Mikä paras turvaistuin?

Pääpötin

Meillä tyttö kohta 8kk, 6kk neuvolassa 7kg ja nyt alkaa turvakaukalo käymään pieneksi. Mitä turvaistuinta suosittelette?
Moni suosittelee että selkä menosuuntaan tarttis olla, mutta tästäkin kuullut eriäviä mielipiteitä..
Ja ihan saa merkkejä laittaa!

15

2401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • testit kertovat

      Mene lukemaan www.autoliitto.fi testitulokset. Siellä on pisteytetty parhaat turvaistuimet. Täältä saa mielipiteitä siitä, miksi oma valinta on paras, mikä taas ei tarkoita mitään.

    • kohtakolmenäiti

      Turvakaukalo on pieni vasta kun pää on reunalla asti eli ei haittaa vaikka jalat tulee yli tai on koukussa. En siis voi uskoa, että teillä vielä on kaukalo pieni.

      Seuraavan asteen istuimista kiistellään aina, mikä on paras. Ihan oikeasti turvallisin on selkä menosuuntaan istuin, sillä pienen lapsen niskat ei kestä etutörmäystä jos on naama menosuuntaan.

      Mutta se mikä niissä selkä menosuuntaan istuimissa sitten on huonoa, on se, että jos niillä on ominaisuus kääntää myös toisinpäin se istuin, silloin se istuin on huonompi ja kasvot menosuuntaan laitettuna jopa todella huono.

      Turvallisin istuin siis sellainen minkä voi asentaa vain selkä menosuuntaan. Tälläisen istuimen yksi miinus on, että se vie tosi paljon tilaa autossa (edessä olevat penkit pitää olla aika edessä).

      Mutta sitten on nämä uudet palkki-istuimet (cybex, kiddy, concord), jotka ovat saaneet hyviä testituloksia. Pitäisin tälläista palkki-istuinta hyvänä vaihtoehtona jos autossa on vähän tilaa tai istuinta joutuu usein siirtämään autosta toiseen.

      Palkki-istuin ei kuitenkaan koskaan ole yhtä turvallinen etutörmäyksessä kuin selkä menosuuntaan istuin, vaikka jotkut virheellisesti väittävät muuta. Palkki-istuin on kuitenkin turvallisempi kuin 5- pistevöillä kiinnitetty kasvot menosuuntaan istuin.

      Jos pystyt tilan ym puitteissa ostamaan selkä menosuuntaan istuimen suosittelen, että otat sellaisen missä painoraja on 9-18kg (ei käännettävissä oleva). Istuin joka on suunniteltu vain esim taaperolle on turvallisempi kuin istuin johon saa myös leikki- tai jopa kouluikäisen. Noin pitkän ajan istuimissa on jouduttu tekemään kompromissejä suunnittelussa/toteutuksessa myös turvallisuuden kustannuksella.

      Kun tuo 2-vaiheen istuin käy pieneksi on aika ostaa turvavyöistuin joka käy sitten noin 4-10v.

    • pääpötin

      Jossain kuulin tälläisen että turvakaukalo on pieni myös silloin kun olkapäiltä tulevat vyöt tulevat selän takaa eikä olkapäiden kohdalta..tiedä sitten pitääkö paikkansa.. Miten mahtaa olla pystyyköhän tuollaisen selkä menosuuntaan istuimen asentamaan pakettiautoon, jos ei isofix kiinnitystä? Jos ei niin sitten täytyy varmaan miettiä sitä palkki-istuinta..

    • Kyssäri^^

      Kohtakolmenäiti!!

      Miksi kahen suunnan istuin on "todella huono" kun sen laittaa kasvot menosuuntaan?? Sehän on aika iso etu, jos tuolin voi sit tarvittaessa kääntää kasvot menosuuntaa. Tuo lisää käyttöikää esim.

      Esim. Be safen izi combi on kahden suunnan istuin ja saanut huipputuloksia. on myös käytännössä todella hyvä ja helppo laittaa kiinni.

