Mistähän löytäisi tuon Jaroslavlin onnettomuuskoneen tekniset tiedot?
Lähinnä kiinnostaisi koneen max. "kuormankantokyky".
Tekstitv:ssä oli välillä juttu, jossa joku uutisoi koneen startanneen puolivälistä kentttää raskaassa lastissa ja kiitorataosuus olisi käynyt liian lyhyeksi.
Myöhemminkin oli juttuja, joissa mainittiin koneen pöllyyttäneen nousussaan kiitoradan (maapintaista) jatketta.
Paljonko painaa huipputason "urheilijanuorukainen" kaikkine pelimatkan jääkiekkovarusteineen, keskimäärin?
Taitaa mennä lähelle 150kg?
JAK-42, YAK-42, ЯK-42
17
268
Vastaukset
- "tuliaisten" paino?
http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/venalaiskoneilla synkka onnettomuushistoria/a682601
http://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-42
http://www.flugzeuginfo.net/acdata_php/acdata_yak42_en.php
Venäläiset lentoanimaatiot tapauksesta ovat täyttä mielikuvitusta.
Mikä 42-tyyppi lie sitten ollut todella kyseessä? Venäläisillä sivustoilla mainiittiin koneessa olleen n. 50 istumapaikkaa...
Miten polttoaineen paino huomioidaan kuormalaskelmassa? - 18
Habarovskin valmentaja Hannu Jortikka kertoo Turun Sanomissa, että he matkustavat Jak-42:lla niin, että jokaisella pelaajalla on käytössä kolme vierekkäistä penkkiä.
Polttoaineen paino otetaan huomioon painolaskelmissa, ruumaan menevä matkatavara punnitaan, matkustajista ja käsimatkatavarasta käytetään standardipainoja. - syy selvä?
http://www.iltasanomat.fi/khl/kiitotie-ei-riittanyt---lokomotivin-turmakone-kynti-jalkea-ruohikkoon/art-1288413220311.html
YAK-42D ( ilmeisesti VIP-varusteisena? )
http://www.airwar.ru/enc/aliner/yak42d.html
Googlen kääntämää:
Muuttaminen Jak-42D
Siipien kärkiväli, m 34.88
Pituus, m 36.38
Korkeus, m 9,83
Wing-ala, m2 150,0
Paino, kg
nolla polttoaineen paino 34 580
suurin lentoonlähtöpaino 56 500
polttoaine 18 500
Moottorin tyyppi 3 turbopotkurikone Progress (Lotarev) D-36
Thrust, kN 3 x 63,74
Suurin nopeus km / h 810
Matkanopeus, km / h 750
Ferry, km 4000
, Km 2700
Toimintasäde max hyötykuorma, km 1480
Palvelun katosta, m 9100
Crew 2
Kantavuus: 104 matkustajaa hytissä kahden luokkaa tai 120 turistiluokan tai 39-49 matkustajaa VIP-versio, tai 13500 kg hyötykuorma
Tuskin koskaan tunnustetaan, josko koneessa oli ylipainoa. Putin ja Medvedev sätkivät marionetteina isäntiensä halujen mukaisesti.
Koneen kapteenikin uinunut rutiineissaan eikä ottanut nousun valmistelua varman päälle? Kiitorataa olisi ollut miltei 3km käytettävissä, jos olisi halunnut (vaatinut).
Faktatietoa näkyy olevan maailmalla saatavana, mutta juorulehdistömme (onko enää muuta?) keskittyy myyvien spekulaatioiden ja suoranaisten valheiden esittämiseen.
Silleenhän sitä tyhmää kansaa halvimmalla rahastetaan mahdollisimman tehokkaasti.- Nuorena aloittanut
Paria räikentä käännösvirhettä täytyy oikaista:
"Moottorin tyyppi 3 turbopotkurikone Progress (Lotarev) D-36"
Kuulusi olla: kolme ohivirtaussuihkuturbiinimoottoria.
"Palvelun katosta, m 9100"
Kuuluisi olla: suurin operatiivinen lentokorkeus. - palvelun lattialta
Nuorena aloittanut kirjoitti:
Paria räikentä käännösvirhettä täytyy oikaista:
"Moottorin tyyppi 3 turbopotkurikone Progress (Lotarev) D-36"
Kuulusi olla: kolme ohivirtaussuihkuturbiinimoottoria.
"Palvelun katosta, m 9100"
Kuuluisi olla: suurin operatiivinen lentokorkeus.niin, GOOGLEN KÄÄNTÄMÄÄ ...
kannattaa katsoa sillä silmällä.... tai sitten olla katsomatta.
- 3000 000 $
Nätti (ja hyväkuntoinen ?) kone
http://russianplanes.net/REGINFO/1116 - entäpä jos ...
Jossain jo spekuloidaan varmasti yhteensattumaa...
http://finnish.ruvr.ru/2011/09/07/55824578.html
Maailman poliittinen foorumi oli kokoontunut jaroslavlilaisten jääkiekkolijoiden tukipaikkaan – monikäyttöiseen kulttuuri- ja urheilukeskukseen Arena-2000.
Ja Venäjän presidentti tulossa avaamaan foorumia...
Melkoinen yhteensattuma. - spekulointia vaan ..
...
Aiemmin epäiltiin, että huonolaatuinen polttoaine olisi voinut olla syynä. Nyt tämä versio kumotaan.
- Tällä hetkellä ei ole perusteita epäillä, että polttoaine ei olisi täyttänyt kaikkia vaatimuksia, uutistoimisto Ria Novosti siteerasi nimettömänä esiintynyttä tutkijalähdettä.
...
Nousemattomuuden syy mitä ilmeisimmin liian suuri rahtikuorma.
Liiallisessa ahneudessa koneeseen kuormattu ( Lukashenkolle vietäväksi) liikaa vaikkapa mitä; kaviaaria, arvometalleja, aseita, elektroniikkaa, kiekkovarusteita, ....?
Koneen lentokapteenille ei vaan muistettu muistuttaa, että nousukiitoa varten pitää varata maksimikuormitetun koneen mukainen kiitoradan pituus. Puolikentällinen ei tällä kertaa riittänyt...
Jos päärahtaaja ei ollut itse koneessa, niin turman todellinen syy ei selviä koskaan. - Jaajajjajaja
En usko että kone oli ylipainoinen, matka Minskiin kestää vain 1.5 tuntia joten tankit tuskin täynnä olivat.
Sen sijaan mahdollista on että kone ei käyttänyt koko kiitoradan pituutta lentoonlähtöön, jossain mainittiin että lähti kiihdyttämään vasta puolesta välistä ja radan pituus ei enää riittänyt.
Jos vika olisi ollut polttoaineessa, moottoriongelmat olisi näkynyt heti lähtökiidon alussa ja lentoonlähtö olisi peruttu.
Summa sumarum, epäilen vahvasti pilot erroria,syy selviää. - Iiilmailija
Ilmailijana en ymmärrä noita puolestakentästä lähtöjä.
Jää varmuusmarginaalit pois jos moottori vikaantuu.
Vaikkakin maksaa aikaa ja löpöä niin kiitotien päähän vain.
Ei vikaannu kolme moottoria yhtaikaa ilman jäätä tai huonoa ( tai väärää ) keroa.
Varmaan vauhti loppui ja sakkasi.
Syy löytyy, arvaukseni - - pilott error - -.
Ihmettelen miksi lehdistö kirjoittaa vanhasta koneesta. Jos se oli vm 1999 niin entäs sitten vm 1969 jumbot jotka yhä hyvin lentää tai monet muut.- tuli yllätyksenä?
Tankit luultavasti täynnä, sillä Putinhan nosti viime vuonna reilusti Belarussiaan myytävän öljyn hintaa...
ja kippari luuli lähtevänsä listaan merkityllä kevyellä kuormalla, eikä hätäillyt kiitoradan pituuden kanssa, lähti tavanomaisesti "puolivälistä"... ja sitten pyörät kyntivät peltoa 400 metriä asfaltin jälkeenkin, eikä vaan noussut...
Ehkä ruumassa olikin... vaikka ja mitä ja vaikka miten sijoitettuna?... kone ei koskaan noussut daatsojen kattoja korkeammalle... .... yrittikö kippari väistää lopulta Volgan ylle (joen mutka tulee kyllä vastaan muutenkin)?
JOS olisi lähtenyt kentän päädystä, niin kiitorataa olisi peltoineen ollut yli 3,5km.
http://tunoshna.com/fotogalereya
http://tunoshna.com/wp-content/uploads/11.jpg
http://tunoshna.com/wp-content/uploads/3.jpg
- osui ja upposi(ko)?
Katsopas kehno... nuo TUNOSHNAn linkit muuttuivatkin "päivänäöllä" toimimattomiksi, takkusivat ne aluksi kyllä yölläkin...
Kuvissa olisi ollut mielenkiintoinen ilmakuva kiitoradasta pituussuunnassa (otettu kolmion mallisen ikkuna-aukon läpi) ja toisessa kolme rekkaa kolme ("mitä ne nyt oli" ne h:n isot) venäläistä rahtikonette kiitoradalla peräkkäin, rekka juuri ajamassa ulos yhdestä koneesta... toinen jenkkiohjaamollinen rekka koneen vieressä...
?????????????????????????????????
Bandwidth Limit Exceeded
The server is temporarily unable to service your request due to the site owner reaching his/her bandwidth limit. Please try again later.
? => http://www.suomi24.fi/opastus/turvallisuus/tietoturva/f-secure
????????????????????????????????????????????????????
ja nyt tietsikkani on miltei täysin jumissa... ei pääse nettiin... ei firefoxilla ... mutta ie-explorerilla jotenkuten...
vielä kokeilu http://www.tunoshna.com , eipä näy avautuvan enää sekään ...
heh, heh,... - Чухна выиграл
Google on ihmeellinen!
Se ikkunakolmio olikin hämäystä, sama kuva paljon parempana löytyi toisesta paikasta:
http://1-9-1939.livejournal.com/153745.html
saas nähdä, kuinka kauan TUO linkki toimii?!!
Pitääpä laittaa kuva nyt talteen.... - aikani kuluksi, vaan
kuva siis aivan keskustelupalstan lopussa.... ja eo. sivustolta löytyi (onneksi) vielä linkki GoogleEarth-pohjaiseeen, paranneltuun Tsunoshna-kentän maisemaan:
http://www.wikimapia.org/#lat=57.55&lon=40.13&z=13&l=1&m=b&search=туношна
nyt lienee yleiskuva onnettomuuskentältä aika selvä....
P.S. ja konekin alkoi taas virkistyä... =; ).
kunne hyytyi kesken viestin lähetyksen....
Ja odotellessa sitten ilmestyi tämäkin, voi jessus sentään!:
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/lehti-venajan-turmalentaja-unohti-jarrun-paalle/art-1288414106705.html
ketähän uskoisi? - turha tapaus, jos...
WikiMapian mukaan asfalttia "vain" 2,5km.
Kentän pituus kokonaan hyödynnettynä olisi jäänyt havainnointi- ja toimimisaikaa ohjaajalle aivan eri tavalla kuin 1,5km:n matkalla.
http://www.mk.ru/incident/article/2011/09/13/622951-ustanovlena-prichina-katastrofyi-yak42-pilotyi-zabyili-otklyuchit-stoyanochnyiy-tormoz.html
Avoimesti selviteltyltähän tuo vaikuttaa, "Venäjän Äänen" uutisoimana.
Promille- ja piristemäärälukemat kun vielä olisivat tiedossa ....
"Käsijarrun" merkkivaloa ei ollut kahdennettu ohjaajille...
Pilot erroriksihan se taas mennee.... mutta ei se ole helppoa venäläisenkään lentää neuvostoliittolaisella koneella. Toivottavasti lentävät neukkukoneensa loppuun kotimaansa ilmatilassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6115147Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?273184HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2672410- 1281743
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1271463Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3541383Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101203- 121105
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P74936- 115895