Pitkä matikka!?

itseisarvot^^

Ok,olen lukiossa enkä tajua pitkää matikkaa ollenkaa,melkeinpä ainoa asia minkä tajusin täydellisesti oli prosenttilaskenta.Olen ajatellut vaihtaa lyhyeen ja kysyisinkin tarvinko pitkää matikkaa jos haluan opiskella esim. liiketaloutta ja olla joskus vaikka pankinjohtaja ?

8

322

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rekisteröitymätön~

Prosenttilaskenta on ehdottomasti laajan oppimäärän helpoimpia asioita, joten jos se todella on ainoa asia jonka koet oppineesi, täytyy minun tehdä yleiseen neuvolinjaani poikkeus, ja sanoa että saattaa olla järkevää harkita lyheen oppimäärään vaihtoa.

Liiketalouteen pitkä matematiikka ei ole välttämätön, mutta siitä on ehdottomasti hyötyä.

• Pitkä/Lyhyt

Vaihda vain, jos tosiaan siltä tuntuu. Kuten jo todettiin, pitkä matikka ei ole välttämätön, mutta siitä saa runsaasti enemmän aloituspisteitä kuin lyhyestä. Etköhän kuitenkin lyhyen oppimäärän tiedoillakin pärjää =)
      Kannatta kuitenkin muistaa, että kyllä lyhyessäkin matematiikassa saa töitä tehdä.

• Tuleva lääkäri

Kyllä se pitkä matematiikka kannattaa, avaa nimittäin suhteelliseen moneen jatkopaikkaan oven. Mutta jos tulevaisuudensuunnitelmat ovat selvät etkä halua akateemiseen ammattiin niin lyhyt matikka kyllä riittää. Tutustu liiketalouden opiskelijoiden pääsyvaatimuksiin ja lähtöpisteisiin, jos se tuntuu omalta alalta. Opot yleensä osaavat auttaa tuollaisten kanssa, mene vain rohkeasti puhumaan opollesi.

• Talousnero

Kannattaa muistaa se, että lukio on täysin turha, jos tiedät jo minne hakea. Opiskelet ne pääaineet itsenäisesti ja menet ampumalla sisään kauppikseen!!

Itse opiskelen liiketaloutta jo toista vuotta ja hyvin näillä eväillä menty.

• liiketalouden pt

opettajani kertoi kokemustaan että oli ollut lukiossa ja tämän jälkeen mennyt kauppakorkeeseen. oli kuulemma ollut ihan pihalla siellä. ihan vieraita enkun kielisiä sanoja tuli vastaan ym. kaikki katsoi vähän oudosti ku yks oppilaista ei osannu (ei ollut käynyt merkonomia). kaikilla muilla oli lähtökohtana merkonomi (yksin tai kaksoistutkinnolla) ja he osasivat vastata enemmän kuin tämä lukiosta päässyt. eli suositukseni olisi, lukiosta pääset, 2 vuotta merkonomia ja sitten kauppakorkeeseen.
      muuten sun tulee äitiä siellä ikävä.

• Turhaa pask_a

Pakko kertoa omia kokemuksia pitkästä matikasta:

Yläasteella olin vielä luokkani parhaita matikas ja kun päättötodistukseen tuli kymppi, niin kyllähän se pitkä matikka näytti ihan sopivalta valinnalta.

Heti ykköskurssilla järkytyin siitä, kuinka vaikeeta se matikka lukios onkaa. Aina oli saavutus, kun jonki tehtävän sai oikein. Samat kokemukset jatku kurssista toiseen ja kaikki meni suoraan sanoen päin helevettiä! Jostain syystä kokeet on kuitenki menny hyvin. Tähänastisista kursseista oon saanu arvosanat 9, 9, 9, 8, 8, 9 ja viime jakson kurssista on tulos kuutonen. Viime kokees ei tosiaan ollu sitä tuuria, jota aiemmin on ollu, kun tuli kokeesta 6-.

Ekasta kurssista lähtien oon koko ajan harkinnu lyhyeen vaihtamista. Nyt näyttää kuitenki siltä, etten viitti enää vaihtaa. Oon nimittäin jo 8. kurssilla enkä halua todeta, että olisin kiduttanu itteäni matikan kans turhaa koko ykkösluokan. Oon ja tuun aina olemaan sitä mieltä, että pitkä matikka on aivan persehestä. Tilastot ja todennäköisyys -kurssi on tähän asti ollu kaikkein vammasin, mutta samoin oli Vektorit-kurssi, josta on tulos se kuutonen.

Annan sulle sellasen neuvon, että vaihda siihen lyhyeen matikkaan, kun oot vasta ykköskurssilla. Mielummin ottaa vaikka sellasen ammatin, jossa ei tartte kärsiä 14 kurssia sitä pask_a (vai kuinka sa_tanan monta niitä olikaa). Funktiot ja yhtälöt -kurssi oli vieläpä yks helpoimmista, ja se ainoastaan valmentaa tulevaa helevettiä, kaikkia muita vammasia pitkänmatikan kursseja varten.

• 45345254

Toisaalta pitkän matematiikan lienee tarkoituskin olla haastavaa. Jos olet saanut 9, 9, 9, 8, 8, 9 niin ei se nyt ihan niin huonosti ole mennyt. Tietty tehtävissä voi olla ongelmia, mutta silloin pitkä matematiikka olisikin liian helppoa, jos siitä saisi helposti kympin. Mitä varten silloin ylipäätänsä olisi lyhyt ja pitkä matematiikka. Itse olen ainakin ottanut pitkän matematiikan aineena, jonka ei ole tarkoituskaan olla mikään ylihelppo. Siinä saa hyväkin matemaatikko haastetta.. Yläasteella ne tehtävät moni pystyi tekemään suoraan.

Sama juttu se on lukiossa monessa muussa aineessa. Fysiikkaa luet niin loppupää on aivan kauheaa ainakin itselleni.. Kielissä en osaa sitäkään vähää ja pitkä ruotsi olisi varmasti rajoilla menisikö edes läpi, sitä tosin ei edes itselläni ole. Biologiat ja muut ovat myös vaikeita jos ottaa "pitkänä". Miksi kaikesta aina pitäisi saada helposti 10. 8 ja 9 ovat pitkästä aineesta todella hyviä mielestäni.

Ja matematiikassa on paljon eri aiheita, vektorit ja geometria tuotti itselleni ongelmia, tilastotiedekin vähän, mutta derivaatat ja muut ovat taas paljon helpompia.

• 784512

Tottahan se on, ettei lukiossa kannata selvästikään enää välttämättä pyrkiä siihen tuttuun ja turvalliseen 10 arvosanaan. Itselläni oli yläasteelta lähtiessä keskiarvo 9,9 lukuaineista (äidinkieli 9 jostain syystä). Näin lukiossa olen hyväksynyt sen, että 8 on vielä aivan loistava numero esimerkiksi juuri pitkästä matematiikasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      54
      2409
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      28
      1759
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      70
      1434
    4. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      238
      1320
    5. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      119
      1154
    6. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      13
      990
    7. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      11
      963
    8. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      948
    9. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      933
    10. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      59