OIS PALJON KYSYTTÄVÄÄ KANEISTA!!!!

KaniFani <3

Hei, olen 12.v ja saan kaksi kääpiöluppaa. Elikkä tässä kysymykseni: Pitääkö häkin olla kovin korkea? Voiko kania ulkoiluttaa talvella pakkasella? Voiko häkkiä pitää esim. leikkimökissä,vajassa tai jossain rakennuksessa mikä ei ole talvellakaan niin lämmin? Mitä virikkeitä voi olla kaneilla? Tulevatko toimeen koirien kanssa niinkuin brasilian terrierin? Jos ulkoilutan kania ja tulee vastaan tuntematon koira ja koira rupee haukkuu niin voiko kani saada sydänkohtauksen ta jotain?? miten voin välttää isoja koiria? kertokaa myös paljon muita kani tietoja tai jotain mitä on hyä muistaa kanin omistajana. P.S. vain kokeneille kanin omistajille!!! ja kiitos jo etukäteen tiedosta!!!

30

1740

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2 kanin emäntä

      Ei voi ulkoiluttaa pakkasella. Miksi otat kaneja jos kanit ei saa olla sisällä niin kuin muutkin perheenjäsenet. Harvoin koira ja kani tulee toimeen. Muista kani on saaliseläin. Älä ulkoiluta valjaissa ollenkaan, jos on vaarana joutua tekemisiin koiran kanssa. Tiedän yhden, jonka kanille kävi niin, että naapurin koira tappoi kanin.

      Vaikutat siltä, että et ole perehtynyt kaneihin ollenkaan. Alla jotain materiaalia.

      http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/ela/sarjat/oppimateriaalia/2/eksootti.pdf

    • tania78

      Hienoa, että otat selvää etukäteen !!!

      Häkin on hyvä olla niin korkea, että kani mahtuu venyttelemään hyvin.
      Meidän kääpöluppaherralla on 40cm.

      Kyllä kania voi leutona päivänä ulkona käyttää, mutta pidä kanit sisällä jos vain mahdollista. Älä jätä yksin unohdettuna vajaan tai muuallekkaan. Parempia kavereita niistä saat kun ne ovat sisällä !
      Ethän kuitenkaan ota lemmikkiä vain ruokkiaksesi sitä...

      Ovathan vanhempasi sitoutuneet hoitamaan kaneja jos sinä et jaksa ??? Heillä on kuitenkin vastuu. Kani voi elää jopa yli 10v.

      Älä päästä koiran kanssa yhteen. Terrieri kuulostaa varsin metsästysviettiseltä...

      Hyvää ja oikeaa tietoa saat suomen kaniyhdistykseltä. Kannattaa kurkkia foorumille ja kysellä lisää jos joku askarruttaa. Etukäteen hankittu tieto on aina parempi kuin liian myöhään ! :)

      http://www.kaniyhdistys.com/www/

    • Sedä

      Häkissä täytyy mahtua seisomaan takajaloillaan, ja tila esimerkiksi kopilel jonka päälle pääsee onhyväksi. Tärkeämpää on kuitenkin pinta-ala jos kania meinaa häkissä pitää suljettuna. Itsekin olen sitä mieltä, että jos vain on mahdollista, pitäkää kanit sisällä ihmisten kanssa, mutta kuitenkin niin että huolehditte että ne saavat olla mahdollisimman paljon vapaana turvallisessa ympäristössä. Kani on niin suuri, ettei se juuri mitään mahdu tekemään häkissä, enkä mielellään pitäisi kania siellä lainkaan. Kuinka moni pitää kissaansa tai koiraansa häkissä? Paljon vapaana ihmisten joukossa saanut olla kani on kesympi ja sosiaalisempi, jolloin se on onnellisempi ja siitä on enemmän iloa myös teille :)

      Kania voi ulkoiluttaa talvellakin, mutta ei liian pitkiä aikoja, ja vain niin että se on syksyllä vähitellen tottunut viileämpään kun sitä on viety mielellään päivittäin ulos. Tottunut kani tuskin saa mitään kohtausta haukkumisesta, varsinkin jos teilläkin on koira, mutta kannattaa ottaa se syliin jos omistaja ei ymmärrä pitää koiraansa kauempana, ja muutenkin sanoa koiranulkoiluttajalle että pitävät eläimensä kunnon välimatkan päässä. Ulkoilla kannattaa rauhallisessa ympäristössä, mutta koiria nyt tuntuu olevan vähän joka paikassa.

      Paras virike on jo ennalta mainittu vapaus(ja valjastelu), sekä oma kanikaveri :) Jos antaa kanin touhuilla arkisten tavaroiden joukossa, se saa luultavasti paljon hupia niistäkin. Aktivointipallo eli pieni muovipallo jonka sisään laitetaan herkkuja on kiva, ja ulkoa kannattaa tuoda oksia ja muuta nakerreltavaa.

      Koiran ja kanin toimeentulo on tosi yksilökohtaista. Kaverini villakoira ja kääpiöluppaa ovat kavereita, mutta niillä ei oikein ole yhteistä kieltä eikä niitä voi jättää keskenään valvomatta. Metsästysviettisempi koira on vaarallisempi. on tapauksia joissa koira ja kani on olleet vuosia sovussa, ja joku päivä koiralla napsahtanut ja tappanut kanin sillä aikaa kun omistaja on ollut töissä.

    • 4kani omistaja;)

      Moi! Kania ei kannata ulkoiluttaa talvisin varsinkaan pakkasella, mutta ei se ny siihen kuolekaa, jos sen ulos vie. Jotkut koirat tulee toimeen kanien kanssa, mutta jotkut taas ei. Meillä on saksanpaimenkoira, joka tulee hyvin toimeen meidän kanien kanssa:) Parempi olis jos häkki ois ainakin talvisin sisällä. Kesällä sitä voi ulkonakin kyllä pitää, mutta kani kesyyntyy ja tottuu "meteliinkin" paremmin, ku on sisällä, eikä sitten säiky niin paljon. Kania voi ulokoilutta valjaissa kesäisin ja opettaa sitä vaikka hyppimään esteitä yms.. Häkin pitää olla riittävän iso, että kanilla on tilaa liikkua siellä. Mesämökki olis myös hyvä olla, että kani pääsee piilon, jos säikähtää jotain(: Olis myös hyvä, jos kania pitäis vapaana ja käsittelis sitä paljon:) Kani voi säikähtää vastaan tulevaa koiraa, mutta sitten se kannattaa vaan nostaa syliin ja viedä rauhallisemmalle alueelle. Eikä isot koirat oo mitenkään pahempia ihmiselle/muille eläimille, kun pienetkään koirat !!!! Meijän saksanpaimenkoira ainakin tykkää meijän kaneista ja kissastakin, eikä se hamstereillekaan oo mitää tehny, EIKÄ KYLL TEKISKÄÄN!! ;) Ja kani kannattaa ostaa kasvattajalta, koska siellä sillä on ollut varmasti paremmat oltavat, kuin eläinkaupassa. Kasvattajat viettää myös paljon enemmän aikaa kanien kanssa, kuin eläinkaupan väki!

      • kani<3

        Näinpä! eli eise siihen kuolekkaan,, meilläkin on saksanpaimenkoira ja kanini tulee täydellisesti toimeen koirani kanssa/(:!


    • KaniFani <3

      Sisällä kyllä olen kaneja pitämässäkin mutta jotkut ovat kirjoitelleet palsatalle että kani on ollu koko vuoden parvekkeella... kuulostaa minustakin epäilyttävältä.

    • sisilina

      Hei Kanit ovat hyvin herkkiä vedolle. Eli ne eivät saa olla sijoitettuna sellaiseen paikkaan kuten aivan ikkuna viereen tms. sillä että onko ilma lämmin vai kylmä ei ole merkitystä.. veto on aina veto.

      Onko hankkimasi kanit sisaruksia? sukupuolet? naaras siskokset yleensä tulevat toimeenkeskenään läpi elämän, mutta kaksi urosta ei! Kaikkein varmin tapa on hankkia ensin uros ja leikkuuttaa se ja sitten hankkia tyttökaveri.

      Kanien virikkeistä: parasta virikettä on vapaana olo. tällöin pitää olla turvallinen ympäristö, missä ei ole esim sähköjohtoja kanin ulottuvilla tai huonekasveja tai jotain muuta "syötäväksi kelpaamatonta". lisäksi kanille voi tehdä esim pahvista tunneleita mistä se tykkää mönkiä. Mutta kuten sanottua.. iso tila missä juosta on se nro1 juttu. Riemuloikat ja spurtit kyllä kertovat sen.

      KAneille voi myös kerätä pihalta esim pajunoksia. ne toimivat hyvänä järsittävänä, jotta hampaat ei kasva liian pitkiksi. Oksien kanssa pitää vaan muistaa että käyttää kaikki ulkoa tuodut oksat aina ensin uunissa. 100 astetta 15min on hyvä. tällöin kuolevat lintupunkit, jotka on kaneille ja jyrsijöille kohtalokkaita.

      Kanien ulkoilutus kannattaa järjestää siten, että on ulkona häkki, jossa on verkkoa sekä pohjassa että katossakin. Pohjassa siksi, että kani karkaa kaivamansa tunnelin kautta hyvinkin nopeasti. ja katossa, ettei mikään peto (kissa, koira, pöllö, kettu, supikoira, tms) pääse sitä vahingoittamaan.

      Toivottavasti tästä oli apua.. ja jos on enemmän kysymyksiä niin voit laittaa minulle viestiä [email protected]
      Minulla on myynnissä 2 leijonanharjas urosta ja 5 kääpiöluppa risteytys (1 naaras & 4 urosta) poikasta ;)

      • KaniFani <3

        minkä hintasia kääpiöluppasi ovat?? siis ovatko leijonaharjaksen ja kääpiölupan risteytyksiä??


      • KaniFani<3

        Jos kääpiöluppikset on vielä myynnissä niin kiinnostaa, missä päin suomea??


    • sisilina

      kaneilla pidän hintana 30€kpl.
      Kääpiölupparisteytyksissä tausta on muuten täysin kääpiöluppaa.. paitsi nykyisten poikasten pappa oli hermeliini.
      Leijonaharjakset on ihan puhdasrotuisia.
      Asustamme Jyväskylässä

      • BLBABLBA

        Onko siis vielä myynnissä??? Onko noi Leijonaharjaksetkin sen 30E ? Minkä ikäisiä ? (voisin ottaa nuoria)


    • KaniFani<3

      onko sulla hermeliinejä? jyväskylä on kyllä aika kaukana, itse asun hesassa =(

    • :) kani ihminen

      kannattaa kattoo suomen kaniyhdistys ry:stä:) sieltä löytää kanin kasvattajia(:

    • LOLPPPERRROILDNFT

      en usko et sun kannattaa viel kanii otaa ; voiko ne viedä pakkasella ulos?! HAHAH LAITA SAMANTIEN PAKASTIMEEN VIATUHHN IDIOOTTIXD

      • KaniFani

        Olet hyvin epäkohtelias LOLPPPERRROILDNFT
        On todella hienoa kysyä etukäteen kaikki kysymykset mitkä päähän mahtuvat. Ja ei sitä voi tietää pärjääkö kani ulkona.
        Sinun kannattaisi miettiä mitä kirjoitat.


      • Anonyymi

        Ootpa kiva.


    • Relle

      Toi ei ollu kivasti sanottu =(( !!!!!

    • kanifanittaja<3

      moi(: minulla on kääpiö luppa, sen nimi on Ismo:D

    • kanimau

      Pitääkö häkin olla kovin korkea?
      - Kääpiölupalla häkin minimikorkeuden tulisi olla vähintään 60 cm
      Voiko kania ulkoiluttaa talvella pakkasella?
      - Itse olen ainakin PIENILLÄ pakkasilla ulkoiluttanut kania pieniä aikoja valjaissa, tosin jos kani ei itse ole ulos mennyt/haluaa heti takaisin sisälle, on sen tahtoa kunnioitettava. Mutta sisällä asuvia kaneja en ehkä pakkaseen veisi (meillä kanit asuvat kanilassa, lämpötila siellä hieman matalampi)
      Voiko häkkiä pitää esim. leikkimökissä,vajassa tai jossain rakennuksessa mikä ei ole talvellakaan niin lämmin?
      - Jos lämpötila on pakkasenpuolella tai alle 10 C en missään nimessä pitäisi kania siellä. Tosin jos eristetyt kopit ym. niin asia erikseen, mutta tuskin sinulla sellaisia. Kani kuitenkin viihtyy ihmisten parissa, ja jos sinulla ei ole aikaa olla kanin kanssa siellä leikkimökissä tms. monia tunteja päivässä niin ei sinne missään nimessä.
      Mitä virikkeitä voi olla kaneilla?
      - No ainakin pesäkoppi, nakerreltavaa (omenapuun/haavan oksia, näkkileipää...), putkia, tasoja, kaivelupaikka.. vain mielikuvitus on rajana :)
      Tulevatko toimeen koirien kanssa niinkuin brasilian terrierin?
      - Kanit ja koirat ovat yksilöitä, riippuu paljon koiran suhtautumisesta kaniin, pitääkö se kania saaliina? En jättäisi koiraa ja kania missään nimessä samaan tilaan vapaana.
      Jos ulkoilutan kania ja tulee vastaan tuntematon koira ja koira rupee haukkuu niin voiko kani saada sydänkohtauksen ta jotain??
      - Saattaa se ainakin pelästyä ja pinkaista jonnekkin piiloon. Pidäthän kovasti hihnasta kiinni.
      Miten voin välttää isoja koiria?
      - Ulkoilutat kania omalla pihallasi?
      Muita kani tietoja:
      Lueskeleppas tuolta: http://www.kaniyhdistys.com/www/index.php?option=com_content&view=article&id=58&Itemid=15 nuo alakohdat.

    • kani sopii lapselle!

      Kani sopii myös lapselle!!! Hyvä että tiedostatte vastuusta ,mutta ei sen hoito niin vaikeaa ole. Tietenkin koira ja kani voi tulla toimeen kun vaan jaksaa totuttaa. Uskon, että 12w on jo tarpeeks vanha hoitamaan kania. Mäkin sain ekan kaninni kun olin 11w.

    • Kanit♥

      Kania ei koskaan saa jättää ulos häkkiin vartioimatta.On monta tapausta missä joku ihminen on vienyt kanin tai päästänyt pois ja kani on yleensäkkin kuollut ;(

      Esim.On tarina,missä tyttö jätti kaninsa ulos häkkiin vartioimatta ja joku oli tullut ja vienyt kanin ja hakannut sen sitten kuoliaaksi jossakin puistossa.Kukaan tuskin haluaa että omalle kanille käy näin :(

      • Anonyymi

        kanin saa laittaa ulos häkkin on avain ja lukka että ulkopuolin eei sitä vie ja häkkissä pitäisi olla maassa verkko yms ja katto ettei hyppää pois tai peto vie kiva tuli tälään 10v myöhäs


      • Anonyymi

        Missä näitä sairaita yksilöitä sikiää? Pitäs se reikä ommella yhteen ettei enempää tule ja varoituksena kaikelle kansalle kertoa tapauksesta jotta tietää pysyä turvassa. Häiriintyneelle tekeleelle samalla mitalla korkojen kanssa, se on reilua.
        Vihaan eläinrääkkääjiä.


    • 16+2
    • 1kanin hyvä omistaja

      Minä ainakin pidän kaniani yksin tallissa, öisin on sitten heppakavereita :)) Kani pärjää siellä aivan mainiosti! Tykkää pomppia ja juoksennella karsinoissa ja kaivaa tunneleita niihin... Tallin lämpötila saattaa mennä usein talvella jopa miinuksen puolelle, mutta silloin otan kanini päiväksi sisälle kaverikseni heti kun olen tullut koulusta. Ulkoilutan kaniani myös talvisin ulkona, ellei ole liikaa pakkasta tai kovin pimeää. Meillä on myös kissoja ja koira, mutta en ole koskaan oikein pitänyt niitä samassa tilaassa, muuten kuin, että kani on minulla sylissä ja sitten koira pääsee nuuskuttelemaan. Olen 16 vuotta vanha ja sain kanin kun olin 13. Kani on myös koko kesän ihan kokonaan ulkona yksin häkissä, tykkää nakerella ruohoa ja loikoilla auringossa. Otan sen vain silloin talliin tai sisälle kun rupeaa ukkostamaan tai satamaan viistosti niin, että häkin katto ei suojaa häkkiä.

      Suosittelen sinulle kanin hankkimista netistä! Sain oman kaninikin ilmaiseksi, koska entiset omistajat halusivat halusivat luopua kaninpoikaseseta ajanpuutten vuoksi. He antoivat sen minulle tietäen sanomisistani, että se pääsee hyvään kotiin jossa voi elää melkein "villikanin elämää". He eivät siis tunteneet minua aikaisemmin. Netissä annetaan paljon ihan puhdasrotuisia paperillisia kanin poikasia tai sitten joudut maksamaan muutaman hassun kympin. Myös kanin ostaminen joltakin aikaisemmalta omistajalta anta sen edun, että voit pyytää knin tvaroita mukaan (jos eivät halua antaa ilmaiseksi, niin sitten pientä korvausta vastaan). Usein kanikasvattajat myyvät rotukanejaan todella kaliilla hinnoilla, eikä se tee kanista mitenkään parempaa kuin se, että plisit saanut kanisi joltakin ilmaiseksi.

      Uskon todella, että olet valmis kanin kunnolliseksi omistajaksi, kunhan olet mielestäsi perehtynyt aiheeseen niin hyvin kuin vain itse parhaaksi näet. Ontodella hyvä, että tulit tänne kysymään, niin tein itsekkin kun olis 13 ja olin hankkimassa kania. Toivottavasti saat kanisi pian hankituksi, niin, että pääset viettämään onnellista kaninomistajan elämää. :D joten onne sinulle kanifani.

    • Puputyttö;)

      Pitää sit muistaa et kania ei IKINÄ saa jättää ulos yksin päivällä tai yöllä,sillä joku voi vaikka päästää se pois tai jopa varastaa sen varsinkin,jos se on rotukani.Kerran kerrottiin että kani oli jätetty yksin ulos häkkiin ja se varastettiin.Löydettiin sitten myöhemmin puistosta kuolleena.Oli hakattu kuoliaaksi ;(

    • KokematonKaniRakas

      Anteeksi en ole kokenut mutta tiedän kaneista (olen lukenut kaneista jo 4vuotta). Ja anteeksi vastaan aika myöhään...

      Häkin tulee olla tarpeeksi korkea että kani pystyy nousta mökkinsä päälle ja venyttelemään 50cm olisi hyvä :)

      Kania voi ulkoiluttaa talvella muttaa, luin että kanille olisi enimmäis pakkasaste -2celsiusta... Mutta en tiedä pitääkö tieto paikkaansa ... Muista ei tuulisina tai sateisina päivinä ulos :)

      Jos haluat pitää kania kesällä esim.leikkimökissä en näe siinä ongelmaa mutta kivempi olisi jos kani saisi kesällä olla aitauksessa. Pidä kani talvella sisälä taluttaa voit ulkona.

      Virikkeitä hmm... Noononoo voit ostaa herkkupallon jonka sisälle pannaan herkkuja ja sitten tulevat ulos kun palloa vierittää lattialla.. Voit tehdä isosta pahvilaatikosta hauskan virikkeen kanille tekemällä siihen reikiä yms.

      Kanin ja koiran toimeentuleminen on yksilöllistä. Minulla on koiria ja ajattelin kyllä ottaa kanin ja sitten joskus antaisin koiruuksieni hieman nuuhkia kania JOKA ON SIIS HÄKISSÄ!!!

      Suosittelen että talutat kaniasi vain paikoissa joissa ei voi tulla vastaan koiria. Jos haluat mennä kanisi kanssa kävelemään kävelytielle ja vastaan tuleekin koira suosittelen että otat kanisi heti koiran huomatessasi syliin ja menet kauas koirasta. Ja joo voi saada sydärin.

      Toivottavasti minustakin oli jollekkin apua ;)

      • Anskupanaani

        Mulla on koira bostoninterrieri nyt aidon ostaa myös kanin ku on tulot joilla elättää itseni koiran jabpupujussin (: mulla on ollu kaverin pupu hoidossa ja alkuu toi mun koira oli vähän epä luulonen pupuun ku on seki vaa 1v vanha nii pitihännsitä vähä pelätä...:DD mutta nyt se tekis tuttavuutta villi kanejenki kanssa ei ne vaa oikee lämpene tolle :( :D mutta kannattaa tosiaa alkuu totuttaa koiruli kanieihin jos epäilyttää! (: ja kanistaki tulee paljon mukavampi ku sitä sosiaalistaa mun mielestä se on yhtä tärkeätä siinämissä koiranki


    • bun super spurt

      1. Häkin tulee ollla vähintään niin korkea, että kani mahtuu reilusti seisomaan takajaloillaan.
      2.Kania voi ulkoiluttaa lyhyen ajan 25 asteen pakkasessa.
      3.Vajassa pitäää olla lämmitys.
      4.oksat,pahvilaatikot,aktivointilelut,estehyppy,ulkoilu,lelut,nakerrettavat.
      5.Kani ja koira pitää totuttaa erikseen eikä sitä voi suoranaisesti arvioida tuleevatko ne toimeen.
      6.Älä ulkoiluta kani paikoilla missä saattaa tai kulkee paljon koiria kani voi säikähtää ja jopa saada sydänkohtauksen.
      7.ota kani syliin jos näet isoja koiria ja siirry muualee, mutta ensin suosittelen sinun kävelevän siellä missä koiria ei liiku.

      kysy lisää kysymyksiä täältä niin vastaan pidemmin ja selkeämmin:
      http://bunnysuperspurt.blogspot.fi/

    • Anonyymi

      No mulla on kaksi kääpiökania... Häkki on matala, kaneja voi pitää leikkimökissä kesäisin ja kaikkkea muuta.....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1595
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1062
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1029
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      950
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      922
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      816
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      731
    Aihe