saako 9mm luvalla ostaa pienempi kaliiperisia patruunoita?

Muzlle

Saanko ostettua 9mm luvalla 6.35 browning/.25acp paukkuja?

12

5334

Vastaukset 12

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ET

siis et laillisia ainakaan....

• ressu.

Hankkimislupa, yksityinen valmistamislupa, hallussapitolupa ja rinnakkaislupa oikeuttavat hankkimaan ja pitämään hallussa sellaisia muita kuin erityisen vaarallisia patruunoita, jotka soveltuvat käytettäviksi ampuma-aseessa, jonka lainaamiseen luvanhaltijalla on oikeus siten kuin 87 §:n 1 momentissa säädetään.

Kaikki aseliikkeet eivät tätä tiedosta ja vaativat aina oikean kaliberin luvan.

• ressu.

Ampuma-aseen ja aseen osan lainaaminen

Ampuma-aseen saa lainata toiselle seuraavasti:

1) haulikon saa lainata vain sille, jolla on oikeus haulikon, kiväärin tai yhdistelmäaseen hallussapitoon;

2) kiväärin tai yhdistelmäaseen saa lainata vain sille, jolla on oikeus kiväärin tai yhdistelmäaseen hallussapitoon;

3) pienoiskiväärin tai mustaruutiaseen saa lainata vain sille, jolla on oikeus haulikon, kiväärin, pienoiskiväärin, pistoolin, revolverin, yhdistelmäaseen tai mustaruutiaseen hallussapitoon; (29.6.2001/601)

4) pistoolin tai revolverin saa lainata vain sille, jolla on oikeus pistoolin tai revolverin hallussapitoon;

5) pienoispistoolin tai pienoisrevolverin saa lainata vain sille, jolla on oikeus pistoolin, pienoispistoolin, revolverin tai pienoisrevolverin hallussapitoon;

6) kaasuaseen saa lainata vain sille, jolla on oikeus kaasuaseen hallussapitoon;

7) merkinantopistoolin saa lainata vain sille, jolla on oikeus merkinantopistoolin hallussapitoon;

8) 6 §:n 2 momentin 12 kohdassa tarkoitetun muun ampuma-aseen saa lainata vain sille, jolla on oikeus vastaavan ampuma-aseen hallussapitoon;

9) taskuaseen saa lainata vain sille, jolla on oikeus taskuaseen hallussapitoon;

10) erityisen vaarallisen ampuma-aseen saa lainata vain sille, jolla on oikeus toimintatavaltaan ja muuten vastaavan ampuma-aseen hallussapitoon;

11) kaasusumuttimen saa lainata vain sille, jolla on oikeus kaasusumuttimen hallussapitoon.

Sille, jolle ampuma-ase lainataan, saadaan samalla luovuttaa myös tarpeellinen määrä aseessa käytettäviksi soveltuvia muita kuin erityisen vaarallisia patruunoita.

Jos ampuma-aseen hallussapitoon oikeuttavaan lupaan on sisällytetty ehto, jonka mukaan aseella ei saa ampua, lainaksiantajan on ilmoitettava siitä lainaajalle. Lainaajan on noudatettava ehtoa.

Aseen osan saa lainata toiselle, jos hänelle 1 momentin mukaan saisi lainata ampumaaseen, jossa lainattava aseen osa on suunniteltu ja valmistettu käytettäväksi. Aseen osan saa lisäksi lainata sille, jolla muuten on oikeus kyseisen aseen osan hallussapitoon.

• Glock37636

Saat. Luvalla saa laillisesti ostaa kaikkia pistoolin ja revolverin patruunoita, vaikka .500 S&W jos haluat.

Kyse on juurikin tuossa laissa mainitusta lainaamisoikeudesta. Koska voit lainata tuota asetta, saat myös ostaa siihen patruunaa. (esim .500 S&W)

• Glock37636

Edit. Paitsi tietysti erikseen ERVA-luvallisia patruunoita.
        Myyjä kertoo sitten kyllä.

• Anonyymi00006

Saitko ostettua, vai joko olet luovuttanut luvattoman taskuaseesi pois?

• Anonyymi00007

Mitä luulet lukeeko kyselijä 15 vuotta vanhaa juttua? Tuskin enää muistaa koko asiaa. Kannattaisi vähän katsella noita päiväyksiä eikä nostella ikivanhoja juttuja esille.

• Anonyymi00008
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Mitä luulet lukeeko kyselijä 15 vuotta vanhaa juttua? Tuskin enää muistaa koko asiaa. Kannattaisi vähän katsella noita päiväyksiä eikä nostella ikivanhoja juttuja esille.

Tämmöinen lain tulkinta taitaa olla joku parikymmentä vuotta vanha, miten lienee nyt. Helpotti kyllä kivasti pimeitten käsiaseiden patruuna huoltoa. Itse olen 9mm nimenomaan ostanut eri kaliiberin patruunoita. Myyjien tulkinta kyllä vaihteli, lienee jossakin tullut jonkinlainen fiba. 🌚🌚🌚

• Anonyymi00009
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Tämmöinen lain tulkinta taitaa olla joku parikymmentä vuotta vanha, miten lienee nyt. Helpotti kyllä kivasti pimeitten käsiaseiden patruuna huoltoa. Itse olen 9mm nimenomaan ostanut eri kaliiberin patruunoita. Myyjien tulkinta kyllä vaihteli, lienee jossakin tullut jonkinlainen fiba. 🌚🌚🌚

Tämä ei ole lain tulkintaa vaan itse laki. Laki ei muutu mihinkään ellei sitä muuteta ja asian voi helposti tarkastaa aselaista. Myyjät vuorostaan ovat tietämättömiä ja asiasta voi ilmoittaa viranomaiselle, ettei myyjä ole asian tasalla ja kyseenalaistaa kyvyn myydä aseita ja patruunoita.

• Anonyymi00010
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Tämä ei ole lain tulkintaa vaan itse laki. Laki ei muutu mihinkään ellei sitä muuteta ja asian voi helposti tarkastaa aselaista. Myyjät vuorostaan ovat tietämättömiä ja asiasta voi ilmoittaa viranomaiselle, ettei myyjä ole asian tasalla ja kyseenalaistaa kyvyn myydä aseita ja patruunoita.

Olen ostanut 6,35 7,65 patruunoita 9mm luvalla. Toisaalta 357 ei olekaan myyty. Aseliikeistä on myös kerrottu että lupavirainomaisen säännöt ovat vaihtelevia. 🍓🍓🍓

• Anonyymi00011
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Olen ostanut 6,35 7,65 patruunoita 9mm luvalla. Toisaalta 357 ei olekaan myyty. Aseliikeistä on myös kerrottu että lupavirainomaisen säännöt ovat vaihtelevia. 🍓🍓🍓

Minulla on 9mm ja 357 ERVA lupa. Saako tällä ostaa myös 45 LC ERVA patruunoita. Ei muuten, mutta kun näissä myynnissä olevissa on kovin heikot hylsyt, eivät kestä jälleen latausta.???

• Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Minulla on 9mm ja 357 ERVA lupa. Saako tällä ostaa myös 45 LC ERVA patruunoita. Ei muuten, mutta kun näissä myynnissä olevissa on kovin heikot hylsyt, eivät kestä jälleen latausta.???

Sinulla tuskin on 9mm ja 357 erva lupia. Sinulla on lupa aseisiin, jotka käyttävät kyseisen kaliberin patruunoita.

Jos sinulla on lupa pistooliin tai revolveriin, niin saat ostaa kaikkia tavallisia pistoolin ja revolverin patruunoita. Erva luvalla myös kaikkia pistoolin ja revolverin erva patruunoita.
        Etko ymmärtänyt lakitekstiä, jossa asia selitetään?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas

Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei
      Tv-sarjat
      21
      1341
    2. Mies joka on oikeasti kiinnostunut

Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää
      Ikävä
      133
      1241
    3. 64
      1230
    4. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      108
      1225
    5. Kunnanhallitus

Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.
      Puolanka
      67
      1049
    6. Onko nyt kaikki asiat käyty läpi?

Mun mielestä on👍
      Ikävä
      109
      999
    7. Rauha, sopiiko

Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.
      Ikävä
      94
      957
    8. Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys

Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev
      Sinkut
      182
      923
    9. Minkä kappaleen

haluaisit soivan, kun astellaan alttarille?
      Ikävä
      84
      857
    10. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      43
      824
    11. Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!

Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle
      Ikävä
      66
      791
    12. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      50
      686
    13. Vieläkö tykkäät

Minusta niin paljon että olisit valmis?
      Ikävä
      43
      666
    14. Tykkäätkö minusta

Mies vai et? -nainen
      Ikävä
      58
      653
    15. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      636
    16. Olit hyödytön.

Mulle hyödytön..
      Ikävä
      98
      628
    17. Humppila korvasi johtajia tekoälyllä

https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 150
      Maailman menoa
      87
      618
    18. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      123
      592
    19. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      52
      564
    20. Mnot, miksi sinulle on tärkeää solvata uskovia?

Onko sinulla joku katkeruus tai peräti viha heitä kohtaan? Kirjoituksesi nimittäin tihkuvat katkeruutta ja vihaa uskovi
      Luterilaisuus
      307
      555
    Aihe