Katalonianpaimenkoira

katala:)

Voisiko rodun paremmin tuntevat kertoa tästä ihanasta rodusta enemmän. Paljon olen lukenut, mutta melko huonosti löytyy suomenkielistä tietoa. Katalaa olen jo pitkään suunnitellut seuraavaksi harrastuskoiraksi. Meidän perheessä koiran kanssa touhuttaisiin, lenkeiltäisiin (irti) ja harrastettaisiin paljon. Asumme kuitenkin pienkerrostalossa. Mahtaako olla este? Myös turkin hoidosta, lähteekö karva jotenkin "kahdessa osassa"? Onko nartulla ja uroksella näin yleisesti ottaen suuria luonne eroja? Miten tulee toimeen muiden koirien kanssa. Minulla on 2 pientä terrierinarttua, olisiko uros parempi ratkaisu meille?

3

2192

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katala:)

..ja lisätäkseni edelliseen, onko katalalla ja serralla suuria luonne eroja? Ulkoisesti muistuttavat hyvin paljon toisiaan.

• Deenay

Minulla on 13 vuoden kokemus katalaaninartusta ja se on ollut aivan ihana seuralainen: nopea oppimaan, totteleva, kova paimentamaan (perhe, kaverit ja erityisesti lapset), ei hauku paitsi ovikellon soittajaa, pysyy pihassa yksinäänkin ja ainoa eläin minkä perään lähtee on lammas (=selvä lammaspaimen). On myös itsepäinen ja itsenäinen, joten omistajan on hyvä alusta tehdä selväksi kuka on lauman johtaja (toki kaikkien koirien kanssa näin tulee toimia). Ei pelkää ääniä (ilotulitteita, rälläkkää, moottorisahaa), on erittäin utelias, ketterä ja todella aktiivinen, joten soveltuu sellaiselle, joka tykkää pitkistä lenkeistä, retkeilystä tms. Minun narttuni tulee kaikkien kanssa toimeen, mutta ei kovinkaan paljon välitä muista koirista. Ei pentunakaan leikkinyt muiden koirien kanssa vaan puuhasteli omiaan. Olen lukenut, että urokset saattavat olla hankalia itsepäisyytensä ja uhoilun vuoksi, mutta itsellä ei ole kokemusta. Karva lähtee tuppoina, jos sitä lähtee. Turkkiin tulee huovittuneita takkuja, jos sitä ei harjaa säännöllisesti.

• Jukka K.

Urokset ei yleensä tule toimeen outojen urosten kanssa.Meillä ongelmana kotona pikemminkin Terrieri narttu, kun Katala. Ei niin herkkis kun Serra. Voimakkaasti laumaviettinen ja tykkää puolustaa "omiaan". Itsenäisyydestä olisin erimieltä ja pidän Katalaa erittäin ohjaaja sidonnaisena koirana. Ottaa mielelllään pomon paikan ja ongelmat ovat valmiina, mutta kun tietää asemansa on helppo ja luotettava koira. Sopii kaikkiin koira harrastuksiin suojelua lukuunottamatta ja ehkä siihenkin. Oppii helposti ja ei kestä ykstoikkosta peräkkäisiin toistoihin perustuvaa koulutus tapaa. Vaatii pentuna laajasti kokemuksia kaikesta erilaisesta ja mahdollisesta, niin on vanhempana kaikkeen sopeutuva mukana kulkija. Vieraisiin varauksellisesti suhtautumista, mitä toiset Katalassa korostaa ei saa sekoittaa arkuuteen, mitä myös esiintyy. Tervepäinen Katala ei väistä, vaikka ei itse kontaktia hakisikaan. Ei todellakaan ole kaikille sopiva rotu, mutta ei ole tarvekkaan. Itsellä ei ole vielä tullu vastaan tilannetta tai paikkaa mihkä en Hubaa olisi voinu mukaan ottaa, jos koira on saanut sinne tulla. Yhteystietoni löytää yhdistyksen sivuilta ja kerron puhelimessa kyllä lisää, jos kiinnostusta on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      26
      2778
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2312
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2190
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1802
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1662
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      98
      1597
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      298
      1485
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1419
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    Aihe