Alla 1,5v vanha 19t km ajettu golf tsi 1.4. Mulla oli joku typerä uskomus, ettei näiden uusien autojen öljyjä tarvitse tarkistaa kun on nää longlife-huoltovälit ja kaikki. No eilen pärähti keltain öljynmäärän merkkivalo palamaan kun olin parkkeerannut auton pariksi tunniksi ylämäkeen. Myöhemmin tarkistin öljyt ja eihän siihen tikkuun mitää tarttunut.
Noh, lisäsin pari litraa öljyä ja nyt on taas oikealla tasolla. Kysymys kuuluu, että kärsikö moottorini jo pahemman kerran vai onko noissa öljyjen määrissä jotkin varomarginaalit??? Kannattaako käydä vaihtamassa öljyt samantien vain odotanko puolen vuoden päästä häämöttävää ensihuoltoa?
Öljyt meinais loppua
24
4666
Vastaukset
- Et hajottanut
Sitä varten siinä juuri on se merkkivalo. Eikä siellä öljy ole alarajan alapuolella ollut. Todellisen määrän voi katsoa vain täysin suoralla alustalla ja pitkän ajan päästä moottorin sammuttamisesta. Jos lisäsit öljyä pari litraa, sitä on nyt aivan liikaa. Aja siis huoltoon ja anna vaihtaa oljyt niin asia on kunnossa.
Kannattaa seurata öljyn tasoa vaikka 10tkm välein ja täyttää ylärjalle jos on laskenut. Minulla menee vastaavaan autoon desi tai kaksi kun tarkistan 10tkm välein.- Golfari...
Aloittaja on tehnyt SUPER töppingin jos oot lisännyt 2-litraa öljyä. Tuolla tietomäärällä ei kannata konepeltiin koskea. Aja aina pajalle kun keltainen valo näyttää öljynlisäystä.
Öljymäärä on yleensä lähes normaali silloin kun keltainen pyytää lisäystä.
3-5 desiä riittää taas seuraavalle 10 000 km matkalle. - katti hajoaa
Golfari... kirjoitti:
Aloittaja on tehnyt SUPER töppingin jos oot lisännyt 2-litraa öljyä. Tuolla tietomäärällä ei kannata konepeltiin koskea. Aja aina pajalle kun keltainen valo näyttää öljynlisäystä.
Öljymäärä on yleensä lähes normaali silloin kun keltainen pyytää lisäystä.
3-5 desiä riittää taas seuraavalle 10 000 km matkalle.kahden litran lisäyksellä hajottaa katin
- Hajotinko Autoni
Tarkistin asian pullosta. Maksimissaan puolitoista litraa sinne moottoriin meni.
Määristä sen verran, että ohjekirja suosittelee lisäämään tasan litran, jos öljyn taso liikkuu mittatikun alareunassa (ns. C-alue). Mittatikku ei näyttänyt öljyä edes asteikon alatasolla, joten päättelin että sitä öljyä tarvitaan reilusti. Tässä kohtaa homma meni pieleen. Mittasin öljyn auton seistyä vain muutaman minuutin tasaisella ja ennen sitä auto oli ollut loivaan ylämäkeen parkissa. Eli jos oisin odottanut aamuun niin mittatikku olisi näyttänyt öljyn tason paremmin.
Tarkistin öljyn määrän täytön jälkeen seuraavana aamuna. Auto oli seisonut tasaisella yön yli ja sillä oli ajettu täytön jälkeen muutama kilometri. Öljyä oli tuolloin maksimimäärä, mutta sallituissa rajoissa. Ajelin eilen 20 kilometria. Tarkistin tänään öljyn uudelleen ja nyt sitä näyttäisi olevan yli maksimitason. Arvioisin, että kaadoin 0,5 -1 litraa liikaa. Lopputulos: vaihdatan öljyt. Aikamoisen mustaa tököttiä siellä näyttäisi olevan.
Olenkohan mä muuten ainoa jonka mielestä golfin mittatikku on vaikea lukea?- et ole ainoa
Ongelma on siinä, että se tikku pitää saada puhtaaksi kunnolla. Sen jälkeen siitä saa kyllä tason selville. Laita se puhdistuksen jälkeen paikalleen ja nosta ja pyyhi muutama kerta niin putkesta ei enää tule öljyä tikkuun sotkemaan lukemista.
Huollossa öljy laitetaan yleensä pari milliä yli sen rasteroidun alueen. Ellei se ole ylempänä niin kaikki on kunnossa. Itse kyllä teen väliöljynvaihdon yhden kerran varsinaisten LL-huoltojen välillä, vaikka se joidenkin mielestä onkin turhaa. Mutta eipä sakkaannu öljypumpun sihti ja pysyy turbo kunnossa. - Välikelin renkaat?
et ole ainoa kirjoitti:
Ongelma on siinä, että se tikku pitää saada puhtaaksi kunnolla. Sen jälkeen siitä saa kyllä tason selville. Laita se puhdistuksen jälkeen paikalleen ja nosta ja pyyhi muutama kerta niin putkesta ei enää tule öljyä tikkuun sotkemaan lukemista.
Huollossa öljy laitetaan yleensä pari milliä yli sen rasteroidun alueen. Ellei se ole ylempänä niin kaikki on kunnossa. Itse kyllä teen väliöljynvaihdon yhden kerran varsinaisten LL-huoltojen välillä, vaikka se joidenkin mielestä onkin turhaa. Mutta eipä sakkaannu öljypumpun sihti ja pysyy turbo kunnossa.Mikä väliöljynvaihto?
Huoltonäytön (max 30 tkm) mukaan nuo öljyt kuuluu vaihtaa. Sihtin tukkeutumiset yms. odotettavissa olevat ongelmat kannattaa jättää seuraavan omistajan huoleksi.
Tasan kaksi vuotta ajoa ja vaihtoon, niin ei lompakko rasitu korjauslaskujen maksamisista. - Entä sitten?
Välikelin renkaat? kirjoitti:
Mikä väliöljynvaihto?
Huoltonäytön (max 30 tkm) mukaan nuo öljyt kuuluu vaihtaa. Sihtin tukkeutumiset yms. odotettavissa olevat ongelmat kannattaa jättää seuraavan omistajan huoleksi.
Tasan kaksi vuotta ajoa ja vaihtoon, niin ei lompakko rasitu korjauslaskujen maksamisista.Kaikki eivät pidä autoa vain kahta vuotta.
- Hajotanko autoani?
et ole ainoa kirjoitti:
Ongelma on siinä, että se tikku pitää saada puhtaaksi kunnolla. Sen jälkeen siitä saa kyllä tason selville. Laita se puhdistuksen jälkeen paikalleen ja nosta ja pyyhi muutama kerta niin putkesta ei enää tule öljyä tikkuun sotkemaan lukemista.
Huollossa öljy laitetaan yleensä pari milliä yli sen rasteroidun alueen. Ellei se ole ylempänä niin kaikki on kunnossa. Itse kyllä teen väliöljynvaihdon yhden kerran varsinaisten LL-huoltojen välillä, vaikka se joidenkin mielestä onkin turhaa. Mutta eipä sakkaannu öljypumpun sihti ja pysyy turbo kunnossa."...eipä sakkaannu öljypumpun sihti ja pysyy turbo kunnossa."
Huollan 1.4 Tsi Golfiani huoltonäytön mukaan.
Millä kilometreillä öljypumpun sihti tukkeutuu?
Entäs turbon vioittuminen?
Perustuuko nuo käyttämäsi välihuollot kokemukseen vai Esson baarin höpötyksiin? - kokemukseen
Hajotanko autoani? kirjoitti:
"...eipä sakkaannu öljypumpun sihti ja pysyy turbo kunnossa."
Huollan 1.4 Tsi Golfiani huoltonäytön mukaan.
Millä kilometreillä öljypumpun sihti tukkeutuu?
Entäs turbon vioittuminen?
Perustuuko nuo käyttämäsi välihuollot kokemukseen vai Esson baarin höpötyksiin?Eikä ole merkkikohtaista vaan yleensä ylipitkien öljynvaihtovälien takia. Laita hakuun vaikka "passat öljypumpun sihti" jos VW-kokemukset kiinnostavat.
- osssss
Issellä longlife hävisi samaan malliin.Kun vaihtoi 15tkm vaihtovälin ja TB 5-40 diamond diesel öljyt niin ei välttämättä tarvi lisätä ennen seuraavaa vaihtoa ollenkaan.
Kyllä se 0-30 oli kova kulutus.Miksi?
- ...
Joopa joo, 2 litraa lisäsit ja moottorissa on maksimissaan tilaa öljylle 3,6 litraa...eli siis kusetusta tai sitten tyhmin VW:n omistaja ikinä. Ei kukaan voi olla noin pienellä älyllä varustettu, paitsi amista käyvä provopetteri!
- 1.9 cdti
Jotkin huoltoasemat ovat tuoneet,tankkaajat jo huoltoasemille kun kaikki asiakkaat eivät osaa edes tankata omaa autoaan ! Jos ei osaa tankata autoa kuinka he osaavat sitten tarkistaa öljynmäärän ?
- osssss
1.9 cdti kirjoitti:
Jotkin huoltoasemat ovat tuoneet,tankkaajat jo huoltoasemille kun kaikki asiakkaat eivät osaa edes tankata omaa autoaan ! Jos ei osaa tankata autoa kuinka he osaavat sitten tarkistaa öljynmäärän ?
Syytä on n 1000km välein tikkuun kurkistaa.Aikanaan ihmettelin kun datsun ei kuluttanut öljyä ollenkaan-olikin anturi mennyt rikki.
- Hyvä, missä?
1.9 cdti kirjoitti:
Jotkin huoltoasemat ovat tuoneet,tankkaajat jo huoltoasemille kun kaikki asiakkaat eivät osaa edes tankata omaa autoaan ! Jos ei osaa tankata autoa kuinka he osaavat sitten tarkistaa öljynmäärän ?
Siis joskus 70-luvulla sai tuollaista hyvää palvelua bensiksellä.
Jos jossain lähistöllä on nyt niin voisin vaihtaa vakiasemaa - zetor generator
osssss kirjoitti:
Syytä on n 1000km välein tikkuun kurkistaa.Aikanaan ihmettelin kun datsun ei kuluttanut öljyä ollenkaan-olikin anturi mennyt rikki.
Mutta eihän japseissa tarvi tarkastaa öljyjä 1000 km:n välein, se on VW-groupin harhaoppeja. Kerran kymppitonnissa riittää aivan hyvin.
- stre5
zetor generator kirjoitti:
Mutta eihän japseissa tarvi tarkastaa öljyjä 1000 km:n välein, se on VW-groupin harhaoppeja. Kerran kymppitonnissa riittää aivan hyvin.
Laita sitä öljyä omalle genetaalialueelle asti
- antiurpo
Ootko vitun urpo tosissas? Ei noin urpoa voi olla? "Tilaa öljylle 3,6litraa"... 2.0TDI golffiin menee 3,8 suodattimen kanssa, mutta tilaa sielä on ties kuinka paljon.. Koitappa urpo kaataa esim 5 litran pönikkä niin ei tunnu missään.. Itse en aio selvittää että kuinka paljon menee kun vain kaataa piripintaan. Ja selvennykseksi vastaaville urpoille: Älkää kaatako enempää kuin tuo ohjekirjan määrä.
- Autoteknikko.
antiurpo kirjoitti:
Ootko vitun urpo tosissas? Ei noin urpoa voi olla? "Tilaa öljylle 3,6litraa"... 2.0TDI golffiin menee 3,8 suodattimen kanssa, mutta tilaa sielä on ties kuinka paljon.. Koitappa urpo kaataa esim 5 litran pönikkä niin ei tunnu missään.. Itse en aio selvittää että kuinka paljon menee kun vain kaataa piripintaan. Ja selvennykseksi vastaaville urpoille: Älkää kaatako enempää kuin tuo ohjekirjan määrä.
Öljynvaihto-ohjeet...... Lasketaan vanhat pois ja laitetaan roppu kiinni. Sen jälkeen käynnistetään moottori ja avataan kanisteri kaadetaan öljyä niin kauan kun moottorin käynti hidastuu. Silloin vaihto on OK. Lisää tarvittaessa toinen kanisterilinen.
- universal oil
Autoteknikko. kirjoitti:
Öljynvaihto-ohjeet...... Lasketaan vanhat pois ja laitetaan roppu kiinni. Sen jälkeen käynnistetään moottori ja avataan kanisteri kaadetaan öljyä niin kauan kun moottorin käynti hidastuu. Silloin vaihto on OK. Lisää tarvittaessa toinen kanisterilinen.
Volkkarimiehellähän on aina mukana se toinen kanisterillinen, mistä lisätä.
- kuivakäynti
Siis ihan oikeestiko näihin VW:n vehkeisiin pitää öljyä nykyään lisätä? Mihin se muka häviää? Ei ennenvanhaan eli esim. 2000-2005 malleissa tarvinut lisätä ikinä.
Nyt ei mulla oo enää Volkkaria, niin en tiedä nykymalleista.- Ei tarvitse
Katsoin oman TSI:n pinnan tikusta. Ylärajalla oli ja ajettu on 13500km huollon jälkeen.
- Golfari...
Ei tarvitse kirjoitti:
Katsoin oman TSI:n pinnan tikusta. Ylärajalla oli ja ajettu on 13500km huollon jälkeen.
Sama täällä 16 000 km ajettu huollon jälkeen ja ylärajassa ollaan. 1.6 TDI
- TSI:n omistaja
Golfari... kirjoitti:
Sama täällä 16 000 km ajettu huollon jälkeen ja ylärajassa ollaan. 1.6 TDI
Sen verran on öljyillä eroa, että Castrolin öljyä ei ole tarvinnut vaihtovälillä lisätä. Mobililla olen lisännyt vähän jotta pinta pysyisi ylärajan tuntumassa. Taidan jatkossa pysyttäytyä Castrolissa.
- aaaatssiiiiii
Nyt kannattaa todella tarkkaavainen ja kuunnella koneen käyntiä. Itsellä kävi ihan samalla tavalla, että kesälomamatkalla erään mökin pihalta lähtiessä syttyi omaan 1,4 TSI:hin myös öljynmäärän merkkivalo ja öljyn pinta selvästi alle alarajan. Lähimmälle huoltoasemalle oli matkaa n. 80 km ja sen varovasti myös ajoin merkkivalo palaen. Öljyn lisäyksen jälkeen meni n. 1,5 kk jonka jälkeen meni nokkaketju ja korjauskierre alkoi vain alle 60 tkm ajettuna ja 2,5 vuotta vanhana (takuuaika ummessa). No vaihtoonhan tuo pommi sitten oli pakko laittaa ja vahinko siis kiertämään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1013098GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431157- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521045Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!32997- 67868
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53847
- 44822
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24791