SPU eristys - helppoa!!

jääpuikot pois

Viime talven jääpuikkoja muistelen olen tässä miettinyt, että hankin spu-anselmi levyjä n. 60 neliön verran ja asennan ne taloni yläkerran kattoon ja osittain seinille. Onko kokemuksia kyseisestä eristämisestä. Ilmeisesti on toimiva ratkaisu, mikä ohjeissakin sanotaan, että laitan ne levyt suoraan vanhan seinän päälle. Poraan reikiä tietyn määrän vanhan seinäpinnan läpi ja samalla puhkaisen siellä alla olevan muovin sopivassa määrin.

16

993

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jääpuikot

      Hei, eikö kenelläkään ole kokemuksia tällaisesta lisä eristyksestä?

    • oseb

      No tytön huoneen ulkoseinälle olen laittanut ja kädelle tuntuu lämpimämmälle kovallakin pakkasella seinäpinta. Uretaanilla tietysti myös tiivistät samalla ylä- ja alasaumat ja tietysti levyjen väli. Muutenpa en osaa tuohon asiaan sanoa. Pitäisihän sen melko paljon eristää lisää. Muutamalle seinälle myös laitan vielä kunhan joskus remontti etenee lisää...

    • annipupunen

      Luithan ohjeen, että taloon pitää laittaa koneellinen ilmanvaihto jos sitä ei ole aiemmin? Muuten tulee ongelmia spu eristeiden kanssa.

      • SPU seinissä

        Missä ohjeessa niin sanotaan, että pitää olla koneellinen ilmanvaihto?


    • Ei kosteutta

      Meillä ainakin laitettiin nimenomaan painovoimaimalla toimivaan taloon spu eriste ja kaikki on toiminut oikein hyvin. Ei ole ollut puhetta mistään koneellisesta ilmanvaihdosta.

    • eristemateriaali ei vaikuta millään tavalla RMK:n edellyttämän ilman vaihtuvuuden toteuttamistapaan

    • Hyvin meneee

      Ihme tyyppejä täällä palstalla viisastelee. Taitaa olla vain kade kun joku parantaan talon eristystä spu:lla.

    • Varo hiiriä

      Hiiret tykkäävät SPU-eristeestä.

    • öjuljöl

      Ehkäpä kirjoittaja tarkoitti että kun vanha horo purutalo eristetään tiiviiksi ja lämpimäksi niin ilma ei kierräkään entiseen tapaan lämpimän ilman karatessa kylmältä lattialta. Tuolloin voi olla viisast laittaa kunnon ilmanvaihto. Mikään laki ei siihen kuitenkaan velvoita ellei ole kyse rakennuslupaa vaativasta uudishankkeeseen verrattavasta remontista.

    • ------------------

      Eikös näitä esimerkkejä ole jo ihan riittävästi kun vanha purueristeinen talo pilataan SPU-eristeillä, mutta siitä vaan jos haluaa hometalon.

    • Jääpuikot pois

      Ketjun aloittaja pitää sanoa, että minulla ei ole kyseessä mikään purueristeinen talo vaan yläpohjassa on villat, mutta niidne paksuus on liian pieni.

      • lisää villaa

        Eikö olisi helpompi lisätä yläpohjaan villaa.


    • SPU:ta laittanut

      Mitäs esimerkkejä oikein tarkoitat, missä talo on pilattu SPU-eristeellä. Voisit laittaa linkkejä esimerkeistä!!

    • villasta

      Yläpohjaan ei mahdu laittamaan lisää villaa!

    • no sano

      Kuinka suuri eriste vahvuus on yläpohjassa.

      • villasta

        Yläpohjassa on osassa suurimmassa osassa n. 200 mm villaa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      70
      2078
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1406
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1383
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1092
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      957
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      360
      884
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      704
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      664
    Aihe