Minulla on luvallinen kivääri isävainaan jäljiltä. Hän kutsui sitä aikanaan sotilaskivääriksi. Aseeseen on joku itse tehnyt puuosat tuhoutuneiden tilalle. Ase toimii ja sillä osuu. Olen nyt alkanut tuumimaan että onko tämä sotilaskivääri vai ei? Aseeseen käy patruuna Sako 9,3 x 53 R/L. Lueskelin netttiä ja en kyllä päässyt selvyyteen. Netissä oli kuva ja ase muistuttaa pystykorvaa mutta kaikki antoivat jonkin muun mitat tuolle patruunalle. Lisäksi onko tällä aseella mitään myyntiarvoa? En viitti laittaa nimeä enkä kuvaa ettei joku käy lainaamassa asetta....
Sotilaskivääri
10
515
Vastaukset
- jtjtyjet
"Sotilaskivääreitä" eli pystykorvia pesitettiin aikoinaan uudelleen isommalle patruunalle. Syynä oli lukemani mukaan se että sotilaskiväärin kaliiberin käyttö oli joskus kielletty metsästyksessä. Muistaakseni suojeluskunnat pelkäsivät aseiden kuluvan metsällä. En ole kauppias mutta sanoisin että tuolla aseella on lähinnä tunnearvoa omistajalleen. Käyttöaseenakin aika on ajanut siitä jo ohi aikaa sitten55.
- -
Käyttöarvoahan aseella kyllä on, jos se on ehjä ja sillä osuu. Mainittu kaliiperi on mitä parhain isolle riistalle. Ase voi olla vähän karkean näköinen nykyaikaisempiin verrattuna, mutta luultavasti jämäkämpi ja kestävämpi.
- facelessagain
Olen ite samaa mieltä että se taitaa olla hyvä isommalle riistalle. Ammuin kerran hirsiladon seinään ammuksella joka on takoitettu hirville. Kuvittelin että taitaa mennä läpi hirrestä. Katkesi koko vanha hirsi ja ladon seinään tuli 25 cm x 45 cm reikä. Onneksi oli naapurin lato. Silloin aattelin että liian järeä hirvellekin. En metsästä enkä harrasta ammuntaa mutta osun naapurin hirvitauluun aina noin 150 m. Mihin sitten pystyykiin oikea ampuja.. Jos joku tietää aseen arvosta jotain niin olisin tiedosta kiitollinen
- -eSa-
http://www.lahdeniemi.fi/Sivut/kayt-kiv.htm
Selaile tuota sivua. Tunnettu ja arvostettu suomalainen pitkänlinjan asekauppias.
Voit noita käytettyjä aseita ja niiden hintoja katselemalla vertailla mitä voisit omasta perintöpyssystäsi saada.- face12
kiitos!
- totuuden torvi
Olen ite samaa mieltä että se taitaa olla hyvä isommalle riistalle. Ammuin kerran hirsiladon seinään ammuksella joka on takoitettu hirville. Kuvittelin että taitaa mennä läpi hirrestä. Katkesi koko vanha hirsi ja ladon seinään tuli 25 cm x 45 cm reikä.
ja tuo on p@@@a puhetta ei katkea hirsi,ei tule ISO 25=45 cm hole ladon seinaan..jollet tykilla siihen hujahuta..
keksi parempi satu..markakorva- 1face
ei ole satu. osumakohdasta poikki ja seuraavasta oksankohdasta tai tapinkohdasta jolla hirret toisiinsa kiinni poikki. Luehan tarkkaan mitä ihmiset kirjoittaa. se reikä ei tullut niin ettö 24 x 45 puuta häipyi olemattomiin vaan se oli siellä ladon lattialla se palanen. osumakohdasta voi päätellä että luoti oli kääntynyt " poikittain" ja katkaissut tuon vanhan ( ehkä lahokin ) hirren siitä kohdasta ja sitten hirsi oli katkennut myös toisesta kohdasta.
Ihmettelen muuten että miksi minä joka haluan tietoa tulisin tänne nimettömänä puhumaan p@@@askaa. on mulla ihan muitakin harrastukksia. Mutta kaveri kyllä varoitti jo etykäteen besservissereistä..
Hommaan kuvan kun käyn ladossa seur kerran...
- sehävis
No, se on vähän niinkuin ampuisi ladon oven saranat poikki ja ovi kaatuis niin tulis vielä suurempi reikä seinään.
- Talikkaali
Uudelleen pesitetty sotilaskivääri. Versioita on ollut lukuisia käytössä. Eniten niitä pesitettiin juuri 8,2 ja 9,3 millisiksi. Jos kaipaat lisäinfoa tai tietoja kiväärin alkuperästä, laita viestiä [email protected]
- yrfddi
Kuinka on? jos aseenhankintaluvassa on kaliiperiksi merkitty 7.62x53R niin saako luvalla ostaa sotilaskiväärin jossa kaliiperi 7.62 Russian?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik83296MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681848Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5401549Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin751156Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja60966Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s32940Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt208861- 170813
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59796Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3758