Anteeksi Marja-Sisko

Arpaix

Pyydään anteeksi minun asiattomista viestista Marja-Sisko Aaltoa kohtaan. Olen vähän temperementtinen ja kuuma ihminen, joka joskus puhuu ja kirjoittaa mitä satuu. Se on minun spontaani ja hyvin temperementtinen luonne, jonka kanssa minulla on ongelma Suomessa, koska suomalaiset ovat paljon rauhallisempaa väki, kun minä kotoisin etelä Euroopasta. Pyydän anteeksi, että olin vähän törkeä.

67

507

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marja-Sisko Aalto

      Niin olit. Pahasti satutit.

      En kanna kaunaa, koska sellainen elämänasenne vain kuluttaisi voimia.
      Iloitaan elämän hyvistä asioista kuten uskostamme, sinä roomalais-katolisesta, minä evankelis-luterilaisesta.

      Minulla on työpöydälläni Tuomas Akvinolaisen Summa Theologiae, tosin suomeksi. Myös Theresa Avilalainen on tehnyt vaikutuksen, mutta Katariina Sienalainen odottaa vielä lähempää tutustumista. Tutumpia ovat Keski-Euroopan pyhät kuten Hildegard Bingeniläinen.

      Marja-Sisko Aalto.

    • Kolmois-S

      Hyvä homma!

    • Arpaix

      Siant Thomas d´Aquino on minun suosikki, sitten suosittelen lukea vaikka Roberto Bellarmino.
      Suomeksi Summa theologicae en ole edes nähnyt, enkä olisin ymmärtänut, koska suomen kielellä on theologia liian vaikea minulle.
      Niin, pyydään tosi paljon anteeksi. Olen vaan sellainen tuulinen luonne, mutta keskustelen myös luterilaisten kanssa, Kuopion seudulla missä itse asun.
      Minullakin oli nuorenna tunne, että haluan syntyä mieheksi, mutta en ole syntynyt, ja olin vaan antanut sen olla. En tunne sukupuoli tarkein asiaa elämässäni.
      Minua kiinnostaa theologia, filosofia, historia, ja se voin tehdä ja harrastaa, opiskella naisenakin. Minulle ruumis ja ruumillinen elämä ei ole elämässä tärkein. Olin nuorenna vähän kiduttanut itseä askeetisella elämällä, ja nälällä, kuten St. Katerine de Siéne, mutta nyt elän normi elämää ja joulukuussa täytään 40 vuotta. En koe ennää tarkeimmaksi olla mies, mutta olla onnellinen. Jumala oli päättänyt ja antanut minulle tuo minun naisen ruumiin, oli päättänyt että synnyn naisena, niin minulla mielestäni ei ole oikeutta muuttaa sen. Vaan pitää elää loppuun asti sen ruumin kanssa, mikä minulle on annettu. Ei ole ennnää tarkea että olisi lihakset, parta ja muut miehen tunnusmerkkeja, mutta minun hennon naisellisen ruumin kanssa voin myös tehdä elämässä jottain ja harrastaa jotain. Pahinta oli minulle lapsuus, murrosikä ja nuoruus. Itse olin halunut katoölilaiseksi papiksi, se ei ole mahdollista koska en ole mies. Niin, siine en voi mitään, vaan pitää elää sen kanssa, mikä on minulle annettu. Mutta tovon myös Teille, Marja-Sisko Aalto kaikki hyvää elämässä ja myös Teidän työelämässä. Minulla nyt ainakin 3kk työpaikka on. Se ei ole helppoa, täsyin suomenkielisessa ymppäristössä kun on Kuopion seutu. Tunsitteko pére Guy Barbier? Hänkin tuli Ranskasta, oli katolinen pappi, ja oli 6 v keskitysleirissä, koska kuuluu La Résistanceen? Hän kuoli tämä vuonna 89 v iässä. Teki papin töitä elämään loppuun asti. Plajon keskustelimme puhelimessa, koska hän asui Helsingissä.

      • Kolmois-S

        Ei kuulosta hyvältä, minusta tuntuu, että teet välttämättömyydestä hyveen. Mieti, mitä sinä itse tunnet, etkä mitä jumalasi Saklas ajattelee.


      • hmjhnjhg

        Länsimainen kulttuuri on sellainen että Suomessakin naiset voivat elää miehisessä roolissa ilman mitään hoitoja ja diagnooseja. Iso joukko suomalaisia naisia elää päivittäin miesroolissa tekemättä siitä mitenkään numeroa. Pikaisella katsomisella tällaisen ihmisen olettaa automaattisesti mieheksi. Tuo että haluaisit olla mies mutta olet tyyväinen kun olet naisen näköinen, tuntuu tässä mielessä oudolta kun nämä miestyyppiset naiset hakevat nimenomaan miehistä ulkonäköä. Hiukset leikataan lyhyeksi samaan tyyliin kuin miehillä ja vaatteetkin ostetaan miesten osastolta, eikä kyseessä ole transmies.


      • Arpaix
        hmjhnjhg kirjoitti:

        Länsimainen kulttuuri on sellainen että Suomessakin naiset voivat elää miehisessä roolissa ilman mitään hoitoja ja diagnooseja. Iso joukko suomalaisia naisia elää päivittäin miesroolissa tekemättä siitä mitenkään numeroa. Pikaisella katsomisella tällaisen ihmisen olettaa automaattisesti mieheksi. Tuo että haluaisit olla mies mutta olet tyyväinen kun olet naisen näköinen, tuntuu tässä mielessä oudolta kun nämä miestyyppiset naiset hakevat nimenomaan miehistä ulkonäköä. Hiukset leikataan lyhyeksi samaan tyyliin kuin miehillä ja vaatteetkin ostetaan miesten osastolta, eikä kyseessä ole transmies.

        Minä ostan vaatteet enim. lasten ja nuorten osastolla, koska farkkujen koko minulla on 26, mutta pituutta 170cm. Naisten osastolta housut ei sovi, liian isot ja leveät. Ostan nuorten poikkien housuja, kun vartalo on kun nuoren pojan, kasvot kapeat ja naiselliset ja tukka pitkä.
        Miehillakin voi olla pitkä tukka. Ei tarvi leikkattaa lyhyeksi, iste olen sellainen boheemi, joille sopii paremmin pitkä tukka. Kun tukka on laadukkasta ja paksua, niin kannattaa kasvatta pitkä tukka, sekä miehill ja naisilla. Minä vaan en tee sukupuolesta iso numero. Ostan vaatteet miesmaiset, mutta nuorten koska minun koko on XS, lantio kapea mutta myös hartiat kapeat. Ostan se mikä sopii, enemmään sellaista rento tyyllia kun nuorila pojilla..ja minun koko on niin pieni että käy päälle vaikka 8 v lasten housut, kun olisivat riittävästi pitkiä..


      • ,jkhjfdhjdh
        Arpaix kirjoitti:

        Minä ostan vaatteet enim. lasten ja nuorten osastolla, koska farkkujen koko minulla on 26, mutta pituutta 170cm. Naisten osastolta housut ei sovi, liian isot ja leveät. Ostan nuorten poikkien housuja, kun vartalo on kun nuoren pojan, kasvot kapeat ja naiselliset ja tukka pitkä.
        Miehillakin voi olla pitkä tukka. Ei tarvi leikkattaa lyhyeksi, iste olen sellainen boheemi, joille sopii paremmin pitkä tukka. Kun tukka on laadukkasta ja paksua, niin kannattaa kasvatta pitkä tukka, sekä miehill ja naisilla. Minä vaan en tee sukupuolesta iso numero. Ostan vaatteet miesmaiset, mutta nuorten koska minun koko on XS, lantio kapea mutta myös hartiat kapeat. Ostan se mikä sopii, enemmään sellaista rento tyyllia kun nuorila pojilla..ja minun koko on niin pieni että käy päälle vaikka 8 v lasten housut, kun olisivat riittävästi pitkiä..

        Ehkä Etelä-Euroopassa miesten pitkä tukka voi olla muotia, Suomessa on yleisempää normaali lyhyt hiustyyli, jopa sileäksi ajeltu tai lyhyt siilitukka. Nuoret miehet harrastavat enemmänkin pitkiä hiuksia seuratessaan muotia, mutta heilläkin hiukset lyhenevät kun tulee ikää. Vain harva entinen hippimies pitää takatukkaa ja poninhäntää kun muualta alkaa jo hiukset kadota.

        Myös naisilla hiusten pituus on enemmänkin tyylikysymys mikä kenellekin sopii. Suomessa ikäisesi naiset alkavat jo käyttämään lähes järjestään lyhyempää leikkaustyyliä. Vain aivan nuorilla naisilla ja tytöillä on pitkiä hiuksia, eikä ne välttämättä sovi kun naiselle alkaa tulla ikää. Pitkät hiukset vanhentaa ulkonäköä melkoisesti.


    • Arpaix

      Kun miettin miltä näytäisin miehenä...pituus vaan 167cm, kenkien kanssa ne 170cm, ruumis erittäin hento, painoa vaan 43 kiloa. Ei ole rintoja ja lantio, mutta ei lihaksiakaan. Olen sellainen suoravartaloinen. Tietysti halusin lihakset, ja atleetinen vartalo, ja olin aika paljon urheilut nuorena ja harrastanut liikuntaa. Mutta se ei ole minulle annettu, niin ei ole. Voimia on suht koht hyvät, oluen juomista voisin vähentää ja tupakanpolttoa kans.
      Mutta tykkään paljon lukea, kirjoittaa, tehdä web sivuja ja matkustaa. Historia kiinnostaa edelleen. Mitä uskontoon tulee, kyllä, en voi hyväksyä se mitä katolinen kirkko teki kataareille, riistinteket jotka alkaneet 22.7.1209 kaupunkiin Béziers ja heti minun Carcassonneen. Se että kataarien takia oli perusteltu kirkon julmin ja iljettavin laitos, Inkvisiitio , vuonna 1234.
      En hyväsky Bula extirpanda joilla vuona 1252 paavi Innocenc IV. oli hyväksynyt kidutuskuulusteluja Inkvisiition toimeesta, ja vielä Inkvisiitio kutsui itsensä " PYHÄ" vaikka oli kiduttanut ja tapanyt miljooneja ihmisiä. Tämä sotii minun periaatte vastaan Itse tykkään kataarien oppeista kanssa. Kataarit saarnoivat hyvää ja pahaa, että on hyvä Jumalaa, AMOUR, joka on vaan hengellinen Jumalaa, ja hänen kuntaan kuuluu kaikki henkistä. Ja on pahaa Jumalaa, Rex Mundi, joka teki tämän pahan maailman. Kataarit ovat dualisteja, ja ovat edelleen olemassa etelä Ranskassa, ja itse tunnen monet heistä. http://www.chemins-cathares.eu/ ja kirjoitan itse kataariforumille http://www.catharisme.eu/
      niin, en voi hyväksyä ristinretket, inkvisiitio ja sellaiset julmuudet mitä katolinen kirkko teki kataareille. / Montségur, Minerve, Queribus, Roquefixade/, vuosina 1209- 1331 yli 80 000 kuolleet kataarit!!! En voi hyvöksyä.
      Myös on huono se, että nyky Occitaniassa / Terre d´Aude/, ei saa puhua virallisesti kielto occitan, vaan kaikki ranskaa. Itse vaikka olen Occitaniasta, puhun äidinkielelään ranskaa, koska vielä 70 luvulla oli occitan kieli lähes kieletty käyttää Carcassonnessa ja koko La Provencessa. Olin oppinut kieltä occitan vasta murrosiässä. Nyt tilanne on parempi.
      Alueella Occitania edelleen on virallinen kieli vaan ranskaa, mutta puhutaan myös occitan ja catalá. Itse osan siitä nykyaikaista occitan, mutta haluan opiskella myös keskiaikainen occitan kieli.
      Muuten ensi kevät pyrin Helsingin yliopistoon tai Jyväskylään, ajattelen ranskan filologiaa ja sivuaineena espanjaa ja catalá.

    • Arpaix

      Lisäksi nuorenna 90 luvulla olin 2 vuotta asunut Tsekinmaassa Prahassa, ja viihtynyt hyvin. Sain heti hyvää työpaikkaa vaikka en osanut kieltä, eikä englantia. Mutta Prahassa sain kaikki palvelut ranskankielellä ja työantajani puhui hyvin ranskaa. Työkaverit olivat kans ulkomaalaiset, ja töitä tein turistien kanssa. Ei kukaan pakottanut osamaan tsekki tai englantia. Kotiin pääsin halvella joka kuukausi kun lento Prahasta Toulouseen maksanut vaan joku 40 euroa silloin!! Voisin tulla Carcassonneen ( 70km Toulousesta), vaikka joka viikonloppu, ja ei ollu kotiikävää. Kulttuuri on myös samantyyllinen ja Praha on täynnä gotiikkia ja barokkoa, ja historiaa.
      Muutto Suomeen oli SHOKKI! Ei mitään historiaa, ei gotiikkia, ei barokoa, ei keskiaikset kaupungit, kaikki vaan moderni, kylmää ja pimeää ja outo kulttuuri ja vaikea kieli. Tulin koska puoliso oli minua puhunuy ymppäri. En osanut edes englantia, en saanut töitä, ja puolison tulojen takia ei edes mitään työttömyyskorvausta ei mitään. Olin hyvin masentunut ja kotikaippuu oli valtava. Matka kallis, otimme paljon lainoja että pystymme elää ja kerran vuodessa pääsin Ranskaan..töitä ollu vaan talvella vaikka Lapissa missä ei ole vaan suomenkieli mutta tulevat turistit. Tämä talvi olin töissä, kesällä taas en, ja nyt minulle ensi maanantai alkaa työ..elämä ei ollu helppoa. Syvästi kaipaan ranskalaista ja occitanian kulttuuria siksi teen myös web sivuja ja matkustan heti kun vähän mahdollista. En usko sopeuttuvansa Suomeen. Ensi kesä haen yliopistoon ja osaa voin suorittaa Ranskassa, juppiii, kun vaan pääsisin.

    • JK

      HYVÄ HOMMA

    • Arpaix

      Kiitoksiä paljon. Olin nyt enemmään lukenut Marja-Siskosta, ja kyllä, hän on korkeasti oppinut, ja osaa monia kieliä. Harmi että suuri osaa suomalaisista osaa vaan englantia ja ruotsia. Tuo englannin kielen valtta jo ottaa päähään.
      Etelä Euroopassa kuitenkin pärjään ranskaksi tai catalá, ja haluan seuraavaksi opetella vielä portugaalia. Tunnen yksi pariskunta, mies suomalainen ja nainen Brasiiliasta, puhuu jonkun verran ranskaa ja haluan että opettaa minua portugaallia. Se on kaunis kieli. Tykkään itse latinan pohjauttuvista kielista, kun ranskaa, occitan, gasconhá, catalá, espanjaa, italiaa, portugaali.
      En tykä englannin kielestä mutta aina parempi kun kovia pohjoismaalaisia kieliä kuten ruotsi tai tanskaa. Tanskan ja ruotsin kieli ei kuulosta hyvältä. Tykän etelä Euroopan kielistä. Mutta hienoa kuinka Marja-Sisko on kielitaitoinen.
      Suomalaisten pitää opetella enemmään kieliä, ja juuri papit, ja pastorit osaavat ylleensä aika monta. Savossa tunnen yhden pastorin joka osaa hyvin ranskaa ja muitakin kieliä. Kiitoksiä paljon Marja-Sisko Aalto.

    • Arpaix

      Kun tämä mietin syvämällä, niin on hieno ettei Marja-Sisko antanut periksi, ja että kuitenkin työpaikka löytynyt, vaikka ei enää pastorina. Koska kun on humani-koulutus, on vaikea saada työpaikkaa, varsinkin Savossa...
      Mutta toivon että vielä pastoriksi voisitte päästää. Sukupuolen korjaus ei saa olla este työpaikkan saanniin. Minä vaan koen, että kun olisin vaihtanut sukupuolta, en olisi saanut paikkaa missään, tämä on niin vaikea pohdiskellua..

      • Kolmois-S

        Ei sukupuolta vaihdeta.
        Tuot mieleen Klonkun. Aina mielistelemässä.


      • 347437
        Kolmois-S kirjoitti:

        Ei sukupuolta vaihdeta.
        Tuot mieleen Klonkun. Aina mielistelemässä.

        Jotkut voivat sen sanoa itsestään, jos tarkoittavat fyysisiä ominaisuuksia.


    • ninnnnnnnnnnnnn

      kolmois s on taas vauhdissa..Marja-Siskoa ja Arpaixia vastaan.........

      • Kolmois-S

        Äläpä hurskastele! Olen ollut Arpaixia kohtaan varsin lempeä enkä ole ohjannut häntä hakemaan "apua" mielenterveystoimistosta niin kuin moni muu.
        Arpaix ON kuin Klonkku, koko ajan mielistelee, höpöttää ja on kuitenkin kavala ja vihamielinen.


    • Arpaix

      Kavala? En ole kavala, enkä mielistelee! Tekopyhä olette Te, Kolmois S.
      Puhutte koko ajan kuinka duunareille pitää olla hyvää. olette komminusti, ja puolustatte heikkoimpia, mutta itse Teidän puoliso on ahne, töitä ei tehnyt ainakin 10 vuotta, juo viinää, ja kiroilee, ja on itse kierro ihminen. Eli kuka täällä on tekopyhä?
      Mieliterveysongelmia? Se että nuorempana halusin olla mies, ja olen syntynyt väärään ruumiiseen ei ole mieliongelma, mutta se on Jumalan koettelma. Olin päätänyt sen vaan olla, enkä mennyt mihinkään hoitoon. Elän vaan sen ruumiin kanssa, mikä on minulle annettu. En tuntenut Marja-Siskoa henkilökohtaisesti, ja että on niin korkeasti oppinut ja kielitaitoinen, niin olen pyytänyt häneltä anteeksi.
      Ainakin hän on jotain saavuttanut, ongelmista huolimatta on selvinyt.

      • 8+2

        Voisit siirtyä keskustelemaan Jari Rannan kanssa. Olette molemmat uskonnollisia ja tyytyväisiä omaan vartaloonne vaikka nimeätte itsenne transsukupuoliseksi.


      • Arpaix
        8+2 kirjoitti:

        Voisit siirtyä keskustelemaan Jari Rannan kanssa. Olette molemmat uskonnollisia ja tyytyväisiä omaan vartaloonne vaikka nimeätte itsenne transsukupuoliseksi.

        kuka hän on? en tunne.


      • 11+19
        Arpaix kirjoitti:

        kuka hän on? en tunne.

        Googlaa!


      • Kolmois-S
        8+2 kirjoitti:

        Voisit siirtyä keskustelemaan Jari Rannan kanssa. Olette molemmat uskonnollisia ja tyytyväisiä omaan vartaloonne vaikka nimeätte itsenne transsukupuoliseksi.

        Rantsu ei todennäköisesti tissuttele, hän on ihan vain klassinen sekopää. Sen sijaan Arpaix on enemmän känniräyhääjä. Siinä mielessä Arpaix on kyllä sopeutunut Suomeen.


      • Arpaix
        Kolmois-S kirjoitti:

        Rantsu ei todennäköisesti tissuttele, hän on ihan vain klassinen sekopää. Sen sijaan Arpaix on enemmän känniräyhääjä. Siinä mielessä Arpaix on kyllä sopeutunut Suomeen.

        En "räyhää" kännissä, vaan pikkuhiljaa juon illalla vaikka 5 olutta, mutta en ole väkivaltainen. Ranta on enemmään taas keskiintynyt siihen transukupuollisuuteen, kun näin hänen blogissa. Minua enemmään kiinnostaa uskonto, historiaa, keskiaikaa etelä Euroopassa, ja siitä minä kirjoitan. Se sukupuoli ei ole minulle ennää tärkeä. Se, mitä haluan tehdä, vaikka tutkijaksi, voin tehdä myös naisena, se on aivan samaa, ja nyt keskiiässä on aika ohi, ja katolilaiseksi pappiksi en voi tulla. Vaikka koko prosessi olisi onnistunut, se kestasi ainakin 5 vuotta. ja seminaariin minua ei olisi siltti hyväksytty. Niin, jätän se olla, voin opiskella vaikka fililogiaa, historiaa, ja se voin tehdä naisenakin.


    • Raili44

      minusta Arpaix on hyvin lahjakas kaveri, niinku Marja-Siskokin on. Kolmois S on katkera ja hyvin vihainen nainen....

    • nananana

      kolmois s on vihainen ja katkerra ämmä, hän ei osaa muuta kun lietsoa vihaa ja katkeruuta muita kohtaan. Arpaix on kyllä hyvin ällykäs tyyppi.

      • 37437437

        Arpaix ei ole älykäs, koska hänen logiikkansa on opittu raamatusta. Sitä ei kutsuta älykkyydeksi, vaan ohjelmoinniksi.


    • minääääääääääääää

      En minäkin voi ymmärtää miksi Kolmois S on niin katkeraa, ja vihamielinen muita kohtaan. Ensksi Marja-Siskoa kohtaan ja nyt Arpaixia kohtaan.

      • 436326

        Kirjoita vaan ihan omalla nimimerkilläsi, Arpaix.


    • Nettikummastelija

      Mitenkäs noilla Arpaixin puolustajilla on niin kovin samanlaisia kielivirheitä kuin itse puolustettavalla?

      • 34743734

        Ehkä Arpaixilla on monipersoonahäiriö.


    • Arpaix

      Minulla on aika montta Suomeen muuttaneita kavereita, esim. Hyvinkässä. Se mikä minusta 3 S kirjoitti on hyvin epäkohtelias ja suorastaan törkeä. Minä en kirjoittanut hänelle niin törkeäsksi ja päinvastoin puolustanut . Mutta mitä voin odottaa ihmiselta joka ei kunnoioitta edes omat vanhemmat, vaan kirjoittaa kuinka hänestä tulee iloinen kun "vanhemmat muumioittuvat kotona". Se on täydellinen SYDÄMEN PUUTE! Hän huolehtii ihmisesta joka on kierro, vihaa maahanmuuttajia, on aihe, narkkari, alkoholisti, joka ei tehnyt viimeisenä 10 vuodessa päiväkään töitä!, ja sellaisesta hän huolehtii, mutta omat vanhemmat saavat mädäntyä kotona.
      Minä olin omat vanhemmat kunnioittanut, mutta minulla ei ole ennää vanhemmat.
      Minusta ihmisten pitää huolehtia vanhemmista kun ovat elossa, eikä jättä heidät omaan onnensa nojaan.
      Minulla on Suomessa kavereita, mutta vaan etelässä kaikki asuvat, ei savossa kukaa halua asua kun täällä ei ole töitä ja paikkakunta on hyvin monokulttuurinen.

      • Kolmois-S

        Kunnioitus syntyy kunnioitettavista teoista, jotka minun vanhemmiltani puuttuvat.


      • 357435754

        Ei kukaan huolehdi kusipää-vanhemmista. Heidät jätetään armotta mätääntymään yksin vanhainkotiin. Se on sitä karmaa.


    • Arpaix
      • 346742623

        Käännä sivusto suomeksi ensin, niin katsotaan sitten.


      • Kolmois-S
        346742623 kirjoitti:

        Käännä sivusto suomeksi ensin, niin katsotaan sitten.

        Älä mene lupaamaan.
        Onks toi jo käännytystä?


    • Arpaix

      Se on vielä minulle vaikea, olin kirjoittanut Inkvisiition perustamisesta, Ranskan Inkvisiitiosta ja Espanjan Inkvisiitiosta. Uskonto, historiaa ja filosofiaa ovat minulle vielä vaikeeta suomeksi, siksi kirjoitan mielulään ranskaksi.
      Kirjoitan myös sivustoon Christ-Roi, mutta vaan historiasta, ja muuta´man ranskalaiseen katolilaiseen forumiin. Mutta voitte asettaa vaikka Google kääntäjä. Harmi ettei Suomessa enemmään katolillaisrt forumit, mihin voi kirjoittaa vaikka ranskaksi tai espanjaksi. Suomessa oli ollut hyvä pappi, Guy Barbier, mutta on jo kuollut, tai vaikka joskus keskustelin Ramon Goyarrolan kanssa, joka kans asuu Helsingissä. Olisi mukava, kun joku Teistä osasi hyvin ranskaa, ja minä voisin kirjoitella ranskaksi. Suomi on äärimaisesti vaikea kieli. Parempi ymmärrän myös italia, espanjaa, ja olin aloittanut opiskella portugaalin kieltä Pohjoismaalaisia kieliä minulle ei suju hyvin.
      Tosi paljon kirjoitan uskonnosta Ranskassa, Italiassa. Minua kiinnostaa perustaa vaikka keskustelupalstaa Suomessa, mutta tarvitsen joku joka puhuu riittävästi suomea, ja olisi auttanut. Ajattelin tehdä vaikka sellaiset sivut kun http://www.la-question.net/ tai olisi se hyvä tehdä monikielisenä, kun ulkomaalaisille katolilaisille puuttuu Suomessa keskustelupalstaa.

    • Arpaix

      Huomasin vasta nyt etä täälläkin on katolilainen palsta ja yksi oli kääntänyt se minun ranskankielinen texti, olin hänellekin vastanut ranskaksi, kuinka íso shok minulle on esim. luterilainen kirkko, joka on maallinen, naispappeus, vaalit kirkossa..se ei ole enää Jumalan ja uskon kanssa mitään tekemisissä, vaan kirko on maalistunut, pappeudesta tehdään virka, piispa on nainen!!, katolilainen piispa on aivan hiljaa ja vaan seuraa tämä meininkkiä. Katolilaisessat kirkossa pappi vihittiin, ja piispa päätää kuka on kirkkoherra, eikä mitään vaaleja. Mutta huomasin että myös Suomessa monet katolilaiset ovat kanssani samaa mieltä, kuten vaikka Emil Anton, jolla on blogi http://hyviauutisia.net/
      hyviä uutisia. katsokaa tämä bloogi vaikka googlen avulla. Minä en pysty kaikki sanpoa suomeksi, mutta Anton on suomalainen ja katolinen.

      • Kolmois-S

        Kiitos! Lisäsin homovihaaja Emil Antonin mustalle listalle Seta-foorumilla, samoin kuin sinut. Kommenttisi transihmisistä täyttävät transfobian tunnusmerkit.


      • Half Woman

        Anteeksi nyt vain, väität Lutherilaisen kirkon maallistuneen, minä väitän Katolisen kirkon nostaneen itsensä Jumalan yläpuolelle omaan jumaluuteensa, olet kuin fariseus uskossasi!!! Tässä yksi vielä, tarkkaile Jeesusta kuvaavia patsaita, vartalon muotoja ja näet mitä ne muistuttavat!!!!!


    • Arpaix

      Minä en ole kirjoittanut SETA forumille homo tai transvihasta. Minä vaan olen siitä mieltä että kun sellainen ihminen ole, niin pitää elää 100% selibaatissa, koska yhdinta 2 samaa sukupuolta olevilla on epäluonnollista ja Jumalaa vastaista . En ole synty olla homo tai trans, mutta harjoittaa sukupuollista yhdintää.
      Minusta homo tai transihminen pitää vaan tyytyä siihen kohtaloon ettei voi lisääntyä,. ja että sukupolielämä ei onnistu, ja elää selibaatissa.

      • 47457457

        Sinä voit itse elää selibaatissa tai jättää lisääntymisen väliin, jos haluat. Se on minun mielestäni tylsää elämää, enkä ymmärrä miksi sinä haluat sellaista. Se että sinusta muiden pitäisi näin tehdä ja elää samanlaista tylsää elämää on törkeää. Jos sinä haluat rajoittaa muiden oikeuksia, silloin sinä itse et ansaitse mitään oikeuksia.

        Monet pakastavat sukusolujaan, käyttävät IVF:ää, lahjoitettuja sukusoluja sekä sijaissynnytystä lasten saantiin, tai adoptoivat. Siirtokohdut ovat kehitteillä ja samaten sukusolujen kasvattaminen kantasoluista on mahdollistumassa. Lapsia voi siis saada, ja suurin osa hankkii ne lääketieteen keinoin, jos se ei muuten onnistu.

        Homot ja non-op sekä post-op transsukupuoliset pystyvät harrastamaan seksiä siinä missä cis-heterotkin. Transmiesten leikkaukset voisivat olla parempia, mutta siihen auttaa vain lääketieteen kehitys, ei rukoilu uskonnon nimeen.

        Maailma ei tule enää ikinä palaamaan uskonnolliseen keskiaikaan, koska se on menneisyyttä ja aika kulkee kohti tulevaisuutta. Sinä et voi sille mitään, vaikka olisit mitä mieltä.


      • Naturalistinen virhe

      • Kolmois-S

        No tuo riittääkin reilusti mustalle listalle pääsemiseen. Sinulla on selkeät homo -ja transfobiset mielipiteet ja tuot niitä jatkuvasti esille paikassa, jonne sinua ei kaivata.


    • Arpaix

      Keinotekoista hedelmointyä on pahintaa mikä voi vaan olla. Lapsi on Jumalan lahja eikä mitään jokaisen ihmisen oikeus. Jumala päätää. kuka saa lasta ja kuka ei. Ei ole mikään ihmisen oikeus saada lapsia. Maailma on jo täynnä' ihmisiä, ja maailmassa on jopa nälkää koska ruokaa ei riitä jokaiselle. Ihminen ei voi vaan lisääntyä loputomiin. En hyväksy mitään luonnotonta keinohedelmöitimista.
      Anteeksi, en ole suomalainen, ja kieli on minulle vielä vaikea. Mutta sex kuuluu vaan miehelle ja naiselle. Minä kokeen itsensä miehenä vaikka vartalo on naisen, niin olen asexual! Minua ei kiinnosta sex miehen eikä naisen kanssa. ja mielestäni minunkaltaisten trans tai homojen pitää elää selibaatissa.

      • 24624632

        Mitä sitten, jos et hyväksy keinohedelmöitystä? Sitä tehdään silti, etkä voi sille mitään.

        Minulla on tallessa pakastetut sukusolut ja aion niitä käyttää lasten saantiin, vaikka sinun uskontosi kieltää sen. Mitäs teet?


      • 347437

        Eihän Jumala ole siinä päättänyt yhtään mitään, jos mies ejakuloi naiseen, tai laborantti keinohedelmöittää naisen munasolun. Kerrohan minulle, missä se Jumala päättää siitä? Raamatussako päättävät? Ihmiset kun eivät elä raamatussa, vaan ovat eläviä olentoja todellisuudessa. Jumala ei siis päätä mitään.


    • Ihan vain tiedoksi, Arpaix....

      Mitä enemmän täällä keskiaikaisia käsityksiäsi latelet, sitä useampaa tätä palstaa lukevaa ihmistä loukkaat - useita heistä todella syvästi ja jopa rikollisella tavalla. Tähän mennessä olet menettänyt varmasti viimeisenkin Sinua sympatiseeraavan transihmisen, ....Trolli-Tanelista toki en ole ihan varma.

      Suosittelen välitöntä siirtymistä muille foorumeille, vaikkapa tuonne Emil Antonin Jari Rannan seuraksi.

    • Arpaix

      En kirjoitanut mitään rikollista. Suosittelen myös sivuja http://www.christ-roi.net/
      Ei ole luonollista vaan että ihmiset syntyvät keinohedelmoinnin kautta. Ihminen ei voi leikkiä Jumalaa. Myös homosexuaallinen yhdintä on synti ja luonnottonta. Minä vaan uskon Jumalaa, ja seuraan luontoa.

      • 2436236

        Ihminen voi "leikkiä Jumalaa", kun hän tekee niin jo nyt. Ihminen pystyy siihen, eli hän voi tehdä sen, ja hän myös tekee sen. On tehnyt jo monta kertaa. Jopa DNA:ta on muutettu keinotekoisten virusten avulla, mm. HIV:n parantamiseen.


      • 3467436436

        Sinä kirjoitat Suomi24 palstalle Internetissä tietokoneeltasi.

        Sekö on luonnollista? Sinähän leikit nyt jo Jumalaa. Vai kasvaako ne tietokoneet, verkkokaapelit, sähkögeneraattorit, maapalloa kiertävät satelliitit, ja ne sinne vieneet raketit polttoaineine ja keinotekoisine materiaaleineen päivineen, puissa ja pelloilla?


      • Kolmois-S

        Suosittelisin, että menisit paasaamaan Suoli24:n uskontopalstalle ja jättäisit tämän palstan.


    • Suomen rikoslaki määrää kunnianloukkauksesta:

      »Joka
      1) esittää toisesta valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, taikka
      2) muuten kuin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla halventaa toista,
      on tuomittava kunnianloukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.....»
      (Rikoslain 24. luku, 9 §[1])

      Törkeästä kunnianloukkauksesta laki sanoo:

      »Jos 9 §:n 1 momentissa tarkoitetussa kunnianloukkauksessa
      1) rikos tehdään joukkotiedotusvälinettä käyttämällä tai muuten toimittamalla tieto tai vihjaus lukuisten ihmisten saataville taikka
      2) aiheutetaan suurta tai pitkäaikaista kärsimystä taikka erityisen suurta tai tuntuvaa vahinkoa
      ja kunnianloukkaus on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä kunnianloukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.»
      (Rikoslain 24. luku, 10 §[2])

    • 43743734
    • Arpaix

      En ollu kenenkään kunnia loukkaanut mutta Kolmois S ja Te muutkin loukkaatte jatkuvasti mun kunniaa, vaikka kielen takia olen heikkomassa asemassa koska suomi ei ole minun äidinkieli. Älä lyötyö lyö, mutta Te potkitte minua koko ajan. Minullakin oli vaikea, mutta en näe syytä piikittää itseleen hormooneja vaan että olisin miehen näköinen. En loukkaanut ketään, mutta Komois S koko ajan loukkaa ihmisiä, kirkkoa, ja muita jotka ovat eriläiset. Olette hyvin jyrkkää ja loukkaava tyyppi, ja varmasti ette onnellinen kun kirjoitatte sellaiset ilkeydet.

      • lkjkjklhj

        Jos ihminen ei viitsi opetella asuinmaansa kieltä ja joku moittii siitä, se ei ole kunnianloukkaus. Huono kielitaito ei sinällään aseta ihmistä huonompaan asemaan.

        Oletko huomannut että kukaan ei ole moittinut huonoa kielitaitoasi. Kaikki yrittävät ymmärtää mitä kirjoitat eivätkä moiti vaikka tekisit kielivirheitäkin. Tämä on suomalaista kohteliaisuutta ulkomaalaisia kohtaan.

        Se mitä kirjoitat, aiheuttaa vastustusta. Uskontopalsta olisi todellakin sopivampi paikka keskusteluun koska kirjoituksesi ei koske suoranaisesti transihmisiä.


      • Kolmois-S

        Ennen pitäisi olla jokin kunnia, niin sitten sitä voisi loukata.

        Juustonsyöjä-antautuja-apinoilla ei sitä kunniaa ole, ei myöskään pedaripaavilla. Siveysvyöhön pitäisi lapset pistää ennen kuin uskaltaa päästää katolilaiseen kirkkoon.
        Minulla ei ole mitään kunnioitusta uskonnollisia höyrypäitä kohtaan.


    • Arpaix

      Suomeassa asun 10 vuotta ja osan suomea sellaiset perusasiat, mutta kieli on aika vaikea ja se ei ole minun äidinkieli. Filosofia, historia ja uskonnon asiat mielulään puhun omalla äidinkielellä, jota osan hyvin ilamista itsensä.
      Minä en ole homo-transvastainen, ja sukupuolikriisi on minulle tuttu asiaa, mutta en ajttele että asia korjaantuu hormooneilla tai leikkakusella. Elän siinä ruumiissa mihin olen syntynyt. Olin tämä asiaa miettinyt tosi kauan ja ei ollu aina helppoa. Ei se ole niin mustavalkoista "lähteä prosessiin" kun ikä on jo aika korkea, ja on parisuhteessa, ja on uskontoa. Koko ajatusmaailma olisi romahtanut, ja nyt edessä vielä työelämä, mahdollinen opiskelu, ei ole aina niin helpoa. Ette voi vaan minua tuomitta. Pitää katsoa kokonaisuutta.

      • khkljglhj

        Olet jo luovuttanut. Minäkin luulin että transsukupuolisen korjausprosessi on vai nuoria varten. Onneksi todellinen tilanne ei ole tällainen vaan prosessin voi käydä läpi onnistuneesti huomattavasti sinua vanhempanakin. Parisuhde voi aiheuttaa suuriakin ongelmia jos puoliso ei hyväksy toisen sukupuolenkorjausta. Mutta jos kokee oman sukupuoliristiriitansa riittävän suureksi, parisuhde ei ole este, tiukan paikan tullen se purkautuu. Mutta kumpi on sitten parempaa, elää parisuhteessa kärsien psyykkisesti ja jopa fyysisesti, vai erotako ja saada oma elämänsä kuntoon.

        Jos uskontoa pitää etusijalla omasta elämästään, se sitoo ja kuten kohdallasi on huomattu, aiheuttaa suuriakin ongelmia. Silloin on pistettävä vaakakuppiin oma henkinen tasapaino ja ulkopuolinen määräysvalta.

        Mielestäni kymmenessä vuodessa olisi pitänyt oppia jo hyvä kielitaito. Mutta jos kielen opiskelu ei kiinnosta ja koko ajan kaipaa kotimaahansa, ei kannattasi enää sinnitellä täällä vaan muuttaa itselle sopivampaan maahan. Mitä puolisosi ajattelee tästä. Eikö hän ole huomannut että kärsit "pakkoasumisesta" Suomessa.


      • Kolmois-S

        Minulle sinä alunperin kerroit olevasi Islannista ja asuneesi Prahassa ja olit kovasti tšekkiläinen. Tuot mieleen Dominic Arduinin, joka paljastui patologiseksi valehtelijaksi ja joka "katosi" Jäämerelle kun maa poltti jalkojen alle.
        http://www.apu.fi/artikkeli/dominick-arduinin-valheille-rakennettu-elama

        Tietysti transihmisillä on tarve joskus vähän sepitellä, mutta kun et omien sanojesi mukaan ole trans.


    • Arpaix

      Kolmois S, niin olin sanonut, koska en halunut että muut Suomessa asuvat ranskalaiset ja katolilaiset saisivat tietää. Kun meillä on Suomessa tapaamisia ja tunnemme toisiaan. Aihe on niin henkilökohtainen, että en sanonut edes oma nimi, eikä kansalaisuus vasta myöhemmin. Kotoisin olen Carcassonnesta, nimikin on minulla vaihdettu, koska nimi Inger on kun sukupuoleton, ja sukunimi on suomalainen koska olen naimisissa. Maahanmuutosta takaisin Ranskaan ajattelen ja haluan muuttaa loppullisesti koska en Suomessa viihty, mutta puoliso ei halua kun ei osaa muita kieliä kun suomea ja englantia, ja etelä Ranskassa ei perjää englannilla, eikä kukaan minun kavereista osaa suomea tai hyvin englantia. Terre d´Aude.ssa pitää osattaa ranskaa, occitan, tai catalá, espanjaa. Englantia ei kukaan puhuu..Miksi sanoitte "antauttujat", Juusto on hyvää juokaaa ja ranskalaiset juustot ovat parhaat. Mutta miksi antauttujat? Suomi on Ranskan verratuna mitatöin valtio ja Euroopassa vähemmistö.

      • 8+10

        Inger ei ole Suomessa sukupuoleton nimi. Se on yleisen jakauman mukaan Suomessa naisen nimi ja melko yleinen suomenruotsalaisten keskuudessa.


    • Half Woman

      Parhaiten pääsee tuosta tekopyhästä ihmisestä kun sille ei enää vastaa mitään, provosoikoon ja näyttäköön oman tyhmyytensä kaikille niille jotka hänen kirjoituksiaan lukee!!! Muista Arpaix sen mitä sanot, saat moninkertaisena takaisin, huomaat sen viimeistään kun maalimasi kaatuu!!!

    • Turha

      Joo ihan varmaan Marja-Sisko tätä palstaa lukeekin

      • 8t7427rf72

        Joskus on vastannutkin joten ilmeisesti lukee tai sitten joku lukija on vinkannut.


    • Paavaliaani

      Ajattelin vaan nostaa tän vanhan viestiketjun. Kaunista...

      • ???

        Miksi? Olisit antanut olla vaan arkiston kätköissä. Mutta jos on jotain hampaankolossa niin en ihmettele.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      4
      1983
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      254
      1687
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      248
      1610
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      54
      1574
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      105
      1428
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      28
      1341
    7. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      157
      1197
    8. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      282
      1182
    9. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1173
    10. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      39
      1061
    Aihe