3,5 kk vauvan kehitys

Huolestunut äiti -84

Heippa,

Minulla on keskosena syntynyt (rv34 1) poikavauva ja olen huolissani hänen kehityksestään. Kyseessä on esikoislapseni. Hänen mittansa syntyessään oli 44 cm ja 2330 g.

Netistä luin että tuon ikäisen vauvan pitäisi jo osata kääntyä ja kannatella kunnolla päätään vatsalla ollessaan sekä pitää tavaraa kädessä. Meidän vauva kyllä kannattelee päätään hiukan mutta inhoaa olla vatsallaan eikä siis kannattele päätään käsien varassa. Eikä hän osaa kääntyä tai pidellä esinettä tietoisesti. Hän kääntää päätään kyllä puolelta toiselle selällä maatessaan, ei pidä käsiä nyrkissä enää ja osaa hiukan kannatella päätään. En tiedä miten voisi harjoituttaa kun hän ei viihdy leikkimatolla eikä ainakaan vatsallaan. Hän on naureskeleva ja ottaa kontaktia.

Onko teillä kokemuksia mitä vauvanne osasi tuossa vaiheessa tai tarkempaa tietoa mitä pitäisi osata? Tiedän että vauvat ovat yksilöllisiä mutta huolestuttaa silti. On niin vaikea arvioida että paljonko tuo keskosuus vaikuttaa kehitykseen vaikka onkin sanottu että 2-vuotiaaksi saakka saattaa tulla kehityksessä perässä.

Tietoa tai kokemuksia? :)

20

2832

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oalskixjs

Meillä on samanikäinen nomaaliviikoilla syntynyt. Se inhosi kanssa mahallaan olemista. Vajaa 3 kuisena pään kannattelu, kääntyminen ja tavaran pitäminen tuli kaikki yhtaikaa ja yllättäen, varmaan viikossa. Sitten se jo viihtyiki mahallaan, ja niskalihakset treenaantuu sen vuoksi nopeesti lisää. Kädet on ihan rimpulat, ei puhettakaan käsin kannattelusta. Voi siis olla että kehitys tulee hypähdyksittäin. Kannattaa kysyä neuvolasta. Pyydä sieltä aika lääkärille, niin saat rauhan, mikään ei oo niin kamalaa kuin olla huolissaan lapsestaan. Tsemppiä!

• viva#

En olisi vielä kovin huolissani. Meidän (täysiaikaisena syntynyt) vauveli oppi kääntymään selältä mahalleen vasta yli neljän kuukauden ikäisenä. Sen jälkeen alkoi vähitellen viihtymään mahallaan. Seitsemän kuukauden iässä alkoi ryömimään ja vasta sen jälkeen kääntymään mahalta selälleen.

• Äippis

Miten minulla on sellainen kuva, että keskosvauvojen "kehitystavoitteet" lasketaan LasketustaAjasta?? Elikkäs lapsesi pitäisi olla kehitykseltään ~2kk ikäisen tasolla...

Korjatkaa jos olen väärässä, koska itselläni vain yliaikaisia...

• kolmen äiti

Juu, meilläkin 3,5kk vauveli ja syntynyt 41 5. Kannattelee kyllä päätänsä, mutta ei ihan kunnolla, saattaa heilahdella vielä kun sylissä pitää niin, että ei tue niskaa. Eikä vielä edes ota lelua käteen, eikä todellakaan käännykään. Normaalia on, elä huoli :))

• Keskostyttö -08

Poikasi "kalenteri-ikä" on siis tosiaan tuo 3,5kk, mutta "kehitysiältään" hän on vasta 2kk, eli tämän kehitysiän mukaan meidän tenavaa ainakin seurailtiin, hän syntyi vko 34 0. Kävimme tytön kanssa 5 kertaa lääkärin keskosseurannassa ja 4 kertaa fysioterapeutilla, joka arvioikin tyttömme kehitystä/taitoja. Ja ainakin meillä oli juuri tuon 3,5kk ikäisenä yksi käynti, jossa tyttömme kehityksen todettiin olevan enimmäkseen 2-3kk tasoa. Eli juuri se 1,5kk tultiin jäljessä kehityksessä, eikä se ollut mitenkään huolestuttavaa, ja jo vuoden ikäisenä hän oli kuin kuka tahansa 1-vuotias, pituus ja painokin olivat mukavasti kirineet ns. täysiaikaiset lähes kiinni. Niin ja tytön syntymämitat oli 47,5cm ja 2 420g. Kai teille on määrätty noita kehitysseurantoja? Ja kuinka teillä muuten alku on mennyt, joutuiko olemaan pitkään sairaalassa syntymän jälkeen? Meillä neiti oli melkein kuukauden, reilu viikon (10pv) tehon puolella ja kaksi viikkoa tarkkailun puolella kasvamassa. Ihan normaali temperamenttinen uhmaikäinen tuosta kyllä on kasvanut, ainoastaan oikea silmä karsastaa ja se varmaankin jossain vaiheessa vielä hoidetaan kuntoon. Kaikilla ei tietenkään mene näin hyvin kuin meillä, mutta en tosiaan usko, että sinulla on mitään huolta poikasi kehityksen kanssa. Ja kannattaa kovasti neuvolassa ja lääkärillä kysellä, niin varmasti selviää moni asia! :)

• Huolestunut äiti -84

Heippa!

Kiitos vastauksistanne. Minulle on tosiaan epäselvää että mitenkä tuo keskosuus huomioidaan näissä kehittymisissä. Neuvolassa ei ole sanottu mitään tuohon tyyliin että pitäisi sen lasketun ajan perustella arvioida kehitystä. Mutta kun kävimme yksityisellä niin lääkäri juurikin sanoi jotain tuon tapaista että periaatteessa hän on vasta 1,5 kk kalenteri-ikää nuorempi. Jotenkin sekava olo. Seuraava neuvola-aika on 20.9 ja se on lääkäriaika, voisi asiasta kysellä. Ei siellä ole kyllä millään käynneillä sanottukaan että olisi jotenkin kehityksessä jäljessä. Kai minä vaan itse hermoilen liikaa :)

Meille ei laitettu lainkaan kehitysseurantoja muualle kuin neuvolaan. Ilmeisesti oli sitten niin "helppo" keskosvauvatapaus tai jotain. Käymme vaan neuvolassa. Ehkä olisikin ollut parempi että olis seurattu siellä niin saisin enemmän vastauksia. Vaaveli oli keskolassa kaksi viikkoa ja sitten pääsi kotiin. Kaikki oli oikeastaan melko hyvin hällä siellä. Vain pari pulssin laskua tuli ja opeteltiin syömistä. Kyllä se aika oli raskasta vaikka kaikki olikin tavallaan melko hyvin. Kuulostaa raskaalta teidänkin aika siellä nimim. keskostyttö -08, onneksi se on nyt muisto vain :) Ja hauska kuulla että reipas tyttönne on nykyään. Toivotaan että meille käy samoin.

Tuosta karsastuksesta vielä että itselleni on tehty karsastusleikkaus ja se oli kyllä niin loistava juttu! Minulle se tehtiin vasta 13-vuotiaana mutta näin jälkikäteen ajateltuna olisi kannattanut tehdä aiemmin (se oli aika paha karsastus, minua kiusattiin koulussa sen takia). Tarkoitukseni ei ole pelotella, halusin vaan tuoda ilmi että se leikkaus oli kyllä minun elämässäni suuri muutos! :) Jos saan kysyä niin johtuuko tyttönne karsastus siis keskosuudesta? Vai onko suvussanne jollain vaivaa? Koska silmä alkoi karsastaa? Meidän suvussa on ollut karsastusta.

Vielä kerran, kiitokset vastauksista ja tsemppauksista! Toivotaan että kaikki menee hyvin enkä stressaa liikaa!

• Hipsu12345

Heippa, Mun esikoinen 2008 synt poika syntyi myös rv 34 0 jotain ja painoi 2300 joten aika lailla samankokoisena kuin sinun vauvasi.
        Hän oli myös hidas oppimaan kääntymään. Tarkisitn tässä vauvakirjasta niin oli puolivuotias kun kääntyi selältä vatsalle ja 7 kk ennekuin vatsalta selälle. Ei sitten millään suosutunut kääntymään vaikka yritin käsistä kieräyttää kun kierähdyksen "aika" olisi ollut =) No, sitten loppujen lopuksi lähti kävelemään sormista kiinnipitäen samoin puolivuotiaana ja käveli itse jo 10 kk eli lasketunajan perusteella 9 kk ikäisenä. Nyt 3,5 vuotiaana menoa riittää niin paljon että äitiä hirvittää. Juoksee ja kiipeilee sileitä tankoja niin että vähän väliä äipällä perna meinaa letkahtaa. Joten elä suotta huoli, kaikki aikanaan =)

• j

Mun poika syntyi rv 34 2.
      Osasi kääntyä vasta varmaan 5-6kk ikäsenä,mahallaan ei koskaan tykännyt olla.Kehitys meni aika paljon tuon lasketun ajan perusteella.

• koliju

Meillä kaksostytöt kohta 4kk. Syntyivät 36 4. Eivät vielä käänny, tukevat kyllä hyvin niskaa ja ovat tosi jänteviä ja nostavat päätä vatsallaan ollessaan. Eivät osaa ottaa vielä lelua käteen. Itse en ainakaan ole tippakaan huolissani. Lapset ovat yksilöitä ja kehittyvät sen mukaan.

• -.,mnbnm

Meilläkin viikolla 34 syntynyt vauva (nyt siis jo 2 v). Meillä kehitystä ei seurattu kalenteri kuukausien mukaan vaan siinä huomioitiin keskoisuus.

Muistaakseni kääntyily ja pään kannatteleminen tulivat josku 5:n kuukauden iässä. Siis kalenteri-iässä. Meillä normi seurannat neuvolassa. Nyt vastaa kehitykseltään jo kalenterikuukausi ikätovereitaan.

• fsfegeeh

Älä huoli! Keskosten ikä lasketaan ruoassa kalenteri-iässä, kehitys lasketusta ajasta. Aika ennen laskettua aikaa on kuin vauva olisi mahassa. Ei 2 kk kuulu vielä tehdä kaikkia noita asioita, eikä välttämättä 3kk. Itselläni on 7kk keskosvauva, korjattuikä 4kk. Vasta nyt viihtyy mahallaan ja yrittää kääntyä. Omaa tahtia kaikilla. :)

• Huolestunut äiti -84

Heippa,

Tänään oli neuvola ja jäi tosi inhottava fiilis, tuntui että poikamme ei osannut mitään mitä olisi pitänyt ja kaikki pielessä. Hän siis nyt 4 kk. Heijasteet vieläkin olemassa, "kävelee" kun laittaa ylös jalkojen varaan, ei seurannut helistintä eikä tarttunut siihen. Johonkin piippausääneenkään ei reagoinut. Lääkäri kysyi hiljaiseen sävyyn että: "hän kuitenkin sinun mielestäsi ottaa kontaktia" "Hymyileekö hän? Päätään ei osaa kannatella vielä mahallaan kovin hyvin (ei edelleenkään viihdy niin) mutta esim sylissä kyllä. Kääntymisestä puhumattakaan... Auttakaa minua, pitäisikö tässä olla huolissaan? Käynnin lopuksi lääkäri kyllä totesi että kaikki ok ja hänhän on keskonen niin tulee hiukan perässä. Mutta huono fiilis jäi silti.

Hän ottaa kyllä katsekontaktia ja hymyilee ja juttelee paljon. Omaa mobileaan ja peilikuvaansa ja ympäsristöä seuraa kyllä. Kuulee aivan varmasti ja keskolassakin tehty aikoinaan kuulokoe. Hypistelee peittoja ja pitää paidoista kiinni muttei kurottele leluihin tai pidä niistä kiinni.

Mitä tuo heijasteiden säilyminen tuossa iässä tarkoittaa tai tuo "kävely"? Mikä häntä voisi vaivata? Vieläkö laittaisitte keskosuuden piikkiin? Olen niin huolissani.... :(

• älä huoli

Huolestunut äiti; et kertonut, että mikä on vauvasi korjattu ikä. Hän on siis kalenteri-iältään 4kk? Joka tapauksessa; ei kannata olla huolissaan; noita primaariheijasteiden säilymistä seurataan uudelleen myöhemmin ja se on ihan normaalia täysi-aikaisena syntyneellekin, että häviävät lopullisesti vasta tuossa 4-6kk iässä.

• 111919119

meillä 33 6 syntynyt poika (joka siis nyt jo lähemmäs 2v). syntymäpaino oli vain 1565g ja pituutta 42 cm.
      meilläkin oli aina ja jokaikinen kerta neuvolassa tai lääkärissä käydessä jotain ukamas pielessä, milloin ei kuullut (vaikka kuuli ihan mainiosti ja kuulee edelleen:)) milloin näkö oli huono (käytiin silmälääkärissäkin asiasta ja vikaa ei löydetty), päätä ei osaanut kannatella kuulemma oikein ja heijasteet tulivat liian kauan. Jossain vaiheessa en edes halunnut mennä neuvoloihin enää kun aina pojastamme vain löydettiin vikoja. Sitten kun poika oppi ihan yhtäkkiä kaikki ne vaaditut temput (kääntymiset, tarttumiset ym.) muuttui neuvolatädin mielipidekin aivan täysin. Poikamme oppi ryömimisen 7 kk iässä, nousi istumaan 8 kk iässä, konttasi 9 kk iässä ja alkoi kävelemään tasan vuoden ikäisenä.
      älä niistä lekureista ja neuvolatädeistä välitä, tiedän se on VAIKEAA. Jos lapsesi ottaa kontaktia, hymyilee ja naureskelee, ei mikään voi kovin pahasti olla pielessä. Mutta jos asia kerran lapsesi lääkäeiäkin vaivaa, niin pyydä lähete tarkempiin tutkimuksiin, sillä siitä selviää. tsemppiä!

• Huolestunut äiti -84

Kiitos vastauksistanne. Hän syntyi siis 6 viikkoa etuajassa eli siis korjattu ikä kaiketi hieman alle 3 kk. Yritän olla murehtimatta liikaa mutta se on niin vaikeaa. Jotenkin tuntuu että ne neuvolassa voisi harkita enemmän miten asiat esittää kun on tällaisia hysteerikkoja sitten murehtimassa.

• Huolestunut äiti -84

En tiedä seuraako tätä keskustelua enää kukaan...mutta kävin nyt yksityisellä ja lääkäri totsei vauvani olevanlievästi hypotoninen. Nyt odotamme että pääsemme fysioterapeutin arvioitavaksi. Hän ei siis edelleenkään kannattele päätään kunnolla. Olen huolesta sekaisin enkä saa nukuttua kun saan paniikkikohtauksia öisin.

Osaako joku sanoa että onko tuo hypotonisuus aina merkki jostain kehitysvammasta (cp)? Googletin ja sain kamalia vastauksia eteeni...

• tyttö 94

Älä panikoi :) Kummipoikani on oppinut nyt kääntymään, yli 4kk ikäisenä, ja syntyi täysiaikaisena.. Jokainen lapsi on yksilöllinen, ja vaikka lapsesi olisikin hypotoninen (mitä ikinä se tarkoittaakaan), rakastat varmasti häntä silti yhtä paljon kuin jos hän ei olisi. Anna asioiden mennä omalla painollaan, äläkä huolehdi liikaa :)

• Koti-isä

En olisi huolissani mikäli muuten vaikuttaa terveeltä ja normaalilta vauvalta. Tietenkin jos eka lapsi, ettei ole mihin verrata, niin saattaa kuvitella kaikkea :)

Oma toinen lapsi on 5kk ja syntyi yliaikaisena. Ei vielä käänny mahalleen tai selälleen, vaikkakin yrittää.

Lapset kehittyy eri tahtia. Ihan kaikkea ei kannata kalenterin kanssa seurata. Esikoinen oppi kävelemään puoli vuotta myöhemmin, kuin samaan aikaan syntynyt serkku. Ja omat lapset myös erilaisia keskenään. Toinen oli 4kk iässä jaloiltaan kuin keitetty spagetti ja toinen kuin rautakanki.

Voit kysyä seuraavalla neuvolakäynnillä, että onko normaali jos vertaa 1 kk nuorempiin. Kun keskosena syntyi.

• Hipsu12345

Heippa, Mun esikoinen 2008 synt poika syntyi myös rv 34 0 jotain ja painoi 2300 joten aika lailla samankokoisena kuin sinun vauvasi.
        Hän oli myös hidas oppimaan kääntymään. Tarkisitn tässä vauvakirjasta niin oli puolivuotias kun kääntyi selältä vatsalle ja 7 kk ennekuin vatsalta selälle. Ei sitten millään suosutunut kääntymään vaikka yritin käsistä kieräyttää kun kierähdyksen "aika" olisi ollut =) No, sitten loppujen lopuksi lähti kävelemään sormista kiinnipitäen samoin puolivuotiaana ja käveli itse jo 10 kk eli lasketunajan perusteella 9 kk ikäisenä. Nyt 3,5 vuotiaana menoa riittää niin paljon että äitiä hirvittää. Juoksee ja kiipeilee sileitä tankoja niin että vähän väliä äipällä perna meinaa letkahtaa. Joten elä suotta huoli, kaikki aikanaan =)

• djöfe
        Hipsu12345 kirjoitti:

Siis jokaisella lapsellahän on 3-6 kk se ikä milloin tyypillisesti käännytään. En tiedä, oisko se tavanomaisin sitten joskus 4-5 kk:n tienoilla, mutta ne jotka kääntyvät 3 kk:n iässä, ovat kyllä varhaisia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2343
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      238
      1746
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      307
      1277
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      959
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      925
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      844
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      825
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      35
      747
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      683
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      35
      671
    Aihe