Mikä on iso perhe?

Isoko perhe?

Kertokaapa mielipiteenne, milloin perhe on mielestänne iso? Milloin se on niin iso että nostatte hattua? Tai milloin se on niin iso että alkaa kiukuttaa? Milloin lapsilukumäärä on sellainen että suustanne pääse "oho"?

54

4785

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kolme+

      Perhe on mielestäni iso, kun siinä on kolme. Jos lapsia on jo neljä-viisi, niin tuntemukset ei ole ihailua eikä kiukkua vaan sääliä. Niitä lapsia kohtaan. Vanhemmilla ei ole koskaan aikaa huomioida ketään yksilönä. Kaikki hoidetaan kuin liukuhihnalta vanhempien holtittoman lisääntymisen takia. Kun on ehkäisy keksitty, niin miksi pitää lisääntyä kuin eläimet?

      • fty

        Voitko edes olla tosissasi? Sanot että jos lapsia on 4-5 niin ei KOSKAAN ole aikaa huomioida heitä yksilöllisesti vaan kohdellaan kun liukuhinhanalla... No haloo.
        Meillä esim. lapsia on 4. Isommat ovat 14 ja 12 v ja pienimmät 2 ja 5v. Olen vielä kht. Eli JOKAINEN saa jatkuvasti huomiota yksilöllisesti. Isommat ovat päivällä koulussa joten puuhaillaan pienten kanssa, välillä 5v on kerhossa joten on vain tämä yksi pieni. Olen kotona kun isommat tulee koulusta ja jutellaan kuulumisia, syödään välipalaa ja illalla vein heitä harrastuksiin tai vietetään muuten yhteistä aikaa.
        Sen lisäksi että heille jokaiselle on AINA yksilöllistä aikaa niin heillä on se onni ja ilo että on sisaruksia joiden kanssa puuhailla, jutella, viettää aikaa...

        Eli lukumäärät eivät mielestäni kerro mitään. Jossain perheessä yksi lapsikin on "heitteillä" ja jossain lapsia voi olla vaikka 8 ja kaikki saavat paljon aikaa, rakkautta ja huomiota. Myös lasten ikäeroilla on merkitystä, samoin sillä ovatko nämä terveitä ja onko heillä molemmat vanhemmat (vai esim. eroperhe)


      • .........

        Vähentääkö neljäs lapsi jotenkin oleellisesti tunteja vanhempien vuorokaudessa, jos kolmelle vielä riittää henkilökohtaista aikaa, mutta neljännen synnyttyä ei enää kenellekään koskaan? Jos ne neljä tai viisi ovat neloset tai vitoset, niin silloin varmaan onkin liukuhihnahoitoa alkuun, mutta se ei ole vanhempien syy kun kerralla syntyvien määrään on vaikea vaikuttaa. Meidän viisi lasta ovat syntyneet 12 vuoden ikäerolla vanhimman ja nuorimman välillä. Nuorin on vielä vauva, joten hän saa omaa aikaa esimerkiksi imetysaikaan, jolloin usein siirrymme hänen kanssaan syrjään syöttötouhuihin. Toiseksi vanhin on kolme, joka saa omaa aikaa mm. päivittäin kun isommat ovat koulussa ja pienin nukkuu. Teemme hänen kanssaan kaikki kotityöt päivisin yhdessä, joten hän saa varmasti eniten kahdenkeskistä aikaa. Mainittakoon vielä, että hän HALUAA ottaa osaa kaikkiin töihin.

        Eskarilainen saapuu lähes joka päivä koulusta vähintään tuntia ennen koululaisia, joten se tunti on pitkälti hänelle varattu. Yleensä kolmivuotias piirtää tai askartelee sen aikaa ja me käymme eskarin kanssa kuulumiset läpi ja juttelemme niitä näitä. Kaksi koululaista saa omaa aikaa illalla kun he valvovat hieman myöhempään kuin nuoremmat lapset. Päivällä he eivät yleensä kaipaakaan, kun ovat kavereillaan tai ulkona tai tekevät läksyjään ja ovat tietysti myös mukana meidän kaikkien kanssa. Ja kun on kaksi vanhempaa, niin molemmat saavat omaa aikaa vuorotellen kummankin vanhemman kanssa (joskin minä usein imettelen vauvaa samalla). Kolmivuotiaan ja eskarin iltatoimet pyrimme myös hoitamaan siten, että toinen vanhempi toisen kanssa ja toinen toisen kanssa. Isommat eivät tarvitse iltatoimiinsa avustajaa enää ja usein hoitavat silloin vauvaa, jos tämä kaipaa viihdytystä.

        Kaiken tämän lisäksi tietysti omaa aikaa annetaan vuorotellen kaikille lapsille siten, että jompi kumpi vanhemmista lähtee jonnekin vain yhden (tai joskus kahden) kanssa. Ensi viikonloppuna esimerkiksi esikoinen lähtee isän kanssa metsästämään koko viikonlopuksi. Isä käy myös pelaamassa isoimpien kanssa sählyä kerran viikossa.

        Ja ihmetykseksenne voin kertoa, että molemmilla vanhemmillakin on kaksi vapaailtaa viikossa, jolloin isä pelaa sählyä ja äiti käy kuntosalilla. Klo yhdeksän illalla ovat kaikki lapset nukkumassa, joten silloin on vanhempien kahdenkeskinen aika. Perjantai-illat ja lauantait ovat perheen yhteistä aikaa, jolloin pyritään olemaan kaikki yhdessä (poikkeuksena tällaiset metsästys tms. viikonloput).

        Jos olisimme lisääntyneet kuin eläimet, niin lapsia olisi monta enemmän, sillä olemme ehkäisseet aina jokaisen välissä. Jos olisimme jättäneet lapsiluvun vaikka siihen kolmeen, niin eiköhän nuo kolme olisi saanut paljon vähemmän henkilökohtaista huomiota, koska silloin olisin ollut töissä jo monta vuotta ja lapset olisivat päivät hoidossa. Useamman lapsen kanssa on jompikumpi vanhemmista yleensä kotona. Tulee tietysti nytkin se aika, että töihin paluu kokopäiväisesti on ajankohtaista, mutta siinä vaiheessa isommat ovat jo selkeästi isompia murkkuikäinen tuskin haluaa omaa henkilökohtaista aikaa vanhempien kanssa koko ajan. Lisäksi lapset ovat toisilleen hyvin tärkeitä, joten heistä on seuraa toisilleen esimerkiksi iltapäivisin koulun jälkeen kun menen itse töihin takaisin.

        En halua sanoa, että iso perhe olisi jotenkin parempi kuin pieni perhe, mutta ei kukaan ole pätevä sanomaan, että pieni olisi parempi. Jokainen päättää oman perhekokonsa itse ja toisten ei tarvitse sitä arvostella, paitsi korkeintaan silloin kun lapset jäävät oikeasti heitteille. Jokainen pystyy antamaan aikaansa kaikille lapsilleen, jos haluaa ja laittaa sen tärkeysjärjestyksessä tarpeeksi korkealle.


      • silviisiin

        Täysin samaa mieltä!

        Itselläni on 7 sisarusta, olen itse vanhin ja aika ajoin tuntuu, että huomio jää vähemmälle aika ajoin.


      • Tiesitkös tätä

      • poisongirl 1

        Noh hohhoijaa mulla neljä lasta ja hyvin on kaikki lapset saatu huomioitua. Mun nuorimmaiset oli kaksoset olisko pitäny abortoida toinen jotta en "holtittomasti " lisäänny. Kahden vanhemman ja kaksosten välissä on 7 vuotta ikäeroo siis toiseksi vanhimpaan. Jos itse et kykene antamaan huomiota yli kolmelle lapselle älä oleta muiden olevan yhtä uusavuttomia.


      • .......
        poisongirl 1 kirjoitti:

        Noh hohhoijaa mulla neljä lasta ja hyvin on kaikki lapset saatu huomioitua. Mun nuorimmaiset oli kaksoset olisko pitäny abortoida toinen jotta en "holtittomasti " lisäänny. Kahden vanhemman ja kaksosten välissä on 7 vuotta ikäeroo siis toiseksi vanhimpaan. Jos itse et kykene antamaan huomiota yli kolmelle lapselle älä oleta muiden olevan yhtä uusavuttomia.

        Ja jotkut äidit näkevät kaiken kovin mustavalkoisena ja lukevat viestejä kuin piru raamattua.


      • Vapaus!

    • wilma60

      Minusta perhe on iso jos siinä on lapsia enemmän kuin 5. En varmaan missään vaiheessa nosta hattua vaan ihmettelen vanhempien jaksamista. Itsestäni ei olisi suurperheelliseksi. Jos lapsia alkaa olla yli 10 niin sitten voi suusta päästä tuo oho.

    • onnea teille :)

      minusta neljä lasta on iso luku. kolme suht normaali. viidestä en nostaisi hattua,vaan kytkintä :D
      mutten tule ikinä saamaan yhtä enempää vaikka suurperhettä halusin ihan pienestä alkaen..

    • perhe on paras

      Perhe on iso, jos lapsia on 6 tai enemmän. Minua ei toisten perheiden koko kiukuta, olkoon lapsia sitten yksi tai 12! Ja "oho" sana pääsee sitten, jos tapaan äidin, joka on siro kuin pikkulintu ja muutenkin reipas ja hyvävointinen ja hän sanoo, että hänellä on useampi lapsi (esim. 5 < ).

      Joku täällä sanoi säälivänsä, jos lapsia neljä. Hän perusteli sillä, että ei ole aikaa jokaiselle. No, täällä on yksi poikkeus. Itselläni lapsia neljä ja ihan varmasti jokaista on kohdeltu ja kohdellaan edelleen yksilönä. Ja jokainen on aina saanut yksilöllistä huomiota.

    • mane72

      Meillä on mielestäni iso perhe on 8 lasta 18v-1,3v siihen väliin.
      Kaikki on niin suhteellista.

      • Apua tarvit

        Katsoin profiiliasi. Minua järkytti, että kerjäät lapsillesi ruokaa netissä ja kuitenkin lisäännyt täysin holtittomasti vaikka olet työtön ja rahaton? MIkset käytä ehkäisyä tai jätä panematta tai vedä käteen? Miksi tuot lapsia kärsimään kun et pysty heitä elättämään?? Järkyttävää vastuuttomuutta. Henkisesti vajaakykyisten hommaa.

        Lupaan lähettää sulle paketin kortsuja, jos siitä on jotain apua. Osaatko asetttaa sen paikalleen vai tulenko opettamaan senkin?


      • Totta21
        Apua tarvit kirjoitti:

        Katsoin profiiliasi. Minua järkytti, että kerjäät lapsillesi ruokaa netissä ja kuitenkin lisäännyt täysin holtittomasti vaikka olet työtön ja rahaton? MIkset käytä ehkäisyä tai jätä panematta tai vedä käteen? Miksi tuot lapsia kärsimään kun et pysty heitä elättämään?? Järkyttävää vastuuttomuutta. Henkisesti vajaakykyisten hommaa.

        Lupaan lähettää sulle paketin kortsuja, jos siitä on jotain apua. Osaatko asetttaa sen paikalleen vai tulenko opettamaan senkin?

        Sairasta keskustelua viestiketjun voisi poistaa!


      • maksa itse elämäsi

        Tää oli paras kommenttisi :" jos jollain on rahaa liikaa niin voisko lähettää tänne meidän suurperheelle... sitten oli tilinumero..."
        Miksi pitää lisääntyä tuolla tavalla ettei ole varaa elättää lapsilaumaa. Taitaa olla lestadiolainen perhe, niin tutulta kuulostaa tuo asenne.
        vihaksi pistää tuollaiset.


    • säälionsairautta

      silloin se perhe on LIIAN iso kun siinä on ne sun,mun ja se meidän yhteinen joka tehtiin vain siksi että omaisuus menee aikoinaan puoliksi vaikka se toinen puolisko tuli siihen huusholliin kuin takapihan kautta.Valmiiseen pöytään oli helppo tulla ja akka vaan paksuksi ja kaikki saman katon alle niin h.......ksi menee kaikkien loppuelämä.......

    • ....

      Miksi ihmeessä eläimen harkintakyvyllä lisääntyville pitäisi nostaa hattua? Lähinnä säälittävää touhua. Vanhempia säälin, sillä usein järkevä ihminen harkitsee sen yhdenkin tekemistä. Lapsia säälin, sillä usein vanhemmat eivät voi lusikkaa suuremmalla antaa, joten vaikeaa tulee elosta. On toki poikkeuksia, joissa kahdesta "älyllisesti rajallisesta" saattaa polveutua menestyjä.

      • Neiti nuori

        Mielestäni on myös ehkä enimmäis määrä 2lasta.
        kaverillakin on 2pikkusiskoo ja isoveli,
        ne siskot sählää koko ajan jotai.
        aina kaatuu maidot lattialle tai sellasta!
        menee hiukan rahat hukkaan leluihinkin...


    • Eli on aika nuori äiti

      Meillä on kuusi lasta, enkä pidä sitä isona. Siskollani on 5 lasta kolme isointa asuu omillaan ja kaksi pienintä 6v asuu äitinsä kanssa. Siskoni sai enismmäiset kaksosensa 18vuotiaana.

    • Neiti nuori

      jos on 4lasta isä ja äiti, niin perhe on aika iso.
      mutta jos on 8lasta isä ja äiti niin sitten kyllä kysyn:
      "kuulinko oikein?" en vaan ymmärrä kuinka joku jaksaa
      sillä tavalla synnyttää O_O

      • silviisiin

        Jos ei viitti mennä töihin, niin sit on helppo vaan panna. Saa olla kolme vuotta kotona ilmatteeks, ja yhteiskunta maksaa! :D


      • pettynyt3
        silviisiin kirjoitti:

        Jos ei viitti mennä töihin, niin sit on helppo vaan panna. Saa olla kolme vuotta kotona ilmatteeks, ja yhteiskunta maksaa! :D

        sinuna miettisin hetken ennen kun kirjoittaisin tänne tälläistä. Ne jotka hoitaa yhtä taikka 10 lasta kotona niin se ei ole lomaa vaan työtä 24/7 ja ottaen huomiion se että jokaisen äidin tuestä lähtee myös osuus veroihin!!!!


      • 009911
        silviisiin kirjoitti:

        Jos ei viitti mennä töihin, niin sit on helppo vaan panna. Saa olla kolme vuotta kotona ilmatteeks, ja yhteiskunta maksaa! :D

        Yhteiskunta maksaa? Halvemmaksi yhteiskunnalle tulee, kun vanhemmat hoitaa itse muksunsa. Kotihoidontuki on n. 300 e ja risat. Päiväkotipaikka maksaa yhteiskunnalle n. 1000e kk.


      • 009988

        Olen yhdeksän synnyttänyt. Synnytys ei ketään vedä kuiviin. Raskaudet varsinkin loppu raskaus on ehkä vaativaa. Tosin itse voin raskaana paremmin kuin menkkojen kanssa.:) Olen synnyttäjä ainesta.


      • aunus
        pettynyt3 kirjoitti:

        sinuna miettisin hetken ennen kun kirjoittaisin tänne tälläistä. Ne jotka hoitaa yhtä taikka 10 lasta kotona niin se ei ole lomaa vaan työtä 24/7 ja ottaen huomiion se että jokaisen äidin tuestä lähtee myös osuus veroihin!!!!

        Tunnen yhden seitsemän lapsen äidin. Lapset päiväkodissa ja koulussa. Valtio maksaa kaiken jopa lapsenhoitajan ja siivoojan. Helppoa elämää. Kesälomareissuun sai 2000e sossusta.


    • meddeliini

      Entä te, joiden mielestä 6 lasta ( isä ja äiti) on paljon, niin onko sitten vaikka 3 lasta yksinhuoltaja paljon?

      Entä 4 lasta isä ja äiti, jos se on jo paljon tai "suurperhe", niin onko 2 lasta ja yksinhuoltajavanhempi myös "suurperhe"/paljon lapsia?

      • Rahallisenkyvynmukaan

        Kyllä 3 lasta ja yksinhuoltaja on paljon. 4 lastakin on paljon vaikka olisi molemmat vanhemmat hoitamassa ja elättämässä.

        Yleensä ne pariskunnat harrastavat tätät pirttiviljelyä, joiden ei lankaan pitäisi runsaasti jakaa omia geenejään. Tämä on yleistys, mutta katsokaapa ympärillenne. Tiedän kyllä poikkeuksia. On perheitä, joissa on 9 lasta ja lähes kaikki pitkälle kouluttautuneita, mutta nämä suurperheet ovat ajalta, jolloin ehkäisy oli hankalampaa kuin nykyään.

        Minusta on silti ok, tehdä lapsia
        - kunhan ei pyydä yhteiskunnalta tukea, vaan elättää itse lapsensa aikuisiksi
        - jaksaa antaa kaikille lapsilleen runsaasti aikaa
        - ei hoidata nuorempia lapsia vanhemmilla sisaruksilla (hoidolla tarkoitan sellaista, mitä pienemmissä perheissä äiti/isä automaattisesti tekee)
        - ei tee lapsia alle 3 vuoden ikäerolla
        - huolehtii kaikkien lasten koulutuksesta ammattiin
        - antaa lapsilleen samat mahdollisuudet harrastaa (ei vaadi tähän yhteiskunnan tukea)
        - pystyy tarjoamaan lapsilleen mahdollisuuden matkustaa perheenä kotimaassa ja ulkomailla (ison perheen kanssa matkustaminen on kallista)

        Eli ylipäätään oivaltaa, kuinka suuresti lapsi kuluttaa vanhempien varoja ennenkuin hän on aikuinen. Laskennallisesti se on yksi omakotitalon hinta per mukula.

        Jos on runsaasti nappulaa, saa minun puolestani tehdä vaikka 20 lasta. Järkevää on tehdä lapsia sen verran kuin mitä pystyy palkallaan hyvin elättämään ja tarjoamaan samanlaiset olot kuin perheissä, joissa on elätettävänä vähemmän lapsia. Tietysti on yksilapsisiakin köyhiä perheitä, mutta minkäs teet. Ainakin he pystyvät korvaamaan rahan puutteen ajalla.


    • ,.-,.-,.-,.-

      Meillä on viisi lasta, enkä pidä meitä suurperheenä. Kaikille todellakin riittää henkilökohtaista aikaa molemmilta vanhemmilta ja omilla tuloilla ( lapsilisät) heidät elätetään ja kaikilla on kaikki tarpeellinen, aina monipuolista ja terveellistä ruokaa pöydässä, jopa joskus ylellisyyksiä. En nyt varsinaisesti nosta hattua minkään kokoiselle perheelle, suuri lapsiluku ei ole mikään suoritus, vaan kukin tehköön lapsia oman halunsa ja kykynsä mukaan. Kiukuttaa alkaa silloin kun lapsista ei pystytä huolehtimaan, oli lapsia sitten yksi tai satayksi. Se "oho" saattaisi kuulua joskus 20 lapsen kieppeillä, eli sitten kun voi alkaa ihmetellä, että miten ihmeessä joku on ehtinyt tuottaa noin monta.

      • Älkää valittako

        Mielestäni monilapsisissa perheissä ei ole mitään vikaa, kunhan kaikki lapset saavat huomiota yms ja vanhemmilla on varaa elättää suurta perhettä. Tuttavillamme on esim 9 lasta, kaikki reippaita, terveita, iloisia ja hyvätapaisia. Kaikki saavat huomiota ja heidän kanssaan vietetään paljon aikaa. En ymmärrä mitä osa teistä täällä valittaa.


    • 6*äiti

      Tuttavaperheemme sai jokin aika sitten viidennen lapsen, jolloin sanoin perheen äidin olevan ison perheen äiti.
      Meillä on kuusi lasta ja iltatähti olisi vielä toiveissa. Lapset ovat 2-18v. Emme saa muita tukia kuin lapsilisät. Pääasiassa olen ollut kotiäitinä, mutta välillä töissä kodin ulkopuolella ja silloin olemme maksaneet hoitomaksut jne. Välillä minulla on ollut hoitolapsia omien lisäksi. Ei se tee perheestä huonoa jos on useampi lapsi. Surkeita kohtaloita on kaiken kokoisissa perheissä. Kaikki lapset on toivottuja ja odotettuja. Ja molempien vanhempien voimavarat huomioon ottaen saatuja. Jos perheessä alkaa olla 10-15 lasta se on jo äidin rääkkäystä, tosin se sopii toiselle.

    • bubbabubba

      Meille syntyy seitsemäs lapsi syyskuussa ja mielestäni olemme suurperhe. Asumme melko Eteläisessä Suomessa ja siellä monilta pääsee tuo "oho."
      Oulun seutuvilla tuskin kukaan ihmettelisi perheemme kokoa, joten paikkakunnallakin on merkitystä.

    • Äiti.

      Meillä on viisi lasta pienillä ikäeroilla ja olen kuullut tuon sanan "oho" koska en näytä ulkoapäin synnyttäneeltä äidiltä :) Hoikka, pidän huolta itsestäni sekä lapsistani! :) Ja jokainen saa huomiota :)
      En valita väsymystä ja energiaa riittää, iltaisin saatan käydä hölkällä :D (en enää ison masun kanssa kuitenkaan)
      Joten, olkoon niitä lapsia 1 taikka 12, ei ole tässä maailmassa outo juttu :)
      Eikä aina tarkoita että olisi lesta vaikka oliski suurperhe ;)

    • perhesuunnittelua

      Viisilapsinen perhe on iso, kolme, neljä on sellainen keskiverto, yksi- ja kaksilapsiset perheet ovat pieniä.
      En nosta hattua isolle perheelle, vaan tunnen sääliä, koska itse olen 5-lapsisesta perheestä ja meitä oli selkeesti jo pari liikaa.

    • Omillanne toimeen.

      P?erhe on suuri silloin kun ette itse pysty elättämään.Silloin sopiva kun syötte perheinenne suut säkkiä myöden,jos käsitätte?

    • pikkubussi nyt täys

      Meille syntyy seitsemäs lapsi jos Jumala suo. Yksi keskenmeno on viime talvelta ja se laittoi hieman mietteliääksi. Mutta toiveikkaita olemme, että kaikki menee hyvin.

    • !!!!

      Perhe alkaa olla suurperhe, jos siinä on 5 tai enemmän lasta. Hattua nostan niille, joilla tämä määrä täyttyy :) ! Jos se ylittyy, niin hattua nostan vaan korkeammalle. Kiukkua herättää ainoastaan nämä he*vetin haukkujat, jotka suurperheitä mollaavat. He tuskin mitään siitä tietävät, eivätkä suurperheetkään tule mollaamaan teidän yhden-lapsen-perheitänne joka välissä. Huhhuijaa, turpiin tekisi mieli antaa teille tästä ruudun välityksellä.

      • perhesuunnittelua

        Mitä hatunnoston arvoista on tehdä lapsia? :O


      • äitikahdelle.
        perhesuunnittelua kirjoitti:

        Mitä hatunnoston arvoista on tehdä lapsia? :O

        Eihän kukaan mollaa suurperheitä, moni vaan ihmettelee, että miksi. Ottamatta kantaa enempää asiaan, itse ihmettelen sitä, että kaikki suurperheelliset väittävät, että aikaa riittää tarpeeksi jokaiselle lapselle erikseen. Kukaan ei jää huomiotta. Onko oikeasti näin? Onko suurperheellisten lapsilta koskaan kysytty, miten kokivat asian, saivatko huomiota vanhemmiltaan tarpeeksi?

        Musta tuntuu itsestäni, että lapsieni ollessa pieniä (2 ipanaa, vuosi ikäeroa) en varmasti tasapuolisesti huomioinut molempia. Huomion sai se, kumpi sitä enemmän kulloinkin vaati. Miten se voi suurella lapsimäärällä onnistua?


      • perhesuunnittelua
        äitikahdelle. kirjoitti:

        Eihän kukaan mollaa suurperheitä, moni vaan ihmettelee, että miksi. Ottamatta kantaa enempää asiaan, itse ihmettelen sitä, että kaikki suurperheelliset väittävät, että aikaa riittää tarpeeksi jokaiselle lapselle erikseen. Kukaan ei jää huomiotta. Onko oikeasti näin? Onko suurperheellisten lapsilta koskaan kysytty, miten kokivat asian, saivatko huomiota vanhemmiltaan tarpeeksi?

        Musta tuntuu itsestäni, että lapsieni ollessa pieniä (2 ipanaa, vuosi ikäeroa) en varmasti tasapuolisesti huomioinut molempia. Huomion sai se, kumpi sitä enemmän kulloinkin vaati. Miten se voi suurella lapsimäärällä onnistua?

        Samma här. Tiedän suurperheitä, joissa äiti on koko ajan raskausendorfiineissä, kun lapsoset ovat vielä melko pieniä. Vaan annas olla, kun pesueen vanhimmat tulevat murrosikään.

        Viimeistään silloin, kun lapsilisän maksu päättyy, potkaistaan lapsi pihalle. Yksi tälläinen kotoa pienempien tieltä potkittu nuori kuluttaa tällä hetkellä aikaa talomme rappukäytävässä, liimaa haistellen, kodittomana.

        Suoraan sanottuna, kun tälläistä näkee liikaa, tulee kyyniseksi. Tehkää lapsia ihan kuinka paljon vaan, mutta muistakaa, että tietyllä tapaa olette vastuussa lapsistanne lopun elämäänne.

        Antakaa lapsillenne kunnolliset eväät elämää varten ja miettikää, miksi juuri teillä muka on niin hyvät geenit, että niitä kannattaa jatkaa runsaslukuisesti eteenpäin?

        Miettikää myös omia motiivejanne, miksi haluatte olla koko ajan paksuna? Eikö elämässä ole muutakin siältöä? Ryhtykää vaikka vapaaehtoistyöhön, jos kotiäitinä olo ei muuten tyydytä kuin ison lapsilauman kanssa. Tai menkää vaikka vaihteeksi töihin. :D


      • vvggttff
        äitikahdelle. kirjoitti:

        Eihän kukaan mollaa suurperheitä, moni vaan ihmettelee, että miksi. Ottamatta kantaa enempää asiaan, itse ihmettelen sitä, että kaikki suurperheelliset väittävät, että aikaa riittää tarpeeksi jokaiselle lapselle erikseen. Kukaan ei jää huomiotta. Onko oikeasti näin? Onko suurperheellisten lapsilta koskaan kysytty, miten kokivat asian, saivatko huomiota vanhemmiltaan tarpeeksi?

        Musta tuntuu itsestäni, että lapsieni ollessa pieniä (2 ipanaa, vuosi ikäeroa) en varmasti tasapuolisesti huomioinut molempia. Huomion sai se, kumpi sitä enemmän kulloinkin vaati. Miten se voi suurella lapsimäärällä onnistua?

        Oletpa huono äiti, jos et kahdelle vaivaiselle kyennyt antaa huomiota tasapuolisesti. Kyllä minä ainakin kykenen huomioimaan kaikki 9 lastani. Jos joku ei ole vähään aikaan pyrkinyt syliin tai muuten lähelle, annan sille huomiota sitten. AINA on sylini avoin jokaiselle. Myös pienen vauvan imettämisaikana syliin mahtuu toisiakin.


      • Jatkuvuus...........
        perhesuunnittelua kirjoitti:

        Mitä hatunnoston arvoista on tehdä lapsia? :O

        ÖÖ siitähän tässä elämässä on kyse, jatkuvuudesta! Jos ei olis lapsia, ei olis kohta aikuisiakaan. ;) Eat, reproduce, survive. Onneksi nykyään on mahdollista tehdä muutakin, mutta noistahan se periaatteessa lähtee. Ilman noita ei ole mitään. Lasten tekijöille iso hatun nosto jaksamisesta ja tulevaisuuden yhteiskunnan rakentajista! Jos kukaan suomalainen ei tekis lisää lapsia, mistä niitä uusia suomalaisia sitten tulisi, noin niin kuin helpompana kysymyksenä?


      • SivustaSeurannutMyös
        vvggttff kirjoitti:

        Oletpa huono äiti, jos et kahdelle vaivaiselle kyennyt antaa huomiota tasapuolisesti. Kyllä minä ainakin kykenen huomioimaan kaikki 9 lastani. Jos joku ei ole vähään aikaan pyrkinyt syliin tai muuten lähelle, annan sille huomiota sitten. AINA on sylini avoin jokaiselle. Myös pienen vauvan imettämisaikana syliin mahtuu toisiakin.

        Aika satavarmasti tuo äitikahdelle on parempi äiti kuin tuo yhdeksän lapsen vvggttff. Äiti kahdelle sentään tajuaa oman vajavaisuutensa, mitä taas tuo endorfiiniemakko ei ole hoksannut.


    • zbffm

      Minusta perhe on liian iso jos lapsista ei ehditä pitämään riittävästi huolta. Perhe on liian iso jos lapsia tehdään jostain muusta syystä kuin lapsirakkaudesta. Syy voi olla joku ulkopuolinen arvo tai elämänkatsomus tai äidin halu olla kotona. Väärä syy hankkia lapsia on myös mielestäni se ettei äidillä ole kunnollista ammattia ja tuloja hankitaan tekemällä lapsia.

      • ääååii

        Tuloja hankitaan lapsia tekemällä? Heh! Oletko hieman tietämätön perheiden tuloista? Kaikki muut asiat sinulla kohillaan, paitsi viimeinen lause. Lapsia tekemällä ei rikastu vaan köyhtyy.


    • ööääöassa

      Jokainen määrittelee itse ison perheen. Liian iso on silloin, kun äiti on ryytynyt lapsiinsa. Meillä kymmenes tulossa, enkä pidä perhettämme isona. Jollekin voi olla jopa 3 lapsinen perhe iso.

      • perhesuunnittelua

        Muistan jostain lukeneeni, että naisen elinikää lyhentää se, ettei hänellä ole lainkaan lapsia tai että hänellä on lapsia enemmän kuin 4.

        Itselläni on vain 3 lasta ja olisin ehkä halunnut vielä yhden, mutta kysyin tuolloin pahimman vauvakuumeen vallitessa 7-vuotiaalta esikoiseltani, haluaisiko hän vielä kolmannen pikkusisaruksen. Hän sanoi, että kyllä nämä kaksi riittää.

        Kysyin myös mieheltäni haluaisiko hän vielä yhden lapsen ja hänkin vastasi, että miksi ihmeessä? Mehän olemme nyt sopivan kokoinen perhe. Hän ajatteli käytännön asioita, kuten minun töihinpaluutani, perheen mahtuminen tavalliseen henkilöautoon ja tavallisen kokoiseen omakotitaloon.

        En ole yhteistä päätöstämme koskaan katunut. Minusta perheen koko koskee kaikkia perheenjäseniä. Se ei ole yksin miehen tai naisen päätettävissä. Se että miten äiti "ryytyy" tai ei ryydy (mitä se sitten tarkoittaakaan) on epäolennaista.


    • rofl1

      Kuin lukisi vitsikirjaa :) hieno viestiketju xd

    • yy kaa kooo

      Kyllä että oho pääsee on lapsimäärä siinä yli kahdeksan, tai riippuen lasten iästä. Mikäi on kuusi ihan putkeen syntynyttä niin hattua nostan sille superäidille :D

    • ananaspallukka

      Silloin alkaa olla iso, kun mummutettavia on liikaa, eikä ehdi olla aidosti läsnä kaikkien lastenlasten kanssa. Tv:stä tuli taannoin dokumentti, jossa ruotsalainen perhe järjesti yhteistapaamisen, jotkut eivät olleet tavanneet toisiaan kertaakaan, siis saman äidin lapset ja lapsenlapset.

    • Lellipelli

      Meillä on 4 lasta. 5, 3, 2 ja 1-vuotiaat. Päivittäin vietämme koko perhe yhteistä aikaa. 5 ja 3-vuotiaiden kanssa, kun pienemmät ovat päikkäreillä. Pienenpien kanssa taas silloin, kun isommat ovat vaikka ulkona tai päivähoidossa.

    • ÄitiK

      Mua jaksaaa hämmästyttää se, että monen lapsen perheitä on ikään kuin lupa ihmetellä ja arvostella ja jopa nimittää holtittomiksi. Aika harva ison perheen vanhempi katsoo oikeudekseen arvostella muiden yksityisasioita. Eikös sen pitänyt olla suvaitsevaisuutta "erilaisia perheitä" kohtaa, mitä kouluissakin opetetaan :) ? Mikä kohu nousisi, jos joku julkisesti bloggaisi ihmettelevänsä, miksi niin moni EI halua montaa lasta ? Neuvon jokaista suhtautumaan hyväksyvällä kiinnostuksella toisiin ihmisiin.

      En ole vl, eikä vanhempanikaan olleet. Minulla on 6 sisarusta, itse odotan nyt kuudetta, vanhin lapseni on 11. Siskollani on 9 ihanaa lasta. Työtä lasten myötä voi tulla vähän liikaakin, välillä vanhempia väsyttää, on lapsia sitten 1 tai 10 . Huonosti käyttäytyviä lapsia löytyy joka perheestä ainakin joskus, se on normaalia elämää. Ystävien apua tarvitsee joskus jokainen., elämäntilanteesta riippumatta. Lapset huomioivat myös toisiaan. Jokainen lapsi tarvitsee vanhempien huomiota, mutta ei sitä huomiota aina välttämättä niin kovin paljon heru työn pienessäkään perheissä. Yhteiskunta tarvitsee veronmaksajia ja kotona hoidetut lapset ovat yhteiskunnalle halpoja ja menestyvät usein koulussa varsin hyvin.

      Tunnen paljon erikokoisia perheitä, lapsia 1-10. Ei lapsia voi noin vain "tehdä", kysykää vaikka niiltä tuhansilta, jotka eivät saa sitä ensimmäistäkään. Minusta tärkeintä on, että vanhemmat ovat perhesuunnittelussa yksimielisiä ja oman tahdon mukaan tekevät valintojaan . Mitä se kenellekään muulle kuuluu, onko meillä lapsia 0 vai 15? Kaikkien terveys kannattaa ottaa huomioon, ja jaksaminen. Päätöksiä ei kannata perustaa itsekkäisiin lähtökohtiin, ottaapa lapsia vastaan tai ei.

    • sospummeja

      Lapsia liikaa jos elätte vain yhteiskunnantuilla ,lapset tehdään itselle ja elätetetään itse.Pirttiviljelyä tuntuu harrastavan kouluakäymättömät jotka eivät halua mennä myöskään työhön.Lapset tarhassa ja äidit kuppilassa,

    • liikaonliikaa

      Minusta perhe on liian iso siinä tapauksessa jos ei itse pysty lapsiaan elättämään.

      • SurkeissaOloissa

        Samaa mieltä olen. Lapsilla tulee olla vanhempien turva (ja turvaama talous) ainakin 23 vuotiaaksi saakka. Monet suurperheen kersat potkastaan pihalle ja jätetään omilleen jo ennekuin he täyttävät 18-vuotta.

        Silloinkin lapsia on liikaa, jos lapsimäärä uhkaa jonkun perheenjäsenen terveyttä. Esim. lapsia "tehdään" niin pienillä ikäeroilla, että raskauskomplikaatioiden vuoksi perheeseen syntyy kehitysvammaisia lapsia.

        Minulla ei ole mitään heitä vastaan, mutta ehkä kuitenkin hekin olisivat halunneet mahdollisuuden syntyä terveinä. Ei ole itsekkyyttä antaa syntyvälle lapselle parhaat mahdolliset lähtökohdat ja sitä ei ole se, että uusi raskaus alkaa heti, kun synnäriltä tullaan kotiin.

        Yksi pointti on vielä se, että vanhemmilla pitää olla aikaa kaikille lapsilleen!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6353
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4086
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2506
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1478
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe