suomalaisetko hyvätapaisia?

hävettää suomi

Ulkomailla paljon käyneenä olen huomannut että suomalaisten käytöstavat on suoraan peräsuolesta. Ikävä huomata ulkomailta tullesa miten junttimaisesti omassa kotimaassa käyttäydytään, vaikuttaa että sana käytöstavat on varsinkin nuorisolle ennenkuulumatonta.Ei osata kiittää,ei osata teititellä vanhempia ihmisiä,ollaan mykkiä jne. lista on suomen kohdalla loputon.

Istuuko suomalainen juntti asenne niin tiukassa suomi kulttuurissa?

Suomalaiset antavat itse suomi kuvan maailmalle, ja se kuva ei ole hyvä.

29

501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • metsä vastaa...

      Aloittamasi aihe ei ole erityisen uutta saati ällistyttävää tietoa, mutta moni on kanssasi aivan samaa mieltä.

      Olen kuitenkin huomannut, että vaikka sinä tai joku muu kuinka terävästi havaitsisi erot ulkomaiden ja Suomen välillä eivät ulkomaan opit kuitenkaan rantaudu Suomeen ihmisten kuitenkin matkustaessa yhä vain enemmän ja enemmän? Huonoja käytöstapoja vain arvostellaan ilman, että yksikään parempaa nähnyt ryhtyisi näyttämään mallia kuinka esim. Lontoossa osataan kohteliaasti väistää kaduilla tai Tukholmassa jonottaa bussiin tai Berliinissä kaupoissa sanotaan puolin sekä toisin päivää tai saati kaukomaat, joissa palvelutyö on loppuun asti hiottua huomaavaisuutta. Ehei, sieltä me sisupussit sitten lennämme Suomeen takaisin ja aloitamme toistemme haukkumisen jo heti lentokoneeseen päästyämme.

      Ehdotankin, että jos olet paljon matkustellut olet varmasti oivaltanut myös monissa maissa tietynlaisen kannustavan myönteisyydenkin, ja ryhtyisit nyt välittömästi olemaan meille kauniiden käytöstapojen malliesimerkkinä. Aloita jo vaikka tänään ja sano kiitos, jos näet hiemankin siihen aihetta ja anteeksi, jos haluat ohittaa jonkun ruuhkassa Voin luvata, että hämmästyt kuinka moni Suomessa osaakin käyttäytyä!

      • Samaa mieltä

        Tälläistäkin tapahtuu että kiroillaan ja haistatellaan päin naamaa ja lopuksi naureskellaan ja virnuillaan perään.Tätä tapahtui viimeksi kaupassa asioidessani.Joskus huudellaan perään,toisinaan ohimennen lauotaan kaikenlaista typerää.Ei fiksua,saati asiallista käytöstä.No yritän olla siten etten ole tietääksenikään,välitä siitä ja lähteä tilanteesta mahdollisimman pian pois.


      • "sitä saa mitä tilaa

        Olen samaa mieltä metsä vastaa-kanssa. Itse pyrin asioimaan (ei ole vaikeaa) aina hyvillä mielin ja hymyillen, ja arvatkaapas mitä.......saan samalla mitalla takaisin.


      • 54
        "sitä saa mitä tilaa kirjoitti:

        Olen samaa mieltä metsä vastaa-kanssa. Itse pyrin asioimaan (ei ole vaikeaa) aina hyvillä mielin ja hymyillen, ja arvatkaapas mitä.......saan samalla mitalla takaisin.

        Aivan. Nimimerkillä "metsä vastaa" oli ovela pointti. Täydennän sitä vielä omalta osaltani siten, että ei se aloittajankaan sivistys kovin korkealla tasolla tunnu olevan. Sitä ollaan niin maan perusteellisen kansainvälisiä ja haukutaan suomalaisten käytöstapoja, oikein nettipalstalla.

        Ja nimimerkille "sitä saa mitä tilaa", noin se menee. Hymyyn vastataan hymyllä.


      • Samaa mieltä
        54 kirjoitti:

        Aivan. Nimimerkillä "metsä vastaa" oli ovela pointti. Täydennän sitä vielä omalta osaltani siten, että ei se aloittajankaan sivistys kovin korkealla tasolla tunnu olevan. Sitä ollaan niin maan perusteellisen kansainvälisiä ja haukutaan suomalaisten käytöstapoja, oikein nettipalstalla.

        Ja nimimerkille "sitä saa mitä tilaa", noin se menee. Hymyyn vastataan hymyllä.

        Aivan, niin se menee.Hymyyn vastataan hymyllä.Erityisesti nimimerkeille 54,metsä vastaa ja "siitä saa mitä tilaa",miksei muillekin ja lopuksi haluaisin sanoa että en yritä olla perusteellisen kansainvälistä,saati haukkua ketään vaan kertoa oman mielipiteeni,ei kannata ottaa kenenkään itseensä.


      • kiittämättömyys on..
        "sitä saa mitä tilaa kirjoitti:

        Olen samaa mieltä metsä vastaa-kanssa. Itse pyrin asioimaan (ei ole vaikeaa) aina hyvillä mielin ja hymyillen, ja arvatkaapas mitä.......saan samalla mitalla takaisin.

        Aijaa, no kyllä mua ainakin bussikuskit ja myyjät kattelee oudosti välillä kun tervehdin hymyillen...


    • luokkaerot näkyvät

      On myös eroa siinä, missä piireissä liikkuu. Suomestakin löytyy paljon nuoria ihmisiä, joiden käytöksessä ei löydy moitteen sijaa.

    • Samaa mieltä

      Nimimerkille "sitä saa mitä tilaa ja muillekin tiedoksi että olen samaa mieltä metsä vastaa kanssa ja pyrin myös asioimaan aina hyvilllä mielin ja hymyillen,ei todellakaan ole vaikeaa ja saan samalla mitalla takaisin.kuitenkin on näitä tämmöisiä ihmisiä jotka yrittää typerällä käytöksellään pilata kaiken,pahoittaa toisten mielen,mutta en aio sen antaa häiritä itseäni taikka ottaa ongelmaa siitä,enkä noteerata kyseisiä henkilöitä mitenkään,omapahan on ongelmansa jos tarviii heittäytyä hölmöksi.

    • herrasmies suomesta

      Kirjoittajana totean että luokkaerot todella tuntuvat valtavilta suomessa, vaikka sanotaan että suomessa ei edes ole luokkaeroa. Olen itse nuori kaveri varakkaasta perheestä ja minulle on opetettu hyvät tavat pienestä pitäen, kiittäminen,teitittely,toisten huomioiminen jne. Myöskään ei pidä unohtaa tasa-arvoa naisen ja miehen välillä, mies voi siivota ja tehdä ruokaa siinä missä nainenkin.

      Valitettavasti käytöstavat ovat hakusessa suomessa, tuntuu oudolta tulla suomeen kun juuri kukaan ei puhu,kiitä,ollaan töykeitä jos itse yrittää olla ystävällinen jne. ei se voi olla niin vaikeaa täällä kun muuallakin osataan.Varsinkin nuorena kaverina olen huomannut että suomalainen nuoriso ei kyllä juuri ole kuulutkaan käytöstavoista.Harvoin näkee täällä ihmettä että nuori teitittelee vanhempaa, kun taas suomen ulkopuolella sitä näkee usein.

      Käytöstavat opitaan kotona.

      Leppoisaa syksyn jatkoa kaikille :D

      • herrasmies suomesta

        Enkä tällä kirjoituksella tarkoita että vain varakas osaa käyttäytyä.

        Eikä silläkään ole väliä mitä joku toinen tekee työkseen, jokainen työ on arvokas =)


    • Näin on

      Kyllä kyllä

    • herrasmies suomesta

      Nuorena herrasmiehenä olen myös ikäväkyllä huomannut että nuori suomalainen herrasmies ei voi ajatellakaan nuorta suomi naista koska nyky päivän suomi naiset eivät ole kuulletkaan käytöstavoista, tietenkin on myös niitä jotka osaa käyttäytyä mutta niitä on huolestuttavan vähän.


      Kirjoittaja ihmettelen mihin suomi on oikein menossa. Onko nyky suomi nuoriso vain pääosin mölyävää, huonotapaista ,Big Brother idiootteja omaksuvia nuoria joilla ei ole käsitystä sanasta käytöstavat ,eikä edes kunnon talouden hoidosta.

      Ei kai BB-nuorissa ole suomen tulevaisuus, eihän?

    • Näin on

      Niimpä niin....onhan noita huonosti käyttäyviä myös vahemmissakin ihmisissä,ei pelkästään nuorissa ja on myös miehissäkin,ei pelkästään naisissa...enkä katsele mitään Big Brother ohjelmaa,mielestäni se on todella typerä ja turha ohjelma.

    • herrasmies suomesta

      Big Brother tuntuu tosiaan luovan vain lisää täysidiootteja suomeen. Onhan se sarja monessa muussakin maassa mutta ei sielä nyt Big Brotheria tuijottavat ole sentään täysidiootteja niinkuin suomessa...nuorilla tuntuu olevan kumma tapa samaistua idiootteihin suomessa. Olen myös kuullut ja huomannut että pääosa täysidiooteista päätyy opiskelemaan ammattikouluun, tosin on sieläkin normaali poikia,tyttöjä ,mutta naurettavan vähän eikä sen puoleen paremmin mene suomalaisissa lukioissakaan....eihän moista idiootti meininkiä näe edes USA.ssa.

      Jotain tarvisi kyllä todella tehdä tapojen parantamiseksi.

      • jalmarikk

        Suomalaiset eivät tunne sanoja kiitos, anteeksi, ole hyvä jne. ja ihan perustilanteissa.

        hyvä esimerkki oli matkaoppaat ohjelmassa, jossa opas kysyi neuvoa miten päästä paikasta A paikkaan B. Kuunteli ohjeet, käänsi selkänsä ja sitten vasta sanoi "kiitos". kyllä se kiitos olisi pitänyt sanoa suoraan sille miehelle, silmiin katsoa.. tosi moukkamaista.


    • manners, please.

      Koulussa sen eron nakee, suomalaisessa koulussa haistatellaan ja *ttuillaan opettajalle joka on oppilaille ope tai Pirkko.
      USAlaisessa koulussa opettaja on Mr./Mrs.Smith, ei tulisi kuuloonkaan kayttaa etunimea.

      • aöslkdfjasdlkfj

        Suomessa oppilas haistattelee opettajalle jos ei halua totella, USAssa oppilas poraa opettajan kalloon 9mm mentävän reijän. Siinä ero.


      • Yksi huolestunut

        Sitä vanhempien kunniotusta puuttuu aika paljon. Iän myötä se voi löytyä, jos sitä on opetettu. Opettajille pitää saada auktoriteetti takaisin. Lapsia on kuritettava rakkaudella, ojentamalla oikealle tielle. Keinot on poistettu ja tulos on katastrofimainen.
        Pahuuden voimat ovat lisääntyneet, koska sillä on vain vähän aikaa jäljellä hukuttaa ihmisiä kadotukseen. Uskonnon opetuskin oli lähes lopetettu. Onneksi nyt on huomattu asian laita ja palautettu esim. suvivirsi kunniapaikalleen.
        Väitänkin, että sivistys, sydämen sellainen, lähtee hengellisistä arvoista. Ei aina, mutta pohjaa myös siltä osin kunnioitukseen.

        Itse koen ruokapöydässä jäykistelyn turhaksi. Ainakin perhepiirissä ollessa.Siis kädet vain rannetta myöten saa olla pöydällä, selkä luonnottoman jäykkänä jne. Muuten hyvät tavat on ok.
        Jospa hiljalleen tuleekin muutosta tämän netin kautta? Vanhemmuuden vastuusta voisi kyllä koulussakin opettaa, kuten kaikkien varojen käytöstä. Velan otto vie kierteeseen ja luonnon liika kuluttaminen tuhoaa sen.


