Onko Tiibetinspanieli minulle sopiva koira?

DOGGYANA

Elikkäs olen 13 v poika ja asun äitini kanssa 10 000 asukkaan pikkukaupungissa... Olemme jo noin vuoden harkinnut koiran tai jonkun muun eläimen ottoa... Olen itse päätynyt Tiibetinspanieliin koska se on mielestäni söpö ja juuri minulle sopiva mutta mitä mieltä olette tästä rodusta?

23

738

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • normaali äänekäs

      Normaali koira tuo tiibetinapanieli. Vain valtavan haukkuherkkä.

      • vuhvuhh

        Haukkuherkkyys riippuu kyllä koirayksilöstä (ja koulutuksestakin), meillä ei ainakaan haukahdella juuri lainkaan.

        Ihana rotu, mutta vaikka pieni ja söötti onkin, ei välttämättä se helpoin koulutettava. Tipsulta kun löytyy omaa tahtoa eikä se ole miellyttämisenhaluisin rotu. Sen vuoksi kouluttajan täytyy olla jämäkkä, johdonmukainen ja kiinnostava ja ottaa huomioon koiran luonne. Kissamaisiksikin tiibetinspanieleita sanotaan. Nuo tykkää yleensä lapsista ja tulee mainiosti juttuun pikkuihmisten kanssa, muutenkin kiintyy täysillä omiin ihmisiinsä! Suosittelen ensimmäiseksi koiraksi tyttöä, ovat useimmin vähän pehmeämpiä kuin pojat.

        Päädyit sitten mihin rotuun tahansa, niin otathan paljon selvää koiran hoidosta ja koulutuksesta (Tuire Kaimion kirjoja kannattaa lueskella) ennen koiran hankintaa. Kasvattajalta saat sitten lisää hoitovinkkejä ja apua koiran kasvattamiseen:)


      • plääääh
        vuhvuhh kirjoitti:

        Haukkuherkkyys riippuu kyllä koirayksilöstä (ja koulutuksestakin), meillä ei ainakaan haukahdella juuri lainkaan.

        Ihana rotu, mutta vaikka pieni ja söötti onkin, ei välttämättä se helpoin koulutettava. Tipsulta kun löytyy omaa tahtoa eikä se ole miellyttämisenhaluisin rotu. Sen vuoksi kouluttajan täytyy olla jämäkkä, johdonmukainen ja kiinnostava ja ottaa huomioon koiran luonne. Kissamaisiksikin tiibetinspanieleita sanotaan. Nuo tykkää yleensä lapsista ja tulee mainiosti juttuun pikkuihmisten kanssa, muutenkin kiintyy täysillä omiin ihmisiinsä! Suosittelen ensimmäiseksi koiraksi tyttöä, ovat useimmin vähän pehmeämpiä kuin pojat.

        Päädyit sitten mihin rotuun tahansa, niin otathan paljon selvää koiran hoidosta ja koulutuksesta (Tuire Kaimion kirjoja kannattaa lueskella) ennen koiran hankintaa. Kasvattajalta saat sitten lisää hoitovinkkejä ja apua koiran kasvattamiseen:)

        Tuire Kaimion tai minkään henkilön kirjoja ei kannata ihan kirjaimellisesti lukea, niissä on kyllä myös hyviä juttuja en sitä yhtään sano..


      • Anonyymi

        Tiibetinspanielit eivät ole haukkuherkkiä, jos ne opetetaan siihen jo pentuna, ettei saa haukkua.


    • et ole sopiva

      Tiibetinspanieli on yleisvaikutelmaltaan naisten rotu. Et kai aio antaa itsestäsi homomaista vaikutelmaa.

      • puolustaja

        ole sinä hiljaa, et tiedä tiibetinspanieleista mitään!!Antaa pojan ite päättää minkä koiran tahtoo.Ei ole yhtään homomaista hankkia tiibetinspanielia!!!!!


      • samaamieltä

        samaa mieltä peukut ylös tälle kommentille!teeet kyllä itsestäsi aika homomaisen jos kuljeskelet kadulla alle 30 cm koira vierelläsi:D!


      • Ponix
        puolustaja kirjoitti:

        ole sinä hiljaa, et tiedä tiibetinspanieleista mitään!!Antaa pojan ite päättää minkä koiran tahtoo.Ei ole yhtään homomaista hankkia tiibetinspanielia!!!!!

        Kyllä tipsu sopii tupsu ei oo mitään määritellmää kumman sukupuolen edustajalle se sopii!!!!!!!!


      • Ponix
        samaamieltä kirjoitti:

        samaa mieltä peukut ylös tälle kommentille!teeet kyllä itsestäsi aika homomaisen jos kuljeskelet kadulla alle 30 cm koira vierelläsi:D!

