Voi Suomi!

jaksaa vaan

Piti vain avautua täällä... Ennen paluumuuttoa joskus jo tuli kirjoitettua tälle palstalle.

Muutin takaisin Suomeen 2,5 kuukautta sitten. Ja nyt on jo jopa hyviäkin hetkiä, päiviä. Töitäkin olen saanut.

Mutta, niin monet pienet ja suuremmatkin asiat vain ärsyttää.

- suomalaisten alkoholin käyttö häkellyttää ja pöyristyttää. En muistanutkaan, että tilanne on tosiaan näin "paha". Helsingin keskustassa ei kyllä viitsi paljon perjantai-lauantai iltana liikuskella. On meno sellaista. Ja juoppoja! Mistä niitä voi riittääkin niin paljon?

- töykeys ja jurous vaan aina ihmetyttää kanssa. Ei se, ettei puhu (kun en iteskään jaksa sellaista turhan päiväistä small talkia), mutta jos nyt kuitenkin tavalliset kohteliasuus-sanat voisi sanoa, kuten: kiitos, ole hyvä, näkemiin, päivää ja anteeksi. Se riittää.

- aikuisten käyttäytyminen lapsia kohtaan. Huudetaan ja ollaan kärsimättömiä lapsille. Miksi ihmeessä niitä sitten pitää hankkia, jos ovat kerta niin iso riippa?! Toisaalta, tähän liittyy myös suomalaisten lasten kurittomuus (vika tietty kasvattajissa ja taitavat olla itsekin kurittomia...)

- ruoka. Ruoka on KALLISTA, jopa Sveitsiin verrattuna, jos mittarina käyttää laatua tai melkein mitä tahansa mittaria. Kaupassa salaatit nuutuneita, homeisia ja pilaantuneita hedelmiä, leivät kamalaa teollisuusmössöä. Lisäksi kaupat ovat sotkuisia monesti, ainakin omasta mielestä.

- sotkuisuus ja likaisuus. Ainakin Helsikin on aivan hirvittävän likainen. Tienvarret roskaa täynnä. Syljeksitään, kustaan, roskataan, tuhotaan ja terrorisoidaan minkä ehditään. Jaksoin jopa aluksi antaa palautetta eri paikkoihin ja esim. kaupungin siivouspalvelulle, mutta ei enää. Miten kukaan ei välitä? Olemme kai sitten niin venäläisiä. Omakotitalojen pihat puskaisia ja hoitamattoman näköisiä. Jopa ns. paremmilla alueilla. Joka paikka rehottaa muutenkin, blaah.

- ihmisten pukeutuminen. Miten köyhän ja raihnaiset näköisiltä monet näyttävät? Siis olen itsekin aivan duunari ja en todellakaan omaa hyvää pukeutumismakua kait, mutta tarkoitan: voisiko käyttää siistiä vaatteita, ostaa ehkä vähän useammin, vaihtaa sitä kampaustyyliä useammin, kuin kerran 20:ssä vuodessa, käydä SUIHKUSSA ja laittaa jotain hajustetta.

- kaikki on niin loppuun säästetty. Joka ikisessä, ainakin tavallisessa perustyöpaikassa, kaikesta on säästetty viimeiseen penniin saakka.

- huonot palkat. Entisessä asuinmaassani jopa kaikkien pakollisten menojen jälkeen käteen jäi enemmän kuin mitä Suomessa saan nettona (noh, ehkä se onki poikkeus verrattuna moneen maahan). Ei kovinkaan ilahduttavaa. Verotus kireää, ettei kyllä paljoa kannusta tehdä vaikka ylimääräistä työtä. Jos asut yksin Helsingissä ja olet matalasti koulutettu, niin tiukkaa tekee. Kenellä oikein voi olla 3000 e palkka, jos se kerta on suomalaisten keskipalkka? En tiedä ketään sellaista. Ilmeisesti liikun väärissä piireissä. Enkä tietenkään tarvitse noin paljoa, mutta säästöön ei näillä palkoilla jää.

- leväperäisyys toiminnassa. Vaikka suomalaiset itse monesti kehuvat, kuinka homma täällä toimii, niin en voi olla samaa mieltä täysin 100%:sti.

Kyllä helpotti!

1

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ennen mietin minäkin

      Hyvä kun kirjoitit!

      On tullut ajateltua aikaisemmin, että jos muuttaisi.

      Joo, ei Helsingin keskusta ja Rautatieasema virkistä erikoisemmin.

      Ei kai sinun auta kuin tottua vaan.
      On kai niitä hyviäkin puolia, toivottavasti.

      Jos ei onnistu, niin kai sinun pitää muuttaa takaisin sinne mistä tulit.

      Hyvä, että kävit kirjoittamassa täällä, kiitos!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2483
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2287
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2021
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1452
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1393
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1383
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe