Kallis isännöinti!

pyymies

Laitan tässä jälleen infoa, eli meillä jokunen vuosi sitten irtisanottiin OP Isännöinti n 2500eur oli silloin
vuoksimaksu..ehkä nyt 3000eur -3500eur (11asuntoa)

Päätimme alkaa tekemään itse hommat, eli yksi asukas on isännöisijä ja tilitoimisto hoitaa loput
n 100eur/kk Isännötsijäksi valitulle maksetaan 300eur/ vuosi.

SIis huikea säästö on tullut ja hommat toimii ihan normaalisti.

Toki hallituksen pitää olla hyvä ja aktiivinen, jotta kaikki toimii! Isännöitsijä nyt kokouskutsut tekee ja sähkömittarit lukasee 2x vuodessa..

Isännöitsijä on huikea menoerä ja kannattaa kaikkien miettiä maksaako turhasta!!

Suosittelen tekemään, kuten me olemme tehneet.. SELVÄÄ SÄÄSTÖÄ!

IRTISANOKAA MOISET ISÄNNÖINNIT NIIDEN AIKA ON OHI!!!

46

2928

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pienisännöitsijä

Oikein! Eihän tuo ole 10 vuodessa kuin yli 30.000 euron säästö.

Mitä tehtäviä tilitoimisto käytännössä teillä tekee, ja millä vuosihinnalla?

Itse olen myös kirjoitellut muistiin paljon asioita (miten tehdää yhtiöjärjestysmuutos / lainan haku...) Kun isännöintsijä joskus vaihtuu, muistiinpanoilla voi olla jotain hyötyä ettei uuden tarvi opiskella kaikkea alusta. Eli omatekoinen "isännöinnin ABC" opaskirja ;-)

• Ex-hpj...

Yleensä kiinteän palkkion lisäksi päälle tulee moninaisia lisäkustannuksia: Postitus-, kopiointi-, ym. konttori- ja kokouskustannukset jne. Saattavat näytellä mainittavaa osaa isännöinnin kustannuksista. Aikanaan meillä nämä olivat
      ~ 30% suhteessa kiinteään palkkioon, esim: kiinteä palkkio: 6000 e muut kustannukset liki 2000 e.

• pyymies..

Meillä on kiinteä tilitoimistonmaksu ja ei muita kuluja.
        Isännöitsijä (talon asukas) voi tehdä vapaaehtoisesti vaikka ilmaiseksi tuon viran, sillä
        isännöitsiä on varsin tarpeeton, mutta pakollinen. Yleensä istuu parikertaa kokouksissa
        ja muuten hoitaa asioita, joita taloyhtiö voi tehdä ihan itsekkin!

Isännöitsijä sinäänsä huono, jos se päättää asioista, jotka ei aina ole taloyhtiön edunmukaista
        eli teettää vaikka kaverilleen töitä jne..
        Oman taloyhtiön hallitus on paras ja se huolehtii taloyhtiön asioista ja tuo suurimmat asiat tietysti
        Isännöinti on siis suurta rahastusta ja ihmiset tyhmyyksissään maksavat moisesta tuhansia euroja turhaa
        rahaa.

Tienaako hyvä isännöinti rahansa vuodessa työllää, kuten pitäisi, ei todellakaan se on kuin politiikkaa
        puhutaan j anäprätään, jotta saadaan pikkusen jotain hommia..mut helppoa rahaa miettikääs nyt!

Meillä tilitoimisto hoitaa laskujen maksut, vastikeseurannan,, mutta päätökset tehdään ihan itse ilman
        että maksetaan jollekkin siitä turhasta hommasta.

No taitaa jo kolmas vuosi olla menossa ja kukaan ei edes ajattele palkata vanhanaikaista isännöitsijää
        kun sellaista ei todellakaan tälläinen 11 asunnon pieni taloyhtiö tarvitse.

Tuollaisen perinteisen isännöinnin huonous oli myös, että tekevät aina vuoden sopimuksen, eli, jos nyt
        irtisanoo ensivuonna pääsee eroon, eli kannattaa huomioidsa..onhan sit aikaa hakea TILITOIMISTO joka hoitaa hommat..ISÄNNÖITSIJÄ voi ola kuka vaan, sillä ihan turha..(nimi paperilla) HALLITUS sitten aktiivisesti johtaa ITSE omaa taloyhtiötään. Tuossa toisessa taloyhtiössä isännöitsijä mukana hallituksen kokouksessa..mitäs se siellä..on kai sihteerinä ja sehän voi olla ketä muukin.,miksi siis maksaa,
        Tuossa taloyhtiössä olen uusi tulokas ja ensikertaa kokouksesssa, mutta takuulla tuokin OP isännöinti lähtee aikanaan, sillä ei ole mitään syytä maksaa turhaan, kun voi tehdä itsekkin.

ÄLKÄÄ PELÄTKÖ ottaa asiaa esille isännöinnistä, lei kokouksessa esillä isännöinnin kilpailutus on ehdottoman järkevää ja ottakaa TILITOIMISTOIHIN YHTEYTTÄ Taloyhtiöt ovat yleisesti OY:tä
        eli ovat kuiin yrityksiä,..oma y-tunnus jne.. siis tilitoimisto riittää!!

Itse alan isännöitsijäksi taloyhtiöihin, ja kokouskutsut lähettelen ja jotain muuta pientä eli tuollainen
        kokouspalkkio ja pikkusumma vaivannäostä on tarkoitus ottaa, mut puhutaan muutamasta satasesta ei monesta tuhannesta.

Tämän viestiketjun ideana on rohkasta lopettamaan kallis isännöinti ja vastaan mielelläni kokemuksella
        tähän ed. asiaan. Toimin taloyhtiössä Hallituksen pj:nä ja HAllitus kokoontuu 4x vuodessa,.
        Hallitukselle pieni kokouspalkkio. Isännöitsijä ei (asukas) ei juuri tee mitään, eikä tarvitsekkaan..kokouskutsut laittoi tuossa asukkaille ja sähkölukmetkin luki hallituksen jäsen

Turha vesittää tätä, eli tämä on jo faktaa ja joku isänöitsijä saattaa puolustella kauniilla sanoillla, mutta
        sen ymmärtää heidän onpakko, jos taloyhtiö hoksaa hoitaa hommat itse!

• Pyymiehelle
        pyymies.. kirjoitti:

Isännöitsijä (talon asukas) voi tehdä vapaaehtoisesti vaikka ilmaiseksi tuon viran, sillä
        isännöitsiä on varsin tarpeeton, mutta pakollinen. Yleensä istuu parikertaa kokouksissa

Isännöitsijä sinäänsä huono, jos se päättää asioista, jotka ei aina ole taloyhtiön edunmukaista
        Oman taloyhtiön hallitus on paras ja se huolehtii taloyhtiön asioista ja tuo suurimmat asiat tietysti
        Isännöinti on siis suurta rahastusta ja ihmiset tyhmyyksissään maksavat moisesta tuhansia euroja turhaa
        rahaa.

Tienaako hyvä isännöinti rahansa vuodessa työllää, kuten pitäisi, ei todellakaan se on kuin politiikkaa
        puhutaan j anäprätään, jotta saadaan pikkusen jotain hommia..mut helppoa rahaa miettikääs nyt!

Meillä tilitoimisto hoitaa laskujen maksut, vastikeseurannan,, mutta päätökset tehdään ihan itse ilman

No taitaa jo kolmas vuosi olla menossa ja kukaan ei edes ajattele palkata vanhanaikaista isännöitsijää

Tuollaisen perinteisen isännöinnin huonous oli myös, että tekevät aina vuoden sopimuksen, eli, jos nyt
        irtisanoo ensivuonna pääsee eroon, eli kannattaa huomioidsa..onhan sit aikaa hakea TILITOIMISTO joka hoitaa hommat..ISÄNNÖITSIJÄ voi ola kuka vaan, sillä ihan turha..(nimi paperilla) HALLITUS sitten aktiivisesti johtaa ITSE omaa taloyhtiötään. Tuossa toisessa taloyhtiössä isännöitsijä mukana hallituksen kokouksessa..mitäs se siellä..on kai sihteerinä ja sehän voi olla ketä muukin.,miksi siis maksaa,
        Tuossa taloyhtiössä olen uusi tulokas ja ensikertaa kokouksesssa, mutta takuulla tuokin OP isännöinti lähtee aikanaan, sillä ei ole mitään syytä maksaa turhaan, kun voi tehdä itsekkin.

ÄLKÄÄ PELÄTKÖ ottaa asiaa esille isännöinnistä, lei kokouksessa esillä isännöinnin kilpailutus on ehdottoman järkevää ja ottakaa TILITOIMISTOIHIN YHTEYTTÄ Taloyhtiöt ovat yleisesti OY:tä

Itse alan isännöitsijäksi taloyhtiöihin, ja kokouskutsut lähettelen ja jotain muuta pientä eli tuollainen
        kokouspalkkio ja pikkusumma vaivannäostä on tarkoitus ottaa, mut puhutaan muutamasta satasesta ei monesta tuhannesta.

Tämän viestiketjun ideana on rohkasta lopettamaan kallis isännöinti ja vastaan mielelläni kokemuksella
        tähän ed. asiaan. Toimin taloyhtiössä Hallituksen pj:nä ja HAllitus kokoontuu 4x vuodessa,.
        Hallitukselle pieni kokouspalkkio. Isännöitsijä ei (asukas) ei juuri tee mitään, eikä tarvitsekkaan..kokouskutsut laittoi tuossa asukkaille ja sähkölukmetkin luki hallituksen jäsen

Turha vesittää tätä, eli tämä on jo faktaa ja joku isänöitsijä saattaa puolustella kauniilla sanoillla, mutta

Arvoisa Pyymies!
        En koskaan tulisi äänestämään kaltaistasi kirjoitustaidotonta ihmistä hallituksen jäseneksi. Isännöitsijäksi en sinua kelpuuttaisi edes ilmaiseksi.
        Kirjallinen ulosantisi on huonompaa, kuin juuri lukemaan oppineen. Mitenkähän ovat muut taitosi?
        Reputit, sori!

• sdssd
        pyymies.. kirjoitti:

rahaa.

Ootko ajatellu että se isännöinti on kallis
        mutta vastaavasti kiinteistönhoidosta ei olla valmiita maksamaan mitään!
        alalla olen nähnyt kuinka tehdään halvat sopimukset
        ja sitten homma ei toimikaan?

• fewfewefw

teilläpä sitten on asiat varsin mallillaan. Kannattaa ottaa huomioon, että yleensä näin ei ole. Kukaan ei halua edes hallitukseen, kuka sitten haluaisi ryhtyä isännöitsijäksi talossa jossa itse asuu? Itse isännöitsijänä olleena yhtiössä jossa asuin, voi sanoa että uudestaa en ryhtyisi.

Jossain varmasti voi toimia missä on aktiiviset osakkaat, mutta useasti aktiivisista ja yhtiön asioista kiinnostuneista osakkaista voi vain haaveilla

• pyymies..

Totta puhut! Rohkaiskaa taloyhtiön osakkaita yhteiseen hyvään! Nuo hallitusjutut ei ole mitään mörköjä, mutta hyvä hallitus tekee paljon hyvää ja etenkin isännöinnin ollessa itsenäisesti hoidettu sekin menee silloin jouhevasti.

Kysymys kuuluukin.. Miksi on vaikeaa olla isännöitsijänä taloyhtiössä, jossa hallituksen kanssa vaikka yhdessä istahtaa välillä pohtimaan yhteisiä asioita (isännöitsijää ei tarvita kyllä pakosta, ainkaan meillä)

• valintoja.

Näinhän se on. Olet aivan oikeassa, että ammattitaidon as oy lakia ymmärtämätön henkilö on paras asioita hoitamaan. Vaatimustasoon pitäisi kyllä vielä lisätä luku- ja kirjoitustaidoton. Voin vain kuvitella miten päin peetä yhtiössänne asiat hoidetaan ja aivan varmasti jos päätöksien laillisuutta ja osakkaiden yhdenvertaisuutta alettaisiin tutkimaan niin saataisiin myös asianajajille töitä. Varmasti näin jossain vaiheessa tulee tapahtumaankin kun asiat kehittyvät tarpeeksi pitkälle.

Tulee tässä mieleen myös eräs tapaus, jossa oli tälläinen tee-se-itse isännöitsijä. IS-todistusta tilattaessa hän totesi, että tee itse ja tule sitten ottamaan allekirjoitus minulta. :D

• Kirppu3939
    • kirppu3939

Eräästä blogista lainattua ja aamuialehdestä

“Uuden asunto-osakeyhtiölain myötä taloyhtiöiden johto on selkeämmin vastuussa siitä, että asuntojen muutostyöt tehdään oikein. Hallituksen jäsenet ovat henkilökohtaisesti korvausvelvollisia, jos he laiminlyövät valvonnan ja remontista myöhemmin koituu haittaa taloyhtiölle ja tulevalle osakkeen omistajalle. Taloyhtiön johto on vastuussa jopa asuntojen arvonlaskusta, jos taloyhtiön peruskorjaukset laiminlyödään.Asuntoyhtiöiden tämän kevään yhtiökokouksissa joudutaan miettimään, mistä hallituksiin saadaan riittävä rakennusalan asiantuntemus. Heinäkuussa voimaan tuleva laki muuttaa kaikkiaan parin miljoonan asumisen sääntöjä. Osakkailla on kysyttävä yhtiön hallitukselta kirjallinen lupa asuntojensa kaikkiin remontteihin maalausta ja tapetointia lukuunottamatta. Pelkkä puhelinsoitto isännöitsijälle ei enää riitä. Työsuunnitelma pitää esittää kirjallisena.”

Onhan vastuu nytkin olemassa. Ei ihan mahdottomia sovi tehdä tai jättää tekemättä. Minulta on pyytänyt apua erään puutaloyhtiön vanha osakasrouva, koska isännöitsijä viittaa kintaalla hänen asioilleen. Yhtiössä on asukasisännöitsijä, jotka nyt varmasti uuden lain myötä onneksi häviävät. Rouva on vuosia valittanut piippunsa kunnosta. Hormi on parikymmentä vuotta sitten vuorattu putkella. Lopulta rouva teetti asianmukaisen kuvauksen ja toimitti isännöitsijälle kuvausraportin. “Kuvaus ei ole laillinen, koska yhtiön edustajaa ei ollut mukana”, sanoi isännöitsijä ja siirsi paperit mappiin Ö. Siellä se kosketeusongelma muhii ja on muhinut jo kauan. Hallituksen puheenjohtaja on sanonut, ettei yhtiöllä ole varaa ulkopuolisen isännöitsijän palkaamiseen. Kysynkin vaan, että kuinka paljon nämä virheet mahtavatkaan tulla maksamaan loppupeleissä?

• Ex-hpj...

Tämän suuntaiset pelottelukirjoitukset juuri aiheuttavat sen, että osakkaiden rahoja hassataan turhaan tai ainakin ylimitoitettuun valvontaan ja tutkimiseen. Myös remontteja etupainotetaan liikaa ja saatetaanpa tehdä täysin tarpeettomiakin remontteja.

Isännöitsijän toivottavimpia ominaisuuksia olisivatkin lojaalisuus yhtiötä kohtaan ja hyvä tuntemus rakennustekniikasta.

Pienessä yhtiössä jossa isännöinnistä vastaa osakas, olisi hyvä solmia jonkinlainen palvelusopimus ymv. henkilön kanssa, johon voi luottaa ja joka voisi toimia ikäänkuin teknisenä isännöitsijänä.

Myös vastuuvakuutus on hyvä hankkia niin osakasisännöitsijälle kuin hallituksen jäsenillekin. Lisäksi hallitus voi varmistaa selustaansa aktiivisella tiedottamisella/osakaskyselyillä ja viemällä asioita yhtiökokouksen päätettäväksi.

• ITS....

Ihminen on siitä omituinen otus että alusa sitä innostuu monenlaisesta uudesta, mutta ajan kuluessa innostus hiipuu. Sama pätee aktiivisiin asukkaisiin jotka keräävät hoidettavakseen tehtäviä energiaekspertistä isännöitsijäksi asti.

Kun on kaksi vuotta kulunut niin asunto myyntiin ja kaikki hommat jää hallituksen syliin, ja isännöitsijä on ehditty irtisanoa vuosi takaperin.

Aktiivisuus on hyvä mutta tärkeämpää on pysyvyys.

• kiinteistömies iat

"isännöitsijä on varsin tarpeeton, mutta pakollinen. Yleensä istuu parikertaa kokouksissa ja muuten hoitaa asioita, joita taloyhtiö voi tehdä ihan itsekkin!"

Isännöitsijä EI todellakaan ole pakollinen ellei niin ole määrätty talon yhtiöjärjestyksessä.

Jos teillä on tuollainen as.oy niin ilman muuta kannattaa tehdä asiat itse.

Isännöitsijä huolehtii taloyhtiön hallinnon lainmukaisuudesta, vastaa kirjanpidosta, tilinpäätöksistä, talousarvioista, istuu kokouksia, tekee viranomaisilmoitukset, ylläpitää energiatodistukset ja osakkaiden muutostyörekisterit, laatii isännöitsijäntodistukset aina virheettömästi ja pyytää osakkaita kirjaamaan osakeluetteloon omistusoikeutensa koska välittäjät tai pankit eivät sitä yleensä viitsi tehdä jne, jne... Puhumattakaan pakollisesta kunnossapitosuunnitelmasta tai erilaisten korjauksien tilaamisesta.

"Isännöitsijä sinäänsä huono, jos se päättää asioista, jotka ei aina ole taloyhtiön edunmukaista"

Isännöitsijä ei päätä yhtään mitään, hän vain esittelee asiat. Päätöksentekijä on AINA taloyhtiön hallitus. Hallitus pitää vaihtaa jos se päättää asioista taloyhtiön edun vastaisesti.

• Ei päätä mistään

"Isännöitsijä ei päätä yhtään mitään, hän vain esittelee asiat. Päätöksentekijä on AINA taloyhtiön hallitus."

Juuri tuossa ylhäällä luettelit ison nipun asioita joiden hoidosta isännöitsijä vastaa ja päättää ihan omatoimisesti hoitaa ne ;)

"Isännöitsijä ei päätä yhtään mitään, hän vain esittelee asiat."

Pääsääntöisesti isännöitsijä ei vain esittele vaan myös vaikuttaa merkittävästi päätöksentekoon, joko taloyhtiön eduksi tai sitten jonkun muun tahon eduksi.

Tosiasia on kuitenkin, että moni oto-isännöitsijä hoitaa nuo hommat ihan sujuvasti ja kerran tehtyään ne sujuvat rutiinilla.

• Kert303030

Isännöitsijä hoitaa taloyhtiön juoksevia asioita joita kiinteistömies iat juuri tuossa luetteli. Toimenkuvaan kuuluu siis muutakin kuin kuin sähkömittareiden luku ja kokouskutsujen lähettäminen. Eräs taloyhtiön hallitus on käräjillä asukasisännöitsijää myöden taloyhtiön osinkojen jaosta ja niiden kirjanpidollisista kirjauksista tilinpäätökseen. Ikävä kyllä aika useasti käy vain niin, että talo laitetaan huonoon jamaan ja pahimmillaan näitä väärinkäytöksiä taloudenhallinnasta löytyy kun asukasisännöitsijä diktaattori hallituksen kanssa on asialla. Tilitoimisto tekee kirjanpidon mutta loppullisen vastuun verosuunnittelusta ja kirjauksista kantaa hallitus ja isännöitsijä. Asia on hieman verrattavissa siihen kun epämääräinen tee-se-itsemies suorittaa rakennusteknisiä töitä jolloin useasti hyvä rakennusmateriaalit menevät hukkaan. Itse eräässä taloyhtiössä haastoin hallituksen puheenjohtajan ja oto-isännöitsijän käräjille osakkaiden epätasa-arvoisesta kohtelusta josta aiheutui vahinkoa taloyhtiölle. Onneksi vastuuvakuutuskorvasti ja hallitus sekä oto-isännöitsijä vaihtui välittömästi.

• ...ASDF...

Tottahan jokainen joka syyllistyy suoranaisesti väärinkäytöksiin, laiminlyö velvollisuutensa ja/tai syyllistyy törkeään huolimattomuuteen on vastuussa tekemisistään. Äärimmäisen harvoin vastaan on tullut tällaista tapausta vastaan kohdistuen hallitukseen ja ei kertaakaan kohdistuen oto-isännöitsijään. Yrittäjien, niin isännöitsijöiden kuin tilitoimistojenkin laiminlyönneistä ja suoranaisista petoksista ja niihin liittyvistä syytteistä sekä tuomioista (myös remontti- ja huoltofirmojen) saa lukea aina silloin tällöin mediasta.

Itse olettaisin, että jos osakas hoitaa as-yhtiössä - jossa myös itse asuu - isännöitsijän tehtäviä, hommat tulee hoidettua niin hyvin kuin mahdollista. Kuka sitä nyt omaan pesää kusasis. Myöskään pienistä, inhimillisistä virheistä tuskin leivättömän pöydän ääreen joutuu. Kyllä silloin pitää kysymys olla jostain vakavasta laiminlyönnistä tai tietoisesta "koijauksesta".

• pyymies....

Maanantaina olisi taas kokous.. Taloyhtiön asukas (isännöitsijä) lähetti lkokouskutsut ja sitten menneään..
      Tilitoimiston edustajaa ei tarvita paikalle ja hoidetaan taas itse kokous!

Tuossa saatiin juuri kerhohuone muutettua asunnoksi ja siellä on vuokralainenkin, eli tälläisiä pikkujuttuja
      jolla taloyhtiö saa tuloa on tehty. Toimin osakkeenomistajan rakennusvalvojana ja asunto on jo tarkistettu
      asunnoksi, eli kaikki ok. Mitään kallista isännöintiä ei tarvittu, mutta rakennusvastaana toki sain pienen
      korvauksen asioiden hoidosta. Leikkasin tuossa kokouksessa päätettynä orapihlaja-aidankin jne.. kokous päättä ja "virallisella" isännöitsijällä ei ole mitään järkeä maksaa..

Sähkömittarit osaa lukea kuka vain ja lähettää kokouskutsut.. isänöinnistä ei todellakaan kannata maksaa
      normaalisti..meille muutes asiaa aikoinaan ehdotti meidän tilitoimisto (ent isänöisijä) hänen mielestään parempi et itse joku on isännöitsijä ja tilitoimisto hoitaa laskujenmaksut, vastikeseurannat ja muuta pientä..

Mut säästöä tulee kun itse tehdään 11 asuntoa n. 3000eura vuosi!

• jep jep775

Varmaan verotkin pidätitte korvauksesta vai suoritettiinko harmaata taloutta? Melko kapea kenttä teillä tuntuu olevan taloyhtiön hallinnosta eli kokous kutsujen lähetys ja sähkömittareiden luku ja jotain pientä. hoh hoh onneksi en ole osakkaana teidän taloyhtiössä. Säästöä vuodessa 3000 euroa vuosi mutta kun kupla puhkeaa niin kuinkahan säästön todellinen laita on. Luultavasti juttusi on mielikuvituksen tuotetta OP:llä is-toimisto hoitaa koko paketin alusta loppuun eli erillisellä tilitoimistolla ei kirjanpitoa ja osto/myyntireskontraa teetetä eikä sellaista edes kukaan asianosaava isännöitsijä ehdota.

• wewexc

ja tulee vielä mutkiakin matkaan

• Järjetön säästämistä

Jos teillä isännöintitoimiston vuosimaksu oli 11 asunnon yhtiössä 2500 euroa/vuosi ja nyt maksatte tilitoimistolle ja amatööri-isännöitsijälle yhteensä 1500 euroa/vuosi, jolloin säästöä kertyy vaivaiset 1000 euroa vuodessa koko yhtiölle eli reilusti alle 10 euroa asuntoa kohti kuukaudessa.

Mielestäni tuollainen on täysin typerää säästämistä, joka tod.näk. kostautuu vielä myöhemmin. Onneksi meidän yhtiössä on asiat hoidettu paremmin.

• kalle44

"Äärimmäisen harvoin vastaan on tullut tällaista tapausta vastaan kohdistuen hallitukseen ja ei kertaakaan kohdistuen oto-isännöitsijään."

Laittaippas hieman faktaa asiasta, tälläisiä musta tuntuu kommenteilla ei ole mitään todellisuusperäistä arvoa.

• pienisännöitsijä

On aika hankalaa todistaa että jotain EI ole tapahtunut. En minäkään kyllä muista tällaisista kuulleeni ainakaan julkisuudessa, mutta voisitko sinä todistaa tämän vääräksi osoittamalla oikeustapauksia OTO isännöitsijään kohdistuen?

Firmallamme on nyt ikää n. 25 vuotta, aina on ollut OTO isännöitsijä. Minä olen kolmas. OTO isännöinti - se kuulkaa nyt vain toimii pikkufirmoissa. Ei siitä pääse mihinkään. Luulisin että raja on juuri jossain 10 asunnon kieppeillä.

• Masa88Man

Meilläkin oli asukasisännöitsijä vaan eipä ole enää. Hänet sai harvakseltaan kiinni, asiat jäi useimmiten hoitamatta ja huomattavissa olis myös pieni piiri pyörii ilmiö eli hallitus siellä kamuinensa tilaili kaikenmoista taloyhtiön rahoilla. Kissa nostettiin sitten lopulta pöydälle ja tehtiin asialle loppu. Nykyisen ammatti-isännöitsijän kanssa kävimmie sitten hieman taloyhtiön historiaa lävitse ja kyllä sieltä kaikenmoista epämääräistä löytyi, emme kuitenkaan asiasta juttua nostaneet vaikka edellytykset olisi ollut. Kokouskutsujen määrä ajoista, äänestyskäytännöistä nämä epelit eivät olleet tienneet juurikaan mitään. Kulut yhtiölle kuuluvista korjauksista yms. oli jyvitetty aivan yhtiöjärjestyksen vastaisesti.

Asuakasisänöitsijä voi olla hyvä vaihtoehto pienessä yhtiössä mikäli kyseessä on osaava henkilö joka taitaa taloushallinnon ja ymmärtää lakitekstiä muussa tapauksessa saadaan todennäköisesti enemmän tuhoa aikaan kuin säästöä. Esim. jos talossa asuu vaikka joku insinööri, tradenomi tai ekonomi joka tehtävän hoitaakseen haluaa ottaa.

• Pyymies...

Muistakaas kokouksessa ottaa isännöitsijän kilpailutus ja sillätavalla myös hallitus etsii tilitoimiston hoitamaan mahdollisesti taloyhtiön kirjanpitoa!
      Taloyhtiöstä joku asettuu isännöitsijäksi, joka on ihan hauska ja helppo homma, johon itsekkin meinaan kokouksessa asettua. Toki työstä meinaan laittaa pienen korvauksen "nimellisen" , jolla saa enempi motivaatiota tehdä kokouskutsut ja lukea sähkömittarilukemat.. Toki Hallituskin voi nuo hommat tehdä..
      Isoissa taloyhtiöissä kannattaa miettiä asiaa eritavalla, mutta uskoisin, että all 20 asunnon jutut hoituu itsekkiin.
      Irtisanomisaikahan näillä "höpö-hopö" serteillä olevilla isännöitsijöillä on aina yleensä 1 vuosi, eli aikaa on hankkia uusi, eli irtisanomisnen vaan rohkeesti esille! Myös hinnanalennusta kannattaa kysästä ennen..Tsemppiä ja säästöjä kuten meiklläkin!

• Ei ikinä halitukseen

Minä esitin ammattihallitusta taloyhtiöön että säästyttäisi sinun kaltaislta tumpeloilta meidän taloyhtiössä.Myöskään harvan taloyhtiön hallitusjäsenillä on mitään tajua hallitusvastuusta.Hallitukseen moni väkisin joutuu koska hallitus on saatava kasaan.

• Hallituksen tavoite?
        Ei ikinä halitukseen kirjoitti:

Minä esitin ammattihallitusta taloyhtiöön että säästyttäisi sinun kaltaislta tumpeloilta meidän taloyhtiössä.Myöskään harvan taloyhtiön hallitusjäsenillä on mitään tajua hallitusvastuusta.Hallitukseen moni väkisin joutuu koska hallitus on saatava kasaan.

Yrityksessä joka tuottaa omistajilleen tuloa, hallituksen primääri tehtävä on selkeä: Maksimoida tuotto ja minimoida mahdolliset tappiot. Seuraava tavoite on yhtiön osakkeiden arvon nousun takaaminen tai vs. arvon laskun minimoiminen, mutta kuitenkin tässä järjestyksessä.

Entä sitten taloyhtiöissä jotka pääsääntöisesti eivät tuota mitään osakkaille (joillain on vuokratuottoja). Käsikädessä pitäisi kulkea osakkailta perittävän vastikkeen pitäminen kohtuullisena ja osakkeiden arvon säilyttäminen tai arvon nostaminen. Äkkiä voisi ajatella, että teknisesti hyvin hoidettu kiinteistö nostaisi osakkeiden arvoa mutta näin on ainoastaan silloin jos osakkailta perittävät vastikkeet ovat matalat tai ei ainakaan keskimääräistä kovasti korkeammat. Kesikimääräistä reilusti korkempi vastike karkoittaa asunnonostajista ison osan jolloin vaikka kiinteistö olisi hyvin hoidettu, osakkeen hinnassa joudutaan tinkimään jotta se saataisiin myytyä.

Samaten tulevat isot remontit pelottavat ostajia (etenkin monta erillistä remonttia suunnitelmissa) kuten myös jos yhtiöllä on keskimääräistä selvästi enemmän remonteista aiheutuneita lainoja (tehty kerralla tai lyhyellä ajalla useampi isompi remontti).

Hyvän isännöitsijän ja hallituksen pitää kyetä tasapainoilemaan vastikkeen suuruuden, remonttien ja remonttilainojen kesken niin, että asuntojen arvo todella säilyy ja jopa nousee.