    • herrasmies suomesta

      Ihmettelen myös suuresti sitä että suomessa käytetään yleisesti lausetta "menen paskalle" kun ilmoittaa menevänsä wc.hen. Ulkomailla moista lausahdusta ei kuule. Moinen lausahdus olisi lähinä pöyristyttävää.Olisi mukavaa kuulla täälläkin että "I go to bathroom" eikä perisuomalaista lausetta.
      Olen jopa kuulut ja huomannut että suomessa nuoret naisetkin (ei tosin kaikki) käyttävät epäkorrektia lausetta mennessään wc.hen, ja sellainen järkyttää kun omasta kotimaasta kyse. -.-

      On vaikea kuvitella ulkomaalaista joka sanoisi omalla kielellään epäkorrektin ilmauksen mennesään wc.hen

      • Errrkkii

        Mitä helv... Pitäisi sanoa että menee kylpyyn kun on menossa paskalle tai kuselle? Siinä kusessako meinasit kylpeä? Meillä on ainakin paskahuussi ja kylpyhuone erikseen, eli jos meillä sanoisit että olet menossa kylpyhuoneeseen saattaisin luoda hyvin epäilevän katseen ja saattaa sitten ihan suoraan ulko-ovelle, meillä ei hyvänpäiväntutut, saati sitten ihan tuntemattomat, kylvyssä käy! (Paskalla saa käydä jos on kova hätä)


      • 21
        Errrkkii kirjoitti:

        Mitä helv... Pitäisi sanoa että menee kylpyyn kun on menossa paskalle tai kuselle? Siinä kusessako meinasit kylpeä? Meillä on ainakin paskahuussi ja kylpyhuone erikseen, eli jos meillä sanoisit että olet menossa kylpyhuoneeseen saattaisin luoda hyvin epäilevän katseen ja saattaa sitten ihan suoraan ulko-ovelle, meillä ei hyvänpäiväntutut, saati sitten ihan tuntemattomat, kylvyssä käy! (Paskalla saa käydä jos on kova hätä)

        Provosoit nyt ihan tarkoituksella. On ihan sivistyneitä tapoja ilmaista sen luonnon kutsu, kuten "käväisen wc:ssa" tms. Se, miten teillä on wc- ja pesutilat järjetetty, ei kuulu tähän etikettikeskusteluun.


      • faöslkjfdökjf
        21 kirjoitti:

        Provosoit nyt ihan tarkoituksella. On ihan sivistyneitä tapoja ilmaista sen luonnon kutsu, kuten "käväisen wc:ssa" tms. Se, miten teillä on wc- ja pesutilat järjetetty, ei kuulu tähän etikettikeskusteluun.

        Katso keskustelu "Paskahätä ravintolassa". Hädän laadun ilmoittaminen on hyvinkin olennaista!


      • :))))))
        Errrkkii kirjoitti:

        Mitä helv... Pitäisi sanoa että menee kylpyyn kun on menossa paskalle tai kuselle? Siinä kusessako meinasit kylpeä? Meillä on ainakin paskahuussi ja kylpyhuone erikseen, eli jos meillä sanoisit että olet menossa kylpyhuoneeseen saattaisin luoda hyvin epäilevän katseen ja saattaa sitten ihan suoraan ulko-ovelle, meillä ei hyvänpäiväntutut, saati sitten ihan tuntemattomat, kylvyssä käy! (Paskalla saa käydä jos on kova hätä)

        Menen "hotelliin":))) Aina on ymmärretty.
        Moukkamaisuus on tyhmyyden osoittamista.


    • parikymppinenN

      Huvittavaa on myös havainnoida toisten ihmisten reaktioita kohteliaisuuteen. Jos avaa oven vanhukselle, saa usein "kiitokseksi" tuhahtelua tai silmien pyörittelyä. Tai kun lausuu Anteeksi, jotta pääsisi ohi, ihmiset ihmettelevät, että mitä pahaa antteeksipyytelijä on oikein tehnyt. Kerrankin eräs tokaisi minulle tällaisessa tilanteessa Ei se mitään.

      Iästä en kuitenkaan puhuisi, kun puhutaan huonosti käyttäytyvistä. Eniten etuilua harrastavat vanhukset - ja tönivät ostoskärryillään ja rollaattoreillaan. Happamia ilmeitä, eikä ikinä kiitosta on taas mielestäni keski-ikäisillä yleisintä. Teinit räkivät ja kiroilevat. Mikään ikäryhmä ei osaa pyytää Saisinko... jne. Ja avunkin pyytäminen on mahdotonta. Joskus jos tarvitsisi apua oven avaamiseen, paikan bussissa jne. voi sanoa Anteeksi, voisitko auttaa/saisinko istua jne. eikä vain pyöritellä silmiä ja tuhahdella. Myös pyytäminen kuuluu kohteliaisuuteen.

      Ja minä käyn aina naistenhuoneessa ja kysynkin naistenhuoneen sijaintia.

      • 60+

        Vanhusten huonosta käytöksestä kuulee "juttuja" silloin tällöin. Omakohtainen kokemukseni vanhusten, mielestäni huonosta käytöksestä on kuntosalin eläkeläisryhmästä.. Liityin ryhmään ja ensimmäisellä kerralla minut toivotti "tervetulleeksi" yksi mummoista sanoilla: kuinka paljon tänne oikein otetaan. Minulle se oli viesti, että me ei leikitä sinun kanssasi. Vaihdoin "hiekkalaatikkoa "heti kun se oli mahdollista.


    • bcbxb

      Jos haluatte tuta huonoa asiakaspalvelua menkää Savonlinnaan.

    • Näin mulla

      Niin, käytöstavat... minua sanotaan usein huonokäytöksiseksi, joten taidan mä sitä olla. Toki "kiitos", "anteeksi" ja "ole hyvä" on opittu jo ennen kouluunmenoa, mutta varsinkin tuo viimeinen tuppaa unohtumaan suht usein.

      Tosta kengät jalassa sisään -jutusta... riippuu mielestäni ihan paikasta, talossa talon tavoilla. Jos talon väellä on tapana ottaa kengät pois niin on kohteliasta että vieraskin ottaa, varsinkin talvisin.

      Itse pyrin välttämään puolituttujen kanssa puhumista ja "small talkkia" (toki vastaan jos jotain kysytään) koska se on mielestäni ahdistavaa ja turhaa. Myös kättelemistä pidän vastenmielisenä vaikka teenkin sen mukisematta, kuuluuhan se hyviin tapoihin. Halauksia kaihdan kyllä ihan avoimesti enkä häpeä sitä.

      Mitä teitittelyyn tulee, niin oppisin vasta yläasteella mitä se ylipäätään tarkoittaa. Enkä myöskään ole koskaan tavannut ihmistä joka teitittelisi toisia (lukuunottamatta japanin opettajaani, joka teititteli sitä ainoaa oppilasta, joka oli häntä vanhempi). Se on ihan tapa kysymys.

      • Hyviä tapoja taas

        Minuakin ärsyttää nykyinen halaamiskulttuuri. Mistä se on tullut?! Kättely riittäisi. Harva pitää reviirilleen tulosta. Sehän on noin metrin. Koen tungetteluksi liian lähelle tulemisen.
        Vanhempia olisi kaunista teititellä, vaikkakaan kaikki eivät siitäkään pidä. Sehän on kunnioituksen osoittamisen muoto. Ei silti, lipsahti hiljan sinutteluksi uuden naapurin kanssa, vaikka ei sinunkauppoja oltukaan tehty. Olemme viiden vuoden ikäerolla.

        Tuo kenkien jalasta ottaminen on meille tuttua, mutta ulkolaiset ovat kengät jalassa vierailuilla. Niin itsekin, kun on juhlatilanne. Sisäkengillä.

        Hyvä aihe!


    • nöf nöf

      Oletko Sakemanneja seurannut? Todellisia ISOJA SIKOJA!!!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5022
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      16
      2332
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      42
      1553
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1185
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe