Moi!
Olen maatalon ensivuodeksi nimiini vanhemmiltani siirtävä poika. Tässä olisi taas tulossa kyntöaika, mutta helkatti kun olen vallan unohtanu miten se ulospäin kyntö tapahtuu. Ajan kuviota ainakin sisäänpäin kynnetäessä. Se on helppoa kun voi aloittaa keskeltä ja saa lopettaa ulkoreunalle ja pääsee helposti pois pellolta, mutta miten se ulospäin kyntö kävikään? Siinähän on pakko aloittaa ulkoreunalta, mutta ajanko vain vastaisia pidenpiä reunoja vai ajanko kaikkia reunoja, mutta kaikkia reunoja ajaessahan joutuu tallaamaan jo kynnettyä.? Kyseessä ovat kolmesiipiset sarka-aura, joten yhden reunan kyntö ei käy miita kuin olemattoman pienillä aloilla sillä siinä tulisi liikaa tyhjää ajoa ja kuluisi hirvittävästi hirvittävän kallista polttoainetta!!
Auttakaas joku joka osaa paremmin.
Ulospäin kyntö
17
3180
Vastaukset
- Ynjämi Ylipaine
Älä sure, mullakin ehtoolla suuria vaikeuksia muistaa, jotta mistä oon aamulla lähtenyt. Ja menöö tosi palio ajatusenergiaa siihen ja aivan turhanpäitte.
- Kyntäjän poika
Kynnät juuri päinvastoin, kuin sisäänpäin kyntäessä, siinä juju, muuten sulla puuttuu maata jostakin taikka on mäki muutaman vuoden päästä.
Kyntämällä siirrät maata niin paljon tunnissa, että millään muulla laitteella et sitä pysty siirtämään yhtä tehokkasti, pidä tämä mielessäsi aika kyntäessäsi. Yhden taikka kaksi vuotta voit töppäillä, mutta pidemmän päälle pellon muoto kärsii.
Lohkon koko tietty ratkaisee monta seikkaa kyntämisessä, mutta mielestäni järkevin on kyntää pitkät sivut ja sitten vasta päisteet, mutta varmaan kannattaisi hankkia ihan kyntämisestä tietoa, vaikkapa kirjastosta. Ilmeisesti et ole saannut koulutusta maatalouteen, omana opiskeluaikanani nämä asiat opetettiin melkoisen tarkkaan. - Kyntäjä ja poika
Son niin yksinkertaasta ku alootat siitä mihin viimeksi lopetit. Silloon mikään ei voi mennä vikaan!
- Unohtanut kynnön
Kiitoksia neuvoista. Minulla ei tosiaankaan ole mitään koulutusta alalle, mutta olen tehnyt 7-vuotiaasta maatilamme töitä. Muistaakesni 9-vuotiaana olen ensimmäistä kertaa äestänyt yksin. Ja olenhan minä kyntänytkin jo muutamana vuonna, mutta jostain syystä ulospäin kyntö on unohtunut täysin. Sisäänpäin kyntö on niin selvää kuin sitä olisi tehnyt viimeiset 50 vuotta taukoamatta. Täytän ensivuoden huhtikuussa 21 ja olen vanhempani ovat ruvenneet ehdottelemaan tilan siirtoa minun nimiini, kun isä alkaa olla jo aikas vanha viljelyyn (näennäisesti papereilla), mutta loistavassa kunnossa ja varmasti tahtoo tehdä tulevan maataloni töitä aina kun vaan voi. Ikä vain ei kelpaa kauaa viranomaisille...
- että.näin
Unohtanut kynnön kirjoitti:
Kiitoksia neuvoista. Minulla ei tosiaankaan ole mitään koulutusta alalle, mutta olen tehnyt 7-vuotiaasta maatilamme töitä. Muistaakesni 9-vuotiaana olen ensimmäistä kertaa äestänyt yksin. Ja olenhan minä kyntänytkin jo muutamana vuonna, mutta jostain syystä ulospäin kyntö on unohtunut täysin. Sisäänpäin kyntö on niin selvää kuin sitä olisi tehnyt viimeiset 50 vuotta taukoamatta. Täytän ensivuoden huhtikuussa 21 ja olen vanhempani ovat ruvenneet ehdottelemaan tilan siirtoa minun nimiini, kun isä alkaa olla jo aikas vanha viljelyyn (näennäisesti papereilla), mutta loistavassa kunnossa ja varmasti tahtoo tehdä tulevan maataloni töitä aina kun vaan voi. Ikä vain ei kelpaa kauaa viranomaisille...
Eikös se paras opettaja löydy sieltä suunnalta joka ei enään niissä viranomais papereissä kauan isännäksi enää kelpaa. Varmasti tietää miten ne pellot kannattaa kyntää. Tuskimpa olis eläkeikään asti maanviljelyä harrastanut jos ei koskaan olisi miettiny miten järkevin tehdä. Tuskin on löpön hinnan nousukaan jääny huomaamatta.
- Unohtanut kynnön
että.näin kirjoitti:
Eikös se paras opettaja löydy sieltä suunnalta joka ei enään niissä viranomais papereissä kauan isännäksi enää kelpaa. Varmasti tietää miten ne pellot kannattaa kyntää. Tuskimpa olis eläkeikään asti maanviljelyä harrastanut jos ei koskaan olisi miettiny miten järkevin tehdä. Tuskin on löpön hinnan nousukaan jääny huomaamatta.
Niimpä, mutku ei millää kehtais myöntää ettei muista, ku sitten siittä tulee taas oletus etten osaa paljoo muutakaa :D
- Ei tavaksi
tuo on huono kyntötapa,olen nähnyt isäntiä jotka harrastaa tuota vuodesta toiseen ja nyt maat on kupilla,kaikki vesi jää seisomaan sinne keskelle peltoa kun reunat on korkeammalla.
- Unohtanut kynnön
Aivan... Sen takiahan juuri kynnetään vuorotellen sisään- ja ulospäin. Toki se nyt ei maailmaa kaada jos joskus menee sekaisin ja menee kaksikertaa samaan suuntaan. Ainahan kääntöaurat ovat paremmat, mutta ne ovat niin hiiskatin kalliita ja kaikkihan tietävät mitä ne maatilan pitäjien palkat ovat, vaikka he tekevät sentään töitä 7 päivää viikossa 365 päivää vuodessa. Niillä saisi kynnettyä helposti kuluttamatta hirvittävää määrää polttoainetta vain yhtä reunaa...
- Armas Iskok
Melkoine kysymys "isännältä", mitähän oot mahtanut tehdä tähänasti, muuta kuin tumputtanu vinttikamaris? Tuon ikäisen äijän olisi pitänyt jo pitkään hoitaa suurin osa talon töistä, mutta mitä vielä, veltto mikä veltto, ja se on sen tilan loppu.
- Larskaetterska
Noooh....eihän tuo mikään ihmekkään kun pojalta ulospäin kyntö unehtunu. On se tuo maatalous suomessa semmosta "sisäänpäin kyntämistä". Sitä kun on totuttu "kyntämään" veronmaksajien rahat siisäänpäin niin kotimaan kun kansallisten tukien muodossa niin eihän tuo ihmekkään kun ei "ulospäin kyntö" mieleen musitu.Nooh onhan se taas uudella tukivallulla mukava kynnellä "siisänpäin". Vittu kun vituttaa
- renki1
kylläpä voi olla tuleva isäntä tumpelo. itse en ollut koskaan kyntänyt tai istunut edes kyydissä ennen ku täytin 15 ja lähin rengiksi. sanottiin vaan että sen pellon kynnät sissään ja se ulos. ei muuta. ku käyttäää maalais järkee nii kaikki onnistuu.
- Maalaisjärjellä
"sanottiin vaan että sen pellon kynnät sissään ja se ulos. ei muuta. ku käyttäää maalais järkee nii kaikki onnistuu."
- kyntäjällä hoksut ta
Pellot pitää kääntää sianselälle ja lontot pitää täyttää, maan rakenne ja muu salaojitus ottaen huomioon, turha on kaveria päästää kyntelemään, joka ei näitä hoksaa.
- turhaa puhaa
Mä suorakylvän, enkä kynnä ollenkaan.
Kyntäminen on niin kallista ettei se enää kannata !!- Kynsin minäkin
Viimeksi lauantai iltana saunan jälkeen pääsin minäkin tosin valmiiksi avatulle vaolle. Kyllä tuo hyvin sujui vanhasta muistista ...
- Kyntäjä ja poika
Kynsin minäkin kirjoitti:
Viimeksi lauantai iltana saunan jälkeen pääsin minäkin tosin valmiiksi avatulle vaolle. Kyllä tuo hyvin sujui vanhasta muistista ...
Näin puhuu mies joka kyntää aina sisäänpäin :)
- märkä vako
tosi kyntömies ei vakoaan valitse
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli295554Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144134Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403217IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm512870Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.2951397Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861328- 601229
- 791149
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2201143Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul3971136