Mun vauva on jo yli 4kk ja itse kuulun kirkkoon mutta en jaksa järjestää ristiäisiä, eikä mahdollisuutta pitää mitään juhlia kotona, ei tilaa eikä rahaa. Sukulaiset asuvat toisella puolen suomea ja ystävät ei joko kuulu ev.lut. kirkkoon tai kuuluvat seurakuntaan joka ei lapsikastetta hyväksy. Olen yksinhuoltaja. Voiko lapsen kastaa ilman mitään seremonioita ja juhlia?
Ei voimia järjestää ristiäisiä
4
534
Vastaukset
- viivi-*
En usko, että kastamiseen tarvitaan mitään erityisiä juhlia järjestää. Lapsen voi kastaa vaikka Jumalanpalveluksen yhteydessä omassa kotikirkossa. Kummeja tulee olla vähintään kaksi. Tästä vähimmäismäärästä on mahdollista poiketa kirkkoherran tekemällä päätöksellä. Kummien ei tarvitse olla läsnä kastetilaisuudessa, todistamaan tarvitaan kuitenkin kaksi henkilöä. Kannattaa kysyä tarkemmin omasta seurakunnasta. :)
- äititäti
Ota yhteys seurakuntaasi. Kyllä lapsen voi kastaa ilman juhlia vaikka arkipäivänä seurakunnan tiloissa. En usko, että kummitkaan ovat pakollisia, jos ei sinulla niitä ole. Koeta saada asia järjestykseen. Voimia.
- .....
Tarkoititko, että seurakunnalta voi saada apua kummin löytämiseen, jos omasta tuttavapiiristä ei löydy sopivaa henkilöä? Kuten edellä jo kirjoitettiinkin, kokonaan ilman kummeja ei lasta voida kastaa, vaikkei kummien tarvitsekaan olla kastetta todistamassa. Kirkkoherran päätöksestä yksi kummi riittää, muuten vähimmäismäärä on kaksi. :)
Ap:lle vain tsemppiä. Kaikki neuvot, joita osaisin antaa, ovat edellisten vastauksissa jo tulleetkin. Eli juhlat eivät todellakaan ole pakolliset, ja asiat järjestyvät kyllä, kun otat yhteyttä omaan kotiseurakuntaan. :)
- anzu68
Omasta seurakunnasta kannattaa kysyä myös muuta tukea tilanteeseesi. Ja kasteen todistajatkin saattavat löytyä seurakunnan kautta, jos kummit eivät pääse kastetilaisuuteen. Jaksuja sinulle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62463- 1161638
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361376Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1571205- 1201126
- 521115
- 571061
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051054Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46929- 60892