Pyöräkuormaaja kuskeille/tietäjille

Jaska74

Olen tähän asti ollut vaan vieraalla töissä ja kokemuksia vanhemmista koneista mutta nyt itse meinasin katsella pyöräkuormaajaa. Tarkoitus ei ole ostaa uutta mutta ei ihan sodan aikaistakaan.

Olen katsellut lähinnä volvoa ja casea. Onko muita esim. komatsu ollenkaan varteenotettava? Vanhempaa volvo bm:ää(4300-81 ja 4400 -82) olen ajellut ja ihan hyviä koneita ikäisekseen mutta onko tuollaisesta enää urakointikoneeksi itselle?

Millaisia merkkejä suosittelette urakointikäyttöön. Pitäisi kesällä olla sorakuopalla ja talvella lumitöitä.

Millaiset tuntimäärät on paljon tai liikaa koneelle? Myynnissä on paljon koneita mutta helposti tunnit alkaen 20 000 tuntia. Onko siinä jo luvassa kuinka kalliita remontteja?

Kuulisin asiallisia vastauksia, kiitos.

60

20472

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei kannata ostaa

      Sinuna unohtaisin koko ajatuksen tai ainakin lykkäisin siitä muutamalla vuodella ja harkitsisin asiaa uudelleen sitten kun lama on mennyt ohi.
      Nyt toki voi saada koneita edullisesti mutta noissa vanhoissa koneissa tuppaa olla monesti vikoja että saat varautua isoihin remmotteihin joihin äkkiä menee koko koneen tuotto varsinkin jos töitä sattuu olemaam vähän.

    • Nääs...

      Kyllähän pyöräkuormaajissa kaksi parhaasta päästä varmasti on Volvo ja Caterpillar. Volvo vie vähemmän ainetta ja Catti menee sorapenkkaan paremmin. Ei se Komatsukaan mikään huono ole...
      Vanha kone on aina vanha ja ikäluokka "4400" on jo sen verran vanhaa että mitä vain voi olla edessä.
      Jos olisi kyse pelkistä lumitöistä niin siihen hommaan jopa traktori on fiksumpi valinta, mutta etukuormaaja traktori ei ole mikään pyöräkuormaaja.
      Mitä isommasta koneesta kyse niin sen kalliimpia remppoja pyöräkuormaajissa vanhemmiten on edessä. Vaihdelaatikko, jarrut, vetopyörästöt, jne... Renkaatkaan ei ole halpoja...
      Tästä syystä vanhoja, isoja ja paljon ajettuja pyöräkuormaajia saa melkein romuraudan hinnalla.
      Työkuntoinen kone taas on pyöräkuormaajan hinnassa.
      Nykyään soramontulla melko pakollinen varuste on vaaka ja senkään hankinta ei ole ilmainen, tai on huomioitu koneen hinnassa.

    • Jaska74

      Paljonko tunteja tuollaiselle vanhalle Volvolle vaikkapa 4400 on liikaa? Joskus on myynnissä jotain reilusti alle 20 000 tuntia ajettujakin.

      Traktori on hyvä kampe mutta näille lumityömaille aivan liian pieni. Lumimäärät sen mukaiset että traktorin kyky mietityttää vai ajaako joku tehtaan pihoja traktorilla? Kertokaa ihmeessä jos traktorilla pärjää? Olen itse aurannut vain noilla vanhoilla volvon kuormaajilla ja voisi luulla että traktorilla ei paino riitä?

      Hintahaarukkaa meinasin pyöräkuormaajalle jotain noin 20 000 euroa.

      Onko muuten millaisia nuo Valmetin pyöräkuormaajat? Miitä on netissä aika edullisia? Ovat toki jotakin 80- luvun koneita.

      Kyllä ymmärrän että aina koneissa saattaa olla jotain laitettavaa mutta sen takia yritänkin kysellä kokeneilta ja ehkäpä ammattilaisilta neuvoa.

      • Nääs...

        Sehän ei ole ainoa mittari kuinka paljon on tunteja. Jos vaikka jossain puunkuormaksessa ollu kone vs. louheen syötössä ollu. Ei kuluminen ole ollenkaan sama, mutta tuon ikäisiä tuskin niin vähillä tunneilla löytääkään että voisi pelkästään niihin tunteihin tuijottaa.
        Traktoreitakin on nykyään joka lähtöön...
        20 000 euron hintaluokassa on jo vaihtoehtoja niissäkin.
        Vaikka olis kuinka iso etukuormaaja traktori niin ei se pyöräkuormaaja ole. Ei etukuormaajan kestävyydellä mitattuna, tai sitte runko-ohjattuun koneeseen verrattuna.


    • BM4500

      No hittolaine.. kyllähä 4400 ja 4500 sarjan volvot asia pelejä.... ja saattaa saaha jo L70 ja L90 malleja... Meidän 4500 ajettu n.30000 tuntia ja meno vaa kiihtyy... tosin ei täysipäiväsessä työssä :) ja nuo vanhat laitokset siitä hyviä että tekniikka vielä yksinkertaista ja varaosia saa konepurkaamoilta... ja sitte ku pääset alkuu ni uusi sitte kalustoa.. eiku urakoimaa vaa!!!

    • sopparit

      tehdään talvikaudeksi tai korkeintaan kahdeksi miten silloin voi investoida
      johonkin kalliimpaan vehkeeseen ja vuodethan ei ole veljeksiä.

      • BM4500

        Siten että talvikauden lisäksi kesällä seuloo ja kuormaa maa-aineksia, tekee trukkinostoja ym ym. noin 10-15 tuntista päivää... vakiinnuttaa asiakaskunnan., markkinoi konettaan.... jne. Nii ihan verotusteknillisistä syistä kandee uusia kalustoa/ostella lisälaitteita... ja jos ei homma lähe käyntii ni myy sen laitteen monttukoneeks jollekkii... hintahan ei vanhassa paljoa tipu ;)


      • volvo 90
        BM4500 kirjoitti:

        Siten että talvikauden lisäksi kesällä seuloo ja kuormaa maa-aineksia, tekee trukkinostoja ym ym. noin 10-15 tuntista päivää... vakiinnuttaa asiakaskunnan., markkinoi konettaan.... jne. Nii ihan verotusteknillisistä syistä kandee uusia kalustoa/ostella lisälaitteita... ja jos ei homma lähe käyntii ni myy sen laitteen monttukoneeks jollekkii... hintahan ei vanhassa paljoa tipu ;)

        niin..kone kyllä pitää hintansa,mutta kenellä olis nykyään rahaa ostaa se...joten siihen ei kannata tuudittautua että sen saa realisoitua....itsellä myytävänä edelleenkin auraus traktori...ja koska en myy ilmaiseksi,niin ei mene kaupaksi..


      • BM4500
        volvo 90 kirjoitti:

        niin..kone kyllä pitää hintansa,mutta kenellä olis nykyään rahaa ostaa se...joten siihen ei kannata tuudittautua että sen saa realisoitua....itsellä myytävänä edelleenkin auraus traktori...ja koska en myy ilmaiseksi,niin ei mene kaupaksi..

        No jos ostaa 15 000- 20 000 Volvo BM:n ja homma ei toimi niin kyllä kympptonnilla pääsee eroon melko pian. Itekkii katellu jos löytys hyvä 4500 toiselle montulle.


    • halavalla saaa

      osta vanha volovo,sopiva peli lumitöihin,trukkihommiin, lastaa jopa soraa.
      Vara-osia ja korjaustaitoa löytyy kotikunnasta.Ja suht edullisia.
      Ja jos hommat kusee,volvosta pääsee eroon.
      Pillarit kierrän kaukaa,,no isoissa n40tn voi olla hyviä.
      Entäs halvat kiinakoneet.?
      ps Maxpossa oli myytävänä 4500 bm volvo tarjouksien mukaan.Siistikin
      oli,Lauantai-iltap. korkein tarjous oli 8200 e.

    • Jaska74

      BM4500 nimimerkille. Onko tuollaiseen BM 4400 tai 4500 malliin kuinka vaikea saada varaosia?

      Entä heikot paikat? Mitä kannattaa tai pitää huomioida jos katsomaan menee? Eikös noissa ole myös hydrauliikkaa sen verran että kaikki U-aurat yms saa keulalle?

      Kyllä olen huomannut että kalliita pelejä on kyllä, ei halpoja vanhemmatkaan mitkä ovat siis työkunnossa.

      • Jaska74

        BM4500 nimimerkille tai muillekin jos tietoa löytyy?

        Tuntimäärä siis ei ihan niin raamattuun kirjoitettu mutta onko noissa siis heikkoja paikkoja miten tiedossa että miten on juuri esim. vaihdelaatikon kestävyys?


    • Valmuttimies

      Miten olis 800-900 Valmetti ? Kestävä kone mm. tielaitoksen käyttämä ja ainakin osia pitäisi löytyä.

    • BM4500

      Joo kannattaa testata miten menee penkkaan ja onko tieajossa vetoja ym. ym.. Moottorista saa kuvan siitä miten se pyörähtää käyntii/savuttaako ym.ym. ja kyllä koko koneen yleiskunnon näkee päällepäin. kannattaa myös nitkuttaa keskiniveltä ja puomistoa onko rajuja välyksiä. Ja ainaskii VETOKOlla valkealassa moottoreita, vaihteistoja, akseleita ym. hyllytolkulla. Mutta sehä se vanhoissa sotaratsuissa on että aina jotai pientä rassaamista löytyy.. ja meillä lisähydrauliikka on otettu pikakiinnikehydrauliikasta...

    • Embe

      Osta Case. Rajua Cummins voimaa ja kestäviä kun mitkä. Keskolta saat osat helposti.

      • Ei soitellen sotaan

        Yhdenmiehen sotaan ei kannata uutta konetta hommata. Playloader 90 tai 100 sarjalainen on kova peli ja menee penkkaan eikä pienet routakamitkaan haittaa.


    • internaali prospekt

      tahtoo olla nuo "paukut"(payloaderit) vanhana,ettei ole minkään
      valtakunnan jarruja.Ja moottorina joku vanha scanian kone.Akselit jotain eaton
      rockWell.,isotöisiä remonttia ajatellen.

    • Embe

      kone voi olla vanhempi ei tarvii olla uus mutta jos urakointii meinaa niin kyllä sota aikaset koneet voi unohtaa.

    • Elmeri08

      Kyllä meilläpäin urakoidaan myös vanhemmilla koneilla. Eipä taida asiakkailla olla väliä teetkö lumityöt uudella vai vanhalla koneella kunhan teet.

      Alkuperäiseen kysymykseen. Volvoista minulla ei ole kokemuksia paljon, hinnoissa on vanhatkin koneet. Helposti yli 20t euroa joku 80 luvun kone. Casesta en tiedä mitään, en ole ajanut eikä täällä hirveästi ole. Onko huonoja kun konemiehet ei käytä?

      Valmetteja on vanha tielaitos käyttänyt mutta kestävyydestä en tiedä.

      Caterpillar joidenkin mielestä koneiden mersu. Itse ajanut pelkästään cattien kanssa. Hyviä koneita mutta ainakin omalla työpaikalla koneissa ollut myös melko paljon laittoa. eli mikä tahansa kone, vikoja saattaa tulla.

    • Jaska74

      Volvot kiinnostaa mutta onko täällä kellään tietoa onko esim. nuo Valmet 900:set kestäviä?

      • Mitä tarkoitit?

        Yhden yksilön olen nähnyt konemyyjän takapihalla. Hyvin se on siellä kestänyt jo useamman vuoden ajan vaikka hintaakaan ei ole kuin muutama tonni.


      • ---------------

        Löytyy 900:nen valmetti. Teknikkahan näissä on perusvarmaa tunnettujen firmojen tuotantoa, moottori Valmet 411 ds, vaihteisto clarkin 4 pykälänen muunninlukolla, kulkee n. 50 km/h tiellä. automatisoitu vaihteenvaihto, myös manuaalinen käyttö. Hydrauliikka esiohjattu ja Vickkerssin kuormantunteva mäntäpumppu. Perät ZF, kitkalukot ja uivat levyjarrut napojen sisällä.
        Elektroninen valvontajärjestelmä digi näytöllä paineille, lämpötiloille, lataus, ajonopeus, moottorin kierrokset. Sama laite myös suojaa vaihteistoa "pöljän pojan kämmeiltä" eli vauhista pakille ja liian pienelle vaihteelle vaihto ei onnistu.

        Jos kiinnostaa, saatan myydäkin. Kyseien kone on tapitettu muutama kk sitten, joten väljäkään ei ole.


    • valmetti...

      oli susi jo syntyissään eipä niitä enää missään näekkään. Pienemmissä
      luokissa Volvo on käypänen ja suuremmissa catti

    • Valmuttimies

      Kyllä Valmetin pyöräkuormaajat kestää. Tielaitoksella ollut kovassa käytössä kovilla tuntimäärillä ja vähän tarvinnut rassata.

      Volvolla kun alkaa olla 15-20 tuhatta tuntia mittarissa alkaa vaihteisto ja kone piiputtaa. Kalliita remontteja vaikka olisi vanhakin BM.

      BM volvo maksaa helposti vanhanakin sen 20 tuhatta ja siihen kun heti tekee remonttia 10 tonnilla niin onhan koneelle hintaa.

      • Jaska74

        Niinhän se menee. Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Sama koneiden kanssa.

        Onko täällä Volvo tietäjille esim. BM4500 nimimerkillä minkäänmoista tietoa tai edes kutinaa että minkämoisia tuntimääriä volvot kestävät? Tai paljonhan on käyttäjästä kiinni mutta onko tuollaisella vajaat 20 000 tuntia mittarissa olevalla volvo bm:llä luvassa isoja ja kalliita remontteja?


      • Nyt pomppas

        Eipä ole yhdelläkään entisen Tielaitoksen Valmetilla vielä ajettu yli 10 tuhatta tuntia. Epäilen ettei edes kaikilla yhteensä. Heh kovassa käytössä tosiaan, lähinnä pieniä hiekkakasojen levityksiä. Yleensä kyllä vaan seisoneet koristeena.


      • NSDAP

        Valmet 800 on olut eniten valmistettu malli 1975-85 800 on tehty hyvistä osista Caterpillarin akseleista, clarkin muunnin, clarkin laatikko ja vickersin hydrauliikka. Vain runko, ohjaamo ja moottori on kotimainen. 800 on kaikista kestävin malli. 900 oli sen seuraaja mutta ei niin hyvä kuin 800 malli. Valmetin valmistuksen lopetti liian kallis hinta ja pienet valmistusmäärät. Jälleenmyyntiverkosto oli kotimaassakin aika heikko.


      • valtionmetalli
        NSDAP kirjoitti:

        Valmet 800 on olut eniten valmistettu malli 1975-85 800 on tehty hyvistä osista Caterpillarin akseleista, clarkin muunnin, clarkin laatikko ja vickersin hydrauliikka. Vain runko, ohjaamo ja moottori on kotimainen. 800 on kaikista kestävin malli. 900 oli sen seuraaja mutta ei niin hyvä kuin 800 malli. Valmetin valmistuksen lopetti liian kallis hinta ja pienet valmistusmäärät. Jälleenmyyntiverkosto oli kotimaassakin aika heikko.

        tais loppua valmetin teko,kun sosiaalidemokraattinen suomi pakotettiin
        ostaan koneita tarjousten ja työhön sopivia koneita.Kuntien,valtion ja valtion omistamien teollisuuden yritysten kun ei tarvinnut kilpailuttaa,valmetti ostettiin,vaikka se sopinut ko tehtäviin ja maksoikin tuplasti enempi. Tällä tuettiin samalla puolue ja hyväveli järjestelmää.Tämähän makso veronmaksajat.,eihän politrukit mistään ota vastuuta.

        Nyt on sama meininki,hiukan vaan isompana,eu kallispalkkaset byrokraatit voimissaan.


    • Toukopouko_

      20.000 tuntia ajetun koneen hankinnan yhteydessä on aina varauduttava isoihin remontteihin. Työkaverini teki vuosikaudet töitä Volvon kuormaajalla (en muista numeroa) ja piti niin kovasti, että hurahti myös Volvon autoihin. Haukkui Valmetin alimpaan helvettiin.

      • ippen1

        Volvon kuorma-autot on asiallisia mutta henkilöautoista pysyn kaukana.Valmetin pyöräkoneet on pirun keksintöä ei päivää ilman rassausta.


    • BM4500

      näihän se on. 20 000 tuntia on paljon mille tahansa laitteelle. Mutta paljon on volvoja joilla on ajettu paljon enemmänkin. Valmettikii oiva laite mutta oon kuullu et osien saanti ois hankalaa??

    • Volvoko?

      Volvon 4300-4500 sarjalaisissa vikoja alkaa tulla jo n. 15t tuntia ajetuissa. Laatikko remontti edessä nopeasti ja todella kallis.

    • volvisti1

      höpö höpö. Vanhemmat Bm:t todella vahvoja koneita. Ei saa vielä nuissa tunneissa rikki.

    • Embe

      Etsi 621 tai 721 case. Cumminsin kone on kestävä ja kaupan päälle tulee komeat äänet. Tehoa ihan eri tavalla kuin volvoissa. Ja hankinta hinta edullisempi.

    • case?

      miksei niitä missään näy jos ne on niin hyviä.

      • Ippen1

        Casen pyöräkoneista ja kaivinkoneista kannattaa pysyä helvetin kaukana hydrauliikka niissä ihan mahdottoman idioottimaista suunnittelua.Kaivinkoneessa esim:400bar paineet ja sivuvirtasuodatus.Koitappa esimerkiksi mistä löydät hydrauliletkuja 400baariin hydrauliikkaan.


    • Kake.T

      Jos et uutta osta. Volvo ja cat on vahvimmat koneet. Volvossa ihan ykkönen ergonomia. Vanhat Bm:ät kanssa vahvoja. Itsellä komatsusta ei mitään pahaa sanottavaa mutta toiset moittii rajusti. Itse saattaisin ottaa volvon jo pelkästään jälleenmyyntiarvon takia.

    • Maagisti

      Jos et ole uutta konetta hankkimassa. Kannattaa katsoa myös Hanomag kuormaajat. Itsellä ollut 44:n hanomag eikä mitään pahaa sanottavaa. Menee penkkaan ihan kehuttavasti ja talvihommissa todella pätevä. Ja varma tekniikka.

      • hilperi

        minkä ikänen hanomag?paljon ajettu ?onko tarttenu tehä mimmosia remontteja?oon itteki katellu tuommosta 44:sta


    • ex_makisti

      Älä osta hanomaggia. Itellä ollut kaksi, 44 ja 55. Molemmista mennyt kone. Tyyppivikaa koneessa. Molemmista kannet mennyt. Muuten ihan ookoo koneita käyttää. MIkäli kone perkins, osia saa koneeseen mutta jos jotain muuta menee, mitä vanhempi kone sen hankalempaa. Vaihdoin volvoon enkä ole katunut.

      Vanhemmat BM:ät kestäviä. Hieman hanomakkia kalliimpia mutta ihan eri luokan koneita. Volvo vaan kestää tunteja ihan eri tavoin kun muut merkit.

    • in memorial HANOMAG

      hanomakia ei voita mikään!!.Karu vehje kuskille,mutta raju työlle.Menee
      vaikka kiitokallioon! Moottori ongelmat johtuu huonosta huollosta,nestee ja
      oljyt pitää olla kohdalla.Ja älyttämät pakkaskäynistykset pois.Lämpö tarkasti,,syylärin pesu aikaajoin.
      44c/d nelos kone,,55/66 c/d kuutoskone.Perkins-pastori pienissä..33/22c/D
      Automaattiset perälukot,levytjarrut,kuomituksen tunteva hydraukka,puomistonjousitus,muunninlukot,,ym olivat jo 70-luvulla hanomakissa vakiotavaraa.Muissa merkeissä ei tiedetty edes moisia!!!

      Ja nopea tiellä..ite suosittaisin55 D.Saksasa ja eu:tta saa hyviä
      hanomakeja,mutta katos..hinnat ihan volvon luokkaa.Suomi-savo
      hanomakit rysitty jo niin loppuun,ettei taida löytyä "timanttia"

      Ajaisimme vielä hanomakeilla...mutta komatsu osti tehtaat. Hanomagin
      viimeset maahantuojat...kelvottomat...antoivat viimeisen niitin tälle
      legentaariselle koneelle!

    • sorakeisari

      Ainot pyöräkone joka kestää pelkäämättä tunteja on volvo. Catti on isoissa monttukoneissa vahva mutta kompakteissa volvo. Volvo huolto on suomen paras ja toimii.

    • Pyöräkone fani

      Osta volvo l 70. se on hyvä lumitöissä mutta soramontulla ei joten soramontulle volvo l 180g. Päätä itse minkä haluat.

    • Pyöräkone fani

      volvo l 90 on automaatti vaihteisto.volvo l 180 kauhaan mahtuu 11 tonnia tavaraa. olen ajanut kumpaakin , ja hyviä ovat. kalliita mutta kestäviä.

    • ehkä eläkkeelle

      tein juuri vaihdelaatikko remontin -93 vuosimallin 120B volvoon, ajettu 53 000 tuntia, ostin sen -97 12 000 tuntia ajettuna. osat maksoi n.3000 € (eli kaikki kartiorulla laakerit 8 kpl akseleiden päihin ja eteenpäin ajon pakan levyt 18 kpl ja muuntimen laakerit, tiivistesarja oli hyllyssä valmiina joka maksaa volvolla pari tonnia vero) Toisessa -89 vuoden 120:sessä on yli 50 000 tuntia eikä ole tehty mitään muuntimelle ja vaihteistolle eli öljyn vaihto on kaikkein tärkein juttu.Huono öljy (likainen)syö paine voidellut neulalaakerit pakkojen sisältä ja akselit on arvokkaita pari kolme tonnia kappale

    • ippen1

      Volvo,Komatsu,Caterpillar,Hitachi siinä on luotettavimmat koneet mun ja aika monen muunkin mielestä.Ei 20000 tuntia ole vielä paljon jos konetta on huolettu hyvin.Jos kone on vm-81 tai -82 ja tunteja ja noin 20000h niin aika harraste käytössä se on ollut silloin.Kyllä 20000 tuntia ajetulle saattaa tulla vähän tyyrimpiäkin remppoja,kun aikakin tekee tepposiaan.

    • volvo 90

      volvo 90l on asiallinen kone...sopii monttuhommiin ja lumihommiin...koneen ostamisessa kannattaa olla tarkkana...älä ota konetta jossa "tunkit" on väljät..kielii rasvan puutteesta ja rasvarin toimimattomuudesta..myöskin odotettavissa olevista remonteista...tarkista turbiinin öljyt...jos kirkas...kaikki kunnossa, ei tiedossa remonttia..mutta jos öljy mustaa,niin se kielii siitä,että turbiinin öljyt sekoittuu moottoriöljyyn ja odotettavissa on turbiini remontti,joka on helvetin kallis ja hankala homma..hylkää sellanen kone heti ja katso toinen yksilö...komatsu on ihan hyvä merkki myös..mutta samat jutut pätee,kuten volvoonkin...volvo os siinä mielessä parempi,että osien saanti on nopeaa ja helppoa sekä huoltoapuakin löytyy...komatsun osia joudut odottamaan ja huolto apua vaikeempi saada,ellet itse tee....

    • Pyöräkone fani

      volvo l90f. siinä on sulle kone. Hyvä lumitöissä, ehkä vähän liian iso pienille parkkipaikoille mutta muuten ihan hyvä. Montulla pieni könttänä mutta luottaa. Ite oon eniten ajanu l90 konetta tehtaalla. Hyvä näkyvyys ohjaamosta enkä kolaroinu kertaakaan(töissä 19 vuotta).

    • jtv10

      Ljungby maskin l13 ei halpa, mutta pesee volvonkin. Varaosia löytyy ja helppoja huoltaa. itse ajanut n.7 vuotta koneella ja ei suurempia onkelmia... laturia yms kuluvaa menny ja muutamia sähkövikoja ollu mutta muuten tosi jees vehe.

    • L90G

      Ite oon samaa asiaa pohdiskellu että laittaas oman koneen. Volvon L9F/G mallia ite suunnitellu. Ei ne ilmaasia toki oo mutta on ne suht varmoja kamppeita. Eipä suuret firmat tahro ottaa vanhojen paskojen harteille liikkeen logistiikan toimivuutta...

    • Reikäjuusto

      Volvo L50G .Niin paska .älä osta. Vaihejarrulla pilattu

      • muitakinKUINcaterpillar

        Zettelmayer,tpaino jotain 19 tn ,oli kaksi vuorohommissa vuoden ajan.Sa...nanan hyvä ja kestävä kone!! ja ajettiin täysillä.Ruman näkönen
        päältäpäin,jos volvoon vertaa.mutta kestävä ja tehokas.


      • hanomakki

        Hanomag pyöräkuormaajat on tehokkaita koneita.Saksasta löytyy hyviä yksilöitä.


      • Hitachix

        KOVA PELI!,sakut vaan niin hinnoissa! ja kiinteä tappisia,ei pikaliitintä!
        Mutta perk--leen kova kone penkassa menemään!Siinä saman kokonen
        catti jäi itkemään,ja vähempi oli remonttia hanomagissa.

        Tuo zettelmayer on nykyään volvon omistuksessa.jos oikein muistan.


    • plaston.peli.pesee.muut

      Plaston punainen muovikaivuri on sa...tanan kova peli. Vähän muovisen oloinen mutta urakka joutuu nopeasti. Kaikki rautahäkkyrät jäi itkemän kun Plaston kaivurilla kuormasin naapurin Villen muovikuormurin. Äiti osti sen entisestä anttilasta halvalla.

      • vaimoTÖISSÄ

        Oletko kelarahoilla elävä?


    • 50e

      Hanomag on tosi nopea kone lastauksessa. Harmi vain että valmistus lopetettiin.

    • Anonyymi

      mikä vika 4400 volvo ei liiku eteen eikä taakse oljyt ja soodattimet vaihdettu

      • Anonyymi

        Mulla ongelma että 4300 vaihde onkin yhtäkkiä kolmonen esim vaikka vaihdevipu olis ykkösellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla ongelma että 4300 vaihde onkin yhtäkkiä kolmonen esim vaikka vaihdevipu olis ykkösellä.

        Minulla sama juttu! Mikä saattaisi olla vikana?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      76
      2691
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      276
      1539
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1497
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1341
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      399
      1301
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      385
      1246
    7. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      997
    8. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      889
    9. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      254
      812
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      316
      805
    Aihe