määsääse, mäsähää, miesie

yösirkkunen

Mikä on omintasi vaiko jokin muu, mulla ehkä eka?

35

358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei määääkimistä

      Minä sinä se.

    • olimuutenhaiku

      minäkö omin
      avuin tulisin tänne
      pelakuu kukkii

      • ei kuki enää...

        Sade piiskasi kukat,
        keltaiset lehdet peittivät
        alleen kukkien loiston
        maahan kaatuivat,
        lakosivat leimut.

        Syystuuli vei mukanaan
        terälehdet, siemenet
        talven alle nukkumaan,
        odottamaan uutta kesää.


      • olimuutenhaiku
        ei kuki enää... kirjoitti:

        Sade piiskasi kukat,
        keltaiset lehdet peittivät
        alleen kukkien loiston
        maahan kaatuivat,
        lakosivat leimut.

        Syystuuli vei mukanaan
        terälehdet, siemenet
        talven alle nukkumaan,
        odottamaan uutta kesää.

        ruska maan peittää
        puutkin antavat viime
        loistonsa meille


    • MÄ!

      Kuten ranskassa sanat ja sanonnat lyhentyvät puhekielessä nopeasti keskusteltaessa.
      Minä kuulostaa silloin MÄ ja sinä SÄ, he ovat aina HE !

      • Pahaa tekee!

        Myö ja työ eivät hyvältä kuulosta, eivät ole oikeita lyhenteitä.
        Myö männää, työ määttä.. eEI ei ja EI:


      • Voi sitä sanoo et,mää,sää ja sit on noi


      • Miä otan.
        piikkiö kirjoitti:

        Voi sitä sanoo et,mää,sää ja sit on noi

        Ketä ottaa kaljan ?


    • 89 e 7n

      Tiätkö, miä en kestä.

    • No häähä hää hää tietty :)

    • M'ajattelen niijotta

      sanoi äskeinen ruuan tekijä TV 1:llä tehdessään
      "Syksyista sienisalaattiherkkua", m'alotan viiden tomaatin pesulla...
      Ihan kuin ranskan kielessä, minä-sanan paikalla on usein pelkkä j.
      "J'ai chanté ces airs."

      • TV 1 aina

        Sasu on hyvä kokki. Miä tykkään sen ruokaohjeist.


    • Pirre*
      • ./.

        Siun varmaan muttei miun... ;-(


      • Jm-50.....

        Siun on mentävä johonnii muuvalle kahtoo sit määkiohjelmaa.
        Vai tuut siä munkaa elläntarhoo tai linnammäell .
        Miä pysyn kaaakana niist mis määittää.


      • bessie*

        Pirre, oletko koskaan asunut lampaan kanssa samassa pihapiirissä?

        Kerta riitti meille. Vietimme kerran muutaman päivän vanhassa torpassa. Läheisessä taajamassa asuvat torpan omistajat pitivät siellä kesälammasta jonka aitaus oli melkein torpan seinässä kiinni.
        Lammas sanoi mää tai bää noin kolmen minuutin välein, 24/7. Siltä ainakin tuntui, saattoi se yöllä välillä nukkuakin. Toisena yönä otinne peitot ja tyynyt ja pakenimme alas rantasaunalle.
        Aamulla varhain rantaan tuli naarassorsa, jolle erehdyimme antamaan leipää, kun se näytti ja kuulosti olevan jotain vailla. Huomasimme siellä täällä ruovikon suojassa sorsan poikasia. Ajattelimme, että ei opeteta pullasorsiksi emmekä jatkaneet enää ruokkimista. Sorsa sanoi vaativasti kvak kvak melkein taukoamatta parin tunnin ajan, univajeen paikkaamisesta ei tullut mitään, joten annoimme periksi ja lähdimme takaisin kuuntelemaan lammasta.


      • Pirre*
        bessie* kirjoitti:

        Pirre, oletko koskaan asunut lampaan kanssa samassa pihapiirissä?

        Kerta riitti meille. Vietimme kerran muutaman päivän vanhassa torpassa. Läheisessä taajamassa asuvat torpan omistajat pitivät siellä kesälammasta jonka aitaus oli melkein torpan seinässä kiinni.
        Lammas sanoi mää tai bää noin kolmen minuutin välein, 24/7. Siltä ainakin tuntui, saattoi se yöllä välillä nukkuakin. Toisena yönä otinne peitot ja tyynyt ja pakenimme alas rantasaunalle.
        Aamulla varhain rantaan tuli naarassorsa, jolle erehdyimme antamaan leipää, kun se näytti ja kuulosti olevan jotain vailla. Huomasimme siellä täällä ruovikon suojassa sorsan poikasia. Ajattelimme, että ei opeteta pullasorsiksi emmekä jatkaneet enää ruokkimista. Sorsa sanoi vaativasti kvak kvak melkein taukoamatta parin tunnin ajan, univajeen paikkaamisesta ei tullut mitään, joten annoimme periksi ja lähdimme takaisin kuuntelemaan lammasta.

        Onhan se aika äänekäs otus, enkä ottaisi edes maiseman hoitajaksi, - mutta tuo sarjis on kiva,..näin lapsellisesta mummosta ainakin..

        Ja..en ole asunut lampaan kanssa...leijona tuo miun ukkokin :)


      • lejanna:)
        Pirre* kirjoitti:

        Onhan se aika äänekäs otus, enkä ottaisi edes maiseman hoitajaksi, - mutta tuo sarjis on kiva,..näin lapsellisesta mummosta ainakin..

        Ja..en ole asunut lampaan kanssa...leijona tuo miun ukkokin :)

        Mnää muistan, kun kerran haaveilin lampaista, sanoit, että siinä ne on oikeat mäkäpäät.
        Varmaan määkiä kääkivät, kuin kerrottiin, koko ajan.

        No, pitäisiväthän ne pihanurmikon lyhyenä.
        .


    • Vaan mie seth raevostutan kaikelviisii ja ihan kaek, ko mie kirjuuthan tätä meänkieltä hoon päälhtä.
      H.

      • nöfnöf..

        Siansaksaa, suomeksi sanottuna.


      • hunksz
        nöfnöf.. kirjoitti:

        Siansaksaa, suomeksi sanottuna.

        "nöfnös.."

        NII onkiii!!!!
        Ja niin pitikin olla.. :)
        H.


    • 1943

      Riippuu vastapuolesta ja tilanteesta. Kirjakieltä- minä, sinä, hän- puhun tarvittaessa. Lapsuuskodin ympäristössä ehkä mää, sää, se. Muulloin mä, sä, se.

    • määmää..............

      Minä ja sinä = mää ja nää.

      • Oomnää joskus kuullut jossain että mnää ja snää, mutt emnää enää muista missä tää tapahtui


      • nääjamää

      • nääjamää kirjoitti:

        "Ooppa nää ölövinä. Mää näkkiin eilen kolome isua lehemää."

        http://www.kaleva.fi/uutiset/ookkonaa/murre-sujuu-matkailijaltakin/904057

        :)
        mulkun ei ookkaan mitään murretta, tuntuu joskus ette oo mistään kotosinkaan.
        Lapsuuden vietin kahden erilaisen murrealueen välillä, keskellä tai sisällä.
        Jotain aina höpisen täälläkin jollain "murtehella"
        Sellainen mie olen.
        Murteiden sekakäyttäjä :)


      • tulisilla kirjoitti:

        :)
        mulkun ei ookkaan mitään murretta, tuntuu joskus ette oo mistään kotosinkaan.
        Lapsuuden vietin kahden erilaisen murrealueen välillä, keskellä tai sisällä.
        Jotain aina höpisen täälläkin jollain "murtehella"
        Sellainen mie olen.
        Murteiden sekakäyttäjä :)

        Siis nyt heti :)))))))))))
        Mitään kirosanaa en laittanut tonne mihin noi tähtöset heti ilmestyi.
        Hassu on tää systeemi :)))))))))))


      • k/k
        tulisilla kirjoitti:

        Oomnää joskus kuullut jossain että mnää ja snää, mutt emnää enää muista missä tää tapahtui

        Sans snää mnuu mnuuks snuuks määki snuu sano.
        En iha ossa mut raumlaise tommottis kieltäs puhuva


      • k/k kirjoitti:

        Sans snää mnuu mnuuks snuuks määki snuu sano.
        En iha ossa mut raumlaise tommottis kieltäs puhuva

        Joo, sieltä jostain se varmaan oli.
        Silloin kun systerin kanssa tätä suomea kierrettiin niin kyllä niin moni murre vastaan tuli.


    • Turuus!

      Kyllä mnääkin Turuus!

    • minä/mä, sinä/sä nuo/noi

    • Olet varmaan

      stadilainen alunalkain, Paloma?

      • En, mutta olen ollut pitkään poissa Suomesta ja murteet jne. tuntuvat vierailta. Yleiskieli on minulle täälä hetkellä kaikkein ominta.


    • Ominta ei taida ollakaan, mutta jollakin tavalla sujuu esim. minä sinä hän, tai mie sie hää myö työ hyö, tai min sin ja "Virtain" kuten Kuusaalla sanotaan. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1323
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      851
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      660
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      491
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      151
      427
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe