Ketjujen laitto?

Tulevarekkakuskie

Jees eli kyselisin olisko jollain kuvasarjaa tai varstaavaa ketjujen laitosta? helpoin vissiin levittää ketjut eteen ja ajaa niitten päälle? entä jos on ylämäessä jumissa ja ei pysty liikuttamaan autoa?

Onko ketjuissa yleensä minkälaiset kiinnikkeet? onko kuinka vittumaiset laittaa kiinni?

12

4598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • amatöörin apulainen

      Yleensä itse ketjut peruutan päälle ja ylämäessä saa ketjut päälle kunhan auto vaan pysyy paikallaan. Riippuu myös ovat ketjut paripyörätketjut vai ykköspyörämalliset. Youtubesta löytyy jotain pätkiä

      http://www.youtube.com/watch?v=PUQkUsg7bJU

      • ketjukeijukainen

        Youtubesta löytyy supertruckkereita, jotka tekevät näitä "opetusvideoita" - ei siinä sinänsä mitään, mutta ne tulisi tehdä vasta sitten kun hallitsee homman ja osaa ottaa kritiikin vastaan ja myöntää ja korjata virheensä.
        Tämä Royalhighlander on kanadalainen Brittiläisestä Kolumbiasta, eikä se ole tehnyt vielä yhtään "ketjuvideota" täysin oikein. Kun huomautin tyyppiä tekemistää virheistä, vastaus oli jotakuinkin näin; "mä oon tehnyt tätä jo yli 30 vuotta ja näin ne täytyy asentaa". No, sattumoisin minäkin olen tehnyt hommaa saman ajan, mutta lisäsin, että olen tehnyt ketjujen asennuksen alusta lähtien oikein ja perustelin asiallisesti, miksi ja miten jne.
        No, ei se mennyt jakeluun millään - taisi tyyppi hermostuakin kirjoitusvirheistä päätellen ja jankutti samaa sontaa, osaamatta perustella lainkaan, miksi teki niinkuin teki. Taisin sitten mainita jotain, että taidat olla supertrucker - se oli liikaa ja tyyppi poisti kommenttini ja myös omansa minua koskien, hehe!

        Niin, että mikä virheellinen tapa tässä kyseisessä videossa on?
        Tästäkin löytyy pieni virhe kiristyskampien osalta (ne kaksi vipuvartista kampea ketjujen molemmin puolin joilla liitetään ketju yhteen silmukoiden kautta ja kiristetään ja lukitaan). Vivut tulee olla renkaan pyörimissuunnan mukaisesti (eteenpäin ajettaessa) "umpinainen pää" edellä, eli niiden täytyy osua tienpintaan ensimmäisenä (joo, sivullahan ne ovat, mutta lumipolanteella tai saveen hieman hieman uponneena kivet jne. on mahdollista, että kammet vääntyvät tai jopa irtoavat lukituksesta pyörimissuunnaan vuoksi). Usein, jos joudun ajamaan pitempään ketjuilla, pistän vielä viiksilanka varmistuksen lukitukseen.
        Eli toisin sanoen videolla oleva ketju olisi kuulunut kuljettajan puoleisiin pyöriin ja vielä niin, että ketjut olisi heitetty renkaiden päälle kiristyskammet pyörän päällä ja tehty nähdyt toimenpiteet.
        Nyt joku voisi kysyä, että miksei ketjuja voisi vain heittää oikean takarenkaan päälle kammet auton etuosan puolella ja siirtää autoa kuten heppu teki?
        Siksi, koska tuossa ketjutyypissä on neljä lisäkiristintä ketjujen sivulla, joista yksi tai kaksi näkyy videolla, heppu mainitseekin ne; "cam locks". Ne kiristetään vipuvartisella avaimella vääntämällä niitä 180 astetta. Joissain tyypin videoissa cam locks'it eivät näy, koska ne ovat rungon puolella (vipukiristimet tietenkin väärin pyörimissuuntaan nähden) - sieltähän niitä sitten onkin helppo kiristellä konttailemalla...

        Jep, olen pätenyt riittävästi, lähden viettämään syntistä elämää, töihin vasta keskiviikkona tai torstaina


      • Anonyymi
        ketjukeijukainen kirjoitti:

        Youtubesta löytyy supertruckkereita, jotka tekevät näitä "opetusvideoita" - ei siinä sinänsä mitään, mutta ne tulisi tehdä vasta sitten kun hallitsee homman ja osaa ottaa kritiikin vastaan ja myöntää ja korjata virheensä.
        Tämä Royalhighlander on kanadalainen Brittiläisestä Kolumbiasta, eikä se ole tehnyt vielä yhtään "ketjuvideota" täysin oikein. Kun huomautin tyyppiä tekemistää virheistä, vastaus oli jotakuinkin näin; "mä oon tehnyt tätä jo yli 30 vuotta ja näin ne täytyy asentaa". No, sattumoisin minäkin olen tehnyt hommaa saman ajan, mutta lisäsin, että olen tehnyt ketjujen asennuksen alusta lähtien oikein ja perustelin asiallisesti, miksi ja miten jne.
        No, ei se mennyt jakeluun millään - taisi tyyppi hermostuakin kirjoitusvirheistä päätellen ja jankutti samaa sontaa, osaamatta perustella lainkaan, miksi teki niinkuin teki. Taisin sitten mainita jotain, että taidat olla supertrucker - se oli liikaa ja tyyppi poisti kommenttini ja myös omansa minua koskien, hehe!

        Niin, että mikä virheellinen tapa tässä kyseisessä videossa on?
        Tästäkin löytyy pieni virhe kiristyskampien osalta (ne kaksi vipuvartista kampea ketjujen molemmin puolin joilla liitetään ketju yhteen silmukoiden kautta ja kiristetään ja lukitaan). Vivut tulee olla renkaan pyörimissuunnan mukaisesti (eteenpäin ajettaessa) "umpinainen pää" edellä, eli niiden täytyy osua tienpintaan ensimmäisenä (joo, sivullahan ne ovat, mutta lumipolanteella tai saveen hieman hieman uponneena kivet jne. on mahdollista, että kammet vääntyvät tai jopa irtoavat lukituksesta pyörimissuunnaan vuoksi). Usein, jos joudun ajamaan pitempään ketjuilla, pistän vielä viiksilanka varmistuksen lukitukseen.
        Eli toisin sanoen videolla oleva ketju olisi kuulunut kuljettajan puoleisiin pyöriin ja vielä niin, että ketjut olisi heitetty renkaiden päälle kiristyskammet pyörän päällä ja tehty nähdyt toimenpiteet.
        Nyt joku voisi kysyä, että miksei ketjuja voisi vain heittää oikean takarenkaan päälle kammet auton etuosan puolella ja siirtää autoa kuten heppu teki?
        Siksi, koska tuossa ketjutyypissä on neljä lisäkiristintä ketjujen sivulla, joista yksi tai kaksi näkyy videolla, heppu mainitseekin ne; "cam locks". Ne kiristetään vipuvartisella avaimella vääntämällä niitä 180 astetta. Joissain tyypin videoissa cam locks'it eivät näy, koska ne ovat rungon puolella (vipukiristimet tietenkin väärin pyörimissuuntaan nähden) - sieltähän niitä sitten onkin helppo kiristellä konttailemalla...

        Jep, olen pätenyt riittävästi, lähden viettämään syntistä elämää, töihin vasta keskiviikkona tai torstaina

        Juuri noin ne pitää asentaa ja vielä kun käyttää "REKA" mallisia asennusrautoja niin tulee kerralla oikein kireelle!


    • Tulevapöllikuski

      miten se paikoillaan oikein onnistuu paripyörissä esim? onko se vedettävä vain paikaltaan renkaan ali? siihen vissiin jää tollanen pieni rako missä ei oo ketjua siin renkaan alaosas?

      Onko nopeampi vetää kun auto on paikallaan vai peruuttaa esim kohdilleen?

    • amatöörin apulainen

      Puuautossa saa ketjut kätevästi kun nostaa auton nosturin tukijaloilla ilmaan.

    • puuta metsästä

      Minulla ei ole tuommoisia automaattiketjuja, jotka menee päälle peruuttamalla tai ajamalla eteenpäin vaan joudun nostamaan ne renkaiden päälle ja sitten peruutan ketjunliepeen yli, sitten lukot kiinni.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kysy apua Heiskasen Erkiltä.

    • Anonyymi

      Kaikkein suurin ongelma ketjujen laitossa on kokemukseni mukaan rahtiauto puolella kun niitä ketjuja ei ole ensinkään.
      Olen toki saanut ne joskus puhumalla, mutta se on usein edellyttänyt KOVAA puhetta ensin.
      Et sinä niitä mihinkään tarvitse on yleisin perustelu ollut isännän puolelta.
      Olen sanonut: En ehkä tarvitsekaan, mutta se jo rauhoittaa mieltä kummasti jos ne ovat edes mukana ja tarvittaessa käytettävissä!
      Kysymys on ollut sellaisista rahtikuljetuksista, joissa joutuu ajelemaan paljon pitkin maaseututeitä.
      Toisaalta olen muutaman kerran ollut sellaisissa olosuhteissa ihan pääkaupunkiseudulla, että lunta on satanut 30cm, joka on sitten muuttunut täysin nuoskalumeksi. Siinä on tekemistä kun jakelee rakennustarvikekuormaa sellaisessa kelissä esim. Espoossa, josta löytyy kyllä ihan mäkiäkin asutusalueilta. Märkä lumi kun polkeutuu vähänkin, se on kuin luistinrata.

      Nykyisin kun vielä ilmajousiseen autoon on helppo laittaa ketjut, rautajousiseenkin saa kyllä jos on peräsovitteinen nosturi, niin nostaa persettä nosturin jaloilla, mutta joskus oli niin ahtaaksi tehty pyöräkotelo lavan alla, ettei ketjut olisi sopineet pyörimään siellä kaikissa tilanteissa.

      Sitä olen ihmetellyt usein, että on varaa ostaa kallis yhdistelmä nosturinensa, mutta ei ketjuja vetosille edes.? Arvaan kyllä, että jotkut isännät "laskevat" ketjujen kanssa "tuhraamiseen" kuluvan kallista työaikaa? Ei niiden kanssa tarvitse tuhrata, jos ne ovat asiallisessa telineessä ja ovat sopivat pyöräkoolle.
      Yksi syy lienee myös se, että merkittävä osa tuntemistani kuljettajista eivät ole ikinä laittaneet ketjuja alle, aivan kokeneita kuljettajia muuten. Periaate heillä on se, että jos ei pääse ilman riimuja, niin sitten ei mennä ollenkaan! Odotetaan hiekoitusta tai jätetään "kamat" johonkin väliaikaiseen paikkaan varastoon, josta tavaran tilaaja, eli asiakas saa sitten kelkkoa ne perille parhaaksi katsomallansa tavalla.
      Mielestäni pyöriin ketjujen laittaminen täytyisi olla jokaiselle itseänsä ammatikuljettajaksi kutsuvalle täysin ruitiini toimenpide tarvittaessa sellaisissa ajotehtävissä missä eteen voi tulla tarve sille.

      Puuauto puolella ketjutuksen luulisi olevan täysin arkipäivän juttu, mutta eipä vain ole sielläkään kaikkialla. On joitakin suhteellisten tasisten alueiden isäntiä olemassa, jotka eivät vieläkään ole oikein sisäistäneet sitä, että nämä nykytalvet vaativat ihan kunnon ketjut jatkuvien vesijääkelien vuoksi! Viime talvi oli siitä oiva esimerkki ainakin täällä meidän maakunnassamme.
      Nämä kyseiset isännät ovat joskus ajelleet koko talvenkin ilman ketjuttamista kun on ollut ns, hyvä talvi.
      Saattaa olla, että autosta ei edes löydy kuin pelkät ykköspyörän riimut.

      No. niin . Tässä tuli nyt ketjutusasiaa aivan omasta näkökulmastani, "vähän" eksyen tuosta aloittajan aiheesta.
      Siihen voin todeta, että aina olen laittanut ketjut pyörän päälle lukot eteen päin, olivatpa ne ykköset tai paripyöräketjut ja sitten peruuttanut . Paripyöräketjuissa "keskiaisa" lukitaan ensin, sitten sisempi lukko, seuraavaksi selkälenkit mikäli sellaiset ovat ( pelkissä tikasmalleissa niitä ei tietenkään ole ) ja viimeiseksi lukitaan ulommainen lukko. Yleensä ketjut on kiristettävä vielä lyhyen ajon jälkeen, joskus useastikin jos ovat ruosteessa, kun ei ole hetkeen käytetty niitä. Ruosteessa olevat uudehkot ketjut ja täysipintainen rengas ovat se yhdistelmä, että silloin voi joskus hieman vastustaakin niiden laitossa. Itse tiivistän esim.. lumipaakkulla ketjut tiiviisti pyörän takaa ennen peruuttamista, näin ne "yltävät" sitten paremmin lukkoihin.

      Ketjuttamisen oppii vain sitä tekemällä käytännössä, kuten kaiken muunkin!

      • Anonyymi

        Ajan kesällä puuta, tavella juon kaljaa, niin ei tarvi ketjuttaa.


    • Anonyymi

      Peruuttamalla on iisein😎

      • Anonyymi

        Seinästä saa rahaa Siwasta kaljaa ei tarvi ketjuja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1914
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1660
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1266
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      53
      1145
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      988
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      893
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      886
    8. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      852
    9. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      820
    10. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      798
    Aihe