        Ootko tyhmä vai super ääliö ei oo mitenkään homoo kulkee 30cm koiran vieres itelläs ei varmaan ees oo eläintä!!!et ees takuu mitää!!!oot vaan joku juntti joka mollaa toisii!!!


      • Anonyymi
        samaamieltä kirjoitti:

        samaa mieltä peukut ylös tälle kommentille!teeet kyllä itsestäsi aika homomaisen jos kuljeskelet kadulla alle 30 cm koira vierelläsi:D!

        Olkaa hiljaa I-DI-OO-TIT ette tajua mitään. Minä olen 11-vuotias tyttö ja jos näen ikäiseni (oli se sitten tyttö tai vaikka poika) kulkevan kadulla en menisi hänen luokseen, jos hänellä olisi talutettavana saksanpaimenkoira tms iso koira joka on ällöttävä/pelottava/hullu/vihaisia yleensä. Mutta jos hän taluttaisi pientä koiraa tipsua/mopsia/pomeraniania tms menisin heti hänen luokseen juttusille ja silittelisin ihastuksissani koiraa.


      • Anonyymi
        Ponix kirjoitti:

        Ootko tyhmä vai super ääliö ei oo mitenkään homoo kulkee 30cm koiran vieres itelläs ei varmaan ees oo eläintä!!!et ees takuu mitää!!!oot vaan joku juntti joka mollaa toisii!!!

        Niinpä


      • Anonyymi

        Johan on mielikuva sinulla. Ihme"ajattelua"!
        Toivottavasti aloittaja sai mieleisen, sopivan koiran lemmikikseen.


      • Anonyymi
        puolustaja kirjoitti:

        ole sinä hiljaa, et tiedä tiibetinspanieleista mitään!!Antaa pojan ite päättää minkä koiran tahtoo.Ei ole yhtään homomaista hankkia tiibetinspanielia!!!!!

        Tuolla ajattelulla kommentoijalla on itsellään jokin "munanjatke" koira egon kohotukseen.


      • Anonyymi
        Ponix kirjoitti:

        Ootko tyhmä vai super ääliö ei oo mitenkään homoo kulkee 30cm koiran vieres itelläs ei varmaan ees oo eläintä!!!et ees takuu mitää!!!oot vaan joku juntti joka mollaa toisii!!!

        Toivottavsti ei ole ollut eläintä möllykällä. Huvitusta ajatuksensa miesten ja naisten roduista kyllä antoi alkusuuttumuksen jälkeen. Meitä on moneen junaan..


    • tipsuihminen

      Tiibetinspanieli on älykäs, oppii erittäin nopeasti mutta ongelma on siinä että haluaako totella, omistajia ainakin usein tottelee ja kunnioittaa, saattaa olla epäluuloinen vieraita kohtaan mutta pennusta asti totuttaminen auttaa. Miellyttämisen haluinen on kyllä omaa omistajaa kohtaan ja jos kavereilla on herkkuja niin kyllä istuu nätisti ja odottaa että saisikohan jotain. Suosittelen itse poikaa enkä tyttöä ensimmäiseksi koiraksi, tytöt ovat haukkuherkempiä ja hankalan tottelemattomia juoksujen aikaan. Asumme kerrostalossa ja meidän tiibetinspanieli ei hauku. "yleisvaikutelmaltaan naisten rotu"- ihminen ei taida tietää mitään tiibetinspanieleista!

      • ihana

        Oikeaa puhetta. Uskoo kun opettaa. minun Tipsu ei tule keittiöön kun syömme, istuu kynnyksen takana. Ei tule vuoteeseen vaan nukkuu omassa pedissä. Ei hauku tutuille,jos vieras ääni kuuluu niin muutama haukahdus, siitä tiedämme että joku tulee käymään. Ei tarvii pitkää lenkkiä mutta jaksaa rakastaa lenkkeilyjä. Ei tule vaikeavammaisen lapsen päälle, siis aivan ihana.Itsekkään en olisi koskaan kuvitellut Tipsua mutta tämä musta turri vei minun, miehen ja kaikkien sydämet


    • Luonteeltaan tiibetinspanielit ovat ystävällisiä, itsenäisiä, mutta uskollisia. Ne tulevat hyvin toimeen myös muiden koirien ja lasten kanssa. Vieraita kohtaan ne saattavat olla ainakin aluksi pidättyväisiä ja niiden olemuksessa ja luonteess on tiettyä arvokkuutta ja itsetietoisuutta.

      Tiibetinspanielit sopivat hyvin kaupunkikoiriksi ja kerrostaloelämään. Ne nauttivat kävelyretkistä, mutta tyytyvät melko vähäänkin liikuntaan. Ne eivät myöskään ole kovin haukkuherkkiä.

      Valppaat tiibetinspanielit hakeutuvat edelleen mieluusti korkeille paikoille, esim. ikkunan äärelle, tarkkailemaan ympäristöään.


      tiibetinspanieli on hyvä vaihtoehto..

      • näinsevaanon123

        ja vitut!ei ne kyllä itsenäisiä oo!:)


    • omistaa tipsuja

      oon 12 v mulla on kaksi tipsua uros ja narttu kummankin itse kouluttanu:) helppoja koiria on ei vaikuta tyttöön mitkään juoksut on uljaita koiria ei haukkuherkkiä. riippuu yksilöstä minkä lainen on

    • Ponix

      Tipsu on tosi mukava ja lapsirakas.se sopii hyvin minkä laiseen taloon tahansa.tipsu on myös tosi seurallinen eli kannattaa ottaa selaimen.

    • sha-la-la

      Tipsu on mukava, koko perheen lemmikki, joka sopii myös kaupunkiin ja kerrostaloon. Lisäksi turkin hoito on helppo ja koira on kätevän kokoinen. Sopii myös ensimmäiseksi koiraksi. Lisää tietoa löytyy myös rotujärjestön kotisivuilta. Kannattaa lueskella paljon erilaisia artikkeleita, kaikesta voi aina oppia uutta.

    • Anonyymi

      Hei! Valitettavasti täällä on näitä *askapäitä jotka eivät tajua koirista hölkäsen pöläystä, niin pitää kaikkien mieli hiillostaa.
      Mutta minä olen 11-vuotias tyttö ja omistamme tällä hetkellä perheemme kanssa labradorinnoutajan ja tiibetinspanielin. Perheessämme on ollut aina koiria.
      Ensin mummollani ja ukillani oli lapsuudessa perheen kesken sekarotuisia koiria.
      Sen jälkeen he rakastuivat ja ostivat aikuisina beaglen. En tiedä miten pitkään beagle eli.
      Sitten syntyi 3 lasta, äitini, tätini ja enoni. Silloin kun lapset olivat jotain minusta nuorempia, he ostivat perheeseen tiibetinspanielin, joka eli 12-vuotiaaksi.
      Kun tipsu vielä eli ja äitini oli aikuinen, hän sai minut ja ostimme chihuahuan.
      Tiibetinspanieli kuoli kun olin 4-vuotias. Chihuahua kuoli kun olin 9-vuotias.
      Silloin kun chihu eli vielä, ja kun minä olin 6-vuotias, tätini osti sekarotuisen koiran (rotuina eri spanieleita). Tätini osti koiran, kun se oli 5-vuotias, melkein 6.
      Nyt tädin koira on 10-vuotias.
      Ostimme minun lähiperheeseen noin 2-vuotta sitten labradorin.
      Juuri äskettäin tipsu tuli perheeseemme.
      Siinä oli meidän tähän asti oleva perheen "koirasuku";)
      Ja niin, äsken siis kerroin mitä eri rotuisia koiria meillä on ollut. Ja minun mielestä tiibetinspanielit ovat parhaita noista.<333 Nyt voin kertoa kokemuksia/tietoa tästä rodusta...
      -Turkki helppohoitoinen, ei tarvitse trimmata ollenkaan. Harjaus pari kertaa viikossa.
      -Eivät ole haukkuherkkiä, jos ne opetetaan siihen jo pentuna, ettei saa haukkua. Joten ne sopivat kerrostaloon.
      -Tipsut ovat aika terveitä. Yleensä ei ole vakavia sairauksia.
      -Ovat hieman omapäisiä. Ja tämä näkyy temppujen opetuksessa. Tipsut eivät ole niitä helpoimpia koulutettavia. Sillä jos ne eivät pidä siitä mitä tehdään, ne lähtevät paikalta pois!;) Mutta älä huoli niille on helppo opettaa peruskäskyt, (istu, paikka, odota ja tänne.) Mutta en suosittele tokoon tms.😂
      -Ovat aika itsenäisiä, joten pärjäävät hyvin hienosti kotona yksin. Tykkäävät toki rapsutuksista ja leikeistä. Mutta se riippuu yksilöstä, ovatko hellyyden kipeitä vai todella itsenäisiä.
      -Ovat omapäisiä, ystävällisiä, varautuneita, valppaita, suloisia, pieniä seurakoiria.
      -Käy hyvin myös lapsille, helppo meidänkin ikäisten taluttaa.:)

      Toivottavasti otitte tiibetinspanielin, se on maailman paras koirarotu.<3

      • Anonyymi

        Ja näin 11-vuotias osasi kertoa kaikkein parhaiten tipsuista! Tästä ihmisestä tulee vielä todella hyvä koirien kanssa, ja varmasti sitä jo onkin. Bravo!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe