Omaan kotiin muutto onnistuu?

stresssiäpukkaa

Olen itse nyt lukion abi-vuodella ja koulu loppuu keväällä (toivon mukaan). Ongelmani on äitini. Meidän yhteiselomme ei enää onnistu. Ei ollenkaan. Sekoan jos enää asumme yhdessä. Riitelemme jatkuvasti ja tuntuu että minut tukahdutetaan kotona. Haluan OMAA RAUHAA! EN pysty keskittymään koulunkäyntiin ollenkaan kotona olevien paineiden takia. Se häiritsee ja stressaa minua aivan älyttömästi! En vain enää kestä. Ja haluan panostaa viimeiseen vuoteen täysillä..
Mutta mitä järkeä muuttaa tällä hetkellä pois kotoa, sillä joudun kuitenkin keväällä luultavasti muuttamaan pois kotoa. Mutta en halua, että kirjoitukseni kärsii tästä. Tärkeä vuoteni on menossa metsään alituisen stressin takia..

Onnistuisiko se, ja miten onnistuisin muuttamaan nyt mahdollisimman nopeasti omaan kämppääm? Rahaa itselläni ei ole, eikä äitini suostu luultavasti tukemaan minua asiassa. Töihin en luultavasti pääse, opiskelujeni takia. Saisinko sen verran tukia edes, että pystyisin elämään tämän lukuvuoden omillani?

100

4098

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -

      Käy Kelan sivuilla laskemassa paljonko voit saada opintotukea.

    • kirjasstoon

      Kirjastoon lukemaan.

      • Kympin neuvo

        Noista sosiaalipummiohjeista poiketen tämä on ärkevä ohje. Itsekin olen käyttänyt kirjaston lukusalia. Siellä on rauhallista.


      • Johtaja Pulkkinen
        Kympin neuvo kirjoitti:

        Noista sosiaalipummiohjeista poiketen tämä on ärkevä ohje. Itsekin olen käyttänyt kirjaston lukusalia. Siellä on rauhallista.

        Voisit katsella yötyötä. Rikkaat vanhat miehet tykkää nuorista naisista . Soita mulle.


      • Leppäkoivutuoli
        Kympin neuvo kirjoitti:

        Noista sosiaalipummiohjeista poiketen tämä on ärkevä ohje. Itsekin olen käyttänyt kirjaston lukusalia. Siellä on rauhallista.

        Toimeentulotukeakin voi saada jossakin tapauksissa vaikka asuukin vanhempien kotona. Ei se ole kenenkään tilipussista pois, sillä isot rahat virtailee ihan muita teitä maasta toiseen ja miljardeja painetaan villasella ja annetaan anteeksi.


      • yuooooooTuuuuub

      • kaiken nähnyt
        Johtaja Pulkkinen kirjoitti:

        Voisit katsella yötyötä. Rikkaat vanhat miehet tykkää nuorista naisista . Soita mulle.

        JOHTAJA PULKKINEN!!! Olet täysi sika, entäpä jos hän olisi oma tyttösi, olisiko vastaus yhtä hyvä


      • Johtaja Pulkkinen
        kaiken nähnyt kirjoitti:

        JOHTAJA PULKKINEN!!! Olet täysi sika, entäpä jos hän olisi oma tyttösi, olisiko vastaus yhtä hyvä

        Mikäs siinä, maksaahan muutkin viikkorahoja kotitöitä vastaan aikuisille lapsilleen.


      • mitä järkee siin on?
        yuooooooTuuuuub kirjoitti:

        Rpea uushipiksi. Eli reformoi pikasen sitä vanhaa. Huumeet ja seksisekoilut pois.

        http://www.youtube.com/watch?v=pbtCdc4jbxE

        Kaikki kiva jätetty pois, miten sitä musiikistaan voi nauttia hippityyliin jos huumeet jäävät pois?

        Vapaa seksi kuului suomalaiseen kulttuuriin, ennen kuin moraaliton saatanaa palvova kristinusko teki väkivaltaisen tulonsa tänne.


    • slihghosi

      Opintotuki, opintotuen asumislisä ja opintolaina. Kyllä niillä pärjää, jos ottaa asunnon kauempaa keskustasta tai saa solukämpän.

      • Kysy Kelasta

        Alle 20-vuotiaalla otetaan vanhempien tulot huomioon tukia myönnettäessä, vaikka asuisi poissa kotoa. Täällä on turha kysellä tietämättömiltä. Kela vastaa kaikkiin kysymyksiin.


      • yabadabaduuu
        Kysy Kelasta kirjoitti:

        Alle 20-vuotiaalla otetaan vanhempien tulot huomioon tukia myönnettäessä, vaikka asuisi poissa kotoa. Täällä on turha kysellä tietämättömiltä. Kela vastaa kaikkiin kysymyksiin.

        Kela vastaa juuri sen, mitä täti lukee koneella olevalta oraakkaleilta eli t-koneelta.

        Ota rennosti. Olemmen kaikki ns. !ilon ja tuskan lain alla". Se tarkoittaa, että ensin ihminen ajautuu johonkin tuskalliseen tilanteeseen, josta hän ymmärtää pyrkiä pois onnellisempaan tilaan. Ole t juuri erääässs sellaiseesa tilanteessa nyt. Kulttuuri auttaa monessa asiassa ellei ratkaisua heti löydykään. Katso tämä rauhassa:
        http://www.youtube.com/user/21per3?feature=mhee#p/u/1/o5qPbi5aZ1I


    • lilliputti125

      ryhdistäydy ja korjaa välit äitisi kanssa. huomenna se voi olla liian myöhäistä. käyt koulut loppuun, hankit töitä ja sitten oman kämpän,kun pystyt elättämään itse itsesi. me veronmaksajat ei haluta enää yhtään ylimääräistä yhteiskunnan elättiä!!! mustalaisissa sun muissa venepakolaisissa on jo riittävästi maksamista.

      • äimängägi

        todella rakentavaa ... tuetaan nuoria jepjep. mitä jos onkin niin että äidin pitäisii tässä myös hieman tehdä jotain. "me veronmaksajat" käytämme mieluusti rahamme nuorison koulutuksen ja hyvinvoinnin takaamiseen.


      • Lancer

        Ootko miettiny kuka maksaa sinun eläkkeesi tulevaisuudessa?


      • mietipää sitä.
        äimängägi kirjoitti:

        todella rakentavaa ... tuetaan nuoria jepjep. mitä jos onkin niin että äidin pitäisii tässä myös hieman tehdä jotain. "me veronmaksajat" käytämme mieluusti rahamme nuorison koulutuksen ja hyvinvoinnin takaamiseen.

        sen lauluja laulelet kenen leipää syöt.


      • Kansalaistulo 1500€

        Me veronamaksajat haluamme, että jokaisella suomalaisella on mahdollisuus opiskella, saada töitä, perusturvaa ja terveydenhoitoa. Me suomalaiset veronmaksajat haluamme hyvinvointiyhteiskunnan, emme kylmää, loiseliitin suursijoittajapummien ilmaisia juhlia ylläpitävää kulissiyhteiskuntaa.

        Me veronmaksajat, jotka todella teemme töitä, ymmärrämme täysin tilanteesi ja maksamme ilolla verovaroistamme kunnollista perusturvaa ja toimeentuloa jokaiselle suomalaiselle. Nuo jotka esiintyvät veronmaksajien nimissä ja haukkuvat tavallisia ihmisiä pummeiksi, eivät ole päivääkään töitä tehneet, vaan ovat kaiken ilmaiseksi saaneita, kultalusikka kädessä syntyneitä typeryksiä.


      • minä itse.
        Lancer kirjoitti:

        Ootko miettiny kuka maksaa sinun eläkkeesi tulevaisuudessa?

        Olen mietinyt. Maksan joka tilistä työeläke maksua. Toivottavasti niitä rahoja ei jouduta käyttämään muihin sosiaali menoihin.


      • sosiaali pummi
        Kansalaistulo 1500€ kirjoitti:

        Me veronamaksajat haluamme, että jokaisella suomalaisella on mahdollisuus opiskella, saada töitä, perusturvaa ja terveydenhoitoa. Me suomalaiset veronmaksajat haluamme hyvinvointiyhteiskunnan, emme kylmää, loiseliitin suursijoittajapummien ilmaisia juhlia ylläpitävää kulissiyhteiskuntaa.

        Me veronmaksajat, jotka todella teemme töitä, ymmärrämme täysin tilanteesi ja maksamme ilolla verovaroistamme kunnollista perusturvaa ja toimeentuloa jokaiselle suomalaiselle. Nuo jotka esiintyvät veronmaksajien nimissä ja haukkuvat tavallisia ihmisiä pummeiksi, eivät ole päivääkään töitä tehneet, vaan ovat kaiken ilmaiseksi saaneita, kultalusikka kädessä syntyneitä typeryksiä.

        puhu vain omasta puolesta, elä käytä sijamuotoa me.


      • Opastus Henkilö
        minä itse. kirjoitti:

        Olen mietinyt. Maksan joka tilistä työeläke maksua. Toivottavasti niitä rahoja ei jouduta käyttämään muihin sosiaali menoihin.

        Voi Voi, ei ne maksamasi eläkemaksut mihinkään jemmaan jää.Niillä maksetaan nyt eläkkeellä olevien eläkeeitä.

        60-luvulla syntyneidenkään on turha haaveilla tulevista eläkkeistä.

        Sisäistä tämä itsellesi niin ei tule pettymys olemaan liian raju aikanaan


      • Iloa ei-tuskaa enää
        Kansalaistulo 1500€ kirjoitti:

        Me veronamaksajat haluamme, että jokaisella suomalaisella on mahdollisuus opiskella, saada töitä, perusturvaa ja terveydenhoitoa. Me suomalaiset veronmaksajat haluamme hyvinvointiyhteiskunnan, emme kylmää, loiseliitin suursijoittajapummien ilmaisia juhlia ylläpitävää kulissiyhteiskuntaa.

        Me veronmaksajat, jotka todella teemme töitä, ymmärrämme täysin tilanteesi ja maksamme ilolla verovaroistamme kunnollista perusturvaa ja toimeentuloa jokaiselle suomalaiselle. Nuo jotka esiintyvät veronmaksajien nimissä ja haukkuvat tavallisia ihmisiä pummeiksi, eivät ole päivääkään töitä tehneet, vaan ovat kaiken ilmaiseksi saaneita, kultalusikka kädessä syntyneitä typeryksiä.

        Totta viserrät. Totista totta.

        Ja aloittajalle:
        Ota rennosti. Olemmen kaikki ns. !ilon ja tuskan lain alla". Se tarkoittaa, että ensin ihminen ajautuu johonkin tuskalliseen tilanteeseen, josta hän ymmärtää pyrkiä pois onnellisempaan tilaan. Ole t juuri erääässs sellaiseesa tilanteessa nyt. Kulttuuri auttaa monessa asiassa ellei ratkaisua heti löydykään. Katso tämä rauhassa:
        http://www.youtube.com/user/21per3?feature=mhee#p/u/1/o5qPbi5aZ1I


      • EiAivanNiin...
        minä itse. kirjoitti:

        Olen mietinyt. Maksan joka tilistä työeläke maksua. Toivottavasti niitä rahoja ei jouduta käyttämään muihin sosiaali menoihin.

        Voi hölmö, ne sun maksamat eläkemaksut menee käytännössä nykyisten vanhuksten eläkkeisiin!!!

        Toki KERÄÄT itsellesi eläkeTURVAA tienaamallasi palkalla mutta se että millä tasolla eläkkeet tulevaisuudessa on sitten riippuu ihan siitä kuinka monta työntekijää on silloin MAKSAMASSA niitä eläkemaksuja omista palkoistaan... vai päättääkö valtio viisaudessaan että eläkeikää nostetaan tai eläkkeen rahallista määrää lasketaan jotta rahat riittää jollei niitä työntekijötä ole tarpeeksi...


      • Kansalaistulo 1500€ kirjoitti:

        Me veronamaksajat haluamme, että jokaisella suomalaisella on mahdollisuus opiskella, saada töitä, perusturvaa ja terveydenhoitoa. Me suomalaiset veronmaksajat haluamme hyvinvointiyhteiskunnan, emme kylmää, loiseliitin suursijoittajapummien ilmaisia juhlia ylläpitävää kulissiyhteiskuntaa.

        Me veronmaksajat, jotka todella teemme töitä, ymmärrämme täysin tilanteesi ja maksamme ilolla verovaroistamme kunnollista perusturvaa ja toimeentuloa jokaiselle suomalaiselle. Nuo jotka esiintyvät veronmaksajien nimissä ja haukkuvat tavallisia ihmisiä pummeiksi, eivät ole päivääkään töitä tehneet, vaan ovat kaiken ilmaiseksi saaneita, kultalusikka kädessä syntyneitä typeryksiä.

        Olen ollut veronmaksaja 1960 alkaen ja olen saanut käydä koulussa, opiskella tehdä töitä sekä saada terveydenhoitoa kerjäämättä mitään yhteiskunnalta. En myöskään ole nähnyt tai kokenut mitään loiseliittiä. Uskon niiden joita nimitelet olevan niitä joiden ansiosta ehkä edes jollain sukulaisellasi on työtä. Itse tein yli 40v töitä ollen koko aikana vajaan 2 kk työttömänä ja senkin periaatteessa omasta syystäni. Kultalusikka suussa en ole syntynyt ja kummilusikkakin oli hopeaa.

        Aloittajalla lienee, mikäli tämä ei ole pelkkää bluffia, vaikeuksia kotonaan muun perheen kanssa. Sitä onkin vaikeaa ratkaista jos ei löydä sopivassa paikassa asuvaa sukulaista tai tuttavaa jonka luokse muuttaa.

        Kansalaistulo ei koskaan tule toteutumaan, sekin kun pitää jonkun tienata. Rahaa ja muuta varallisuutta kun ei voi setelipainossa synnyttää vaan sille on aina oltava myös vastiketta suoritetun työn muodossa. Kuka sitä haluaa raataa niska limassa pummien hyvän palkan eteen kun muut eivät halua moista ajanhukkaa kuin työ kiusakseen vaan on kivempi istua mäyräkoiransa kanssa puiston penkillä ja käydä pissillä hautuumaalla.

        Meillä on hyvinvointiyhteiskunta kun sitä maailman laajuisesti tarkastelee. Liiankin koska valtio ja kunnat velkaantuvat jatkuvasti lisää. Nyt on pienennettävä yhteiskunnan menoja ja lisättävä veroja mikä viisaasti lieneekin jo hallituksen ohjelmassa.


    • 8+6

      Mikset voi vain lukea kirjastossa?

    • sdfojdfgpod

      Jos pohdit tulisitko toimeen, se riippuu iästäsi ja siitä, mihin menet asumaan (onko asunto vanhempiesi tai sukulaisesi nimellä, ja mille paikkakunnalle - pääkaupunkiseutu ja suuremmat kaupungit ovat kalliita, täällä Kokemäellä itse opiskelijana asun 78 neliön kolmiossa, ja asumiskustannukset eli vuokra vesi sähkö on alle 500€.. Pelkästään vuokra suuremmassa kaupungissa kuten Turussa olisi tällaisesta kämpästä yli 600€.. Eli riippuu siitä paikkakunnasta todella paljon).Lisäksi jos olet alle 17 vuotias vanhempiesi tulot tarkistetaan, ja saat tukea sen perusteella.

      Mutta lyhyt vastaus: Pystyisit asumaan yksin. :)
      Niin kauan kun opiskelet kokopäiväisesti saat opintotukea ja asumislisää, mutta voit saada maksimissaan yhteensä vähän päälle 400€ (muistaakseni 420e on maksimi, itse saan 419,80€)), jonka lisäksi tarvitset opintolainaa jos tuo ei riitä vuokran, laskujen ja ruoan maksamiseen, ellei sinulla ole säästöjä tai ellet mene töihin. Sinun valintasi. Ei se opintolainakaan paha ole, kun saat itse päättää periaatteessa milloin sen maksat, ja korkoa ei ole nimeksikään. Sen saa siis ihan kuka vaan maksettua!

      Onnea kuitenkin valinnan tekoon, kyllä sinä yksinkin pärjäät! Jos et, niin haet vain sossulta tukea. Suomessa et jää ilman asuntoa, vaikka mikä olisi! :)

      • mummo jo

        Pakolaisillekkin työnnetään rahaa vaikka kuinka paljon . Pitäs enempi auttaa suomalaisia nuoria jotka opiskelee . Heissä on tulevaisuus eikä pakolaisissa .


      • myös mummo
        mummo jo kirjoitti:

        Pakolaisillekkin työnnetään rahaa vaikka kuinka paljon . Pitäs enempi auttaa suomalaisia nuoria jotka opiskelee . Heissä on tulevaisuus eikä pakolaisissa .

        Tulevaisuudessakin on tarvetta tavallisille duunareille. Toivottavasti suomalaisissa nuorissa on heitäkin jotka haluaa tehdä likaisempiakin töitä ettei maahanmuuttajia tarvitse ottaa sen takia. Ensimmäisenä näkee jos paikat on siivoamatta jne. Johtajien poissaoloa ei huomaa välttämättä ollenkaan.


      • millaisia olemme?
        mummo jo kirjoitti:

        Pakolaisillekkin työnnetään rahaa vaikka kuinka paljon . Pitäs enempi auttaa suomalaisia nuoria jotka opiskelee . Heissä on tulevaisuus eikä pakolaisissa .

        Muutamien mielestä kaikki, jotka eivät ole tarpeeksi suomalaisi tai joilla on toinen ihonväri, saavat näiden "mummo jo"-tyyppien mielestä kuolla vaikka pystyyn. Toivoisimpa, että juuri tällaiset tyypit saisivat kuivua jossain tulivuoren kupeessa hitaasti.
        Meille on annettu tämä maapallo asuinpaikaksi, ja kaikilla pitäisi olla edes sen verran hyvä, että saa ruokaa pysyäkseen hengissä ja saa olla pelkäämättä sotilaiden tai vanhojen (tai nuorempien) raiskauksia. Enemmästä ei tällä maapalolla pysty miljoonat edes uneksimaan. Siis olemme itse ansainneet sen, että tämä cirkus päättyy vaikka maailmanloppuna.


