Sotilaskivääri

faseless

Minulla on luvallinen kivääri isävainaan jäljiltä. Hän kutsui sitä aikanaan sotilaskivääriksi. Aseeseen on joku itse tehnyt puuosat tuhoutuneiden tilalle. Ase toimii ja sillä osuu. Olen nyt alkanut tuumimaan että onko tämä sotilaskivääri vai ei? Aseeseen käy patruuna Sako 9,3 x 53 R/L. Lueskelin netttiä ja en kyllä päässyt selvyyteen. Netissä oli kuva ja ase muistuttaa pystykorvaa mutta kaikki antoivat jonkin muun mitat tuolle patruunalle. Lisäksi onko tällä aseella mitään myyntiarvoa? En viitti laittaa nimeä enkä kuvaa ettei joku käy lainaamassa asetta....

10

479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jtjtyjet

      "Sotilaskivääreitä" eli pystykorvia pesitettiin aikoinaan uudelleen isommalle patruunalle. Syynä oli lukemani mukaan se että sotilaskiväärin kaliiberin käyttö oli joskus kielletty metsästyksessä. Muistaakseni suojeluskunnat pelkäsivät aseiden kuluvan metsällä. En ole kauppias mutta sanoisin että tuolla aseella on lähinnä tunnearvoa omistajalleen. Käyttöaseenakin aika on ajanut siitä jo ohi aikaa sitten55.

    • -

      Käyttöarvoahan aseella kyllä on, jos se on ehjä ja sillä osuu. Mainittu kaliiperi on mitä parhain isolle riistalle. Ase voi olla vähän karkean näköinen nykyaikaisempiin verrattuna, mutta luultavasti jämäkämpi ja kestävämpi.

      • facelessagain

        Olen ite samaa mieltä että se taitaa olla hyvä isommalle riistalle. Ammuin kerran hirsiladon seinään ammuksella joka on takoitettu hirville. Kuvittelin että taitaa mennä läpi hirrestä. Katkesi koko vanha hirsi ja ladon seinään tuli 25 cm x 45 cm reikä. Onneksi oli naapurin lato. Silloin aattelin että liian järeä hirvellekin. En metsästä enkä harrasta ammuntaa mutta osun naapurin hirvitauluun aina noin 150 m. Mihin sitten pystyykiin oikea ampuja.. Jos joku tietää aseen arvosta jotain niin olisin tiedosta kiitollinen


    • -eSa-

      http://www.lahdeniemi.fi/Sivut/kayt-kiv.htm

      Selaile tuota sivua. Tunnettu ja arvostettu suomalainen pitkänlinjan asekauppias.

      Voit noita käytettyjä aseita ja niiden hintoja katselemalla vertailla mitä voisit omasta perintöpyssystäsi saada.

      • face12

        kiitos!


    • totuuden torvi

      Olen ite samaa mieltä että se taitaa olla hyvä isommalle riistalle. Ammuin kerran hirsiladon seinään ammuksella joka on takoitettu hirville. Kuvittelin että taitaa mennä läpi hirrestä. Katkesi koko vanha hirsi ja ladon seinään tuli 25 cm x 45 cm reikä.

      ja tuo on p@@@a puhetta ei katkea hirsi,ei tule ISO 25=45 cm hole ladon seinaan..jollet tykilla siihen hujahuta..
      keksi parempi satu..markakorva

      • 1face

        ei ole satu. osumakohdasta poikki ja seuraavasta oksankohdasta tai tapinkohdasta jolla hirret toisiinsa kiinni poikki. Luehan tarkkaan mitä ihmiset kirjoittaa. se reikä ei tullut niin ettö 24 x 45 puuta häipyi olemattomiin vaan se oli siellä ladon lattialla se palanen. osumakohdasta voi päätellä että luoti oli kääntynyt " poikittain" ja katkaissut tuon vanhan ( ehkä lahokin ) hirren siitä kohdasta ja sitten hirsi oli katkennut myös toisesta kohdasta.

        Ihmettelen muuten että miksi minä joka haluan tietoa tulisin tänne nimettömänä puhumaan p@@@askaa. on mulla ihan muitakin harrastukksia. Mutta kaveri kyllä varoitti jo etykäteen besservissereistä..

        Hommaan kuvan kun käyn ladossa seur kerran...


    • sehävis

      No, se on vähän niinkuin ampuisi ladon oven saranat poikki ja ovi kaatuis niin tulis vielä suurempi reikä seinään.

    • Talikkaali

      Uudelleen pesitetty sotilaskivääri. Versioita on ollut lukuisia käytössä. Eniten niitä pesitettiin juuri 8,2 ja 9,3 millisiksi. Jos kaipaat lisäinfoa tai tietoja kiväärin alkuperästä, laita viestiä [email protected]

    • yrfddi

      Kuinka on? jos aseenhankintaluvassa on kaliiperiksi merkitty 7.62x53R niin saako luvalla ostaa sotilaskiväärin jossa kaliiperi 7.62 Russian?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5564
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2486
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1967
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      56
      1704
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1269
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe