miten pääsitte irti?

168

elikkä mulla olis kysymyksiä teille, jotka ootte parantuneet bulimiasta: miten pystyitte kertomaan jollekulle sairaudestanne? ja miten esim. vanhempanne reagoivat?

mulla itelläni on bulimia, mut oon päättäny hankkiutua siitä nyt eroon ;) aattelin mennä koulussa kuraattorille juttelemaan asiasta. onko jollain kokemuksia tuosta kuraattorille puhumisesta?

1

167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DeadAlive

      Kirjoittelin tuossa jo muutamaan aiempaan viestiin omasta menneisyydestäni bulimian kanssa, joten lyhyesti: sairautta kesti sellaiset 6-7 vuotta ja lopullisesta parantumisestani on myöskin kuutisen vuotta.

      Kun sairaus oli pahimmillaan, ei olisi tullut mieleenkään kertoa siitä kenellekään. Häpesin ja vihasin niin paljon itseäni, että olisi ollut katastrofi jos joku olisi saanut tietää puuhistani. Tulin kyllä maininneeksi asiasta kun kävin nuorisopsykiatrisella juttelemassa, mutta koska valehtelin oksentelevani vain muutamia kertoja viikossa, syömishäiriö jäi muiden ongelmieni käsittelyn varjoon.

      Eniten pelkäsin jääväni vanhemmilleni kiinni oksentamisesta. En koskaan jäänyt, niin taitavasti sitä oppi sairautensa salaamaan. Kerroin asiasta äidilleni kun olin ollut useamman kuukauden oksentamatta. Vielä silloinkin häpeä pakotti minut valehtelemaan etten muka työnnä sormia kurkkuun, vaan oksennan ihan vain vatsalihaksilla ja silloin tällöin lääkkeillä. Ihan kuin se olisi jotenkin ymmärrettävämpää. Olimme molemmat aika shokissa, äitini siksi koska ei ollut arvannut mitään, ja minä siitä että sain vihdoinkin avauduttua vuosien piilottelun jälkeen. Se tuntui hyvältä, ja oikealta ratkaisulta, vaikka asiaa ei sen kummemmin enää käsiteltykään. Hän kuitenkin ymmärsi eikä tuominnut, se riitti minulle.

      Vaikka en itse siihen pystynytkään, niin olen sitä mieltä että asiasta puhuminen on ehdottoman tärkeä osa parantumista. Sitten syömishäiriösi ei enää ole sinun synkkä salaisuutesi, vaan sairaus josta parantumiseen voi saada tukea. Itselläni ei ole kokemusta kuraattoreista, joten en osaa sanoa onko se terveydenhoitajaa parempi taho puhua. Molemmilla varmasti on pätevyyttä käsitellä tälläisiä asioita. Kun siltä tuntuu, voisit varmaan pyytää vanhempasi tai toista vanhempaasi mukaan yhteen tapaamiseen, sillä ammattihenkilön on helpompi saada heidät ymmärtämään millaisesta sairaudesta on kyse, ja että syyllistäminen tms. tulee vain pahentamaan tilannettasi (jos sellaista pelkäät).

      Sitten kun vanhempasi tietävät sairaudestasi, he voivat auttaa sinua säännöllisten ja terveellisten ruokailujen toteuttamisessa, mikä on ehkä tärkein osa bulimiasta parantumista. Minun kohdallani ongelma oli siinä etten pystynyt syömään aamupalaa, enkä koulussa vielä ollessani kouluruokaa, mikä tietysti johti iltapäivä- ja ilta-ahmimisiin. Aamiaista opettelin syömään alkuun niin että söin vain soseutettua ruokaa. Ruokailujen väliset tauot pidin n. 3-5 tunnissa (mikä muutenkin on suositus naisille), ja tämä piti verensokerin tasaisena pitkin päivää eikä ahmimiselle ollut enää tarvetta.

      Paljon onnea parantumistaisteluusi, olen varma että tulet onnistumaan. Asenteesi tuntuu olevan kohdillaan :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      149
      23954
    2. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      630
      23199
    3. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      135
      13618
    4. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      396
      9960
    5. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      300
      7730
    6. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      26
      5993
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      186
      3424
    8. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      13
      3005
    9. Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?

      Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)
      Ikävä
      77
      1979
    10. Meidän tarinako on ohi?

      Ootko niin päättänyt?
      Ikävä
      117
      1681
    Aihe