    • ota selvää rohkeasti

      Käy Kelan sivuilla, siellä on opintotukilaskuri. Saat kyllä asumistukea 200 ja riippuen vanhempiesi tuloista sitten opintorahaa ja opintolaina tietenkin myös. Kannattaa kysyä myös sosiaalitoimistosta, aivan varmasti sieltä neuvotaan ja saat apua tuollaisessa tilanteessa.

      Ja niille, jotka tänne taas keksivät tulla arvostelemaan nuorta ihmistä, voin sanoa, että pitäkää mielipiteenne omana tietonanne, Ette voi tietää aloittajan elämäntillannetta. Meillä esimerkiksi on tilanne myös, vähän samanlainen. Mitä tehdä, kun lapseni isä on alkoholisti, eikä kykene olemaan selvinpäin, vaikk a kuinka on sovittu. Kovasti mietityttää mitä teemme, kun ihan selvästi poikani ei jaksa katsella isäänsä juoppoputkien aikana, en edes minä. Mutta tilanne vaan on ongelmallinen, kuka lähtee ja mihin. Ja turha neuvoa kenenkään, koska ette tiedä todellista tilannetta, taloudellista puolta siis.

      Tsemppia sinulle aloittaja, ota selvää ja hoida asiasi kuntoon.

      • Neuvot täällä muita

        vaikka omat asiasi ovat päin per-settä. Kuinka joku voi olla niin HÖLMÖ että luottaa juopon lupauksiin ja tekee vielä pennun siihen kaiken harmin päälle. Te nykynuoret olette niin helevetin ailahtelevaisia ja käytätte muka tunteitanne kylmän järjen sijasta. Metsään menee ja rankasti mutta itsepähän kärsitte kun ette ylpeyttänne (ja tyhmyyttänne) kuuntele vanhempia ja kokeneempia.


      • 10 + 5
        Neuvot täällä muita kirjoitti:

        vaikka omat asiasi ovat päin per-settä. Kuinka joku voi olla niin HÖLMÖ että luottaa juopon lupauksiin ja tekee vielä pennun siihen kaiken harmin päälle. Te nykynuoret olette niin helevetin ailahtelevaisia ja käytätte muka tunteitanne kylmän järjen sijasta. Metsään menee ja rankasti mutta itsepähän kärsitte kun ette ylpeyttänne (ja tyhmyyttänne) kuuntele vanhempia ja kokeneempia.

        Kun tulee ikää ja elämänkokemusta, niin oma viisaus ei enää ole niin huikaisevalla tasolla kuin sinulla vielä on.


    • Wanha Waari

      Parastahan tietenkin olisi, jos voisit korjata välisi äitisi kanssa. Onnistuisiko se jonkun kolmannen osapuolen avulla, löytyisikö apua joltain yhteiskunnan ylläpitämältä taholta, seurakunnasta, tai sukulaisten piiristä?

    • Kokoomus tasta

      Jos olet nainen niin kyllä omalla kehollaan rahaa pitäisi saada! Turha ulista yhteiskunnantukien perään sillä yhteiskunnan ei pidä kustantaa elämääsi.

      Mene töihin, äläkä loisi!

      • Huorako? Kattia vaan

        Kokoomus tasta! oletko noin typerä ja vähä-älyinen? Rehelliset ja järkevät tytöt ja naiset eivät ehdotukseesi alistu.

        Älykkäät tytöt eivät kelle tahansa huoramiehelle alistu myymään kehoaan.


    • 5äiti 4 minij.8lapse

      Voi teitä tyttöjä.Minä ymmärrän sinua olen myös äiti ja pojan kanssa oli samanlainen ongelma,mutta me asiasta keskusteltiin.Nyt riippuu minkä ikäinen olet jos olet jo täysi ikäinen niin et tarvitse vanhempien lupia kun haet asuntoa esim. kaupungilta tai kunnalta, mutta takaajat tarvitset vuokran maksuun.Siihen käy kuhan on täysiikäinen ja ei ole luottohäiriöitä.Meillä pojan kanssa haettiin yksiö ja me isän kanssa oltiin takuussa poika sai asumistukea ja kun oli täysikäinen ei meillä ollut velvotteita, mutta kyllähän sitä ruoka kassin kanssa mentiin käymään.Kotoa sai lakanaa ja muuta tarvikkeita.Minulle pakkasi aina ikävä mutta pojasta kasvoi vastuun tuntoinen mies .Nykyisin on naimisissa ja neljän lapsen isä.Kun saisit äitisi ymmärtämään asian, jos olet ainut lapsi äitisi pitää sinusta kiinni pitkään.Minä neuvon pidä asiasta pääsi.Käy kelasta kyselemästä avustukset samoin toimeentulotuki on sinunlaisia varten luotu.Ja sitten jos jaksat luvuiltasi niin kysele muutaman illan töitä lasten kaitsemista , mainostenjakoa.Näytät äidillesi että sinä pystyt.Ei riitely auta.Sanon viellä minulta on lähtenyt maailmalle 4 poikaa ja yksi tyttö mutta välit on pidetty hyvänä joka päivä joku soittaa tai lähettää s-postia .Lue tämä äidillesi jos se vaikka ymmärtäisi.

    • .

      Jaa mistä nyt olevasta olet valmis luopumaan?
      Useampi nuori, pitää selvänä elintason pysyvän samana, sekä velvollisuuteen vähenevän, vapauden vain lisääntyvän.

      No sitten vain postaamaan nettiin kuin opiskelijat ovat köyhiä ja tukia on saatava lisää..

    • Huomannut2

      Käytäpä sitä päätäsi. Kyllähän sitä kaltaisesi nuori tyttö saa helposti mukavat verottomat rahat. Suomi 24 trehveille vaan ilmoitusta, että opiskelijatyttö kaipaa piristystä iltoihin, niin miehet huolethivat yhteydenotosta.

      • Iso paha susi syö

        Ääliö tämä nimim.Huomannut2


    • räähkänä

      äitilläsi saattaa olla kauhu siitä että pirpana kasvaa isoksi ja muuttaa pian kotoa. olin itse melkoinen äitinräähkä niihin aikoihin kun tytär kävi viimeistä vuotta lukiota... mene ja halaa äitiäsi, ei se voi haastaa riitaa jos olet kuonossa kiinni. sano, että sulla tulee paha mieli kun on jatkuvasti riitaa.

    • Hetkonen neiti.

      Ei ne paineet sielä kotona ole. Ne on sun pääkoppas sisällä, itsesi itsellesi luomia odotuksia. Tuskin se äitisi sinua enempää toivoo, että koulusi menee huonosti. KESKUSTELE äitisi kanssa niin eiköhän tuo osaa sinulle lukurauhan antaa. Ihan ikäloppu kun et vielä ole niin mikä kiire sinulla on maksamaan omaa asumistasi? Kerkiät kyllä olemaan korviasi myöten veloissa asumisesi suhteen, joten "hyödynnä" äitikultaasi kun se vielä on mahdollista. Ettei vaan ole muut intressit lukurauhan siivellä kun kotoa pois ajaa?

    • SOPIKaa!!

      Joo, sun ikäisesi kanssa tulee useimmiten sanomista vanhempien kanssa ... joustakaa kumpikin.
      Sano äidillesi että hänenkin on joustettava niin sinäkin joustat.
      Halpaa ja turvallista on vielä kotona sinun iässäsi.
      Jos opiskelet omillasi niin tulee uusia ongelmia. Vastuukysymykset siivouksesta ja ruuanlaitosta, sähkölaskuista, nettilaskuista (no nuo on opiskelijakämpissä ilm. edullisia), puhelinlaskuista ym.
      Tressiä saa helposti rahapulasta ja opiskelijakämppisten meluamisesta.
      Tressiä tulee myös siitä jos katkaisee välinsä vanhempiinsa.
      Tosin rakastava ja kunnollinen vanhempi yleensä pitää kaikesta huolimatta yhteyttä ja joustaa sekä auttaa, vaikka ensin uhkaileekin ettei rahaa tipu. Kokemusta on.
      Toisaalta hyvä on itsenäistyä ajoissa.
      Äitisi itkee kyllä jonkin aikaa jos lähdet ... niin kävi minullekkin. Riidoissa ei poikani lähtenyt, vaan halusi jo 19 vuotiaana itsenäistyä ja muutti tyyttöystävänsä kanssa omileen.
      Autettu on aina kun hän on tarvinnut. Junnollinen ja onnellinen opiskeleva poika on, samoin avovaimonsa.

    • monen teinin äiti

      Sossu auttaa, ota yhteyttä kuntasi sosiaalitoimistoon, selitä tilanteesi. Saat asunnon, maksavat sulle vuokran ja takuuvuokran.
      Elämäntilanteesi otetaan huomioon.
      Mun siskontyttö on asunut jo 15v omillaan, kun kummankaan vanhemman luona asuminen ei onnistunut.
      Mut sossu on se osoite ja oman kuntasi vuokra-asunnot, siitä se alkaa.
      Tiedän, miten tärkeätä on lukurauha koulussa kuin koulussa.
      Terkuin monen teinin äiti...

    • yks äiti

      Vanhemmat on elatusvelvollisia kunnes nuori täyttää 18v. Vaikka ei asuisi kotona. Ehkä kannattaisi miettiä mistä epäsopu äidin kanssa johtuu. Luulen ettei syy ole äidissä yksin. Joustoa periaatteisiin myös itsesi osalta.

    • Lopeta riiteleminen. Se vie turhaa energiaa teiltä molemmilta. Rakastatte toisianne älyttömästi niin kuin vain äiti ja tyttö voi rakastaa. Tarvitsette toistenne tukea ei riitaa. Olen käynyt tuon vaiheen läpi esikoistyttärenä ja uskon , että se on edessä oman tyttäreni kanssa tässä muutaman vuoden päästä.

      Tänä päivänä äitini on edelleen tärkeä tukijani elämän haasteissa. Kiitos äidille!

      • S-Kyösti

        Haista äiti vittu!


      • S-Kyösti kirjoitti:

        Haista äiti vittu!

        Sitähän se ja sitten itketään ja halataan.


    • Stressiä se yksin muuttokin varmasti toisi, mutta luulisin että se voisi olla parempi niinkin.

      Voisi olla, että jos teet vähän eroa äitiisi niin hänkin alkaa käyttäytyä vähän erilailla.

      Etsi kämppis jonka kanssa muuttaa johonkin, tai halpa opiskelijoille tarkoitettu soluasunto. Mene kelaan ja kysele vähän tukimahdollisuuksiasi j aselitä tilanteesi. Sen jälkeen etsi kämppä, ja sitten kun sellainen tuntuu löytyvän niin mene kelaan varmistamaan asumistuet sun muut ja laske paljonko sinulle jää käteen joka kuukausi.

      Sitten palaile tänne niin annetaan kaikki hyviä neuvoja kuinka säästää ruuissa sun sellaisissa, ja huonekaluja saat ilmaiseksi joka puolelta, itsekin useasti vain heittänyt tavaroita menemään, juuri eilen monen sadan euron löhötuoli meni vintille turhana.

      En äitiäsi oletettavasti tunne, mutta jos hänellä on taipumusta tehdä kärpäsistä härkäsiä ja jos hän alkaa dramatisoimaan tätä ideaa, niin sinun ei auta muuta kuin olla s eaikuinen. Mikään ei ole tärkeämpää kuin kirjoituksesi juuri nyt, koska ne märäävät kuinka helppoa tulevaisuutesi tulee olemaan. Tee mitä tahansa sinun täytyy että voit keskittyä niihin..

    • sikavaroitus

      Kaikki kuvat viittasivat siihen että tässä haetaan takaa huoraamista, miksi S24 nostaa ylös tällaisen aiheen??

      Taitaa Markuksella olla pian poliisit oven takana..

      Myykää seksiä muualla, täällä yritetään valittaa näistä syistä mitkä tuohon moraalittomuuteen/köyhyyteen johtavat!
      Hyvä kanava tähän on kansio.fi palvelu josta löytyy Suomen parhaimmat huorat ja parittajat.

    • huoltaja.

      Ethän rahaa kerjää? Se olisi aika moka.

    • Oma asenne muuttaa

      Ensin neuvot siihen, jos et pääse muuttamaan kotoa.

      Kuulostaa hassulta, mutta voit päättää mistä riitelet. Eli, kun sinulle viimeiseen vuoteen keskittyminen on tärkeää, muista se aina, kun meinaa tulla kahnausta äitisi kanssa ja kysy itseltäsi: onko tärkeämpää jäärätä, vaikka olisitkin oikeasa, vai keskittyä nyt omaan tulevaisuuteesi.
      Onko nyt juuri tärkeää taistelemalla taistella suuresta itsenäisyydestäsi, vai keskittyä vain kouluun. Tai voiko päästää irti. Antaa olla. Ottaa rennommin.
      Sillä sinulla on ruokaa, katto pään päällä ja mahdollisuus siis lukea ja keskittyä opintoihin, kun vaan annat vähän löysää.

      Äitisi varmasti kärsii vieroitusoireista, kun lapset ovatkin kasvaneet: se on etenkin äideille vaikea paikka. Heidän on vaikeaa aina muistaa, että ei se lapsi olekaan enää lapsi. Hän tuskin siis tukahduttaa sinua ilkeyttään, hän vaan ei ymmärrä, katsos kun sinä olet aina hänen lapsensa. Ja hänellekin tämä on kasvun paikka. Jopa vaikeampi sellainen kun sinulle.
      Sinun ei tarvitse täysi-ikäisenä riidellä enäää kotiintuloajoista, sinun ei tarvitse selittää ihan joka asiaa, voit rauhallisestikin todeta, että sinä hoidat nyt tämän itse. Sinä voit selittää kuin aikuiselle tämän viimeisen vuoden tarkoituksen ja mitä toivot siltä, ja että toivot, että MOLEMMAT tekisitte töitä rauhallisemman elon eteen. Voit myös sitten kuunnella ihan aikuisten oikeasti, mitä mieltä äitisi on. Hänellä saattaa olla toisenlainen näkemys ja kokemus, mutta rauha tulee siitä, että molempia kuunnellaan, molemmat sanoo oman mielipiteensä ja yrittää sitten mukautua kunnioittamaan toista.

      Älä riitele. Riitoja ei synny tyhjästä. Jos et huuda, toinen ei kyllä yksin jatka. Jos et jankkaa, paisko ovia tai muuta dramaattista, voi äitisi ehkä sen tehdä, mutta sillä ei ole sinuun stressaavaa vaikutusta: miksi olisi? Ei sinun ole pakko hermostua, koska äitisi hermostuu. Sinun pitää myös opetella nyt hieman kasvattamaan juustokupua: älä ole niin herkkä. Kuvittele, mitä tapahtuisi jos ottaisit rennommin. Siis mitä sinulta muka puuttuu, miten tämä nyt on pitkä aika, mitä sinun on muka pakko ja mitä kaikkea voit valita? Kotityöt voi hoitaa oma-aloitteisestikin kun kotonaan asuu ja niin että kun hoitaa ne aina ajoissa ja rivakasti, ei ole sanomista. Ala olemaan aikuisempi ja itsenäisempi kotona. Lukea voi vaikka kirjastossakin, ja koulussa voi viipyä tunnin pidempään lukemassa: omaa rauhaa saa yllättävänkin helposti useamman tunnin viikossa, mäkätyksen aiheet poistettua. Mieti luovasti! Tee se omaksi parhaaksesi, älä mielistelläksesi ketään tai siksi kun on pakko, muista että helpotat sillä omaa oloasi, ja teet omaa tilaa.

      Omaan kämppään ei muuteta ilman rahaa. Mikään sosiaalitoimisto tuskin maksaa vuokratakuitasi vain siksi, että äidilläsi ja sinulla on kasvukipuja ja sinulla ei ole opintojen takia pakko muuttaa. Jos et töitäkään saa, et saa pankista lainaakaan: milläs ne lainat maksat? Et saa opintotukiakaan riittävästi, asuminen maksaa useita satoja kuukaudessa. Asuntolassakin vuokra on 200-300 euroa, ja siihen päälle matkat kouluun, ruoat, pyykit, netti, puhelin, ja mitä muuta tarvitset. Vuokra-asunnot 300-600 euroa, riippuen missä asut, millainen asunto jne. Ja siihen päälle noitten lisäksi sähkö ja vesi. Saat oman asunnon työllä, mutta kannattaako sekään sitten, miten sinä voit käydä ansiotyössä ja sitten keskittyä täysillä abivuoteesi? Hoitaa itsenäistymisen, muuton, työpaikan ja abivuoden? Olisiko se helpompaa?

      "Saisinko sen verran tukia edes, että pystyisin elämään tämän lukuvuoden omillani? "
      Et. Opintotukiin ja asumistukiin vaikuttaa äitisi tulot vielä 20-vuotiaaksi saakka, ja ne vaikuttaa olitte väleissä tai ei, ellei ole virallisen tahon todistusta esim. sosiaalitäti tai oikeuslaitos. Millään opintotuella et todellakaan tule tässä maassa toimeen ilman lisätöitä, lainaa tai jonkun apua. Opintolainoja et edes voi nostaa yhdessä erässä, eli vuokratakuitakaan ei tuosta vaan hoidella. Itsenäinen elämä oikein ja kunnialla hoidettuna ei ole siis mikään pikaratkaisu eikä helppo homma, siihen pitää olla oikea motivaatio ja tajuta realistisesti tilanne. Muuten voi olla että olet maksuvaikeuksissa parikymppisenä ja sepä vasta järkevää sitten olisikin.

      Joten mieti vähän, voisitko toimia asenteellisesti niin, että saisit omaa aikaa ja voisit itse tehdä kodistanne rauhallisemman paikan?

    • Oppia ikä kaikki

      Riitelyyn tarvitaan kaksi. Kannattaisi ottaa keskusteluihin kolmas osapuoli (esim. perheterapeutti) ja sen jälkeen tehdä ratkaisuja. Ei ole hyvä polttaa siltoja takanaan. Uskon, että oikea ratkaisu löytyy. Elämässä on aina vaikeuksia, ne vaan muuttavat muotoaan. Itseämme emme pääse pakoon. Kaikkea hyvää sinulle toivottaen!

    • Voisentään

      Vanhemmat/ vanhempi elättäköön lapsensa täysi-ikäiseksi asti, sitten vasta opiskelija yhteiskunnan kukkarolle! Kirstun pohja paistaa ja sitä olematonta eli velkarahaa ei voi joka paikkaan jakaa.

    • 740

      Jos asuu kotona ja käy lukion vikaa vuotta niin mennee se vuosi päin hel,vettiä, joka on vielä kaikkein tärkein. Ammatti koulussa ei olis niin vakavaa ku rittää vähempikin. No jos välit ei parane niin lukee kavereitten kanssa tai jossain muualla. Eikä sen opiskelun takia kannata yöunia menettää. Opiskelee sen minkä pystyy.

    • Maya19

      Pyydä äitiäsi häätämään sinut! Jos sinut häädetään saat asumistukea ja sossusta toimeentulotukea! Pyysin äitiä tekemään samoin minulle kun halusin omilleni! Rahaa ei ole rutkasti mutta sillä elää. :))

    • Maya19

      ESIM!

      Kelan arvio:

      Asumiskunta: Helsinki
      Ruokakuntaan kuuluu: 1 henkilö
      Asunto on kokonaan ruokakunnan käytössä: Kyllä
      Asumismuoto: Vuokra
      Asunnon pinta-ala: 37.0 m2
      Asunnossa keskuslämmitys: Kyllä
      Vuokra: 740e

      Asumismenot yht. 459,17e
      asumismenot: 12,41e/m2/kk

      Arvioitu asumistuki 367,34e kk

      Siihen lisäät sossun toimeentulotuen niin saatat pärjätä! :))

    • Hyvinvointi kaikille

      Jokainen oikeasti töitä tekevä veronmaksaja haluaa, että jokaisella suomalaisella on kunnollinen perusturva ja toimeentulo. Kansalaistulo 1500 € / kk on järkevin ratkaisu ja halvin kaikkien kannalta. Sitä kohti.

      Ne jotka täällä haukkuvat tavallisia ihmisiä pummeiksi, eivät ole päivääkään töitä tehneet, vaan kultalusikka kädessä syntyneitä ja kaiken ilmaiseksi saaneita, joitten mielestä loiseliitin veropakolaispummien elättäminen on tärkeämpää, kuin nuorten koulutus ja kansalaisten hyvinvointi.

      • Kultainen nuoruus

        Hei sinä Hyvinvointi kaikille, oletpas ihanan idealistinen! Toki hyvinvoinnin lisääminen on kaikkien tavoite, mutta 1500 €/kk kansalaistulo ei lisää suomalaisten hyvinvointia.

        Ensiksikin, summa on sen verran iso, että se houkuttelee pienipalkkaisimmat ja laiskimmat henkilöt jäämään pois töistä. Tunnen henkilökohtaisestikin monia, jotka varmasti jäisivät pois ja joisivat vaan enemmän. Töistä pois jäänti ei lisää omaa eikä perheen hyvinvointia, vaan päin vastoin aiheuttaa syrjäytymistä. Kyllä töissä kannattaa aina käydä, vaikka se ei olisikaan aina niin mukavaa.

        Toiseksi, kuulun itsekin niihin suomalaisiin, jotka olemme omalla työllämme ja nykyisen yhteiskunnan suomia mahdollisuuksia hyödyntäen onnistuneet raivaamaan tiemme köyhyydestä hyvinvointiin. Siksi uskon työntekoon enkä ilmaiseen rahaan hyvinvoinnin tuojana. Jos ihminen ei voi tai ei halua käydä töissä, ongelma ei ole korjattavissa rahalla vaan syitä täytyy etsiä muualta.

        En ole todellakaan syntynyt kultalusikka suussa vaan olen kotoisin tosi köyhästä alkoholistiperheestä pohjoisesta, keskeltä kylmää ja pimeää. Lapsuudestani muistan koulusta kotiin tullessa aina kylmästä kohmeat kädet, joissa ei pysynyt avain, lapasia ei äiti kutonut eikä niitä kukaan huolehtinut käteen, pakkasta oli yli -30 astetta ja sairaana olin usein. Nälkä oli yleensä aina, nukkumaan oli paha mennä tyhjällä vatsalla. Koulussa pilkattiin tupakinhajuisista ja huonoista vaatteista.

        Jos vanhemmilleni olisi annettu 1500 €/kk, ei se olisi meidän lasten hyvinvointia lisännyt, vaan he olisivat itse saaneet enemmän kaljaa ja tupakkaa. Ei olisi tarvinnut omia kotiviinin lilluja ehkä katsella sitten nurkissa pulputtamassa, ja sätkät olisi vaihtuneet askitupakoihin. Ne, jotka kansalasipalkkaa vaativat, ovat mielestäni idealistisia ja hyvinvointiin tottuneita cityvihreitä, jotka eivät tiedä mitä on olla köyhä. Hävetkää, kalastatte vaan itsellennne köyhiä äänestäjiä! Käyttäkää se raha mieluummin johonkin muuhun. Vaikka nuorten asuntoihin ja opintotuen korottamiseen. Se auttaa meitä köyhistä oloista tulevia nuoria elämässä paremmin eteenpäin.


      • ___________---
        Kultainen nuoruus kirjoitti:

        Hei sinä Hyvinvointi kaikille, oletpas ihanan idealistinen! Toki hyvinvoinnin lisääminen on kaikkien tavoite, mutta 1500 €/kk kansalaistulo ei lisää suomalaisten hyvinvointia.

        Ensiksikin, summa on sen verran iso, että se houkuttelee pienipalkkaisimmat ja laiskimmat henkilöt jäämään pois töistä. Tunnen henkilökohtaisestikin monia, jotka varmasti jäisivät pois ja joisivat vaan enemmän. Töistä pois jäänti ei lisää omaa eikä perheen hyvinvointia, vaan päin vastoin aiheuttaa syrjäytymistä. Kyllä töissä kannattaa aina käydä, vaikka se ei olisikaan aina niin mukavaa.

        Toiseksi, kuulun itsekin niihin suomalaisiin, jotka olemme omalla työllämme ja nykyisen yhteiskunnan suomia mahdollisuuksia hyödyntäen onnistuneet raivaamaan tiemme köyhyydestä hyvinvointiin. Siksi uskon työntekoon enkä ilmaiseen rahaan hyvinvoinnin tuojana. Jos ihminen ei voi tai ei halua käydä töissä, ongelma ei ole korjattavissa rahalla vaan syitä täytyy etsiä muualta.

        En ole todellakaan syntynyt kultalusikka suussa vaan olen kotoisin tosi köyhästä alkoholistiperheestä pohjoisesta, keskeltä kylmää ja pimeää. Lapsuudestani muistan koulusta kotiin tullessa aina kylmästä kohmeat kädet, joissa ei pysynyt avain, lapasia ei äiti kutonut eikä niitä kukaan huolehtinut käteen, pakkasta oli yli -30 astetta ja sairaana olin usein. Nälkä oli yleensä aina, nukkumaan oli paha mennä tyhjällä vatsalla. Koulussa pilkattiin tupakinhajuisista ja huonoista vaatteista.

        Jos vanhemmilleni olisi annettu 1500 €/kk, ei se olisi meidän lasten hyvinvointia lisännyt, vaan he olisivat itse saaneet enemmän kaljaa ja tupakkaa. Ei olisi tarvinnut omia kotiviinin lilluja ehkä katsella sitten nurkissa pulputtamassa, ja sätkät olisi vaihtuneet askitupakoihin. Ne, jotka kansalasipalkkaa vaativat, ovat mielestäni idealistisia ja hyvinvointiin tottuneita cityvihreitä, jotka eivät tiedä mitä on olla köyhä. Hävetkää, kalastatte vaan itsellennne köyhiä äänestäjiä! Käyttäkää se raha mieluummin johonkin muuhun. Vaikka nuorten asuntoihin ja opintotuen korottamiseen. Se auttaa meitä köyhistä oloista tulevia nuoria elämässä paremmin eteenpäin.

        Ei missään tapauksessa voi antaa 1500€ kuussa työtä tekemättömälle. Moni tekee töitä pienemmälläkin palkalla.


      • Nuoruus ja hulluus
        ___________--- kirjoitti:

        Ei missään tapauksessa voi antaa 1500€ kuussa työtä tekemättömälle. Moni tekee töitä pienemmälläkin palkalla.

        Olen vanha.Tehnyt työtä ,joskus kahtakin yhtä aikaa.Siinä sivussa pyöräyttänyt
        kolme lasta ja hoitanut heitä.
        Sitten palannut työhön ja mies rupesi juomaan ja tuli ero.
        Hoidin lapsia kävin töissä,tein ylitöitä.
        Kaikki tuli aikuisiksi ja sai koulutuksen.Sitten sairastuin .jäin sairaseläkkeelle.

        Rahaa tulee kuukaudessa tilille 1200e josta vuokra vie puolet.

        Tämä kirjoitus siksi,että kaikki miettisivät ennen kuin tekee isoja ratkaisuja,koski ne mitä hyvänsä.Koskaan ei voi tietää mitä on edessäpäin.

        Nyt jos saisin elää uudestaan miettisin ratkaisujani uudestaan.Rakastan silti kaikkia kolmea lastani,siis heitä en kadu mitenkään : ))


    • Kultainen nuoruus

      Onko teillä siellä kotona jotain oikeita ongelmia vai onko ongelma vain tuo normaali aikuistuminen, ettet halua enää elää äidin helmoissa?

      Kun itse kävin lukiota, perheessämme oli alkoholisti-isä, moniongelmainen äiti ja lisäksi kaksi nuorempaa sisarusta. Sain 18 vuotta täytettyäni asunnon kaupungin sosiaalitoimelta, mistä olen edelleen hyvin kiitollinen. Sosiaalitoimen tukihenkilöni auttoi minua myös tosi paljon. Lukiolaisen opintotuella pelkästään ei olisi voinut muuttaa pois kotoa. Luonnollisesti, kun lähdin kotoa, äidin saama asumis- ja toimeentulotuki pieneni, mistä minulle oltiin tosi vihaisia ja syyllistettiin, että nyt nuoremmille sisaruksille jää vähemmän rahaa ruokaan. Voi voi, mutta lähdin silti, ja ollaan edelleen väleissä molempien vanhempien ja myös sisarusten kanssa, vaikka epäilemättä heillä olikin kovaa. Lukion jälkeen pääsin yliopistoon ja olen jo valmistunut ja töissä.

      Tämän halusin kertoa siksi, että jos sinulla oikeasti ei ole mitään isoa ongelmaa siellä kotona, niin käy ottamassa äitiäsi kaulasta kiinni ja olkaa onnellisia yhdessä. Hän varmaan ymmärtää, että aikuiseksi kasvamiseen kuluu myös tarve irrottautua ja etsiä omaa rauhaa. Jos taas on oikeita syitä, niin kaupungin tai kunnan sosiaalitoimisto on se paikka, josta saat apua. Aloita vaikka koulun kuraattorilla käynnillä, niin hän ohjaa eteenpäin jos on tarvetta.

      P.S. Lukion voi muuten käydä myös neljässä vuodessa ... ajattelin vaan, että voisit ensin selkiyttää tilannetta vähemmän stressaavaksi ja keskittyä vasta sitten kirjoituksiin.

    • näin onnnn

      Kuka vuokraa sinulle alaikäiselle lukiolaiselle asunnon, ellet siitten kaupungilta vuokra-asuntoa saa. Kaupungilta sinun lie kuitenkin mahdotonta saada ainakin siis hesassa.
      Minulla on hesan puolessa jo kolmas nuori teini-ikäinen nainen vokralaisena pienessä kaksiossa. Nuorin on ollut vasta juuri 16 täyttävä kun vuokrasopimuksen tein. Mutta en minä olisi vuokrannut ellei näillä olisi ollut takaamassa äiti ja yhdessä oli vanhempi veli. 2-4 vuoteen ovat olleet kunnes irtisanoivat vuokrasopimuksen, ja ihan o.k. sovitun vuokran ovat hoitaneet. Nämä vuokralaiset ja takuut heille on kyllä valinnut vuokralaisen välitysfirma jonka palveluista olen maksanut 1kk vuokran ALV ja vielä isännöitsijän todistuskin siihen. Ei tämä häävisti kannattavaa ole tällainen vuokraaminen.

    • fgghjhjkj

      miks jotkut valittaa jos joku työtön elää verorahoilla? siis suomiha elää perkele velalla jo muutenki ni eiköhä se oo sama sitte jo lopettaa työt kokonaa.

      • Kultainen nuoruus

        Mistäs niitä verorahoja sitten saadaan, jos kaikki lopettaa työnteon?


      • asdfvg
        Kultainen nuoruus kirjoitti:

        Mistäs niitä verorahoja sitten saadaan, jos kaikki lopettaa työnteon?

        älä sitten lopeta työntekoa!

        kaikki ei vaan voi valita.

        vaikka elintaso on noussut jo pitkään, on opintotuki nykyään n. 80% siitä mitä se oli 90 luvun alussa.. johtaa hitaaseen valmistumiseen jne.


    • fghggff

      johan sanoin et velalla eletään

    • stresssiäpukkaa 1

      Voisiko verottajan ryöstää? Se sika yliverottaa autojamme ,jotta turvallinen ensiauto ESP:llä jää haaveeksi?

      Verottajan pään sisältämällä paskalla kyllä kasvattaisi talvet kukkia pervekkeella... OU JEAH!

      • Vikaa vain

        >jotta turvallinen ensiauto ESP:llä jää haaveeksi?

        Ei noilla pilipali leluilla mittään tee.Kyllä ongelmat löytyy asenteista ja ajotaidon puutteista.


    • niinsevaanon.

      Työttömillä ei valitettavasti ole muuta mahdollisuutta saada työtä kuin vuokratyöfirmojen kautta.

      Ja palkka ei silloin ole kovin hyvä.

    • EL.a . K:IM

      stresssiäpukkaa

      Ryöstetään pankki :)

      Mä duunailen sen holvin auki.

      Käärit sieltä sitten sillai tarpeeksi fyrkkaa.

      Mutta elä ahnehdi.

      Otat vain, mitä tarvitset.

    • kannustust:9

      Jos joudut jo abivuonna ottamaan opintolainaa, niin oletko ajatellut, että miten pystyt rahoittamaan jatkossa opintosi? Ylioppilastutkinto kun ei pätevöitä vielä mihinkään ammattiin.

      Aikuismaiseen käytökseen ei kuulu vastuun pakeneminen. Vaikka muuttaisit kodista pois, niin siitä huolimatta olisi tarpeellista, että selvität välisi äitisi kanssa. Äitisi kiukuttelu voi johtua hänen omasta työstressistä tai vaikka rahahuolista. Se ei oikeuta häntä kiukuttelemaan, mutta sinun käytöksesi voi aiheuttaa sen, että ette pääse kumpikaan riitakehästä pois. Voisitko pyytää käytöstäsi anteeksi ja sanoa, että toivot rauhaa, jotta saat opinnot pois ja että yhteiselämänne rauhoittuisi, jotta viimeiset kuukaudet (viimeinen vuosi), jonka asutte yhdessä muodostuisi kivaksi kokemukseksi kummallekin???

      Jos päätät todella muuttaa pois, niin helpointa (taloudellisesti) olisi se, että muuttaisit (väliaikaisesti) alivuokralaiseksi esim. jonkun kaverisi luokse, jos heillä on niin iso asunto, että sinulle liikenisi oma huone. Paras opintorauha löytyy kirjastosta tai esim. kotona korvatulppia käyttämällä. Alivuokralaisena saisit irtiottoa äidistä ja joutuisit ottamaan vastuuta oman huoneen siivoamisesta siten, että et joutuisi kohtuuttomiin taloudellisiin vaikeuksiin.

      Jos asut pääkaupunkiseudulla, niin ennen radikaaleja irtiottoja äitisi luota ehdotan, että ajattelet asioita puhtaasti faktoina. Asuminen on TO-DEL-LA kallista. Moni kokopäivätyötä tekeväkin joutuu muuttamaan Helsingistä kokonaan pos kauemmas, koska raha ei kerta kaikkiaan riitä asumiseen, ruokaan, nettiliittymään, kännykkään, vaatteisiin, liikkumiseen julkisilla, lääkkeisiin jne. Sinulta pitäisi löytyä rahaa myös kirjoihin!!! Jo yksistään raha-asiat voivat pistää kirjoituksiin valmistautumisen pieleen varsinkin, jos sinun on pakko mennä töihin maksaaksesi elämisesi.

      Teitpä minkä ratkaisun tahansa, niin yritä hoitaa välit äitiisi kuntoon. Samoin rahaa kannattaisi alkaa säästämään jo nyt eli katsele töitä sillä silmällä, että voisit tehdä jotakin työtä silloin tällöin sillä se auttaisi, kun muutat omillesi. Kolmas asia on se, että panosta opiskeluusi. Ei kannata katkeroitua siitä, että opinto-olosuhteet eivät ole parhaat mahdolliset, sillä minullakin on kokemusta siitä, että sinnittelin lukion JA ammattiopiston vanhempieni luota juuri siksi, että raha ei riittänyt poismuuttoon. Ammatinkin valitsin sen perusteella, että valmistun nopeasti ja pääsen muuttamaan äkkiä kodista pois. Myöhemmin opiskelin sitten lisää työn ohessa.

      Tsemppiä opintoihisi:)

    • ilon ja tuskan laki

      Ota rennosti. Olemmen kaikki ns. !ilon ja tuskan lain alla". Se tarkoittaa, että ensin ihminen ajautuu johonkin tuskalliseen tilanteeseen, josta hän ymmärtää pyrkiä pois onnellisempaan tilaan. Ole t juuri erääässs sellaiseesa tilanteessa nyt. Kulttuuri auttaa monessa asiassa ellei ratkaisua heti löydykään. Katso tämä rauhassa:
      http://www.youtube.com/user/21per3?feature=mhee#p/u/1/o5qPbi5aZ1I

    • zxz.

      Lopeta se koulu, ja mene töihin. Ei tollaista koulua kannata käydä, täysin turhaa.
      Menneitten sukupolvien illuusio tulla yo.ksi. Vai haluatko jatkaa mummojen ja
      pappojen perinnettä ?

    • Vuokra-asuja

      Kysyä voit tietysti Kelasta, uskoisin että saat tukea. Sitten voit aina aloittaa blogin kirjoittamiseen, liittyä TradeDoubleriin ja alkaa mainostaa blogissa. Blogissa mainostamisesta saa rahaa, mutta pitää olla todella mielenkiintoinen aihe ja blogi että siitä todella saa rahaa.

      Kannattaa etsiä kämppä missä on yhden kuukauden vuokratakuu, niin ei tarvitse maksaa kahden kuukauden takuuta. Jos sinulla on esimerkiksi jokin vähän arvokkaampi tavara, mitä et tarvitse voit myydä sen huuto.netissä saadaksesi siitä rahat vuokratakuuseen. Voit kyllä ostaa sitten myöhemmin vastaavan tavaran tilalle jollei se ole jokin todella harvinainen. Huuto.netistä voit saada hyvinkin paljon myymästäsi tuotteesta. Muista mainostaa tuotetta etusivulla.

      Sitten kun sinulla on rahaa vuokraan ja vuokratakuuseen, solmit vuokrasopimuksen ja muutat omaan asuntoosi. Muista että ei ole pakko asua suuressa kaupungissa, pienessäkin on ihan mukavaa asua esimerkiksi tunnin päästä Helsingistä. Edullisen ja ison yksiön voi löytää yhden kuun vuokratakuulla ja yhden kuukauden vuokralla mikä tekee noin 650-800e asuinpaikasta riippuen.

      Muista että pienemmillä paikkakunnilla on halvempia vuokra-asuntoja. Radan varrella kannattaa asua. Jos vuokraan kuuluu vesimaksu kuten minulla on se hyvä. Ei tarvitse maksaa lisäksi kuin sähköstä ja kotivakuutuksesta minkä senkin voit maksaa erissä. Ei muuta kuin googlettamalla vuokra-asuntoja etsimään tai lehtiä seurailemaan. Ei välttämättä tarvitse tuttuun paikkaan jämähtää vaan voit muuttaa vähän kauemmas äidistäsi mikäli tilanne on tuollainen. Mutta lienee tuo koulu tosiaan pakottaa sinut asumaan vähän lähempänä. Onnea vaan!!!

      • Vuokra-asuja

        Ja sitten kun sinulla on oma osoite, on aina helpompi saada sitä tukea Kelastakin. Vanhempien luona asuva ei saa täyttä tukea eikä kannata kuunnella noita joiden mielestä tukea nostava on toisen luokan kansalainen. Se on höpöpuhetta. Tuet ovat sitä varten että ne auttavat ja on hölmö jollei niitä käytä hyväkseen. Ideaalitilannehan se on jos pystyy olemaan omillaan mutta ainakin alkuun niitä on oltava. Ja muista sitten myös työttömyystuet jos et saa opintojesi jälkeen töitä. Saat asumistuen lisäksi työmarkkinatukea joiden avulla pystyt vuokrasi maksamaan.


      • zxz.
        Vuokra-asuja kirjoitti:

        Ja sitten kun sinulla on oma osoite, on aina helpompi saada sitä tukea Kelastakin. Vanhempien luona asuva ei saa täyttä tukea eikä kannata kuunnella noita joiden mielestä tukea nostava on toisen luokan kansalainen. Se on höpöpuhetta. Tuet ovat sitä varten että ne auttavat ja on hölmö jollei niitä käytä hyväkseen. Ideaalitilannehan se on jos pystyy olemaan omillaan mutta ainakin alkuun niitä on oltava. Ja muista sitten myös työttömyystuet jos et saa opintojesi jälkeen töitä. Saat asumistuen lisäksi työmarkkinatukea joiden avulla pystyt vuokrasi maksamaan.

        Kyllä vanhoilliset tekevät elämästä vaikean ja monimutkaisen. Vaikeaa se on jo
        katapauksessa, mutta ei siitä nyt vielä monimutkaismpaa kannata tehdä.

        Ja 650- 800 € on muka edullinen vuokra.


      • Vuokra-asuja
        zxz. kirjoitti:

        Kyllä vanhoilliset tekevät elämästä vaikean ja monimutkaisen. Vaikeaa se on jo
        katapauksessa, mutta ei siitä nyt vielä monimutkaismpaa kannata tehdä.

        Ja 650- 800 € on muka edullinen vuokra.

        650-800e on summa minkä tarvitsee aluksi eli esim. yhden kuukauden vuokratakuun plus yhden kuukauden vuokran. Tuon jälkeenhän vuokra voi olla vaikka vähän alle 400e eli ei suinkaan tuo ylläoleva haarukka. Mitenkään monimutkaista ei ole ylläkirjoittamani mutta vastasinpa vain kysymykseen miten saisin lisää rahaa.


      • näin onnnn

        Jos on esimerkiksi Hesan seudulla jossa on helppo saada joku kaveri kimppaan asumaan niin kannattaa hakea mieluummin pieni kaksio, vaikka ei siihen ihan täyttä kelatukea saisikaan neliöiden vuoksi. Jostain radan varrelta Hesan tai Vantaan puolelta aseman läheltä kaksio, ja siihen ne asumistuet mitä saa. Kaverille makuuhuoneen siitä vuokraa 300/kk. Itse maksaa 550/kk vuokraa johon saa kelauet. Tästähän voi näin mennen saada vielä voittoakin satasen kuussa, ja oma asuminen tulee siis täysin ilmaisena päälle. Minulla on ollut yksi nuori pimu vuokralaisena, joka ilmoitti että saako hän ottaa kaverin asumaan kanssaan. Tämä hänen kaverinsa ei ollut kuitenkaan kirjoilla tuossa osoitteessa, vaan ainoastaan asui suht. vakinaisesti. Vesimaksut maksoin minä yhtiövastikkeen yhteydessä, eikä tämä kaveri näkynyt missään tämän vuokralaispimun papereissa.


      • zxz.
        Vuokra-asuja kirjoitti:

        650-800e on summa minkä tarvitsee aluksi eli esim. yhden kuukauden vuokratakuun plus yhden kuukauden vuokran. Tuon jälkeenhän vuokra voi olla vaikka vähän alle 400e eli ei suinkaan tuo ylläoleva haarukka. Mitenkään monimutkaista ei ole ylläkirjoittamani mutta vastasinpa vain kysymykseen miten saisin lisää rahaa.

        Kyl noi blogi jutut aika monimutkaisilta tuntuvat. Kyllä niinkauan kun vielä voi
        asua vanhempien tykönä, elämä on huoletonta, jollei nyt vanhemmat ole ihan
        mahdottomia, tai jotain juoppoja.
        Ainakin välirauha vanhempien kanssa paras tossa tilanteessa, ja töihin. sen
        jälkeen voikin hakea omaa asuntoa.


    • JK

      VAI IIN

    • khiiii

      Älä ainakaan opintolainaa ota, jos ei aivan pakko ole. Toisaalta toimeentulotukea ei saa ainakaan, jos ei ole ottanut ensin opintolainaa. Itse suosittelisin menemään kirjastoon tekemään koulutehtävät, ja sietämään sen tuskan mitä kotona on vielä hetken aikaa. Sitten muualle opiskelemaan, saaden opintotuen ja asumistukea. Jos energiaa ja rahantarvetta löytyy, niin sitten päälle vielä jokin viikonloppuduuni.

    • Parempi nuorena...

      Tuolla oli monta viestiä joiden mukaan "äiti on aina oikeassa, lopeta riiteleminen äitis kanssa" ym.. Oon tasan toista mieltä. Ei ole aina lapsen "vika" jos välit vanhempiin (erit. äitiin) kärsii itsenäistymisen vuoksi. Jos äiti ei jousta niin ei lapsenkaan pidä joustaa. Omilleen tulee pyrkiä - vaikka se ei sopisikaan vanhemmille.

    • *Seksiyrittäjä*

      Ala myymään persettä nimittäin sillä tienaa.

      Se ei tarvitse kuin ilmoitus sihteeriopisto.net sivulle ja sen jälkeen alkaa tulla herroilta ja muilta pervoilta viestejä ja voit laskuttaa jopa 500 EUR/per pano ja kaikki tulo on verotonta ja harmaata tuloa. Mutta mikä parasta, että ei ole sutenööriä näköpiirissä koska Suomalaiset opiskelijatytöt eivät ole ihmiskaupan uhreja vaan he ovat aitoja freelance huoria.

    • no nii just

      "Freelance huoria" just joo... Kaikkeen sitä ihminen alentuukin kun herrat käskevät.

      Kyllä lutka saa olla mutta että Herrojen horo niin....

    • sospummius ei kannat

      älä ruppee sospummiks niitä sospummi opiskelijoita on iha riittämiin.. asut kotonas ja otat eri asenteen äitiis ja puhutta ongelmanne.. ja meet vaikka vapaa aikanas töihi nii on sitte rahaa kuha rupeet muuttamaan omaaan kotii..

    • *elvetinenkeli

      Kun mittariini tuli 18vuotta, sain heti asunnon ja pääsin eroon isäpuolestani. Itse myös opiskelin tuolloin ja tein siinä samassa töitä. Käteen jäi 125€/kk. Oma isäni auttoi myös rahallisesti - kiitos isä!

      Aivan sama kuinka paljon minulle olisi jäänyt, halusin taivaaseen mutta asuin *elvetissä.

    • 25

      Luota omiin tuntemuksiisi päätöksenteossa, se kantaa paremmin elämässä kuin mikään muu, mutta vaikeuksilta et tule välttymään. Paljolti kiinni myös siitä, miten omatoiminen olet persoonana ja josko olet henkisesti kypsä ottamaan vastuuta elämästäsi. Sopeutuminen ottaa aikansa, mutta tahtotila on tärkein siinäkin.

      Jos tilanne on pahasti solmussa kotona, niin ei hyödytä arastella ulkopuoliseen apuun turvautumista, ja kun ikäsi puolesta kuulunet vielä lastensuojelun piiriin (alle 18 v), niin ota yhteyttä kuntasi lastensuojeluun.

      Perheissä on paljon henkistä väkivaltaa, joka ei näy minnekäänpäin ja naiset on siinä lajissa erityisesti kunnostautuneita. Siihen harhaluuloon ei pidä tuudittautua, että pärjäisit äidillesi riitelemisessä, kokeneempana ja kasvattajanasi hän todennäköisesti osaa ennakoida ne käänteet. Luultavasti hän haluaa parastasi, mutta keinot voivat olla vääriä tai hänellä muusta syystä elämäntilanne niin vaikea, että purkaa omaa pahaaoloaan läheisiin. Lapset eivät näe vanhempiaan sellaisina kuin he todellisuudessa ovat, se aika tulee sitten joskus myöhemmin, kun vapautuu vanhempien vaikutusvallasta ja alkaa ymmärtää sitä puolta heissä.

    • Yualle

      Oma pinnallisuutesi vie kaikki rahat? Laittaisit nurkat ensin kuntoon ja sitten vasta itsesi. Eli arvot vaan järjestykseen!!!

      http://www.suomi24.fi/sites/suomi24.fi/files/big_lifts/468_220_be1b0_teiti.jpg

    • valivalivali

      Rahaa ei ole ja äiti ei anna ja töihin en pääse. Miksi et pääse töihin? Moni lukiolainen tekee ilta- ja viikonlopputöitä. Mutta ongelmaksesi voi muodostua se, mistä löydät vuokranantajan, joka vuokraa sinulle asunnon, jos sinulla ei ole vakituisia tuloja ja etenkin, jos olet alaikäinen. Ainakin minä vuokranantajana vaatisin holhoojan tekemään vuokrasopimusta. Lakkaa stressaamasta ja mene kirjastoon lukemaan, jos äitisi pitää sellaista möykkää, että et pysty kotona lukemaan.

      Tässä taas esimerkki nuoresta, että kun on vähän hankalaa äipän kanssa kotono niin ratkaisu on muuttaa pois ja tietysti jonkun muun kustannuksella. Ei ne Kelan rahat kyllä tällaiseen riitä - eikä tarvikkaan riittää!

    • Tiedän juurikin miltä sinusta tuntuu. Minulla oli viimeisinä vuosina sama ongelma äidin kanssa ennen kuin hankin oman kämpän. Ainakin motivoi muuttamaan omilleen. Suosittelen hakemaan halpoja kämppiä. Itse sain kaupungilta kolmannella hakemuksella jossa selitin myös kodin ja opiskelun välisestä yhteydestä. Saat kyllä luultavasti tarpeeksi tukia asuaksesi halvassa kämpässä. Siitäkin huolimatta, että vanhempien suuret tulot vähentävät tukia. Kantsii ottaa selvää myös paikallisista ruokajakeluista niin ainakin pärjäät.

    • "koyhä" opiskelija"

      Itse opiskelen ammattikoulussa, asumme muijan kanssa omillamme ja kummallakin on omat autot. tämä tosin edellyttää sitä että koulun lisäksi käyn töissä 12-20h viikkoon! sillon rahaa on käytettävissä opintolainan kanssa vuokranmaksun jälkeen n. 1500€/kk Töihin siitä niin asuuhan sitä vaikka missä! tosin lukio vaatii enemmän kuin ammattikoulu niin ihan niin paljon et varmasti voi töitä tehdä!

    • Olisko apua?

      Itse kun opiskelin amiksessa, sain täydet tuet (opintotuki/asumistuki) joka oli muistaakseeni 440e/kk en oo ihan satavarma onko noussut siitä koska niistä ajoista on joku pari vuotta aikaa. Onko sinulla opintolainaa? Sossusta saa rahaa ja saattaa saada jopa aika paljonkin jos vain olet ensin hakenut opintolainaa vissiin ihan se mahdollisimman pieninkin määrä riittää kunhan lainan on saanut. Jos saat nuo kaikki mitä mainitsin niin sillä pitäisi jo hyvinkin kattaa asumis/loput pakolliset kulut ja omaa rahaakin varmasti jää! Ja tuo kimppa-asuminen on HALPAA.

      Jos taas olet valmis tekemään töitä opiskelujesi ohella niin kannattaa käydä paikallisessa työkkärissä kysymässä löytyykö esim ilta tai viikonloppuhommia. Lehtimyyjän hommahan on mitä on mutta kyllä siitä palkan saa, nykyään aika monissa paikoissa on tietty palkka proviikat ja sitä voi tehdä ihan hyvin opiskelujenkin ohessa muutamia tunteja päivässä ja ei välttämättä edes joka päivä.

    • Pata kattilaa jne

      Ehkä kannattais katsoa peiliin jos yhteiselo ei suju.
      Aika monet vastaavassa tilenteessa alkaa sen maailman vanhimman ammatin harjoittamisen.

    • kysy jos saisit vähä

      kysy jos saisit vähän lainaa kreikan valtiolta vai haluavatkone auttaa suomalisia ?

    • velat maksanut

      Kysy saisitko asua kavereilla kirjoitusten loppuun asti (nehän on ohi jo huhtikuun alkupuolella) tai sukulaisilla. Kirjastossa on hyvä opiskella vaikka koko pvä ja saa rauhassa lukea. Ei kannata opetella elämään Kelan piikkiin; siinä piikissä on jo liikaa osallisia...

      Itse luin kotona saunan lauteilla abikevään ja usein muutenkin, koska ei ollut omaa huonetta ja meitä oli 5 lasta. Opiskelujen alussa asuin sukulaistädin kanssa hänen pienessä yksiössään (nukuin lepolassessa = kangastuolissa). Täti poltti pienessä yksiössä tupakkaa, katsoi tv:tä kovalla volyymillä jne. Tuolloin luin kylppärissä kylpyammeessa... Opintolainan avulla = velaksi opiskelin ilman mitään opintorahoja ja tukia 70-luvulla; kesät olin tietty töissä tienaamassa. Oli siinä sitten valmistumisen jälkeen maksamista korkojen kera, mutta tulipahan maksettua. Ennen oli ennen.... Nykyään ilmaista rahaa jaetaan jotakuinkin lepsusti... :-(

      • zxz.

        Kirjoitusten ja kirjoitusten... On se ihme että ihmisen täytyy kirjoittaa jotain että
        voi elämässä pärjätä. Kaiken huippu on tohtorin väitöskirjat. Täytyy väitellä
        omaa kunnianhimoa tyydyttääkseen, ja valtio köyhtyy koko ajan.
        Ei sellaisia tarvita täällä. Menisivät kunnon töihin, jos pystyvät.

        UUDISTUKAA JO ...


    • naisille kade mies

      Niin, jos olet nainen, ei sinulla ole mitään huolta.
      Sinähän istut todella paljon rahaa sisältävän lompakon päällä.
      Ei naisilla ole koskaan rahahuolia, jos vaan käyttää niitä mahdollisuuksia joita heille on luotu.

      Jos olisin nainen, ei minulla olisi koskaan rahahuolia, tekisin rahaa ja ihan kunnolla. Aina löytyy mies joka maksaa!

    • money talks

      Pankin seinästähän rahaa nykyään revitään...

    • yo2008

      Mielenkiintoista!
      Mikähän tää juttu on että abivuonna tuntuu kaikilla menevän vanhempien kanssa sukset ristiin? Itsekään en silloin (4 vuotta sitten) tullut ollenkaan toimeen isäni kanssa mutta seuraavana syksynä välit korjaantuivat. Kirjoitusstressi kiristää omaa pinnaa? Vanhempi ei tiedä miten suhtautua kun lapsi on jo melkein iso ja kohta lähdössä kotoa?

      Yritä olla hiiltymättä äitis jutuista ja jos tekee mieli sanoa jotain niin käytä minä-viestiä (= miltä SINUSTA tuntuu äitis käytös ja miksi, tyyliin "mua ärsyttää se, että tulet mun huoneeseen lupaa kysymättä, koska sillon en pysty keskittyä opiskeluun"), se on paljo helpompi ymmärtää oikein.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      112
      2042
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      177
      1441
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1325
    4. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1255
    5. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1197
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1115
    7. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1050
    8. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      88
      1014
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      803
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      788
    Aihe