Läheisen kuolema ahdistaa

Onneton...

Ehkä tänne on turha yrittää. Ei ole usienkaan asiallaisia vastauksia. Pyydän asiallisia...Onko kellään kokemusta ei-uskovaisen läheisen kuolemasta? Pitkittyikö surutyö sen vuoksi ettei läheinen ollut uskovainen? Mikä tässä auttaisi...Kiitos asiallisista vastauksista.

36

385

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kerro tämä ensin

Kuka sinulle on uskovainen?

• Onneton...

Niin...taivastiellä kulkien jumalanlasten mukana, elikkä elävässä uskossa oleva...

• Onneton...

Minusta varsinkin kadotustuomio on aina kauhistuttava asia tajuta...Usein se tuntuu epäoikeudenmukaiselta

• Ei vastauksia

Minä olen myös miettinyt samoja asioita, kun eräs läheiseni teki itsemurhan. Minusta tuntuisi äärimmäisen epäreilulta, että jo elämässään KOVASTI kärsinyt joutuisi helvettiin... Mutta varmuutta taivaspaikastakaan ei ole koska ei ollut vl. Kysyy vaan että Miksi , miksi?! Ei ole vastauksia.

• Varo!

^^Mutta varmuutta taivaspaikastakaan ei ole koska ei ollut vl.^^

Älä viitsi laskea leikkiä vakavilla asioilla. Voi kolahtaa omaan nilkkaan.

• 55 66 77

Näitä asioita ei kannata liikaa murehtia. Eihän ihminen ole jumala.

• Vaikea tajuta

Ymmärrän hyvin kysymyksesi! Viime kesänä hyvin läheinen, ei-uskovainen ihminen kuoli yllättäen. Nuori.

Täytyy sanoa, että uskonelämässäni on ollut kriisiaika. On niin ylivoimaisen vaikea uskoa, että hän olisi joutunut helvettiin. Samoin vaikea uskoa niinkään, että hän olisi päässyt Taivaaseen. Rukoilin Jumalalta vastausta, en saanut...

• Ateistiksi syntynyt

Itse olen ei-uskovainen.
      Kun minä kuolen, minua ei enää ole.
      Jos joku minua muistaa, olen heidän muistoissa ja valokuvissa. En missään muualla. Olen yhtä täydellisesti poissa kuin mitä olin ennen kuin synnyin.
      Olen osaa samaa luonnon kiertokulkua mitä täällä on jatkunut jo miljardeja vuosia.
      Kun minä kuolen, ei tarvitse surra MINUN takiani.
      Moni tottakai suree. Itsekin suren kun läheinen kuolee.
      Suren kuitenkin sen takia koska iITSE menetin tärkeän ihmisen. En sure sen takia että tämä kuollut nyt jotenkin kärsisi tai muuta.
      Surutuö tehdään itsensä takia. Kuollut ihminen ei sitä surutyötä enää kaipaa. Hän poissa. Ikuisesti.

Minusta on paljon kiehtovampaa ajatella että ne atomit joista minä olen rakennettu menee kierrätykseen. "Minun" atomeistani saattaa tulla puu, nurmikko, etana tai vaikka jääkarhu. Sen lisäksi että ajatus on kiehtova, se ajatus on täyttä totta.

• sakusammal

Atomit, joista koostumme ovat olleet jo olemassa ennen meidän muodostumista. Meissä olevat atomit ovat olleet kivissä, kasveissa, eläimissä ja ihmisissä joskus aiemmin.

• Ateistiksi syntynyt
        sakusammal kirjoitti:

Atomit, joista koostumme ovat olleet jo olemassa ennen meidän muodostumista. Meissä olevat atomit ovat olleet kivissä, kasveissa, eläimissä ja ihmisissä joskus aiemmin.

Näin on. Olemme siis tähtisumusta tehty koska kaikki rakennusmateriaali mitä maapallolla on, on alunperin tullut räjähtävistä tähdistä.

• minäkö apina
        Ateistiksi syntynyt kirjoitti:

Näin on. Olemme siis tähtisumusta tehty koska kaikki rakennusmateriaali mitä maapallolla on, on alunperin tullut räjähtävistä tähdistä.

apinastako ihminen on kehittynyt, niinkuin viisaat tiedemiehet sanovat? Missä on sitten ihmisen ja apinan välimuodot eikö niitä pitäisi kokoajan löytyä lisää. Vai kehittyikö vaan yksi apinalaji ihmiseksi vai miten se oli. Joskus tuntuu että kaikki apinasta kehittyneet ovat kirjoittelemassa tällä palstalla.

• Ateistiksi syntynyt
        minäkö apina kirjoitti:

apinastako ihminen on kehittynyt, niinkuin viisaat tiedemiehet sanovat? Missä on sitten ihmisen ja apinan välimuodot eikö niitä pitäisi kokoajan löytyä lisää. Vai kehittyikö vaan yksi apinalaji ihmiseksi vai miten se oli. Joskus tuntuu että kaikki apinasta kehittyneet ovat kirjoittelemassa tällä palstalla.

Niitä löytyy museoista ympäri maailman, joten siitä vaan katselemaan niitä jos kiinnostaa. Mutta ei sinua taida kiinnostaa kun levität mielummin päätöntä kreationisti-propagandaa kuin että opettelisit edes perusteet evoluutioteoriasta.
        Noihin muutamaan lauseeseen sait jo mahtumaan niin paljon virheitä että voisit mennä vaikka kirjastoon lainaamaan peruskoulun biologia-kirjan.

• !"#¤%&
        minäkö apina kirjoitti:

"Missä on sitten ihmisen ja apinan välimuodot eikö niitä pitäisi kokoajan löytyä lisää. "

Miksi ihmeessä niitä pitäisi löytyä koko ajan? Vai löydätkö sinä fossiileja koko ajan? Luuletko että aina kun eläin kuolee metsässä, siitä tulee fossiili?
        Onko typeryydellä rajaa?

• kysyvä......
        !"#¤%& kirjoitti:

"Missä on sitten ihmisen ja apinan välimuodot eikö niitä pitäisi kokoajan löytyä lisää. "

Miksi ihmeessä niitä pitäisi löytyä koko ajan? Vai löydätkö sinä fossiileja koko ajan? Luuletko että aina kun eläin kuolee metsässä, siitä tulee fossiili?
        Onko typeryydellä rajaa?

Pääseekö apinat taivaaseen,ilmeisesti ei.
        Jos ihminen pääsee taivaaseen,missä evoluution vaiheessa tapahtui
        tämä muutos.

Eikös Jumala ole ennalta määrännyt,ketkä pääsee taivaaseen.

• Adam99
        minäkö apina kirjoitti:

Kyllä minustakin kuulostaa paljon loogisemmalta että minut on luotu savesta tai kylkiluusta. :)

• Ennen räjähtämistä
        Ateistiksi syntynyt kirjoitti:

Mistä se aine tähtiin sitten tuli?

• tmarad

Mummoni kuoli v.1994 eikä tehnyt parannusta edes kuolinvuotellaan, vaikka evankeliumia oli tarjottu. Vähän ennen kuolemaa hänen epäuskoiset/uskottomat lapset pyysivät uskovaisia sisaruksiaan olemaan "kiusaamatta" uskon asiolla mummoa.

Ei tuntunut pahalta, sillä en ajatellut mitään kadotuksia. Itsekään en ole enää vl.

• Kutsu seuroihin

Kyllähän se niin Jumalan sana opettaa että parannus pitää tehdä rajan tällä puolen. Tällaiset kohtalot on meille siksi että ne kutsuu, puhuttelee ja herättelee synnin unesta... Kuolema on aina puhutteleva asia, siitä että vielä on evankeliumi tarjolla tänne jääville...

• Mene uskovien luokse

Mutta vl-seuroihin ei kannata mennä. Siellä kohtaat sielunvihollisen valheita ja valheoppeja.

• *

Ihan oikein kirjoitit, niinhän se asia on.

• *

Minulta kuoli läheinen kummi jonkin aikaa sitten. Hän ei ollut uskovainen.
      Kyllä hänelle puhuttiin tästä elämän tärkeimmästä asiasta, mutta ei
      hän sitä käsittänyt. Se on jotenkin niin järkyttävää, kun ihmisen etsikonaika
      on mennyt ohitse.:( Ei voi muuta kun jättää asia Jumalan haltuun.
      Jumala on vanhurskas ja oikeudenmukainen tuomari.

• !"#¤%&

"Kyllä hänelle puhuttiin tästä elämän tärkeimmästä asiasta, mutta ei
        hän sitä käsittänyt. "

Päinvastoin. Hän käsitti että se mitä puhuitte oli pelkkää p***kaa.

• rehellinen*

Päätitte sitten jättää asian Jumalan haltuun....Tämä oli toimissanne ainoa oikea ja viisas teko. Kiitos siitä.

Ainakin kummisi oli Jumalan edessä rehellinen ihminen ja saa rehellisyydestään täydet kymmenen pistettä.

• Ilmainen neuvo

Eikös tämä kannattaisi teidän lestadiolaisten ottaa kaikessa muussakin toiminnassanne linjaksi että Jumala on oikeudenmukainen tuomasi, ja lopettaisitte muiden ihmisten tuomitsemmisen helvettiin.

Ettehän te sitä mitenkään tiedä!

Ei ole olemassakaan raamatussa sellaista että vain lestadiolaiset on jumalan lapsia!!

Aloittakaa jo tänään suvaitsevainen ja muut ihmiset hyväksyvä malli. :)

Kun ette kuitenkaan sitten kuoleman rajalla kenestäkään ihmisetä tiedä. Ei se mitään merkitse että te keskuudessanne pidätte jotakuta pelastettuna. te ette siitä päätä!

• Ei helppoa
        Ilmainen neuvo kirjoitti:

Eikös tämä kannattaisi teidän lestadiolaisten ottaa kaikessa muussakin toiminnassanne linjaksi että Jumala on oikeudenmukainen tuomasi, ja lopettaisitte muiden ihmisten tuomitsemmisen helvettiin.

Ei ole olemassakaan raamatussa sellaista että vain lestadiolaiset on jumalan lapsia!!

Kun ette kuitenkaan sitten kuoleman rajalla kenestäkään ihmisetä tiedä. Ei se mitään merkitse että te keskuudessanne pidätte jotakuta pelastettuna. te ette siitä päätä!

Sielunvihollisen opeista ei ole vanhoillislestadiolaisten kovin helppoa luopua, kun niihin on uppouduttu.

• Tiedosa tuomio
        Ilmainen neuvo kirjoitti:

On tuomio tiedossa jos seurakunnan pappi on vl

http://freepathways.wordpress.com/2010/01/20/lestadiolaispapit/

• vaikea päästä irti
        Ei helppoa kirjoitti:

Sielunvihollisen opeista ei ole vanhoillislestadiolaisten kovin helppoa luopua, kun niihin on uppouduttu.

ne painetaan lapsen mieleen syvälle kasvatuksessa.

• Ei helppoa kirjoitti:

"Ateistiksi syntynyt" kirjoitti asiallisesti ja selkeästi sen, mitä itsekin olisin voinut kirjoittaa.
        Uskon että uskovainen ihminen saa lohtua siitä, että taivaassa tavataan.
        Ei kuitenkaan ole mitään syytä oman surunsa ja ikävöintinsä lisäksi ottaa turhia murheita siitä, miten vainajan käy, jos hän ei ole uskova.
        Oikeastaanhan sinä kysyitkin surutyön pitkittymisestä.
        Sehän riippuu sinusta itsestäsi, jokainen suree omalla tavallaan oman aikansa.

Lainaan tähän "Puolalaisen partisaanivalssin" sanoja:

~ Jos en palaa pellollani touon kylvää joku muu.
        Maa saa voimaa ruumiistani, vilja kasvaa tuleentuu.
        Joskus peltomaalle kulje, hyväellen tähkäpää
        kätes hellään lämpöön sulje. Siinä jatkan elämää...

• Rankkaa se on
        Venlastiina kirjoitti:

"Ateistiksi syntynyt" kirjoitti asiallisesti ja selkeästi sen, mitä itsekin olisin voinut kirjoittaa.
        Uskon että uskovainen ihminen saa lohtua siitä, että taivaassa tavataan.
        Ei kuitenkaan ole mitään syytä oman surunsa ja ikävöintinsä lisäksi ottaa turhia murheita siitä, miten vainajan käy, jos hän ei ole uskova.
        Oikeastaanhan sinä kysyitkin surutyön pitkittymisestä.
        Sehän riippuu sinusta itsestäsi, jokainen suree omalla tavallaan oman aikansa.

Lainaan tähän "Puolalaisen partisaanivalssin" sanoja:

~ Jos en palaa pellollani touon kylvää joku muu.
        Maa saa voimaa ruumiistani, vilja kasvaa tuleentuu.
        Joskus peltomaalle kulje, hyväellen tähkäpää
        kätes hellään lämpöön sulje. Siinä jatkan elämää...

Kun on opetettu että "vain täsäs joukossa pelaastuu" niin minkäs teet?

Surullistahan se on että raja-aita menee niin että itselle rakkaat ihmiset jää pois pelastuksen ulkopuolelle. Ei saa koskaan kohdata heitä enää!

• Hesus99

Totta. Pedofilian uhreiks joutuneet on kyllä ansainneet sen.

• hesus99

Totta. Pedofilian uhreiks joutuneet on kyllä ansainneet sen.

• Muista Luojaa

nuoruudessa, ennen kuin pahat päivät tulevat. Satavuotia syntinen
      kadotetaan.

Minun Henkeni ei pidä nuhtelemaan ihmistä iankaikkisesti, sillä ihminen
      on liha.
      usko ei ole joka miehen (eikä myös naisen).

Tutkimattomat ovat Herran tiet, eli kuka on ollut hänen neuvonantajansa.

• ...........

Ikuinen kadotus on tämä maailma missä nyt elämme. Se tarkoittaa sitä, että ihminen syntyy tänne yhä uudestaan ja uudestaan. Sellaista paikkaa, kuin "ikuinen tulimeri" ei ole olemassakaan konkreettisesti, vaan sillä tarkoitetaan tätä maailmaa. Jeesus sanoo "Minä olen tie, totuus ja elämä." Jeesuksen oppeja seuraamalla ihminen voi pelastua kadotuksesta, eli siitä, että syntyy tähän maailmaan uudestaan. Jumalan luoma on pysyvää ja ikuista. Siksi ihminen kuolee, maatuu, vanhentuu, talot sortuvat. Tässä maailmassa mikään ei ole ikuista, koska tämä ei ole Jumalan luomus.

Ihan turhaan itket ja suret sitä, että ystäväsi joutuu ikuiseen kadotukseen. Ihan jokainen ihminen olemme samalla viivalla täällä riippumatta siitä, mihin uskontokuntaan kuulutaan. Ei Jumala ole niin julma, että heittää ihmiset maailmaan pelaamaan sairasta peliä, jossa tietyt asiat johtaisivat ikuiseen onneen ja päinvastoin. Sielunvaellusoppi on myös ollut Raamatussa, mutta se on poistettu sieltä keskiaikana, koska papit olivat ahneita ja ihmisiltä sai paljon helpommin nyhdettyä aneita, kun heille lupasi ikuisen taivaspaikan.

Todellisuudessa me kaikki olemme syntyneet tänne jo satoja kertoja.. Tehtävämme onkin ymmärtää tämän maailman mielettömyys ja päästä täältä pois! Kuolemaa ei tarvitse pelätä. Se on yhtä luonnollinen siirtymä, kuin syntymäkin. Ihmiset ovat vain tehneet asiasta pelottavan!

• Taivaassa ei itkua

Aina kun joku läheinen kuolee,jää tyhjä aukko hänen kohdalleen.
      Mutta aina tulee ajallaan joku ihminen,joka täyttää tämän aukon.
      Usein on niin,että samana vuonna kun esim.isovanhempi kuolee,syntyy vauva sukuun,myös vl-liikkeen ulkopuolella.
      Jos joku nuori ystävä kuolee,tulee ajallaan tilalle uusi ystävä.

Se,että näkeekö kuolleen sitten aikanaan taivaassa.
      Silloin Jumala luo "uudet taivaat"
      Siellä ei ole itkua eikä hammastenkiristystä.Jumala siis luo ihmisen sellaiseksi,ettei ihminen osaa surra.Näin ollen siellä ei ole surun tunnetta sellaista,joita siellä ei kohtaa.
      Muutenkin taivaassa on kyllä niin paljon ihmisiä,että siellä on ystäviä paljon.Ja kaikilla on sama ja yhteinen harrastus,kanteleen soitto.

Joten ei syytä murehtimiseen,keskustele kavereiden kanssa läheisen menetyksestä,muistelkaa häntä rakkaudella ja aika vie surun pois.
      Suru hälvenee ajan myötä.

• etsivä-xx

Olen menettänyt vuoden sisään useammankin lähisukulaisen. Ei ole kyse pelkästään vanhoillislestadiolaisuudesta kun kokee surua. Kun olen aiemmin ollut ns kirkon seurakunnan uskova, olen tuntenut tuskaa läheisen sukulaisen puolison kuollessa, kun he ovat ateisteja vakaumukseltaan. Menin kirkoon rukoilemaan, mutta luterilaisen uskon mukaan uskoa pitää maan päällä, joten lähinnä se on rukousta oman mielen tuskaan. Minua on lohdutettu sanalla, jota olen itsekin silloin lukenut:
        Matt. 22:30
        Ei ylösnousemuksessa oteta vaimoa eikä mennä vaimoksi. Ylösnousseet ovat kuin enkelit taivaassa.
        Mark. 12:25
        Kun noustaan kuolleista, ei oteta vaimoa eikä mennä vaimoksi. Ylösnousseet ovat kuin enkelit taivaassa.
        Luuk. 20:34
        Jeesus vastasi heille: "Tässä maailmassa otetaan vaimo ja mennään vaimoksi.

Rakastamme täällä maanpäällä niitä, jotka on anettu lähelle rakastettavaksi uskovat he tai eivät. Meillä ei ole siitä syyllisyyttä, koska usko on Jumalan lahja. Taivaassa emme tunne tuskaa läheisistä, ehkä Jumala suorastaan pyyhkii sen mielestä pois, kuka tietää.

Asia ei ole meidän vallassamme. Jos olet aloittaja vl koita puhua jonkun pappisveljen kanssa. Ainakin itse olen saanut lohdutuksen sanaa. Toisin kuin täällä annetaan ymmärtää on ainakin hyvin suuri osa vanhoillislestadiolaisia pappeja oikeita pappeja sydemestäänkin. Tuntevat ihmisen sydämen surun ja sen lohdun minkä Raamatusta saa.

• Ehkä hän on ateisti?
        etsivä-xx kirjoitti:

Olen menettänyt vuoden sisään useammankin lähisukulaisen. Ei ole kyse pelkästään vanhoillislestadiolaisuudesta kun kokee surua. Kun olen aiemmin ollut ns kirkon seurakunnan uskova, olen tuntenut tuskaa läheisen sukulaisen puolison kuollessa, kun he ovat ateisteja vakaumukseltaan. Menin kirkoon rukoilemaan, mutta luterilaisen uskon mukaan uskoa pitää maan päällä, joten lähinnä se on rukousta oman mielen tuskaan. Minua on lohdutettu sanalla, jota olen itsekin silloin lukenut:
        Matt. 22:30
        Ei ylösnousemuksessa oteta vaimoa eikä mennä vaimoksi. Ylösnousseet ovat kuin enkelit taivaassa.
        Mark. 12:25
        Kun noustaan kuolleista, ei oteta vaimoa eikä mennä vaimoksi. Ylösnousseet ovat kuin enkelit taivaassa.
        Luuk. 20:34
        Jeesus vastasi heille: "Tässä maailmassa otetaan vaimo ja mennään vaimoksi.

Rakastamme täällä maanpäällä niitä, jotka on anettu lähelle rakastettavaksi uskovat he tai eivät. Meillä ei ole siitä syyllisyyttä, koska usko on Jumalan lahja. Taivaassa emme tunne tuskaa läheisistä, ehkä Jumala suorastaan pyyhkii sen mielestä pois, kuka tietää.

Asia ei ole meidän vallassamme. Jos olet aloittaja vl koita puhua jonkun pappisveljen kanssa. Ainakin itse olen saanut lohdutuksen sanaa. Toisin kuin täällä annetaan ymmärtää on ainakin hyvin suuri osa vanhoillislestadiolaisia pappeja oikeita pappeja sydemestäänkin. Tuntevat ihmisen sydämen surun ja sen lohdun minkä Raamatusta saa.

Mutta se voi olla niinkin että kaikki ei edes haua taivaaseen!

"En halua päästä taivaaseen ja helvettiin pääsee haluamattakin. Mitä minä siellä taivaassa oikein tekisin? Ei minua huvita olla siellä, jos en voi harrastaa niitä samoja asioita - -."

http://freepathways.wordpress.com/2009/10/11/en-halua-taivaaseen/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      28
      2587
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      127
      2273
    3. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      111
      1941
    4. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      128
      1926
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      12
      1663
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      146
      1220
    7. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1095
    8. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      26
      1095
    9. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      89
      1061
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      36
      1009
    Aihe