Hajujen siirtyminen naapurista uudessa kerrostalossa

Haisee

Uusi kerrostalo, jossa keskitetty ilmanvaihtojärjestelmä. Keittiöt naapurin kanssa vastakkain. Keittiönkaappien paukkumisesta päätellen siellä on menossa ruuanlaitto. Kohta alkaakin keittiössä haista paistettu sipuli. Yäk. Menen rappukäytävään, jossa ei haise mikään. Eli jos haju ei tule postiluukun kautta, jossain hormin/seinän välissä on reikä josta aromit tulevat? Vai onko tämä tälläisessä, keskitetyssä ilmanvaihtosysteemissä normaalia?

24

4631

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilmajarrumies

      Seinän ja katon välissä voi olla pieni rako, josta aromit tulevat.

      Voinet korjata teipillä, jos sormesi mahtuvat sinne!

      • henrik721

        tekev't ruokaa ja naapurista pölyä tulee teidän kotiin.


    • rakoilevaseinä

      Ilmeisesti seinän rakenteissa rakoja tai jokin läpivienti jäänyt tiivistämättä. Ota yhteyttä isännöitsijään. Naapurin melun takia vaatii ehkä myös muita rakenteellisia ratkaisuja kuin pelkästään rakojen tiivistämisen.

      • henrik721

        isännöotsijä haukkuu heti ja antaa purkutuomion eli häädön


    • Lvi-mies.

      Vanhoissa toi on täysin normaalia, mutta uudessa(jos totta puhut etkä ole provo) kyse on isosta rakennusvirheestä. Itse asiassa kuulostat epäuskottavalta..

      • naapurin tuoksut

        Minulla sama tilanne. Miten vanhaa tarkoitat, tämä asunto tehty joskus noin 20 v. sitten?


    • Lvi-Mies

      Uudella tarkoitan 2005 jälkeen valmistuneita eli niissä on käytännössä uusien määräysten mukainen ilmanvaihto.

      • Vaskitsa71

        Niinpä. Itse asun vuonna 1911 rakennetussa talossa ja 'omasta' ulkoritilästä tulee asunnon seinään, kylmäkaappiin ja lisäksi _naapurin_ kylmäkaappiin sama ilmakäytävä (jota olisi liioittelua sanoa putkeksi). Naapurin käryt tunkevat helpolla tänne ja aukkojen lukumäärän perusteella voipi olla että naapurin puolella kolo on käytännössä poistoilmaa. Joskus huonoina viikonloppuina tuo kärttyisä paska laittaa tarkoituksella jotain haisevaa tulemaan tähän suuntaan. Että tällaisia kivoja juttuja kruununhaan 'arvotaloissa'. Kannattaa katsoa, että ilmastointityöt on tehty uusiksi lähiaikoina, jos näistä taloista asuntoja ostelee.


    • naapurin tuoksut

      Asuin ennen 2000- luvun alussa tehdyssä asunnossa, missä oli myöskin koneellinen ilmastointi. Siellä ei tuoksut tulleet naapurin puolelta. En muista mikä kone edellisessä asunnossa oli, mutta tässä on muh ilmava. Kerroppas, kun olet noin etevä, onko noissa ilmastointikoneissa todellakin noin isoja eroja. Huonontuneen ilmanlaadun lisäksi tämän asunnon ilmastointi kuluttaa sähköä tuplasti.

    • Lvi-mies

      Uusissa on nykyään koneellinen tulo ja poisto ja jos asunnossa on oma ilmanvaihtokone on omat kanavat eli ei mitään yhteyttä naapureihin.
      Vanhemmissa on pelkkä koneellinen poisto ja tuloilma otetaan esim. ikkunankarmiventtileistä, vanhemmissa järjestelmissä on yhteiskanavat ja näissä voi olla yhteys naapurin hormiin.
      Uusia tehdään myöskin keskitetyllä järjestelmällä, mutta siinäkin on tuloilmakin koneellinen ja kanavat on tehokkaati eristetty.

      • naapurin tuoksut

        Kiitos sinulle tiedoista.


      • rsrsefsdf

        Otetaan uudestaan: Minulla on lähes 20 vuotta vanha asunto.

        "Uusissa on nykyään koneellinen tulo ja poisto ja jos asunnossa on oma ilmanvaihtokone on omat kanavat eli ei mitään yhteyttä naapureihin".

        Näin on minullakin.. mutta naapurin hajut tulevat silti läpi ... kyseessä on halkeamat seinässä lattianlistan kohdalla. Koneellinen ilmanvaihto on niin tehokas että pitää hajut poissa, mutta jos sen sulkee, niin asunto rupeaa täyttymään naapurin hajusta.


      • henrik721
        rsrsefsdf kirjoitti:

        Otetaan uudestaan: Minulla on lähes 20 vuotta vanha asunto.

        "Uusissa on nykyään koneellinen tulo ja poisto ja jos asunnossa on oma ilmanvaihtokone on omat kanavat eli ei mitään yhteyttä naapureihin".

        Näin on minullakin.. mutta naapurin hajut tulevat silti läpi ... kyseessä on halkeamat seinässä lattianlistan kohdalla. Koneellinen ilmanvaihto on niin tehokas että pitää hajut poissa, mutta jos sen sulkee, niin asunto rupeaa täyttymään naapurin hajusta.

        sähkömies kerrostaloon verkot salamakaaritulee.
        joo tarvii kun säpsyy


      • hajuista viis
        rsrsefsdf kirjoitti:

        Otetaan uudestaan: Minulla on lähes 20 vuotta vanha asunto.

        "Uusissa on nykyään koneellinen tulo ja poisto ja jos asunnossa on oma ilmanvaihtokone on omat kanavat eli ei mitään yhteyttä naapureihin".

        Näin on minullakin.. mutta naapurin hajut tulevat silti läpi ... kyseessä on halkeamat seinässä lattianlistan kohdalla. Koneellinen ilmanvaihto on niin tehokas että pitää hajut poissa, mutta jos sen sulkee, niin asunto rupeaa täyttymään naapurin hajusta.

        Saako sinun koneellisen ilmastoinnin suljettua? Minulla on vain asteikko 1-4, mistä säätää tehoa, kokonaan suljettua ei saa.


      • henrik721
        henrik721 kirjoitti:

        sähkömies kerrostaloon verkot salamakaaritulee.
        joo tarvii kun säpsyy

        kerran kokeili asentaa pistorasiaa ja salamakaarti tuli.
        johdot åäin helvettiä vanhoja.
        uusi johdotus.


      • rsrsefsdf
        hajuista viis kirjoitti:

        Saako sinun koneellisen ilmastoinnin suljettua? Minulla on vain asteikko 1-4, mistä säätää tehoa, kokonaan suljettua ei saa.

        "Saako sinun koneellisen ilmastoinnin suljettua? Minulla on vain asteikko 1-4, mistä säätää tehoa, kokonaan suljettua ei saa."

        Saa toki. Minulla on samanlainen. Pidä sormi alaspainetun nappulan päällä, ja paina jotakin toista nappulaa. Molemmat nappulat tulevat sitten ulospäin, kunhan päästät ne tulemaan.


      • trtret

        "Uusia tehdään myöskin keskitetyllä järjestelmällä, mutta siinäkin on tuloilmakin koneellinen ja kanavat on tehokkaati eristetty."

        Miksi kukaan haluaisi keskitettyä järjestelmää? Koneellisen tuloilman isoin ongelma vanhoissa toteutuksissa on ilmaputken huono äänieristys, ja ulkoapäin kantautuva melu.

        Mutta - en maksaisi 50 000 -100 000 enemmän moderneista toteutuksista (siis uudesta kämpästä), sen puutteen saa itsekin remontoitua muutaman tonnin hintaan, jos häiritsee.


    • Joo Jooo

      Ai milläs sä remontoit kerrostaloon itsellesi omat ilmanvaihtokanavat? Älä naurata, uusissa on omat kanavat ja asuntojen välipohjat paksummat kuin vanhemmissa.millään remontilla et saa vanasta uuden veroista.

      • trtrete

        "Ai milläs sä remontoit kerrostaloon itsellesi omat ilmanvaihtokanavat? Älä naurata, uusissa on omat kanavat ja asuntojen välipohjat paksummat kuin vanhemmissa.millään remontilla et saa vanasta uuden veroista."

        Omassa on jo omat ilmanvaihtokanavat, ne ovat vain huonosti eristettyjä.


    • kjjkkkkkkkkkkkk

      Olisko sun naapurissa jotenkin liian tiivistä - eli silloin sun paremmin vetävä kämppäs imee ne naapurin hajut ...
      Vitsi, vitsi.... tai vastaavasti sulla joku ikkunakarmi tai joku auki jostain kohtaa..... mikä tietysti lisää vetoa sun suuntaan...

    • Miten on

      Eikö uudessa asunnossa ole niin hyvä äänieristys ettei keittiökaappien paukkuminen kuulu?! Näin ainakin tälläkin palstalla suu vaahdossa väitetään, äänieristys on aivan ylimaallisen hyvä. Ei kovin kummoiselta vaikuta jos keittiökaapin paukkuminen kuuluu!

      • koioiu

        Näinhän se todellisuudessa on. Ei ole kummosia nuo eristykset uusissakaan ja koneellinen ilmastointi tuloilman lämmittämiselläkin on aivan liian hyväksi kehuttu.


    • Pipuli1

      Mulla on juurikin suunnilleen toi sama kysymys/ongelma. Me asutaan talossa joka on valmistunut ihan 2 vuotta sitten, joten tosi uusi on. Millainen ilmanvaihto näissä uusissa on, meneekö hajut naapuriin jos polttaa esim. just liesituulettimen alla tai vessassa? Eihän nyt kai naapurin paskakaan voi sun kotona haista?

    • avoihoidokit äänessä

      Ei mene.

      Näitä juttuja kirjoittavat

      a) kateelliset pipipäät (sama kallion slummin asukas varmaan 30 eri nimimerkillä)

      b) pipipäät, joiden mielestä mikä joku 80-luvullakin eli 30 vuotta sitten rakennettu talo on "uusi"

      Mikähän noiden mielestä on vanha talo? Susiluola?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6510
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2624
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2200
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1876
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1447
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe