Törkeää harhauttaa mökinostajia väittämällä 75mm lankkua hirreksi , eikö mökkitehtailla ole mitään häpyä tänäpäivänä ?? Joutasivat syytteeseen kuluttajien harhauttamisesta mokomat !
75mm lankku ei ole hirttä !!
7
454
Vastaukset
- ökjö köj nöökn
Nojaa lankuksi muistin mukaan määritelty yli 90 mm tavara. Melko pientä sellainenkin on.
Onhan tuossa harhauttamisen makua, olemassa "kevythirsikin", joka on kyllä lähinnä lautaa. Talotehtaat kai käyttävät enenpi nimitystä talon tai mökin kuvaamiseen kuluttajalle. Jokaisella mielikuva hirsimökistä, harvempi perehtynyt puutavaran mitoituksiin. - Ponttilautamökki
Wikipedian määritelmä lankusta on:
Lankku: paksuus yli 38 mm ja leveys yli 75 mm (paksuus vähintään 50 mm, mutta alle 100 mm ja leveys vähintään 200 mm). Paksuuden ja leveyden välinen ero on yleensä yli 25 mm.
Jotain sellaista muistelen rakennusalan opaskirjoista.
Hirsi-määritelmää ei löytynyt.
Sinänsä aloittaja on mielestsäni oikeassa. Itse olen leikillisesti käyttänyt sanaa ponttilautamökki, joka ei missään tapauksessa ole määritelmien mukainen sanonta. - k khn öpkihoi jk nö
Wiki:
"Yli 90 mm:n paksuista massiivipuuta voi kutsua hirreksi, tehdasvalmisteiset yksipuiset hirret taas ovat esimerkiksi 170 mm:n paksuisia, maksimissaan noin 200 mm."
Lamelleista ei sanottu mittoja, mutta periaatteessa pitäis kai olla samat mitat, vähintään, kuin massiivipuullakin.
Tuo ponttilautamökki kyllä hyvä ilmaus. En jotenkin usko, että mikään mökkitehdas ikinä innostuu sitä käyttämään markkinoinnissaan.- 1+1
Meinasin jo kirjoitella, että tuo Wikin hirsimääritelmä tuon maksimipaksuuden osalta on outo kun tuota paksumpaa hirttä on melkein kaikilla toimittajajilla. Näin siis tilanne oli vielä muutama vuosi sitten kun omaani rakensin. Mutta eipä ole enää, pikaisella vilkaisulla löysin enää kaksi toimittajaa, joilta saa yli 200 mm massiivihirttä. Lopuilla "hirsi" on kasaan liimattua silppua.
Eikö ihmiset enää halua oikeaa hirttä? Jos kuitenkin haluaa, niin luulisi noilla kahdella olevan aika hyvä kilpailuvaltti käsissä (jos vaan muuten hoitavat
hommansa) . - ponttilautamökki
Kyllä tuo teksti hirren paksuudesta löytyy. Lankun mittojen määritelmä on käsittääkseni rakennusalan ja sahojen virallisia määritelmiä jotka joku taho on vahvistanut noudatettavaksi. Niistä poikkeaminen ei ole ihan mitätön juttu, siitä voi joutua vastuuseen.
Hirren paksuudesta ei taida olla virallisesti vahvistettua määritelmää vaan pelkästään jotenkin yleinen tapa josta saa poiketa jos haluaa. Nuo mitat saattavat olla suhteellisen yleinen käytäntö. Sanan "kevythirsi" käyttö on sallittu koska se ei riko mitään virallista määritelmää, mutta "kevytlankku" saattaisi johtaa aika voimakkaisiin seuraumuksiin.
Sinänsä hyvä että nuo hirren mitat tulivat julki tässä keskustelussa, kiitos siitä.
- 4h2
jos en väärin muista niin RT-kortisto luokittelee jo 7cm leveän puutavaran hirreksi?
Satanen on ammattipiireissä kyllä se minimisuositus ja silloinkin vain kylmissä ulkorakennuksissa. Asuinrakennusten puolesta edes kesäkäyttöön alle viistuumaista ei käytetä ilman lisäeristyksiä.
Pontattua lankkua ja jopa lautaakin myydään "kevythirtenä" mikä on jo suoranaista kuluttajan kusetusta.
Uusilla hirsitalojen eristemääräyksillä muodostetaan seuraava tyyppitalo homeelle. Kastepiste useissa toteutustavoissa jää rakenteen sisälle.- Joku vaan
Hyvin riittää 100 millinen. Mökkini kun on käytössä huhtikuusta lokakuuhun, pitää tuo seinä mökin niin kylmänä kuin lämpiminäkin, tarpeen mukaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683219
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753087Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.682952On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662631Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442132- 611699
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251667Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181659- 351655
- 591576