Ed. kerran kun kävin gynellä, tekivät kolposkopian, siinä meni tunti kun eivät meinaneet saada otettua näytepaloja(on kuulemma niin arpeutunut koko minun kohdunkaula), yhteensä niitä paloja otettiin muistaakseni kuusi kappaletta. Kolposkopia sattui minuun niin paljon että sain paniikkikohtauksen, itkin ja tärisin pöydällä, lääkäri ei silloin kuitenkaan keskeyttänyt toimepidettä. Sitten tuli tulokset ja loop-hoitoon. soitin sinne etukäteen ja vaadin rauhoittavaa lääkitystä jonka myös sain ennen toimenpidettä, opamox 15mg, se ei auttanut mitään, en kerennyt kun päästä tutkimuspöydälle ja lääkäri laittoi sen levittimen sisääni niin sain todella pahan paniikkikohtauksen,huusin, tärisin, huimasi ja itkin sanoin että en pysty tähän! lääkäri tokaisi sitten siihen että tehdään parin viikon päästä nukutuksessa.. se oli ihan kauheaa...
onko muilla vastaavaa kokemusta...?
en tiedä miten selviän seuraavista toimenpiteistä, nukutuksessa tehtävä loop-hoito ei jännitä mutta miten selviän seuraavista kolposkopioista ym....
Paniikkikohtaus gynellä, loop-hoito
12
843
Vastaukset
- jkjkjkjkj
Ei ole itsellä kokemusta mutta olen kyllä kuullut vastaavista kokemuksista. On se koko touhu jotenkin niin brutaalia, mutta olen huomannut ettei noita käytäntöjä saa ääneen kritisoida, kaikki vika tuntuu olevan yksilön päässä jos yksilö kokee jalat levällään (sidottuna pahimmassa tapauksessa) tuskallisessa toimenpiteessa makaamisen ahdistavaksi. Ja se on muka tosiaan lääkäriltä ihan ok jatkaa toimitusta, vaikka potilas itkisi ja tärisisi ja saisi ikuiset traumat.
Hyvä kuitenkin, että sait siihen loopiin nukutuksen ettei sitä väkisin tehty.- ................
mulla pa mun parilla ikätoverilla (40v) on kierukkaa revitty väkisin ulos, tuloksena että sitä ei ole löytynyt ja toimepide jouduttu tekemään nukutuksessa. Vedet silmissä makaat tutkimuspöydällä ja pyydät lopettamaan heti, silti "kokeillaan vielä kerran ", juu ja synnyttänyt olen useamman kerran joten kivun tuntemus ei häviä synnytysten myötä mihinkään. Tuntuu, että naista kyllä saa rääkätä ihan miten vaan. Ja itse olen sanonut että minua ei saa sitten millään tavalla "sitoa" tai kiinnittää tutkimuspöytäään..Onneksi sait nukutuksen, meidän naisten täytyy osata pitää puolemme !!!
- jkjkjkjk
................ kirjoitti:
mulla pa mun parilla ikätoverilla (40v) on kierukkaa revitty väkisin ulos, tuloksena että sitä ei ole löytynyt ja toimepide jouduttu tekemään nukutuksessa. Vedet silmissä makaat tutkimuspöydällä ja pyydät lopettamaan heti, silti "kokeillaan vielä kerran ", juu ja synnyttänyt olen useamman kerran joten kivun tuntemus ei häviä synnytysten myötä mihinkään. Tuntuu, että naista kyllä saa rääkätä ihan miten vaan. Ja itse olen sanonut että minua ei saa sitten millään tavalla "sitoa" tai kiinnittää tutkimuspöytäään..Onneksi sait nukutuksen, meidän naisten täytyy osata pitää puolemme !!!
"Tuntuu, että naista kyllä saa rääkätä ihan miten vaan. Ja itse olen sanonut että minua ei saa sitten millään tavalla "sitoa" tai kiinnittää tutkimuspöytäään.."
Joo, jännintä on se että naiset itse aika vahvastikin voivat torpata esim. jonkun toisen ahdistuksen mitä näihin tilanteisiin tulee (esim sitomiseen). Kulttuuri on jotenkin sellainen, että "aikuinen nainen kyllä kestää ja ymmärtää että kaikki tehdään omaksi parhaaksi, ei se elämä muutenkaan aina niin ihanaa ole, kyllä MINÄ otin ihan rennosti enkä valita turhista".
Sitomisesta puhuttaessa olen myös törmännyt hyvin jyrkkään torjuntaan, on siis väitetty että ei nykypäivänä todellakaan missään sidota pöytään jos tehdään vaikka loopia tms. Vaikka näin todellakin tapahtuu. Miksi on kiellettyä kritoisoida ilmeisen epäinhimillisiä toimintatapoja? Jokin ihmeellinen tabu siihen liittyy. Ja jos joku on pystynyt ottamaan tilanteen lunkisti niin kenenkään muunkaan ei saa siitä ahdistua, eikä edes tilanteen ilmiselvästä nöyryyttävyydestä, tuskallisuudesta ja epäinhimillisyydestä saa sanoa ääneen, vaan heti on jokin lapsellinen valittaja jos näin tekee.
- looppi
jaa,a. Oletkos synnyttänyt??? mulle tehty useamman kerran, en haluaisi nukutusta, siinä on aina riskit. eikä noin mieto lääke ketään auta!!
- ihmetyttää
Miksi vauhkoat?
Jostain syystä jokaiseen aloitukseen kuuluu aina jonkinlainen "kiintiöhyökkäys" jossa enemmän tai vähemmän dissataan aloittajan huoli.
- lohduton...
En ole synnyttänyt mutta sitä en osaa edes jännittää, se on mielestäni ihan eri asia. Ei minullekkaan olisi tuollaista paniikkia tullut loopissa jos se ed. kerta olisi mennyt normaalisti. Siitä ed. kerrasta se trauma jo jäi, jos mä tunnin makaan siinä pöydällä ja kandi tonkii ja ei saanut kuulemma otettua näytteitä ilman et sattuu, kun se kohdunkaula on jo niin arpeutunut...
lähinnä tässä mietin sitä että miten mä saan tän gyne pelon pois?? onko kenelläkään kokemusta, enkä nyt kaipaa todellakaan mitään dissausta. - gyne!!
no, vaadit ittelles "oikeen" gynen, ei kandia, helpottaa jo se että on asiansa osaava lekuri. ja pyydät kunnon rauhottavat, ennenkuin meet sinne, ni et osaa pahasti jännittää, voi olla ettet pelostas pääse irti, mutta kyllä sitä gynelle menoa voi helpottaa, jännityshän se on kaikkein pahin asia..
- Gynekammoinen
Minulle pelkät gynekäynnit aiheuttivat niin suuren paniikin, että en pystynyt käymään siellä vuosikausiin ollenkaan. Nyt olen käynyt gynen tarkastuksessa ja tarvittavissa toimenpiteissä yksityisellä nukutuksessa. Helpottavaa eikä tarvitse menneitä traumoja muistella, eikä tinkiä omista oikeuksistaan ja omasta hyvinvoinnistaan. Kaikille ei rauhoittavat riitä, jos pelko on riittävän kova. Eikä hintakaan ollut niin kova kuin pelkäsin, samalla kertaa voi tehdä useammankin jutun. Lisäksi en käy siellä joka vuosi. Parempi harvoin kuin ei millloinkaan. Minulle se oli paras ratkaisu.
- GHGHGH
Minulla oli eilen kolposkopia, mutta ei se ollut kamalaa. Olen ottanut aina rennosti ja pitänyt näitä gynekolokisia toimenpiteitä ihan normaalina ja osana naisen elämää. Näytteitä otettiin kuusi ja kuulemma näkymättömiä muutoksia joita ei näkynyt kuin etikkaliuoksella ja muuten ihan siistit paikat. Tulokset kuitenkin pelottavat jos joudun loop-hoitoon. Sekin on kuulemma ihan ok juttu kun kysyin toimenpiteistä, mutta itse syöpä minua huolestuttaa. Kannattaa syödä berberiini kapseleita. Tutkitusti hyötyä näissä hpv ja kohdunkaula ongelmissa. Mutta kannattaa vain purra hihaa ja ajatella ettei toimenpide kestä ikuisuutta ja kohta se on ohi. Kieltämättä minuakin jännitti mutta loppujelopuksi se oli melko samaa kuin papa.
- Anonyymi
T. Pertti 56 v.
- Trindy
Mä olin ihan älyttömässä paniikissa sekä ennen kolposkopiaa ja koepalojen ottoa että loop-hoitoa, joka oli tänään.. Aattelin että mun elämä loppuu jo nyt 19-vuotiaana, mutta eihän se loppunut, hengissä selvittiin.
Ei todellakaan sidottu jalkoja, ja koepalojen otto ei mulla tuntunu oikeasti yhtään miltään vaikkei puudutettu.
Loop-hoidossa ainoa mikä vähän tuntu oli se puudutus, mutta sen jälkeen ei tuntunut mitään ja itse hoito kesti kokonaisuudessaan kaksi sekuntia, valmistelut vei vähän enemmän..
En tiedä missä ihmiset käy hoidattamassa itseään, mutta mulla oli ainakin tosi mukavat lääkärit jotka kerto vaihe vaiheelta mitä tekee, ja juteltiin ihan aiheeseen liittymätöntäkin. Lisäksi hoitaja sanoi, että koko toimenpiteen aikana ei saa sattua missään vaiheessa, ja pyysi sanomaan heti jos sattuu. Ei sattunut. Mua rupes melkeen itkettämään koska ne hoitajat oli niin kilttejä mua kohtaan.. Harvinaista sellanen palvelu. :)- Kimpiäinen
Trindy, mulla oli ihan sama :D Kävin nyt kontrollissa 6kk loopin jälkeen ja sieltä täyty taas ottaa yksi pieni näyte. Hoitaja oli niin empaattinen ja katto mua semmosella "voi pientä reppanaa" -ilmeellä, että mulla tuli kans tippa linssiin... Teki mieli sanoo sille, että "ei hätää, kyllä mä pärjään!"
Onneks on näitä hyviäkin kokemuksia! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun725027KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1903923- 2063866
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?833388Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo503049- 252024
- 252014
- 1941919
- 301716
HULLU MERSU KUSKI LIIKKEELLÄ
Onko kukkaan pannu merkille shamppanjan väristä w211 mersua josta puuttuu taka puskuri, ajelee hirveitä nopeuksia keskus991457