Pennulle kotiruokaa?

Bokseri-neiti

Hei kaikki!

Minulla nyt noin 6kk ikäinen vatsavaivainen (ehkä jopa allerginen) Bokserin pentu. Olen eiliseen päivään asti pennulleni syöttänyt pääsääntöisenä ravintona nappuloita. Kokeiltu on Royal Caninin pentu nappulaa, Royal Caninin Junioria Boksereille, ANFia Junioreille sekä Brittiä Junoreille. RC pentunappulasta siirtymän jälkeen nuorella kaverillani on ollut maha löysänä ja hyvin paljon ilmavaivoja (Boksereilla ne yleisimmät allergian oireet). Lääkäri neuvoi kärsivällisesti kokeilemaan erillaisia ruoka merkkeja ja löytämään se sopiva pennulleni.

Olen nyt päättänyt siirtyä osittain kotiruokintaan. Eli keittänyt perinteistä yrjölänpuuroa, jonka sekaan olen laittanut porkkana raastetta, valkosipulia ja naudan mahaa. Aikomuksenani on käyttää myös muita lihoja tulevaisuudessa. Valmiiseen puuroon öljyä, keitettyä porkkana/paprika sosetta sekä raaka kananmuna pari kertaa viikossa. Sekaan myös aamuin ja illoin Brit Caren nappuloita. Kyseinen merkki on allergisille koirille tarkoitettu.

Osaisiko kukaan järkevästi kommentoida tämänhetkistä ruokinta metodiani ja ehkäpä antaa vinkkejä siitä mitä lisäravinteita/vitamiineja minun olisi hyvä laittaa sekaan, että kaikki terveeseen kasvuun tarvittava tulee mukaan? Ja kuinka paljon puuroseosta pitäisi antaa? 250g kahdesti päivässä?

Tiedän että pennun kotiruokinnassa on oltava ehdottoman varovainen, mutta ei tuo jatkuva ripulointikaan voi olla hyväksi. Myös itse noudatan lisäaineetonta ruokavaliota, joten miksi en koirani ruokinnan kanssa pyrkisi samaan?

Mainittakoon vielä, että ulosteen koostumus on jälleen kiitettävä, vaikka vasta eilen aloitin puuro ruokinnan! :)

9

223

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zakuli

Ole huoletta, tuskin pentusi kärsii kotiruualla, päinvastoin. Oma sakemannini on pennusta saakka syönyt päivittäin yrjölää lihoja. Naudanmahaa en suosittele antamaan päivittäin, kerta/kaksi viikkoon riittää. Muutoin anna jauhelihaa. Lisäravinteina anna merileväjauhetta (islamer) 1tl päivässä ja c vitamiinijauhetta (c-max) 0,5 mitallista pari/kolme kertaa viikossa. Öljyt ja kananmunat juuri noin kuten kerroitkin. Ruoka määrä on myös mielestäni sopiva. Pentua seuraamalla näet itse sitten milloin ruokaa on hyvä alkaa lisäämään. Toivottavasti näistä neuvoista jotain apua olisi :)

• Bokseri-neiti

Tuhannet kiitokset kommentista ja neuvosta! Mukava saada palautetta henkilöltä jolla on henk. koht. kokemusta asiasta. Täytyypä lisätä vielä nuo lisäravinteet mukaan ruokintaan...Oikein hyvää syksyn jatkoa!!

• jkh56

Boksereita omistaneena/omistavana voin kertoa,että ruoka-aine allergiat ja vatsavaivat tällä rodulla melko yleisiä.. tosin tällä rodulla nuo ilmavaivat taitaa kuulua myös pakettiin ja siitä ei pääse kyllä millään ruokinnalla eroon :P vähentyä se tosin voi.. taitaa johtua yl.ahmimisesta ja lyhyistä hengitysteistä (kerää helposti ilmaa vatsaan).

Meillä koirat ovat Barffilla.Tähän aloin kun edesmennyt bokseri urokseni oli pitkään hiiva-allergia kierteessä eivätkä mitkään nappulat auttaneet.Raakaruokinnalla oireet paranivat :)
      Narttu boksuni siirtyi täysin raakaruokinnalle alle vuoden ikäisenä(siihen asti ollut osittain RC-bokseri puppylla/juniorilla).
      Ja uusin boksu urokseni,joka on aikuinen kodinvaihtaja (tuli meille aliravittuna) siirtyi 2kk:n sisällä täysin raakaruokinnalle,josta seurauksena selkeä painonnousu,ulosteen laadun muuttuminen ja kiiltävä,pehmeä karva(tiputti pois vanhan huonokuntoisen karvan).
      sekä silmien kirkastuminen (silmien "rähmiminen" loppui)Suosittelen,että syötät puuron/lihat eri aikaan vuorokaudesta kuin nappulat,esim.puurot ja lihat aamulla ja nappulat illalla (koska liha ja nappulat sulavat koiran vatsassa eri tavalla).

Ruokintasi kuulostaa hyvältä ja kun ottaa siihen mukaan vielä "zakulin" opastuksen,niin vielä paremmalta.
      Onnea teille hienosta rotuvalinnasta :D ja toivottavasti vatsavaivat helpottavat :)

• Rontti06

Vinkkinä vielä, jos satut asumaan pääkaupunkiseudulla. Pukinmäessä ja Mankkaalla on Murren-Murkina - kauppa joka on erikoistunut raakaruokintaan ja sekaruokintaan. Itse olen heiltä saanut todella asiallista ja asiantuntevaa ohjausta kun aloitin omalle labbikselleni raakaruokinnan.

Labbikseni oli testien mukaan allerginen kaikille varastopunkeille ym. eli mikään pakattu nappula ei silloin sovi.. Ja furunkuloosi oli pahin vaiva, joka on nyttemmin helpottanut (toki meillä oli vuoden kestävä lääkkeellinen siedätyshoito barfin lisäksi).

Mutta anyway, suosittelen olemaan yhteydessä joko murrenmurkina.com tai johonkin muuhun kauppaan joka on erikoistunut ko. ruokintatapaan. ;)

Tsemppiä!

• mummo

niinpä,on teillä hyvin kun koira on parantunut,mutta siedätyshoito teki koirastani viellä sairaaman raaka ruoka on suositeltavaa kaikille koirille

• Allergiasta sen verran,että hyvä jos noin helpolla olet päässyt,sillä useinmiten ruokintaperäiseen voi joutua kauankin hakemaan oikeaa...Ja yleensä ne allergisoivat pystytään sulkemaan pois vasta eliminointidietillä.
      Jos joku merkki on allergisille tarkoitettu,niin sehän ei vielä takaa,että se sopii kaikille allergisille.
      Jos annat puolet teollista,niin lisävi

• ravinnosta vielä

Vielä hieman lisäyksiä ruokintaan...Raaka kananmunan valkuainen sisältää avidiinia, joka estää B-ryhmän vitamiineihin kuuluvaa biotiinin hyväksikäyttöä, joten valkuainen kannattaa kypsentää, keltuaisen voi antaa raakana. Avidiini tuhoutuu herkästi lämmössä, joten yhden minuutin lämmittäminen poistaa sen.

Huolehdi,että koirasi saa riittävästi kalsiumia, jotta sen luusto kehittyy riittävän vahvaksi. Kyseessä on pentukoira eli sopiva kalsiumin määrä on 680mg/metabolinenkg( metabolinen paino=koiran paino potenssiin 0,75). Eli punnitse koirasi päivittäinen "nappula-annos" ja laske paljonko siinä on kalsiumia (ks. tuoteseloste). Lopun kalsiumin koirasi tarvitsee siis "kotiruuastaa" tai purkista.

Porkkana on koirille melko yleinen allergeeni, joten kannattaa vaihtaa se sopivampaan kasvikseen,jos vähänkin oireita ilmenee.

Suosittelisin sinua lisäämään koirasi ruokavalioon vielä maitohappobakteerivalmisteen. Etenkin,kun ollut vatsaongelmia pidemmän aikaa. Suoliston kunto ja bakteeritasapaino on ensiarvoisen tärkeä seikka koiran vastustuskyvylle. Tämän vuoksi siihen kannattaa panostaa.

Ravitsemus on asia ,josta voisin kirjoittaa ummet ja lammet, mutta kysy, jos haluat tietää jostain erityisestä seikasta lisää. Itsekin olen vannoutunut boksuihminen ja opiskellut näitä ruokintajuttuja ammattini puolesta ja neuvon mieluusti lisää, jos on tarvetta :)

Ruokinta on sellainen aihe, josta on hyvin ristiriitaistakin tietoa tarjolla, mutta kärsivällisyys on valttia tässäkin lajissa. Toivon teille kaikkea hyvää ja toivottavasti saatte oireisiin helpotusta :)

• ruokinnasta vielä

Unohdin mainita vielä, että suosittelisin vielä b-vitamiinilisää. B-liuos on oma valintani ja helppo lisätä ruokaan. Siinä on kaikki b-ryhmän vitamiinit samassa. Sitä saat esim. Mustista ja Mirristä ja netistäkin löytyy helposti. Annostus menee myöskin painon mukaan (1ml/10kg vrk:ssa).

• Vanha ketju,mutta pistetääs silti...
        Kananmunan voi antaa kokonaan.Noilla "avidiinijutuilla" ei ole mitään merkitystä,ellei niitä munia roppakaupalla munia vetele jatkuvasti(jota tuskin kukaan tekee...).Joten ihan turha erotella tai kypsentää,jollei nyt vaan pelkästään halua kypsänä antaa.

Ja ylläolevaan viestiini lisäisin,joka oli jostain syystä osa häipynyt,että jos toinen puoli on monipuolista kotiruokaa,toinen puoli teollista,niin lisävitamiineillä ei ole tarvetta.
        Jos nyt kuitenkin haluaa,niin voi heittää jonkun kuurin vaikka joskus silloin tällöin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      724
      2551
    2. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      349
      2180
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      26
      2012
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      14
      1850
    5. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1608
    6. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      12
      1142
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      1119
    8. Teit asiat lopulta niin

Ettei meillä ole ikinä mitään mahdollisuuksia toisiimme.
      Ikävä
      55
      990
    9. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      63
      965
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      2
      938
    Aihe