Olen tekemässä tuttavalleni villasukkia ja ostin Isovelilankaa 2 kerää, koska ajattelin että niistä tulisi paksut ja lämpimät.
Ongelmana on kuitenkin koko, että montako silmukkaa pitää luoda kun kyseessä on noin 40 kokoinen jalka?
Novitan sivuilla on Nalle ja 7-veljestä langalle sukkamitat, mutta Isoveli on paksumpaa ja tarkoitus kutoa 5-6 puikoilla niin silmukoita kai tarvitsee vähemmän?
Minulla ei ole kuin 4 ja 6 puikot, niin tulisiko sukista ''napakammat'' jos kutoisin ne 4 puikolla vaikka ohjeessa suositellaan noita 5-6 puikkoja?
Tuossa isoveljen vyötteessä on että 15s = 10cm mutta olen huono päättelemään siitä paljonki silmukoita tarvittaisiin.
Kiitos jos joku tietäisi noista sukan koista ja mitoista :)
Sukat Isoveli-langasta
5
8317
Vastaukset
- mh.
Tee mallitilkku 10X10cm ja laske paljonko siinä on silmukoita. Sitten vertaat sitä vyötteen lukemaan (vaikka sitten paperille piirrät silmukat yksitellen, kuten itse saattaisin tehdä kun olen huono matematiikassa).
.- mh.
tarkoitin siis ohjeen lukemaan.
- Puikonveivaaja
Isoveli on kyllä niin paksua lankaa, että siitä voi tehdä sukat vain sisätassutteluun. En ole koskaan siitä sukkia tehnyt vaan pidän ohuista, laadukkaista sukkalangoista.
Olen jo pikkuplikkana opetellut neuleiden tekoa, ja kokeilemalla oppii. Jos 15 s=10 cm, mittaa jalkasi vaikka nilkasta ja laske tarvittava silmukkamäärä. Elikkä jos mitta on 20 cm, tarvitset 30 silmukkaa aloitukseen. Joka cm:lle tulee 1,5 silmukkaa. Kokeile, ei paljon käsitöitä tekeväkään selviä niin etteikö joudu joskus purkamaan ja aloittamaan uudestaan. Kesken työn voit sovittaa sukkaa jalkaasi. Arvelet kokoa 40 numeroiseen jalkaan. En kyllä suosittele kovin paljon puikkosuosituksesta poikkeamaan, koska jos teet pienellä puikolla, neuleesta tulee joustamaton, kun lanka on noin vahvaa.
Kerro edistymisestä ja kysy lisää...tällä foorumilla on paljon harrastajia ja toinen auttaa toista.Sitä varten tämä on! - pienempi sisko
Piirrä paperille kuva 40 numeroisesta sukasta niin saat jonkinlaista näkemystä koosta. Mittaa sitten leveys ja laske tarvittava silmukkamäärä aloitukseen.
Novita-lehden kevät 2007 numerossa oli taulukko Nalle ja 7 veljestä langoista tehtäville sukille ja mitat eri kokoisille. 40 numeron sukan mitat:sukan ympärys 25 cm, elikkä siinä kuvassa 12,5 cm ja koko pohjan pituus 26-27 cm.
Isoveli on nopea neuloa, sukat valmistuu nopeasti. Toivon, että osasin auttaa. - Kokemusta on!
Hei, olen tehnyt Isoveljestä tyttärelleni ja miehelleni sukat ja todella hyvät tulikin!
Tyttären jalka 38-39, silmukoita varteen tein 40. Varren kudoin tosi pitkäksi n. 40 cm, miehen sukkaan loin 46 silmää, kengän koko 43. Luulisin, että muutaman silmän lisääminen riittäisi tuohon 40 kokoon, itse kudoin kyllä aika tiukkaa ja napakkaa neulosta. Valitettavasti en ole laittanut ylös puikon kokoa. Sukat kudoin muutama vuosi sitten ja vieläkin ovat hyvät.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941753
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581169Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181168- 941019
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam35797Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6734- 46706
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676