Haiseeko koira vai ei?

Priska

Kaikilla meillä on tietysti ominaishajumme tai -tuoksumme, mutta sen olen huomannut että koirien hajuissa on eroa. Jotkut suorastaan löyhkäävät voimakkaasti koiralle niin paljon että haju tarttuu myös omiin vaatteisiin ja käsiin jos niitä erehtyy silittelemään tai syliin ottamaan. Joidenkin koiraperheitten asunnot haisevat koiralle voimakkaasti, kun taas joidenkin kodissa ei ole normaalia kummempaa tuoksua.

Miksi jotkut koirat haisevat koiralle sanan pahimmassa merkityksessä ja jotkut eivät? Onko syy rodussa, turkin hoidossa ja pesussa, ruokinnassa, turkin laadussa vai missä?

Tuttavieni koirista haisevimpia (ei siis tuoksuvia) ovat labradorinnoutaja, karkeakarvainen kettuterrieri, sekarotuinen kultis ja mittelspitz joissa tosiaankin on niin voimakas koiran haju että se ehkä jopa häiritsee.

Perheelläni on ollut sheltti ja minusta sen haju ei ollut kovin voimakas, vai olinko vain tottunut siihen? Nyt harkitsen uuden koiran hankkimista, mutta rotuvalinta on vielä auki. Ja aivan totta, myös haju siihen vaikuttaa. Joku saattaa tuosta herneen nenäänsä vetää, mutta vaikka koira saa koiralle haista, niin en halua löyhkää.

33

2056

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6+4

      Ainakin labukat haisevat ihan h*lvetisti. Naapurilla on sellainen ja sitä ei tosiaan viitti edes silittää ku sitten oma käsikin alkaa lemuta sille hurtalle.

    • jhghjökökäåpölåp

      Minulla puolestaan karkkari kettuterrierejä ja trimmaan kolme -neljä kertaa vuodessa ja pesen tarvittaessa..ja ei haise laisinkaan. Tuttuni juuri sanoi että heidän seropi haisee että harmi ettei ottanut foxi kun ei haise laisinkaan. :)
      Olen aina tarkkana miltä koirani näyttää ja haisee..itse enpidä likaisesta haisevasta koirasta vaikka koirarakas olenkin. eikä ollut eka kerta kun joku mainitsi koirani haisuttomuuden.

      tutullani puolesta on ollut likainen haiseva kultsu ja nöffi(turkki jo ihan hirveä tuskin harjattu laisinkaan)..cockerilla puolestaan krooninen iho ja korvatulehdus ja haisi kauhealle(jouduttiin myös lopettaa sen takia kun mikään ei auttanut enään,ei leikkaus ei lääkkeet ja koira kärsi pahasti)

      lienee siis omistajasta kyse tai sairauksista ja minusta trimmikoirat pidetään yleensä puhtaina..metsästäjät ei aina huolehdi koiriensa pesuista mikäli tarvetta ilmenisikin.

    • spitzi

      Olen jostain lukenut että ne rodut joilla on alusvilla eivät haise kovin voimakkaasti. Silti tätini kleini on oikea hajupesä vaikka sen turkkia säännöllisesti hoidetaan.

    • ..

      Tiedä sitten mistä sekin johtuu, että jotkut koirat haisevat ja toiset eivät. Varmaan johtuu osin noista mainitsemistasi seikoista, joko yhdestä tai useammasta ja mistä kelläkin.

      Meidän koira ei mielestäni haise koiralle, paitsi kastuessaan. Kuitenkaan sitä ei pestä kuin silloin kun tarvis on (eli kun on sotkenut itsensä), eli hyvin harvoin. Veikkaisin ainakin ravinnon vaikuttavan, koska sekä meidän että veljeni koira syövät kumpikin raakaravintoa.

      • dfghnxcvb

        Trimmiroduissa nypittävät rodut ei haise sillä päällikarva hylkii oikein hoidettuna likaa ja vettä.
        kiharakarvaiset kuten vaikka bichon frise ei omaa päällikarvaa ja likaantuu helpolla niin tarvii pesua useammin.

        mutta kyllä nuo kultsitkin pitäisi joskus pestä haisoo ..

        stressihiki haisee koirillakin esim tassut.

        sanoisin että tarvittaessa pestävä rotu kuin rotu.

        en ole kuullut että aluskarvaiset ei haisisi päinvastoin minusta. esim nöffi, kultsi


      • Ei se hajullisuus tai hajuttomuus ainakaan ravinnosta johdu. Hyvin pitkälle kyseessä on rotuominaisuus. Oman kokemukseni mukaan ensinnäkin kaikki aluskarvattomat haisevat vähemmän kuin aluskarvalliset. Ja aluskarvattomista roduista tuntemani vähiten haisevat basenjit. Ne eivät ihan oikeasti haise koiralle edes märkänä. Tiedän tämän, koska olen asunut useamman basenjin kanssa koko 2000 -luvun.

        Toki on monia muitakin eksoottisia aluskarvattomia rotuja, joita en lainkaan tunne, vaikkapa Perun tai Meksikon karvaton, mutta tämä rotu nimeltään basenji ainakin täyttää hajuttomuuden vaatimuksen menen tullen.

        Tosin ne vaativat hajuttomuutensa lisäksi omistajaltaan monia muita ominaisuuksia siedettäväksi. Jos hajuttomuus on ainoa pennunottajan kriteeri, en todellakaan suosittele tätä upeaa alkukantaista, hajutonta rotua.

        Vaan jos hajuttomuuden lisäksi rotu kiinnostaa muutenkin, niin tervemenoa Suomen Basenjikerhon sivuille tutkailemaan tulevalla lisääntymiskaudella syntyviä pentusia. Basenji kun on rotuna silleenkin erikoinen, että se on yleensä juoksulla vain kerran vuodessa loppusyksystä, ja useimmat pennut Suomessa syntyvät marras- joulukuussa.

        Onnea ketjun aloittajalle hajuttoman koirakaverin etsntään!


    • ei ainakaan mun

      koirani haise eikä edes tuoksu millekkään

      • ==++

        Vinttikoirat sekä monet lyhytkarvaiset koirat eivät haise "ulolle" vaikka olisivatkin kastuneet.


    • Meidän lappalainen ei haise (paitsi kun on löytänyt metästä peuran "sontaa" ja kierinyt siinä :D) pestään myös vain kun on sotkenut itsensä, ei siis mitenkään säännöllisesti.

      Olen myös huomannut että labbikset ja kultaiset noutajat haisevat jotenkin vahvemmin.. Vai olenko vaan törmännyt pesemättömiin yksilöihin :P voi olla..

      Meidän talossa asuu vanhahko nainen jolla on nöffi. Sen jälkeen hississä kieltämättä kyllä on tietty haju. Ei häiritsevä. Varmasti pitkä ja paksukarvaisten rotujen edustajat haisee helpommin vaikka pesisi suht usein.?

      • Miia-Niina

        Pitkäkarvainen collieni ei haise koiralle vaikka koira pitkä- ja paksukarvainen koira onkin, mutta kämppikseni cockeri ja mitteli haisevat vaikka niidenkin turkkia pestään ja muutenkin hoidetaan. Kaikkien koirien ruokavalio suhteellisen sama eli nappuloita ja raakaa lihaa.

        Viimeksi mainittujen koiruuksien haju on tarttunut vaatteisiinikin ja kun kotona menen käymään nyrpistelevät perheenjäseneni nenäänsä kun tuoksahdan. Myös poikakaverini väittää minun haisevan koiralle ja vannoo ettei meille koskaan yhteistä koiraa oteta jos haju on tätä luokkaa.


      • Anonyymi
        Miia-Niina kirjoitti:

        Pitkäkarvainen collieni ei haise koiralle vaikka koira pitkä- ja paksukarvainen koira onkin, mutta kämppikseni cockeri ja mitteli haisevat vaikka niidenkin turkkia pestään ja muutenkin hoidetaan. Kaikkien koirien ruokavalio suhteellisen sama eli nappuloita ja raakaa lihaa.

        Viimeksi mainittujen koiruuksien haju on tarttunut vaatteisiinikin ja kun kotona menen käymään nyrpistelevät perheenjäseneni nenäänsä kun tuoksahdan. Myös poikakaverini väittää minun haisevan koiralle ja vannoo ettei meille koskaan yhteistä koiraa oteta jos haju on tätä luokkaa.

        Koirat haisee paskalle,en ottais koiraaa,meijän perheessä EIOle paikkaa koiralle!!!


    • haisee/HAISEE

      Meillä oli nöffi ja se haisi koiralta. ei pahasti mutta siten että sen huomasi. nykyään meillä on saksanseisoja, joka haisee siis TODELLA HAISEE koiralta. ja silittäessä haju tarttuu käsiin ja lisäksi useimmiten käsiä pestessä vesi tulee tummaksi.

    • tttendo

      Ja sitten se haju joka lähtee uroskoiralta tassuista ja tarttuu kotona mattoihin...

    • veijorepolainen

      Sinänsä tuli mieleen että miksi koiran pitäisi olla hajuton..aivan kuin koira pitäisi olla hampaaton, karvaton ja haukkumaton..lelukoira on kaikkea sitä.

      Ja miksi koira ei saisi haukkua laisinkaan aivan kuin ihmisiltä otettaisiin puhumisoikeus..koiran kuuluu olla koira: haista koiralle, ilmaista koiramaisuutta, käyttää hampaita hyvään tosin, nuolla ja kuolata, kaivaa, kieriä paskassakin joskus, ilmaista haukunnalla itseään vaikkei liioitellusti,haistella läjiä, jne ollen koira 100%.

      • Haisee koirat

        Joo ja koiran hajuun vaikuttaa myös mitä koira on tehnyt jos pyöriny lehmänlannassa.Kulkenu pitkin mutaisia ojia ja järvenpohjia haju ei niin vaan pesemälläkään lähde.


      • Priska

        Ei kai kukaan täysipäinen vaadi että koira ei saisi koiralle haista, mutta mielstäni on ihan asiallista ennen koiran hankintaa selvittää onko kyseinen rotu kovin haiskahtava ihan luonnostaan jos liiallinen haju ehkä häiritsee.
        Ja voin rehellisesti sanoa että minua häiritsee se jos käteni, vaatteeni ja ehkä myös asuntoni liian voimakkaasti haisevat koiralle. Korostan sanaa voimakkaasti.

        Koiran tiputtamien karvojen tai hilseen määrä ei säikäytä sillä tykkään siivota ja harjata lemmikkiäni viikoittain oli kyseessä sitten koira tai kissa. Monille koiran karvaavuus on ongelma, minulle ei. Sen sijaan tosi voimakas koiran haju sitä on ja siksipä yritänkin selvittää ne rodut tai turkkityypit jotka haisevat. Ja jotkut koirat todellakin haisevat ihan hurjan voimakkaasti vaikka turkkinsa olisi puhdas ja ruokintakin kunnossa.

        Edelleen olen suunnittelemassa koiran hankintaa ja kyllä, se ei saisi olla todella voimakkaasti haiseva.


      • Turilaat
        Priska kirjoitti:

        Ei kai kukaan täysipäinen vaadi että koira ei saisi koiralle haista, mutta mielstäni on ihan asiallista ennen koiran hankintaa selvittää onko kyseinen rotu kovin haiskahtava ihan luonnostaan jos liiallinen haju ehkä häiritsee.
        Ja voin rehellisesti sanoa että minua häiritsee se jos käteni, vaatteeni ja ehkä myös asuntoni liian voimakkaasti haisevat koiralle. Korostan sanaa voimakkaasti.

        Koiran tiputtamien karvojen tai hilseen määrä ei säikäytä sillä tykkään siivota ja harjata lemmikkiäni viikoittain oli kyseessä sitten koira tai kissa. Monille koiran karvaavuus on ongelma, minulle ei. Sen sijaan tosi voimakas koiran haju sitä on ja siksipä yritänkin selvittää ne rodut tai turkkityypit jotka haisevat. Ja jotkut koirat todellakin haisevat ihan hurjan voimakkaasti vaikka turkkinsa olisi puhdas ja ruokintakin kunnossa.

        Edelleen olen suunnittelemassa koiran hankintaa ja kyllä, se ei saisi olla todella voimakkaasti haiseva.

        Meillä on kaksi koiraa. Sekarotuinen Cotton joka ei haise kuin kastuessaan vähän lampaalle. Toinen norfolkki haisee, pienenä pentuna oli erittäin voimakas haju, nyt aikuisena haju on vähäisempää, mutta tressi tilanteessa haju on voimakas.
        Koira trimmataan 3-4 kertaa vuodessa ja pestään muutaman kerran laatu shamppoolla. Harjaan ja kampaan turkkia päivittäin. Ei tarvisi, mutta luulen sen pitävän pintaverenkierron ja lihakset kunnossa, hieron myös. Mulla on aikaa.


      • Bikka :)
        Turilaat kirjoitti:

        Meillä on kaksi koiraa. Sekarotuinen Cotton joka ei haise kuin kastuessaan vähän lampaalle. Toinen norfolkki haisee, pienenä pentuna oli erittäin voimakas haju, nyt aikuisena haju on vähäisempää, mutta tressi tilanteessa haju on voimakas.
        Koira trimmataan 3-4 kertaa vuodessa ja pestään muutaman kerran laatu shamppoolla. Harjaan ja kampaan turkkia päivittäin. Ei tarvisi, mutta luulen sen pitävän pintaverenkierron ja lihakset kunnossa, hieron myös. Mulla on aikaa.

        Ajokoirissa on voimakas haju. Isälläni on suomenajo- ja sekarotuinen ajokoira ja haisevat ne. Suorastaan löyhkäävät. Sama vika naapurimme labradorinnoutajalla. Kissamme eivät haise vaikka niitä ei ole pesty koskaan.


      • ertyuighjjkjl
        Bikka :) kirjoitti:

        Ajokoirissa on voimakas haju. Isälläni on suomenajo- ja sekarotuinen ajokoira ja haisevat ne. Suorastaan löyhkäävät. Sama vika naapurimme labradorinnoutajalla. Kissamme eivät haise vaikka niitä ei ole pesty koskaan.

        Trimmirodut ei haise..eli kettuterrierit kerryt villikset etc.
        Kaksinkertaiset turkit voi haista helpommin. Ja pitkä korvaiset ja ryppyturkkiset, lika voi jäädä korviin helpommin ja ryppyihin myös eli ne on aina huollettava.
        Tassun pohjat on usein haisevimmat kohdat koirassa koska hikoilee niiden kautta.

        Ja pesu tarvittaessa pitää tehdä rodulle kuin rodulle..kuten joku sanoi mutainen oja saa koiran kuin koiran haisemaan ;)

        Huollettu turkki on hajuton..

        Kuitenkaan shampoot joilla pestään koira ei saisi olla minusta parfymoitu..koiralle kuuluu se ominaishaju jota en noissa trimmiroduissa haista mutta varmaan nekin hieman omaavat ominaishajujaan kuten ihmisetkin. Ja koirille hajuaisti on herkempi kuin ihmisen.

        lääkkeet voi tehdä koiran haisevammaksi (kuten ihmisilläkin)eritoten virtsavaivat. Eikä se vanha koira hajuton ole. varsinkin kaikki vaivat alkaa ja suu haisee, hengitys, virtsantiputtelua voi olla, korvatulehduksia. jne.
        toki tarkempi huolto auttaa siinäkin.

        Hieman kummastuttaa aloittajan toive koiran hajuttomuuteen..ja kyseenalaistaa onko koira kuitenkaan se lemmikki joka kannattaa ottaa jos koiran tuoksua pelkää.


      • Priska
        ertyuighjjkjl kirjoitti:

        Trimmirodut ei haise..eli kettuterrierit kerryt villikset etc.
        Kaksinkertaiset turkit voi haista helpommin. Ja pitkä korvaiset ja ryppyturkkiset, lika voi jäädä korviin helpommin ja ryppyihin myös eli ne on aina huollettava.
        Tassun pohjat on usein haisevimmat kohdat koirassa koska hikoilee niiden kautta.

        Ja pesu tarvittaessa pitää tehdä rodulle kuin rodulle..kuten joku sanoi mutainen oja saa koiran kuin koiran haisemaan ;)

        Huollettu turkki on hajuton..

        Kuitenkaan shampoot joilla pestään koira ei saisi olla minusta parfymoitu..koiralle kuuluu se ominaishaju jota en noissa trimmiroduissa haista mutta varmaan nekin hieman omaavat ominaishajujaan kuten ihmisetkin. Ja koirille hajuaisti on herkempi kuin ihmisen.

        lääkkeet voi tehdä koiran haisevammaksi (kuten ihmisilläkin)eritoten virtsavaivat. Eikä se vanha koira hajuton ole. varsinkin kaikki vaivat alkaa ja suu haisee, hengitys, virtsantiputtelua voi olla, korvatulehduksia. jne.
        toki tarkempi huolto auttaa siinäkin.

        Hieman kummastuttaa aloittajan toive koiran hajuttomuuteen..ja kyseenalaistaa onko koira kuitenkaan se lemmikki joka kannattaa ottaa jos koiran tuoksua pelkää.

        Lueppa hieman tarkemmin niin huomaat etten toivo koiralta hajuttomuutta, enkä häiriinny sen normaalista ns. koiranhajusta vaan todella jo liian voimakkaasta hajusta!

        Kuten jo totesin, on minulla ollut sheltti joka haisi tai tuoksui (kuten haluatte) normaalille koiralle ja se on tietenkin OK! Jos sitä silitti ei käteni haisseet pahalle, jos sen otti syliinsä ei vaatteisiin voimakas koiranhaju tarttunut eikä asuntoni pääsiallisin haju ollut koira!

        Maailmassa on paljon koiria joilla ei ole epämiellyttävän voimakasta hajua, mutta on niitäkin joita ei huvittaisi edes silittää tai sellaisen omistajan kotiin mennä. Mielestäni on vastuullista selvittää tämäkin seikka siinä missä karvaavuus, kuolaaminen, haukkuherkkyys jne. kun on rotua itselleen harkitsemassa. On nimittäin sitten aika ikävä huomata kun koira on jo hankittu, että sen haju on niin pistävä että täytyy pyykkipoika nenässä olla.

        Siksipä yhä mietinkin että mistä mainitsemani voimakas koiranhaju johtuu? Rotu- vai turkin laadun ominaisuus? Ehkä yksilöllinen taipumus varsinkin jos turkin hoito ja ruokinta on kuitenkin kunnossa?

        Moni ei halua että koiransa kuolaa tai karvaa ja se on kai sitten hyväksyttävää. Miksi minä en saisi haluta koiraa joka ei haise niin helkkaristi?


      • ertyuighjjkjl
        Priska kirjoitti:

        Lueppa hieman tarkemmin niin huomaat etten toivo koiralta hajuttomuutta, enkä häiriinny sen normaalista ns. koiranhajusta vaan todella jo liian voimakkaasta hajusta!

        Kuten jo totesin, on minulla ollut sheltti joka haisi tai tuoksui (kuten haluatte) normaalille koiralle ja se on tietenkin OK! Jos sitä silitti ei käteni haisseet pahalle, jos sen otti syliinsä ei vaatteisiin voimakas koiranhaju tarttunut eikä asuntoni pääsiallisin haju ollut koira!

        Maailmassa on paljon koiria joilla ei ole epämiellyttävän voimakasta hajua, mutta on niitäkin joita ei huvittaisi edes silittää tai sellaisen omistajan kotiin mennä. Mielestäni on vastuullista selvittää tämäkin seikka siinä missä karvaavuus, kuolaaminen, haukkuherkkyys jne. kun on rotua itselleen harkitsemassa. On nimittäin sitten aika ikävä huomata kun koira on jo hankittu, että sen haju on niin pistävä että täytyy pyykkipoika nenässä olla.

        Siksipä yhä mietinkin että mistä mainitsemani voimakas koiranhaju johtuu? Rotu- vai turkin laadun ominaisuus? Ehkä yksilöllinen taipumus varsinkin jos turkin hoito ja ruokinta on kuitenkin kunnossa?

        Moni ei halua että koiransa kuolaa tai karvaa ja se on kai sitten hyväksyttävää. Miksi minä en saisi haluta koiraa joka ei haise niin helkkaristi?

        Kuten jo sanoin ota trimmattava niin ei haise. vehnis, foxit, bichon frise etc :)

        nuo kaksinkertaiset turkkirodut ja poimukkaat ihot kuolaavaisuus haisee koska poimuihin jää aina möhnää. eli unohda bassetit, ja nöffit ..

        katso ettei ole vanhemmilla ihoongelmia ollut..ne haisee.

        voi kuitenkin olla niin että kun tuo haisematon koiruus tulee iäkkääksi tilanne muuttuu..eli varaudu siihen kuitenkin.

        hiukan edelleen kummastuttaa missä oikein olet ollut kun ei omani eikä tuttujeni koiruudet haise..en ole kertaakaan joutunut nenääni pyykkipoikaa laittamaan..muutama likainen koiruus on tullut vastaan ja ne tietenkin haisee silloin.

        hengitys haisee monilla vanhemmiten ja se johtuu ruokavaliosta hammaskivestä sairauksistakin toisinaan.


      • Priska
        ertyuighjjkjl kirjoitti:

        Kuten jo sanoin ota trimmattava niin ei haise. vehnis, foxit, bichon frise etc :)

        nuo kaksinkertaiset turkkirodut ja poimukkaat ihot kuolaavaisuus haisee koska poimuihin jää aina möhnää. eli unohda bassetit, ja nöffit ..

        katso ettei ole vanhemmilla ihoongelmia ollut..ne haisee.

        voi kuitenkin olla niin että kun tuo haisematon koiruus tulee iäkkääksi tilanne muuttuu..eli varaudu siihen kuitenkin.

        hiukan edelleen kummastuttaa missä oikein olet ollut kun ei omani eikä tuttujeni koiruudet haise..en ole kertaakaan joutunut nenääni pyykkipoikaa laittamaan..muutama likainen koiruus on tullut vastaan ja ne tietenkin haisee silloin.

        hengitys haisee monilla vanhemmiten ja se johtuu ruokavaliosta hammaskivestä sairauksistakin toisinaan.

        Tuntemani hajukoirat ovat naapuruston labradorinnoutaja & kk kettuterrieri, ex kälyni sekarotuinen kultainen ja äitini mitteli. Kahdesta viimeksi mainitusta tiedän varmasti että niitä pestään, harjataan ja ruokitaan hyvin.

        Eikä nuo ole ainoat koirat joiden silittelyn jälkeen on käteen ja hanskoihin jäänyt voimakas haju, mutta ovat kuitenkin niitä joita melkein viikottain tapaan. Ja korostan vielä että puhun nyt VOIMAKKAASTA hajusta, en normaalista koiran hajusta joka ei häiritse eikä kiusaa.

        Koska minulla on aikaisemmin ollut pieni koira eli sheltti, niin olen ajatellut siirtyä kokoa tai paria suurempaan jotta voisin alkaa kunnolla harrastamaan maastolajeja. Mielessä on pyörinyt nahkacollie, saksanpaimen, valkoinen paimen ja belggarit. Välillä haaveilin amerikan akitasta ja hoffista, mutta eivät taida soveltua niin hyvin pk-touhuihin.


      • dfghjkltuyi
        Priska kirjoitti:

        Tuntemani hajukoirat ovat naapuruston labradorinnoutaja & kk kettuterrieri, ex kälyni sekarotuinen kultainen ja äitini mitteli. Kahdesta viimeksi mainitusta tiedän varmasti että niitä pestään, harjataan ja ruokitaan hyvin.

        Eikä nuo ole ainoat koirat joiden silittelyn jälkeen on käteen ja hanskoihin jäänyt voimakas haju, mutta ovat kuitenkin niitä joita melkein viikottain tapaan. Ja korostan vielä että puhun nyt VOIMAKKAASTA hajusta, en normaalista koiran hajusta joka ei häiritse eikä kiusaa.

        Koska minulla on aikaisemmin ollut pieni koira eli sheltti, niin olen ajatellut siirtyä kokoa tai paria suurempaan jotta voisin alkaa kunnolla harrastamaan maastolajeja. Mielessä on pyörinyt nahkacollie, saksanpaimen, valkoinen paimen ja belggarit. Välillä haaveilin amerikan akitasta ja hoffista, mutta eivät taida soveltua niin hyvin pk-touhuihin.

        kyllä tuo hakuperuste haisemattomuuteen herättää epäilyjä. Normaali ihminen on tottunut normaaleihin hajuihin. Minusta tuo on neuroottinen hakuperuste sama kuin yltiöpäinen siivousmaniakin. Kummankaan ei ehkä koiraa kannata ottaa.

        Jos pelkäät noin normaaleja hajuja niin mene koiranäyttelyyn katsomaan siellä hyvin hoidettuja turkkeja ja siellä selvität nopeasti mikä haisee ja mikä ei.

        ((Purnaan vielä..Itselläni kettis ja tosiaan haisematon(ulkopuolisetkin sanoneet..miten lie tuo tuttusi kettis..oliko vanha tai sairas..sillä en ole haisevaan kettikseen törmännyt. :( Outo väite. Ja on jo toinen foxi menossa karkkareita. Eikä naapureidenkaan ja tuttujenkaan foxit ole haissut..

        yhden foxin tiedän varmasti haisseen oli pihakoirana huonosti pidettynä/kiusattu ja kuulemma takkuiseen pitkään karvaan oli muninut kärpäsen toukkiakin..onneksi pääsi hyvään kotiin pihan perältä toisen samanlaisen koiruuden luo ja kuntoon. :( ))


      • jdhjdjddddd
        dfghjkltuyi kirjoitti:

        kyllä tuo hakuperuste haisemattomuuteen herättää epäilyjä. Normaali ihminen on tottunut normaaleihin hajuihin. Minusta tuo on neuroottinen hakuperuste sama kuin yltiöpäinen siivousmaniakin. Kummankaan ei ehkä koiraa kannata ottaa.

        Jos pelkäät noin normaaleja hajuja niin mene koiranäyttelyyn katsomaan siellä hyvin hoidettuja turkkeja ja siellä selvität nopeasti mikä haisee ja mikä ei.

        ((Purnaan vielä..Itselläni kettis ja tosiaan haisematon(ulkopuolisetkin sanoneet..miten lie tuo tuttusi kettis..oliko vanha tai sairas..sillä en ole haisevaan kettikseen törmännyt. :( Outo väite. Ja on jo toinen foxi menossa karkkareita. Eikä naapureidenkaan ja tuttujenkaan foxit ole haissut..

        yhden foxin tiedän varmasti haisseen oli pihakoirana huonosti pidettynä/kiusattu ja kuulemma takkuiseen pitkään karvaan oli muninut kärpäsen toukkiakin..onneksi pääsi hyvään kotiin pihan perältä toisen samanlaisen koiruuden luo ja kuntoon. :( ))

        Et taida omata sisälukutaitoa tai ainakaan luetun ymmärtämistä, sillä mielestäni ap. ei ole normaalien hajujen karttaja vaan kyselee ihan asiallisesti että miksi jotkut koirat haisevat normaalia koiranhajua vahvemmin.
        Olen itse nimittäin samoilla linjoilla koirien suhteen etten todellakaan halua voimakkaasti haisevaa tai myöskään runsaasti kuolaavaa koiraa. Olenko minäkin nyt neuroottinen? Ehkä, mutta en pidä kuolaroiskeista vaatteissani tai huonekaluissa, enkä pidä siitäkään jos koiraa silitettäessä käteni saa ei-niin-toivottavan lisähajun. Olen nimittäin minäkin sellaisia koiria tavannut joiden haju on enemmänkin kuin vahva oli sitten kyseessä ominaistuoksu, turkin hoidon tai ruokinnan virheet.
        On aika fanaattista väittää ettei hyvinhoidetussa koirassa voisi olla voimakasta hajua ja että jos sellaisesta ei pidä on neurootikko. Olen itse harrastanut koiria -81 lähtien niin omien kanssa kuin kenneleissä työskennellen ja voin rehellisesti todeta että jotkut koirat nyt vaan haisevat ihan helevetin pahalle hoidosta huolimatta. Jopa jotkut trimmattavat rodut. Eikä niitä löytääkseen tarvitse tosiaankaan lähteä koiranäyttelyyn nuuhkimaan vaan niitä tulee vastaan päivittäin.


      • fyhtyuiopret
        jdhjdjddddd kirjoitti:

        Et taida omata sisälukutaitoa tai ainakaan luetun ymmärtämistä, sillä mielestäni ap. ei ole normaalien hajujen karttaja vaan kyselee ihan asiallisesti että miksi jotkut koirat haisevat normaalia koiranhajua vahvemmin.
        Olen itse nimittäin samoilla linjoilla koirien suhteen etten todellakaan halua voimakkaasti haisevaa tai myöskään runsaasti kuolaavaa koiraa. Olenko minäkin nyt neuroottinen? Ehkä, mutta en pidä kuolaroiskeista vaatteissani tai huonekaluissa, enkä pidä siitäkään jos koiraa silitettäessä käteni saa ei-niin-toivottavan lisähajun. Olen nimittäin minäkin sellaisia koiria tavannut joiden haju on enemmänkin kuin vahva oli sitten kyseessä ominaistuoksu, turkin hoidon tai ruokinnan virheet.
        On aika fanaattista väittää ettei hyvinhoidetussa koirassa voisi olla voimakasta hajua ja että jos sellaisesta ei pidä on neurootikko. Olen itse harrastanut koiria -81 lähtien niin omien kanssa kuin kenneleissä työskennellen ja voin rehellisesti todeta että jotkut koirat nyt vaan haisevat ihan helevetin pahalle hoidosta huolimatta. Jopa jotkut trimmattavat rodut. Eikä niitä löytääkseen tarvitse tosiaankaan lähteä koiranäyttelyyn nuuhkimaan vaan niitä tulee vastaan päivittäin.

        No kyllä paremman näkemyksen saat hajuista ihan itse haistellen koiranäyttelyissä koirien takap*** kuin täällä jossa jokainen käyttää omaa nenukkiansa kultanuppuihinsa eikä haista ongelmaa(hajuaistit on erilaisia, ja kokemukset hajuista subjektiivisia).
        Eli mene ihmeessä neutraaliin maaperään koiranäyttelyyn valitsemaan rotusi se hajuton. Ehkä sinulla on ihme yliherkkä nenä.


      • kiddiiiiwww
        fyhtyuiopret kirjoitti:

        No kyllä paremman näkemyksen saat hajuista ihan itse haistellen koiranäyttelyissä koirien takap*** kuin täällä jossa jokainen käyttää omaa nenukkiansa kultanuppuihinsa eikä haista ongelmaa(hajuaistit on erilaisia, ja kokemukset hajuista subjektiivisia).
        Eli mene ihmeessä neutraaliin maaperään koiranäyttelyyn valitsemaan rotusi se hajuton. Ehkä sinulla on ihme yliherkkä nenä.

        Oliko kommenttisi minulle vai aloittajalle? Vastaan kuitenkin omasta puolestani ja totean samalla että kylläpä jaksat lässyttää hajuttomuudesta. Kuka tässä on hajutonta koiraa etsinyt? En minä eikä minun luetun ymmärtämisen mukaan myöskään ap. Nenäni ei liene yliherkkä, hajuaistini ei liene normaalia kummempi mutta silti edelleen komppaan aloittajaa ja muutamaa muutakin kirjoittajaa jotka sanovat rehellisesti että jotkut koirat haisevat turhan voimakkaasti koiralle. Joku saattaa siitä hajusta tykätä ja tokihan oma nokka oman koiran hajuun tottuu ja näin ollen sitä ei enää huomaa. Sama juttu hevosia harrastavan tyttäreni kanssa eli mielestäni hän itse ja vaatteensa haisee hevoselle, mutta itse hän ei kuulemma sitä tunne kuin ainoastaan tallilla.
        Kenneleissä työskennellessäni eroitin selvästi enemmän ja vähemmän haisevat rodut ja yksilöt, mutta omat koirani eivät koskaan ole mielestäni haisseet normaalia enempää. Olen varmaan tottunut niiden hajuun, mutta jotkut tuttavieni koirista sen sijaan haisevat liiankin voimallisesti ja ihan totta, osa jopa häiritsevän paljon.
        Kummallista dissausta ihmiselle ja ihmisille jotka rotua valitessaan haluavat ottaa siitä kaiken selville, jopa sen mahdollisen ominaishajun voimakkuuden. Oletteko tulleet älypäät sitä ajatelleeksi että kaikki eivät halua löyhkätä lemmikilleen, saattavat olla hajuallergikkoja tai työskennellä alalla jossa ei saisi koiralle lemuta? Pitääkö heiltä kieltää koiran omistamisen ilo? Varsinkin kun on olemassa rotuja joilla ei normi koirianhajua kummempaa ole!
        Ja kettuilu koirien persiiden haistelusta on naurettavaa ja kakaramaista. Typerää että asiallinen keskustelu pilataan tuollaisella pikkupennuille sopivalla provoilulla.


    • no mulla on norjanharmaan ja sakemannin sekotus , ja ei haise muuten kun jos on märkä keli ja kiima päällä :)
      tai sit oon vaan niin tottunut etten haitsa muuten...tiedä sitten...


      pitkäkarvaset koirat jotka kuolaa , niin haisee ainakin ihan sikapahalle, kultsut pahimmasta päästä ...muuten ihan siulonen koira ^^

    • HajutonSesse

      Koirat ei haise eikä niistä jää rasvaa käsiin kun niitä silittää jos niiden pesusta huolehditaan säännöllisesti!
      Ulkokoirat haisevat usein "ulvolta"...
      Mutta niinhän ihmisiinkin tarttuu pitkään ulkona ollessaan "ulkoilman" haju.
      Kyllä pitää peiliin katsoa jos talossa on koira ja koko talo haisee "koiralle"!

      • Haisee koirat

        No ei koko talo välttämättä koiralle haise vaikka aika voimakkaalle labradori haisee, kuin se tulee syliin paskassa pyörimisen jälkeen vaikka on pestykin.Kastumisen jälkeen moni kerrosturkkiset koirat kuten labbis haisee.Voihan labbiksen ottanut tietysti peiliin katsoa ei se hajuttomaksi koiraa tee.


    • nuuskunenukki

      Oma koirani on lyhyt- ja sileäkarvainen, eikä siitä saa hajua irti paitsi nenä karvoissa nuuskien :) Haju on sitäpaitsi miellyttävä. Jopa (ajoittain) koirani "popcornin"-hajuiset tassut haisee miellyttävältä.. Ehkäpä olen siis päästäni vialla... :D

      Mutta asiaan, entisessä kerrostalossani asui kaksi mustaa, ilmeisen sekarotuista koiraa, jotka löyhkäsivät niin rappukäytävässä kuin hississäkin.. henkeä pidätellen sai seistä hississä 5 kerrosta. Sadepäivinä etovuuden taso oli moninkertainen..

      Komppaan aloittajaa täysillä, joidenkin koirien haju on vaan niin etova että pukluhan siinä suuhun tulee... Päätelmieni mukaan lähtisin hajutonta koiraa etsimään sileä- ja lyhytkarvaisesta koirasta!

    • Minun tietoni :)

      Itselläni on kaksi kääpiöpinseriä, eivätkä haise vaan suorastaan uoksuvat hyvältä :)

      Tämän huomaa helposti kun ovat syliin käpertyvää tyyppiä. Olen moooonta muutakin kääpiöpinseriä tavannut, mutta en yhtäkään joka haisisi pahalle tai voimakkaalle :)

      • veijorepolainen

        Kummallinen keskusteluaihe ja kyllä neuroottinen ongelma minusta. ..?

        En kyllä ole ikinä aatellut että otan koiran sen mukaan miltä se haisee.

        Lienee näitä amerikan meininkejä kun koira puunataan ja parfymoiraan hajuttomaksi..
        otahan villakoira niitä usassa värjätäänkin sen mukaan miltä haluaa sen näyttävän ja sopii mukavasti vaikka skottiraidallinseen asuun. Jos vaikka se väri on se hakukriteeri myös. Ja tossuja ja takkia voit pitää koirallasi myös ettei lika tule vaan sisälle asti. ;)


      • kfoododddooo
        veijorepolainen kirjoitti:

        Kummallinen keskusteluaihe ja kyllä neuroottinen ongelma minusta. ..?

        En kyllä ole ikinä aatellut että otan koiran sen mukaan miltä se haisee.

        Lienee näitä amerikan meininkejä kun koira puunataan ja parfymoiraan hajuttomaksi..
        otahan villakoira niitä usassa värjätäänkin sen mukaan miltä haluaa sen näyttävän ja sopii mukavasti vaikka skottiraidallinseen asuun. Jos vaikka se väri on se hakukriteeri myös. Ja tossuja ja takkia voit pitää koirallasi myös ettei lika tule vaan sisälle asti. ;)

        Harvinaisen lapsellinen kommentti jossa provosoidaan ihan turhaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5338
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2396
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1917
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      45
      1625
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      7
      1248
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe