borderin pureskelu

ekat veret isännästä

Hep hep.kun 10 viikon ikäinen border on kova puremaan ja paimentamaan kovin ottein isäntäväkeään. Ni voiko sitä sitten painia kunnolla koiran kanssa,eli painaa maata vasten esim. Vai lietsooko tällä vaan lisää puremiseen/paimennukseen? Toinen kyssäri: Voiko pennun väsymys olla se tekijä,joka laukaisee puremista? ja vieläpä niin ettei pentu tiedosta väsymystään,vaan koittaa väkisin touhuta? Hieno koira muuten,mutta tuo paimennusvietti on aika lujassa ja tietysti se on.

7

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tokat veret isännäst

      Tässä huomasin (tän palstan vinkki muuten) että kun leikkii vetoleikkiä köydellä ja pelaa palloa ja lopettaa leikin itse,sekä voittaa leikit itse...niin tämä asettaa koiralle oikeat rajat. Lienee ns henkistä alistamista,niin ei tarvi fyysisesti.

    • veret isännästä

      itse itselleni vastaan ja siis muille joilla on samaa ongelmaa. Eli hyvä tapa lopettaa pureskelu,oli sekin että antaessani koiralle ruokaa,leikin susilauman johtajaa syömällä kupista itse ensin ja vasta sitten koiralle.

    • :)

      Ootko kokeillut,että pureeko luita?Meillä on aina luita,puree niitä paljon,ei ole kyllä meitä koskaan jyrsinyt.Olen kuullut,että riehuminen,painiminen,vetoleikit ym.saattavat lietsoa energistä koiraa vielä enemmän riehumaan ja puremaan.Ei sun tartte koirankupista syödä:)Rauhallisella ja johdonmukaisella käyttäytymisellä,kieltämisellä kyllä oppii.Kaikki pikku koirat puree,kyllä se ohi menee.Olikin noin pieni,ei kantsu vielä luita antaakkaan.

    • skipi-2011

      Minulla 11 viikkoinen pikku pureskelija. kasvattaja neuvoi : Et saa yhtään antaa purra jaloista tai näykkiä...et ole lammas tai hänen paimennettava. Astu pikkasen tassujen päälle joka kerta kun asettuu sun tielle kulkiessa tai nafsaa lahkeista tai jaloista. Näin olen tehnyt muutaman päivän ja ulkona ei hypi enään jalkoihin tai yritä pysäyttää minua. sisällä toki nappailee vielä jaloista tai lahkeista mut olen kieltänyt jyrkästi: EI ! Ottanut kuonosta kiinni ja tuijottanut silmiin, toistamalla Ei. Oppiihan tuo pirulainen. On oppinut istumaan, antamaan tassua, menemäään maata käskyista niin miksei noin viisas koira opi olemaan purematta nilkoistakin. Ihan koira on.

    • silmästä silmään

      Me rauhoittelimme vain koiraa ja sanoimme miljoonia kertoja ei ja käännyimme poispäin koirasta. Joskus myös käytimme laumasta eristämistä eli koiranpentu syliin ja yksin toiseen huoneeseen, kunnes tuli hiljaista niin päästimme pojan taas muiden joukkoon. Yksi konsti meillä oli käytössä nimittäin osaan hieroa koiran rennoksi sitä tuli käytettyä hyväksi kun meno kävi liian hurjaksi.Ihan hyvä poka siitä kehittyi, vaikka aluksi oli vaikea uskoa. Mikään ei ole kauheampi kuin yliväsynyt borderinpentu. Ja tuijotuskilpailuja otimme myös, koska kaveri ei tahtonut uskoa että EI on EI.

    • ketjun_ aloittaja_

      Aikalailla on meilläkin jo näykkiminen loppunut...melkein kokonaan. Seki auttaa ,kun ottaa lelun itsellee kesken leikin ja nostaa hyllylle. Toistaa sitä vielä muutaman kerran peräkkäin. Väsyneisyys tekee tosiaan villiksi ja se pitää ottaa huomioon.

    • :o)

      Meidän bortsupennun näykkimiseen auttoi se, että ensin tiukka "ei" ja sitten lähdin tilanteesta pois ja jätin pennun yksin hetkeksi.

      Näykkiminen loppui itsestään heti kun hampaat olivat vaihtuneet (5,5kk-iässä).

      Meillä ei olla koskaan harrastettu mitään "johtajuuden korostamista" ja eipä tuo pentu (nyt 10kk) ole kovin kiinnostunut johtajan paikalle nousemaankaan. Meillä on tietyt rajat joiden mukaan mennään (ei sohvalle/sänkyyn, kotona ei riehuta ja pöytätasoilta jne. ei oteta mitään ilman lupaa yms.) ja se on riittänyt. Muutenkin musta tuntuu, että tuo "koira haluaa johtajaksi" on ihan ihmisten keksimä juttu, jotta voisi mahdollisimman paljon pönkittää omaa egoaan hyvällä tekosyyllä. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      205
      8317
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4708
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2270
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2158
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1955
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1845
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1756
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1756
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1653
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1458
    Aihe