Lisensiaatiksi

11+11

Nautin kovasti gradun tekemisestä, ja nyt tekisi mieli suunnitella lisensiaattityötä, ei sentään väitöskirjaa vielä. Mutta: gradu oli pakollinen, ja nyt huolettaa, että luulevatko ihmiset, että siitä jatkavat pitävät itseään jotenkin neroina ja hyvinä tutkijoina, vai voiko gradusta jatkaa eteenpäin vain oman itsensä vuoksi? Yksi pointti minulla on, olen vielä työtön. Tosin ei lisensiaatin paperit ehkä sitä työtä tuo, mutta onpa sisältöä elämässä.
Ja vielä, minkälainen on lisensiaatin työn tarkastustilaisuus, julkinen, puolijulkinen, niinkuin väitöstilaisuus?

5

304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En suosittele

      Miksi ihmeessä lisensiaatin tutkinto? Kyseisellä tutkinnolla ei nykyisellään ole arvoa yliopistolle – poislukien nyt lääke- ja eläinlääketieteilijät – eikä juuri tutkinnon suorittajalle itselleen. Useimmat lisensiaatintyönä julkaistavat opinnäytteet ovat vain epäonnistuneita väitöskirjoja, joita ei ole saatu esitarkistuksesta läpi ja jotka halutaan kuitenkin jotenkin hyödyntää.

      Tohtorin tutkinto ei nykyisen tutkintojen inflatoitumisen aikana ole juuri kummempi vaatimuksiltaan kuin lisensiaatin tutkintokaan. Varsinkin aloilla, joissa suositaan tutkimusryhmiä ja ns. nippuväitöskirjoja, tulos syntyy varsin luontevasti muun toiminnan ohella.

      Useissa paikoissa lisensiaatintyöt esitellään opinnäyteseminaarissa. En tosin tiedä, kuinka kattava tämä käytäntö on. Kuulijoina seminaareissa on henkilökuntaa ja muita opiskelijoita, joskin tilaisuus on yliopistoluentojen tapaan avoin kaikille asiasta kiinnostuneille.

    • riinas84

      Olen osittain samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa: jos olet kiinnostunut jatko-opinnoista, voisit samantien tehdä sen väitöskirjan, koska ainakin tekniikan alalla lisensiaatintyöhön vaaditaan kaikkien jatko-opintojen suorittamista sekä lisensiaatintyötä, joka siis on itsenäinen tutkimustyö (hieman samantyyppinen kuin gradu, mutta laajempi).

      Ihmiset tässä maailmassa luulevat aina mitä haluavat täysin sinusta riippumatta. Jos haluat tehdä lisurin/väikkärin, senkus teet sen. Olen itsekin huomannut, että ihmiset tuppaavat ajattelemaan jatko-opiskelijoiden olevan jotenkin keskivertoa fiksumpia, mutta toistaiseksi tuo kommentti on aina tullut positiivisessa sävyssä. Tässä kohtaa pystyt aika paljon itse vaikuttamaan siihen, millainen kuva ihmisille juuri sinusta syntyy. Toiset väikkärin tekijät ovat nokkavia, ja kuvittelevat olevansa toisia parempia. Suurin osa kuitenkaan ei.

      Nimimerkille "En suosittele": Miksi aloilla, joilla tehdään nippuväitöksiä tai työskennellään tutkimusryhmissä, se väitöskirja syntyisi yhtään sen luontevammin kuin aloilla, joilla tutkimustyö tehdään enemmän yksinään tai lopputulemana on monografia? Tutkimusryhmässä työskentely mielestäni lisää tutkijoiden kommunikointia ja tuottaa näin parempia tutkimuskokonaisuuksia, mutta ei juuri millään tavalla helpota väitöskirjan tekoa. En myöskään näe mitään merkittävää eroa nippuväitöksen ja monografian välillä mitä tulee väitöskirjan vaativuuteen tai sen laatuun.

      • En suosittele

        Kun on riittävän kauan seurannut samojen tutkimusryhmien kirjoittamien artikkeleiden kirjoittajaluetteloiden nimien järjestystä, niin huomaa tehokkaan kiertovaihtelun. Artikkelin pääkirjoittaja ei varmastikaan ole läheskään aina ensimmäinen nimi, mutta kun rapsutat minun selkääni, niin minä rapsutan sitten sinun selkääsi. Näin ryhmä tuottaa nippuväikkärin artikkelit siinä toimiville väitöskirjantekijöille muun raportoinnin ohessa, ja parhaimmat ryhmät vielä tavattoman tehokkaasti. Lisäksi menettelyssä ei ole minusta mitään ongelmaa.

        Väitöskirjojen laatuun tuollainen toiminta vaikuttaa vain positiivisesti, sillä yksin väkerretyt monografiat tahtovat jäädä ainakin joltakin osiltaan vajaiksi, jos väitöskirjaa ei ole otettu elämäntehtäväksi. Yksi ihminen, eteva ja ahkerakaan, ei ehdi eikä ymmärrä kaikkea. Ryhmässä on tietoa ja järkeäkin yhtä ihmistä runsaammin.


      • riinas84
        En suosittele kirjoitti:

        Kun on riittävän kauan seurannut samojen tutkimusryhmien kirjoittamien artikkeleiden kirjoittajaluetteloiden nimien järjestystä, niin huomaa tehokkaan kiertovaihtelun. Artikkelin pääkirjoittaja ei varmastikaan ole läheskään aina ensimmäinen nimi, mutta kun rapsutat minun selkääni, niin minä rapsutan sitten sinun selkääsi. Näin ryhmä tuottaa nippuväikkärin artikkelit siinä toimiville väitöskirjantekijöille muun raportoinnin ohessa, ja parhaimmat ryhmät vielä tavattoman tehokkaasti. Lisäksi menettelyssä ei ole minusta mitään ongelmaa.

        Väitöskirjojen laatuun tuollainen toiminta vaikuttaa vain positiivisesti, sillä yksin väkerretyt monografiat tahtovat jäädä ainakin joltakin osiltaan vajaiksi, jos väitöskirjaa ei ole otettu elämäntehtäväksi. Yksi ihminen, eteva ja ahkerakaan, ei ehdi eikä ymmärrä kaikkea. Ryhmässä on tietoa ja järkeäkin yhtä ihmistä runsaammin.

        Oletan, että nämä ovat siis kaikinpuolin omia henkilökohtaisia mielipiteitäsi, eivätkä perustu tilastollisesti merkittävään otokseen? Joissakin, saattaa jopa olla monissa, tutkimusryhmissä/yhteisöissä toimitaan kuvaamallasi tavalla, mutta ei suinkaan siksi, että väitöskirjoja valmistuisi nopeasti, vaan jotta kyseisen ryhmän toiminta näyttäisi mahdollisille rahanjakajilla mahdollisimman hyvältä. Jokaisella jatko-opiskelijalla on monen monta julkaisua, koska heidän nimensä on lätkäisty jokaiseen kollegankin artikkeliin.

        Ensinnäkin, minusta tässä menettelyssä on eettinen ongelma. Kirjoittajiksi tulisi nimetä vain ne, jotka ovat todellakin antaneet panoksensa tutkimuksen syntyyn. Ovat kirjoittaneet, mallintaneet, tehneet kokeellista työtä, tai mitä ikinä. Ei kirjoittajan aina tarvitse olla ensimmäinen nimi. Kirjoittaminen voi olla hyvinkin helppoa, ja suurin osa työstä on tehty jonkin aivan muun asian tiimoilla.

        Toiseksikin, omassa yhteisössäni samaa artikkelia ei vielä toistaiseksi ole kertaakaan saanut käyttää kahdessa eri väitöskirjassa.

        Ja viimeiseksi, en tiedä millaista raportointia tarkoitat, mutta esimerkiksi projektiraportit tai Tekes-raportit ovat kyllä kovin erilaisia tieteellisiin artikkeleihin verrattuna. Tässä kohtaa voi tietty olla eroja tieteenalojen välillä. Itse teen väitöskirjaa insinööritieteitten parissa, enkä edes osaa kuvitella minkä muun raportoinnin ohessa kirjoittamani artikkelit olisivat voineet syntyä.

        Kiitos kuitenkin hyvästä keskustelusta. Hienoa nähdä, että täällä on vielä asiallisiakin ihmisiä.


    • 20+1

      Niin, ryhmä olisi mukava, mutta alallani kirjallisuudessa tehdään kai aina väikkärit ym. sellaiset ihan itekseen. Voi tietenkin olla, että olen väärässä. Joskus olen.
      Väikkärissä on se mukava puoli, että sen aihetta kuuluukin kypsytellä aikansa, joten voin miettiä päätöstäni ja varsinkin työni aihetta ihan rauhassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5484
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      21
      2440
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1957
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      50
      1674
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1297
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe