Katalonianpaimenkoira

katala:)

Voisiko rodun paremmin tuntevat kertoa tästä ihanasta rodusta enemmän. Paljon olen lukenut, mutta melko huonosti löytyy suomenkielistä tietoa. Katalaa olen jo pitkään suunnitellut seuraavaksi harrastuskoiraksi. Meidän perheessä koiran kanssa touhuttaisiin, lenkeiltäisiin (irti) ja harrastettaisiin paljon. Asumme kuitenkin pienkerrostalossa. Mahtaako olla este? Myös turkin hoidosta, lähteekö karva jotenkin "kahdessa osassa"? Onko nartulla ja uroksella näin yleisesti ottaen suuria luonne eroja? Miten tulee toimeen muiden koirien kanssa. Minulla on 2 pientä terrierinarttua, olisiko uros parempi ratkaisu meille?

3

2456

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katala:)

..ja lisätäkseni edelliseen, onko katalalla ja serralla suuria luonne eroja? Ulkoisesti muistuttavat hyvin paljon toisiaan.

• Deenay

Minulla on 13 vuoden kokemus katalaaninartusta ja se on ollut aivan ihana seuralainen: nopea oppimaan, totteleva, kova paimentamaan (perhe, kaverit ja erityisesti lapset), ei hauku paitsi ovikellon soittajaa, pysyy pihassa yksinäänkin ja ainoa eläin minkä perään lähtee on lammas (=selvä lammaspaimen). On myös itsepäinen ja itsenäinen, joten omistajan on hyvä alusta tehdä selväksi kuka on lauman johtaja (toki kaikkien koirien kanssa näin tulee toimia). Ei pelkää ääniä (ilotulitteita, rälläkkää, moottorisahaa), on erittäin utelias, ketterä ja todella aktiivinen, joten soveltuu sellaiselle, joka tykkää pitkistä lenkeistä, retkeilystä tms. Minun narttuni tulee kaikkien kanssa toimeen, mutta ei kovinkaan paljon välitä muista koirista. Ei pentunakaan leikkinyt muiden koirien kanssa vaan puuhasteli omiaan. Olen lukenut, että urokset saattavat olla hankalia itsepäisyytensä ja uhoilun vuoksi, mutta itsellä ei ole kokemusta. Karva lähtee tuppoina, jos sitä lähtee. Turkkiin tulee huovittuneita takkuja, jos sitä ei harjaa säännöllisesti.

• Jukka K.

Urokset ei yleensä tule toimeen outojen urosten kanssa.Meillä ongelmana kotona pikemminkin Terrieri narttu, kun Katala. Ei niin herkkis kun Serra. Voimakkaasti laumaviettinen ja tykkää puolustaa "omiaan". Itsenäisyydestä olisin erimieltä ja pidän Katalaa erittäin ohjaaja sidonnaisena koirana. Ottaa mielelllään pomon paikan ja ongelmat ovat valmiina, mutta kun tietää asemansa on helppo ja luotettava koira. Sopii kaikkiin koira harrastuksiin suojelua lukuunottamatta ja ehkä siihenkin. Oppii helposti ja ei kestä ykstoikkosta peräkkäisiin toistoihin perustuvaa koulutus tapaa. Vaatii pentuna laajasti kokemuksia kaikesta erilaisesta ja mahdollisesta, niin on vanhempana kaikkeen sopeutuva mukana kulkija. Vieraisiin varauksellisesti suhtautumista, mitä toiset Katalassa korostaa ei saa sekoittaa arkuuteen, mitä myös esiintyy. Tervepäinen Katala ei väistä, vaikka ei itse kontaktia hakisikaan. Ei todellakaan ole kaikille sopiva rotu, mutta ei ole tarvekkaan. Itsellä ei ole vielä tullu vastaan tilannetta tai paikkaa mihkä en Hubaa olisi voinu mukaan ottaa, jos koira on saanut sinne tulla. Yhteystietoni löytää yhdistyksen sivuilta ja kerron puhelimessa kyllä lisää, jos kiinnostusta on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4383
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2026
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      63
      1713
    4. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1373
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1347
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      969
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      933
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      899
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      706
    Aihe