      • vastari

        Suurin osa kahden suunnan istuimista on saanut törmäystesteissä todella huonot arvosanat juuri kasvot menosuuntaan asennettuna ja molempiin suuntiin sivutörmäyksissä. Johtuu siitä, että ne ovat kompromisseja turvallisuudessa ja kinnityksessä

        Lisääntynyt käyttöikä ei taas ole turvallisuustekijä tai etu, kun kerran käännettävät istuimet ovat pääosin huonoja käännettyinä. Paras vaihtoehto on useimmiten sellainen, joka on tarkoitettu vain suppeammalle käyttöalueelle tai sitten muuntautuu lapsen kasvun mukaan kuten nuo palkki-istuimet, jotka ovat kokonaisuutena turvallisimpia. Selkä menosuuntaan asennettavat istuimet ovat edelleen suorassa nokkakolarissa turvallisimpia, mutta silloin pitää todella tähdätä suoraan sen vastaantulevan rekan nokkaan. Muissa kolarityypeissä ne eivät ole kovinkaan turvallisia testien mukaan.


      • AuriaP
        vastari kirjoitti:

        Suurin osa kahden suunnan istuimista on saanut törmäystesteissä todella huonot arvosanat juuri kasvot menosuuntaan asennettuna ja molempiin suuntiin sivutörmäyksissä. Johtuu siitä, että ne ovat kompromisseja turvallisuudessa ja kinnityksessä

        Lisääntynyt käyttöikä ei taas ole turvallisuustekijä tai etu, kun kerran käännettävät istuimet ovat pääosin huonoja käännettyinä. Paras vaihtoehto on useimmiten sellainen, joka on tarkoitettu vain suppeammalle käyttöalueelle tai sitten muuntautuu lapsen kasvun mukaan kuten nuo palkki-istuimet, jotka ovat kokonaisuutena turvallisimpia. Selkä menosuuntaan asennettavat istuimet ovat edelleen suorassa nokkakolarissa turvallisimpia, mutta silloin pitää todella tähdätä suoraan sen vastaantulevan rekan nokkaan. Muissa kolarityypeissä ne eivät ole kovinkaan turvallisia testien mukaan.

        "Selkä menosuuntaan asennettavat istuimet ovat edelleen suorassa nokkakolarissa turvallisimpia, mutta silloin pitää todella tähdätä suoraan sen vastaantulevan rekan nokkaan. Muissa kolarityypeissä ne eivät ole kovinkaan turvallisia testien mukaan. "

        Saisikos jotain faktaa tähän? Tällaiset kommentit on kyllä tosi hämääviä. Autoliitto ja Liikenneturva ovat aika ehdottomia tuon selkämenosuuntaan olevien istuimien turvallisuudesta versus yksikään kasvot menosuuntaan oleva oli se sitten palkilla tai ilman.


      • kritiikkiä
        AuriaP kirjoitti:

        "Selkä menosuuntaan asennettavat istuimet ovat edelleen suorassa nokkakolarissa turvallisimpia, mutta silloin pitää todella tähdätä suoraan sen vastaantulevan rekan nokkaan. Muissa kolarityypeissä ne eivät ole kovinkaan turvallisia testien mukaan. "

        Saisikos jotain faktaa tähän? Tällaiset kommentit on kyllä tosi hämääviä. Autoliitto ja Liikenneturva ovat aika ehdottomia tuon selkämenosuuntaan olevien istuimien turvallisuudesta versus yksikään kasvot menosuuntaan oleva oli se sitten palkilla tai ilman.

        Autoliitto näyttää julkaisevan Euroopan kattavimmat törmäystestitulokset, joissa mitataan törmäyksiä suuremmilla nopeuksilla kuin Liikenneturvn suositukset vaativat. Lisäksi Autoliiton julksiemissa testeissä suoritetaan myös sivutörmäystestit, joita Liikenneturvan suosituksissa ei ole otettu huomioon. Myös Autoliitto on eri artikkeleissa antanut hiukan erilaisia kommentteja suosituksesta ja turvaistuimien törmäystestituloksista.

        Jostakin syystä nämä selkä menosuuntaan asennettavat, Suomessa kaupoista löytyvät turvaistunmallit eivät ole yhtä lukuunottamatta saaneet kovinkaan hyviä testituloksia. Joku syyhän siihen täytyy olla. Liikenneturvan kanta on selkeä, mutta omituista tässä on se, että muissa maissa Ruotsia lukuunottamatta ei tällaisia suosituksia ole julkaistu.

        Tosiasia on, kuten joku ylempänä asiallisesti totesi, että suorassa nokkakolarissa on turvallisempaa istua selkä menosuuntaan, (jos istuin on riittävät turvallinen rakenteeltaan). Kuitenkin on testitulosten valossa selvää, että kaikki turvaistuimet eivät ole kovinkaan hyviä kaikissa onnettomuustyypeissä, jos ajatellaan, että niitä kaupataan käytettaväksi aina kuuteen ikävuoteen saakka joko selkä menosuuntaan tai käännettävinä. Ei ole riittävää, että ne ovat hyviä alle kaksivuotiaalla selkä menosuuntaan. Tässä kohtaa todellisuus, mainonta ja suositukset eivät kohtaa mielestäni. Ihmettelen, että näissä suosituksissa jostain syytä ei lainkaan oteta huomioon näitä huonoja testituloksia tai ainakaan ei ole annettu selitystä tälle ihmeellisyydelle.

        Liikenneturva ei myöskään anna suosituksensa tueksi minkäänlaisia vertailulukuja julkisuuteen, mikä merkitys on istumissuunnalla todellisuudessa. Näitä 50%-90% lukuja en missään ole todellisilla tutkimuksilla nähnyt perusteltavan Montako henkeä olisi säästynyt eri matkustussuunnilla ja mikä merkitys on turvaistuimen oikealla tai väärällä kiinnityksellä ollut onnettomuustilanteissa. Luulenpa, että tällaisia lukuja esitetään vain teoretisoimalla ja oletuksilla, ei oikeilla tutkimuksilla.


      • lisääfaktaa
        AuriaP kirjoitti:

        "Selkä menosuuntaan asennettavat istuimet ovat edelleen suorassa nokkakolarissa turvallisimpia, mutta silloin pitää todella tähdätä suoraan sen vastaantulevan rekan nokkaan. Muissa kolarityypeissä ne eivät ole kovinkaan turvallisia testien mukaan. "

        Saisikos jotain faktaa tähän? Tällaiset kommentit on kyllä tosi hämääviä. Autoliitto ja Liikenneturva ovat aika ehdottomia tuon selkämenosuuntaan olevien istuimien turvallisuudesta versus yksikään kasvot menosuuntaan oleva oli se sitten palkilla tai ilman.

        Netistä selailtuani löysin Besafen istuimista tietoa koskien selkämenosuuntaan ja kasvotmenosuuntaan istuintyyppien turvallisuutta,
        Lainaus:
        TEST WINNER – iZi Combi X2 – Auto Motor und Sport, Germany 14.10.2010 issue 03/2010.
        Another “best in test” results for the iZi Combi X2, rear facing car seat with anchorage belts.
        Auto, Motor and Sport has conducted in corporation with TUV SUD another test of CRS in their latest issue 3/ 2010.
        In the test it is clearly highlighted the benefits of the rear-facing seat iZi Combi X2 in frontal crash, giving extremely low neck load protecting the child’s spinal cord.
        The force on the neck is measured to only 90kg, while forward facing seats have the double load and even triple for some seats. Recommended neck load by medical specialist is max. 130kg.
        REAR FACING – THE WAY FORWARD!
        Read more about the many benefits on www.besafe.eu, safety – why rear facing


      • kritiikkiä
        lisääfaktaa kirjoitti:

        Netistä selailtuani löysin Besafen istuimista tietoa koskien selkämenosuuntaan ja kasvotmenosuuntaan istuintyyppien turvallisuutta,
        Lainaus:
        TEST WINNER – iZi Combi X2 – Auto Motor und Sport, Germany 14.10.2010 issue 03/2010.
        Another “best in test” results for the iZi Combi X2, rear facing car seat with anchorage belts.
        Auto, Motor and Sport has conducted in corporation with TUV SUD another test of CRS in their latest issue 3/ 2010.
        In the test it is clearly highlighted the benefits of the rear-facing seat iZi Combi X2 in frontal crash, giving extremely low neck load protecting the child’s spinal cord.
        The force on the neck is measured to only 90kg, while forward facing seats have the double load and even triple for some seats. Recommended neck load by medical specialist is max. 130kg.
        REAR FACING – THE WAY FORWARD!
        Read more about the many benefits on www.besafe.eu, safety – why rear facing

        Jostain syystä IZI Combi X3 Isofix (ilmeinen kehtiysversio) on saanut Autoliiton julkaisemasssa testissä alkukesästä vain tyydyttävän arvosanan. Lainaus on ilmeisesti valmistajan kotisivuilta tms. mainostekstistä. Noilla lehtien "testeillä" ei ole samanlaista painoarvoa kuin EU:n kuluttajaviranomaisten ja Euroopan maiden autoliittojen puolueettomilla ja periaatteessa kaikki Euroopassa markkinoilla olevat turvaistuinmallit kattavalla EuroTest testisarjalla. Istuimet testataan tässä menettelyssä samalla tavalla ajankohdasta riippumatta. Testivoittajiksi usein mainitaan vain muutaman istuimen kattavissa lehtien "testeissä" menestyneet istuimet.

        Samoiun tuntuu hassulta, että firma, joka markkinoi sekä kasvot että selkä menosuuntaan asennettavia istuimia, korostaa jonkun istuimensa erinomaisuutta.
        Tekstissä mainitut asiat sinänsä pitävät paikkansa.


      • hmmhmm..
        AuriaP kirjoitti:

        "Selkä menosuuntaan asennettavat istuimet ovat edelleen suorassa nokkakolarissa turvallisimpia, mutta silloin pitää todella tähdätä suoraan sen vastaantulevan rekan nokkaan. Muissa kolarityypeissä ne eivät ole kovinkaan turvallisia testien mukaan. "

        Saisikos jotain faktaa tähän? Tällaiset kommentit on kyllä tosi hämääviä. Autoliitto ja Liikenneturva ovat aika ehdottomia tuon selkämenosuuntaan olevien istuimien turvallisuudesta versus yksikään kasvot menosuuntaan oleva oli se sitten palkilla tai ilman.

        Miettikääpä maalaisjärjellä ja katsokaa videoita eri istuimista autoliiton sivuilta. Ei tarvitse paljon olla nopeutta nokkakolarissa niin vauvan/taaperon niskat eivät kestä yhtään. Siis nopeat äkkijarrutuksetkin tekevät jo jälkeä. Tiedän perheen joka oli kolarissa ja noin 1v istui kasvot menosuuntaan, vauhtia oli jotain 40-50kmh, lapsi kuoli, muille kyydissä olleille ei käynyt juuri mitään. Nokkakolarit ovat niitä pahimpia, sivutörmäykset ovat YLEENSÄ aika lieviä (kolmion takaa tulevia autoja 40-60 nopeusrajoitukset), harvemmin juna tulee auton kylkeen..

        Mutta jokainen kolari on erilainen ja mikä tahansa turvaistuin on parempi vaihtoehto kuin ei mitään.


      • kritiikkiä
        hmmhmm.. kirjoitti:

        Miettikääpä maalaisjärjellä ja katsokaa videoita eri istuimista autoliiton sivuilta. Ei tarvitse paljon olla nopeutta nokkakolarissa niin vauvan/taaperon niskat eivät kestä yhtään. Siis nopeat äkkijarrutuksetkin tekevät jo jälkeä. Tiedän perheen joka oli kolarissa ja noin 1v istui kasvot menosuuntaan, vauhtia oli jotain 40-50kmh, lapsi kuoli, muille kyydissä olleille ei käynyt juuri mitään. Nokkakolarit ovat niitä pahimpia, sivutörmäykset ovat YLEENSÄ aika lieviä (kolmion takaa tulevia autoja 40-60 nopeusrajoitukset), harvemmin juna tulee auton kylkeen..

        Mutta jokainen kolari on erilainen ja mikä tahansa turvaistuin on parempi vaihtoehto kuin ei mitään.

        Aika erikoinen tapaus, kun sitä ei ole alan ammattilaisten tiedossa. Toisaalta suomalainen tutkimus myös on osoittanut, että riski menehtyä tai vammautua on ollut ylivoimaisesti suurin sivutörmäyksissä. (Ajoneuvohallintokeskus ja Liikennevahinkolautakunta) Tässä tutkimuksessa siis kaikki Suomessa tapahtuneet auto-onnettomuudet seitsemän vuoden jaksolla, joissa on ollut mukana lapsia.

        Tämä ei tietenkään poista sitä faktaa, että suorassa nokkakolarissa on suurempi riski pienellä lapsella istua kasvot menosuuntaan. Tätä eivät myöskään ne myyjät, jotka tarjoavat kasvot menosuuntaan asennettavia istumia, kiistä. Mutta tutkimus taas osoittaa sen, että suoria nokkakolareita tapahtuu kuitenkin vähemmän kuin muuntyyppisiä kolareita, joissa on mahdollisuus menehtyä tai vammautua. Ei ole välttämättä järkevää varautua vain yhteen kolarimalliin, jos riskit joutua muunlaisiin kolareihin ovat suurempia. Tähän myös testeissä on kiinnitetty huomiota, kun arvioidaan turvaistuimien ja liikenteen kokonaisturvallisuutta.


    • pääpötin

      Ihmettelen myös sitä että jos se on tosiaan niin että selkä menosuuntaan on niiiin paljon parempi, kuin kasvot menosuuntaan niin miksi suomessa lastentarvikeliikkeissä ei ole kuin muutama selkä menosuuntaan istuin, luulisi niitä olevan sitten enemmänkin, jos kasvot menosuuntaan on todellinen riski.

      • kritiikkiä

        Tämä johtuu siitä, että selkä menosuuntaan asennettavia istuimia on todella vähän markkinoilla. Siihen taas on useampia syitä. Yksi on vaikeus kehittää ne turvallisiksi ja kaikissa kolarityypeissä toimiviksi sekä vielä toimiviksi jokapäiväisessä käytössä.
        Todennnäköisesti Isofix-kiinnikkeiden yleistyminen tuo lähitulevaisuudessa myös toimivia, selkä menosuuntaan asennettavia istuimia markkinoille. Näin päästäneen turvalliseen , yhdenmukaiseen kiinnitystapaan auton mallista ja istuimen suunnasta riippumatta ja nykyinen täysin käsittämätön remmikiinnitysähläys jää historiaan.


    • vierailijana--

      Meille kiddyn myyjä sanoi, että selkä menosuuntaan istuin on aina turvallisempi kuin palkki-istuin ja palkki-istuin on taasen aina turvallisempi kuin 5-piste vöissä istuva lapsi kasvot menosuuntaan. Ja selkä menosuuntaan istuin on turvallisempi kuin selkä- ja kasvot menosuuntaan istuin.

      Ja kun niitä testejä katotte, niin älkää katsoko yleisarvosanaa. Luin jostain, että puolet arvosanasta sisältyy turvallisuudesta ja puolet käytännöllisyydestä. Eli tosi turvallinen istuin on voinu testistä saada tyydyttävän vain sen takia, jos on painava istuin tai kankaat on vaikea irrottaa. Eli KATSOKAA MISTÄ SE ARVOSANA NIISSÄ TESTEISSÄ ON KOOSTUNUT. Ja videot on hyvä katsoa myös ja tehä omia päätelmiä.

      Meillä britax hi-way ja ollaan tykätty paljon. Ensiksi meinattiin siis ostaa palkki-istuin, mutta sitten päädyimme selkä menosuuntaan istuimeen.

    • Pallasfix

      Kiddy oli jotenki hirveän huteran oloinen verrattuna cybexin palkki-istuimeen. En käsitä miten se voi olla niin kallis?? Meillä siis Cybexin pallas ja tykätään. Lapsi viihtyy ja huutaminen on loppunut kun kaukalosta pääsi pois. Ei pulauttele jne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet toisen kanssa

      ...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1556
    2. Näytit taas lihoneen.

      Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1403
    3. Kuka teistä on paras nainen

      A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1242
    5. Onko jotain mistä

      Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

      Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

      niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

      Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

      Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      962
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

      Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe