tuettu oma ehtoinen opiskelu- aikuis ammattikorkea

kyselevä...

Saakohan tuolla liiton rahalla opiskella aikuisammattikorkeakoulussakin, kun siellä ollaan paikanpäällä 1-2krt viikko ja loppuaika etä/verkko/itsenäistä opiskeliua, silti koulutus on 210 opintopistettä ja 3-3,5v??

19

553

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksinkertaistarahaa

Opintotuet lasketaan sen tulosi mukaan, että riippuu paljonko tienaat sieltä liitosta että saatko vai et.

• kjsvghyuijb

Aikuisopiskelu on tarkoitettu suoritettavaksi työn ohella ja ei muistaakseni riitä opintotukeen. Korjatkaa jos toisin. Itelle näin sanottiin kevään haussa.
      Liiton rahoista en tiedä.

• Hamkkisti

Mikäli tarkoitat tätä uutta mahdollisuutta työttömän opiskella ansiosidonnaisella 24 kk niin vastaus on - voi opiskella. Ammattikorkeakouluopiskelun katsotaan olevan täysipäiväistä opiskelua etänäkin! Olen itse samassa asemassa. Hain ja pääsin sekä aikuis- että nuorisopuolelle - tosin valitsin päivälinjan koska sieltä voi valmistua nopeammin... Kahden vuoden jälkeen on sitten pärjättävä opintotuella ja/tai osa-aikatöillä.

• äiti kolmelle

Mihin linjoille hait? Miten päivälinjalta voi nopeammin valmistua, jos sen keskimääräinen aika on 3,5 vuottaja aikuislinjan 2 vuotta.

• kyselevä..

juuri sitä tarkoitin, kun uusi laki tuli että 25v ylöspäin voi saada opiskella liitonrahalla tuetusti =) Kiitos tästä tiedosta :)))

• Hamkkisti

Vielä tarkennuksena... Tuen saaminen edellytyksenä on työllistämissuunnitelman (tai mikä se oikea termi nyt on olikaan...) teko, jossa opiskelu kirjataan papereihin... Siis ensin sopimaan asia työkkäriin ja vasta sitten hakemaan mihinkään!

• kyselevä...

Kuluuko liiton päivät opiskelun aikana nollillle?

• lähisairaanhoitaja

Kuluvat.

Ja huomaa sekin, että jos vaikka olet kesät töissä etkä nosta työkuukausilta liitonrahoja, niin silti tuo liitonrahoilla opiskelu tyssää 24kk jälkeen , vaikka liitonpäiviä olisikin vielä jäljellä. Tarkistettu työkkäristä. Nuo säästyneet liitonpäivät saat tietenkin käyttää sitten, kun olet valmistunut.

Itse opiskelen parhaillaan lähihoitajaksi juuri noilla liitonrahoilla ja olen ollut kesälomat, syyslomat, joululomat töissä. 24kk tulee täyteen vuoden lopussa ja liitonpäiviä jää varastoon 4kk. Valmistun maaliskuussa 2012. Eli 3kk eletään sitten ammattikoulun 199 euron kuukausittaisella opintorahalla ja viikonloppukeikoilla.

Ja ensi vuoden syyskuussa alkaa sitten sh-opinnot amkissa ja sitten eletään 300 euron opintotuella ja saman 300 euron opintolainalla. Ja keikkatöillä, jota valmiinä lähärinä kyllä saa. Sairaanhoitajaopintoja varten uskaltaa kyllä ottaa opintolainaa, koska onhanse yksi niistä harvoista AMK-aloista, joissa saat ihan valita työpaikkasi.

Muistakaa sitten, että tämä liitonrahoilla opiskelu on sitten Once In a Lifetime, eli sen oikeuden saat vain kerran elämässä tämän hetkisen lain puitteissa. Eli valitkaa ala tarkkaan. Ja on jo ollut puheita, että tämä liitonrahoilla opiskelu poistuisi.

• Hamkkisti

Hhmmm... tämä on mielenkiintoista! Minulle taas nim.om. sanottiin, että kun koulu kirjoittaa todistuksen etten opiskele kesällä voin mennä töihin JA tämä esim. kolme kuukautta jatkaa tukea sitten toisesta päästä... Tällä hetkellä kyllä ajattelen opiskella ja mahdollisesti suortittaa pakollista harjoittelua kesällä sillä minulla on "kovasti aikuisena opiskelijana" kiire valmistua. Olen vasta aloittanut jotan mietin vielä talven yli. Mutta samaa mieltä "lähihoitajan kanssa eli tämä loistava tilaisuus opiskellä ei ehkä enää koskaa kohdallasi toistu - siihen kannnattaa tarttua nyt!

• ööööhhh

ai että vaikka kävis kesälomat täyspäivätöissä niin silti tukikuukaudet kuluu?? onko näin?????

• Nursionomi

"ai että vaikka kävis kesälomat täyspäivätöissä niin silti tukikuukaudet kuluu?? onko näin?????"

On. Siis nuo liitonrahaan oikeuttavat opiskelukuukaudet kuluvat. Ei itse liitonpäivät. Oikeus opiskella liitonrahoilla on 24kk vaikka, et tukia lomakuukausina kesätöiden takia nostaisikaan.

Esimerkiksi, jos olet kolmen vuoden opintojen aikana yhteensä vaikka 8 kuukautta töissä etkä nosta noilta työkuukausilta liitonrahoja, niin nuo 8kk:n säästyneet päivät eivät pidennä tuota 24:n kuukauden aikaa oikeutta opiskella liitonrahoilla.

Eli hyvät liitonrahat saavalle kesätyöt voi olla jopa rahallisesti huonompi vaihtoehto. Muistakaa, että noiden liitonrahojen päälle saat joka opiskelupäivälle verottoman 9 euron kulukorvauksen.

• Hamkkisti

Tästä on nyt olemassa ristiriitaista tietoa aivan "virallisia" tahoja myöten. Minulle kerrottiin, että tuki katkeaa aiemmin mainitsemaani oppilaitoksen "opiskelemattomuus" todistusta vastaa eikä siis silloin kuluta 24 kk... Nyt tuntuu ettei kukaan todella tiedä - ei edes Työ- ja elinkeinotoimiston (työkkäri) virkailijat. Jos nyt lähtee opiskelemaan tuella kannattaa laskea "heikoimman" vaihtoehdon mukaan ja mitoittaa opiskelut sen mukaan. Ainutlaatuinen tilaisuus joka tapauksessa. Kannattaa(!) vaikka osan opinnoista sitten kituuttaisi minimi opintotuilla!

• ööööhhh

tänään työkkäriin ottaan selvää. jotenkin tuntuu ihan hullulle,että tukikuukaudet kulus, jos on ilmottanu työkkäriin olevansa töissä!!!! ->sama asia kun opinnot katkolla.....

• ööööhhh

työkkäristä terveisiä!!
      24kk kuluu vaikka olis lomat töissä tai tekis mitä vaan! Tukiaika päättyy kuulemma vain ja ainoastaan sillon kun keskeyttää opinnot!!!

JA TÄMÄ 24KK TUKI ON AINA YHTÄ OPINTOKOKONAISUUTTA KOHDEN, EI MIKÄÄN "KERRAN ELÄMÄSSÄ" JUTTU NIINKU JOKU TÄÄLLÄ TAAS "TIESI"

• Hamkkisti

Näinhän tämän aina pitäisi olla, että ensimmäiseksi otetaan selvää oikeilta viranomais- ja muilta tahoilta ja vasta sitten ihmetellään täällä. Ja HUUTAA ei tarvitse ollenkaan.
        Jos tiedonhankinta valmiudet ovat heikot voi ura ammattikorkeakoulussa olla erittäin lyhyt - ei tarvitse murehtia 24kk tukea, kun kuukauden opintojen jälkeen on tie pystyssä...

• geigeriK

"JA TÄMÄ 24KK TUKI ON AINA YHTÄ OPINTOKOKONAISUUTTA KOHDEN, EI MIKÄÄN "KERRAN ELÄMÄSSÄ" JUTTU NIINKU JOKU TÄÄLLÄ TAAS "TIESI""

Oikeus opiskella opintokokonaisuus liiton rahoilla myönnetään vain yhden kerran samalle henkilölle.

• öööhhh

Täh..se myönnetään yhden kerran yhtä opintokokonaisuutta kohden!? ei yhden kerran elämässä yhdelle henkilölle....se on paskapuhetta se..

• 11+11

Niin, mutta laki voi muuttua koska tahansa. Ja koska opiskeluun menee kaksi vuotta, välissä oltava töissä 8 kk, niin sinä aikana voi maailma olla jo toinen. Eli maybe once in a lifetime.

• tuleva opiskelija

Tukihan on harkinnanvarainen, eli se myönnetään vain henkilölle jolla on todellinen tarve koulutukselle. Näin ollen jos olet tuen avulla jo kerran itsellesi jonkin koulutuksen saanut, tuskin tulee sellaista tilannetta että katsoisivat työkkärissä sinun vielä tarvitsevan toista koulutusta...joten aika varmasti se on once in a lifetime..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      303
      11669
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      144
      7146
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      104
      5962
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      42
      5309
    5. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      53
      4399
    6. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4289
    7. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3621
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      62
      3618
    9. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3238
    10. Nyt peukut pystyyn

Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3145
    Aihe