pentujen teettäminen ekaa kertaa, apuja

piiuli78

meillä olisi reilu 2v labbistyttö ja haaveena olisi teettää pentuja. koska olisi hyvä ikä? mitä tehdä ensimmäiseksi? mistä "sulhanen" ja maksaako se jotain?
koiramme on puhdas mutta se ei ole missään rekisterissä tai sirutettu, kotikoirana vain. eli tarvitsisi vain saada pentua alulle ilman mitään ihmeempiä kommervenkkejä. antakaas ohjeita tietämättömälle.

6

212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mustalabbis

      Piiuli78, Ota yhteyttä muhun sähköpostilla. [email protected]. Meillä on labbisuros täällä vailla morsmaikku. Paperit on hällä ja rokotukset ym. voimassa. Voidaan keskustella astuttamisesta lisää vaikka puhelimitse.

    • labbisystävä

      Mietin vähän, onko järkevää alkaa teettämään pentuja, jos noin vähän asiasta tiedät.. Ja sekin vähän epäilyttää, että rupeat täältä ensimmäiseksi tietoa keräämään. Itse olisin ensimmäiseksi varmaan käynyt hakemassa kirjastosta muutaman perusjuttuja käsittelevän opuksen.

      Jos olisin pohjatietoa kerättyäni tullut siihen tulokseen, että olen oikeasti valmis huolehtimaan tiineen nartun ja lopulta pentujen terveydestä parhaalla mahdollisella tavalla, selvittäisin, miten oma koirani soveltuu jalostuskäyttöön. Onko koiran lonkkalausunto vähintään A/B -luokkaa, silmät ja kyynärät ok? Onko koiralla ollut mitään perinnöllisiä sairauksia tai rakenteellisia vikoja? Koiran mieluusti käytettäisin rodun taipumuskokeissa ja kävisin hakemassa myös näyttelytuomarilta lausunto ulkonäöstä. Näin taattaisiin, että syntyisi terveitä pentuja, jotka ominaisuuksiltaan vastaisivat rotuaan. Tämä olisi hyvä, vaikkei mitään näyttely- tai käyttövalioita pennuista kaavailisikaan.

      Itselläni on kaunis, aktiivinen ja riistaverinen käyttölinjainen labbisuros - maailman paras ja fiksuin koira tietysti. Minusta on hirveän kiva ajatella, että se saisi joskus jälkeläisiä. Mutta ei niin koskaan tule tapahtumaan, sillä realiteetit ovat, että hauvelin lonkkalausunto on B/C, pentuna sillä oli napatyrä ja valkeita karvoja on siellä täällä, eikä tuota kokeissakaan ole käytetty. Ei siis voi millään taata, että pennuista tulisi täysin terveitä yksilöitä. Mielestäni jalostuksessa pitäisi olla aina etusijalla koirien terveys, eikä ihmisten itsekkäät mieliteot.

    • piiuli78

      synnynnäisiä rakennevikoja ei koiralla ole, pieni "häntäsolmu" hännänpäässä, siksi ei sovellu näytöskoiraksi. lieväalapurenta on miinuksena.
      netistä yritän kaiken tietoni ammentaa ja kysellä mielipiteitä niitä en kirjastosta saa! eläinlääkärintodistukset löytyy ja rokotukset/madotukset kunnossa. mistäpäin mustalabbis olet?

      • En suosittele.

        Jos haluat että tulevista pennuista kasvaa mahdollisimman terveitä yksilöitä niin noilla lähtökohdilla en itse missään nimessä lähtisi narttuani astuttamaan. Terveet, kuvatut yksilöt ovat ovat sitten eriasia.


    • Mulla olisi myös musta uros täällä Etelä-karjalassa vailla narttua ;)

    • vastuun kantoa tähän

      tiesitkö että "pieni häntämutka" voii tulla mihin tahansa koiran selkärankaa, eli kaulasta-hännänpäähän, ja sitten kun ylemmäs sijoittuu, haittakin on pahempi, neurologisita oireista halvaantumisiin, siksi se on jalostuskelvoton!

      lisäksi myös alapurenta on rakennevirhe joka periintyy, sinun koiralla ehdä lievä, pennuilla voikin olla jo paljon pahempi.

      Koiraasi ei varmaan myöskään ole kuvattu? joten et voi kuuluttaa koirasi olevan terve.. ilman että terveys on todistettu, on muun väittäminen valehtelua itselleen,ja varsinkin mahdollisille pentujen ostajille

      Noilla kertomisllasi asioilla tunnut olevan melkoisen kokematon, tai sitten vastuuntunnoton.

      Kyllä olisi parempi todella ottaa asioista ja koirien vikojen perinnölllisyydestä selvää ennen pentu haaveita. Lisäksi on vielä suotavaa että narttu on vähintään 3v, koska koiran "lapsuus" kestää sinne asti, ja en tarkoita että olisi pentu vielä, vaan koiran mieli on kuin lapsen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2288
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      8
      1892
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1351
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1240
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1225
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      16
      1150
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1091
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1045
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1024
    10. 12
      1007
    Aihe