• Ei ikinä hallituksee
        Hallituksen tavoite? kirjoitti:

Yrityksessä joka tuottaa omistajilleen tuloa, hallituksen primääri tehtävä on selkeä: Maksimoida tuotto ja minimoida mahdolliset tappiot. Seuraava tavoite on yhtiön osakkeiden arvon nousun takaaminen tai vs. arvon laskun minimoiminen, mutta kuitenkin tässä järjestyksessä.

Entä sitten taloyhtiöissä jotka pääsääntöisesti eivät tuota mitään osakkaille (joillain on vuokratuottoja). Käsikädessä pitäisi kulkea osakkailta perittävän vastikkeen pitäminen kohtuullisena ja osakkeiden arvon säilyttäminen tai arvon nostaminen. Äkkiä voisi ajatella, että teknisesti hyvin hoidettu kiinteistö nostaisi osakkeiden arvoa mutta näin on ainoastaan silloin jos osakkailta perittävät vastikkeet ovat matalat tai ei ainakaan keskimääräistä kovasti korkeammat. Kesikimääräistä reilusti korkempi vastike karkoittaa asunnonostajista ison osan jolloin vaikka kiinteistö olisi hyvin hoidettu, osakkeen hinnassa joudutaan tinkimään jotta se saataisiin myytyä.

Samaten tulevat isot remontit pelottavat ostajia (etenkin monta erillistä remonttia suunnitelmissa) kuten myös jos yhtiöllä on keskimääräistä selvästi enemmän remonteista aiheutuneita lainoja (tehty kerralla tai lyhyellä ajalla useampi isompi remontti).

Hyvän isännöitsijän ja hallituksen pitää kyetä tasapainoilemaan vastikkeen suuruuden, remonttien ja remonttilainojen kesken niin, että asuntojen arvo todella säilyy ja jopa nousee.

Vanhemissa asunnoissa menee aina joku remontti tai remonttisuunitelma niin se vaan on.Hinnat ovat suht korkeita hyvällä paikalla olevassa vanhemassakin taloissa.Kohta joku kirjoittaa ei kannata ostaa vanhempaa kuin v 1995 rakennettuja huoneistoja koska remontteja alkaa tulla.Räjäytäkäämme kaikki sitä vanhemmat asunnot..

• Hallituksen tavoite?
        Ei ikinä hallituksee kirjoitti:

Vanhemissa asunnoissa menee aina joku remontti tai remonttisuunitelma niin se vaan on.Hinnat ovat suht korkeita hyvällä paikalla olevassa vanhemassakin taloissa.Kohta joku kirjoittaa ei kannata ostaa vanhempaa kuin v 1995 rakennettuja huoneistoja koska remontteja alkaa tulla.Räjäytäkäämme kaikki sitä vanhemmat asunnot..

Ei remontteja tule, vaan isännöitsijän ja hallituksen pitää olla selvillä kiinteistön kunnosta. Järkevin tapa on jaksottaa remontit oikein. Erittäin turmiollista osakkeenomistajan kannalta on, jos remontteihin lähdetään tyyliin - Piikki auki, antaa palaa. Siinä saattaa käydä niin, että osakkeen arvo - remonttilainat = 0.

Entä mistä löytää niin "kylmäpäinen" ostaja, joka uskaltaa ostaa osakkeen yhtiöstä, joka on jo kertaalleen ajanut yhtiön suoritustilaan.

Putkiremontti on iso remontti ja siitä kertyy osakkaille iso potti maksettavaksi. Entä jos yhtiössä on samalla kertaa tai peräjälkeen (useita erillisiä lainoja) tehty vaikkapa parveke julkisivuremontti, kattoremontti ym. remontteja. Osakkeen myyntihinta on esim. 100 000 e ja velaton hinta 30 000 e. Itse en tuollaiseen yhtiöön uskaltaisi rahojani laittaa ja tuskin kovin moni muukaan.

• VPT 09

Asioista ei niin perillä oleva ostaja ostaa uuteen verrattuna edullisen huoneiston taloyhtiössä missä rakenteiden ikä on sellainen, että remonttia olisi pitänyt jo tehdä tai pitäisi tehdä lähitulevaisuudessa ja tekee tällöin ostopäätöksen ja taloudensuunnittelunsa tavoin joka ei huomioi kiinteistön järkevää ylläpitoa.

Taloyhtiön hallitus laatii kiinteistöstrategian ja hyväksyttää sen yhtiökokouksessa. Siinä määritellään päälinjat miten kiinteistöä kehitetään ja ylläpidetään. On linja sitten se, että käytetään loppuun ja laitetaan maantasalle tai pidetään kiinteistö tip top kunnossa ja kehitetään sitä vastaamaan tulevaisuuden tarpeita.

Suurin ongelma yleensä on raha. Talo täynnä maalikkokielellä ilmaistuna persaukisia niin tällöin talon järkevä ylläpito ja korjaukset jätetään yleensä sinne listan viimeiseksi ja eikä siinä tällöin huippu hallituksen tai isännöitsijän toimet auta. Hyvin kunnossapidetty ja taloudellisesti vakaa taloyhtiö on aina hyvä ostokohde, paitsi näille ns. persaukisille. Taloyhtiön pääasiallinen olemassaolon syy on asumisviihtyvyyden tuottaminen asukkaille eli pääasiallinen tarkoitus ei ole verrannollinen millään tavoin osakeyhtiöön, jonka pääasiallinen tarkoitus on tuottaa omistajilleen voittoa.

Kun itse aikoinani ostin osakehuoneiston niin kartoitin millaisesta sosiaaliluokasta omistajan pääasiallisesti muodostuu, sille se kertoo yleensä jo paljon talon hengestä. Talouden hoidossa on käytetty sitä linjaa, että ylijäämää kertyy ja ylläpitoon kiinnitetään erityistä huomiota. Vastikkeet ovat yleensä ottaen sillä tasolla, että se jo pudottaa taloudellisesti epämääräiset ostajakanditaatit joukosta mutta houkuttelee niitä ostajia jotka arvostavat erinomaista kiinteistönpitoa ja sitä, että talo on edustavan näköinen myös pinnan alta.

• Rintti123

Juuri näin, kiinteistön ylläpito on rahaa vaativaa homma ja se mikä pitää olla kunnossa on ulkokuoren alla. Eli talotekniikka, salaojat jne..

• pyymies...

Syykokous ohitse ja ilman kallista isännöintiä jälleen mentiin eteenpäin, vaikka nykyinen isännöitsijä (asukas) ei osallistunut kokoukseen tuli vaihto odotetusti ja jatkan tästä itse. Taloyhtiön, jossa tilanne on hyvä ja paremmaksi muuttuu. Öljylämmitys muutettiin maalämpöön...Kerhohuone saatiin muutettua asunnoksi ja siellä jo vuokralainenkin on olemassa. Kuivaushuone vuokrataanvarastoksi myöskin ja näin saamme vuokratuloja ja kaikki mahdolliset neliöt tuottaa taloyhtiössä. Kukaan ei kallista isännöintiä ole kaivannut eikä kaipaa, kun tilitoimisto hoitaa hommat ja taloyhtiö itse, eli nyt irtisanomaan kalliit isännöitsijät ja yhteydet tilitoimistoon se on selvää säästöä!

• Metsästäjä_39i39

Kuivaushuoneen parin kolmen kympin vuokralla kattaa kyllä sen edun, että kuivaushuoneen sijaan pyykit kuivataan nyt huoneistoissa kuivaushuoneen sijaan. Kai teitte pääomankorotuksen yhtiöjärjestykseen ja yleensä muutitte yhtiöjärjestyksen niin, että vastaa muutoksia. Palataan asiaan parin kolmen vuoden päästä kun kupla on puhjennut ja Mr. Pyy kynitty sulistaan.

• pyymies...

Tilitoimisto laitteli kokouksessa korjatun talousarvion ja hommat hoidossa hienosti! Varaston vuokra on kyllä suurempi, eli 150eur /kk ja monessa taloyhtiössä "hukkatilaa" ja ehkä jossinvaiheessa taloyhtiön asukkaat voivat vuokrata ylimääräiset tilat, jos löytyy? Tarkennukseen tulee meidän entinen kuivatustila, joka aikoinaan ylimitoitettu 40m2 ja siltäosin huoltorakennus oli tuottamaton, mutta nyt vuokratuottoa on.
      Itse asunut taloyhtiössä 20v ja aika harvoin tuli pyykkejä vietyä kuivatukseen huoltorakennukseen ja jos vein unohtui kuukaudeksi ainaskin..Nykyiset pyykkikoneet kuivaa vaatteet ja lakanat saa myös ulos kuivumaan.
      Kuivatustilan kosteus oli jo hieman rapistuttanut tiloja, eli minkäänlaista koneellista ilmastointia ei ole ollut ja vain pieni tuuletus ikkuna, eli huoltorakennus säästyy kosteusvaurioilta samalla. Toki ilolla seuraamme hyvää kehitystä taloyhtiössämme.

• Terhenpeliäkö?

Onnea taloyhtiölle hyvän isännöitsijän valinnassa, miksi edellinen isännöitsijä ei osallistunut kokoukseen?

• pyymies...

ISännöitsijä on kipeänä, mut sanotaan, et sota ei yhtä miestä kaipaa... onhan miehiä.. Kiitos onnitteluista!

• 16

Valitkaa myös asukastalonmies. Kirjanpito ei kannata teettää tilitoimistossa vaan teettäkää kauppaopistossa oppilastyönä. Pyykkituvasta voi rakentaa kuntosalin ja näin sitä rahaa tulee ja tulee. Juuri tulin muuten saunasta.

• pyymies...

Talonmiehen hommat hoituu jo omalta yritykseltä, joka leikkaa aidat, nurmikot jne. Tilitoimisto on niin halpa ja entinen isännöitsijä, joka vain tekee kirjanpidon ja vastikeseurannan. Toki saamme neuvot tarvittaessa sieltä, jos on jotain kysyttävää. Kuntosalia ei nyt ihan, mut biljardi/ kerhotilat, jossa pelejä voisi olla kiva ja pienellä maksulla tietty asukkaille,.

• Kyymies

Asukastalonmies vaan niin ei maksa mitään. Porakaivo pihaan niin ei tarvitse maksaa kunnalle vedestä. Kaapelitv poikki ja harava katolle tai teatteri vuoroitellen huoneistoittain ja roolit jaetaan yhtiökokouksessa niin tulee viihde halvaksi. 20 kuntosalopyörään yhdistynä dynamoon niin saadaan sähköä halvalla. Pyymies ottaa kirjanpito for dummies kirjan opintojen alle ja niin teet kirjanpitdon halvalla eli ilmaiseksi. Lumityöt ja hiekoituitusken hoitaa asukastalonmies niin tulee halvaksi. Kerhotilat eivät tuota mitään vaan tehdään tilat parturikampaamolle niin tulee tuottoa ja vastike halvaksi. Hallituksen jäsenille ei makseta kokouspalkkioita niin tulee halvaksi, ei sinne hallitukseen palkkioiden toivossa mennä Lempo vie vaan siksi että tehdään elämä Halvaksi.

• niximies

Kyymies puhuu ehdottomasti järkeä. Erityisesti tuo huoneistoissa vuorotteleva teatteriesitys lämmitti sydäntäni. Siinä olisi tosielämän yhteisöllisyyttä.

Yksi säästöidea olisi katkaista sähkö ja vedentulo määräajoin. Näistä ajoista luonnollisesti asukastalonmies kävisi henkiölkohtaisesti osakkaille kertomassa. Näinmuodoin säästettäisiin myös tiedotteiden turhia kopiointikuluja.

Pyymiehen asuntoon ihan oma kuntopyörä dynamoon yhdistettynä, niin hän voi henkilökohtaisesti toteuttaa "halvalla hyvää"-periaatetta niin usein, kuin haluaa.

Pihalle minimaalisen pieni (säästöä, säästöä) ulkohuussi, jonka jätökset pyymies käy keräämässä viikoittain ja kompostoi ne sitten ja jotenkin hyödyntää tämänkin jätteen taloyhtiön hyväksi.

Voi! Nyt kaikki kilvan mukaan kertomaan uusia säästöideoita. Kaikki Niksipirkat mukaan, hei, kivaaaa....

• pyymies...

No niin..Saatiin taloyhtiön asunto, joka entinen kerhohuone vuokralle ajat sitten ja tänään entinen pyykkihuone
      vuokralle varastona. Mukavasti saa taloyhtiä tuloja ja Asukasisännöitsijänä hommat jatkuu ja homma toimii!

• Karpso93939

Talkoilla kasaatte vielä yhtiön takapihalle yhteisen ulkohuusin ja remontoitte huoneistojen wc:stä varastokoppeja joita vuokrataan sitten ulkopuolisille. Näin saadaan lisää tuottoa ja huusin lannan voitte käyttää keväällä sitten vaikka kukkaistutuksiin. Asukasisännöitsijä voi soitella talkoissa akustista kitaraa ja hallitus lauleskella taustalla piippolan vaari teki taloa niin sitä yhteishenkeä luodaan.

• pyymies...

No nyt tuli pyyntö toiselle taloyhtiölle, jossa halutaan kanssa edukas ja toimiva ratkaisu isönnöintiin.
      Hyvä, kun pyydetään, mutta mitään huippupalkkaa tälläisestä ei saa, mutta toisaalta näkee muita taloyhtiöitä
      ja siltäosin vieläkin paremmin säästöjä saadaan aikaseksi.

• Niinkö kävi

Että näin kävi pyymiehelle, onnea että sitoudut vastuisiin, palkasta ei niin väliä.

• toimii -tai ei toimi

Näitä juttuja luettaessa ei voi kun nauraa ja itkeä - molempia vuoron perään.
      Yhtiöitä kun on tuhansia ja kaikki ihan omanlaisia.
      Isossa, monen rapun yhtiössä on jokseenkin parasta olla erillinen isännöintitoimisto, jos joku eläkeläinen ei sitä koiran virkaa ota hoitaakseen.

mutta jos yhtiö on joku alle 20 asunnon tai muuten sopuisa ja järkeviä asukkaita, homma toimii. Meillä on 16 asuntoa ja yksi rappu. Olemme samalla periaatteella - tilitoimisto naapurissa hoitaa vastikkeiden ja laskujen seurannan, me asukkaina kaiken muun. isännöintivuoro kiertää, samoin kaikki muut hommat. Hyvin toimii meillä ja talo on varmasti hyvässä kunnossa, ei ole juuri asukkaat vaihtuneet (ne joissa on, on seuraavaa polvea tai sukulaisia-tuttavia), eli olemme haluttu talo asua.

Vaikka homma toimii meillä, se ei välttämättä toimi kaikissa talossa.
      Syntyneillä tuhansilla euroilla, olemme paitsi päässeet edulliseen kk-vastikkeeseen, kunnostaneet pihaa huvimajalla, istutuksilla, saaneet vapaat saunavuorot ja ilmaiset autopaikat yms kivaa.

• ITS...

"Syntyneillä tuhansilla euroilla, olemme paitsi päässeet edulliseen kk-vastikkeeseen, kunnostaneet pihaa huvimajalla, istutuksilla, saaneet vapaat saunavuorot ja ilmaiset autopaikat yms kivaa. "

Olet oikeassa ettei aina tiedä pitäisikö nauraa vai itkeä tässä teidän tapauksessa? Jos olette hallintokuluissa nipistämällä saaneet tuhansia euroja säästöön niin eikös ne pitäisi jakaa kaikkien osakkaiden hyödyksi alentamalla hoitovastiketta? Ilmaiset autopaikat ja muu "kiva" vaikuttaa vain niille joilla sellainen on. Kun taloudenpito on nollasummapeliä niin on aivan sama mistä päästä leikkaat peittoa, kun taas toisessa päässä joudut ompelemaan sen leikatun takaisin kiinni. Ammatti-isännöitsijä olisi teille osannut kertoa että autopaikoista ja saunavuoroista tulee periä todellisten kustannusten mukainen käyttökorvaus eikä niiden kuluja saa vyöryttää hoitovastikkeeseen, mikäli kaikki eivät tosiasiallisesti käytä saunaa ja autopaikkoja.

Siinä sitä säästöä.

• Anonyymi00046

On nimellä Op Isänöinti vaikka kodin isännöinti.
      Näkyvä harhaan johtava katu ilmoitus
      Omapahan sana auki Kärsämäki
      Toimiston osoite julkeusematon

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka ei suostu laskemaan bensan hintaa

Sanna laski esimerkiksi sähkön arvonlisäveron 10 prosenttiin, jonka Riiikka anosti 25,5 prosenttiin. Sannan aikaan bens
      Maailman menoa
      30
      2899
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      117
      2672
    3. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      178
      2532
    4. EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa

Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt
      Maailman menoa
      186
      2233
    5. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      125
      1710
    6. Kristityt kastoiva alunperin upottamalla - upotuskaste annettiin vain uskoon tulleille aikuisille

Raamatussa on käännösvirhe. Kaste tulisi olla upottaa veteen, jota kreikan sana baptizo tarkoittaa. Aluseurakunta kast
      Kaste
      458
      1149
    7. Nyt mä vihaan sua kyllä

Jos sä oot oikeasti tämä takana! En ois ikinä susta uskonut! 😠☹️
      Ikävä
      85
      919
    8. Mitä tekisit ensimmäiseksi??

Jos hänet näkisit kahden kesken!!
      Ikävä
      45
      807
    9. Muslimiyhteisö jyrähti - Kova vaatimus Orpolle ILtalehti

Eiköhän se ala olla aika pistää stoppi noille muslimien vaatimuksille Suomessa ? Ei Suomessa ole pakko oll
      Maailman menoa
      155
      796
    10. Kievarin pöydät

Minkä helvetin takia kievarissa on laitettu pöytä laulajan taakse. Siellä huutavat nuoret niin että et omaa ääntäsi kuul
      Suomussalmi
      15
      772
    Aihe