minulla on käytynä nyt 53 päivälukion kurssia joista 43 on pakollisia. osaatteko sanoa kuinka monta kurssia pitäisi vielä käydä jos vaihtaisin aikuislukioon? minulla alkaa rahahuolet nimittäin painamaan päälle kun pitää opintotuella elää. ajattelin töihin mennä aikuislukion ohella. saanko toimeentulotukea jos en heti saa töitä ja vaihdan aikuislukioon? entä miten on opintolainan kanssa kun minulle on myönnetty sitä koko lukukaudelle niin enkö saa sitäkään enää nostaa jos vaihdan aikuislukioon? en haluaisi vaihtaa mutta stressi painaa päälle kun rahat ei riitä ja pelkään etten saa mitenkään päivälukion 75 kurssia täyteen, ja aloitin juuri neljännen vuoden päivälukiossa joten viidennelle vuodelle meneminen ei ole vaihtoehto. :/
aikuislukioon
7
511
Vastaukset
- ..
niin ja asun kaverini kanssa ja vuokra on minulta 300e kuussa.
- joku tyyppi
Lukion kurssien käymistä kannattaa kysellä omasta koulusta (opolta) / oman koulun aikuislukiosta; eri paikkakunnilla on hieman eri käytäntöjä.
Yksi vaihtoehto on tietysti pistää töpinäksi ja lukea nyt tämän lukuvuoden aikana ne puuttuvat parikymmentä kurssia...
Toimeentulotuki-/opintotukiasiaa kannattaa kysellä Kelasta - Kela perii hyvinkin herkästi jo maksettuja rahoja takaisin, jos se katsoo ettet ole ollut oikeutettu johonkin tiettyyn tukeen... - Lpargnuc
Olen itse Turun Iltalukion opiskelija. Aikuislukiossa opiskelu ei ole päätoimista opiskelua, joten opintotukea siitä ei saa. Luultavasti alkavat opintolainaakin perimään vaikka aikuislukiossa olisitkin. Uutta et varmasti saa nostettua. Toimeentulotuenkin kanssa voi olla vähän niin ja näin, jos sinulla ei ole mitään toisen asteen tutkintoa, ja olet alle 25 vuotta. Muistaakseni 5 kuukautta joutuisit odottamaan toimeentulotukea.
Sitten kursseihin. Puhun nyt vain omasta aikuislukiosta, kun sen tunnen, ja luultavasti melko samanlaiset kurssivaatimukset kaikilla ovat.
"Pakollisten kurssien määrä on lyhyen matematiikan valinneilla 33.
Pakollisten kurssien määrä on pitkän matematiikan valinneilla 37.
Päättötodistuksen saamiseksi kursseja on oltava vähintään 44, alle 18-vuotiaana opinnot aloittaneella 48. "
Kannattaa toki suunnittelemasi aikuislukion kurssioppaasta tarkistaa nämä. - kopskops
Kopioin Vantaan aikuislukion oppaasta, kun en jaksa referoida:
Koulua vaihtavan opiskelijan vähimmäiskurssimäärä
Päivälukiosta aikuislukioon siirtyvän vähimmäiskurssimäärän täyttyminen lasketaan
siten, että päivälukion 75 kurssista puuttuvasta määrästä on aikuislukiossa
suoritettava 60%. Jos siis esimerkiksi päivälukiosssa on suoritettu 55 kurssia,
puttuuva määrä on 20 ja aikuislukiossa on suoritettava 12 kurssia. Niihin on
sisällytettävä kaikki aikuislukion oppimäärän pakolliset kurssit. - ..
Kiitos vastauksista! Sitä vielä kyselisin että onko aikuislukiossa helppo suorittaa kursseja etäopiskelulla tai esim niin että käy vaikka vain aina silloin tällöin kyseisen kurssin tunneilla mutta muuten opiskelee asiat kotona?
- qqqqqqqqqqwwwe
jos vaihdat päivälukiosta aikuislukioon et ole enää 'päätoiminen opiskelija' etkä voi saada KELAn opintorahaa. Et ole myöskään työtön, työkkärin mukaan niin et voi ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi aikuislukioon ilmoittautumisen jälkeen.
- ex-opiskelija
Jos otat aikuislukiossa ns. lähikursseja niin sitten ns. käkit tunneilla... SItten on olemassa myös etäkursseja ja niissä on yleensä pari kolme lähiopetuskertaa yhtä kurssia kohti. Omasta koulumenestyksestä riippuu kannattaako ottaa millaia etäkursseja vai "käkkiä koulussa"; omalla kokemuksella en ottaisi esim. matematiikkaa etäkurssiksi (vaikka kirjoitinkin siitä joskus parhaan yo-arvosanani ;) ), mutta esim. historian tms. opiskelu sujuu myös etänä ok ;)
JOS olet valmis ottamaan töitä vastaan päivisin aikuislukiossa ollessa - ja ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi voit saada työttömyyskorvausta - mutta mahdollisten töiden ilmaantuessa olet ns. pakotettu ottamaan niitä vastaan... Voi olla myös että opiskelee päivällä kurssilla (työkkärin kurss, jolta saa siis työttömyyskorvausta ns. ruokarahaai) x-asiaa ja on illalla lukio-opinnoissa...
Nämä asiat eivät ole kuitenkaan aina yksiselitteisiä, joten paras varmistaa työkkäristä ja Kelasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760