Katalonianpaimenkoira

katala:)

Voisiko rodun paremmin tuntevat kertoa tästä ihanasta rodusta enemmän. Paljon olen lukenut, mutta melko huonosti löytyy suomenkielistä tietoa. Katalaa olen jo pitkään suunnitellut seuraavaksi harrastuskoiraksi. Meidän perheessä koiran kanssa touhuttaisiin, lenkeiltäisiin (irti) ja harrastettaisiin paljon. Asumme kuitenkin pienkerrostalossa. Mahtaako olla este? Myös turkin hoidosta, lähteekö karva jotenkin "kahdessa osassa"? Onko nartulla ja uroksella näin yleisesti ottaen suuria luonne eroja? Miten tulee toimeen muiden koirien kanssa. Minulla on 2 pientä terrierinarttua, olisiko uros parempi ratkaisu meille?

3

2406

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katala:)

..ja lisätäkseni edelliseen, onko katalalla ja serralla suuria luonne eroja? Ulkoisesti muistuttavat hyvin paljon toisiaan.

• Deenay

Minulla on 13 vuoden kokemus katalaaninartusta ja se on ollut aivan ihana seuralainen: nopea oppimaan, totteleva, kova paimentamaan (perhe, kaverit ja erityisesti lapset), ei hauku paitsi ovikellon soittajaa, pysyy pihassa yksinäänkin ja ainoa eläin minkä perään lähtee on lammas (=selvä lammaspaimen). On myös itsepäinen ja itsenäinen, joten omistajan on hyvä alusta tehdä selväksi kuka on lauman johtaja (toki kaikkien koirien kanssa näin tulee toimia). Ei pelkää ääniä (ilotulitteita, rälläkkää, moottorisahaa), on erittäin utelias, ketterä ja todella aktiivinen, joten soveltuu sellaiselle, joka tykkää pitkistä lenkeistä, retkeilystä tms. Minun narttuni tulee kaikkien kanssa toimeen, mutta ei kovinkaan paljon välitä muista koirista. Ei pentunakaan leikkinyt muiden koirien kanssa vaan puuhasteli omiaan. Olen lukenut, että urokset saattavat olla hankalia itsepäisyytensä ja uhoilun vuoksi, mutta itsellä ei ole kokemusta. Karva lähtee tuppoina, jos sitä lähtee. Turkkiin tulee huovittuneita takkuja, jos sitä ei harjaa säännöllisesti.

• Jukka K.

Urokset ei yleensä tule toimeen outojen urosten kanssa.Meillä ongelmana kotona pikemminkin Terrieri narttu, kun Katala. Ei niin herkkis kun Serra. Voimakkaasti laumaviettinen ja tykkää puolustaa "omiaan". Itsenäisyydestä olisin erimieltä ja pidän Katalaa erittäin ohjaaja sidonnaisena koirana. Ottaa mielelllään pomon paikan ja ongelmat ovat valmiina, mutta kun tietää asemansa on helppo ja luotettava koira. Sopii kaikkiin koira harrastuksiin suojelua lukuunottamatta ja ehkä siihenkin. Oppii helposti ja ei kestä ykstoikkosta peräkkäisiin toistoihin perustuvaa koulutus tapaa. Vaatii pentuna laajasti kokemuksia kaikesta erilaisesta ja mahdollisesta, niin on vanhempana kaikkeen sopeutuva mukana kulkija. Vieraisiin varauksellisesti suhtautumista, mitä toiset Katalassa korostaa ei saa sekoittaa arkuuteen, mitä myös esiintyy. Tervepäinen Katala ei väistä, vaikka ei itse kontaktia hakisikaan. Ei todellakaan ole kaikille sopiva rotu, mutta ei ole tarvekkaan. Itsellä ei ole vielä tullu vastaan tilannetta tai paikkaa mihkä en Hubaa olisi voinu mukaan ottaa, jos koira on saanut sinne tulla. Yhteystietoni löytää yhdistyksen sivuilta ja kerron puhelimessa kyllä lisää, jos kiinnostusta on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6805
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2323
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1877
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1271
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1075
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      91
      971
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      33
      863
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      154
      789
    Aihe