Koiraani puri toinen koira

Voi ITKU!

Tänään koirapuistossa omaa koiraani, pittimixuros 6v, puri pieni terrieri toiseen takajalkaan monta pahaa haavaa.
Oma koirani on rauhallinen eikä häiriintynyt, vaikka se terrieri ärisi sille meidän tullessa puistoon. Se vain käveli ympäri puistoa haistelemassa ja merkkailemassa, kun terrieri riehaantui lopullisesti ja hyökkäsi takaapäin toiseen takajalkaan kiinni. Se sai aikaan monta syvää haavaa ennen kuin sain sen irti. Terrierin omistaja, nuorehko mies ei tehnyt elettäkään auttaakseen. Hän ei myöskään suostunut antamaan yhteystietojaan. Jouduin lähtemään oman koirani kanssa nopeasti eläinlääkäriin, sillä haavat vuosivat runsaasti enkä jäänyt inttämään häneltä puhelinnumeroa tai muuta.
Onneksi päivystävälle pääsimme suoraan ja siellä 9 tikkiä ja antibioottikuuri särkylääkkeet ja sidokset. Koira linkkaa pahasti ja varmasti jalkaa särkee.

Sain erään koirapuistotuttavan kautta tietää missä mies asuu ja aion mennä laskun kanssa keskustelemaan. Olen joskus kuullut, että koirapuistoon mennään omalla vastuulla, mutta eikö tässä tapauksessa asia ole ihan selvä: terrierin omistajan kuuluu maksaa lääkärikulut?

26

3485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Kyllä ainakin minusta mies on velvollinen korvaamaan vahingot. Puistoon ei saa tuoda aggressiivista koiraa tai sen kanssa pitää poistua, jos puistoon tulee joku muu. Mies saattaa kyllä yrittää väittää, ettei ole ollut puistossa tuolloin, joten olisi hyvä jos tapahtumalla olisi todistajia.

      Itse tekisin luultavasti niin, että kysyisin poliisilta mitä tuossa tilanteessa kannattaa tehdä (nostetaanko rikosilmoitus tms.). En menisi ainakaan yksin käymään miehen luona. Voisit vaikka laittaa laskun kirjeen kanssa postiluukusta. Jos mies ei maksa laskua, silloin viimeistään yhteys poliisiin.

      • Heippp

        Omaakin pentuani puri toinen koira koirapuistossa. Koira puri vatsan verille, vaikka pentuni oli ihan nätisti ja jatkoi vain puremista, vaikka tämä alistuikin. Myöhemmin oli purrut toiselta pennulta jalan poikki... Sairasta touhua viedä agressiivista koiraa tuollaisille paikoille, varsinkin tuollaisen tapahtuman jälkeen.


    • :(

      Valitettavasti olen vähän niin ymmärtänyt että koirapuistoon mennään omalla vastuulla... Toki voit poliisiin ottaa yhteyttä ja kysellä miten on kun joku tuo selvästi aggressiivisen koiran koirapuistoon, mikä yleensä lukee puiston järjestyssäännöissä että on kiellettyä. Ehkä poliisit ovat sinun puolellasti, jolloin voit surutta lähteä korvauksia hakemaan.

      Toivottavasti kaikki järjestyy!

    • jaamäävai?

      Valitettavasti joutunet itse maksamaan kaikki laskut. Puistossa ollaan omalla vastuulla ja molempien koirat olivat vapaina. Olisi tietenkin kohtuullista, että toisen koiran omistaja tarjoutuisi maksamaan vapaaehtoisesti edes osan laskusta, mutta luultavasti ei sitä tee, jos ei kerran antanut yhteystietojakaan. Toki voit tehdä rikosilmoituksen ja jopa viedä asian oikeusasteisiin, mutta lopputulosta ei kukaan voi ennustaa. Pahimmillaan korvaat myös vastapuolen oikeudenkäyntikulut ja se on sitten valtava rahasumma.

      Sinun tulee voida näyttää toteen, että juuri nimenomaan kyseinen koira puri koiraasi jne. Onko tapahtumalla todistajat, jotka ovat valmiita todistamaan puolestasi? Silloin voisit ainakin neuvotella mahdollisesta korvauksesta, jos vaikka toinen osapuoli suostuisikin jotakin maksamaan.

    • Aloitt.

      Kävin poikaystäväni kanssa terrierin kotona ja omistajat maksoivat heti käteisellä koko laskun summan. Kiitos siitä.

      Terrierin omistajamies sanoi pelästyneensä, että minun koirani tappaa hänen terrierinsä puremisesta suututtuaan ja mahdollisesti käy vielä hänenkin kimppuunsa ja siksi hän ei puuttunut mitenkään asiaan.
      No, noin ei todellakaan tapahtunut, kuten nähtiin. Vaikka oma koirani onkin "pelottava" pittimix, se on mitä kiltein ja tässäkään tilanteessa ei tehnyt purevalle terrierille yhtään mitään. Kiljui vain kivusta ja yritti ravistaa terrieriä irti, ei muuta. Olisi voinut katkoa sen pienen koiran niskat yhdellä puraisulla, koska on paljon kookkaampi, mutta se ei ole koskaan satuttanut ketään.

      Miksi hän ei suostunut antamaan yhteystietojaan jäi epäselväksi, mutta emme viitsineet kinata, kun kerran saimme rahat sentilleen. Ilmeisesti juttu oli lähtenyt kiertämään, kun kyselin miehen perään muilta koirapuistotuttavilta. Hän siis tiesi minun tulevan laskun kanssa käymään ja oli varannut rahaa kotiin. Hyvä niin.
      Se hurja terrieri oli tosi herttanen tapaus, kun meillä ei ollut koiraa mukana :)

      Nyt odottelemme koirani paranemista. Lenkit jääneet vähän lyhyiksi, kun jalka on vielä tosi kipeä. Mutta eiköhän se tästä.

    • 14+14

      Upeaa että näin asiallisesti asia on saatu hoidettua ! Lisää näitä :)

    • Hienoa että näin

      Nimenomaan, rehellisiä ja vastuunsa kantavia koiranomistajia lisää.
      Hienosti toimittu =)
      Koirapuistot on vähän niitä näitä, ehkä siellä kannattaa pitää koirat kiinni. Itse en koskaan mene niihin.

      • ...

        Hyvä, että asia järjestyi. : ) Vaikka mies ei nyt puhunutkaan totta, pääasia että maksu hoitui.

        Mielestäni koirapuisto on sitä varten, että siellä koirat saavat olla irti ja temmeltää vapaasti. Se on koko puiston idea. Hihnassa ollessaan koirat eivät pysty käyttämään luontaista elekieltään niin hyvin ja tappeluita syntyy helpommin. Ainakin täälläpäin puiston säännöissäkin ihan lukee, että pidä koirasi täällä vapaana.

        Itse en käy puistossa ollenkaan, paitsi jos siellä ei ole ketään tai jos olen sopinut tuttujen kanssa tapaamisen sinne. Koskaan ei voi tietää, millaisia koiria (ja omistajia) sinne sattuu tulemaan.


    • 1+8

      No joko kaikki kiinni tai kaikki vapaana ei missään nimessä sekaisin koska se on tyhmyyden huippu :)

      • ei lisää näitä

        Koiran kuin koiran pitäis osata tännekäsky-irti-paikka-istu-maahan, jne. ennen kuin sen saa tuoda puistoon. Tuo terrieri oli näköjään ihan kouluttamatta ja muutenkin puistoon väärä luontoinen.
        Hienoo, kun asia kuitenkin selvisi, vaikka parasta ois ollu, ettei kukaan ois alunperinkään purru ketään.


    • Loppua pitäs :(

      Ei ole yhtään mukavaa kun noita aggressiivisia koiria tuodaan koirapuistoon.. Saisivat pysyä omilla pihoillaan, eipähän satuta muita! Jotkut omistajatkaan eivät välitä mitään vaikka koira tappaisi toisen.. :( Säälittävää.

    • 24

      Kamerakännykällä kuva omistajasta sekä koirasta ja samantien ilmoitus poliisille.

      • ....

        24 : Eiköhän se ole aivan turhaa,koska terrierin omistaja maksoi laskun


    • rottistottis*

      Kuva/kuvailu, tarkat ajat jne. Poliisille ellei mies ota vastuuta! Mun nartun päälle paiskoi 2,5v sitten puiston ovi (oltiin puiston sisällä) tuli lieviä ienvaurioita ja jouduimme amputoimaan oik. etutassun uloin varvas (iskusta johtuva luuhun menevä vamma). Yritin lappuja laittaa jne ilman tulosta ja soitin heti poliisille, miestä ei heti löytynyt. Pari viikkoa odotin sit tein rikosilmoituksen. Mies korvasi lopulta sovittelussa hoidot, lääkkeet ja tossut ja minun hoidon takia menetetyt työtunnit. Tsemppiä!

    • Joobax

      No tuota... mä en koskaan mene puistoon, jos siellä on joku murraamassa ovella. Hiukankin kyräillään ni mä lähden mieluummin pois, ku jäisin koettelemaan koirani hermoja.

      Hyvä kun säästyitte pahemmalta ja sait rahatkin pois. Pienellä kaukonäköisyydellä tosin olisit voinut välttää koko jupakan.

      • Wut..?!

        "Pienellä kaukonäköisyydellä tosin olisit voinut välttää koko jupakan."
        Aloittajalleko tämän älynhelmen tarkoitit?
        Eiköhän se terrierin omistajan olisi pitänyt olla vähän enemmän tilanteen tasalla ja häipyä, kun hänen koiransa alkoi ärisemään. Luultavasti aloittaja luotti oman koiransa rauhallisuuden lopettavan turhan ärinän, mutta terrieri olikin täysin seko ja kävi kiinni.
        Ärisevät heti ulos puistosta kun sinne tulee muita!


      • Joobax
        Wut..?! kirjoitti:

        "Pienellä kaukonäköisyydellä tosin olisit voinut välttää koko jupakan."
        Aloittajalleko tämän älynhelmen tarkoitit?
        Eiköhän se terrierin omistajan olisi pitänyt olla vähän enemmän tilanteen tasalla ja häipyä, kun hänen koiransa alkoi ärisemään. Luultavasti aloittaja luotti oman koiransa rauhallisuuden lopettavan turhan ärinän, mutta terrieri olikin täysin seko ja kävi kiinni.
        Ärisevät heti ulos puistosta kun sinne tulee muita!

        Kyllä se on ihan silkkaa omaa tyhmyyttä, jos menee puistoon, vaikka siellä on kiukkuinen koira. En olis ite menny, kun en halua, että koirani joutuu selviytymään ärisevän terrierin kanssa. Mieluummin ootan hetken ja meen sitte, ku ärisevä terrieri lähtee pois.

        Monesti oon itse poistunut puistosta, jos sinne tuppaa joku, jonka tiedän arveluttavaksi, vaikka itte olisin puistossa ensin. Tulkoot ja olkoot, mut ei mun koiran kanssa. Mä oon vastuussa koirani turvallisuudesta, enkä todellakaan luota sinisilmäsesti "että puistoon tuodaan vain kilttejä sessejä vain koska niin lukee säännöissä". Sehän on kerrassaan ääliömäistä! Ylinopeuttakin ajaa varmaan lähes 50 % autoilijoista, vaikka se on kiellettyä.


      • uhrin vika
        Joobax kirjoitti:

        Kyllä se on ihan silkkaa omaa tyhmyyttä, jos menee puistoon, vaikka siellä on kiukkuinen koira. En olis ite menny, kun en halua, että koirani joutuu selviytymään ärisevän terrierin kanssa. Mieluummin ootan hetken ja meen sitte, ku ärisevä terrieri lähtee pois.

        Monesti oon itse poistunut puistosta, jos sinne tuppaa joku, jonka tiedän arveluttavaksi, vaikka itte olisin puistossa ensin. Tulkoot ja olkoot, mut ei mun koiran kanssa. Mä oon vastuussa koirani turvallisuudesta, enkä todellakaan luota sinisilmäsesti "että puistoon tuodaan vain kilttejä sessejä vain koska niin lukee säännöissä". Sehän on kerrassaan ääliömäistä! Ylinopeuttakin ajaa varmaan lähes 50 % autoilijoista, vaikka se on kiellettyä.

        Todella ikävää uhrin syyllistämistä taas. Rikolliset ovat aina oikeassa ja uhrit tyhmiä, niitä saakin kiusata, vai mitä joobax?


      • Joobax
        uhrin vika kirjoitti:

        Todella ikävää uhrin syyllistämistä taas. Rikolliset ovat aina oikeassa ja uhrit tyhmiä, niitä saakin kiusata, vai mitä joobax?

        Sanon vaan, että maalaisjärkee saa ja on ihan suotavaa käyttää. Ap:n tilanteessa syyttäisin eniten itseäni ja ottaisin opikseni. Olen ollut vastaavassa tilanteessa ja otinkin opikseni :D Tyhmä olin, kun en nähnyt mitä oli tulossa. Mut oppia ikä kaikki kymmenen muuta kliseetä ;)


    • kipeitä paikkoja

      Koirapuistot ovat sairaita paikkoja, ja itse en sinne vie koskaan koiraani, vaikka oma koirani taatusti "pärjäisi" yli 95 %:lle koirista jos joutuisi puolustamaan itseään.

      Meillä homma menee tosin sillä mallilla, että minä otan vastuun tilanteista eikä koira, eli koira ei joudu puolustushommiin. Koirapuistossa ei pysty tätä tekemään, tarpeen tullenkaan, koska välimatka voi olla koiraan suurikin.

      Lisäksi koirapuistot ovat paskaisia tautipesiä, hyi hittolainen.

      • Fiksuus kunniaan

        Todella moni vajakki jättää koiransa paskat korjaamatta, se on ikävä kyllä totta. Meillä lähistöllä onneksi kaksi puistoa, joista toinen huomattavasti siistempi, sillä sinne ei pääse autolla. Se on korkean mäen laella, sinne pääsee portaikkoa pitkin tai sitten hankalaa reittiä kiertämällä aidatun hylätyn vankila-alueen. Sinne ei laiskat paljoa viitsi vaivautua, joten se on pysynyt hyvässä kunnossa. Siellä ei ole rikottu eikä varastettu haravia eikä lapioita ja kakat näköjään korjataan tunnollisesti. Hienoa, kun on olemassa fiksuja kunnon ihmisiä, jotka toimivat oikein silloinkin kun kukaan ei ole näkemässä.


    • porotus82

      Mäkään en menisi koirapuistoon jos siellä on joku arveluttava koira. Monesti olen lähtenyt koirapuistosta kun huomaan että sinne tulee koira joka alkaa rähjäämään, tai jonka olen aikasemmin nähnyt olevan aggressiivinen, tai jos alkaa muiden koirien välillä tulla kahnausta. Lähden myös jos tulee joku toinen samanikäinen uros joka on dominoiva, koska oma koirani ei ole niin varma että tulee sellaisten kanssa aina toimeen. Omistajalla on aina vastuu turvata oma koiransa koska ei koskaan voi tietää mitä koiria ja niiden omistajia koirapuistoissa on.

      Siis kyllähän vastuuta pitää olla myös aggressiivisen koiran omistajalle, että lähtee pois jos huomaa että oma koira rupeaa rähisemään toiselle koiralle.

    • sakemannipystykorva

      Mä olen sitten törmännyt siihen luonnevikaseen labbis yksilöön. Se oli kahden aika nuoren ehkä 13 v tytön kanssa koirapuistossa. Se kävi toisten koirien päälle, heti kun joku yrittikin haistella tai tutustua vähän lähemmin. Yhtäkkiä se tuli minua kohti muristen ja meni reittä hipoen ohi. En katsonut, enkä koskenut sitä ollenkaan, paitsi puistoon mennessä ohimennen, muuten en ottanut kontaktia lainkaan. Niinkun en yleensäkään taputtele vieraita koiria, jos ne ei itse sitä halua. Seuraan vaan omaa koiraani ja sen tekosia. Jäi vähän huono maku tästä rodusta :(

      • voihan nenä

        mitä sekoilet :)
        minkä ihmeen sen labbiksen ?
        Et tekstistäsi päätellen osaa lukea / katsoa yhtään koirien käyttäytymistä..tuskin koira sinulle edes murisi , taidat omata myös kovin vilkkaan mielikuvituksen :)


      • =.=

        Yhden koiran käyttäytymisen perusteella et pidä koko rodusta? Taidat olla persu ;P Yleistäminen on tietysti mukavaa, avoin ajattelu vissiin rasittaa aivoja liikaa ja tulee epämukava olo? Vai mikä syynä tuollaiseen typeryyteen?


    • apinaorkesteri2

      Kiva että terrierin omistaja maksoi laskun,mikään pakko sen ei olisi ollut. Koirapuistoilu omalla vastuulla. Juridisesti asia on näin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1751
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe