Rakennusvirastosta pohjakuvia?

naapurikateus

Rakennuslupaa haettaessa pitää toimittaa asunnon rakennuspiirustukset rakennusvirastoon.

Eikö olekin niin, että kuka tahansa voi siltä käydä kyselemässä vaikka naapurin hienon omakotitalon pohjakuvan kopiota?

Mutta jääkö Rakennusviraston arkistoon jokin tieto tällaisesta rekisterikyselystä? Eli voiko esimerkkitapauksessa naapurini saada mitenkään tietää, jos menen kaupunkimme Rakennusvirastosta kysymään hänen talonsa pohjakuvaa?

Ihan mielenkiinnosta pelkästään. Ja muuten Helsingissä homma on hyvin helppoa. Mikä tahansa kiinteistö löytyy täältä:

https://asiointi.hel.fi/arska/

3 eurolla kurkkii naapurin pohjakuvan...

5

1095

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aöslkdfjruieowpq

Juu,näin se menee. Ja naapuris voi maanmittaustoimistossa käväistessään tarkistaa paljonko sun kiinteistöön on haettu kiinnityksiä ja onko kiinteistö ulosmitattu. Kaikki nämä on julkista tietoa. Joten olehan tolkkuna.

• naapurikateus

Kiitos tiedosta! Toki julkinen tieto on kaikille julkista, joten minua ei pätkääkään hetkauta, vaikka koko Suomen kansa jonottaisi oman taloni pohjakuvaa ja tietoja Rakenusvirastosta. Siitä vaan. Sehän on julkista tietoa!

Vastaamatta jäi kuitenkin vielä, että jääkö rekisteriin joku "merkki" siitä, kuka on kysellyt tietoja? Voiko siis "jäädä kiinni" siitä, että käy kysymässä vaikkapa juuri naapurin tiedot? Olisi jotenkin noloa, mutta toisaalta, saahan sitä JULKISIA tietoja käydä penkomassa!

• huisksn

Tuskinpa. En ainakaan usko. Ei taida olla lain mukaan edes sallittua pitää tällaista rekisteriä. Joten huoletta vain kurkkimaan. Jos et halua pysyvää dokumenttia pitääksesi kateutta yllä, voit käydä katsomassa ihan ilmaiseksi kuvaa. Ehkä voit jopa kuvata kamerallasi piirustukset.

Itse olen hakenut joskus vuokraamaani asunnon pohjakuvat pintaremontin suunnittelua varten ennen vuokrasopimuksen alkamista. Palvelu on hyödyllinen myös vanhan asunnon ostajalle jos suunnittelee vaikka huonetilojen muutoksia, ei tarvitse lähteä mittailemaan huoneita ja piirtämän pohjia itse.

• erqgheer

Saakos pohjakuvien liitteeksi rakennepiirustukset ym. liitteitä

• huisksn

Samalla tapaa ne kaikki lupakuvat ovat julkisia. Eri asia sitten onko noista rakennekuvista erityistä hyötyä. Pitäis olla jotakuinkin identtinen rakennushanke itsellä jotta naapurin kuvat kävisivät. Lisäksi vaatimpiin rakenteisiin tarvitaan joka tapauksessa rakennesuunnittelija eikä kukaan suunnittelija laita nimeään toisten tekemiin kuviin ilman että on perehtynyt suunnitelmaan.

Netistä löytyy nykyään paljon hyviä rakenneratkaisuja jopa vektorimuotoisina eli useimmiten dwg-muodossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 537
      8652
    2. Aamuseuraa/rehevää naista

uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo
      Keuruu
      5
      3708
    3. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      10
      2231
    4. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      165
      1237
    5. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      17
      876
    6. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      40
      784
    7. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      752
    8. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      72
      744
    9. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      46
      725
    10. En voi ottaa

Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      36
      657
    Aihe