itku tulee itsellä :(

epäonnistunut imetys

Imetys ei tahdo onnistua, kauhea pettymys. Maito siis kyllä tulee mutta omat tyhmät rinnat on niin hölmön muotoiset (kääntyy sivuille ja ns. roikkuu) että vauva ei saa otetta vaikka miten yrittää! Toisesta rinnasta saa ehkä vähän paremmin mutta toisesta ei sitten niin millään. Olen yrittänyt vaikka mitä asentoja. Tänään ihan pääsi itku kun toinen itkee kun ei saa maitoa tissistä ja imutehoa päälle :((
Korviketta en haluaisi alkaa syöttämään, mutta tätä menoa on pakko.
Oon kokeillu että tyyny olisi tuossa selän alla että olisin ns. korkeammalla, ei auta. Ei auta istualtaan imetys.. Lisäksi nännit nöpötä vaan on sellaiset pienet, kyllä venytän aina mutta ei se auta yhtään.

4

179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iut

      Hae kaupasta huomenna rintakumi ja testaa sitä. Ja kokeile imettää kainalosta päin tai kylkimakuulla.

    • kyllä se siitä

      Toisilla on haastavamman muotoiset rinnat, mutta onneksi vauvat on eteviä oppimaan. Oletko saanut esim. neuvolaterkkarilta ohjausta rinnalle auttamiseen? Onhan istuma-asentosi tarpeeksi suora eli et nojaa taaksepäin tuolissa yhtään? Useimmissa nojatuoleissa asennosta tulee liian takakeno, jolloin vauvan on vaikea tarttua rintaan. Kannattaa kokeilla myös sitä kainaloimetystä, eli vauvan jalat tulevat siinä kainalon suuntaan. Makuullaan voi imettää myös niin päin, että vauvan jalat ovat pääsi suuntaan.

      Hankalamman rinnanpään kanssa voi mennä useampi viikkokin, ennen kuin imetys alkaa sujumaan helpommin. Jos maitoa tulee hyvin, lypsä sitä ja anna vauvalle hörpyyttämällä tai pullosta, niin maidontuotantosi pysyy yllä. Kun vauva kasvaa, imuoteongelmatkin yleensä helpottuvat.

      Jos rinnanpää on matala, rintakumista voi olla apua. Rintakumin reunat kannattaa ensin kääntää nurinpäin, asettaa kumi syvälle nännin päälle ja sitten kääntää kumi rinnan päälle. Näin saat rinnanpään tarpeeksi syvälle rintakumin sisään, jolloin vauvan imu kohdistuu oikeaan kohtaan, maitoa tulee paremmin ja imu ei satu.

    • iloinen taas

      Kiitos vinkistä. Rintakumi auttaa! :) Käytän sitä toisessa rinnassa, toisesta saa otteen kun on vähän aikaan hamuillu. Voikohan jäädä ns. koukkuun nyt huono rintakumiin? Meinaan tänään on itkenyt kun on ottanut tissin pois (nukahtaa tissi suuhun) tai sitten on vaa sellainen päivä :D

    • Jaksuja!

      Onko teidän paikkakunnalla imetystukiryhmän toimintaa? Tai onko vauva vielä alle 4 viikkoinen jolloin kuulutte vielä synnytyssairaalan palvelujen piiriin? KANNATTAA KATSOA IMETYSOTETTA JA -ASENTOA ASIANSA OSAAVAN IHMISEN KANSSA, ja vaikka useamman. Itse olen koulutukseltani terveydenhoitaja, ja nuo imetysotteet ja -asennot tunnen siis teoriassa kuin vettä vain, tiedän tasan mitkä on hyvän imuotteen merkit ja millaisessa asennossa pitäisi imettää, mutta kun käytännön kokemus puuttuu ja olen nyt opetellut imettämään ensimmäistäni niin käytäntö onkin eri juttu... varsinkin siinä hormonimyräkässä. Kädestä pitäen apu huomioiden juuri minun vauvani ja minun rintani on ollut tarpeen. Eikä kannata erehtyä väheksymään hyvän imuotteen merkitystä, koska se voi myöhemmin kostautua esim. maitomääräongelmina tms., ja mitä pikemmin huonoon otteeseen päästään puuttumaan niin sen paremmat tulokset.

      Eli pyydä konkreettista ohjausta imuotteeseen neuvolasta, synnytyssairaalasta ja/tai imetystukiryhmästä. Niin kauan, kunnes joku osaa ohjata sen niin, että homma toimii. Unohda ihmiset, jotka suhtautuvat pyyntöösi nihkeästi: sieltä tuskin kunnon ohjausta saat, käänny seuraavan tahon puoleen. Imetysmyönteiset ja asiaan perehtyneet ihmiset yleensä vain ilahtuvat, kun joku pyytää apua tällaisessa pulmassa, on itse motivoitunut ja pyrkii puuttumaan pulmiin ennen kuin niistä tulee isoja ongelmia.

      Myös vauvan kasvaminen auttaa tässä asiassa, isompi suu saa helpommin hyvän otteen rinnasta.

      Tsemppiä!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      439
      9708
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      258
      6795
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      14
      2751
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      335
      2353
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1727
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1643
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      190
      1342
    8. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1283
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      999
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      48
      974
    Aihe