Analyysimenetelmät?

Tuulia-

Huh, mistä tiedän mikä on sopivin analyysitapa oman tutkimusaineiston käsittelyyn? Teen gradu kvalitatiivisin menetelmin ja näillä näkymin kerään aineiston teemahaastattelun avulla..
Minulla vain ei ole käsitystä miten valitsen tutkimukseeni sopivan analyysitavan? Sisällönanalyysi on ilmeisesti melko usein käytetty ja VARMA(?)..? Miten teemoittelu ja tyypittely, nämä ilmeisesti eri menetelmiä, eikä liity sisällönanalyysiin..?
Onko kellään suositella vaikka jotain hyvää ja selkeälukuista teosta?

5

1157

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :::Samis:::

Samojen ongelmien kanssa painin, tosin keräsin aineistoni kyselytutkimuksella, mutta avoimin kysymyksin, mitkä siis muistuttavat pitkälti haastatteluaineistoa. Päädyin itse käyttämään sisällönanalyysia ja teemoittelua. Sisällönanalyysi on toisaalta aika varma, mutta ongelmaksi koen siinä sen, ettei se oikein anna mitään konkreettisia työkaluja aineiston analyysiin. Mutta tuskin voi ainakaan kokonaan pieleenkään mennä, jos valitset sisällönanalyysin. Ja analyysitapoja voi tosiaan yhdistääkin halutessaan. Itse ikään kuin teemoittelen sisällönanalyysin "sisällä". Sisällönanalyysista hyvä ja selkeä teos on Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Onkohan jotain ohjeita myös teoksessa Tutkimushaastattelu. Teemahaastattelun teoria ja käytäntö...? Ainakin siitä voisi olla sinulle muutenkin hyötyä. Tsemppiä analyysimenetelmän valintaan! Tulehan kertomaan, mihin päädyit.

• opika

Ei ole tarkoitus nyt ilkeillä mutta eikö teille ole kuulunut opintoihin menetelmäkurssia ollenkaan? Itselläni oli sellainen sekä aineopinnoissa että syventävissä juuri gradun takia ja nämä siis pakollisia.

Sitten sellainenkin ihmettelynaihe, että mitä teillä gradusemmassa puuhataan, ellei käydä läpi tällaisia asioita, jotka ovat gradun onnistumisen kannalta hyvinkin keskeisiä?

Kolmantena vielä vinkki, että mihin tahansa kirjaston tietokantaan syötettynä hakusanat "laadullinen tutkimus" tai "sisällönanalyysi" antavat aika kattavan määrän eri teoksia, Ongelmana niissä vain on, että ne olisi pitänyt laittaa varaukseen jo aikoja sitten, koska ovat niin haluttuja (tästäkin meille metodikurssilla sanottiin). Tämän ei luulisi olevan tiedonhaun kannalta vaikein osa jos olette jo haastatteluaineistoakin saaneet kasaan.

• ---

Opika, kaikkiin opintoihin ei todellekaan kuulu minkäänlaista menetelmäkurssia.

• korg---

Entä onko teidät töillänne ohjaajia, jotka varmasti mielellään keskustelisivat tällaisista aiheista?

• opika

Okei, luulin, että menetelmäkurssit ovat aina sidottuja itse graduseminaariin. Voitko vielä valaista, missä tiedekunnassa/laitoksella näin on? Ihan vaan vaikka etten enää kysele tyhmiä;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      87
      1704
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1212
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1113
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      67
      896
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      102
      861
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      808
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      721
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      712
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      661
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      653
    Aihe