Rakennusvirastosta pohjakuvia?

naapurikateus

Rakennuslupaa haettaessa pitää toimittaa asunnon rakennuspiirustukset rakennusvirastoon.

Eikö olekin niin, että kuka tahansa voi siltä käydä kyselemässä vaikka naapurin hienon omakotitalon pohjakuvan kopiota?

Mutta jääkö Rakennusviraston arkistoon jokin tieto tällaisesta rekisterikyselystä? Eli voiko esimerkkitapauksessa naapurini saada mitenkään tietää, jos menen kaupunkimme Rakennusvirastosta kysymään hänen talonsa pohjakuvaa?

Ihan mielenkiinnosta pelkästään. Ja muuten Helsingissä homma on hyvin helppoa. Mikä tahansa kiinteistö löytyy täältä:

https://asiointi.hel.fi/arska/

3 eurolla kurkkii naapurin pohjakuvan...

5

1097

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aöslkdfjruieowpq

Juu,näin se menee. Ja naapuris voi maanmittaustoimistossa käväistessään tarkistaa paljonko sun kiinteistöön on haettu kiinnityksiä ja onko kiinteistö ulosmitattu. Kaikki nämä on julkista tietoa. Joten olehan tolkkuna.

• naapurikateus

Kiitos tiedosta! Toki julkinen tieto on kaikille julkista, joten minua ei pätkääkään hetkauta, vaikka koko Suomen kansa jonottaisi oman taloni pohjakuvaa ja tietoja Rakenusvirastosta. Siitä vaan. Sehän on julkista tietoa!

Vastaamatta jäi kuitenkin vielä, että jääkö rekisteriin joku "merkki" siitä, kuka on kysellyt tietoja? Voiko siis "jäädä kiinni" siitä, että käy kysymässä vaikkapa juuri naapurin tiedot? Olisi jotenkin noloa, mutta toisaalta, saahan sitä JULKISIA tietoja käydä penkomassa!

• huisksn

Tuskinpa. En ainakaan usko. Ei taida olla lain mukaan edes sallittua pitää tällaista rekisteriä. Joten huoletta vain kurkkimaan. Jos et halua pysyvää dokumenttia pitääksesi kateutta yllä, voit käydä katsomassa ihan ilmaiseksi kuvaa. Ehkä voit jopa kuvata kamerallasi piirustukset.

Itse olen hakenut joskus vuokraamaani asunnon pohjakuvat pintaremontin suunnittelua varten ennen vuokrasopimuksen alkamista. Palvelu on hyödyllinen myös vanhan asunnon ostajalle jos suunnittelee vaikka huonetilojen muutoksia, ei tarvitse lähteä mittailemaan huoneita ja piirtämän pohjia itse.

• erqgheer

Saakos pohjakuvien liitteeksi rakennepiirustukset ym. liitteitä

• huisksn

Samalla tapaa ne kaikki lupakuvat ovat julkisia. Eri asia sitten onko noista rakennekuvista erityistä hyötyä. Pitäis olla jotakuinkin identtinen rakennushanke itsellä jotta naapurin kuvat kävisivät. Lisäksi vaatimpiin rakenteisiin tarvitaan joka tapauksessa rakennesuunnittelija eikä kukaan suunnittelija laita nimeään toisten tekemiin kuviin ilman että on perehtynyt suunnitelmaan.

Netistä löytyy nykyään paljon hyviä rakenneratkaisuja jopa vektorimuotoisina eli useimmiten dwg-muodossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      119
      2602
    2. Saako kantaa asetta

Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      26
      2524
    3. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      59
      2013
    4. Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?

Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua
      Tuusniemi
      33
      1973
    5. Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.

Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu
      Maailman menoa
      371
      1481
    6. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      60
      1103
    7. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      259