Rakennusvirastosta pohjakuvia?

naapurikateus

Rakennuslupaa haettaessa pitää toimittaa asunnon rakennuspiirustukset rakennusvirastoon.

Eikö olekin niin, että kuka tahansa voi siltä käydä kyselemässä vaikka naapurin hienon omakotitalon pohjakuvan kopiota?

Mutta jääkö Rakennusviraston arkistoon jokin tieto tällaisesta rekisterikyselystä? Eli voiko esimerkkitapauksessa naapurini saada mitenkään tietää, jos menen kaupunkimme Rakennusvirastosta kysymään hänen talonsa pohjakuvaa?

Ihan mielenkiinnosta pelkästään. Ja muuten Helsingissä homma on hyvin helppoa. Mikä tahansa kiinteistö löytyy täältä:

https://asiointi.hel.fi/arska/

3 eurolla kurkkii naapurin pohjakuvan...

5

911

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aöslkdfjruieowpq

      Juu,näin se menee. Ja naapuris voi maanmittaustoimistossa käväistessään tarkistaa paljonko sun kiinteistöön on haettu kiinnityksiä ja onko kiinteistö ulosmitattu. Kaikki nämä on julkista tietoa. Joten olehan tolkkuna.

      • naapurikateus

        Kiitos tiedosta! Toki julkinen tieto on kaikille julkista, joten minua ei pätkääkään hetkauta, vaikka koko Suomen kansa jonottaisi oman taloni pohjakuvaa ja tietoja Rakenusvirastosta. Siitä vaan. Sehän on julkista tietoa!

        Vastaamatta jäi kuitenkin vielä, että jääkö rekisteriin joku "merkki" siitä, kuka on kysellyt tietoja? Voiko siis "jäädä kiinni" siitä, että käy kysymässä vaikkapa juuri naapurin tiedot? Olisi jotenkin noloa, mutta toisaalta, saahan sitä JULKISIA tietoja käydä penkomassa!


    • huisksn

      Tuskinpa. En ainakaan usko. Ei taida olla lain mukaan edes sallittua pitää tällaista rekisteriä. Joten huoletta vain kurkkimaan. Jos et halua pysyvää dokumenttia pitääksesi kateutta yllä, voit käydä katsomassa ihan ilmaiseksi kuvaa. Ehkä voit jopa kuvata kamerallasi piirustukset.

      Itse olen hakenut joskus vuokraamaani asunnon pohjakuvat pintaremontin suunnittelua varten ennen vuokrasopimuksen alkamista. Palvelu on hyödyllinen myös vanhan asunnon ostajalle jos suunnittelee vaikka huonetilojen muutoksia, ei tarvitse lähteä mittailemaan huoneita ja piirtämän pohjia itse.

      • erqgheer

        Saakos pohjakuvien liitteeksi rakennepiirustukset ym. liitteitä


    • huisksn

      Samalla tapaa ne kaikki lupakuvat ovat julkisia. Eri asia sitten onko noista rakennekuvista erityistä hyötyä. Pitäis olla jotakuinkin identtinen rakennushanke itsellä jotta naapurin kuvat kävisivät. Lisäksi vaatimpiin rakenteisiin tarvitaan joka tapauksessa rakennesuunnittelija eikä kukaan suunnittelija laita nimeään toisten tekemiin kuviin ilman että on perehtynyt suunnitelmaan.

      Netistä löytyy nykyään paljon hyviä rakenneratkaisuja jopa vektorimuotoisina eli useimmiten dwg-muodossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5454
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2416
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1947
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1658
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe