Ratti tutisee jarruttaessa

TojotistiVM74

Kaipaisin vinkkejä 2000-vuoden Avensiksen ratin tärinän mahdollisista syistä. Tutina ilmenee ratissa jarrutettaessa, ei kovin voimakkaana eikä joka jarrutuksessa lainkaan mutta kuitenkin sen usein tulee panneeksi merkille. Vauhdin ja jarruvoiman koventaminen ei voimista ilmiötä, vaan päin vastoin tärinä esiintyy helpommin kevyehköillä jarrutuksilla, kuten risteyksiin tultaessa tai rajoituksen muuttuessa kahdeksastakympistä viiteen kymppiin.

Poljin ei autossani tunnu tärisevän lainkaan. Keskusteluissa toiset tuntuvan olevan vahvasti sitä mieltä, että jarrulevyjen kierous ei voi olla syynä, jos pelkästään ratti tärisee vaan kyse olisi silloin pyörän tuennasta. Minun autossani oli alustassa pieniä kolinoita, joita tutkittiin kahdellakin korjaamolla ja vaihdatutin kaikki suositellut osat: takavakaajatankojen kumihelat, kaikki neljä koiranluuta ja kaikki iskarit. Pyörien suuntaukset tarkastettiin. Kolinat loppuivat, ratin ajoittainen tärinä ei.

Olisiko tällainen ilmiö todennäköisemmin jarrulevyistä, pyöräntuennasta vai jostain muusta johtuvaa? Ei viitsisi suotta aikojaan jarruosiakaan kokeeksi vaihdattaa, kun siihen ei muuten vielä ole aihetta. Takajarruthan tässä on toteutettu rummuilla mutta niissä nyt ei varmaan syy voi olla...? Autolla on ajettu reilut kolmesataatuhatta.

22

18271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ave I

      Oli samantyylinen vika pari vuotta sitten. Ratti kyllä tärisi jarrutettaessa, polkimessa en huomannut mitään. Syynä tähän oli jumittavat jarrumännät, jotka pilasivat jarrulevyt eli jarrulevyn kehä oli sisäpuolelta osittain ruosteessa. Aluksi kannattaisi katsoa levyjen kunto molemmilta puolilta ja kokeilla jumittavatko jarrut (lämpö, rullaa hyvin).

    • Tojo-Köle

      Ratin "tutina" on tyypillenen merkki epätasapainosta renkaissa.

      -kyllä mä lähtisin ensimmäisenä noista jarruista......vaikka kyseessä ei olisi kierot levyt, voisi kyseessä olla muuten epätasanen jarrutapahtuma, viittaan siis olevani samoilla linjoilla edellisen kirjoittajan kanssa.

      -jarrupolkimeen tuskin vaikuttavat mitkään pienet häikät (hydrauliikka suodattaa), mutta Ave on erittäin herkkä renkaiden tasapainosta......

      • TojotistiVM74

        Tässä nimen omaisessa tapauksessa renkaiden epätasapaino on suljettu vaihtoehdoista pois, koskapa tuo jarrutuspuistatus on ilmennyt eri rengas-vanne yhdistelmillä ja nytkin on alla uuden karheat Continentalit.

        Mitä mieltä muuten olet asetelmasta aluvannne vastaan peltivanne? Itselläni on kahdenkin Aven kanssa huonoja kokemuksia tarvikealuvanteista talvikäytössä: jarrurumpua myöten vanteen sisus lunta täynnä ja rumpujarrujakin on vetänyt seistessä jäähän. Nyt sainkin onneksi talvea varten jo ihan orkkis-peltivanteet.


      • Tojo-Köle
        TojotistiVM74 kirjoitti:

        Tässä nimen omaisessa tapauksessa renkaiden epätasapaino on suljettu vaihtoehdoista pois, koskapa tuo jarrutuspuistatus on ilmennyt eri rengas-vanne yhdistelmillä ja nytkin on alla uuden karheat Continentalit.

        Mitä mieltä muuten olet asetelmasta aluvannne vastaan peltivanne? Itselläni on kahdenkin Aven kanssa huonoja kokemuksia tarvikealuvanteista talvikäytössä: jarrurumpua myöten vanteen sisus lunta täynnä ja rumpujarrujakin on vetänyt seistessä jäähän. Nyt sainkin onneksi talvea varten jo ihan orkkis-peltivanteet.

        Niin tarkoitin, että jarruissa oleva häikkä tekee tuon epätasapaino ilmiön renkaisiin......eikä tarvitse olla kiero levy, riittää et ottaa epätasaisesti

        -juu peltivanne on parempi kuin laaduton aluvanne.


    • tupajumi:

      Kierot jarrulevyt.
      Samalla kannattaa katsoa miksi ne on menneet kieroksi, eli jumittaako jostain jarrupuolelta.
      Tutuilla on huonoja kokemuksia erään autotavaratalon levyistä, vaikka ei olisi jumi ongelmaakaan ja monen merkin autoissa.

    • Ratti tutisee

      Tutti ratisee. Ehhehe..

    • TojotistiVM74

      Kiitoksia kaikille asiantuntevista vastauksista (lukuun ottamatta tuota viimeisintä letkautusta, joka tietysti oivalluksen sisältää sekin.)!

      Rasitin tuossa juuri jarruja vähän topakammin ajelemalla jarrua ja kaasua yhtä aikaa painaen elätellen pientä toivoa, josko vaikka levyt siitä vähän hioutuisivat ja ongelma katoaisi. Niin ei kuitenkaan käynyt mutta panin merkille, että vaikka auto ei jarrutuksesta hidastunut, ratti kuitenkin tutisi. Ajattelin sitä niin, että jos vikaa olisi jossain nivelissä, liityisi tutina nimen omaan hidastuvuuteen eikä niinkään varsinaiseen jarrujen toimintaan. Eli kyllä pistän jarrulevyt ja palat nyt vaihtoon ja tosiaankin jarrusatuloiden mekanismit pitää kyllä nyt tarkastaa ja huoltaa. Levyt ja palaset on edellisen omistajan merkinnän mukaan vaihdettu vasta 40 tuhatta kilometriä sitten, kuten toinen etypyörän laakereistakin. Kyseinen seppä lienee kuitenkin laiminlyönyt noiden liukumekanismien huollon ja oli pyöränlaakerinkin asentanut siten, että sekin juuri piti vaihtaa uudelleen.

      • Tojo-Köle

        Toi "tupajumi" on tod. näköisesti nyt oikeassa!

        -jos jarrut on "vaihdettu", eikä sylintereitä rasvattu ja herkistelty niin seuraa, että hetken päästä vain toisen puolen pala jarruttaa kunnolla, levy lämpiää vain toiselta puolelta, josta taas seuraa levyn kieroutuminen.......


    • ile D-4D

      pari osaa, joilla voi olla vaikutusta tutinoihin. ovat moottorin etummainen kumityyny sekä alatukivarren mukana olevan koiranluun nivel. Näiden osien vaihdolla on ollut tutinaa vähentävää vaikutusta töyssyyn ajaessa ja jarruttaessa.

      Kumityynyn ostin marmorilta ja alatukivarren hilppeineen AVK:sta 100tkm ajetusta kolariautosta.

      Seuraavana vaihtolistalla etuiskareiden yläkiinnike tukilaakereineen.

    • Olisikohan

      Raidetangoissa välystä?

    • Eskoitte

      Kyllä sinä joudut vaihtamaan jarrulevyt jarrutustutinan lopettamiseksi.

      • TojotistiVM74

        Joo, siihen tulokseen olen tullut ja aika pajalle onkin jo tilattu.


    • TojotistiVM74

      Loppulausumana tähän kerron, että levyjen ja palojen vaihdolla tutina loppui: toinen levy oli ollut todellakin kiero. Liukumekanismit eivät juurikaan olleet jumittaneet, joten kierouden syynä on ollut levyjen laatuongelma.

    • Qashqai

      Qashqaissa sama vika et tärrää jarruttaessa mut ei auttanut jarrupalojen ja levyjen vaihto

      • rengas

        Kokeileppa rekaan vaihtoa. On ollut vikaa joskus niissäkin.


      • Nipponkippon

        Jep. Yhdellä tutulla oli eturenkaissa joku kudosvika ja aiheutti ravistuksen jarruttaessa.
        Vaihdettiin renkaat, niin ongelma poistu siltä osin. Kaikki muut viat jäi ranskattareen..


    • xdcfvgbhh

      Viallisen renkaan lisäksi aiheuttaja voi olla kiero vanne, esim kanttariin ajettu.

    • Rane-

      Vastaavanlainen tilanne ratti tärisee kun jarruttaa jo hiljaisessa vauhdissa .syy jarrulevyt kuluneet niin että levyssä on pykälä eli pyöräytä rengasta ottaa aina samaan kohtaan kiinni, osa pyörii hyvin ja kun pykälä niin ottaa kiinni .
      Korjaantu kun vaihdoin uudet jarrulevyt ja palat. Terv Rane.

    • LikaameluuTOYOTA

      Takaovet väpättää jarruttassa ratti lähtee irti Avensikki

    • Eki79

      Itsellä oli samaa vikaa. Levyt mennyt kieroksi vaikka ei ollut ajettu ku reilu 20tkm. Levyt ja palat vaihdettiin niin tutina loppu siihen.

    • sillaisemenee222

      Lisäksi kiero vanne voi aiheuttaa tärinää. Kiero jarrulevy tuntuu yleensä jarrupolkimen tärinänänä, rengas ja vanne rattitärinää. Mutta kiero vanne voi vetää myös jarrulevyä kieroon.

    • Anonyymi

      Minä olen 3autokorjaamossa käyttänyt Avensia kun jarruttaiessa jarru karahtaa ja rahisee,vain ienillä nopeuksilla,autoon on vaihdettu palat ja levyt ja viimeksi ABS tunnistin mootori ja vika vain jatkuu,erittäin paha liikennevaloissa kun karahtaa ja stoppaa kuin seinään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4839
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1722
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1326
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1000
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      885
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe