60943Kirk ei ollut hyvä ihminen
Hän edusti kristillistä äärioikeistoa puhtaimmillaan ja pahimmillaan: hengellistä sodankäyntiä, nationalismia, kristilli232926Siksi meidän suhteesta
Ei koskaan tule mitään. Ei ikinä vaikka rakastettiin toisia. Olet uskomaton valehtelija. Säälin sua että olin niin pakko73830Minulla on edelleen
ikävä sinua mies. En itsekään pysty ymmärtämään, mistä tämä tunne vielä näiden vuosien jälkeen kumpuaa. Olisipa meillä o36820Näin paljon somalian kielen tulkki tienaa
Istu ja hämmästy. Ammatti jota ei edes tarvittaisi Suomessa ilman maahanmuutto bisnestä. Tulkin keskimääräinen palkka ol153789Mä unohdan kyllä
Sut ajallaan. Mitä enemmän aikaa kuluu niin olet muisto. Toki tämä yhteys hankaloittaa mut et sä jaksa kovin pitkään vai25747