ZOOM!

badabimbadabum

Oon hieman noobi mut miten tolla järkkärillä oikein tsuumataan?
En omista järkkäriä, mutta olen harkinnut sen ostamista.

31

308

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miten niin hieman ?

Kinkkiseen kysymykseesi voi vastata vain digijärkkärikuvauksen huippuluokan
      asiantuntija nimimerkki RAH-RAH

• Tele-Zoomi

Päinvastoin kuin useimmissa pokkareissa zoomaus toteutetaan järkkärioptiikoilla käsin. Useimmiten nykyään kierretään mutta on joitan 'pumppuzoomejakin' olemassa.

• Nikon D90

Hiukan haiskahtaa trollilta mutta jos kyse on oikeasta asiasta niin muuttamalla objektiivin optista pituutta.

Järkkäreihin ei ole toistaiseksi saatavissa mitään 28x zoomeja ja yli 10x kertaa ovat harvinaisia. Suuri zoomi kerroin yleensä jotenkin "pilaa" kuvaa jossain zoomauskohdassa. Itse tosin käytän 11x zoomia 18 - 200 mm VR Nikkorilta matkayleisputkena.

Periaatteessahan se on aivan sama suoritus kuin pokkarissa joskin yleensä manuaalinen ja sen vuoksi portaaton.

• Trolli tietenkin

Kannattaako tälläisiin kirjoituksiin edes vastata, paitsi Rah-Rah, joka on sentään
        huippuluokan ASIANTUNTIJA.

• badabimbadabum

Joo EN ole rölli.
      Saakos tuohon tilaamaani d5100 millasen zoom optiikan?

Koko elämäni olen kuvannut olympuksen rutkulla pokkarilla.
      Ja siirtyminen järkkäreihin on vielä hieman ohiammuntaa

• 02o

Ei niitä tahdo saada ja kannattaneeko edes ostaa jos et aio vain näyttää ammattilaiselta ja pärjätä yhdellä objektiivilla.

”tilaamaani d5100”:n mukana kannattaa ”saada” kittizoomi, se on kohtuullinen kannettava esim. matkaillessa.

Muuten zoomist on enempi leikkikuvaukseen tarkoitettuja.
      Jos sitten kärpänen puraisee eikä liikkuminen tuota kohtuuttomia ongelmia niin hanki ns. kiinteäpolttovälisiä objektiiveja!

esim. n. /35mm
      – 24 mm arkkitehtuuriin, maisemiin ja kissanristiäisiin
      – 50 mm reportaasikuvauksiin
      – 100 mm potretti ja makrokuvauksiin
      – 200 mm ( jatke) jos ei pääse lähelle

ja valovoimaa kaikkiin niin, että hinta hirvittää

• Nikon D90

Tiedän, O2o jotta jotkut ovat varsin mieltyneet kiinteän polttovälin optiikkaan kuten minäkin aiemmin. Nyt kun olen saanut kokemusta zoom optiikoista niin mielelläni en niistä luopuisi. Kiinteät vaativat joka tapauksessa aina kaksi runkoa joissa toisessa on vaikka tuo 24mmtatoisessa mainitsemasi 100 tai 200mm.

Olin tässä muutama viikko sitten eräässä tapahtumassa jossa kamerassani oli 18 - 200 VR zoomi. Kuvailin muutamia kuvia noin 100 mm pituudella kun huomasin tapahtuman lähellä joka oli varsin laajalle levinnyt. En olisi kerinnyt mukaan jos olisi pitänyt vaihtaa 100 mm -> 24mm vaan tilanne olisi luistanut käsistä.

Zoomeissa, laajakulmissa varsinkin on tiettyä kuvan vääristymistä, yleensä tynnyriä mutta se ei siinä keskialueella suurestikaan haittaa ja jos reunat häiritsevät ne voi nykytekniikalla korjata.

Itse kuvittelen zoomini 18mm vääristävän kuvaa enemmän kuin kiinteän 18 mm jossa on jo voitu hoitaa asiaa optisesti tai sitten ei. En ole kokeillut koska en omista kiinteää 18mm putkea.

Tuohon jalkazoomiin jota O2o taitaa suositella on monesti esteitä, joka paikkaan ei voi mennä syystä tai toisesta.

Viimeinen hankkimani zoom objektiivi tuntuu piirtävän varsin hyvää jälkeä kaikilla pituuksillaan, Nikkorin 70-200VR II. Siinä ovat nuo 100 ja 200 samassa paketissa nopeasti vaihdettavissa.

• 02o
        Nikon D90 kirjoitti:

Tiedän, O2o jotta jotkut ovat varsin mieltyneet kiinteän polttovälin optiikkaan kuten minäkin aiemmin. Nyt kun olen saanut kokemusta zoom optiikoista niin mielelläni en niistä luopuisi. Kiinteät vaativat joka tapauksessa aina kaksi runkoa joissa toisessa on vaikka tuo 24mmtatoisessa mainitsemasi 100 tai 200mm.

Olin tässä muutama viikko sitten eräässä tapahtumassa jossa kamerassani oli 18 - 200 VR zoomi. Kuvailin muutamia kuvia noin 100 mm pituudella kun huomasin tapahtuman lähellä joka oli varsin laajalle levinnyt. En olisi kerinnyt mukaan jos olisi pitänyt vaihtaa 100 mm -> 24mm vaan tilanne olisi luistanut käsistä.

Zoomeissa, laajakulmissa varsinkin on tiettyä kuvan vääristymistä, yleensä tynnyriä mutta se ei siinä keskialueella suurestikaan haittaa ja jos reunat häiritsevät ne voi nykytekniikalla korjata.

Itse kuvittelen zoomini 18mm vääristävän kuvaa enemmän kuin kiinteän 18 mm jossa on jo voitu hoitaa asiaa optisesti tai sitten ei. En ole kokeillut koska en omista kiinteää 18mm putkea.

Tuohon jalkazoomiin jota O2o taitaa suositella on monesti esteitä, joka paikkaan ei voi mennä syystä tai toisesta.

Viimeinen hankkimani zoom objektiivi tuntuu piirtävän varsin hyvää jälkeä kaikilla pituuksillaan, Nikkorin 70-200VR II. Siinä ovat nuo 100 ja 200 samassa paketissa nopeasti vaihdettavissa.

Optiikoista en tiedä mitään, mutta minusta on viisainta kuvata hyvällä pokkarilla tai kompaktizoomilla jos zoom laatu riittää.

Onhan mullakin noita zoomeja dia-aikaan, vaan eipä tule enää käytettyä – paitsi pokkarissa (LX 3).

”Kiinteät vaativat joka tapauksessa aina kaksi runkoa ”
        Kellä vaatii, kellä ei - miksei samantien viisi.
        Mulla on yleensä aina vain yksi järkkäri runko ja kolme objektiivia keikalla, sen zoomin paikan laukussa on nyttemmin vallannut tuo pokkari.
        Vain urheilutapahtumissa, joskus ja häissä yms. on kaksi järkkärirunkoa matkassa (ehkä noin kerran vuodessa).

Olet varmaan tyytyväinen omiin kuviisi joten jos ”piirtää hyvää jälkeä kaikilla pituuksilla” niin mikäs siinä (tynnyrivääristymät siis hävisivät?). Jokaisen kannattaa tietenkin kuvata niillä joilla piirtää hyvin.

”… huomasin tapahtuman lähellä joka oli varsin laajalle levinnyt”
        Jos leviää ja on pakko heti zoomata niin se on jotain josta en ymmärrä mitää.
        Zoomailu on varmasti ihan kivaa jos siitä tykkää, samoin kaikki automatiikat ja vakaimet – ne vaan ei ole mun juttu.

En suosittele jalkazoomia enkä optiikoita kenellekään, kerroin vaan oman mielipiteeni - minulla kun ei ole mitään sellaista jota joutuisin muille tyrkyttämään. Jos ymmärsit toisin niin se ei ollut tarkoitukseni, olin ilmeisesti huolimaton sanojeni valinnassa.

• Äänetön Zoomi

Järkkäreissä yleinen ruuvattava käsiZoom on yleensä huomattavasti nopeampi ja luotettavampi tarkennuksessa kun pikkukameroissa yleinen sähköinen
      T tai W napilla. Parempaakaan menetelmää ei ole keksitty viellä Zoomata
      kun renkaasta kiertäminen. Kunnon etsintäkään ei olla kyetty täysin korvaamaan
      mitenkään kameran näytöllä.
      Joten kokeile joskus kunnon kameralla ja vertaa sitä entiseen jos on aiempaa
      kokemusta sähkömoottoriZoomi kameroista.
      Eroa on,.¨¨

• badabimbadabum
      • Kyllä siinä on sisäistä muistia koska se suostuu kuvaamaan 4 kuvaa sekunnissa sarjoja. Sisäistä muistia ei vain voi käyttää nähtävästi kuvausmuistina.

Ainakin D300s valikosta löytyy valinta "Ei muistikorttia" ja mahdollisuudet ovat "Lock" ja "Suljin toiminnassa". Käytän aina Lock asentoa joten mitä tapahtuu suljin toiminnassa kohdassa voit kokeilla. Sama valinta on myös D90 rungossa muistaakseni joskaan en viitsi tarkastaa.

Muistia pitää olla jo pelkästään prosessorin vuoksi, kortin käyttäminen prosessorin kuvankäsittelyyn olisi todella hidasta ja 1 kuva/2sek saattaisi olla liikaa vaadittu.

• Työeläkeläinen kirjoitti:

Kyllä siinä on sisäistä muistia koska se suostuu kuvaamaan 4 kuvaa sekunnissa sarjoja. Sisäistä muistia ei vain voi käyttää nähtävästi kuvausmuistina.

Ainakin D300s valikosta löytyy valinta "Ei muistikorttia" ja mahdollisuudet ovat "Lock" ja "Suljin toiminnassa". Käytän aina Lock asentoa joten mitä tapahtuu suljin toiminnassa kohdassa voit kokeilla. Sama valinta on myös D90 rungossa muistaakseni joskaan en viitsi tarkastaa.

Muistia pitää olla jo pelkästään prosessorin vuoksi, kortin käyttäminen prosessorin kuvankäsittelyyn olisi todella hidasta ja 1 kuva/2sek saattaisi olla liikaa vaadittu.

Sisäisellä muistilla kameroissa yleensä tarkoitetaan flash muistia. Toki kameroissa ja muissa laitteissa on RAM-muistiakin, mutta se on pitkälle käyttäjälle näkymätöntä. Olettaisin, että tuo valinta on sitä varten, että kameraa voi kokeilla ilman korttia, ikään kuin filmikameraa ilman filmiä. Normaalioloissa kannattaa pitää lockissa, ettei vahingossa tule kuvattua ilman korttia.

• badabimbadabum

Niin onko tommonen ush-1 sdhc kortti kuinka hyvä järkkäreihin, vai pitääkö ostaa niitä kalliita sdxc kortteja?

• 02o

Valokuviin käy hyvin nopeusluokka 4, mutta videoon kannattaa käyttää min 6 nopeuskuokkaa.
      Kortin kapasiteetti on henkimaailman kysymys, mun suosikkikoko on 4 G. Niitä on matkassa yleensä 4 kpl.

• badabimbadabum

Mikä tuon linkissä olevan nopeusluokka on?
      Siinä lukee ush-1 nopeusluokka 1 mutta tarkoittaako se myös ton sdhc:n nopeutta.

• 02o

ush lienee kirjoitusvirhe!

UHS-1= Ultra High Speed- Class 1
        Se on nykyään nopein mahdollinen (45MB/s)
        Kingstonilla UltimateXX UHS-I SDHC 233x – 60 MB/s (luku), 35 MB/s (kirjoitus)
        C-1 nopeus riittää jokaiseen laitteeseen mihin käy vain SDHC

Muista varmistaa kortin sopivuus käyttämääsi laitteeseen (=lue manuaali)

• badabimbadabum

Joo nikonin ohjeissa lukee.
      "kamera tukee UHS-1 formaattia"

• Trolololotrolol

Hankit sen rungon D5100 lisäksi kolme objektiivia: 16mm, 35mm ja 70-200 muuta et tarvi. Kunhan merkki on nikkor, ei mitään halpoja samyang trolleja tai jotain muuta kökköä.

• samyang trolleja

Joo t70 – 200 :lla on ihan kiva zoomailla eikä maksa paljoa
        Nikon AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8 G VR IF ED
        alle 2 k€.

Mikäs se on se Samyang zoomi?

• Nikon D90

Maksaahan se laatu mutta 70-200VR II on käyttökelpoinen monen digirungon ajan. Rungot ovat kulutustavaraa mutta hyvät optiikat, kuten tuo Nikkorin mainittu zoomi, sijoitusvarallisuutta.

• EräsKokeilija

Ite käsissäni pitelin suunnilleen samanhintaista Nikkor 70-300 millistä ja Tamronin aiemman vuoden Zoom objektiivitsiksi TIPASSA valittua .
        Niin täytyy ikäväkyllä sanoa et Nikkoreitten taso muttei hinta on kyllä laskenut
        jo käsikopelolla tunnustellessa suhtees hinnan laatuun verrattuna coveriin.
        Muovi jengat ja kaikki näyttää uusissa Nikkoreissa olevan muotia ja
        muuten niin hepposeta vaikuttava rakenne sekä muovilaatu toivoa
        vaan on et sisuksissa ei oo yhtään halpaa lasitavaraa linssilinjastossa.
        Sitten ku ravistelin sitä Nikkoria se helisi eikä pitänyt normaalia ääntä.
        Sanosin suoraan et objektiivista näkee aika paljon jo päällisin puolin tarkastelemalla ottamatta sillä yhtään kuvaakaan.
        Täytys vaan päästä kuvaamaan noilla objektiiveilla ja antaa lausunto
        noista.
        Eräs ammattikuvaaja onkin jo moittinut muovijengoja uusimissa harratelija objektiiveissa. Ja syykin on selvä koska metalli on kallista ostaa ja työstää osaksi linssiä verrattuna muoviseen osaan näillä maalamanmarkkina hinnoilla
        jossa sentistä tehään miljardeja eräitten arvo-osake tilillä kaupan kassalla
        ostoksilla käydessä.

• Nikon D90
        EräsKokeilija kirjoitti:

Ite käsissäni pitelin suunnilleen samanhintaista Nikkor 70-300 millistä ja Tamronin aiemman vuoden Zoom objektiivitsiksi TIPASSA valittua .
        Niin täytyy ikäväkyllä sanoa et Nikkoreitten taso muttei hinta on kyllä laskenut
        jo käsikopelolla tunnustellessa suhtees hinnan laatuun verrattuna coveriin.
        Muovi jengat ja kaikki näyttää uusissa Nikkoreissa olevan muotia ja
        muuten niin hepposeta vaikuttava rakenne sekä muovilaatu toivoa
        vaan on et sisuksissa ei oo yhtään halpaa lasitavaraa linssilinjastossa.
        Sitten ku ravistelin sitä Nikkoria se helisi eikä pitänyt normaalia ääntä.
        Sanosin suoraan et objektiivista näkee aika paljon jo päällisin puolin tarkastelemalla ottamatta sillä yhtään kuvaakaan.
        Täytys vaan päästä kuvaamaan noilla objektiiveilla ja antaa lausunto
        noista.
        Eräs ammattikuvaaja onkin jo moittinut muovijengoja uusimissa harratelija objektiiveissa. Ja syykin on selvä koska metalli on kallista ostaa ja työstää osaksi linssiä verrattuna muoviseen osaan näillä maalamanmarkkina hinnoilla
        jossa sentistä tehään miljardeja eräitten arvo-osake tilillä kaupan kassalla
        ostoksilla käydessä.

Nuo 70-300 ovat kuluttajaluokan varsin toimivia värkkejä mahdollisesti muovisin bajonetein hinnoiltaan luokkaa 300 - 500€ mutta tuo mainitsemani 70 - 200 VR II joka maksaa pyöreät 2000€ on metallisella bajonetilla varustettu.

Olen aikoinaan kokeillut sekä Nikonin että Sigman 70 - 300 (APO) putkea ja pidin Sigmasta enemmän sen makrotoiminnan vuoksi kun kuvissa ei suuria eroja ollut minun tapauksessani ja minun silmilläni.

• Trollol kaikille! Joo

Samyang objektiivit ovat halpoja, valovoimattomia rutkuja, joilla ei tee mitään. Nikkorin objektiivit sen sijaan on valovoimaisia ja suuri aukkoisia ja laadukaita.

• rutkuja ihan kaikki

”Samyang objektiivit ovat halpoja, valovoimattomia”

Joo ja sitäpaitsi ne aihetaavat näköjään fobiaa Nikkor-kauppiaalle.

Hyvä esimerkki on tuo Samyang 85mm f/1,4
        ihan sama vika on tuossa:
        Nikon 85mm f/1.4 AF-S G

Ei tuollaisilla valovoimattomilla rutkuilla ole mitään tekoa kyllä itää ehdottomsti olla zoomi ja paljon enemmän valovoimaa.

• sen sijaan on

”valovoimaisia ja suuri aukkoisia”
      —juuri tuon takia Nikkorit on ihan surkeita
      Parhaat on aina valovoimaisia ja pieniaukkoisia.

Et kai pysty ymmärtämään mikä ero on valovoimalla ja aukolla?

• eiköstä jookosta?

Eikö se olekaan niin, että pieni "aukkoluku" = iso aukko = suuri valovoima?

• Joo, on se
        eiköstä jookosta? kirjoitti:

hyvänä nyrkkisääntönä voi pitää:
        - nomaali vähintään f/1.4
        - muut vähintään f/2.8

• laskuoppia
        eiköstä jookosta? kirjoitti:

No ei kun ihan päinvastoin.
        Aukkoarvot on murtolukuja, mitä suurempi luku sitä suurempi aukko.
        Esim 1/2 on suurempi luku kuin 1/8

• Canon ABC

"Oon hieman noobi"

Hieman?

"mut miten tolla järkkärillä oikein tsuumataan?"

Järkkäämällä tietty

• badabimbadabum

• laskuoppia
        badabimbadabum kirjoitti:

Mitä nyt 4kk olen tätä kameraa käyttänyt niin täytyy myöntää, että olen enemmän kuin tyytyväinen tähän kapistukseen.

http://www.rajalacamera.fi/leica-s2-black/24L10801/dp?openGroup=650
        ASIASTA TOISEEN!
        Onko tuo muuten paras saatavilla oleva järkkäri?

Para on kovin riippuvainen käyttötarkoituksesta

S2:n ohella muita paras järkkäreitä on mm:
        Phase One IQ180 perällä, 81,13 Mpix, kenno 40.4 x 53.7mm
        Hasselblad H4D-60
        Pentax 645D, 41.22Mpix, kenno 33 x 44mm

Minusta paras saatavilla oleva järkkäri on IQ 180

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      90
      2169
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      139
      1797
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      173
      1333
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      229
      805
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      65
      754
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      731
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      60
      730
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      212
      623
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      587
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      47
      560
    Aihe