Olen yli kolmekymppinen valkolainen ja asuin pienenä nappulana romanien naapurina. No kuten varmaan kaikki tietävät, lapsenahan ei ole ennakkoluuloja ketään kohtaan ja myös minä olin naapurin suurinpiirtein samanikäisen lapsen kanssa erittäin hyviä kaverita. Leikittiin ja pelailtiin, kuten kaikki lapset tekevät. Mutta mistä johtuu se, että jopa lapset varastavat, tässä minun tapauksessani siihen aikaan rakkaita sarjakuvalehtiäni. Sain kiinni itseteossa sen kummemmin yksityiskohtiin menemättä, mutta tämä todella pahoitti mieleni silloin. Kukaan muu kaveri siihen aikaan ei varastamiseen syyllistynyt, kuin tämä romanipoika. Itsellenä ei olisi tullut mieleenikään kaverilta varastaa. Sentään olimme todella nuoria, taisin itse olla kymmenen vanha ja hän pari vuotta nuorempi. Eli opetetaanko romanikulttuurissa se varastaminen vai eikö siitä toruta, vai jopa oppivatko pienet vanhemmilta serkuiltaan, ei kai sentään vanhemmat opeta varastamaan naapureilta? Tämä tapus ja varsinkin mitä olen muilta kuullut saman tyylisiä tarinoita, niin tuntuu tosiaan että 99% romaneista pilaa sen 1% rehellisten maineen, kuten se vanha vitsi kuuluu. Tämä sama kaveri kyllä morjestaa vieläkin kun nähdään ja mennyt on mennyttä, ei siinä mitään. Mutta luottamus meni häneen jo silloin. Turha väittää, että tämä olisi yksittäistapaus, olen niin monta samantyylistä tarinaa kuullut. Miksi te pilaatte oman maineenne, vai eikö sillä ole väliä, vai onko se jopa kehuskelun aihe? Toivottavasti tulee asiallisia vastauksia, niin valkolaisilta, kuin teiltä romaneiltakin.
Varastamisen kulttuuri, verissä?
18
855
Vastaukset
- empati
Opettaako valkolais vanhemmat lapsiaan varastamaan.?
Minulla on aivan samanlainen tarina mutta nytten oli kyseessä valkolais lapsi.
Ymmrräthän itsekin että ei vanhemmat opeta lapsiaan varastamaan vaan jokainen haluaa lapselleen hyvän ja rehellisen tulevaisuuden.
Jos nytten katsottais asioita lapsen maailmasta käsin niin eikö ole näin että lapsi haluaa sitä mitä toisella on eikä sen ikäinen kaihda keinoja millä tavalla sen saa.
Kuinka paljon lapsia näpistelee kaupoista karkkiaja ja leluja, niihin luetaan valkolais ja tummat lapset.
En puolusta tekoja ja vanhempien olisi heti jos tiesivät asiasta palauttaa lehtesi takaisin ja selittää lapselle mikä on oikein ja väärin.
Nyt haluan sanoa kaikille vanhemmille väriin katsomatta, opettakaa lapsianne
tuntemaan empatiaa ja selittäkää mikä on omatunto että lapsi oppisi katumaan tekojaan.
Selitä lapsellesi että miltä sinusta tuntuisi jos ne tavarat olisi sinun ja sitten joku veisi ne sulta.
Terveisin: Yksi tumma vain- Anonyymi
Minulle ainakin opetettiin jo ennen kouluun menoa että keltään ei saa mitään ottaa omin lupinensa ja äiti kertoi millaiselta siitä lapsesta tuntuu jos otetaan jotain hänen lelujaan tai muita tavaroita . Silloin tunsin jo mielessäni sääliä sellaista kohtaan jolta otettiin jotain vaikkakin se vaan oli äidin kertomaa.
Ja hän lisäsi että, jos jotain oikein kovasti haluaa niin pitää puhua aiitä kotona ja jos on rahaa niin silloin ostetaan se tavara mutta olihan niitä pitkä kynsiä, meidänkin luokassa joskin ei romaaneja ihan vaan tavallisia pellavapäisiä, siniset silmät päässä katselivat viattoman näköisenä kun opettaja sai ne kiinni itse teosta. Joten luulen jos lapsille kerrottaisiin jo ennen koulu ikää niin se jää mieleen koko elämäksi.
Ei l ole montakaan viikkoa siitä kun näin yhden ison miehen ottavan kahvipaketin ja tukki sen toppatakkinsa sisälle , hän huomasi että minä näin, mutta laittoi sormensa suun eteen. En uskaltanut mennä sanomaan kassalle mitään, ja tunsin itseni kimppa rikolliseksi koska tiesin ja olin hiljaa. . Niin että kaikilla tulisi olla rehellisyys se pää asia , niin olis elämäkin hieman helpompaa
- apinajgorilla
mustalais kulttuuri on eri asia kun varastamisen kulttuuri joka on suomalaisittain kleptomaani. mustalaisissa on ikävä leima varastelun suhteen ja varmasti on perääkin,en tiedä miten sen saa lopetettua tai edes parannettua helposti ainakaan.
minä oon nähny kaajeissa ja kaaleissa niin monenlaista kulkijaa että tajuun aika paljon kumpienkin heimojen tavoista ja erilaisuuksista mutta oon sen huomannu ja oppinu että molemmat on ihan samanlaisia pohjimmiltaan vaan toiminta tavat ja periaatteet voi olla erilaisia kui yö ja päivä mutta samat asiat tapahtuu,tiedän ja olen tuntenut varkaita kaajeit ja kaaleit molemmat on ihan samanlaisia se on niille kuin huume johon ovat jääneet koukkuun,nämä eivät varasta pelkästään selviytymisekseen vaan tavakseen,huumeisiin,viinaan jne. olen myös joutunut kohtaamaan näitä kotirosmoja jotka ovat kavereita että olet laskenut kotiisi niin yhtäkkiä alkaa tavaraa katoamaan kun vieraat poistuu näitäkin on molemista porukoista ja ilmeisesti kateus ja ahneus on tässä kyseessä.- Mäkitalon Läski
Se on totta, että rotua katsomatta epäsosiaalisilla rikollisilla ihmisillä on samanlaiset maneerit ja muitakin persoonallisuuden piirteitä.
Ne huomaa yleensä aika pian lipevästä olemuksesta ja epäpitkäjännitteisestä hyödyntavoittelusta..
Huom. että näitä tapoja voi "tervekin" ihminen oppia jos liikkuu määrätynlaisessa seurassa ja kyseisenlaisesta epäsosiaalisesta joustamisesta normikäyttäytymisestä voi olla joskus vaikeata päästä eroon.
Valitkaa siis seuranne tai ainakin pitäkää huoli että tiedättä keitä ja minkälaisia ihmisiä haluatte olla toisia kohtaan.
- jasdcbjk
Se on kyllä mystistä miten paljon mustalaisista kuulee näitä juttuja. En lähde laisinkaan ottamaan kantaa siihen mikä on totta ja mikä ei, mutta kylmä fakta on se, että jos kymmenen hengen valkolaisryhmässä yksi ottaa aiheen puheeksi niin ainakin kahdeksan muuta tietää näitä tapauksia lähipiiristään. Oli kyse sitten varkauksista, ryöstöistä, huijauksista tai tappeluista. Se on joskus aika mykistävää kun alkaa miettiä miten vähän romaneita on. Ja varsinkin, jos joku on työskennellyt kaupassa tai ravintolassa, niin 100% varmasti on huonoja kokemuksia mustalaisista. Ei todellakaan ole varmaan helppoa olla mikään tavallinen tallaaja, jos on sattunut romaniksi syntymään. Niin paljon paskaa saa niskaansa läpi elämän, vaikkei itse olisi kuunaan mitään pahaa tehnyt.
- kompostimato
Komppaan jasdcbjk:a. Sitä on itsekin joutunut ja joutuu vastaisuudessakin kärsimään muiden tekemistä asioista. Tämä on totuus, eikä sille mitään voi. Meidän ei auta kuin katsoa peiliin ryhmänä, mustalaisina. Tähän löytyy ihan aihetta.
Totuus taitaa kuitenkin olla se, että rötöstelevät tai muuten huonosti käyttäytyvät mustalaiset ovat julkissa paikoissa tai tilanteissa se enemmistö. Harvoin näkee tai tapaa fiksua ja hyvätapaista mustalaista. Tämäkin on tottakai subjektiivista. Moni mustalainen ei edes tajua olevansa provosoiva tai huonosti käyttyvä. Se että sanotaan "anteeks?", kun ei satuta kuulemaan jotakina asiaa, riittää joillekin sivistykseksi.
Surullista mutta totta. - marcus hirvas
kompostimato kirjoitti:
Komppaan jasdcbjk:a. Sitä on itsekin joutunut ja joutuu vastaisuudessakin kärsimään muiden tekemistä asioista. Tämä on totuus, eikä sille mitään voi. Meidän ei auta kuin katsoa peiliin ryhmänä, mustalaisina. Tähän löytyy ihan aihetta.
Totuus taitaa kuitenkin olla se, että rötöstelevät tai muuten huonosti käyttäytyvät mustalaiset ovat julkissa paikoissa tai tilanteissa se enemmistö. Harvoin näkee tai tapaa fiksua ja hyvätapaista mustalaista. Tämäkin on tottakai subjektiivista. Moni mustalainen ei edes tajua olevansa provosoiva tai huonosti käyttyvä. Se että sanotaan "anteeks?", kun ei satuta kuulemaan jotakina asiaa, riittää joillekin sivistykseksi.
Surullista mutta totta.oletteko koskaan tulleet ajatelleeksi kuinka helppoa on lokeroida vähemmistö negatiiviseen lokeroon, ja toisaalta hyvän teon mainitseminen jää tekemättä, ei suomalaisia karsinoitu murhaajiksi vaikka esim,presidentti ampui siviilejä 17-vuotiaana yhtenä teloittajana, jos kaikki jotka ovat varastaneet tai tappaneet pelkästään tällä vuosituhannella lueteltaisiin tässä nimeltä ja teidät pakoitattaisiin lukemaan ääneen nuo nimet niin pääsisittekö kuukauteen nukkumaán ette pääsisi,kun kun manne friman varastaa niin nehän varastaa kaikki, kun kailajärvi varasti 10000 nelta säästöt ja poistui caymansaarille rahojen kanssa niin kyseessä olihairahtanut yksilö, olen 59-vuotias mustalainen olen ollut elämäni aikana kuudessa työpaikassa kolmessa yli kymmenen vuotta ja viimeiseesä missä olen vieläkin toimin vahinkotarkastajana, ei se kuulkaa mairittele tuo epärehellisyys jota kohtaan työssäni,olen ihonväriltäni ristiverinen ja jotkut asiakkaaat tunnistavat etnisyyteni ja sekös saa mielikuvituksen lentoon 10euron maljako vanhenee hetkessä ming-dynastian harvinaisuudeksi, joten ihan vakavasti asennemuutosta myös valtaväestön puolelta ja myös meidän romaneitten
- karhuntassun väki
jasdcbjk,juttusi on ok en komentoi muuta kuin selvennyksen vuoksi ,kirjoitat ravintolatyöntekijöista ja kaupankeskuudessa työskentelevistä että heillä on 100% huonoja kokemuksia,ja nyt asiaan minulla kalliossa ruokapaikka jossa asioi viikossa 20 -40 romaniperhettä ja koskaan huomaa ei koskaan ole ollut häiriökäytäytymistä heidän osaltaan toisin on oman heimoni taholta. jos kaikki asiakkaani käyttäyisivät niinkuin romanit niin saattaisin pitää ruokapaikkaani auki yötkin ,he kiittävät ateriasta eivät vetelehdi ,syövät ja maksavat kaikenkaikkiaan ihanne asiakkaita.
- Anonyymi
Joskus töis joku varasti jotakin joka päivä, mä kysyin aina pomolta luvan jos tarvitsin työkaluja tai ruuvia tai nauloja. Pakko se oli koska tiesin että mä olsin varas ja musta sen olis pitänyt jo arvaa koska kuulun tummaan heimoon, muut vaan otti ilman lupaa. Kuinka ollenkaan tavaraa alkas katoamaan ja samalla mönkiät vietiin. Pomo siinä sano kaikkien kuulen sua en epäile ollenkaan ja jos näin tekisin olsit viimeinen niistä. Onneksi ei ollu työkaverit vaan naapurin firmasta jotka vei meiltä.
- tom tuuli tam
Jokainen on itse velvollinen huolehtimaan rahoistann ja varallisuudestaa, ' when you get a dolar hang on ti it'
"That's your look-out. You haven't any lawyer or business agent now, so you'll have to depend on yourself. When you get a dollar, hang on to it. A man who leaves his money lying around, the way you did, deserves to lose it. Besides, you have sinned. You have no right to put temptation in the way of your fellow-creatures. You tempted Cooky, and he fell. You have placed his immortal soul in jeopardy. - Alkuasukkaat
Tämänpäiväisen IS:n sotaveteraanien muistelemissa kertomuksissa kerrotaan, kuinka halpamaista ja järkyttävää voi maanpetturuus olla. Korttipelissä aiemmin voitolle jäänyt suomalainen sotilas koki taistelutilanteessa karmean kohtalon - oma ampui selkään.
Tuo oma aseveli oli mustalainen, joka oli pannut merkille korteilla rahaa voittaneen sotilaan ja oli taistelun tuoksinaa hyväksikäyttäen ampunut häntä selkään - vain anastaakseen hänen lompakkonsa.
Tämän jälkeen voro heitti aseensa pois ja yritti antautua neuvostojoukoille, jotka eivät häntä kuitenkaan huolineet.
Käveltyään takaisin Suomen puolelle, Suomen sotilaat tekivät yhteisen päätöksen - varas ammuttiin yhteisymmärryksessä usean luodin voimin.- Anonyymi
Tarinaa en usko koska sota aikana noin olsis tehnyt olis ollu hylkiö jokaisen silmien edes.
- Otavantie
Ihan samanlaisia kokemuksia täälläkin. Kerrostaloyhteisössä elettiin mut ainoa "heimo" jonka kanssa ikinä oli ongelmia niin nämä "tummat". Kyllä muutkin sääti jotain mutta nää oli vailla mitään kaytöstapoja meitä muita kohtaan. Parasta varmaan olis että asuisivat keskenään kun eivät tunnu pärjäävän muiden kanssa kovin hyvin. Jostain syystä kuitenkin halusivat olla lähellä "kättä joka ruokkii" heidät. Ehkä eivät vielä olisi tarpeeksi "valmiita" pärjäävän omillaan, en tiedä....
Mutta yksi mustalaisperhe oli josta ei ikinä kun hyvää sanottavaa, olivatkin kunnon hevosmiehiä. 20 vuotta sitten.... - tom tuuli
Eivät pärjää teidän kanssa. Ketkä oikeastaa sitten pärjäävät teidän kanssa.
Tuo ylläpuolinen tarina alkaa jo olla kaikesta käytöstä pahasti virttynyt. Eikö nyt sodan jälkeen sitten ole enään muuta vähän tuorempaa,. Kuten esim konepelti pystyssä seirovia autoja ja valmiiksi kaivettuja hautoja tien varessa. - markku hakkarainen
olet vekkinenä oikeilla jäljillä,on totta että kansa ei koe vääräksi totuttua tapaa, tuo fakta toimii myös suurempiin kansoihin ,eduskunnan tapa on nylkeä kansaa,johtajisto nostaa ylisuuria palkkioita,yhtiöistä huolimatta yhtiöiden tuloksesta, edusjat voivat olla monien hallintoneuvostojen johtokunnissa nostaen kokouspalkkioita osallistumatta kokouksiin ym ym koska se on maan tapa niin mitään väärää ei ole tapahtunut, samoin voi yksilökansalainen puhua mitä sattuu ja kenestä vaan sehän on sellainen tapa onneksi löytyy keskuudestamme heimo jota voidaan herjata vapaasti omaa itsetuntoamme kohottaen . asun kerrostalossa jossa on kolme rappua , yhdessä rapussa asuu romani perhe arvatkka mikä rappu on,siistein ,mikä asunto on siistein ketkä ovat talossamme avuliaita ja kohteliaita vastaus kaikkiin ko.romaniperhe,inhottaa tuollainen valheellinen stereotypia.
- Finngirlllllll
Suomalainen ei etes älyä tappavansa :DDD! Itse olen Suomalainen ja mulla ei oo ikinä ollu ongelmii romanien kanssa YLLÄTYS :ooooooooooooooooo nykyään täytyy miettii, että kehen SUOMALAISEEN mieheen tutustuu, kun ei tiiä raiskaako vai tappaa ://. Me suomalaiset ei nähdä ikinä itessämme vikaa ja nyt varmaan tulee tilosta romani rikollisista :DDD
- Anonyymi
Joo meiltä läksi lelut ja teinillä kun oli aikoinaan romanikaveri niin hajuvedet varasti se kamu. Nuorin lapsi ei kaveeraa romanien kanssa.
- Anonyymi
Mun sisko vei aina ilmapalloja kaupasta, ei mitään muuta ikinää mut ne oli elämä. Aina. meni saman neidin kassan läpi kun tiesit että se ei ota häntä kiini, en tiedä kuinka noin 5 vuoden vanha tän ymmärsi..Me kuitenkin kuultiin tästä ja kollatiin sen taskut kaupas ja katsotiin että laittaa takasin ne samaan paikkaan mistä otti. Ennen kerrotiin kassa neidille et tämä tyttö vei ilmapalloja ja laitetaan viemään takaisin. Siihen loppu ilmapallon näpistely. Myöhemin sai extra rahaa sai karkkia ja ilmapalloja ostaa.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?134535Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy3273584Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja363386Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk182645Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin112529- 2692185
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...3041701- 901610
Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi461399Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_81163