Ketjujen laitto?

Tulevarekkakuskie

Jees eli kyselisin olisko jollain kuvasarjaa tai varstaavaa ketjujen laitosta? helpoin vissiin levittää ketjut eteen ja ajaa niitten päälle? entä jos on ylämäessä jumissa ja ei pysty liikuttamaan autoa?

Onko ketjuissa yleensä minkälaiset kiinnikkeet? onko kuinka vittumaiset laittaa kiinni?

12

4076

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • amatöörin apulainen

      Yleensä itse ketjut peruutan päälle ja ylämäessä saa ketjut päälle kunhan auto vaan pysyy paikallaan. Riippuu myös ovat ketjut paripyörätketjut vai ykköspyörämalliset. Youtubesta löytyy jotain pätkiä

      http://www.youtube.com/watch?v=PUQkUsg7bJU

      • ketjukeijukainen

        Youtubesta löytyy supertruckkereita, jotka tekevät näitä "opetusvideoita" - ei siinä sinänsä mitään, mutta ne tulisi tehdä vasta sitten kun hallitsee homman ja osaa ottaa kritiikin vastaan ja myöntää ja korjata virheensä.
        Tämä Royalhighlander on kanadalainen Brittiläisestä Kolumbiasta, eikä se ole tehnyt vielä yhtään "ketjuvideota" täysin oikein. Kun huomautin tyyppiä tekemistää virheistä, vastaus oli jotakuinkin näin; "mä oon tehnyt tätä jo yli 30 vuotta ja näin ne täytyy asentaa". No, sattumoisin minäkin olen tehnyt hommaa saman ajan, mutta lisäsin, että olen tehnyt ketjujen asennuksen alusta lähtien oikein ja perustelin asiallisesti, miksi ja miten jne.
        No, ei se mennyt jakeluun millään - taisi tyyppi hermostuakin kirjoitusvirheistä päätellen ja jankutti samaa sontaa, osaamatta perustella lainkaan, miksi teki niinkuin teki. Taisin sitten mainita jotain, että taidat olla supertrucker - se oli liikaa ja tyyppi poisti kommenttini ja myös omansa minua koskien, hehe!

        Niin, että mikä virheellinen tapa tässä kyseisessä videossa on?
        Tästäkin löytyy pieni virhe kiristyskampien osalta (ne kaksi vipuvartista kampea ketjujen molemmin puolin joilla liitetään ketju yhteen silmukoiden kautta ja kiristetään ja lukitaan). Vivut tulee olla renkaan pyörimissuunnan mukaisesti (eteenpäin ajettaessa) "umpinainen pää" edellä, eli niiden täytyy osua tienpintaan ensimmäisenä (joo, sivullahan ne ovat, mutta lumipolanteella tai saveen hieman hieman uponneena kivet jne. on mahdollista, että kammet vääntyvät tai jopa irtoavat lukituksesta pyörimissuunnaan vuoksi). Usein, jos joudun ajamaan pitempään ketjuilla, pistän vielä viiksilanka varmistuksen lukitukseen.
        Eli toisin sanoen videolla oleva ketju olisi kuulunut kuljettajan puoleisiin pyöriin ja vielä niin, että ketjut olisi heitetty renkaiden päälle kiristyskammet pyörän päällä ja tehty nähdyt toimenpiteet.
        Nyt joku voisi kysyä, että miksei ketjuja voisi vain heittää oikean takarenkaan päälle kammet auton etuosan puolella ja siirtää autoa kuten heppu teki?
        Siksi, koska tuossa ketjutyypissä on neljä lisäkiristintä ketjujen sivulla, joista yksi tai kaksi näkyy videolla, heppu mainitseekin ne; "cam locks". Ne kiristetään vipuvartisella avaimella vääntämällä niitä 180 astetta. Joissain tyypin videoissa cam locks'it eivät näy, koska ne ovat rungon puolella (vipukiristimet tietenkin väärin pyörimissuuntaan nähden) - sieltähän niitä sitten onkin helppo kiristellä konttailemalla...

        Jep, olen pätenyt riittävästi, lähden viettämään syntistä elämää, töihin vasta keskiviikkona tai torstaina


      • Anonyymi
        ketjukeijukainen kirjoitti:

        Youtubesta löytyy supertruckkereita, jotka tekevät näitä "opetusvideoita" - ei siinä sinänsä mitään, mutta ne tulisi tehdä vasta sitten kun hallitsee homman ja osaa ottaa kritiikin vastaan ja myöntää ja korjata virheensä.
        Tämä Royalhighlander on kanadalainen Brittiläisestä Kolumbiasta, eikä se ole tehnyt vielä yhtään "ketjuvideota" täysin oikein. Kun huomautin tyyppiä tekemistää virheistä, vastaus oli jotakuinkin näin; "mä oon tehnyt tätä jo yli 30 vuotta ja näin ne täytyy asentaa". No, sattumoisin minäkin olen tehnyt hommaa saman ajan, mutta lisäsin, että olen tehnyt ketjujen asennuksen alusta lähtien oikein ja perustelin asiallisesti, miksi ja miten jne.
        No, ei se mennyt jakeluun millään - taisi tyyppi hermostuakin kirjoitusvirheistä päätellen ja jankutti samaa sontaa, osaamatta perustella lainkaan, miksi teki niinkuin teki. Taisin sitten mainita jotain, että taidat olla supertrucker - se oli liikaa ja tyyppi poisti kommenttini ja myös omansa minua koskien, hehe!

        Niin, että mikä virheellinen tapa tässä kyseisessä videossa on?
        Tästäkin löytyy pieni virhe kiristyskampien osalta (ne kaksi vipuvartista kampea ketjujen molemmin puolin joilla liitetään ketju yhteen silmukoiden kautta ja kiristetään ja lukitaan). Vivut tulee olla renkaan pyörimissuunnan mukaisesti (eteenpäin ajettaessa) "umpinainen pää" edellä, eli niiden täytyy osua tienpintaan ensimmäisenä (joo, sivullahan ne ovat, mutta lumipolanteella tai saveen hieman hieman uponneena kivet jne. on mahdollista, että kammet vääntyvät tai jopa irtoavat lukituksesta pyörimissuunnaan vuoksi). Usein, jos joudun ajamaan pitempään ketjuilla, pistän vielä viiksilanka varmistuksen lukitukseen.
        Eli toisin sanoen videolla oleva ketju olisi kuulunut kuljettajan puoleisiin pyöriin ja vielä niin, että ketjut olisi heitetty renkaiden päälle kiristyskammet pyörän päällä ja tehty nähdyt toimenpiteet.
        Nyt joku voisi kysyä, että miksei ketjuja voisi vain heittää oikean takarenkaan päälle kammet auton etuosan puolella ja siirtää autoa kuten heppu teki?
        Siksi, koska tuossa ketjutyypissä on neljä lisäkiristintä ketjujen sivulla, joista yksi tai kaksi näkyy videolla, heppu mainitseekin ne; "cam locks". Ne kiristetään vipuvartisella avaimella vääntämällä niitä 180 astetta. Joissain tyypin videoissa cam locks'it eivät näy, koska ne ovat rungon puolella (vipukiristimet tietenkin väärin pyörimissuuntaan nähden) - sieltähän niitä sitten onkin helppo kiristellä konttailemalla...

        Jep, olen pätenyt riittävästi, lähden viettämään syntistä elämää, töihin vasta keskiviikkona tai torstaina

        Juuri noin ne pitää asentaa ja vielä kun käyttää "REKA" mallisia asennusrautoja niin tulee kerralla oikein kireelle!


    • Tulevapöllikuski

      miten se paikoillaan oikein onnistuu paripyörissä esim? onko se vedettävä vain paikaltaan renkaan ali? siihen vissiin jää tollanen pieni rako missä ei oo ketjua siin renkaan alaosas?

      Onko nopeampi vetää kun auto on paikallaan vai peruuttaa esim kohdilleen?

    • amatöörin apulainen

      Puuautossa saa ketjut kätevästi kun nostaa auton nosturin tukijaloilla ilmaan.

    • puuta metsästä

      Minulla ei ole tuommoisia automaattiketjuja, jotka menee päälle peruuttamalla tai ajamalla eteenpäin vaan joudun nostamaan ne renkaiden päälle ja sitten peruutan ketjunliepeen yli, sitten lukot kiinni.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kysy apua Heiskasen Erkiltä.

    • Anonyymi

      Kaikkein suurin ongelma ketjujen laitossa on kokemukseni mukaan rahtiauto puolella kun niitä ketjuja ei ole ensinkään.
      Olen toki saanut ne joskus puhumalla, mutta se on usein edellyttänyt KOVAA puhetta ensin.
      Et sinä niitä mihinkään tarvitse on yleisin perustelu ollut isännän puolelta.
      Olen sanonut: En ehkä tarvitsekaan, mutta se jo rauhoittaa mieltä kummasti jos ne ovat edes mukana ja tarvittaessa käytettävissä!
      Kysymys on ollut sellaisista rahtikuljetuksista, joissa joutuu ajelemaan paljon pitkin maaseututeitä.
      Toisaalta olen muutaman kerran ollut sellaisissa olosuhteissa ihan pääkaupunkiseudulla, että lunta on satanut 30cm, joka on sitten muuttunut täysin nuoskalumeksi. Siinä on tekemistä kun jakelee rakennustarvikekuormaa sellaisessa kelissä esim. Espoossa, josta löytyy kyllä ihan mäkiäkin asutusalueilta. Märkä lumi kun polkeutuu vähänkin, se on kuin luistinrata.

      Nykyisin kun vielä ilmajousiseen autoon on helppo laittaa ketjut, rautajousiseenkin saa kyllä jos on peräsovitteinen nosturi, niin nostaa persettä nosturin jaloilla, mutta joskus oli niin ahtaaksi tehty pyöräkotelo lavan alla, ettei ketjut olisi sopineet pyörimään siellä kaikissa tilanteissa.

      Sitä olen ihmetellyt usein, että on varaa ostaa kallis yhdistelmä nosturinensa, mutta ei ketjuja vetosille edes.? Arvaan kyllä, että jotkut isännät "laskevat" ketjujen kanssa "tuhraamiseen" kuluvan kallista työaikaa? Ei niiden kanssa tarvitse tuhrata, jos ne ovat asiallisessa telineessä ja ovat sopivat pyöräkoolle.
      Yksi syy lienee myös se, että merkittävä osa tuntemistani kuljettajista eivät ole ikinä laittaneet ketjuja alle, aivan kokeneita kuljettajia muuten. Periaate heillä on se, että jos ei pääse ilman riimuja, niin sitten ei mennä ollenkaan! Odotetaan hiekoitusta tai jätetään "kamat" johonkin väliaikaiseen paikkaan varastoon, josta tavaran tilaaja, eli asiakas saa sitten kelkkoa ne perille parhaaksi katsomallansa tavalla.
      Mielestäni pyöriin ketjujen laittaminen täytyisi olla jokaiselle itseänsä ammatikuljettajaksi kutsuvalle täysin ruitiini toimenpide tarvittaessa sellaisissa ajotehtävissä missä eteen voi tulla tarve sille.

      Puuauto puolella ketjutuksen luulisi olevan täysin arkipäivän juttu, mutta eipä vain ole sielläkään kaikkialla. On joitakin suhteellisten tasisten alueiden isäntiä olemassa, jotka eivät vieläkään ole oikein sisäistäneet sitä, että nämä nykytalvet vaativat ihan kunnon ketjut jatkuvien vesijääkelien vuoksi! Viime talvi oli siitä oiva esimerkki ainakin täällä meidän maakunnassamme.
      Nämä kyseiset isännät ovat joskus ajelleet koko talvenkin ilman ketjuttamista kun on ollut ns, hyvä talvi.
      Saattaa olla, että autosta ei edes löydy kuin pelkät ykköspyörän riimut.

      No. niin . Tässä tuli nyt ketjutusasiaa aivan omasta näkökulmastani, "vähän" eksyen tuosta aloittajan aiheesta.
      Siihen voin todeta, että aina olen laittanut ketjut pyörän päälle lukot eteen päin, olivatpa ne ykköset tai paripyöräketjut ja sitten peruuttanut . Paripyöräketjuissa "keskiaisa" lukitaan ensin, sitten sisempi lukko, seuraavaksi selkälenkit mikäli sellaiset ovat ( pelkissä tikasmalleissa niitä ei tietenkään ole ) ja viimeiseksi lukitaan ulommainen lukko. Yleensä ketjut on kiristettävä vielä lyhyen ajon jälkeen, joskus useastikin jos ovat ruosteessa, kun ei ole hetkeen käytetty niitä. Ruosteessa olevat uudehkot ketjut ja täysipintainen rengas ovat se yhdistelmä, että silloin voi joskus hieman vastustaakin niiden laitossa. Itse tiivistän esim.. lumipaakkulla ketjut tiiviisti pyörän takaa ennen peruuttamista, näin ne "yltävät" sitten paremmin lukkoihin.

      Ketjuttamisen oppii vain sitä tekemällä käytännössä, kuten kaiken muunkin!

      • Anonyymi

        Ajan kesällä puuta, tavella juon kaljaa, niin ei tarvi ketjuttaa.


    • Anonyymi

      Peruuttamalla on iisein😎

      • Anonyymi

        Seinästä saa rahaa Siwasta kaljaa ei tarvi ketjuja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1827
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1697
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1313
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1131
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      819
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      785
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      767
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      735
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      707
    Aihe