Miten säilöt pyöräsi talveksi?

Eka talvi

Mitkä asiat täytyy ottaa tarkasti huomioon laittaessa pyörän talvisäilöön n5-6kk?

76

4719

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .org

      Mene lukemaan moottoripyora.orgista ohjeita, siellä niitä on sivukaupalla. On bensan säilöntäainetta, öljyn vaihtoa syksyllä ja talvella, akulle teet sitä ja tätä, renkaisiin paljon ilmaa tai sitten vähän riippuu ohjeiden antajasta...

      Itse olen yleensä yrittänyt keväällä muistaa että mihin halliin pyörän jätin. Jos ei keväällä starttaa niin sitten akku pitää ladata. Nämä härvelit on kuitenkin vain koneita, ei ne mitään ihmeitä tarvitse.

      • siitä vaan

        Ota virta pois päältä ja pistä joku peite, ettei pölyty.


    • Biker 4 ever

      Riippuu missä ja millaisissa olosuhteissa pyörääsi säilytät. Mulla ollut pyöriä yli kaksikymmentä vuotta ja aina tasalämpöisessä,n.15-asteisessa tallissa enkä ole tehnyt mitään erityistä pyörän säilyttämiseksi. Akun kaapelin kun irroittaa niin hyvin menee. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia. Tietysti JOS haluaa pyörän säilyttämisestä tehdä turhan monimutkaista niin voihan aina vaihtaa öljyt ennen talvea ym. mutta turhaa se on. Eihän kukaan autoakaan sen kummemmin "valmistele" jos se muutaman kuukauden on pois käytöstä. Pyörä ole yhtään sen kummoisempi laite kuin autokaan. Monessa nykyaikaisessa autossa on sitäpaitsi jopa enemmän ja monimutkaisempaa/"hienompaa" tekniikkaa kuin pyörissä ja silti ne eivät tarvitse sen kummempaa "säilömistä" talven ajaksi.

      • Huolettomia vehkeitä

        En irroita edes akun kaapelia..menee kaikki kellot jne. Mutta akkua lataan muutaman kuukauden välein, akku menee nopeasti pilalle jos se saa tyhjentyä itsestään.
        Muuten jos pyörä seisoo tallissa, mitään ei tarvitse tehdä.
        Näin olen tehnyt aina vuosikymmenet ja mitään ongelmia ei koskaan , nykyöljyt säilyy suljetussa tilassa vuosia.
        Toki on kaikenlaisia teorioita rikin ym. syövyttävistä vaikutuksista...mutta väitän, ettei käytännössä niillä ole mitään merkitystä..kun moottori on syöpynyt, ei me olla sitä toteamassa.

        Olen nähnyt 20-vuotta seisseen "tuutin" moottorin avattuna, öljyt olivat selvästi viimeisen ajon jäljiltä ..aivan pikeä. Kun osat pestiin, ne olivat kuin uusia. Mitään syöpymää tai kulumista ei 25tkm ajetussa koneessa havaittu..omistaja ei muistanut oliko koskaan käytön aikana vaihtanut öljyjä..ilmeisesti ei.


    • Rojali Enfieldi

      Mahdollisimman kuiva tila on hyväksi ja puhdistus, varsinkin kromiosat voi kärsiä esim. lintujen ulosteista, jos niitä on jäännyt vähänkään. Muuten ei mitään ihmeellistä, ilmanpaineet renkaissa kohdallaan, akun kaapelin voi irroittaa, jotain jos on rikoutunut kauden aikana, on hyvä pistää muistiin ja etsiskellä rauhassa talven aikana. Usein moottoripyörän/rien ympärille tulee kasattua muutakin kausiluontoista tavaraa, niin paras katsoa hieman, että potkukelkkaa haettaessa talven rientoihin ei tule kaadettua puutarhakeinua sen prätkän päälle ja kolhittua vaikkapa bensatankkia lommoille.

      Ei siinä mitään kummempaa dramatiikkaa ole, niin siitä säilytystilasta vielä, lämmin on aina hyvä, mutta kyllä kylmässäkin säilyy ja muista, että pieneläimiä ei pääse sinne taikka lintuja, niiden jäljiltä voi tulla yllätyksiä joskus. Tietty ei isojakaan eläimiä... hevonen tekee pahaa jälkeä vaikkapa satulalle.

    • K7

      Mulla on pyörät ollut aina kylmässä tallissa talvet. Akku kannattaa viedä jonnekin lämpimään tilaan täyteen ladattuna, nesteet kannattaa tarkistaa että kestää pakkasta ja tankki kannattaa jättää niin täyteen kuin mahdollista että ei pääse kondensoimaan vettä. Huvittaa tosiaan kun joillekin ihmisille se mp on niinku hauras lemmikkieläin jota täytyy vaalia ja paapoa ja peitellä joka ilta :) Se on vain parisataa kiloa rautaa, muovia ja kumia. Keväällä kun vaihtaa uudet öljyt ja suodattimen niin se on aika pitkälle valmiina ajoon.

      • TheIrön

        Eräästä akkufirmasta minua opastettiin, että akut tulee säilyttää viileässä. Toimintalämpötila taas on paljon lämpimämpi.

        Nykybensat vaatii stabilointiaineen sekaan, tai sitten koko polttoainejärjestelmä kuivaksi.


      • bensahysteria?
        TheIrön kirjoitti:

        Eräästä akkufirmasta minua opastettiin, että akut tulee säilyttää viileässä. Toimintalämpötila taas on paljon lämpimämpi.

        Nykybensat vaatii stabilointiaineen sekaan, tai sitten koko polttoainejärjestelmä kuivaksi.

        Mulla ei bensojen kanssa ole ollut mitään ongelmaa vaikkei mitään ole sekaan laitettu. 4-vuotta vajaalla tankilla seissyt Ducati lähti laakista käymään ja pelasi hyvin.

        joskus tuntuu, että bensa ja öljyhysteria on vallalla


      • TheIrön
        bensahysteria? kirjoitti:

        Mulla ei bensojen kanssa ole ollut mitään ongelmaa vaikkei mitään ole sekaan laitettu. 4-vuotta vajaalla tankilla seissyt Ducati lähti laakista käymään ja pelasi hyvin.

        joskus tuntuu, että bensa ja öljyhysteria on vallalla

        Ei tässä ole mitään hysteriaa, nämä ei-niin-ronkelit koneet lähtevät kyllä käyntiin, ja toimivat. Mutta kun ajat kaasarin mukamas tyhjäksi, niin sinne aina jotain jää, osa haihtuu pois ja sitten on polttoainejärjestelmä täynnä sitä vihreää juttua.
        Muutama vuosi sitten bensiiniin lisättiin jalostusprosessissa eetteriä sytytysherkkyyden lisäämiseksi. Sillon jo ihmettelin että mitä hittoa sieltä on jäänyt pois, kun ennen on syttynyt ihan tulpan antaman kipinän avulla.
        Raakaöljyvarannot vähenevät, joten on luonnollista että rahapulassaan öljy-yhtiöt keksivät tapoja tehdä halvempaa bensaa. Ja se näkyy jossain. Toistaiseksi alitajuisen taikauskon siivittelemänä tankkaan aina V-Poweria kun se on mahdollista. Minulle tekee onnelliseksi mahdollisesti harhainen tunne siitä, että se on parempaa kuin muut.


      • mjoohh..
        TheIrön kirjoitti:

        Eräästä akkufirmasta minua opastettiin, että akut tulee säilyttää viileässä. Toimintalämpötila taas on paljon lämpimämpi.

        Nykybensat vaatii stabilointiaineen sekaan, tai sitten koko polttoainejärjestelmä kuivaksi.

        Nojaa. Minulla kolme talvea säilytettu vajaalla tankilla josta viime talvi ulkona akku kiinni ja lähti siitä seisomalta käyntiin toukokuussa. No akkua simahti kyllä viikko sitten siitä ja olihan se jo 4 vuotta vanha


      • Säilöminen

        Yksinkertaisempaa ja helpompaa kuin suolaaminen on säilöntä mausteliemeen eli marinadiin. Terveellistä suolaa niissä on vain maustamiseen tarvittu määrä. Säilyvyys ei perustu suolaan vaan etikkaan ja natriumbentsoaattiin.


      • AKKU ?
        mjoohh.. kirjoitti:

        Nojaa. Minulla kolme talvea säilytettu vajaalla tankilla josta viime talvi ulkona akku kiinni ja lähti siitä seisomalta käyntiin toukokuussa. No akkua simahti kyllä viikko sitten siitä ja olihan se jo 4 vuotta vanha

        Minulla on nyt 6-vuotta vanha akku, eikä mitään ongelmia ole ollut., Toki jos ajaa vuosia suuria km-määriä kaupunkiajoa, tulee akun rajoitetut latauskerrat nopeammin täyteen ja akku ei enää täyty kunnolla.
        Edellisen pyörän akku oli noin 10-vuotta vanha eli alkuperäinen ja kilometrejä tuli yli 50-tuhatta, eikä mitään ongelmia ollut koskaan.

        Asialla voi olla merkitystä, että käytän aina automaattilaturia ja lataan muutaman kerran talvella. Joskus herätän ohimennen akkua, laittamalla virran päälle hetkeksi.
        On toki ollut joillakin tehdasvikaisia akkuja, jotka ovat menneet sisäisesti poikki.
        Kun lyijyakku itse-tyhjenee ajan kanssa, tämä lyhentää akun ikää huomattavasti.


      • -jaakko-

        Kaikkea muuta kuin lemmikki. Mopo maksoi kuitenkin reilut 35 ke, joten ihan varmasti teen talveksi muutakin kuin irrotan akun kaapelin.. Se muuta on niinkin ihmeellistä kuin pesu ja öljyjen vaihto. Puolilämpöisessä tallissa se saa sitten talven nukkua.


      • ota tost....
        bensahysteria? kirjoitti:

        Mulla ei bensojen kanssa ole ollut mitään ongelmaa vaikkei mitään ole sekaan laitettu. 4-vuotta vajaalla tankilla seissyt Ducati lähti laakista käymään ja pelasi hyvin.

        joskus tuntuu, että bensa ja öljyhysteria on vallalla

        mite vitus italialaine vehje voi toimii ees keskel kesälläkää saatika sit talve jälkee? Ducati, Aprilia = moottoripyörien VR... Terveisii vaa Honda miehelt ;)


      • motokutsikilikali
        ota tost.... kirjoitti:

        mite vitus italialaine vehje voi toimii ees keskel kesälläkää saatika sit talve jälkee? Ducati, Aprilia = moottoripyörien VR... Terveisii vaa Honda miehelt ;)

        Jaaa.. jostain syystä kutsini lähtee käyntiin koska hyvänsä. Viime talvena kokeilin -14 asteessa.. ja het lähti käyntiin.. kun taas kaveri sahaa keväisin hondaansa auton akulla.. kun ei se per...le tahdo lähteä keväällä edes lämpöisestä tallista joko sitten ulkovarastosta kuten mun makaronimoponi... En ymmärrä mikä ihmeen alemmuuskompleksi saa riisimoperistit mollaamaan muiden pyöriä.. eiköhän se ole jokaisen ihan oma asia, millä mopolla ajaa, kunhan vain ajaa, jos mopoilua harrastaa, mutta puheistasi päätellen et olekaan oikea motoristi, koska et tiedä mitä siihen maailmaan kuuluu.. tuollaiset puheet on kioskimopoilijan paskanjauhantaa, mutta tämän yli 20 vuoden aikana, kun itse oon mopoilua harrastanu, on prätkien määrä suomessa seitsenkertaistunu.. ja siinä nousukiidossa eksyy pakostakin kusipäitäkin sakkiin..
        Olet siitä oiva esimerkki.


    • jäläs

      Onko tuossa säilömisessä mitään sen kommosempaa
      manööveriä kun tuon hopan tallettaa talveksi
      takapihalle,mopon kokosessa ressu kopissa ?
      Jotenkin ilmava pitäis kait olla kuitenkin `?

      • 1300cc-T

        Kunhan vaan pakkasnesteet on kunnossa,jos nestejäähdytteinen moottori(!), niin eipä siinä kummempaa ole. Jotkut osat saattaa pikkasen ruostua kun ilmankosteus pääsee vaikuttamaan mutta ei se pyörä sen kummemmin talvesta kärsi. Kireillä pakkasilla tosin ei välttämättä kannata hirveesti väännellä/koputella muoviosia,ne saattaa olla herkkiä halkeilemaan/katkeamaan kovalla pakkasella. Ja akku tietysti irti johdoista ja täyteen ladattuna. Tyhjä akku jäätyy ja halkeaa.


    • jäläs

      Joo, miulla on vanha ilmajäähytteinen virago hörskäjä, heh
      Ei tarvia etes nesteistä huolehtia. Tuumailin että jos
      satulan ja akun nakkais talveksi kaappiin.
      Satula siksi ettei homehu tai rotat ? mene järsimää .
      Mut niin pitkälle posottelen ku lumi tai vilu
      pistää mopon narikkaa.
      Hyvää syksyä kaikille, varotaan ettei kompastuta
      syksyn kuolleisiin lehtiin.

      • Rojali Enfieldi

        Joo, noi syksyn lehdet onkin syytä ottaa ihan tosissaan. Tulin just reissusta, kävin emännän Harrikkaa ulkoiluttamassa, no nyt ei ollut mitään ihmeitä, hieno ilma olikin, mutta edellisellä kerralla oli hieman kosteita puunlehtiä yhdessä risteyksessä ja meinasi käydä vanhalle vanhanaikaisesti. Piru, että säikäytti, edes Intiassa lehmän kakkara taikka kulkukoira ei ole saannut samaa aikaiseksi, mitä nyt. Tänään sitten vääpeli ripitti, että et sitten kolhi hänen pyöräänsä (oma pyöräni pojalla reissussa työmatkaa varten).
        Vaan vielä tässä nyt ajellaan syksyn aikana, mutta syksyä silti minunkin puolesta kaikille.


      • jäläs
        Rojali Enfieldi kirjoitti:

        Joo, noi syksyn lehdet onkin syytä ottaa ihan tosissaan. Tulin just reissusta, kävin emännän Harrikkaa ulkoiluttamassa, no nyt ei ollut mitään ihmeitä, hieno ilma olikin, mutta edellisellä kerralla oli hieman kosteita puunlehtiä yhdessä risteyksessä ja meinasi käydä vanhalle vanhanaikaisesti. Piru, että säikäytti, edes Intiassa lehmän kakkara taikka kulkukoira ei ole saannut samaa aikaiseksi, mitä nyt. Tänään sitten vääpeli ripitti, että et sitten kolhi hänen pyöräänsä (oma pyöräni pojalla reissussa työmatkaa varten).
        Vaan vielä tässä nyt ajellaan syksyn aikana, mutta syksyä silti minunkin puolesta kaikille.

        Heh Heh VÄÄPELI . Semmosta se elämä on kun
        se on maustettu ja marinoitu Vaimo ihmisellä .

        Kumpa pää siulla Rojali nuljahti ?
        Jos esim. takapää alkaa lipevämmää,niin
        onko siihe mittää lääkettä et hyvällä tuurilla selviäs ?
        Etupää kait kaataa järestää ?


      • Rojali Enfieldi
        jäläs kirjoitti:

        Heh Heh VÄÄPELI . Semmosta se elämä on kun
        se on maustettu ja marinoitu Vaimo ihmisellä .

        Kumpa pää siulla Rojali nuljahti ?
        Jos esim. takapää alkaa lipevämmää,niin
        onko siihe mittää lääkettä et hyvällä tuurilla selviäs ?
        Etupää kait kaataa järestää ?

        Takapää lähti lipeämään ja sitten ihan tuurilla selvisin, ei mitään selityksiä taidolla ajamisesta tässä kohtaa. Säikäytti pahemman kerran. En osaa siihen mitään sen kummempaa konstia neuvoa, kaipa ne korjausliikkeet sieltä selkärangasta lähti vuosien kokemuksella, mutta hyvää tuuria kiittäisin eniten.

        Meillä ei oikein VAIMO tykkää tuosta vääpeli-nimityksestä, kun sitä joskus leikilläni käytän hänestä.:D


      • jäläs
        Rojali Enfieldi kirjoitti:

        Takapää lähti lipeämään ja sitten ihan tuurilla selvisin, ei mitään selityksiä taidolla ajamisesta tässä kohtaa. Säikäytti pahemman kerran. En osaa siihen mitään sen kummempaa konstia neuvoa, kaipa ne korjausliikkeet sieltä selkärangasta lähti vuosien kokemuksella, mutta hyvää tuuria kiittäisin eniten.

        Meillä ei oikein VAIMO tykkää tuosta vääpeli-nimityksestä, kun sitä joskus leikilläni käytän hänestä.:D

        Elä sie Rojali ,ilmeisesti hyvvää vaimoos kiusaa !
        vaikka mikäpä minä oon sanomaa kun oma
        nimimerkki on j "ÄLÄ " s , päätteleppä tuosta loput !!
        Vaikka tyytyväinen olen minä,vaimoseeni .Laulun sanoin ;
        Siellä ajaa taas, mies tuo kummallinen,
        sanoo olevansa onnellinen. . . . .
        T.Jäläs


      • KYLLÄ !
        Rojali Enfieldi kirjoitti:

        Joo, noi syksyn lehdet onkin syytä ottaa ihan tosissaan. Tulin just reissusta, kävin emännän Harrikkaa ulkoiluttamassa, no nyt ei ollut mitään ihmeitä, hieno ilma olikin, mutta edellisellä kerralla oli hieman kosteita puunlehtiä yhdessä risteyksessä ja meinasi käydä vanhalle vanhanaikaisesti. Piru, että säikäytti, edes Intiassa lehmän kakkara taikka kulkukoira ei ole saannut samaa aikaiseksi, mitä nyt. Tänään sitten vääpeli ripitti, että et sitten kolhi hänen pyöräänsä (oma pyöräni pojalla reissussa työmatkaa varten).
        Vaan vielä tässä nyt ajellaan syksyn aikana, mutta syksyä silti minunkin puolesta kaikille.

        D404- renkaan pito on kyllä tiedossa, tiedän kokemuksesta, ettei tällä renkaalla pidä märällä väännättää mutkista ulos.. historiallinen rengas lipsahtaa helposti.

        Taitaa uusimmissa jenkkipeleissä ollakkin nykyaikaiset renkaat..luulen.


    • Selquu

      14 vuoden kokemuksella sanoisin, että tärkeintä on että saat pyörän lämpimään. Säilön itsekkin pari ekaa talvea ulkona ja se myrkkyä metallipinnoille ja pyörän sähköille.

      Pieni vaiva hommata lämmin säilytys, kun huollosta saa maksaa 80e/h käyntiongelmien hakuun sitten keväällä.

      • ????????????????????

        Ja seisotapas 4-tahti konetta muutama vuosi ulkotiloissa niin varmasti on kone ruostunut jumiin. Ei´siinä mitään että talven tai kahdenkin yli menee ja toimii, mutta jälkensä se jättää jo moottoriin jos siellä ei säilytysöljyä ole sylintereissä ym.


    • jäläs

      Tuota oon tuumaillu että kun tuo minun pyörä on jo
      iki vanha (88) niin kaikki piuhat sun muut
      tuskin on ihan tuoreena hollannissakaan
      säilyny.Millä noita vois talven ajaksi
      suojata. Tai ei niinkään talveksi vaan
      loppu syksy ,se kun on hyvin märkää
      ja kusteus tunkee ihan joka paikkaan.

      • Myrkkykaappi

        Jos asuu merenrannalla tai säilyttää pikatien vieressä, suola hapettaa alumiinipintoihin läikkiä..aika työläitä entistää.

        Eräs sukulainen säilytti pyörää vuosia entisessä navetassa, metalliesineet ruostui kromeja myöten muutamassa vuodessa. Vaijerit jumiintu..alumiineissa mustia ja valkoisia syöpymiä...jopa vanteet ja pinnat ruostuivat .mitä lie moottorin sisällä ?

        Syynä oli ilmeisesti huoneen myrkyllinen ilma, joka oli peräisin vuosikymmenien paskasta ja kusesta jolla navetta oli kyllästetty.


      • Rojali Enfieldi
        Myrkkykaappi kirjoitti:

        Jos asuu merenrannalla tai säilyttää pikatien vieressä, suola hapettaa alumiinipintoihin läikkiä..aika työläitä entistää.

        Eräs sukulainen säilytti pyörää vuosia entisessä navetassa, metalliesineet ruostui kromeja myöten muutamassa vuodessa. Vaijerit jumiintu..alumiineissa mustia ja valkoisia syöpymiä...jopa vanteet ja pinnat ruostuivat .mitä lie moottorin sisällä ?

        Syynä oli ilmeisesti huoneen myrkyllinen ilma, joka oli peräisin vuosikymmenien paskasta ja kusesta jolla navetta oli kyllästetty.

        Se ammoniakki tekee pahaa niissä vanhoissa navetoissa, ellei tuuletus kunnossa ja niitä pitäisi lämmittää. että voi säilyttää oikein mitään. Itselläni on vanha navetta harrastekäytössä, on tehty keskuslämmitys ja uusittu ikkunat ja ovat, hyvin pysyy kuivana ja ei ruostu, eikä hapetu. On usempi moottoripyörä ja paljon muutakin säilytyksessä, hyvin on mennyt talvet, lämmintä olen pitänyt 10-15C kiepeillä, joskus pakkasilla 5C saa luvan riittää, kun olen matkoilla, enkä näpertele siellä mitään.
        Oikeastaan kesällä on siellä rakennuksessa kosteuden kanssa enempi ongelmia, kun sisällä on viileämpää ja silloin tuntuu, että niistä tiiliseinistä tulee jotain sisäilmaan. Asia on korjaantunut, kun samassa rakennuksessa on saunaa ja pesutilojakin, niin lämmitän hieman keskuslämmitystä, että varaajassa on lämmintä pesuvettä, vaikka varsinainen vesikierto ei ole pattereissa päällä. Kuivattaa ilmaa kummakseen.
        Meikäläisen pari museopyörää on siellä kesälläkin enimmäkseen, eikä ne ole sen kummemin kärsineet.


      • veteraani motoristi

        Ruikutappa niihin mihin vain pääset käsiksi,niin crc:tä,niin ei hapetu ja virtä kulkee jatkossakin hyvin.
        Kaikki sulakkeet ja sulakerasiat,johtojen liitoksen jarrujen kytkimet,lamppujen johdot/kannat ihan kaikki mahdolliset liitokset,niin takuu varmasti sailyy,itselläni 1937 BMW ja alkuperäisillä johdoilla ja ostin tuon 40 vuotta sitten ja crc:llä olen vuosittain mennyt järjestelmällisesti johtojen liitoskohdat läpi,niin ei kertaakaan ole vielä virta matkalle jäänyt.


    • sukisuki m 1800 r

      mulla on kylmä talli jossa oon tähän mennessä säilöny ja hyvimpä on viälä ainakin pysyny,akku ja penkki lämpöseen koneeseen tuoreet öljyt ja filtteri,syylärin nesteet vaihtoon parinvuode välein ja riittävästi pakkas kestävyyttä,jarru ja kykin neste vaihtoon parinvuoden välein,pesu ja vahaus sekä suojaöljyn ruiskutus metalli ja alumiini osiin,sulakerasian ja näkyvien johtoliitosten ruiskutus vd40 :sellä,vedenpitävä peite päälle mutta alta auki jotta pääsee tuulettuun.mut kukin tyylillään?

      • jäläs

        Kiitos poijjaat hyvistä ja seikka peräsistä vastauksista.
        Kyllä näillä eväillä jammu selviää talvesta.
        Ittellä se voipi tehhä vähän tiukkaa,kun ei
        tämän ihka ensimmäisen ajokausi kokemuksen
        perusteella päässy alkuva pitemmälle.
        Mutta viellä mennään parisen ? kuukautta, et
        pärinä käypi.
        Mutta mitäpä tuo sinun sukisuki käyttämä
        suoja öljy on ? Tuo minun jammu vanhus ei
        ihan ruosteeton enää ole,niin että ei
        ruostus ainakaan seisoessaan enempää.


      • kysyvä ei eksy
        jäläs kirjoitti:

        Kiitos poijjaat hyvistä ja seikka peräsistä vastauksista.
        Kyllä näillä eväillä jammu selviää talvesta.
        Ittellä se voipi tehhä vähän tiukkaa,kun ei
        tämän ihka ensimmäisen ajokausi kokemuksen
        perusteella päässy alkuva pitemmälle.
        Mutta viellä mennään parisen ? kuukautta, et
        pärinä käypi.
        Mutta mitäpä tuo sinun sukisuki käyttämä
        suoja öljy on ? Tuo minun jammu vanhus ei
        ihan ruosteeton enää ole,niin että ei
        ruostus ainakaan seisoessaan enempää.

        VD40 on vastaavaa ainetta,kuin esimerkiksi CRC voiteluaine,jotakin vastaavia ttai noita suihkuta muttereihin ja pulteille ,yleensäkin kaikille rauta/teräs ja kromiosiin,niin silloin se ruostuminen ei ainakaan pääse pahenemaan.


      • huolestunut-
        jäläs kirjoitti:

        Kiitos poijjaat hyvistä ja seikka peräsistä vastauksista.
        Kyllä näillä eväillä jammu selviää talvesta.
        Ittellä se voipi tehhä vähän tiukkaa,kun ei
        tämän ihka ensimmäisen ajokausi kokemuksen
        perusteella päässy alkuva pitemmälle.
        Mutta viellä mennään parisen ? kuukautta, et
        pärinä käypi.
        Mutta mitäpä tuo sinun sukisuki käyttämä
        suoja öljy on ? Tuo minun jammu vanhus ei
        ihan ruosteeton enää ole,niin että ei
        ruostus ainakaan seisoessaan enempää.

        On 2-tahtikoneessa merkitystä sillä mihinkä kohtaan jättää männän seisomaan. ettei ilmavirtaukset pääse sylinteriin ?


    • Ajovalmiskesättalvet

      Mulla brätkä lämpimässä tallissa ( 5 ... 15 c) talven yli. Ainoastaan pesen ja puhdistan sekä kuivaan ennen kuin jää sijoilleen tankattuna. Muutaman kerran talven aikana avaan tallin nosto-oven ja päräytän käyntiin (about kerran 1-2 kuukauden aikana). Anna käydä muutaman minuutin, samalla haaveillen tulevasta kaudesta:-)
      Eli pyörä on koko ajan ajovalmiina. Pyörän huollon teetän merkkihuoltamossa huolto-ohjelman mukaisesti 6000km välein, joka tarkoittaa minulle yleensä kerran kesän aikana. Itse en öljyjä tms. vaihtele.

      • hbjo<ahgiävö

        Sitä ei sitten kannattaisi käynnistää ollenkaan ellei käytä normaaliin lämpöön asti kunnolla. Kertyy nimittäin vaan suurten lämpötilaerojen ja palamisen seurauksena kosteutta moottorin sisälle muuten. Monet ei ymmärrä ottaa huomioon sitä seikkaa että sylinterien seinämät on yleensä puhdasta" valurautaa, samoin männänrenkaat ja siinä ei paljoa kosteutta vaadita että korroosio iskee ja jos ei kinni jämähdäkään niin hiljalleen tuhoa aiheuttavia syöpymiä tulee..


    • mika2

      No mulla tuo pyörä on ihan ulkosalla pressun alla tuossa parkkiruudussa, jossa käyn sitä aina välillä hivelemässä. Suunnilleen kerran kuussa pyöräytän käyntiin, jos sattuu vähän leudompi päivä (alle -5 astetta) ja käytän lämpimäksi. Talvella ajo loppuu kun lumi sataa maahan tai tiet jäätyy ja keväällä starttaan heti kun tiehen ilmestyy kuiva ura ja vuorokauden keskilämpötila alkaa olla plussan puolella eli suunnilleen maaliskuun lopulla tai huhtikuun alusta. Lokakuu ja mahdollisesti marraskuu nyt ainakin toivon mukaan pääsisi vielä ajamalla katsoo nyt miten nuo säät suosii.

    • -7tb

      Otan lainaa tonnin ja jätän Bemun kanikonttoriin ilman akkua, ja Wapun tienoilla reissuun. Eikä maksa maltaita !
      (Ois mulla lämmin tallikin mutta kun - no jaa . . .)

      • .

        Muista maksaa pikavippisi !


    • :D

    • FJR-06

      1. Ajan bensa-asemalle, kalibrointi aine tankkiin ja tankki täyteen.

      2. Pesen pyörän ja vahaan sen.

      3. Lämpöseen talliin.

      4. N. kerran kuussa käynnistän ja annan käydä jokusen minuutin.

      5. Silloin tällöin lataan akun CTek XS-800:lla, jonka mukana tulee liitosjohto, joka laitetaan akkuun kiinni, joten sitä ei tarvitse irroittaa paikoiltaan. Lisäksi tämä laturi on sen verran turvallinen että kun akku on täysi, alkaa se pitämään ylläpitolatausta. Tämä laturi maksaa Hong Kongissa hieman alle 40 euroa, ja on halvempi kuin muissa liikkeissä sama laite.

      6. Sen verran vielä, että etupyörää käännän sen verran ettei sama kohta koko talvea ole lattiaa vasten. Renkaan valmistajien suositus.


      Ei sen kummempaa.

    • mpins-

      Jos on "pakko " käyttää sitä moottoria ? talvella niin antakaa käydä se kuumaksi muuten vain lisäätte kondenssi-veden määrää..
      Tasa-lämpöisessä tilassa ei tätä vaaraa ole, vaan jos pyörä on kylmässä tallissa tai ulkona.

      Muutenhan omaa moottoripyörää saa hoitaa hyvin tai huonosti,
      minä hoidan hyvin.
      Öljyt vaihtoon/huolto syksyllä ja tankki täyteen, en ole ruiskukoneessa
      käyttänyt mitään bensan lisäainetta, aiemmissa, kaasarikoneissa kaadoin silloin tällöin n 1/2 dl 2-t öljyä bensan sekaan.

    • No, tuota, kyllä...

      se bensan kalibrantti kannattaa laittaa, koska nykybensasta haihtuu hyvin paljon se palava osa, ja näin ollen muu roska sakkaantuu ja bensan laatu heikkene oleellisesti. Edellisessä pyörässäni oli sellaista valkoista tahnamaista mönjää joka puolella ja varsinkin bensahanassa, kun en tiennyt laittaa kalibranttia.

      Olin töissä eräässä firmassa, jossa oli paljon veneitä, ja määräyksenä huolloissa oli että kolme kuukautta vanhaa bensaa ei saa käyttää em. syyn takia. Asia erikseen, jos oli kalibrantti laitettu. Sama koski moottorikelkkoja.

      Mutta, kukin tyylillään.......

    • jamppu..

      pese pyöräsi ja vahaa se hyvin, akku ylläpito laturiin, tankki täyteen ja säilytysainetta sekaan ja kone käyntiin vähäksi aikaa jotta ruiskut tai kaasarit saa voitelun, hyvä jos säilytys paikka on kuiva ja parasta että lämmin mutta ei välttämätön, pyörän päälle voi laittaa jonkun pressun suojaksi, moottoriin uudet öljyt suodatimen kanssa on hyväksi niin ei vanhat moskat jää koneen sisään, tässä tärkeimmät, mutta jos mahd. niin hyvä käyttää konetta joitain kertoja talven aikaan!

    • harlikkamies..

      Upota öljyyn koko fillari, niin tosimiehet tekee.

      • xfhzyrtbnn 1300

        ei sitä tartte öljyyn upottaa sillä sehän on öljyyntynyt muutenkin puahaha.. kyllä on kivaa..


    • timonetsky

      Tuo moottorin käyttäminen silloin tällöin seisonnan aikana ei mielestäni ole mitenkään pakollista. Ei se motti siitä miksikään mene vaikkei sitä käyttäisikään. Eihän ne liikkeissäkään talvisäilössä olevia mopoja käyttele talven aikana. Tai vaihtorivissä olevia.

      Mutta mutta, kukin tavallaan tietty :) Turvallisia kilometrejä meille kaikille kauden loppuun asti.

    • MP fanaatikko

      Noiden ohjeiden mukaan minä säilytän moottoripyöräni. Tosin rengaspaineita en laske, enkä myöskään peitä pyörää mitenkään. En myöskään voitele sylinteriä sisäpuolelta, moottorin oma voitelujärjestelmä hoitaa asian puolestani.
      Säilytän moottoripyörän omassa tallissani. Tankki täyteen aina ja bensan säilytysainetta tankkiin.
      http://www.motot.net/wiki/Talvisäilytys

      Itse olen sitä mieltä että ne ihmiset jotka eivät pidä moottoripyörästä hyvää huolta, eivät ansaitse lainkaan moottoripyörää, lisäksi toivon että kumpa heille tulisi ongelmia jonka seurauksena he kaatuvat ja loukkaantuvat lievästi niin eiköhän silloin mene oppi perille.

      • _______

        Vai että pitää kaatua ja loukkaantua? No huhhuh


      • mies mallia-53

        MP-Fanaatikolle,ei pitäisi koskaan motoristin toivoa toiselle motoristille onnettomuuksia,yleensä tunnollinen ja kunnollinen motoristi pysähtyy poikkeuksetta,jos kohtalotoverinkin pyärä on jättänyt tievarteen ja tarjoaa apua,jos siihen on mahdollisuus,koskaan en ole kuullut enkä lukenut kenenkään toivovan vielä onnettomuutta motoristille,häpeä ja toivo ettet itse kaadu ja loukkaannu.


      • MP fanaatikko
        mies mallia-53 kirjoitti:

        MP-Fanaatikolle,ei pitäisi koskaan motoristin toivoa toiselle motoristille onnettomuuksia,yleensä tunnollinen ja kunnollinen motoristi pysähtyy poikkeuksetta,jos kohtalotoverinkin pyärä on jättänyt tievarteen ja tarjoaa apua,jos siihen on mahdollisuus,koskaan en ole kuullut enkä lukenut kenenkään toivovan vielä onnettomuutta motoristille,häpeä ja toivo ettet itse kaadu ja loukkaannu.

        En häpeä mitään. On vain alkanut ottamaan päähän se että kun vaihdan moottoripyörää ja ostan käytetyn moottoripyörän yksityiseltä tai liikkeestä niin toisinaan pitää ottaa heti työkalut ja kemikaalit esille pyörän kotia ajamisen jälkeen edellisen omistajan pienien laiminlyöntien takia, mitään hengenvaarallista ei ole ollut kuitenkaan. katsastuspakon kannalla en edelleenkään ole. Sen sijaan A-kortin saamisen ehdoksi pitäisi lisätä myös pyörän huoltotaidot.

        Minä olen kaatunut 8 vuoden ja 152tkm aikana 5 kertaa. 1 oli onnettomuus jonka autoilija aiheutti ajamalla eteeni muutama vuosi sitten, seurauksena viikko käsi kipeänä etten pystynyt ajamaan,vakavia loukkaantumisia ei ole ollut yhtään.

        Rahaa uuden ja ajamattoman moottoripyörän ostamiseen ei ole tarpeeksi. Eikä toisaalta edes aivan uusimmat pyörät ole kovinkaan kiinnostavia verrattuna vanhempiin kaasareilla varustettuihin pyöriin. Nyky pyörissä on mielestäni liikaa elektroniikkaa.


    • hyvä tulee

      etikkaliämee..

      • kyllä osaa..

        MInä säilön moottoripyörän suolakurkkujen kanssa purkkiin.


    • jäläs

      Pihkura ku on nii napakka vaimo ettei hyvällä kato
      josko tuon Jammun olohuoneesee. . . . OLIS se
      komia (kromia) jouluna ku vähä jotai pallukoita
      sarvikkoo laittas . . . Ja satulan päälle pari
      tyyriin hintasta kynttilää . . .
      Mut pihalle pakkasee on poika hylättävä . . .

      • Mitä jos...

        laitat sen vaimon pihalle?


      • jäläsHEH
        Mitä jos... kirjoitti:

        laitat sen vaimon pihalle?

        No,tämä on jo vanha kirjoitus, mut kuitenkin !!
        Tuo Vaimo on nii pikkane ja kipakka että,
        joutus ukko ja mopo pakkasee !! heh heh !!
        Ja toiseksee,vaimo huutas pihalla ku sumusireeni,
        ei sitä jaksas kuunnella mikkää . . . . .


    • stabilointi my ass

      28 vuotta olen mp:n tälvisäilytyksessä käyttänyt seuraavia ohjeita ja aina on toiminut (aivan uusia pyöriä ja vanhempiakin):

      1. Pyörä talliin; kylmä tai lämmin talli aivan sama.
      2. Akku pois ja sisälle taloon kaappiin tmv. Joku talvi taas ei.
      3. Talvella silloin tällöin miten usein huvittaa akku kiinni ja käynnistys ja kaasuttelua. Tämä usein kännissä, joskus selvin päinkin.
      4. Älä pumppaile etupäätä.
      5. Keväällä akku kiinni ja menoksi.

      Kaikki stabiloinaineet ja muu ylimääräinen rekvisiittä on vain hyväuskoisten koijausta. Pyörä ei tarvitse mitenkään erityistä talvisäilytystä.

      • Toi stabilointiaine

        on silloin ehdoton kun ei ole vakaanlämmintä säilytyspaikkaa. Puolivuotta pihalla,niin ei mopo hevillä käynnisty vanhoilla bensoilla.


    • ╭ ⌒ ╮ BIENVENUE
      http://www.hiawang.com/
      Il est le meilleur site en ligne.
      ont des choses moins chères et plus de bien.
      Meilleure qualité, meilleure réputation, les services de Best
      Nous acceptons le paiement carte de crédit
      VOUS NE DEVEZ PAS MANQUER!

    • Kesät talvet

      Minä vaihdan ensilumen satamisen aikaan nastarenkaat alle ja jatkan ajelemista läpi talven.
      Ei tarvii muutakuin tankkailla välillä:)

      • Mositoto

        Joo, mitäpä tuosta säilömään. Ajettavaksihan se on tarkotettu, oli sitten kesä tai talvi. Nämä nykypyörätkin toimii talvella aivan hyvin. Renkaat ja varusteet kunnolliset, niin mikäs on ajellessa. Ei se sen kylmempi kyyti ole kun moottorikelkkakaan.


    • Oho....

      Oletko kenties ottanut vahingossa vääriä lääkkeitä?

      • wwlee

        Vastaa viestiin. No, minäpä vastaan. Moottoripyörä on ajoneuvo, joka on edelleen kehitetty versio polkupyörästä. Ihmisen liikkumatarpeeseen molemmat.
        Ei siinä sen kummempaa. Keksihän apinakin liaanin.


    • oonko väärässä?

      Eikö niitä ole sellasia telineitä mihin pyörän laittaa?samanlainen kuin korjaajalla
      kun se laittaa pyörän ylös.Kiinni renkaan pulteista?
      ettei kumet/renkaat muttaannu?Tai jos sitä käy välillä siirtämässä

      • Kamalasaki

        Hae Biltemasta tai Motonetista pukit,niin saat keulan ja perän ilmaan,koko setti maksanee muistaakseni noin 70 kaikkineen osineen,minullakin on ylimääräiset telineet takapäähän,koska 2009 ei pyörissä ollutkaan keskiseisontatukea,niin sellaiseen tarviketelineeseen laitoin pyörän talvehtimaan ja on muutenkin oiva apu,jos on ketjuvetoinen,niin helpottaa kummasti ketjujen voitelussa,kun saa takapyörän irti maasta,katso keltaisestapörssistä,siellä on yleensä käytettynä myynnissä,asennutin edelliseen ekassa huollossa keskituen,niin hintaa sille tuli 290 euroa töineen,niin on kuin ennen vanhaan,älytön heitto valmistajilta rahastaa tuostakin ennen vakiovarusteena olleesta osasta.Sitten jos kyseessä on isompi ja painavampi pyörä,kannattaa ostaa se rosterinen takapään tuki,joka kanssa polkastaan pyörän takaata ja silloin nousee ilmaan,mutta sen kantavuus on merkattuna lapulla siihen ja kantaa 150 kiloa,kun nuo Bilteman ja Motonetin pukit ei välttämättä kestä kovinkaan suuriaa painoja,sillä laatu on ainakin noissa omissa telineissä todellakin huono laatuisesti tehty.
        Uusissa oli taas kun vaihdoin nyt ,kun ajokausi alkoi loppumaan,niin tässä oli keskituki taas vakiona,sanoivat syyksi,kun asiasta kysyin,niin vakuutusyhtiöiden takia se tuli takaisin,kun oli niin paljon pyöriä päässyt kaatumaan juuri sen keskituen puuttumisen johdosta,jos nuo pikkupojat istahtavat pyöränpäälle,niin sivutuki liikahtaa aika helposti ja pienen uteliaan pojan alta pois ja voimat ei riitä pitämään pyörää pystyssä,niin vakuutuksiin meni ilkivaltana suurehkoja summia,koska katteet ja kaikki pakoputket maksavat aika kamalasti,kuten ystäväni suzuki on kaadettu nyt kolmesti vuodenaikana ja jokainen kaato on maksanut 3000-4500 euroa,mutta pyörä kun on tänvuotinen,niin vakuutus maksaa liikkeeseen työt ja osat ja kaveri menettää aina ainoastaan omavastuun 150 euroa,harmittaa toki sekin summa,kun itse syytön siihenkin olet.Onneksi se ei pudota boonuksia,silloin se harmittaisi vieläkin enempi.


    • moposdoi

      Mä runkkaan mällit mun pyörän päälle, sitte nuolen sen keväällä puhtaaks. Avot ja kehrää, kieli kiittää.

    • Jacal

      Guzzi tykkää olla makuuhuoneesa talviunilla ihan yksin.Helppo käydä silittämässä välillä ja antaa virtaa pari kertaa talven aikana.

    • homosohva

      Puran ensin osiin koko mopon ja peittelen osat foliolla ja pistän koko roskan sängyn alle aikuisten lelulaatikon viereen...

    • notoristi mallia1952

      Akku ylläpitolaturiin ja sen säilytys mielummin hiukan viileässä mielummin,kuin kuumassatilassa,uudet öljyt koneeseen ja samalla suodatin,myös tunnollinen pyöränpitäjä uusii kardaaninöljyt samalla,jos ei ole kardaanivetoinen,niin hyvä puhdistus ketjuille ja säästelemättä rasvaa ketjuihin talveksi,kaikki liikkuvat osat öljytään ja osaan vaseliinia,kaikki kohteet on merkattuna yleensä käyttöohjekirjaan,että kumpaa ainetta mihinkinkin osiin laitetaan,tuleeko vaseliinia vai öljyä ja hyvä vaha talveksi,stabilointiainetta tankkiin ja mieluiten tankki täyteen,niin eipä ruostu ainakaan,tästä ollaan montaa eri mieltä,toiset pitää ihan tyhjänä ,toiset täytenä,itse pidän aina tankin täynnä ja se on toiminut jo yli 40 vuotta,säilytys olisi paras tasalämpöien tila,jossa lämmönvaihteluita ei juurikaan syntyisi,silloin pyörääsi korroosi ei tartu ja säilyy uudenveroisena vuosikausia
      ,jos säilytystilaa on rajoitetusti,niin on hyviä moottoripyöräliikkeitä,joihin on mahdollista pyörä viedä jo lokakuusta vapulle väliseksi ajaksi ja siellä akku saa ylläpitolatauksen ja keväällä kun noudat on pyörään tehty myös kaikki ne toimenpiteet mitä itse haluat,vaihtavat öljyt koneeseen ja katsovat kaikki yllämainitutkohteet ja saat vaikka huollon teetettyä talvenaikana ja alennettuihin hintoihin ja samalla on hyvä teettää pyörään huolto,jos kilometrit alkaa olla huoltokirjan huoltoa lähellä,niin ei tarvitse sitten kesällä seisottaa pyörää huollon takia,koska keväällä on erittäin kovat jonot huoltoihin,niin siksi itse suosin juuri tätä säilytystapaa,pyöräni huolletaan aina talvella ja keväällä sen noudan ja taatusti kaikki on kunnossa,nytkin talvella asennetaan uudet renkaat ja nekin sain erittäin edullisesti asennettuna,kun tekevät talven hiljaisina aikoina nuo työt ,niin keväällä pääsen aina ajamaan,kuin uudella pyörällä ja säilytyksen hinnathan ei ole kuin 150-300 euroa riippuen pyörän koosta ja paikkakunnasta.Pääkaupunkiseudulla on hiukan kalliinpaa,jos vertaa Lahtea,Tamperetta tai Porvoota,niin saattaa olla satasenkin heitto,mutta yli kolmensadan en ole kuullut koskaan maksaneen säilytys,itselläni on Bemari ja se maksaa 230 euroa maahantuojan tiloissa Espoossa.

      • Ex Köröttelijä

        En ole viitsinyt näin pitkää ketjua,edes läpi kahlata.
        Helppoahan se mopon säilöminen aikanaan oli,syksyllä mopo pyöräkauppiaan tiloihin ja uusi tilaukseen,tietenkin jos ei ollut tarkoitus hankkia jotain seuraavana vuonna tulevaa uutta mallia ja jos niin oli,työnantajan suosiollisella avustuksella,firman lämpöisessä varastossa sai mopo odotella siirtoa pyöräkauppiaan tilohin,kun päätös uudesta mopomallista oli tehty.


    • Harleyman77

      HEI!!!!

      Olisin tiedustellut että onko kotkassa mitään toimivaa mc klubia johon voisi ottaa yhteyttä pyörän säilöä ja rakentelua ajatellen???
      Mitä kerhoja yleensäkkään,vai onko??

    • .

      Niinpä

    • hueleton

      mulla pyörät on aina ollu ulkona ,joissakin peite päällä toiset lunen alla .aina on keväällä lähtenyt joka peli käyntiin .olen ajanut 38 vuottä pyörillä merkit bmw yamaha suzuki kawasaki ossa honda cilera jawa ktm .ei metalli kylmää ja kipua tunne

    • Ite Saatana 666

      Pakkaselle altistuvassa säilytyksessä kannattaa tankkiin laittaa Masinolia tai stabilointiainetta. Vanhassa Hondassani tankin alareunojen saumat aukesivat kun tankin pohjalle kertynyt ja saumoihin hiipinyt kondenssivesi jäätyi ja suli useampaan otteeseen lämpötilan vaihdellessa nollan molemmin puolin.

      • MP fanaatikko

        Noista kahdesta ennemmin stabilointiainetta kuin masinolia koska osa masinoileista on valmistettu denaturoidusta etanolista. Nousee etanolin määrä bensanjoukossa, ei välttämätttä hyvä asia jos jossakin moottoripyörässä ei saa käyttää yli 10% etanolipitoisuuksia. Stabilointiaineista suurinosa on valmistettu teollisuusbensasta, ei kasva etanolin määrä bensanjoukossa.


    • Helmi L

      No haloooo!!
      Ulkona pressun alla, hyvin säilyy..

      Ystävällisin Helmi L

      • Huomioitavaa-

        Muistakaa ny ainakin sammuttaa moottori ja ottaa valot pois.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      344
      2742
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1519
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1360
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      56
      967
    5. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      924
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      914
    7. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      878
    8. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      79
      868
    9. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    10. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      58
      826
    Aihe