Olen suunnitellut Staffipennun hankintaa ja kysyisinkin että jos sekä isällä että emällä on D/D lonkat niin kuinka todennäköisesti pennuilla tulee olemaan ongelmia jalkojen kanssa myöhemmällä iällä?
staffin pennut
9
714
Vastaukset
- lullabulla
Käsittääkseni sellaisia staffinpentuja ei saa edes rekisteröityä joiden molemmilla vanhemmilla on D/D lonkat. Tosin tiedän että entisellä koirallani on teetetty neljät pennut vaikka uroksen lonkat ovat D/D, toki pentueen emällä oli muistaakseni B/B. Huonot lonkat eivät välttämättä oireile koskaan, vanhalla koirallani (staffi) on myös D/D lonkat eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia. Mutta henk.koht. en moisesta yhdistelmästä tietoisesti ottaisi (rekkaamatonta)pentua. Kyllä ne lonkkakuvaukset yms. ihan järjellisestä syystä tehdään eikä vaan huvin vuoksi.
- Ruustinna2
kyllä kennelliiton sivuilla oli erään pentueen vanhemmat D/D lonkkaisia molemmat ja pennut rekisteröity. Ainahan se riski on olemassa että jalkoihin jotain tulee... mutta kiitos vastauksesta:)
- Joobax
Tuollaisten takia perinnölliset sairaudet yleistyvät... Itse hommasin pennun, jonka vanhemmat olivat pelkkää aata ja nollaa. Piti vähän etsiä ja ootella, mutta mielestäni koiralla pitää olla mahdollisimman hyvät lähtökohdat.
D-lonkkaisten vanhempien pennulla saattaa silti olla A-lonkat. Välttämättä D-lonkat eivät vaivaa koiraa lainkaan koko elinaikanaan. Vaivoihin vaikuttaa, millaista koiranelämää koira saa viettää ja kuinka paljon sitä rasitetaan. Pahimmassa tapauksessa tulee se nivelrikko ja koira on loppuelämänsä juoksukiellossa ja kipulääkkeillä, tai joudutaan lopettamaan. Sellaista riskiä en haluaisi itse ottaa. - naanui
Meidän Staffin molemmilla vanhemmilla on D/D lonkat ja koira rekisteröity. Minusta lonkkien kuntoon voi vaikuttaa paljon liikunnalla ja oikealla ruokinnalla.
- viiia35
Älä teetä, ota uusi pentu hyvistä tervelonkkaisista vanhemmista ja teetä sillä. Haluathan rodun parasta?
Vanhana koirana nuo lonkat oireilee ikävästi ja voi aiheuttaa luonteeseenkin kivusta johtuvaa aggressiota eli älä kiusaa tulevia pentuja ikävillä kivuilla.
Nyt kun sinulla on huonolonkkainen huolehdi hyvin liikunnalla ja painon seurannalla..jotta rasitus lonkkiin pysyy hyvänä. - iituliini2
Eihän pentu suoraan ole huonolonkkainen,vaikka vanhemmat ovat.
Kyllä niitäkin tapauksia on paljon,joissa molemmilla vanhemmilla on A/A lonkat ja jälkeläisellä paljon huonommat.- tyuioiopuio
Todennäköisyys kasvaa huonolonkkaisuuteen huimasti.
Aina on mahdollista tulla huono lonkkainen tai vaikka epileptinen ihan terveistä kin vanhemmista mutta sen vian periyttäminen on jo tietoista riskinottoa jos teettää huonoilla lonkilla olevalla koiralla pentuja. Ja tulevat pennut ja heidän omistajat on maksumiehiä tuolle kokeilulle kuinka huonosti käy.
Hiukan genetiikan tuntemusta miten eri ominaisuudet periytyy ennen kuin teettää pentuja. Turha huonontaa rotua. :(
- habla no espana
Käyppäs staffipalstalla lukemassa besserwissereiden mielipiteet.
Siellä maallikotkin on tohtoreita omasta mielestään - maikki561
Just joo yhdyn edelliseen kommenttiin sen verran ettei kenenkään kannata alkaa kyselemään apuja kyseiseltä foorumilta, siellä ei kenenkään mielestä saisi edes olla olemassa muita koiria kun heidän yli luonnollisen hyvät. Ja kaiken lisäksi saa vaan haukut niskaan kun sinne menee esittäytymään koirineen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384659Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2722376Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532247- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131642M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289