Akita Inu -koirarodun historiaa - Vinkkejä?

IdaM

Hei kaikki!
Opiskelen lukiossa historiaa, ja meidän pitäisi tehdä tällainen 300-400 sanan mittainen historiantutkimus mieleisestämme aiheesta. Olen itse hyvin kiinnostunut koirista ja tiedän niistä paljon joten ajattelin, että aivan optimaalinen vaihtoehto minulle olisi tutkia jonkun vanhan koirarodun historiaa!
Tahtoisin nyt vain kysellä, että tietääkö joku joitain hyviä tietolähteitä? (Kirjoja, nettisivuja yms) ja jos teillä itsellänne on kokemusta ja tietoa Akitoista niin otan mielelläni vastaan! (Itselläni ei Akitaa ole koskaan ollut)
Tietysti ihanteellista olisi jos saisin vaikka tehdä jollekin kyseisen rodun kasvattajalle vaikka puhelin- tai sähköpostihaastattelun. Mutta löytyisikö keneltäkään vinkkejä? Mielellään jotain kirjoja, ettei olisi pelkästään nettilähteitä =)

Kiitos jo etukäteen!

3

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • akitanomistaja

      Akitasta on tämä yksi "raamattu" eli Japan kennel clubi, inc: Akita. Se on enkuksi. En tiedä löytyykö kirjastoista tai paljon muualtakaan. Omani satuin löytämään taannoin huuto.netistä.
      Suomalaisessa koirarodut-kirjasarjassa on yhtenä osana myös akita, johon tietääkseni haastateltu kasvattajia (oisko ollut Honkasen Emiliaa vai hänen kasvattiensa kuvia, en nyt tarkalleen muista). En kuitenkaan pidä tuota mitenkään laadukkaana kirjana ja muistaakseni historiaosuus siinä ei ole häävi. Se löytyy kuitenkin ainakin joistain kirjastoista.
      Jos kasvattajilta haluat tietoa niin kannattanee olla heihin suoraan yhteydessä, sähköpostia suosivat. Myös keskustelufoorumille voi kirjautua ja esittää vaikka tämä sama toive siellä!
      Kasvattajien sivuilta löytyy myös linkit sitten muihin akitasivuistoihin, mutta tosiaan muita kirjoja en osaa neuvoa. Jokunen yleisesti japanilaisia rotuja käsittelevä kirja varmaan on, mutten osaa nimeltä mainita. Google on aina ystävämme.

      • ....................

        "Kasvattajien sivuilta löytyy myös linkit sitten muihin akitasivuistoihin, mutta tosiaan muita kirjoja en osaa neuvoa."

        Michiko Chiba: Japanese Dogs, ehkä paras englanninkielinen kirja joka on yleisesti saatavilla Amazon.comista yms. paikoista

        Kazuya Takaoka ja Sachiko Kuru: The Graphics of Japanese Dog, ei niin hirveästi tietoa juuri akitasta mutta jos haluaa mainita historiassa myös sukulaisrotuja, tämä on kirja josta löytyy tietoa suomenpystykorvan näköisestä kawakami kenistä.

        Martha Sherill: Dog Man, sivuaa paljon rodun linjoja ja kuuluisimpia yksilöitä Japanissa 1920-1950-luvuilla.


    • IdaM

      Hienoa! Kiitos paljon vinkeistä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      377
      1451
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1263
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      114
      1187
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1072
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      41
      951
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      796
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      777
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe