Miten kela suhtautuu siihen että laittaisi oman omistusasunnon vuokralle ja vuokraa itselle kämpän muualta jossa samansuuruinen tai hieman suurempi vuokra? Saanko edelleen saman yleisen asumistuen mitä olen tähänkin mennessä saanut, vai katsooko että tuloni ovat nousseet niin paljon etten enää tarvitse tukea?
En haluaisi myydä kämppääni, sillä siitä saatava vuokratulo suhteessa asunnon arvoon on todella hyvä ja alueella jolle muuttaisin asia on juuri päinvastoin eli kalliit asunnot mutta edulliset vuokrat.
oma asunto vuokralle ja itse vuokralle toiseen asuntoon
13
1833
Vastaukset
- wewttt
laskureilla se selviää.Siinä että uuden asunnon vuokra olis korkeampi vois olla porsaanreikä.Kerro laskettuasi meillekin
- trttröööööööö
laskuri
http://asiointi.kela.fi/aylaskenta_app/AYLaskentaApplication - veeti1111
186e/kk näyttäisi napsahtavan edelleen.
Katsooko kela sitten sitä pahalla jos elää kelan mielestä sinkulle liian isossa asunnossa, esim rivari-kolmiossa missä vuokra 800e/kk?- tytyiiioop
muuten samaa 186 euroa eri asunnoista tuskin tulee
- Vuokratulo..
Muista laskea se vuokratulo myös mukaan tuloihisi.
Ja yksineläjällä huomioidaan vain 37 neliötä. eli jos esim maksat 800€ vaikkapa 70 neliön asunnosta niin asumismenoihin lasketaan vain 37 neliötä, eli noin 422€/kk ja siitä maksimi on 80% eli maksimissaan voit saada asumistukea 338€.
Mutta koska on vuokratuloja ilmeisesti muitakin tuloja, niin voipi olla, ettei saa mitään.
- 4664778899
Asunnon enimmäispinta-ala (m²) ruokakunnan henkilöiden määrän mukaan
1 2 3 4 5 6 7 8
37 57 77 90 105 115 125 135
muuten aumistukimuuttuu (nousee) vuoden aluaa , itse hakisin vasta sitten - eräsihmettelevä
Eikö omistusasunto katsota omaisuudeksi asumistukea laskettaessa kumminkin ?
- kyl maar
Kyllä omistusasunto on omaisuutta :D ilman katsomattakin!
- eryyuiii
ei katsota
- enuskotota
Kait nyt pitää maksaa uuden asunnon vuokraa omistusasunnosta saatavalla vuokratuotolla. Jos ei tulot riitä niin sitten tukea.
vai mitä - Hirmu
Ainakin Porissa Kela ilmoitti ettei asumistukea saa vuokra-asuntoon jos omistaa samalla paikkakunnalla toisen asunnon.
- tuasta
Olet tulkinnut Kelaa väärin. Asumistukea ei saa kahteen asuntoon samaan aikaan. Eli pitää päättää, kummassa asu ja kumpaan hakee siis asumistukea. Moni omakotiasuja saa jopa enemmän asumistukea vuokraamalla oman asuntonsa muulle ja menemällä itse vuokralle.
- Anonyymi
Tulot on se joka sen ratkaisee asunnosta ei oo tuloja jos vuokraa sen niin et kulut peittyy. Jos omistusasunnon vuokraa ja saa vuokratuloja se otetaan huomioon tietenkin tuloina
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1461970
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir3031177Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.83989- 35888
Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31829- 53799
Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta18756- 71754
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos56709Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?44701